Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Erfelijke ziekten

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Re: Erfelijke ziekten

Ongelezen bericht door Linsey »

Marjoleine schreef:
Casey schreef:En over de gesloten stamboeken: sorry, maar dat zie ik dus niet als een vast gegeven. In België, Duitsland, Frankrijk en weet ik hoeveel andere landen kun je gewoon honden aan laten keuren. Dat Nederland vast blijft houden aan ideeën over genetica die nog uit de eerste helft van de 20ste eeuw stammen bewijst alleen dat de mensen die het in Nederland voor het zeggen hebben (de RvB en de rasverenigingen) volstrekt geen idee hebben waar ze mee bezig zijn.
De stamboeken zijn dan wel gesloten, maar waarom laten Cavaliermensen en al die andere rassen dan niet honden aankeuren in de landen waar dat wél kan?
Ik weet niet hoe het in de andere landen zit, maar in Belgie kan je enkel als Belg een hond zonder stamboom laten aankeuren. Dus daar is Nederland dan ook niets mee. Als de hond is aangekeurd, heeft hij nog geen gewone stamboom die geldig is buiten Belgie (pas na 4 generaties), hier staat er meer info over:
http://www.srsh.be/pages-nl/societe/maa ... _losh.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Linsey schreef:Ik weet niet hoe het in de andere landen zit, maar in Belgie kan je enkel als Belg een hond zonder stamboom laten aankeuren. Dus daar is Nederland dan ook niets mee. Als de hond is aangekeurd, heeft hij nog geen gewone stamboom die geldig is buiten Belgie (pas na 4 generaties), hier staat er meer info over:
http://www.srsh.be/pages-nl/societe/maa ... _losh.html" onclick="window.open(this.href);return false;
In de meeste landen kan het niet volgens mij.
Maar wat jij bedoelt is dat ie dus gedurende 3 generaties bijlage-papieren krijgt. dat is hier ook zo trouwens, alleen kun je hier niet laten aankeuren.

Maar stel nou dat jij een stabijreu laat aankeuren, kan ik die als Nederlander dan gebruiken op een stabijteef met papieren, en krijg ik er dan gewoon papieren bij?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Marjoleine schreef:Er is ooit ook begonnen met een dergelijke inventarisatie overigens. Vanuit GGW.

Vanuit de Hirschfeldstichting. Die om deze reden, inventariseren en vertellen wat er aan de hand is met rassen, door de RvB om zeep geholpen is. 't Is al ff geleden, ik weet het :tongue:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Rosita Compagner schreef:
Marjoleine schreef:Er is ooit ook begonnen met een dergelijke inventarisatie overigens. Vanuit GGW.
Vanuit de Hirschfeldstichting. Die om deze reden, inventariseren en vertellen wat er aan de hand is met rassen, door de RvB om zeep geholpen is. 't Is al ff geleden, ik weet het :tongue:
Ik bedoelde het Rode Boekje, dat was toch GGW?
Maar het effect was hetzelfde, dat dus wel.

Daar stond als ik het wel heb ook al van alles in over de Cavalier.
*gaat zoeken

Afbeelding

Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Marjoleine schreef:
Linsey schreef:Ik weet niet hoe het in de andere landen zit, maar in Belgie kan je enkel als Belg een hond zonder stamboom laten aankeuren. Dus daar is Nederland dan ook niets mee. Als de hond is aangekeurd, heeft hij nog geen gewone stamboom die geldig is buiten Belgie (pas na 4 generaties), hier staat er meer info over:
In de meeste landen kan het niet volgens mij.
Maar wat jij bedoelt is dat ie dus gedurende 3 generaties bijlage-papieren krijgt. dat is hier ook zo trouwens, alleen kun je hier niet laten aankeuren.

