Voor Kenzo ben ik over het algemeen iets strenger, simpelweg omdat hij ook lastiger is
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wat voor baas ben jij?
Moderator: moderatorteam
-
Supernova
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Re: Wat voor baas ben jij?
Ik heb niet veel regels, maar de regels die er zijn daar zullen ze ook naar luisteren
Voor Kenzo ben ik over het algemeen iets strenger, simpelweg omdat hij ook lastiger is
- Demi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Het is en blijft die naam he, die vraagt gewoon om wat strenger te zijnDenise. schreef:Ik heb niet veel regels, maar de regels die er zijn daar zullen ze ook naar luisteren![]()
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- Aantal honden: 1
Ik heb maar een hele paar ijzeren regels, en die zijn van zuiver practische- en/of veiligheidstechnische aard.
Hierkomen is bijvoorbeeld geen vrijblijvende kwestie, en wachten ook niet.
Voor de rest heb ik het doorlopend over hele kleine zaken met een hond, dat doen honden zelf ook. Op die manier escaleren de zaken eigenlijk nooit.
Dus vaak "Jij moet daar nu even lopen", of "Jij moet daar nu even liggen" enz.
Maar ook duidelijk aangeven wanneer hij vrij is en initiatief nemen voor zaken die hij erg leuk vind.
De reactie daarop is een mooie graadmeter van hoe serieus je wordt genomen.
Het resultaat van veel communiceren over mini-onderwerpen is dat de hond voor het overige een grote mate van eigenheid kan behouden vind ik.
Ik vind het mooi als een hond de grote lijnen begrijpt maar daar verder zelf invulling aan kan geven.
Daarom vind ik ook niks aan wedstrijden. Hóe (in mijn geval de jachthond) doet wat je wilt maakt mij niet uit, zolang hij begrijpt wat de bedoeling is mag hij dat zelf grotendeels invullen. Hij weet het meestal toch beter. Daarom heb je er een hond voor nodig immers
Voor de rest heb ik het doorlopend over hele kleine zaken met een hond, dat doen honden zelf ook. Op die manier escaleren de zaken eigenlijk nooit.
Maar ook duidelijk aangeven wanneer hij vrij is en initiatief nemen voor zaken die hij erg leuk vind.
Het resultaat van veel communiceren over mini-onderwerpen is dat de hond voor het overige een grote mate van eigenheid kan behouden vind ik.
Ik vind het mooi als een hond de grote lijnen begrijpt maar daar verder zelf invulling aan kan geven.
Daarom vind ik ook niks aan wedstrijden. Hóe (in mijn geval de jachthond) doet wat je wilt maakt mij niet uit, zolang hij begrijpt wat de bedoeling is mag hij dat zelf grotendeels invullen. Hij weet het meestal toch beter. Daarom heb je er een hond voor nodig immers
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- Demi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Dit is eigenlijk precies wat ik bedoel. Ik heb 3 echte regels buiten waar naar geluisterd moet worden, wacht, hier en vrij. Wacht gebruik ik bv ook met het vreten, dan wachten ze (meestalJaap* schreef:Ik heb maar een hele paar ijzeren regels, en die zijn van zuiver practische- en/of veiligheidstechnische aard.
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
- christina
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een asbakkie* een mix d'amour de Greece, twee katten en kippen.
Ik ben nogal streng/duidelijk naar mijn hond. Mijn hond heeft dat nodig.
Mijn katten zijn hier de baasjes in huis.
Mijn katten zijn hier de baasjes in huis.

-
Supernova
- Zeer actief
Ja echt hoorDemi schreef:Het is en blijft die naam he, die vraagt gewoon om wat strenger te zijnDenise. schreef:Ik heb niet veel regels, maar de regels die er zijn daar zullen ze ook naar luisteren![]()
- Penny
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever x Oud Duitse Herder
Wij zijn pas net baasje van een hond. Maar hiervoor had ik een paard. Ik ben redelijk streng denk ik. Maar dat is vooral omdat ik 4 kleine kinderen heb en ik het echt belangrijk vindt dat de hond daarin goed wordt opgevoed. Maarruh.. vraag het over een jaar nog maar eens. Kan best zijn dat die inmiddels grote lompe loebas dan de baas in huis is hoor. haha

- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aan de ene kant ben ik erg makkelijk, ze mogen overal liggen waar ze willen en krijgen altijd aandacht of als ze iets willen ga ik er bijna altijd wel op in.
Buiten moeten ze luisteren naar hier, wacht en doorlopen. Een andere optie dan luisteren krijgen ze niet.
Tyra mag verder eigenlijk altijd wel gewoon haar gang gaan.
