Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Cultuurverschil of egoïsme?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Re: Cultuurverschil of egoïsme?

Ongelezen bericht door empyree »

Ik wil zeker niet zeggen dat ik een voorstander ben als een hond 12 uur per dag alleen zou moeten zitten maar ik vind wel dat het ook maar net is wat een hond gewend is.
Ik verkoop liever een pup aan iemand die heel wel overwogen een hond kiest en fulltime werkt dan aan een boer of drukke huisvrouw die wel thuis is maar de hond amper bekijkt gedurende de dag.

Eigenlijk vind ik het nog triester wanneer mensen die veel werken en kinderen willen dan wanneer ze voor een hond kiezen. Die hond kan zich in mijn ogen iets makkelijker in een patroon voegen dan een kind. En bij een hond kun je nog enigszins met bepaalde karaktereigenschappen rekening houden om een zo goed mogelijk passende hond te kiezen.

Als de hond zichzelf kan vermaken tijdens afwezigheid van de baas dan zie ik er niet zo heel veel kwaad in; Al moeten we er zeker rekening mee houden dat niet elke hond hier geschikt voor is.

Ik gun een harde werker ook een fijne maat al is het misschien wat lastiger. Maar zo`n beestje is altijd nog beter af dan ongewenst in een asiel te zitten.
Sandra
Afbeelding
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Neeltje schreef:
Dexter schreef:12 uur per dag weg en dus 12 uur per dag thuis.
Daarvan slaap je 8 uur, blijven er 4 uur over.
Daarvan ben je 2 uur bezig met boodschappen doen, eten koken en opeten (of uit eten gaan) blijven er 2 uur over.
Daarvan ben je anderhalf uur bezig met sporten, internet en email, blijft er een half uur per dag over voor de hond.
Waarom voor een half uur per dag een hond kopen? Ga dan maar enkele uren per week in een asiel werken, heb je een hoop honden om voor te zorgen en hoef je je verder nergens druk om te maken.
Maar ja, om de een of andere reden zie ik dat soort mensen dat niet zo gauw doen.....gek hè? :wink:
Jij hebt wel een raar leven. Wie doet er iedere dag 2 uur boodschappen??? Dat is misschien jou indeling van deen dag, maar niet de mijne. Niet dat ik het er mee eens ben om je hond iedere dag 12 uur alleen te laten, maar hier wordt maar 1 keer in de week boodschappen gedaan en dat is minder dan een uur, internet is 'n keer over 2 fora vliegen, email is ook geen 10 min. hyves en al dat andere gedoe, chatten downloaden etc etc doe ik niet, tv is ook miniem, want er is geen jota op.
Niet alleen de boodschappen :wink: , ook koken, opeten , opruimen etc.
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Fie schreef:
Moos schreef:
Fie schreef:
Ik zie zeker wat je bedoelt, maar niet iedereen heeft de mogelijkheid om over de middag over huis te komen
Nou wil ik niet heel lullig doen, maar ik heb daarnaar gezocht hoor. Het is niet allemaal aan komen waaien :wink: Maar ik snap best dat dat niet voor iedereen haalbaar is, maar dan kan je dus ook een andere oplossing zoeken. Als ik eens een keertje echt niet tussendoor thuis kan komen komt mijn tante bijvoorbeeld de honden uitlaten, en de Kong geven. En er zijn ook mensen die hun hond naar een dagopvang brengen, of een uitlaatservice inschakelen.
Alles hangt ook af van de sector waarin je werkt. Wij wonen in Belgisch Limburg, in een godvergeten boerendorp met meer koeien dan inwoners. Bewust gedaan overigens, voor de honden, want ik vind dat je met 4 honden niet in een stad moet gaan wonen, er moet voldoende ruimte zijn om dagelijks goed los met ze te kunnen wandelen. Bovendien is het in deze "uithoeken" van België ook veel goedkoper om te wonen. Nogmaals, ik weet niet hoe het in Nederland zit met de immoprijzen, maar in België is het als jong koppel vrijwel onhaalbaar geworden om nog een bescheiden huisje of appartementje te vinden in de provincies Vlaams-Brabant, Antwerpen en delen van Oost-Vlaanderen, tenzij je echt naar de uithoeken van de provincies gaat. Keerzijde van de medaille is natuurlijk wel dat deze streken betaalbaarder zijn met een reden: de werkgelegenheid is hier niet zo groot, toch niet in mijn sector (farmaceutische industrie).

