Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Trekspelletjes met je hond
Moderator: moderatorteam
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
- Aantal honden: 2
Re: Trekspelletjes met je hond
Als ik elke keer als ik met mijn honden speel dit soort regeltjes zou moeten volgen is voor mij de lol er snel af.
En wat is winnen, denkt een hond die als laatst de flostouw vast heeft dat hij een beker krijgt? Waarom zou dat meteen winnen moeten zijn?
En wat is winnen, denkt een hond die als laatst de flostouw vast heeft dat hij een beker krijgt? Waarom zou dat meteen winnen moeten zijn?
-
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): engelse cocker spaniel
Ik laat ze hier regelmatig even winnen, maar bouw er wel altijd wat lost en vast dingen in, op die manier hou ik lekker de leiding en kunnen ze toch af en toe winnen en trots dat ze dan zijn.
Ik ben wel altijd de laatste die wint
Wat mij hier altijd wel opvalt dat de leider van mijn groep het vaak niet ziet zitten als de anderen gaan trekken en grommen, hij gaat zich daarmee bemoeien door op ze te rijden, blijkbaar ziet hij er toch iets in wat niet helemaal kan dat gesjor met mij. Om de anderen de kans te geven toch het spelletje met mij te spelen moet ik hem echt even afzetten onder appèl ergens. En dat is dan ook meteen weer een goede oefening.
Opvallend is ook, dat ie het bij mijn gasthonden dan weer erger doet dan bij mijn eigen honden. Niet alleen mijn leider nu doet dat, maar ook een paar van zijn voorgangers.

Wat mij hier altijd wel opvalt dat de leider van mijn groep het vaak niet ziet zitten als de anderen gaan trekken en grommen, hij gaat zich daarmee bemoeien door op ze te rijden, blijkbaar ziet hij er toch iets in wat niet helemaal kan dat gesjor met mij. Om de anderen de kans te geven toch het spelletje met mij te spelen moet ik hem echt even afzetten onder appèl ergens. En dat is dan ook meteen weer een goede oefening.

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik doe hier regelmatig trekspelletjes met mn honden... bijtrolletje, balletje met touw etc.
De ene keer win ik en moet hij lossen, de andere keer wint hij...
Overigens doet hij elke week een groot 'trekspelletje' met trainen nl. de mouw bijten is een groot spelletje... en ook deze mag hij regelmatig winnen.
De ene keer win ik en moet hij lossen, de andere keer wint hij...
Overigens doet hij elke week een groot 'trekspelletje' met trainen nl. de mouw bijten is een groot spelletje... en ook deze mag hij regelmatig winnen.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Mekkie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising
- Aantal honden: 1
Same here!! inclusief het grommen en kopschudden hoop altijd maar dat er niemand kijktCarmen schreef:dan zou ik met Arie een groot probleem hebben. Het is gewoon fanatiek speelgedrag, ik grom ook terugAyurveda schreef:Ik heb ook idd geleerd dat trekspelletje spelletjes om rangorde kunnen zijn.
vooral als de hond er fanatiek bij gaat krommen of schudden met de kop
maar ik denk dat dat wel per hond verschillend is, en dat je dat als eigenaar het beste kan inschatten.Ik vind het wel belangrijk dat ze op commando loslaten. Dat is de enige manier waarop ik kan winnen nml
Arie vindt het niet eens zo leuk om te winnen, het gaat hem om het spel, wat heeft hij aan dat touw als er niemand anders aan de andere kant hangt

