Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zelfde ras begrijpt elkaar beter

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

saiko
Actief
Mijn ras(sen): American staffordshire terriers, Saiko, Züri, Ziva en Woezel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Re: Zelfde ras begrijpt elkaar beter

Ongelezen bericht door saiko »

hier 2 die het heel goed met herders om kunnen gaan
en 1 ervan is ook erg gecharmeerd van jack russels :mrgreen:
annemick
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door annemick »

Mickey kan beter omgaan/spelen met boxerreuen dan teven, voor de rest vindt ze kleine honden erg leuk, vooral weer de reuen, Beagles zijn favoriet (vroeger een buurbeagle gehad) maar die willen meestal niet meer met haar spelen als ze ouder zijn dan een jaar of 3, geurtjes zijn veel interressanter, die van mij doet dan zo haar best om ze over te halen. Haar logeervriendje van pup af aan, cocker spaniel, is zo gewend aan een boxer dat als hij een vreemde boxer ziet in het bos hij er op afrent en ermee gaat spelen, op twee achterpoten staand en slaan met die voorpoten alsof hij zelf een boxer is, valt alleen dan vaak om aangezien ze niet echt gelijk zijn in gewicht en sterkte. :oohja:
Laatst gewijzigd door annemick op 22 jul 2011 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
kimmeke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaskan Malamute

Ongelezen bericht door kimmeke »

ik merk hier wel dat de meeste honden Sanka nogal :piew: bekijken als ze in haar gekke bui begint te wauwelen, terwijl een rasgenoot dan gewoon vrolijk mee gaat doen :Q: (meestal toch) Dus ja, daarin lijkt het wel alsof ze elkaar dan beter begrijpen
Owja, is trouwens niet alleen bij de honden zo hoor :wink: Niet-poolhondenbaasjes hebben nogal snel het idee dat ze agressief is terwijl ze maar gewoon gek doet...
Als je een hond iets leert met geschreeuw, zal hij nooit naar je gefluister luisteren...

Afbeelding

Hotel voor alle knaagdieren en konijnen: http://www.everyoneweb.com/knagershotel/
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Beau heeft een hekel aan beagles :F:
Afbeelding
krullie
Zeer actief

Ongelezen bericht door krullie »

bij bob merk ik dat niet echt.
wel kleine hondjes in het algemeen.
mika wel, duidelijk, die houd van honden die afstandelijk zijn.
op de club kan je het mooie hondenpraten zien met hem.
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Zodra Loddie een basset ziet, gaat ze compleet uit haar dak. Ze rennen naar elkaar toe en gaan dan al loeiend achter elkaar aan lopen rennen. Af en toe wordt er gestopt en is er even een bokswedstrijd al grommend en dan weer loeiend achter elkaar aan.
Bij beagles heeft ze dit ook wel, maar niet dat achter elkaar aan rennen.
Als ik een langoor in opvang heb(vaak een Sabueso mix) dan trekken ze heel erg naar elkaar toe en kun je echt zien dat ze in dezelfde rasgroep zitten. Die interactie is compleet anders dan met Rambo.

Mevr Rambo is best sociaal met andere honden, maar als ze een andere JR ziet, moet hij dood :O:
Ze heeft echt een bloedhekel aan JRs!
Tenminste als ze vast zit. Als ze losloopt negeert ze ze...
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Ik merk aan toots ook dat hij meer met zijn eigen ras heeft , al speeld hij graag met alles . Maar zodra er een chi of een poedel of een jack russel tussen zit dan gaat hij daarvoor en laten andere honden hem compleet koud.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Dat is zéker waar :ok: maar met de meeste andere rassen gaat het ook prima :E:
Afbeelding
Panna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Wetterhoun

Ongelezen bericht door Panna »

saiko schreef:hier 2 die het heel goed met herders om kunnen gaan
en 1 ervan is ook erg gecharmeerd van jack russels :mrgreen:
Panna (Duitse Herder) is dol op Staffords :lol1: Ze houdt van het lompe beuken en heel hard racen. Wel alleen met reuen trouwens, het liefst ongecastreerd.
Duitse Herders (reuen) kom ik vrijwel nooit tegen eigenlijk, geen reuen die met haar 'mogen' spelen van de baasjes iig. Met Duitse Herderteven is het vrijwel altijd gedklooi, maar Panna is dan ook wel een beetje een takketeef :mrgreen:

Wetterhounen ben ik nog nooit tegengekomen in het wild. Zinne is uitermate sociaal met andere honden, maar ik kan me voorstellen dat ze andere Wetters nét wat leuker vindt.
Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

Ik kom zelden border terriërs tegen, maar Boyke speelt wel leuker met terriër-achtige typetjes, als het teefjes zijn tenminste :wink: Het speelt gewoon op dezelfde manier en dat maakt ze extra enthousiast :cheer: Hij kan ook prima opschieten met andere types, maar het verschil valt toch wel op. Aan JR's heeft hij dan weer een hekel :roll:
rakker2000
Zeer actief
Mijn ras(sen): x boerenfox
parson russell terrier
boerenfox

Ongelezen bericht door rakker2000 »

rak en tom speelde graag met een bf maar dat waren er maar 2 die er liepen waarmee
ze speelden. de rest keken ze niet naar om. rak vond een blonde boef wie altyd in het
park kwam helemaal geweldig en nu een collie die in de buurt woont. en tom kon heel
goed overweg met een zwart toy poedeltje, en die 2 snapte elkaar heel goed waar ze
dan zin in hadden of rennen of op een plek lopen etteren.
chezz kan heel goed overweg met een stafford daar speelt hij vrij rustig mee, en met een
corgi daar speelt hij weer veel wilder mee.
Panna schreef:Wetterhounen ben ik nog nooit tegengekomen in het wild. Zinne is uitermate
sociaal met andere honden, maar ik kan me voorstellen dat ze andere Wetters nét wat leuker
vindt.
kwam er laatst een wetter reu tegen, in het gebied waar ik liep. rakker had echt zo van kom
echt niet bij je in de buurt :schrik: die was ook echt de rustheid zelfe
Zolang mensen denken dat honden geen gevoel hebben,
moeten honden het gevoel hebben, dat mensen niet kunnen denken.
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ik denk dat het bij sommige rassen wel duidelijk is.Ik heb het vaak genoeg zien gebeuren, nog niet die blik-van-herkenning en dan verder geen oog meer hebben voor de rest van de wereld. Ook met onze heidewachtel, die op cursus altijd een andere heidewachtel opzocht en als die er eens niet was, was een grote Münsterlander ook goed.
Het moest liefst een partner in crime zijn met dezelfde adelijke uitstraling, meneer haalde zijn neus op voor lomp gedoe.
Laatst gewijzigd door Marie-Josée op 24 jul 2011 08:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Mojo2008
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Mojo2008 »

Ik denk dat honden van hetzelfde ras eerder naar elkaar toetrekken ja.
Mojo wordt altijd enthousiast als hij een andere hond ziet, maar als hij een andere golden retriever ziet is hij niet te stoppen. Daar moet en zal hij mee spelen.

Cesar Milan schrijft in zijn boek ook dat tijdens wandelingen met zijn pack alle honden door elkaar lopen, maar zodra hij pauze houdt en de honden gaan rusten, soortgenoten elkaar opzoeken. Herders gaan dan bij herders liggen, rottweilers bij rottweilers enz.

Natuurlijk is het ook gewenning, Mojo is bijvoorbeeld met een border collie opgegroeid, en zodra hij een border collie ziet, wil hij daar ook mee gaan spelen, maar toch merk ik dat hij het meest reageert op golden retrievers.
GROETJES VAN MOJO, HOPE EN MARIEKE

Afbeelding
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Beike06 schreef:Is het zo dat honden van hetzelfde ras elkaar beter begrijpen/naar elkaar toe trekken?

Beike heeft de neiging om vaak naar zijn ras toe te trekken als we eentje of meerdere tegen komen.
Meestal is het direct spelen, tenzij ze aan elkaar gewaagd zijn, dan is het eerst even aftasten, maar vaak volgt het spelen meteen.
Nu kan Beike het met de meeste rassen wel vinden, ( en speelt ook leuk met ze).
Sommigen ontwijkt/negeert hij, sommigen vind hij totaal niet leuk en dat laat hij dan ook merken ( dat weet ikzelf en houd daar rekening mee, ik zie aan hem of hij het wel of niet leuk vind), en met andere rassen is het meteen spelen, of het blijft alleen bij een begroeting.