Maar stel nou dat jij een stabijreu laat aankeuren, kan ik die als Nederlander dan gebruiken op een stabijteef met papieren, en krijg ik er dan gewoon papieren bij?
De aangekeurde honden krijgen een rish stamboom, pups van die honden krijgen een alsh stamboom, pups van een rish hond en een hond met losh stamboom krijgen ook een alsh stamboom. Alsh is eigenlijk de bijlage stamboom zoals in Nederland denk ik. Maar als je dan een alsh of rish hond gebruikt in Nederland dan krijgen de pups geen stamboom althans dat denk ik, ik weet eigenlijk niet hoe dat juist zit (misschien toch wel want aussies hebben ook alsh stambomen volgens de link). In de link staat het wel iets of wat uitgelegd, maar geen info over het gebruiken van rish of alsh honden in het buitenland.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Andersom kan dat wel volgens mij.
Ik bedoel: als jij een bijlage-hond gebruikt krijg je gewoon papieren bij je pups. Bijlage-papieren wel, maar toch papieren.
Interessant wel.

Afbeelding

Maria7
Actief

Ongelezen bericht door Maria7 »

Marjoleine,
Ik vind het erg jammer dat je zo weinig vertrouwen hebt in alle eigenaren van honden met syringomyelia. Ik begrijp aan de ene kant wel dat je uit bezorgdheid zegt dat honden met syringomyelia ingeslapen moeten worden. Maar het is het woord MASSAAL wat het zo eng laat klinken voor mij (ik bedoelde in mijn vorige bericht ook uit te leggen dat ik door MASSAAL de associatie heb gelegd met het woord afmaken...). Er zullen inderdaad eigenaren zijn die niet in de gaten hebben dat hun hond pijn heeft. Ik heb ze wel gezien, bijv. iemand die gezellig met zijn Cavaliertje aan het winkelen was en het arme diertje meetrok aan de riem terwijl deze duidelijke symptomen had en het tempo helemaal niet bij kon houden (uiteraard spreek ik zo'n eigenaar aan). Maar er zijn ook genoeg eigenaren die goed aanvoelen wanneer hun hond pijn heeft en hier goed rekening mee houden . Zij schakelen deskundige hulp in van een dierenarts en soms zelfs van een gedragstherapeut om zoveel mogelijk stress te voorkomen. Deze honden kunnen ondanks de pijn de eerste paar jaar van hun leven het redelijk goed hebben. Het ligt er dan wel aan hoe de ziekte zich uit, want niet iedere hond ervaart evenveel pijn. Daarom zou ik willen zeggen, luister eerst eens naar de verhalen van eigenaren, observeer honden en stel vragen. Je zult dan zien dat het allemaal niet zo zwart-wit is. Ik vind het ook te makkelijk om bij dit soort onderwerpen over 'meningen'te spreken. Het is niet aan jou of mij om daar maar even zonder onderbouwing iets over te zeggen. Een groep mensen met verstand van zaken moet zich daar over buigen en research naar doen. Ik heb die mensen geraadpleegd (diverse dierenartsen, neurologen en gedragstherapeuten), ik ben benieuwd waar jij jouw mening vandaan hebt? Met ondersteuning van deze deskundigen kan een goed oplettende eigenaar dus wel inschatten wanneer het genoeg is geweest voor de hond. Voor mezelf zou het toch ook veel makkelijker zijn om de honden direct in te laten slapen? Wat denk je hoeveel zorgen ik steeds wel niet heb omdat het op en af gaat met deze ziekte. Dan weer een tijd goed, dan weer een tijd pijn, twijfels of ik ze in moet laten slapen en dan ineens weer goed.... Hier krijg ik zelf ook veel stress van. Maar zolang de factor plezier nog steeds de overhand heeft op de factor pijn, gun ik mijn honden hun leven nog! En ja, ik weet van de staartjes die altijd blijven kwispelen. Maar inmiddels heb ik van zoveel eigenaren vernomen wat er met hun hond gebeurde voordat zij besloten deze in te laten slapen. Je merkt duidelijk dat de pijn de overhand gaat nemen; de staart doet nog zijn best om te kwispelen, een duidelijk verschil met de normale kwispel.