Een hondenuitlaatservice vertrouw ik niet. Buiten mijzelf en mijn partner gaat niemand met onze honden wandelen. Familie woont er hier niet in de buurt, en die werken overigens ook allemaal fulltime.
In Nederland kan zowat geneen jong koppel 'n huis kopen, ze zijn overal gigantisch duur, tenzij in de uithoeken..... Huren is net zo duur.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Neeltje schreef: In Nederland kan zowat geneen jong koppel 'n huis kopen, ze zijn overal gigantisch duur, tenzij in de uithoeken..... Huren is net zo duur.
En daarom moet je je ook op je 18e inschrijven bij de woningbouw (sociale huur) :wink:
Afbeelding
Fie
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Fie »

Zoek stok! schreef:
Fie schreef:Wat trouwens een interessante vraag is (die hebben wij onlangs ook gehad op het forum), is eens peilen bij de mede-forummers hoe veel en hoe vaak ze nu werkelijk gaan wandelen. Als iedereen eerlijk is, ga je ogen trekken :wink:
Ga je daar nou mee schermen? Is iemand die drie uur met z'n honden loopt beter dan iemand die dat 1 uur doet? Ik denk net als jij dat mensen veelal veel minder wandelen dan ze zeggen. Ik was vanmiddag in Reeuwijk en ben vier honden tegengekomen. Als de zon schijnt, zijn dat er een stuk of vijftig :wink: Maar ik loop ook niet elke dag uuuuuren met ze. Ik zorg dat ze fysiek goed in shape zijn en dat ze zich genoeg kunnen uitleven, daar hoef je geen drie uur per dag voor te wandelen. En als je dat wel doet, maak je daarmee niet goed dat je honden vijf dagen per week twaalf uur alleen zijn. Ben trouwens benieuwd wanneer je die drie uur dan maakt als het herfst/winter is.
Ik snap je vraag niet zo goed. Door de week wandel ik 's avonds gemiddeld 1-1,5u. Het seizoen maakt daarbij toch weinig uit? In de herfst/winter is het dan inderdaad al donker, vaak ook erg nat :19: Ik vind het ook veel aangenamer om in de lente/zomer te wandelen, maar aan de seizoenen kan je maar weinig veranderen.

Op doordeweekse dagen haal ik zeker geen 3u/dag hoor, dat heb ik ook helemaal niet gezegd, maar in weekends zijn 2-3u geen probleem, dan is het overdag toch ook gewoon licht?

En wat je aanhaalt dat je bij slecht weer amper mensen tegen komt, dat merk ik ook. In de herfst/winter is het natuurgebied waar we hier vlak bij wonen helemaal verlaten, dan kan ik een hele week lang niemand tegenkomen als ik mijn tour met de honden ga doen. In de lente/zomer ga ik er niet wandelen, tenzij 's avonds laat of 's morgens vroeg, omdat het dan ineens volloopt met mensen en honden (en vaak ook toeristen).

En dat je mij niet gelooft, zal mij dan weer worst wezen. Er zitten hier nog mensen die ook op het Belgische forum zitten, een deel zelfs die mij persoonlijk kent, en die weten hoe er hier met de honden omgegaan wordt. MIjn achten zijn vaak kort (6u), mijn huishouden loopt soms minder gesmeerd dan ik het zou willen, zeker als het wedstrijdseizoen op volle snelheid is, ik ben daar eerlijk in. Als ik door de week spaghettisaus maak, vries ik alvast een halve portie in, omdat ik weet dat de kans bestaat dat ik in het weekend laat thuis ben van wedstrijd of van een wandeling, en dat ik dan nog maar weinig zin zal hebben om te koken. Dat bedoel ik dus met de planning.
Neeltje