Hmm, ik vind dat dominatieverhaal knap irritant.
Het is gewoon samen de buit verscheuren, meer niet!
Hier doen we dat heerlijk samen, en de honden doen het onderling ook. De dames zijn best krachtig en soms hou ik het touw/ oude handdoek niet en hebben hun de buit. Echter komen ze het gelijk terug brengen. En echt als er 45 kilo hond met zijn volle kracht aan je staat te scheuren, is dat best heftig haha. Maar één keer los is genoeg om ze tot stop te brengen, toen ze nog kleiner waren, hapte ze wel eens een vinger of een stukje hand mee, toen stopte ik wel gelijk. Hun mochten dat touw hebben maar spelen deed ik niet meer.
Nu zie ik ze samen ook vaak een buit delen, een stuk stok, een touw noem het maar op.
Zie onderschrift
Wat mij opvalt is dat Do niet altijd mee doet, en als ze mee doet, heel voorzichtig is en Wanda eigenlijk altijd de buit laat houden. Of ze gaat alles verzamelen .... en erop liggen.
Ik zie het als de band versterken met je hond, doen honden onderling ook, ik spreek niet graag over dominantie, ik spreek liever over zelfbewuste honden en wat onzekere honden. Een bewuste hond heeft vaak veel meer overredingskracht nodig om iets te doen als een onzekere hond, die heeft liever de bescherming van de baas en de bevestiging dat de hond het goed doet.
Dat geeft hem zekerheid, de zelfbewuste hond heeft dat veel minder, dat heet niet dat die dominant is.
Wij mensen willen allerlei dingen van de hond wat niet natuurlijk is, en ik ben van mening dat daar best wat tegenover mag staan.
Hier doen we dat heerlijk samen, en de honden doen het onderling ook. De dames zijn best krachtig en soms hou ik het touw/ oude handdoek niet en hebben hun de buit. Echter komen ze het gelijk terug brengen. En echt als er 45 kilo hond met zijn volle kracht aan je staat te scheuren, is dat best heftig haha. Maar één keer los is genoeg om ze tot stop te brengen, toen ze nog kleiner waren, hapte ze wel eens een vinger of een stukje hand mee, toen stopte ik wel gelijk. Hun mochten dat touw hebben maar spelen deed ik niet meer.
Nu zie ik ze samen ook vaak een buit delen, een stuk stok, een touw noem het maar op.
Zie onderschrift

Wat mij opvalt is dat Do niet altijd mee doet, en als ze mee doet, heel voorzichtig is en Wanda eigenlijk altijd de buit laat houden. Of ze gaat alles verzamelen .... en erop liggen.
Ik zie het als de band versterken met je hond, doen honden onderling ook, ik spreek niet graag over dominantie, ik spreek liever over zelfbewuste honden en wat onzekere honden. Een bewuste hond heeft vaak veel meer overredingskracht nodig om iets te doen als een onzekere hond, die heeft liever de bescherming van de baas en de bevestiging dat de hond het goed doet.
Dat geeft hem zekerheid, de zelfbewuste hond heeft dat veel minder, dat heet niet dat die dominant is.
Wij mensen willen allerlei dingen van de hond wat niet natuurlijk is, en ik ben van mening dat daar best wat tegenover mag staan.
- Elmo/maureen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatier
Elmo vind trekspelletje geweldig. Soms ga ik erbij zitten en meneer sleept me de kamer door, vind ie helemaal geweldig
. Hij gromt en schud met zijn kop. En ik, ik grom en schud net zo hard terug 

-
- Zeer actief
Trekspelletjes doen we hier regelmatig en ook de honden onderling. En de ene keer "win" ik en de andere keer weer Rowan of Sita. Taro is niet van de trekspelletjes. Maar ben er helemaal niet mee bezig wie er wint, we zijn gewoon lekker bezig met zijn tweetjes. En dat grommen en schudden moet ik altijd om lachen, zo heerlijk fanatiek kunnen ze worden. Wat mij opvalt is dat als ik het speeltje los laat, dat het binnen de kortste keren weer in mijn handen geduwd wordt, want we zijn samen bezig, alleen een trekspelletje doen gaat zo lastig 

Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Heerlijk filmpjeInge O schreef:helemaal mee eensMelanie 74 schreef:Hmm, ik vind dat dominatieverhaal knap irritant.
. zouden hier anders allemaal knap dominante pupjes zijn :N:
:
" onclick="window.open(this.href);return false;

je hebt je handen wel vol gehad aan deze "dominante wartjes"