En dan wil ik nog iets zeggen over je gebrek aan vertrouwen om de regels aan te kunnen passen en het om die reden maar te gooien op voorlichting. Natuurlijk is voorlichting erg belangrijk, maar het huidige systeem is zo onduidelijk voor mensen die niet jarenlang in de kynologie meedraaien (zoals jij...), dat zij niet meer het onderscheid kunnen maken waar ze nu juist wel of niet het beste een hond kunnen kopen. Je mag het mij trouwens ook wel uitleggen met al je ervaring, want ik weet het eerlijk gezegd niet meer. Als rasverenigingen en/of fokkers zo dubieus over blijven komen, kun je voorlichten wat je wil, maar dan blijft de consument denken 'bekijk het maar met je hond met stamboom, volgende keer neem ik er een zonder, daar komt vast minder ellende bij voor'. Voor velen is een rashond dus geen beter concurrerend product meer! Ik weet dat er ook wel rasverenigingen en/of fokkers zijn die hun zaken wel goed voor elkaar hebben, maar dat onderscheid is voor een 'beginner 'zoals ik moeilijk te maken. Zelfs mensen die al jaren meedraaien in de kynologie en veel opleidingen hebben gevolgd gaan de mist in. Wat dacht je bijv. van de rassen waarbij syringomyelia nog niet eens in de gezondheidsinformatie van het ras is opgenomen, maar al wel op grote schaal voorkomt? Alleen met helderziende kwaliteiten kom je hier dus achter, anders niet. Daarom vind ik het kynologisch reglement van de Raad van Beheer dus tekort schieten. Er is inderdaad veel mogelijk, maar helaas soms iets teveel. Vrolijk door blijven fokken met een ras zoals de Cavalier waarbij syringo bij 95% van de populatie voorkomt en dat zonder het nemen van grondige maatregelen!
Alleen de overheid kan in samenwerking met de wetenschap ingrijpen en zorgen voor een goed, transparant systeem. Vooral die transparantie is zo belangrijk! Er zijn genoeg fokkers die gezondheid wel hoog in het vaandel hebben en zij zouden graag gebruik maken van alle info die zij maar kunnen krijgen over het voorkomen van erfelijke ziekten binnen hun ras. De Raad had misschien ook best een dergelijk systeem op kunnen zetten, maar gezien het tempo waarin alles gaat, heb ik daar nog weinig vertrouwen in. Is de inventarisatie waar jij het over hebt ook niet gebaseerd op een rapport uit 1987?