wendy71 schreef:
Neeltje schreef:
Daarvan ben je 2 uur bezig met boodschappen doen, eten koken en opeten (of uit eten gaan) blijven er 2 uur over.
Daarvan ben je anderhalf uur bezig met sporten, internet en email, blijft er een half uur per dag over voor de hond.
Waarom voor een half uur per dag een hond kopen? Ga dan maar enkele uren per week in een asiel werken, heb je een hoop honden om voor te zorgen en hoef je je verder nergens druk om te maken.
Maar ja, om de een of andere reden zie ik dat soort mensen dat niet zo gauw doen.....gek hè? :wink:
Jij hebt wel een raar leven. Wie doet er iedere dag 2 uur boodschappen??? Dat is misschien jou indeling van deen dag, maar niet de mijne. Niet dat ik het er mee eens ben om je hond iedere dag 12 uur alleen te laten, maar hier wordt maar 1 keer in de week boodschappen gedaan en dat is minder dan een uur, internet is 'n keer over 2 fora vliegen, email is ook geen 10 min. hyves en al dat andere gedoe, chatten downloaden etc etc doe ik niet, tv is ook miniem, want er is geen jota op.
Maar dan ben ik met de hond samen. Al ben ik dan niet actief met de hond bezig, ze is wel in dezelfde ruimte. Tenminste voor mij is tijd met mijn huisdier ook als we gewoon samen thuis zijn. Ook nu met Yentle ben ik niet constant met haar bezig, maar ik ben er wel. Vanmorgen de woonkamer gepoetst en ze was echt helemaal op toen ik klaar was. Vechten met de stofzuiger, de dweil etc.
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

Dat bedoel ik niet Neeltje.
Jij zegt: wie doet er nou 2 uur per dag boodschappen?
Dáár reageerde ik op. :wink:
Afbeelding
Dexter
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Dexter »

wendy71 schreef:
Neeltje schreef:
Dank je! Dat was inderdaad wat ik bedoelde maar ik had het allemaal wat gechargeerd opgeschreven uiteraard..... :mrgreen:
"Life is not the opposite of death. Death is the opposite of birth, life is eternal"
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Fie schreef:
Zoek stok! schreef:
Fie schreef:Wat trouwens een interessante vraag is (die hebben wij onlangs ook gehad op het forum), is eens peilen bij de mede-forummers hoe veel en hoe vaak ze nu werkelijk gaan wandelen. Als iedereen eerlijk is, ga je ogen trekken :wink:
Ga je daar nou mee schermen? Is iemand die drie uur met z'n honden loopt beter dan iemand die dat 1 uur doet? Ik denk net als jij dat mensen veelal veel minder wandelen dan ze zeggen. Ik was vanmiddag in Reeuwijk en ben vier honden tegengekomen. Als de zon schijnt, zijn dat er een stuk of vijftig :wink: Maar ik loop ook niet elke dag uuuuuren met ze. Ik zorg dat ze fysiek goed in shape zijn en dat ze zich genoeg kunnen uitleven, daar hoef je geen drie uur per dag voor te wandelen. En als je dat wel doet, maak je daarmee niet goed dat je honden vijf dagen per week twaalf uur alleen zijn. Ben trouwens benieuwd wanneer je die drie uur dan maakt als het herfst/winter is.
Ik snap je vraag niet zo goed. Door de week wandel ik 's avonds gemiddeld 1-1,5u. Het seizoen maakt daarbij toch weinig uit? In de herfst/winter is het dan inderdaad al donker, vaak ook erg nat :19: Ik vind het ook veel aangenamer om in de lente/zomer te wandelen, maar aan de seizoenen kan je maar weinig veranderen.

Op doordeweekse dagen haal ik zeker geen 3u/dag hoor, dat heb ik ook helemaal niet gezegd, maar in weekends zijn 2-3u geen probleem, dan is het overdag toch ook gewoon licht?

En wat je aanhaalt dat je bij slecht weer amper mensen tegen komt, dat merk ik ook. In de herfst/winter is het natuurgebied waar we hier vlak bij wonen helemaal verlaten, dan kan ik een hele week lang niemand tegenkomen als ik mijn tour met de honden ga doen. In de lente/zomer ga ik er niet wandelen, tenzij 's avonds laat of 's morgens vroeg, omdat het dan ineens volloopt met mensen en honden (en vaak ook toeristen).