Jigzy heeft redelijk wat redelijk wat regels waar ik erg duidelijk in ben en consequent. Ik merk aan haar dat ze het fijn vind als het duidelijk is wat ik van haar verwacht. En daarnaast heeft ze die regels nodig want het kan een aardige etter zijn
Het is wat makkelijk dat ze mijn regels volgt ipv die van haarzelf.
Buiten moeten ze luisteren naar hier, wacht en doorlopen. Een andere optie dan luisteren krijgen ze niet.
Tyra mag verder eigenlijk altijd wel gewoon haar gang gaan.
Jigzy heeft redelijk wat redelijk wat regels waar ik erg duidelijk in ben en consequent. Ik merk aan haar dat ze het fijn vind als het duidelijk is wat ik van haar verwacht. En daarnaast heeft ze die regels nodig want het kan een aardige etter zijn
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Ehm ik durf het eigenlijk niet te zeggen, maar ik ben gewoon een dominant kreng. En heel soms een heel boos dominant kreng, en dat is schijnbaar voldoende om de hele hondse goegemeente keurig in bedwang te kunnen houden, binnen de regels die ik stel. En die regels zijn per individuele hond verschillend. En ook dat werkt hier prima, want ik heb nooit gelazer onder de honden en ik kan alles met ze wat ik wil. Ik stel ook net zo makkelijk mijn eisen bij hoor als dat nodig is voor een bepaalde hond, sterker nog ik heb eigenlijk weinig eisen. Ze moeten alleen wel altijd dat doen wat ik op dat moment wil dat ze doen. En klaarblijkelijk snappen ze me (of het is pure angst
) want het gaat altijd goed. Een hond mag bij mij wel heel erg trouw zijn aan zijn eigen karakter, en dat doen ze dan ook allemaal.
Gr. Aniek

-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Als ik iets zeg dat moet gebeuren, dan moet dat ook wel gebeuren. Zo ben ik wel,
maar ik ben zelf verder niet zo van het continu met stem een hond begeleiden, binnen of buiten.
Ik denk dat dat juist vaak positief werkt, omdat, als ik dan een keer m'n stem gebruik, het wel lijkt alsof het
beter binnen komt. Doe tijdens de wandeling nog wel wat oefeningen, ook paar keer 'hier' roepen, maar
dat is voornamelijk omdat Apple natuurlijk gewoon nog een pup is. Ben loopt natuurlijk met mij altijd vast, dus
dan valt er niet zo heel veel te beleven in die zin.
Binnen mogen ze trouwens geen dingen als uit jezelf op de bank gaan, eten voordat ik het zeg, of als een gek als eerste uit de deur rennen.
maar ik ben zelf verder niet zo van het continu met stem een hond begeleiden, binnen of buiten.
Ik denk dat dat juist vaak positief werkt, omdat, als ik dan een keer m'n stem gebruik, het wel lijkt alsof het
beter binnen komt. Doe tijdens de wandeling nog wel wat oefeningen, ook paar keer 'hier' roepen, maar
dat is voornamelijk omdat Apple natuurlijk gewoon nog een pup is. Ben loopt natuurlijk met mij altijd vast, dus
dan valt er niet zo heel veel te beleven in die zin.
Binnen mogen ze trouwens geen dingen als uit jezelf op de bank gaan, eten voordat ik het zeg, of als een gek als eerste uit de deur rennen.
- mariaa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): australian shepherd
Ze mogen hier eigenlijk best veel, maar ik kan wel ook wel duidelijk zijn als het moet...niet trekken aan de riem als ik met alle drie tegelijk loop, niet onnodig blaffen, binnnen niet wild spelen, geen ruzie maken met elkaar.
Sybil luistert nog niet altijd even goed dus probeer ik ze altijd een stap voor te zijn, zo voorkom ik veel dingen, die tactiek gebruik ik eigenlijk ook regelmatig bij Buck
Als de honden een keer niet luisteren dan ben ik wel boos maar zeldzaam echt boos, ik kan gewoon veel van ze hebben denk ik
Sybil luistert nog niet altijd even goed dus probeer ik ze altijd een stap voor te zijn, zo voorkom ik veel dingen, die tactiek gebruik ik eigenlijk ook regelmatig bij Buck
Als de honden een keer niet luisteren dan ben ik wel boos maar zeldzaam echt boos, ik kan gewoon veel van ze hebben denk ik

-
Tiny
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik ben een softie
Ze mogen binnen alles en overal liggen waar ze willen. Ik kriebel ze zelfs op commando
Buiten is "wachten" het belangrijkste wat ze moeten opvolgen en verder gaan ze hun gang maar.