Wat mij betreft moet er dus wel ingegrepen worden, want er verandert gewoon te weinig. Er zullen alleen maar nog meer aandoeningen stiekem de overhand gaan nemen. Je voorstel om actie te gaan ondernemen bij de Cavalierclub is prima (om daarna met het verhaal naar de Raad te gaan...), maar je wil niet weten hoeveel mensen dit al hebben gedaan. Het lukt dus niet! Wie weet alleen als alle eigenaren van zieke hondjes vasthoudend blijven volhouden, maar velen haken af nadat zij vreselijk zijn behandeld. Het is een soap! Gezond verstand is ver te zoeken binnen deze vereniging, er is alleen een select groepje fokkers die zich heeft afgesplitst in het cavaliergilde. Ook geen beste ontwikkeling wat mij betreft, zo krijg je een kleine populatie binnen een populatie waar al veel inteelt bij voorkomt. Omdat de rasvereniging dus op deze manier met de gezondheid van de hondjes omgaat, vind ik het maar beter dat er niet meer met Cavaliertjes wordt gefokt. Ik vind het vreselijk om dit te zeggen, want het zijn zulke leuke hondjes. En het voorstel van Casey zou prima zijn geweest, maar daar hadden ze dus 15 jaar geleden al mee moeten beginnen. Tot nu toe is er wereldwijd geen rasvereniging die het stamboek opengooit....
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Puk en Cappy voor altijd in mijn hart.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Maria7 schreef: Daarom zou ik willen zeggen, luister eerst eens naar de verhalen van eigenaren, observeer honden en stel vragen. Je zult dan zien dat het allemaal niet zo zwart-wit is.
Ik snap best dat jij het anders ziet dan ik.
Ik kijk er anders naar dan jij. Ik ben niet betrokken bij het ras maar heb wel zo mijn ideeën over populatiegenetica. In dit geval dus ook niet geplaagd door emotie van welke aard ook ;)
ik ben benieuwd waar jij jouw mening vandaan hebt?
Mijn mening is gebaseerd op populatiegenetica.
As simple as that, vrees ik.
Maar zolang de factor plezier nog steeds de overhand heeft op de factor pijn, gun ik mijn honden hun leven nog!
Het verschil tussen jou en mij.
Ik redeneer niet met emotie, jij wel. Omdat het jouw ras is en ik zuiver wetenschappelijk kijk.
Ik veroordeel jou niet en wil je nergens toe dwingen of heen praten, ik zeg alleen wat ik denk.
En dan wil ik nog iets zeggen over je gebrek aan vertrouwen om de regels aan te kunnen passen en het om die reden maar te gooien op voorlichting.
Natuurlijk heeft dat niets te maken met gebrek aan vertrouwen in het aanpassen van regels.
Het heeft te maken met weten wat de wet is.
En wat jij wilt kan niet, wettelijk.
Dus is de enige andere optie (let op, in mijn ogen dus) zorgen dat de mensen het weten en dus vragen om onderzoeksresultaten. Om zo de clubs te dwingen dingen te veranderen.
maar het huidige systeem is zo onduidelijk voor mensen die niet jarenlang in de kynologie meedraaien (zoals jij...), dat zij niet meer het onderscheid kunnen maken waar ze nu juist wel of niet het beste een hond kunnen kopen.
Daar heb je het.
Voorlichting dus.
Dan weten ze het wél.
Voor velen is een rashond dus geen beter concurrerend product meer!
Nee, voor velen is het dat nóg niet.
Pas als mensen gaan beseffen dat ze zelf iets kunnen betekenen hierin krijg je verandering.
Ik weet dat er ook wel rasverenigingen en/of fokkers zijn die hun zaken wel goed voor elkaar hebben, maar dat onderscheid is voor een 'beginner 'zoals ik moeilijk te maken.
Omdat de voorlichting niet klopt, de PR dus.
Wat dacht je bijv. van de rassen waarbij syringomyelia nog niet eens in de gezondheidsinformatie van het ras is opgenomen, maar al wel op grote schaal voorkomt? Alleen met helderziende kwaliteiten kom je hier dus achter, anders niet.
Zoals?
En let wel: de gezondheidsinformatie van een ras, dat wordt geschreven door de club. En wie maakt die club? De leden.
En als de leden meer weten kan de club beter worden. het is een cirkel en een heel lastige, maar die is te doorbreken. Echt.
Daarom vind ik het kynologisch reglement van de Raad van Beheer dus tekort schieten.
Jij blijft maar denken dat de Raad invloed heeft op alle fokkerij. dat is niet zo.
Er is inderdaad veel mogelijk, maar helaas soms iets teveel. Vrolijk door blijven fokken met een ras zoals de Cavalier waarbij syringo bij 95% van de populatie voorkomt en dat zonder het nemen van grondige maatregelen!
En als de Raad het verbiedt he, wat dan? Gesteld dat ze dat zouden kunnen trouwens, wat niet zo is. Maar stel nou eens dat ze dat kunnen. stel eens dat de overheid dat kan.
Wat gebeurt er dan, denk je?
Alleen de overheid kan in samenwerking met de wetenschap ingrijpen en zorgen voor een goed, transparant systeem. Vooral die transparantie is zo belangrijk! Er zijn genoeg fokkers die gezondheid wel hoog in het vaandel hebben en zij zouden graag gebruik maken van alle info die zij maar kunnen krijgen over het voorkomen van erfelijke ziekten binnen hun ras.
Dan moeten ze een database maken en daar alles inzetten wat ze kunnen vinden. En die openbaar maken en erover praten dat die er is.
De Raad had misschien ook best een dergelijk systeem op kunnen zetten, maar gezien het tempo waarin alles gaat, heb ik daar nog weinig vertrouwen in. Is de inventarisatie waar jij het over hebt ook niet gebaseerd op een rapport uit 1987?
Nou nee. 2002 was dat. Toen zijn er 17 erfelijke gebreken vastgesteld bij de Cavalier en dat is doorgegeven aan de club. En wat hebben die gedaan?
Je voorstel om actie te gaan ondernemen bij de Cavalierclub is prima (om daarna met het verhaal naar de Raad te gaan...), maar je wil niet weten hoeveel mensen dit al hebben gedaan. Het lukt dus niet!
En wat is er dan gedaan? Wat is er voorgesteld?
Wie weet alleen als alle eigenaren van zieke hondjes vasthoudend blijven volhouden, maar velen haken af nadat zij vreselijk zijn behandeld.
Juist. Zij haken af.
En dan gebeurt er dus niets.
Je bereikt alleen iets als je blijft doorvechten. En die weg is lang.
Ik weet het, hoor. Ik heb er ook al enkele afgelegd.
Tot nu toe is er wereldwijd geen rasvereniging die het stamboek opengooit....
Dat kunnen ze niet, he, dat moet de Raad doen. Op verzoek van de RV.
Maar ja, dat doet de RV niet.
Niet de Raad de schuld geven hier, het ligt aan de mensen. De mensen zijn de RV.