En dat je mij niet gelooft, zal mij dan weer worst wezen. Er zitten hier nog mensen die ook op het Belgische forum zitten, een deel zelfs die mij persoonlijk kent, en die weten hoe er hier met de honden omgegaan wordt. MIjn achten zijn vaak kort (6u), mijn huishouden loopt soms minder gesmeerd dan ik het zou willen, zeker als het wedstrijdseizoen op volle snelheid is, ik ben daar eerlijk in. Als ik door de week spaghettisaus maak, vries ik alvast een halve portie in, omdat ik weet dat de kans bestaat dat ik in het weekend laat thuis ben van wedstrijd of van een wandeling, en dat ik dan nog maar weinig zin zal hebben om te koken. Dat bedoel ik dus met de planning.
Ik wil je best geloven hoor, dat jij met regen nog wandelt in het donker. Maar ik weet ook dat er maar heel weinig mensen zijn die dat doen terwijl er wel heel veel mensen zijn die fulltime werken en ook zeggen dat ze hun wandeluren wel maken. Dan klopt er toch iets niet :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Fie
Vaste gebruiker

Zoek stok! schreef: Ik wil je best geloven hoor, dat jij met regen nog wandelt in het donker. Maar ik weet ook dat er maar heel weinig mensen zijn die dat doen terwijl er wel heel veel mensen zijn die fulltime werken en ook zeggen dat ze hun wandeluren wel maken. Dan klopt er toch iets niet :wink:
Wel ja, net daarom dat ik zei dat zo'n topic interessant is. Daar zijn op het Belgische forum ook verrassende zaken uitgekomen: er bleek vooral inderdaad dat er véél minder gewandeld wordt dan soms beweerd wordt.

Er was maar een kleine kern "die hard-wandelaars/sporters" (waaronder ikzelf :smile: ) die echt dagelijks of zo goed als dagelijks gingen wandelen of trainen.

Ik ben er zeker van dat, als je een gelijkaardige vraag hier stelt, dat je ook zal schrikken. Iedereen roept hier ook dat ze dagelijks gaan, maar dat kan dan wel eens tegenvallen.

Ter info: op dat topic zijn toen ook veel commentaren gekomen, dat het toch niet kon, van de hele dag te gaan werken, en dan 's avonds niet de moeite te doen om nog met je hond bezig te zijn. In sé zeggen wij in België wellicht niet zoveel anders als jullie in Nederland, maar jullie zien het gewoon extremer als wij. Bij ons draait het er voornamelijk om dat je hond nog voldoende aandacht en beweging krijgt als we thuis zijn, niet zozeer oom het feit dat we fulltime gaan werken.
Moos
Zeer actief

Fie schreef:
Ik ben er zeker van dat, als je een gelijkaardige vraag hier stelt, dat je ook zal schrikken. Iedereen roept hier ook dat ze dagelijks gaan, maar dat kan dan wel eens tegenvallen.
Oh joh, die vraag is hier al tig keer langsgekomen. En dan antwoorden mensen gewoon in wat ze altijd zeggen. Vind het eerder heel apart dat op dat andere forum mensen dan opeens wel gaan melden dat ze nauwelijks wandelen :mrgreen:
Ik denk overigens dat niet dagelijks gaan hier echt niet aan de orde is hoor, tenzij mensen een flinke tuin/erf hebben. Dat is dan weer een verschil ook tussen Nederland en Belgie, over het algemeen. Het overgrote deel van de honden hier gaat er wel dagelijks uit. Dat kan soms ook tot de hoek van de straat zijn...maar 'wandelen' doen ze wel.
Afbeelding
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

Het lijkt mij gewoon niet prettig voor een hond als de baas zolang van huis is, ongeacht wat er allemaal mee gedaan word :19: (sport/wandelen).
Een hond is toch een roedeldier die zijn *familie* graag om zich heen heeft.
Ik persoonlijk zou mezelf geen hond aanschaffen als ik full time zou moeten werken.
Afbeelding
Neeltje

wendy71 schreef:Dat bedoel ik niet Neeltje.
Jij zegt: wie doet er nou 2 uur per dag boodschappen?
Dáár reageerde ik op. :wink:
Misschien even ter verduidelijking, ik woon alleen en dat is een andere situatie als dat je met meerderen woont. Yentle is nog niet zo'n goed voorbeeld, maar met Tirsa, als ik buiten was, was Tirsa erbij. Zit ik bij de computer, zat Tirsa ook hier. Verhuisde ik naar de TV, verhuisde (uit zichzelf) mee. Als ik thuis ben, ben ik dus ook echt bij m'n hond (tenzij ik slaap of onder de douche sta). Geen andere mensen om de aandacht weg te trekken.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Fie schreef:
Zoals jullie het allemaal beschrijven, is een hond houden alleen weggelegd voor een "elite", mensen die er eentje MOGEN hebben. Ik vind dat iedereen het "recht" heeft om een hond te hebben, maar je moet dan wel inderdaad denken aan het hele plaatje.
Ik vind helemaal niet dat iedereen het recht heeft om een hond te mogen houden. En je kunt me van alles wijs maken, maar als je honden 5x per week 12 uur alleen zitten dan heb je dat recht wat mij betreft verspeeld.