Ze mogen natuurlijk geen mensen of andere honden lastig vallen
Ze mogen natuurlijk geen mensen of andere honden lastig vallen
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010
Beau 08-11-2001 - 30-07-2011
&
Akira 16-08-2021
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010
Beau 08-11-2001 - 30-07-2011
&
Akira 16-08-2021
- Anja
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Oudduitse herder en Chihuahua
Ik ben een makkelijke baas, binnen mogen ze alles wat ze willen ( nou ja, niet slopen en continue blaffen )
Buiten heb ik maar een paar regels.
Wacht en hier moeten ze direct naar luisteren, en nee betekend ook direct stoppen waar je mee bezig bent, of van plan bent te gaan doen.
Verder gaan ze hun gang maar.
Gelukkig heb ik 2 makkelijke honden, die gewoon goed luisteren, want ik ben geen strenge baas.
Jop zit bijna altijd aan de riem, die mag alleen los als er geen andere honden / fietsers / wandelaars of joggers in de buurt zijn, dus die heeft niet zoveel keus.
Buiten heb ik maar een paar regels.
Wacht en hier moeten ze direct naar luisteren, en nee betekend ook direct stoppen waar je mee bezig bent, of van plan bent te gaan doen.
Verder gaan ze hun gang maar.
Gelukkig heb ik 2 makkelijke honden, die gewoon goed luisteren, want ik ben geen strenge baas.
Jop zit bijna altijd aan de riem, die mag alleen los als er geen andere honden / fietsers / wandelaars of joggers in de buurt zijn, dus die heeft niet zoveel keus.
- Joera
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback
Dat mogen ze hier ook niet hoor. En ik vind het ook vervelend als vreemde mensen contact met mijn honden zoeken. Sowieso bij mijn herder wil ik dit helemaal niet hebben omdat die niet te vertrouwen is voor vreemde, en mijn ridgeback is soms te onstuimig en heeft een zweepstaart dus die hou ik ook bij mensen weg. Dus als er mensen willen passeren word er hier gewoon naast mij gelopen en er word niet gesnuffelt aan mensen.Kelev de oude schreef: laeken schreef;Wat is de achterliggende gedachte hierbij? Is het schadelijk voor de honden om contact te leggen met andere mensen?Ze mogen buiten ook geen contact met mensen maken. Nooit.
Omdat honden heel beleefd zijn leg ik zelf vaak als eerste contact met vreemde honden.
Na een aantal ontmoetingen komen ze mij dan uit beleefdheid of uit aangeboren vriendelijkheid begroeten.

- sTefaniA
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer
Ik ben heel streng, in de zin van vaste regels volgen. En dat moet voor Diesel, voor mij hoeft het zo nodig niet maar als ik hem 1 keer uit zichzelf op de bank laat springen dan krijg ik hem er de komende week niet meer af
Dus als ik hem nog maar 1 poot zie opheffen naar de bank dan stuur ik hem al weg. Hij mag er wel op als hij het 'vraagt'. Dan gaat hij bij de bank zitten en kijkt naar mij en dan zeg ik ja of nee en zo is het veel makkelijker. Hij heeft wel zijn eigen oude versleten stoel en daar mag hij zoveel in liggen en graven als hij wil. Schooien ben ik ook streng op, hij mag naast me zitten, maar 1 piep of poot op mijn schoot en hij vliegt in de keuken. Hij mag ook pas eten als ik het zeg en hoe harder hij gaat gillen hoe langer het duurt. Dat kwartje valt snel
Ik hoef geen hysterisch aanvallende hond als ik de voerbak neer zet. Spelen in huis mag, maar hysterisch blaffen mag niet en in handen happen ook niet. Er wordt niet gegild als de bel gaat, doet hij dat wel dan kan hij de eerste 10 minuten in de keuken gaan zitten. Hij mag blaffen als hij wat hoort of ziet maar als ik zeg dat het genoeg is dan moet hij stoppen.
Buiten ben ik ook streng op wacht, hier, zit en los. Enkel hier komen gaat nog niet goed. Ik wandel nu met een 20 meter lijn en zogauw hij 'vrij' mag dan doet hij wat hij wil. Hij mag natuurlijk niemand lastig vallen maar hij negeert 99% van de honden en mensen die ik tegen kom. Ik hou hem toch altijd even kort als ik wat zie aankomen maar dat is eigenlijk niet nodig. Sinds ik met de 20 meter lijn wandel is zijn gedrag zelfs verbeterd. De lijn staat nooit strak dus hij blijft automatisch in een straal van 15 meter rond mij en hij komt direct als ik de andere kant op loop. Maar hier komen doet hij nog steeds niet goed, dus blijven we aan de lange lijn lopen.