En als je dat beseft begrijp je misschien ook waarom ik, zoals jij het noemt, "weinig vertrouwen heb" in de eigenaren van honden met syringomyelia.

Afbeelding

Maria7
Actief

Toch vind ik het wat vreemd om vanuit de populatiegenetica te beslissen dat honden massaal ingeslapen moeten worden. Ervoor zorgen dat ze zich niet meer voortplanten is wel een besluit dat je vanuit de populatiegenetica kunt nemen. Maar ik vind dat je een beslissing over het inslapen van een hond alleen kunt nemen vanuit de ziekteleer of gedragsleer. Ik begrijp dat jij het als fokker anders bekijkt dan ik en dat vind ik op zich wel goed. Je moet dan emotioneel ook wat meer afstand kunnen nemen om te voorkomen dat je eigenaren met zieke honden opscheept. Want wij zijn als eigenaren van Cavaliers met een enorm dillemma opgescheept. Daarom blijf ik erbij dat je wel wat voorzichtiger zou kunnen zijn in je uitspraken; eigenaren van deze honden hebben het al erg zwaar en dan is het erg naar om te lezen dat je hond maar ingeslapen moet worden. Daarbij is het dus ook geen uitspraak die je vanuit de populiegenetica kunt doen; ieder individu zal beoordeeld moeten worden door iemand met verstand van zaken. De eigenaar zal dus zelf goed op moeten letten en goed moeten overleggen met dierenarts en gedragstherapeut. Het is niet aan iemand met een paar cursussen genetica om daar uitspraken over te doen.

Jammer genoeg moet ik alles wel steeds erg letterlijk uitleggen; met gebrek aan vertrouwen in het aanpassen van de regels bedoel ik uiteraard uiteindelijk het aanpassen van de wet! Natuurlijk kan de wet wel aangepast worden. Anders zou er toch geen enkele vooruitgang in onze maatschappij zijn? Dus als we ons hier echt hard voor maken; moet dat kunnen. Jouw idee over voorlichting is ook erg goed hoor! En dat hoort er ook zeker bij, alleen is nu wel duidelijk dat het niet afdoende zal zijn. Kijk maar naar het voorbeeld van de Cavalierclub, je hebt gelijk dat het raar is dat eigenaren niet doorgepakt hebben. Maar dat is wel de realiteit; het fijne weet ik er niet vanaf, maar er zijn wel allerlei haken en ogen geweest. Ik denk ook niet dat je van een eigenaar van een huishondje kunt verwachten dat zij een universitaire studie gaan volgen over alle ziektes die hun hond zou kunnen krijgen en zich ondertussen politiek ook nog gaan ontwikkelen. Ik vind het knap hoor dat jij dat hebt gedaan, maar het is gewoon niet voor iedereen weggelegd. Mensen kunnen ook prive-omstandigheden hebben zoals problemen met de gezondheid etc. waardoor ze daar de tijd niet voor hebben. Daarom vind ik dat er van bovenaf ingegrepen moet worden, waardoor er een systeem onstaat waar je vertrouwen in kunt hebben.

Ik neem aan dat je met jouw vraag wat er zou gebeuren als de Raad dingen zou kunnen verbieden, wijst op het feit dat fokkers dan 'illegaal' doorgaan. Dat is misschien zo, maar dan kun je in je voorlichting onderscheid aanbrengen. Dan kun je zeggen 'daar moet je wel zijn en daar niet'. Zoals het nu is, is er te veel grijs gebied. Leg mij nu inderdaad maar eens uit hoe ik aan een hondje kom waarbij gezondheid en welzijn voorop zijn gezet door de fokker. Ik ben daar echt benieuwd naar, want ik weet het niet meer. Dus ik zou graag een antwoord van je krijgen op deze vraag!