En dat heeft niets te maken met wel of niet full-time werken, dat doe ik namelijk zelf ook, dat heeft niets te maken met het feit dat je dan 's avonds laat nog van alle onderneemt met je hond, dat doe ik namelijk zelf ook, dat heeft niets te maken met wel of geen kennelhond of sporthond, die heb ik namelijk zelf ook.

Op het moment dat ik mijn honden, ook nog eens gescheiden, 12 uur in hun kennel, bench of huiskamer, laat zitten en dat 5 x per week, dan mogen ze hier per direct alle honden weg komen halen. Dat heeft namelijk niets met rechten ter maken, eerder met puur egoïsme, want jij wilt namelijk een hond en jij douwt een roedeldier een leven van 72 uur eenzame opsluiting per week door de strot. Walgelijk.
Naast rechten bestaat er ook nog zoiets als plichten, maar dat schijnt tegenwoordig niet meer te worden meegenomen in de opvoeding.
Gr. Aniek

Afbeelding
Neeltje

Moos schreef:
Fie schreef:
Oh joh, die vraag is hier al tig keer langsgekomen. En dan antwoorden mensen gewoon in wat ze altijd zeggen. Vind het eerder heel apart dat op dat andere forum mensen dan opeens wel gaan melden dat ze nauwelijks wandelen :mrgreen:
Ik denk overigens dat niet dagelijks gaan hier echt niet aan de orde is hoor, tenzij mensen een flinke tuin/erf hebben. Dat is dan weer een verschil ook tussen Nederland en Belgie, over het algemeen. Het overgrote deel van de honden hier gaat er wel dagelijks uit. Dat kan soms ook tot de hoek van de straat zijn...maar 'wandelen' doen ze wel.
Maar je weet niet 100% zeker dat wat hier wordt neergezet ook echt zo is.
rubyred
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Hond, Maltese, Husky Hybrid.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door rubyred »

Een hond of een kind, waarom zou je eraan beginnen als je de hele dag niet thuis bent?
Moos
Zeer actief

Neeltje schreef:
Moos schreef:
Fie schreef:
Maar je weet niet 100% zeker dat wat hier wordt neergezet ook echt zo is.
Nee, duhh :mrgreen:
Ik zeg toch ook dat mensen dan antwoorden wat ze altijd al zeggen. Ik zeg niet of dat de waarheid is of niet. Maar het is echt niet zo dat als je hier een topic opent "hoe lang wandel je", dat mensen dan opeens gaan melden dat dat veel minder is dan ze altijd zeggen. We zijn niet gek :engel:
Afbeelding
Fie
Vaste gebruiker

Moos schreef:
Fie schreef:
Wel ja, en dat is dan maar hoe je je term "wandeling" invult. Tot de hoek van de straat is voor mij persoonlijk niet wandelen, maar nogmaals, dat is iets dat ieder voor zich uitmaakt, ik ga daar ook niemand scheef voor bekijken. Maar zo is het net hetzelfde met aandacht en affectie en inderdaad wat je honden gewoon zijn.

Je vindt je eigen situatie altijd de beste. Ik vind dat ik het prima doe, zoals het hier geregeld is, ondanks dat ik fulltime werk. Jij vindt wellicht dat jij het prima doet, wat logisch is, want je hebt het beste voor met je hond.

Ik denk dat zowel jouw honden als mijn honden allebei gelukkig mogen zijn, ookal zijn onze visies totaal verschillend. De honden die écht te beklagen zijn, zijn de honden die de hele dag in hun ren zitten en er eens in de week eens uimogen (als ze geluk hebben) of de honden waarvan het baasje de hele dag door thuis zonder er naar om te kijken. Maar met alle andere "grijze" opties tussen dit zwart en wit mag je toch wel stellen dat je hond gelukkig is.