Maar zo zie ik het en kan trainers ook niet uitstaan die zeggen dat het slecht is om dat te doen met je hond, en die kom ik hier helaas vaak genoeg tegen

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): boerboel
- Aantal honden: 0
Volgens mij had ik het ook niet over dominantie
. Maar juist over het zelfvertrouwen opkrikken van een onzekere hond en dat die gebaat is bij duidelijkheid en zekerheden.
Meestal zijn trekspelletjes onschuldig, zeker bij al die hondengedragskenners hier, maar ze zijn toch echt een stuk minder onschuldig bij honden en bazen waar het scheef aan het lopen is in de onderlinge relatie. En net wat Melanie zegt kunnen ze de band tussen baas en hond zeker versterken, maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent anders versterkt het alleen de hond!

Meestal zijn trekspelletjes onschuldig, zeker bij al die hondengedragskenners hier, maar ze zijn toch echt een stuk minder onschuldig bij honden en bazen waar het scheef aan het lopen is in de onderlinge relatie. En net wat Melanie zegt kunnen ze de band tussen baas en hond zeker versterken, maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent anders versterkt het alleen de hond!
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
- Danoontje powerrr
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español
Hier hetzelfde. En als mijn twee honden samen trekken lijkt Nando hetzelfde bij Cariño te doen.Zoek stok! schreef:Het is een spelletje. En spelletjes zijn niet leuk als het altijd hetzelfde gaat. Dus laat ik een keer los, zeg ik een keer los, trek ik zo hard dat ze het niet redt, fok ik haar op dat ze moet vasthouden etc. Dat is het leuke van spelen, een spelletje
Fysiek wint hij het makkelijk, maar zet langzaam een paar pasjes naar voren als Cariño verslapt.
Vervolgens gaat hij weer harder trekken of wat schudden of gewoon als een blok beton staan kwispelen.
Als Cariño echt niet meer wil probeert hij het touw in zijn bek te gooien.
Cariño speelt vuil: die gaat in Nando's poten bijten om zo het touw te winnen
- Cleanta
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Kruising tussen een pitbull en een stafford
Melanie 74 schreef:Heerlijk filmpjeInge O schreef:helemaal mee eensMelanie 74 schreef:Hmm, ik vind dat dominatieverhaal knap irritant.
. zouden hier anders allemaal knap dominante pupjes zijn :N:
:
" onclick="window.open(this.href);return false;![]()
je hebt je handen wel vol gehad aan deze "dominante wartjes"![]()
Maar zo zie ik het en kan trainers ook niet uitstaan die zeggen dat het slecht is om dat te doen met je hond, en die kom ik hier helaas vaak genoeg tegen
Ik doe met fox, ook vaak genoeg trekspelletjes. Ik heb dit onderwerp gemaakt omdat iemand met een staff langs kwam en zag mij dit met fox doen, ik liet toen los en hij zei gelijk : nou jij bent een goede leider, ik heb hem ff arrogant aan gekeken en kwam vervolgens met de opmerking moet jij zeggen terwijl jij word uitgelaten door je hond (hond was zo aan het trekken)
, maargoed toen dacht ik laat ik is op google zoeken '' trekspelletjes met hond '' toen kwamen er toch wel dingen uit van dominante honden kunnen je plaats in de rang overnemen, daarom ben ik eigenlijk tot de conclusie gekomen dat het per hond verschilt. Daarom ben ik eigenlijk van mening dat het best kan zijn dat een hond dat niet de goede leiding krijgt van zijn baas toch gebruik kan maken van de situatie en je signalen verkeerd kan begrijpen omdat de baas het op dat moment als een spel ziet maar de hond niet.
Groetjes