Buiten ben ik ook streng op wacht, hier, zit en los. Enkel hier komen gaat nog niet goed. Ik wandel nu met een 20 meter lijn en zogauw hij 'vrij' mag dan doet hij wat hij wil. Hij mag natuurlijk niemand lastig vallen maar hij negeert 99% van de honden en mensen die ik tegen kom. Ik hou hem toch altijd even kort als ik wat zie aankomen maar dat is eigenlijk niet nodig. Sinds ik met de 20 meter lijn wandel is zijn gedrag zelfs verbeterd. De lijn staat nooit strak dus hij blijft automatisch in een straal van 15 meter rond mij en hij komt direct als ik de andere kant op loop. Maar hier komen doet hij nog steeds niet goed, dus blijven we aan de lange lijn lopen.
-
Luna87
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bullterrier
Luna mag hier alleen contact zoeken als ik zie dat mensen dat willen. Luna vind het geweldig, maar als ik zie dat mensen een beetje bangig zijn of heen interesse tonen roep ik haar terug.Joera schreef:Dat mogen ze hier ook niet hoor. En ik vind het ook vervelend als vreemde mensen contact met mijn honden zoeken. Sowieso bij mijn herder wil ik dit helemaal niet hebben omdat die niet te vertrouwen is voor vreemde, en mijn ridgeback is soms te onstuimig en heeft een zweepstaart dus die hou ik ook bij mensen weg. Dus als er mensen willen passeren word er hier gewoon naast mij gelopen en er word niet gesnuffelt aan mensen.Kelev de oude schreef: laeken schreef;Wat is de achterliggende gedachte hierbij? Is het schadelijk voor de honden om contact te leggen met andere mensen?Ze mogen buiten ook geen contact met mensen maken. Nooit.
Omdat honden heel beleefd zijn leg ik zelf vaak als eerste contact met vreemde honden.
Na een aantal ontmoetingen komen ze mij dan uit beleefdheid of uit aangeboren vriendelijkheid begroeten.
Ik snap het op zich wel dat mensen dat niet willen, ik zoek zelf ook zelden contact met een andere hond. Ik wil wel eens wat zeggen in de trant van; hallo lieverd (of zo'n hond dan lief is laat ik maar in het midden), maar aaien doe ik alleen bij honden die dat ook echt komen vragen. En dan nog niet altijd trouwens.
On-topic; ik ben een hele strenge baas, maar Luna mag wel veel. Ik heb gewoon een aantal regels waar ze zich aan moet houden en verder zoekt ze het maar uit.

- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik voor een baas ben 
Ik ben erg consequent, dat wel: wat gisteren nee was is dat vandaag ook en zal morgen ook nog nee zijn.
Ik verwachte geen wonderen, straf weinig en vind een vertrouwensband met mijn honden belangrijker dan blinde gehoorzaamheid, maar gehoorzamen moeten ze wel en een loopje met me laten nemen doe ik niet.
Ik vind wel dat de ene hond een andere aanpak nodig heeft dan de andere, wat bij de één prima werkt zal bij een andere geen of nauwelijks effect hebben, ik kijk dus meer naar de hond dan dat ik strikt een bepaalde manier van opvoeden gebruik.
Ik hou niet vast aan vooropgezette technieken en/of tactieken, gebruik wat me het beste uitkomt op dat moment bij die hond.
Ik blijf ook niet eindeloos proberen als iets niet gaat zoals ik dat graag wil.
Op een gegeven moment is het op en dan pas ik me aan aan hetgeen ik blijkbaar niet veranderen kan.
Zo komt Gina buiten niet los, behalve op een bepaald omheind overzichtelijk stuk van het park, omdat ze niet terugkomt als ze een kat of een klein hondje spot waarmee ze helaas geen fijne bedoelingen heeft.
Daar hebben we lang op getraind maar het lukt niet voor 100% en dan is het over voor mij en moet het maar zo.
Ik vind het niet nodig dat mijn honden overlast veroorzaken maar heb er ook een hekel aan als andere honden dat bij ons doen.
Het komt er op neer dat ik samen met mijn honden een beetje onze eigen weg ga en dat bevalt prima
Ik ben erg consequent, dat wel: wat gisteren nee was is dat vandaag ook en zal morgen ook nog nee zijn.
Ik verwachte geen wonderen, straf weinig en vind een vertrouwensband met mijn honden belangrijker dan blinde gehoorzaamheid, maar gehoorzamen moeten ze wel en een loopje met me laten nemen doe ik niet.
Ik vind wel dat de ene hond een andere aanpak nodig heeft dan de andere, wat bij de één prima werkt zal bij een andere geen of nauwelijks effect hebben, ik kijk dus meer naar de hond dan dat ik strikt een bepaalde manier van opvoeden gebruik.