Je hond kan het altijd beter hebben op een ander, er zal altijd wel een plekje zijn waar het NOG beter is als bij jou. Maar ja, dan word ik maar egoïstisch, en vind ik dat mijn honden blij moeten zijn met hetgeen ze hier hebben, want ze komen niks te kort.
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Een hond alleen voor de elite? Waar haal je het!
Martin en ik hebben ook jarenlang samen gewerkt. En ik had ook graag een hond, toch hebben we dat niet gedaan, maar hebben gewacht tot een van ons thuis was. We hadden het toen echt niet breed maar ik vind dat als je de keuze hebt, het belang van de hond het zwaarst weegt want die mag zelf niet kiezen. En ik denk dat als een hond mág kiezen, hij liefst zoveel mogelijk samen is met de baas en niet 12 uur alleen in huis of in een ren.
Als je in zo'n situatie terecht komt is het wat anders, dan maak je er het beste van, maar de topicstarter op het buitenlands forum had die keuze nog. En ik heb inderdaad snel geantwoord want het ras doet er niet toe, het ging om het wezen hond.
Ik vraag me serieus af hoe die mensen dat gaan oplossen als het bv winter is, staan ze dan echt om 4.00 uur op om hun hond uit te laten? En als ze koud en moe thuiskomen en nog moeten eten, boodschappen doen, etc. zou die hond er dan echt niet vaak bij inschieten?
Ik denk van wel, en dus is er geen enkel ras wat wat mij betreft in aanmerking komt.
Fie
Vaste gebruiker

Budkes schreef:
Fie schreef:
Zoals jullie het allemaal beschrijven, is een hond houden alleen weggelegd voor een "elite", mensen die er eentje MOGEN hebben. Ik vind dat iedereen het "recht" heeft om een hond te hebben, maar je moet dan wel inderdaad denken aan het hele plaatje.
Ik vind helemaal niet dat iedereen het recht heeft om een hond te mogen houden. En je kunt me van alles wijs maken, maar als je honden 5x per week 12 uur alleen zitten dan heb je dat recht wat mij betreft verspeeld.

En dat heeft niets te maken met wel of niet full-time werken, dat doe ik namelijk zelf ook, dat heeft niets te maken met het feit dat je dan 's avonds laat nog van alle onderneemt met je hond, dat doe ik namelijk zelf ook, dat heeft niets te maken met wel of geen kennelhond of sporthond, die heb ik namelijk zelf ook.

Op het moment dat ik mijn honden, ook nog eens gescheiden, 12 uur in hun kennel, bench of huiskamer, laat zitten en dat 5 x per week, dan mogen ze hier per direct alle honden weg komen halen. Dat heeft namelijk niets met rechten ter maken, eerder met puur egoïsme, want jij wilt namelijk een hond en jij douwt een roedeldier een leven van 72 uur eenzame opsluiting per week door de strot. Walgelijk.
Naast rechten bestaat er ook nog zoiets als plichten, maar dat schijnt tegenwoordig niet meer te worden meegenomen in de opvoeding.
Ik krijg zo een beetje het "allemaal tegen één gevoel", wat ik ook wel had kunnen verwachten, gezien ik me letterlijk in het hol van de leeuw gewaagd heb :lol1:

Ik denk dat mijn opvoeding best ook wel OK was, dat mijn besef van waarden en normen ook wel snor zit. Dank je dat je me daar nog even op gewezen hebt. :wink:

Het gaat mij er hier helemaal niet om van jullie te komen "beleren", je doet met je hond wat je wilt. Wat ik wél graag wou aantonen, is dat het best kan, en dat je het gewoon niet allemaal zo zwart-wit moet zien, het hokjesdenken zoals ik eerder al aanhaalde.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Neeltje schreef:Maar je weet niet 100% zeker dat wat hier wordt neergezet ook echt zo is.
So what? Waarom moet jij 100% zeker weten hoeveel ik met mijn honden loop?
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Fie schreef:
Budkes schreef:
Fie schreef:

Ik krijg zo een beetje het "allemaal tegen één gevoel", wat ik ook wel had kunnen verwachten, gezien ik me letterlijk in het hol van de leeuw gewaagd heb :lol1:

Ik denk dat mijn opvoeding best ook wel OK was, dat mijn besef van waarden en normen ook wel snor zit. Dank je dat je me daar nog even op gewezen hebt. :wink:

Het gaat mij er hier helemaal niet om van jullie te komen "beleren", je doet met je hond wat je wilt. Wat ik wél graag wou aantonen, is dat het best kan, en dat je het gewoon niet allemaal zo zwart-wit moet zien, het hokjesdenken zoals ik eerder al aanhaalde.
En dat is denk ik het verschil, je hoort niet te doen met je hond wat je wilt. Oh ja, natuurlijk kan het best, immers je hond is gezond, glanst, is bespierd en vast zielsgelukkig als je hem ziet. En ook een hele goede dooddoener; het kan altijd slechter.