Ik begrijp trouwens dat de Raad er niet voor kan zorgen dat het stamboek wordt opgengegooid (al helemaal niet wereldwijd). Ik bedoelde te zeggen dat geen een rasvereniging het initiatief heeft genomen om dat te doen! En die 17 erfelijke gebreken uit 2002 zijn natuurlijk niet naar de leden gecommuniceerd, dat is het probleem, alle relevante informatie komt niet bij de leden aan waardoor het totaalplaatje niet duidelijk wordt.

De rassen waarbij syringomyelia ook veel voorkomt en waarbij het nog niet is opgenomen in de gezondheidsinformatie zijn de King Charles Spaniel, Chihuahua, Franse Bulldog en Yorkshire Terrier. Bij de meeste rassen hebben eigenaren wel het initiatief genomen om dit te melden bij de fokker en/of rasvereniging. Als zij er vervolgens niets mee doen, hoe krijg je het dan verder gecommuniceerd naar overige leden? Veel van deze hondjes zullen dus door dierenartsen worden ge-euthanaseerd onder het motto 'nekhernia'. Want ook dierenartsen zijn op deze manier niet op de hoogte van het feit dat syringo bij deze rassen voorkomt. Ik weet trouwens dat hier onvoldoende diagnostiek achter schuilt, maar het gebeurt nu eenmaal zo in de praktijk, daarom vermeld ik het.

Mijn eindconclusie van dit hele verhaal is dus dat je een eigenaar van een huishondje wel een hele zware verantwoordelijkheid in de schoenen wil schuiven. Ik vind het te ver gaan dat zij zoveel kennis moeten hebben; je moet ook ergens op kunnen vertrouwen. Dat is op dit moment ook de manier waarop de meeste mensen een hond aanschaffen, omdat zij dus geen idee hebben hoe zij op een verstandige manier een hond kunnen aanschaffen. Pas als er een duidelijk en overzichtelijk systeem komt, kan dat wel! Wat mij betreft mag zo'n database er dus wel komen!

Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Ik vind een beslissing om een hond in te laten slapen altijd een individuele beslissing welke uitsluitend afhangt van de toestand van de hond, en welke dus niets te maken heeft met eventuele rasproblemen, dus daar ga ik niet over verder.