Ik hou niet vast aan vooropgezette technieken en/of tactieken, gebruik wat me het beste uitkomt op dat moment bij die hond.
Ik blijf ook niet eindeloos proberen als iets niet gaat zoals ik dat graag wil.
Op een gegeven moment is het op en dan pas ik me aan aan hetgeen ik blijkbaar niet veranderen kan.
Zo komt Gina buiten niet los, behalve op een bepaald omheind overzichtelijk stuk van het park, omdat ze niet terugkomt als ze een kat of een klein hondje spot waarmee ze helaas geen fijne bedoelingen heeft.
Daar hebben we lang op getraind maar het lukt niet voor 100% en dan is het over voor mij en moet het maar zo.
Ik vind het niet nodig dat mijn honden overlast veroorzaken maar heb er ook een hekel aan als andere honden dat bij ons doen.
Het komt er op neer dat ik samen met mijn honden een beetje onze eigen weg ga en dat bevalt prima

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Kelev de oude
- Actief
- Mijn ras(sen): 1 Kruising whippet
2 Galgo's
en een onduidelijke kruising
Demi schreef
Maar je zult het wel weten, je zoekt zelf aanpassingen, en je vermijdt moeilijke situaties, en uiteindelijk is het goed te doen allemaal.
Nicky had iets tegen de ballonvaart. Dan hield hij niet op met blaffen en gillen totdat die ballon uit het zicht, en uit het gehoor was. Bij weinig wind kon dat soms heel lang duren.
Zo reageerde hij ook op het geluid van een bunsenbrander van een schilder of loodgieter. (Hij dacht dan waarschijnlijk dat er een ballon in aantocht was.
Ik kon hem op die momenten niet tot bedaren brengen. Hij hoorde mij niet eens want met zijn geschreeuw overstemde hij ieder geluid. Als je met iets gooide ging hij nog veel harder blaffen, en werd dan echt kwaad.
Maar als er even geen ballonvaarder, schilder of loodgieter in de buurt was, dan had je geen kind aan hem
O, ja. Ik heb onze Nicky ook zo gelaten. Soms was dat best lastig, want hij was echt knoertgek.Dus Izzy laten we zo.
Maar je zult het wel weten, je zoekt zelf aanpassingen, en je vermijdt moeilijke situaties, en uiteindelijk is het goed te doen allemaal.
Nicky had iets tegen de ballonvaart. Dan hield hij niet op met blaffen en gillen totdat die ballon uit het zicht, en uit het gehoor was. Bij weinig wind kon dat soms heel lang duren.
Zo reageerde hij ook op het geluid van een bunsenbrander van een schilder of loodgieter. (Hij dacht dan waarschijnlijk dat er een ballon in aantocht was.
Ik kon hem op die momenten niet tot bedaren brengen. Hij hoorde mij niet eens want met zijn geschreeuw overstemde hij ieder geluid. Als je met iets gooide ging hij nog veel harder blaffen, en werd dan echt kwaad.
Maar als er even geen ballonvaarder, schilder of loodgieter in de buurt was, dan had je geen kind aan hem
- Moos
- Zeer actief
Ik vind het een vrij onmogelijk opgave om mijn honden echt nooit contact te laten maken met andere mensen. Dat komt denk ik ook wel doordat ik denk 80% van de mensen die we tegenkomen dus zelf graag contact willen maken met mijn honden, met name met Vera. En ik ben dan denk ik tegenwoordig een ongelooflijke softie, want als een wat ouder dametje met een grijns van oor tot oor naar Vera staat te lonken, dan laat ik haar dus aaienJoera schreef:Dat mogen ze hier ook niet hoor. En ik vind het ook vervelend als vreemde mensen contact met mijn honden zoeken. Sowieso bij mijn herder wil ik dit helemaal niet hebben omdat die niet te vertrouwen is voor vreemde, en mijn ridgeback is soms te onstuimig en heeft een zweepstaart dus die hou ik ook bij mensen weg. Dus als er mensen willen passeren word er hier gewoon naast mij gelopen en er word niet gesnuffelt aan mensen.Kelev de oude schreef: laeken schreef;Wat is de achterliggende gedachte hierbij? Is het schadelijk voor de honden om contact te leggen met andere mensen?Ze mogen buiten ook geen contact met mensen maken. Nooit.