Maar je veroordeelt hem (tenminste ik weet niet of jij dat doet, maar de topic begon met 5x12 uur alleen) dus wel tot 72 uur in de week eenzame opsluiting en dat doe je dus niet als je een eerlijk mens bent. Daar is een hond namelijk niet bij gebaat, geen enkele hond. Dat je in de huidige maatschappij concessies moet doen, daar is iedereen het wel over eens. Maar je kunt ook over een grens stappen en 72 uur alleen is ver over de grens van een "gezelschaps"dier.

Dat iets kan, houdt niet automatisch in dat het goed is.
Gr. Aniek

Afbeelding
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

Goed geschreven Aniek, 100 % mee eens. :ok:
Afbeelding
Fie
Vaste gebruiker

Budkes schreef: En dat is denk ik het verschil, je hoort niet te doen met je hond wat je wilt. Oh ja, natuurlijk kan het best, immers je hond is gezond, glanst, is bespierd en vast zielsgelukkig als je hem ziet. En ook een hele goede dooddoener; het kan altijd slechter.

Maar je veroordeelt hem (tenminste ik weet niet of jij dat doet, maar de topic begon met 5x12 uur alleen) dus wel tot 72 uur in de week eenzame opsluiting en dat doe je dus niet als je een eerlijk mens bent. Daar is een hond namelijk niet bij gebaat, geen enkele hond. Dat je in de huidige maatschappij concessies moet doen, daar is iedereen het wel over eens. Maar je kunt ook over een grens stappen en 72 uur alleen is ver over de grens van een "gezelschaps"dier.

Terzijde: mijn honden zitten niet dagelijks 12u alleen, maar ik en mijn partner werken wel beiden fulltime, dus ja, ze zitten ook veel alleen.

Maar mochten wij hier nu door wijzigende omstandigheden opeens wél beiden 12u van huis gaan, dan is er geen haar op mijn hoofd dat eraan zou denken van de honden te herplaatsen.

Ik vraag me af hoe jij het geluk van je honden meet, als je alle bovenstaande zaken niet relevant vindt als indicatie dat je hond gelukkig is?

Bovendien kan je je eigen opmerking verder gaan trekken. Ik vind dat veel hondenrassen hier niet thuis horen, in onze westerse maatschappij. Anatolische herdershonden, Boerboels, Azawakh's, ... zijn allemaal honden die hier niet "horen", omdat je ze hier NOOIT kan geven wat ze van nature uit nodig hebben. Toch winnen ook die rassen de laatste jaren aan populariteit, en kom je ze meer en meer overal tegen. Ga je dat dan ook niet zien, als een egoïstische daad, dat je die honden niet kan geven wat ze eigenlijk nodig hebben? Idem overigens met veel windhondjes, die winnen enorm aan populariteit in België, je ziet ze op bijna elke hoek van de straat. Die honden bombarderen tot "huishond" vind ik ook erg zielig, zo'n windhondje heeft naast knuffels vooral behoefte aan veel beweging. Zo'n hondje zal dan een pak gelukkiger zijn bij iemand die veel van huis is, maar in de tijd die buiten het werk overblijft ermee naar de renbaan trekt, dan bij een gezin waar het zijn dagelijkse rondje park krijgt.