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
@Gijsje heeft bij upperdogs,underdogs een leuke link gezetCleanta schreef:Ik doe met fox, ook vaak genoeg trekspelletjes. Ik heb dit onderwerp gemaakt omdat iemand met een staff langs kwam en zag mij dit met fox doen, ik liet toen los en hij zei gelijk : nou jij bent een goede leider, ik heb hem ff arrogant aan gekeken en kwam vervolgens met de opmerking moet jij zeggen terwijl jij word uitgelaten door je hond (hond was zo aan het trekken)
, maargoed toen dacht ik laat ik is op google zoeken '' trekspelletjes met hond '' toen kwamen er toch wel dingen uit van dominante honden kunnen je plaats in de rang overnemen, daarom ben ik eigenlijk tot de conclusie gekomen dat het per hond verschilt. Daarom ben ik eigenlijk van mening dat het best kan zijn dat een hond dat niet de goede leiding krijgt van zijn baas toch gebruik kan maken van de situatie en je signalen verkeerd kan begrijpen omdat de baas het op dat moment als een spel ziet maar de hond niet.
Groetjes
Op http://www.dogcity.nl" onclick="window.open(this.href);return false; staat bij artikelen en video's een aantal artikelen over dominantie en rangorde.
Misschien wel aardig om te lezen?
Die "behoefte" van "dominante honden" om "hogerop" te komen valt nogal mee.
Als je duidelijk kunt communiceren met je hond heb je niet zo snel een probleem door een trekspelletje hoor

-
- Zeer actief
En toch zet het mij aan het denken..Danoontje powerrr schreef:Hier hetzelfde. En als mijn twee honden samen trekken lijkt Nando hetzelfde bij Cariño te doen.Zoek stok! schreef:Het is een spelletje. En spelletjes zijn niet leuk als het altijd hetzelfde gaat. Dus laat ik een keer los, zeg ik een keer los, trek ik zo hard dat ze het niet redt, fok ik haar op dat ze moet vasthouden etc. Dat is het leuke van spelen, een spelletje
Fysiek wint hij het makkelijk, maar zet langzaam een paar pasjes naar voren als Cariño verslapt.
Vervolgens gaat hij weer harder trekken of wat schudden of gewoon als een blok beton staan kwispelen.
Als Cariño echt niet meer wil probeert hij het touw in zijn bek te gooien.
Cariño speelt vuil: die gaat in Nando's poten bijten om zo het touw te winnen
Mijn reu in trekspelletjes met mij zet nooit zijn volle fysiek erin.. ik moet zelf meelopen zodat hij gaat trekken maar dan nog doet hij dat niet vol overtuiging.. en bij 1x los lost hij ook vrijwel direct, ook laat ik hem vaak winnen.
Doet hij dit spel met anderen (mijn vader) of de mouw met pw.. dan gaat hij wel met kracht dat spel aan.. en in geval met pa of een andere kennis zal hij wel wat activer en feller worden in zijn spel en is het voor hun vaak niet mogelijk om te laten lossen..
Het teefje gaat bij mij en bij andere mensen wel vol in het trekspel.. en die sleurt mijn halve arm soms mee.. zij lost ook zeer moeilijk terwijl ik bij haar wel zoiets heb van.. nee los is los.. maar die kan daardoor juist weer dat terugtrekken gaan doen en omdat je de lijn slap wil houden loop je weer mee.. of ik trek haar aan de halsband terug voor me maar soms denk ik wel eens eigenwijze bitch

Het samen trekken aan eenzelfde iets gebeurd eigenlijk niet vaak.. als het gebeurd zie ik vaak dat Finn dit uitdaagt.. en dat zei dan soms erop ingaat.. hij laat haar dan eigenlijk altijd "winnen"
Soms komt ze zelf en grijpt ze zijn bal.. terwijl ze een eigen bal had/heeft.. zo kwam dit fotootje

In dit laatste geval.. liet Finn haar niet winnen

Als ik dan dat laatste erbij pak dan zou je toch kunnen denken dat het trekken aan een "prooi" toch ook een soort van machtspel is... en niet alleen spel..
Als ik dat doorlink naar Bluf die dus in dat spel met mij ook gewoon vol gaat met haar kracht en behendigheid (lees springen, poten tegen me aanduwen om nog meer tegendruk te kunnen geven