Doordat ik n.a.v. een tip hier was gaan trainen met haar op eerst doorlopen langs die mensen zonder bij mij te komen, dan beloning, werd ik vanzelf minder strak in "mensen=hierkomen", en schijnbaar werkte dat dus beter. Nu mag Vera van mij een aai gaan halen als die mensen dat duidelijk ook leuk vinden, en zo niet, dan dus niet. Maar gek genoeg loopt ze dan tegenwoordig vrijwel altijd zelf al langs die mensen heen. Dus van mensen echt een 'verboden vrucht' maken werkte hier eigenlijk ook niet bepaald
Toevallig kwamen we gisteren nog twee oudere dametjes tegen waar Vera een beetje staartenzwaaiend naar stond te lonken, en die dames reageerden daarop door contact met haar terug te zoeken. Dan komt Vera dus een aai halen, kijkt die mensen aan alsof ze het beste zijn wat haar ooit is overkomen, en die mensen roepen helemaal blij naar mij "wat een vrijdoos he? heerlijk!".
En ach, dat vind ik stiekem dan toch wel weer leuker dan haar heel strak alles wat mens is laten negeren. If you can't beat them, join them, zoiets

- RachelleAmericanBulldog
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kruising Boxer X mechelse herder een Laekense herder.En in het verleden een amerikaanse bulldog
www.woofatwork.nl - Aantal honden: 2
- Contacteer:
streng wil ik het niet noemen maar ben wel heel consequent.zit is zit en niet af..hier is hier en niet in de buurt komen en weer verder snuffen.als we met het balletje bezig zijn mag er niet gegraven worden..dat soort dingen..binnen mag veel ze mogen overal liggen behalve op de bank
als ze hyserisch willen doen binnen mag dat alhoewel ik dan wel de deur naar de tuin openzet..en snel dicht doe als ze erdoor rennen
Ik ben duidelijk...maar ook heel lief
althans ik hoor ze nooit klagen 

Groetjes Rachelle,Nina(boxer x mechelse herder) en Pfaffke (laekense herder)
in loving memory : Shaggy (amerikaanse bulldog)
- [Sandra]
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Ik denk dat ik heel gemakkelijk ben. Thuis mag Otto gaan en staan waar hij wil. Als we op straat lopen ben ik vrij terughoudend in contact maken met andere honden. Ik kijk altijd hoe het baasje reageert als we eraan komen. Als mensen contact met Otto willen maken, prima. Dat heeft hij zelf ook feilloos in de gaten 

Groetjes,
Sandra
- pooh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwiterse witte herder
Binnen ben ik niet zo streng, Ameno mag rondhobbelen waar ze wil, ze hoeft niet te wachten met eten totdat wij gegeten hebben etc etc.
Buiten sta ik echter wel op mijn strepen, dat komt omdat Ameno het leuk vindt om al blaffend op andere honden af te rennen en dat wil ik perse niet hebben. (soms gaat het toch wel eens mis
) maar ik probeer dus wel om haar buiten goed onder appel te hebben en als er te veel prikkels zijn gaat ze aan de riem.
Buiten sta ik echter wel op mijn strepen, dat komt omdat Ameno het leuk vindt om al blaffend op andere honden af te rennen en dat wil ik perse niet hebben. (soms gaat het toch wel eens mis

- Minhie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Akita
Ik ben over het algemeen duidelijk, consequent maar niet superstreng. Regels zijn regels en je houd je er maar aan. Geen onzinnig geouwehoer.

- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
In het begin was ik best wel streng maar hoe beter Gol zich ging gedragen hoe losser ik werd. Alhoewel, sommige dingen mag ze nog steeds pertinent niet maar die doet ze ook niet dus dan hoef ik niet streng te zijn.
-
blondie
- Zeer actief
Uit eigen initiatief wil ik het niet van ze omdat er gewoon veel mensen angst hebben, Bluf kon overigens in het begin net doen alsof ze zou negeren, om op het moment van passeren haar neus in dat interessante tasje te steken of even aan de jas te gaan snuffelenMoos schreef:laeken schreef;Toevallig kwamen we gisteren nog twee oudere dametjes tegen waar Vera een beetje staartenzwaaiend naar stond te lonken, en die dames reageerden daarop door contact met haar terug te zoeken. Dan komt Vera dus een aai halen, kijkt die mensen aan alsof ze het beste zijn wat haar ooit is overkomen, en die mensen roepen helemaal blij naar mij "wat een vrijdoos he? heerlijk!".Ze mogen buiten ook geen contact met mensen maken. Nooit.
En ach, dat vind ik stiekem dan toch wel weer leuker dan haar heel strak alles wat mens is laten negeren. If you can't beat them, join them, zoiets
En soms als ik de honden naast me roep bij passeren krijg ik wel hele leuke reacties "ik ben niet bang hoor, vroeger ook altijd herders gehad, kan ik ze aaien?" waarop dan een heel leuk gesprek kwam met een oud vrouwtje.