Ik blijf erbij dat sommigen het hier gewoon te "eng" zien, en te weinig openstaan voor alternatieven. Het is niet omdat iets niet strookt met jouw visie en levensstijl, dat het per definitie slecht is.
falkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): DobermannxRR, Vizsla
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door falkje »

Over dat vetgedrukte:
Dat vind ik altijd zo'n dooddoener. :ugh:
Ik ken legio mensen die én thuis zijn én vanalles ondernemen met hun hond.
Die gaan echt niet 3 maal daags een rondje wijk doen.
Dat zeg ik ook helemaal niet. Goed lezen is ook een kunst. Ik geef het alleen als voorbeeld van het andere uiterste. En ik denk dat heel veel honden het daar toch mee moeten doen, meer als andersom, en daar ook niet echt gelukkig mee zijn.
Ik ben zelf ook halve dagen thuis, de ene week trainen we meer, de andere week doen wij ook wat meer rondjes park of naar het bos. Net waar ik zin of puf voor heb. Een hond hebben is per definitie eigenlijk egoistisch. Ik heb een hond omdat ik dat zo graag wil, de hond in kwestie heeft daar niet zoveel keuze in gehad, waar en bij wie ie gaat wonen.

Neemt niet weg dat ik er niet over zou peinzen om een hond te nemen als ik 12 uur per dag van huis zou zijn. Maar ik weet ook niet of ik hem zou herplaatsen als dat plotseling wel nodig mocht zijn.
Afbeelding
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Fie schreef:
Budkes schreef: En dat is denk ik het verschil, je hoort niet te doen met je hond wat je wilt. Oh ja, natuurlijk kan het best, immers je hond is gezond, glanst, is bespierd en vast zielsgelukkig als je hem ziet. En ook een hele goede dooddoener; het kan altijd slechter.

Terzijde: mijn honden zitten niet dagelijks 12u alleen, maar ik en mijn partner werken wel beiden fulltime, dus ja, ze zitten ook veel alleen.

Maar mochten wij hier nu door wijzigende omstandigheden opeens wél beiden 12u van huis gaan, dan is er geen haar op mijn hoofd dat eraan zou denken van de honden te herplaatsen.

Ik vraag me af hoe jij het geluk van je honden meet, als je alle bovenstaande zaken niet relevant vindt als indicatie dat je hond gelukkig is?

Bovendien kan je je eigen opmerking verder gaan trekken. Ik vind dat veel hondenrassen hier niet thuis horen, in onze westerse maatschappij. Anatolische herdershonden, Boerboels, Azawakh's, ... zijn allemaal honden die hier niet "horen", omdat je ze hier NOOIT kan geven wat ze van nature uit nodig hebben. Toch winnen ook die rassen de laatste jaren aan populariteit, en kom je ze meer en meer overal tegen. Ga je dat dan ook niet zien, als een egoïstische daad, dat je die honden niet kan geven wat ze eigenlijk nodig hebben? Idem overigens met veel windhondjes, die winnen enorm aan populariteit in België, je ziet ze op bijna elke hoek van de straat. Die honden bombarderen tot "huishond" vind ik ook erg zielig, zo'n windhondje heeft naast knuffels vooral behoefte aan veel beweging. Zo'n hondje zal dan een pak gelukkiger zijn bij iemand die veel van huis is, maar in de tijd die buiten het werk overblijft ermee naar de renbaan trekt, dan bij een gezin waar het zijn dagelijkse rondje park krijgt.

Ik blijf erbij dat sommigen het hier gewoon te "eng" zien, en te weinig openstaan voor alternatieven. Het is niet omdat iets niet strookt met jouw visie en levensstijl, dat het per definitie slecht is.
Zo kijk ik er ook tegen aan dus je hebt een medestander Fie !
Sandra
Afbeelding
Fie
Vaste gebruiker

empyree schreef:
Zo kijk ik er ook tegen aan dus je hebt een medestander Fie !
Hoera! :cheer:
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

waarom begin je nu over hondenrassen die hier 'niet thuis horen'? Het ging toch om het hele dagen alleen laten van honden? Niet van onderwerp wisselen hoor, of een ander topic openen. :neenee:
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Budkes schreef:
Fie schreef:

Kijk dat scheelt typen :ok:
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Rosita Compagner schreef:waarom begin je nu over hondenrassen die hier 'niet thuis horen'? Het ging toch om het hele dagen alleen laten van honden? Niet van onderwerp wisselen hoor, of een ander topic openen. :neenee:
Bang dat de jouwe hier ook niet horen :mrgreen:
Maar inderdaad dan worden er weer dat soort argumenten aangehaald om het eigen gedrag schoon te praten.
Als je ervoor kiest om honden ,ongeacht ras of soort ,12 uur alleen te laten had je er niet aan moeten beginnen want dan heb je van het wezen hond namelijk niet zoveel begrepen :ugh:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”