Maar om terug te komen op de vraag:

Is het zo dat honden van hetzelfde ras elkaar beter begrijpen/naar elkaar toe trekken?
Wat Floor betreft wel. Die is altijd zo blij als we een golden tegen komen. Daar speelt ze toch het leukst en het meest enthousiast mee.

Saartje vindt alle andere honden stom. Even ruiken mag wel en daarna moeten ze weg wezen. Saartje speelt (lees: rent) alleen met Floor.
noekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/?
Contacteer:

Ongelezen bericht door noekie »

Djenna vind andere bulldoggen veel te lomp :mrgreen: ; snuffelt even en loopt dan verder.
Wel is ze gek op zwarte labradors, dan rent ze rondjes en gaat helemaal los(ze heeft de eerste 2 jaar gewoond met andor)

Op mijn werk merk ik wel vaak dat dezelfde rassen mekaar aantrekken; vooral boxers en bijv. meutehonden.
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
Mojo2008
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Mojo2008 »

baika schreef:Ben het boek van Ceasar Millan aan het lezen en hij geeft hier ook zijn visie op.
Hij geeft aan dat de honden zodra ze wandelen of hardlopen gewoon als 1 roedel door elkaar heen lopen, maar dat zodra ze gaan rusten de rassen elkaar op zoeken, omdat ieder ras toch zijn eigen behoefte en gewoonte heeft.
Ik had niet gezien dat hij dit ook al opgemerkt had, haha!
GROETJES VAN MOJO, HOPE EN MARIEKE

Afbeelding
ArCee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nikan, kruising Rottweiler x Beauceron vanuit Spanhe.

Ongelezen bericht door ArCee »

Dat klopt hoor, want als een Rottweiler in het duits naar een Frans blaffende Beauceron blaft, dan kan die er geen Paturijn van maken (geintje). :mann:
Laatst gewijzigd door ArCee op 15 aug 2011 06:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Met een huis vol dieren, valt er altijd iets te vieren
Toen ik de mensen leerde kennen, ging ik mijn hond meer verwennen
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ja dat denk ik wel over het algemeen, zie het hier ook, met herders gaat het over het algemeen prima, met bijv. labradors gaat het het minst makkelijk, dat ongeremde doordenderen bij een wildvreemde hond dat wordt als ongewenst beschouwd
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik herken dat niet zo. Jigzy speelt het meest met labjes, mechelaars en beagles.
rubyred
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Hond, Maltese, Husky Hybrid.

Ongelezen bericht door rubyred »

Voor Basset honden geldt dat zeker omdat ze zo anders zijn dan andere rassen.
Linx
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chinese Crested
Middenslag Poedel
Mechelaar
Hollandse Herder
Golden Retriever
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linx »

Ik herken dat absoluut wel van de Chinese Cresteds. 't Is niet zo dat ze niet met andere rassen overweg kunnen, maar onder elkaar
gaat het altijd veel makkelijker en sneller. Typisch!
:I: Luca, Amy*, Sora, Linx*, Lea, Jayden, Hayley, Killian*, Mason en Hype :I:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Marie-Josée schreef: Ook met onze heidewachtel, die op cursus altijd een andere heidewachtel opzocht en als die er eens niet was, was een grote Münsterlander ook goed.
Het moest liefst een partner in crime zijn met dezelfde adelijke uitstraling, meneer haalde zijn neus op voor lomp gedoe.
Er woonde vroeger een heidewachtel in het gebied waar ik veel liep met Lobke, en die zwaaide bijna met knoflook en kruisen om Lobke weg te krijgen :LOL:
Hij was ook wat bang voor haar lompheid volgens mij, maar bovenal minachtte hij overduidelijk haar boersheid :pffff: :LOL: :LOL:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
ArCee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nikan, kruising Rottweiler x Beauceron vanuit Spanhe.