Vorige week echter een oud mannetje tijdens passeren "benne dat duise hurders?" Ja meneer, zo "dag ventje" En Finn die denkt oh die meneer vindt me aardig, en rent ineens op die man af die zich rot schrikt en hem pardoes een duw tegen de kop geeft om af te weren
Daarom dus vaak geen contact uit eigen initiatief
-
blondie
- Zeer actief
Ze mogen bij mij veel, maar ook heel veel niet. En commando's die ze kennen dienen opgevolgt te worden. Binnen mogen ze veel alleen niet mee naar de deur als ik opendoe, dan moeten ze in de woonkamer blijven en vooral kop dicht. Komen ze toch de woonkamer uit dan loop ik terug en gaan ze weer af en blijf (een ander zou zeggen doe de woonkamerdeur dicht dan weet je zeker dat ze er blijven) Maar goed, ik vind dat stukje gehoorzaamheid belangrijk.
Bedelen heb ik een hekel aan, als ze iets aangeboden krijgen en dat bijna uit je hand bijten heb ik ook afgeleerd (wel zo prettig als andere mensen ze wat geven) Bluf presteerde het een keer dat toen ik in een stuk haring op toast wilde happen zij me een hap voor was
kostte me bijna een stukje lip. Dat is wel extreem brutaal gedrag uiteraard, maar ik geloof dat ik toen wel heel duidelijk naar haar ben geweest
het is nooit meer voorgekomen. Bedelen is ook over.
Iemand hiervoor zei ook al dat ze wel eens een opmerking krijgen wel heel streng te zijn voor de honden. Dat gevoel krijg ik ook wel eens dat mensen dat van mij vinden. Maar goed liever zo dan een rellend duo denk ik dan altijd maar, en uiteraard is het gewoon dollen met de honden en belonen en spelen omdat ze luisteren naar wat ik van ze vraag.
En ze mogen in sloten springen, graven gek doen met elkaar en met mij en ik geloof dat ze het allemaal wel prima vinden.
Bedelen heb ik een hekel aan, als ze iets aangeboden krijgen en dat bijna uit je hand bijten heb ik ook afgeleerd (wel zo prettig als andere mensen ze wat geven) Bluf presteerde het een keer dat toen ik in een stuk haring op toast wilde happen zij me een hap voor was
Iemand hiervoor zei ook al dat ze wel eens een opmerking krijgen wel heel streng te zijn voor de honden. Dat gevoel krijg ik ook wel eens dat mensen dat van mij vinden. Maar goed liever zo dan een rellend duo denk ik dan altijd maar, en uiteraard is het gewoon dollen met de honden en belonen en spelen omdat ze luisteren naar wat ik van ze vraag.
En ze mogen in sloten springen, graven gek doen met elkaar en met mij en ik geloof dat ze het allemaal wel prima vinden.
- Judith
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedels
Ik weet ook niet echt wat voor baas ik ben.
Wel zijn er een aantal regels waar aan gehouden moet worden. Diesel mag absoluut niet bedelen, of hij moet in de gang zitten/liggen of in zijn mand of hij moet ergens in de woonkamer op gepaste afstand van ons liggen en niet naar het eten kijken. Diesel mag niet op de bank behalve op uitnodiging. En voor de rest mag hij niet in de weg staan tijdens koken.
Buiten ben ik wel strenger, hier is hier en niet half. Ik bepaal of hij mag spelen ja of nee of dat hij door moet lopen. Hij mag niet trekken aan de riem (doet hij gelukkig ook niet).
Wel zijn er een aantal regels waar aan gehouden moet worden. Diesel mag absoluut niet bedelen, of hij moet in de gang zitten/liggen of in zijn mand of hij moet ergens in de woonkamer op gepaste afstand van ons liggen en niet naar het eten kijken. Diesel mag niet op de bank behalve op uitnodiging. En voor de rest mag hij niet in de weg staan tijdens koken.
Buiten ben ik wel strenger, hier is hier en niet half. Ik bepaal of hij mag spelen ja of nee of dat hij door moet lopen. Hij mag niet trekken aan de riem (doet hij gelukkig ook niet).

-
Marion.
Ik ben geen baas (moeder), ik ben hun vriendin
Nee, geintje natuurlijk. Maar het is wel wat in me opkomt als je me vraagt wat voor relatie ik met ze heb. En dan hoor ik moeders kwetteren dat ze "vriendin" met hun dochter zijn
Maar wij hebben geen uitgeschreven regeltjes ofzo, dit mag wel en dat mag niet. Maar er zijn een paar dingen heel erg duidelijk, en blijkbaar geven we dat al vroeg door. "Wacht!" is heilig. Hoeven ze verder geen kunstjes als zit of af ofzo, maar gewoon stopppp, stilstaan, kappen met alles wat je nu aan het doen bent.