-
- Zeer actief
nu ken ik koeien stieren die wel voor een rooie lap gaan...
Het is ook wel logisch wat je schrijft maar waarom zal dan de eigenlijk dominantere in een spel met mij niet ervoor gaan om dat spel te winnen en de ander gaat wel die wedijver aan.. (zodat het element spel lijkt te verdwijnen..)
Dan zijn of de spelregels nog niet duidelijk, of ik ben nog steeds niet duidelijk genoeg.. of het is er gewoon 1 die altijd blijft proberen even iets meer te kunnen flikken dan een ander
En bij het ene trekspel tussen de honden onderling geeft de reu zich gewonnen terwijl op een ander moment hij echt zoiets heeft van hee effe dimmen dame
Zo ervaar ik dat althans hier.

Het is ook wel logisch wat je schrijft maar waarom zal dan de eigenlijk dominantere in een spel met mij niet ervoor gaan om dat spel te winnen en de ander gaat wel die wedijver aan.. (zodat het element spel lijkt te verdwijnen..)
Dan zijn of de spelregels nog niet duidelijk, of ik ben nog steeds niet duidelijk genoeg.. of het is er gewoon 1 die altijd blijft proberen even iets meer te kunnen flikken dan een ander

En bij het ene trekspel tussen de honden onderling geeft de reu zich gewonnen terwijl op een ander moment hij echt zoiets heeft van hee effe dimmen dame

Zo ervaar ik dat althans hier.
- Bandog
- Actief
- Mijn ras(sen): Bandog
Bij ons thuis hou ik op met de trekspelletjes als de heren gaan schudden en grommen en helemaal los gaan dus als het gaat lijken op het doden van een prooi.
Ik probeer het allemaal tussen de lijntjes te houden zonder agressie, buitdrift mag maar agreesie is een no no
Ik probeer het allemaal tussen de lijntjes te houden zonder agressie, buitdrift mag maar agreesie is een no no

Een hond is zijn baas.

In mijn geval onzin, mijn honden winnen ook wel is een spelletje maar gaan daardoor echt niet een stapje hoger in rang.
Dallas wint sowieso regelmatig van mij, die hond heeft een kracht waar je u tegen zegt :N: maar nooit probeert die boven mij te gaan staan hoor, braafste jongetje van de klas hier....tegen mij dan he.
Tussen bepaalde honden merk ik hier wel dat het een macht spelletje word op den duur, het ligt eraan wie met wie bezig is maar dat kap ik bij sommige dan dus ook af.
Dallas wint sowieso regelmatig van mij, die hond heeft een kracht waar je u tegen zegt :N: maar nooit probeert die boven mij te gaan staan hoor, braafste jongetje van de klas hier....tegen mij dan he.
Tussen bepaalde honden merk ik hier wel dat het een macht spelletje word op den duur, het ligt eraan wie met wie bezig is maar dat kap ik bij sommige dan dus ook af.
-
- Zeer actief
En als het geen spelletje dreigt te zijn, dan stop je het ook. Ik heb er geen regels voor, ik probeer gewoon naar m'n hond te kijken (en dat gaat verder dan alleen dat spelmoment)Zoek stok! schreef:Het is een spelletje. En spelletjes zijn niet leuk als het altijd hetzelfde gaat. Dus laat ik een keer los, zeg ik een keer los, trek ik zo hard dat ze het niet redt, fok ik haar op dat ze moet vasthouden etc. Dat is het leuke van spelen, een spelletje

Barca wint soms tijdens een trekspel, en soms ik.
Er zijn maar twee dingen die ik bepaal:
A- Wanneer het spel begint.
B- Wanneer het spel stopt.
En voor de rest zijn we gewoon gezellig bezig.
Er zijn maar twee dingen die ik bepaal:
A- Wanneer het spel begint.
B- Wanneer het spel stopt.
En voor de rest zijn we gewoon gezellig bezig.

- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Gollom vind het geweldig om te 'winnen', ze loopt dan zo parmantig weg met haar staartje in de lucht, of springend als een konijn van blijdschap
Daarna moet er uitgebreid overheen gerold worden, en natuurlijk mij uitdagen om het af te pakken of haar achterna te zitten. Wat ik wel grappig vind is als ik niet reageer op haar uitdagen ze het voorwerp dan steeds dichterbij komt brengen. Alsof ze het makkelijker voor me wil maken om het te pakken
Ze laat ook heel makkelijk los als ik het haar vraag en komt ook iets redelijk goed brengen, dus ik zie daar geen dominantie-ding in. Gewoon lol hebben met elkaar

Ze laat ook heel makkelijk los als ik het haar vraag en komt ook iets redelijk goed brengen, dus ik zie daar geen dominantie-ding in. Gewoon lol hebben met elkaar

- Ink
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Jack Russell Terrier, genaamd Loekie
Ik doe regelmatig trekspelletjes met Loek, de ene keer laat ik eerder los, de andere keer dweil ik meteen even de vloer met hem
. Maar wat de uitkomst ook is, hij wordt er echt niet anders van, of meer dominant ofzo. Voor hem is en blijft het gewoon een leuk spelletje.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans - John Lennon
- sky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border collies en mechelse herders.
- Aantal honden: 3
Hier mogen ze schudden, grommen en trekken wat ze willen met winnen erbij. maar los is los en als ze dan ook gelijk lossen vindt ik het goed.
Wel moet ik oppassen dat de ander er niet mee gaat bemoeien want als ze met zijn 2e een voorwerp vasthebben is het binnen 3sec. een bloedbad en gaan ze aan elkaar trekken en schudden :N:
Wel moet ik oppassen dat de ander er niet mee gaat bemoeien want als ze met zijn 2e een voorwerp vasthebben is het binnen 3sec. een bloedbad en gaan ze aan elkaar trekken en schudden :N:
- dagmar88
- Zeer actief
Als ik los laat is het niet meer leuk en krijg ik hem terug in m'n handen geduwd.
Zelfde onderling, laat er één los dan stopt de ander om te wachten tot vriendje/vriendinnetje weer vast heeft
Zelfde onderling, laat er één los dan stopt de ander om te wachten tot vriendje/vriendinnetje weer vast heeft

- Reneey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 1 Duitse Dog
1 Chihuahua - Locatie: Purmerend
Dit idemdito hier, de gekste geluiden komen eruit ( zowel bij hond als bij mezelf ) ... en mijn hond wint ook bijna alle keren omdat ik het gewoonweg niet aankan om het touw vast te houden en elke keer als hij wint komt hij weer terug met hangende pootjes van please baasje pak hem weer ... dus denk dat het ook bij Mozes om het spel zelf gaat in plaats van winnen .. en net zoals wat Carmen zegt is het wel belangrijk dat klaar ook echt klaar isCarmen schreef:dan zou ik met Arie een groot probleem hebben. Het is gewoon fanatiek speelgedrag, ik grom ook terugAyurveda schreef:Ik heb ook idd geleerd dat trekspelletje spelletjes om rangorde kunnen zijn.
vooral als de hond er fanatiek bij gaat krommen of schudden met de kop
maar ik denk dat dat wel per hond verschillend is, en dat je dat als eigenaar het beste kan inschatten.Ik vind het wel belangrijk dat ze op commando loslaten. Dat is de enige manier waarop ik kan winnen nml
Arie vindt het niet eens zo leuk om te winnen, het gaat hem om het spel, wat heeft hij aan dat touw als er niemand anders aan de andere kant hangt

Ik Kan Niet Loslaten ... Terwijl Ik Je Niet Vast Kan Houden
Als Ik Je Los Kan Laten, Kan Ik Je Niet Meer Verliezen
Jumbo 8-9-1998 / 19-7-2009