Ongelezen bericht door ArCee »

Ik denk toch echt dat honden, waar ze ook vandaan komen, een universele lichaamstaal hebben die ze echt allemaal begrijpen.
Afkomst, herkomst, formaat maakt absoluut niet uit. Een Sint Bernard begrijpt een Teckel!!
Met een huis vol dieren, valt er altijd iets te vieren
Toen ik de mensen leerde kennen, ging ik mijn hond meer verwennen
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Ligt natuurlijk ook aan de inprenting in de nestperiode bij ma en nestgenoten.
Kende een nest bouviers die opgevoed en gezoogd waren door een Beagle en die waren voor de rest van hun leven gek op Beagles.
De eigenaren snapte hier niets van [ wisten dat niet ].
Mijn poedels en bouviers leven ook als 1 groep ,maar eigenlijk ook weer niet .
Bij alle 2 zie ik specifiek gedrag wat ze bij elkaar kwijt kunnen en begrijpen .
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

bouvierpoedel schreef:Ligt natuurlijk ook aan de inprenting in de nestperiode bij ma en nestgenoten.
Kende een nest bouviers die opgevoed en gezoogd waren door een Beagle en die waren voor de rest van hun leven gek op Beagles.
De eigenaren snapte hier niets van [ wisten dat niet ].
Mijn poedels en bouviers leven ook als 1 groep ,maar eigenlijk ook weer niet .
Bij alle 2 zie ik specifiek gedrag wat ze bij elkaar kwijt kunnen en begrijpen .
Dat heeft er zeker ook mee te maken ,ik heb een kat gehad die zich intensief met de verzorging van pupjes bezig hield.
Die pupjes waren allemaal dol op katten :D

Overigens is Rio wel dol op fila's maar goed hij is er natuurlijk ook wel mee opgegroeid practisch zijn hele leven.
Je komt fila's niet zo vaak tegen maar als we ze tegenkomen dan is Rio er is als de kippen bij om kennis te maken.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Dan is Bram de uitzondering op de regel. Die heeft niks met Kooikerhondjes. Bullmastiffteven, Ridgebackteven, dat soort types trekt hij naartoe. Of van die onherleidbare kruisingen, die doen het ook altijd wel goed. Bram speelt heel leuk, heel charmant :mann:

Bij Izzie is het meer de leeftijd. Zij mag graag rennen met jonge honden, Viszla's, Dalmaten, dat soort types. Het liefst castraten, maar teven mag ook. Geen intacte reuen :neenee: Als honden direct gaan beuken, gaat ze zich als een gekwetst prinsesje gedragen. Met bekende honden vindt ze dat juist leuk. Of ze herders beter begrijpt, kan ik niet echt zeggen.

Tibs' voorkeur ligt bij grote honden. Beetje rennen, beetje beuken. Ook niet specifiek een bepaald type.

Ik heb wel het idee dat Bram en aan de andere kant Tibs en Izzie elkaar niet altijd begrijpen. Voorbeeldje: Bram rekt zich uit door te buigen. Tibs denkt 'jaaaa Bram wil spelen' en gaat met z'n poten maaien. Bram denkt waaaaa gaat heen groot monster. Izzie is heel heftig in haar reacties, maar Tibs vangt dat gewoon op. Die weet precies hoe hij zich dan moet gedragen. Bram vindt dat maar niks. Zo ga je niet met elkaar om, dat is niet beleefd.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door vania »

ik heb nog nooit een DC in "het wild" tegen gekomen, dus echt weten doe ik het niet
Jänta speelt wel anders met haar zus, dan dat ze hier thuis met haar moeder doet, maar ze speelt ook weer anders met haar vader dan met haar moeder
ik heb de indruk dat Jänta haar "spel" wat aanpast aan de andere hond
zo kan ze ontzettend voorzichtig spelen met het griffonnetje op de HS, maar ook weer best wild met haar teckelvriendje, de teckel speelt zelf redelijk wild, het griffonnetje heel zacht (is nog een pup en wat onzeker), met de Mops van mijn schoonmoeder is ze ook best voorzichtig
met grote lompe honden is ze net zo lomp terug, met grote "zachte" honden, kan ze ook best zacht zijn
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”