En verder mogen ze ongeveer alles. Mits ze dus geen overlast voor de omgeving veroorzaken. Als Saar 's ochtends om half 7 in de tuin blaffend Miep aan het uitdagen is voor een rollebol-sessie, dan maak ik daar heel snel (vocaal) een einde aan. Stoppen met die onzin, er liggen nog mensen te slapen. Maar ze horen aan mij precies of ik een "nu is het klaar!" serieus meen (moet ik weg ofzo) of eigenlijk helemaal niet serieus meen maar gewoon zelf een beetje honger heb ofzo. In het eerste geval komen ze vrijwel direct, in het laatste geval kan ik een vinger krijgen (zie mijn topic van vanochtend http://www.hondenforum.nl/plaza/fotohoe ... 10462.html" onclick="window.open(this.href);return false; ).
Maar eigenlijk was Saar het ook wel met me eens dat het genoeg was geweest, en haar oudere pootjes vonden het ook wel genoeg. Dus na nog even een extra rondje zwemmen van 100 meter kwam ze uit het water en liep toen tergend langzaam mee terug
Ik vind de interactie ook geweldig. Het soort van "onderhandelen" ook. Ik vind het ook heerlijk om te zien dat een hond zo'n eigen willetje heeft. Als een kenau de honden "mijn" regeltjes opleggen, en daar heb je het maar mee te doen, past niet bij me. En ach, het gaat best goed.
Nee, geintje natuurlijk. Maar het is wel wat in me opkomt als je me vraagt wat voor relatie ik met ze heb. En dan hoor ik moeders kwetteren dat ze "vriendin" met hun dochter zijn
Maar wij hebben geen uitgeschreven regeltjes ofzo, dit mag wel en dat mag niet. Maar er zijn een paar dingen heel erg duidelijk, en blijkbaar geven we dat al vroeg door. "Wacht!" is heilig. Hoeven ze verder geen kunstjes als zit of af ofzo, maar gewoon stopppp, stilstaan, kappen met alles wat je nu aan het doen bent.
En verder mogen ze ongeveer alles. Mits ze dus geen overlast voor de omgeving veroorzaken. Als Saar 's ochtends om half 7 in de tuin blaffend Miep aan het uitdagen is voor een rollebol-sessie, dan maak ik daar heel snel (vocaal) een einde aan. Stoppen met die onzin, er liggen nog mensen te slapen. Maar ze horen aan mij precies of ik een "nu is het klaar!" serieus meen (moet ik weg ofzo) of eigenlijk helemaal niet serieus meen maar gewoon zelf een beetje honger heb ofzo. In het eerste geval komen ze vrijwel direct, in het laatste geval kan ik een vinger krijgen (zie mijn topic van vanochtend http://www.hondenforum.nl/plaza/fotohoe ... 10462.html" onclick="window.open(this.href);return false; ).
Maar eigenlijk was Saar het ook wel met me eens dat het genoeg was geweest, en haar oudere pootjes vonden het ook wel genoeg. Dus na nog even een extra rondje zwemmen van 100 meter kwam ze uit het water en liep toen tergend langzaam mee terug
Ik vind de interactie ook geweldig. Het soort van "onderhandelen" ook. Ik vind het ook heerlijk om te zien dat een hond zo'n eigen willetje heeft. Als een kenau de honden "mijn" regeltjes opleggen, en daar heb je het maar mee te doen, past niet bij me. En ach, het gaat best goed.
-
Neeltje
Aangezien ik hier in de 'puber/tiener' fase ben beland (10 maanden) zijn de regels hier strak voor wat wel en niet mag. Liggen mag overal, een of twee blaffen zijn ok, maar genoeg is genoeg. Ook zo buiten in de tuin. Je mag veel, maar de planten blijven heel (nu ja dat is niet helemaal gelukt maar nu blijft ze er goed vanaf) en er wordt niet gegraven (dat trachten we nog helemaal af te leren). Het toilethoekje is wel al gelukt en de rest komt ook nog wel.
Buiten is het nog hard werken aan niet trekken en niet achter fietsers e.d. aan, maar ik zie iedere dag verbetering.
Ik probeer zo goed mogelijk consequent te zijn.
Buiten is het nog hard werken aan niet trekken en niet achter fietsers e.d. aan, maar ik zie iedere dag verbetering.
Ik probeer zo goed mogelijk consequent te zijn.
- Bandog
- Actief
- Mijn ras(sen): Bandog
Ik ben streng en vooral consequent omdat ik denk dat dat de basis is.
Maar ben gek op mijn twee mormels en ga voor ze door het vuur.
Maar ben gek op mijn twee mormels en ga voor ze door het vuur.
Een hond is zijn baas.