Maar het ras cavelier is in mijn optiek niet te redden zonder het openen van het stamboek. (Zo goed als) 100% (!!) van de dieren ouder dan 6 zijn behept met een hartklep welke ernstig lekt, 90% is in iedergeval drager van SM, PL is wijdverbreid (maar dat is natuurlijk een lachertje in vergelijkng met de andere problemen)...Wat verwacht je van screenen? Welke dieren wil je uitsluiten? Ik zit even de fokregelementen erbij te zoeken, maar anders dan een eis voor het uitvoeren van een dopplertest komt de rasvereniging niet. En uiteraard een ZG op de show. :roll:
Begrijp me niet verkeerd, het is ontzettend bewonderingswaardig wat je doet, maar screenen gaat je ras niet redden helaas. Daar is het in mijn ogen echt te laat voor.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Maria7 schreef:Toch vind ik het wat vreemd om vanuit de populatiegenetica te beslissen dat honden massaal ingeslapen moeten worden.
Ik beslis toch niks? Ik heb dat ook niet gezegd.
Ik zeg alleen dat ik vind dat dat eigenlijk zou moeten. Dat dat deel van de populatie zou moeten ophouden te bestaan binnen de populatie dus. Hoe je dat doet is een andere kwestie.
Daar moet je geen discussie over starten in dit soort issues. Dat is namelijk pas plan twee.
Castreren is een optie, op een onbewoond eiland zetten ook.
Je moet je emotionele modus in dit soort dingen uitzetten, anders kom je nergens ;)
En nogmaals, ik zeg niet dat die dingen gedaan moeten worden. Ik zeg dat je een deel uit moet sluiten van de populatie.
Ik begrijp dat jij het als fokker anders bekijkt dan ik en dat vind ik op zich wel goed.
Ik bekijk het niet als fokker.
Ik bekijk het wetenschappelijk.
En ik heb evenveel recht als wie dan ook er een mening over te hebben ;)
Jammer genoeg moet ik alles wel steeds erg letterlijk uitleggen; met gebrek aan vertrouwen in het aanpassen van de regels bedoel ik uiteraard uiteindelijk het aanpassen van de wet!
Nou, dat gaat dus niet gebeuren. Ja, natuurlijk kan het, maar het gaat niet gebeuren. Klaar.
Jouw idee over voorlichting is ook erg goed hoor! En dat hoort er ook zeker bij, alleen is nu wel duidelijk dat het niet afdoende zal zijn.
Nee, de voorlichting is niet duidelijk genoeg geweest. Sterker, die is er nauwelijks geweest.
Kijk maar naar het voorbeeld van de Cavalierclub, je hebt gelijk dat het raar is dat eigenaren niet doorgepakt hebben. Maar dat is wel de realiteit; het fijne weet ik er niet vanaf, maar er zijn wel allerlei haken en ogen geweest.
Dan zit daar dus het probleem. Bij de club.
Want wie de informatie wilde krijgen, kreeg hem.
Ik denk ook niet dat je van een eigenaar van een huishondje kunt verwachten dat zij een universitaire studie gaan volgen over alle ziektes die hun hond zou kunnen krijgen en zich ondertussen politiek ook nog gaan ontwikkelen.
Iedereen heeft huishondjes. Ook de president van Amerika, om maar iets te noemen. Er is altijd wel iemand die iets kan doen. Het is een kwestie van blijven zoeken en blijven duwen, en niet aan de kant gaan zitten "omdat het toch niet helpt". Wat dat betreft hebben ze aan jou een goede bij de Cavaliers ;)
Alleen zul je je echt op de sector moeten richten, want het enige dat je van de politiek kunt verwachten is fokverboden.
Dus als je iets anders wilt, moet je bij de sector zijn.
Dat zal het ministerie bevestigen trouwens.
Je zaken kennen is belangrijk als je ten strijde trekt: dit is een van de dingen die je moet beseffen. Je moet bij de sector zijn. Niet in Den Haag.
Ik neem aan dat je met jouw vraag wat er zou gebeuren als de Raad dingen zou kunnen verbieden, wijst op het feit dat fokkers dan 'illegaal' doorgaan.
Het was nauwelijks een vraag, hoor.
Het is een feit dat zich al vele malen bewezen heeft als zijnde correct.
Dat is misschien zo, maar dan kun je in je voorlichting onderscheid aanbrengen. Dan kun je zeggen 'daar moet je wel zijn en daar niet'. Zoals het nu is, is er te veel grijs gebied.
Daar zeg je wat.
Die voorlichting moet vanuit de Raad komen en vanuit de verenging.
En met name dat laatste kun jij je invloed laten gelden. Ik zou zeggen: wat let je?
Leg mij nu inderdaad maar eens uit hoe ik aan een hondje kom waarbij gezondheid en welzijn voorop zijn gezet door de fokker. Ik ben daar echt benieuwd naar, want ik weet het niet meer. Dus ik zou graag een antwoord van je krijgen op deze vraag!
Door gezondheidsuitslagen te vragen natuurlijk.
Ook al zijn die niet gevraagd door de RV.
Je gaat dus eerst uitzoeken door googelen welke problemen er zijn bij een ras en dan ga je bij de RV vragen of ze daar wat mee doen en waarom wel/niet.
Dan ga je diezelfde vraag stellen bij verschillende fokkers, dan ga je je eigen mening afronden hierover en met de lijst die je dan krijgt ga je fokkers bellen.
Ik bedoelde te zeggen dat geen een rasvereniging het initiatief heeft genomen om dat te doen! En die 17 erfelijke gebreken uit 2002 zijn natuurlijk niet naar de leden gecommuniceerd, dat is het probleem, alle relevante informatie komt niet bij de leden aan waardoor het totaalplaatje niet duidelijk wordt.
Mag ik er op wijzen dat die problemen zijn vastgesteld middels enquetes?
De mensen die hebben meegedaan weten toch wat de problemen zijn? Waarom is dat niet gevraagd door de leden dan?
Dat is wat ik bedoel: je vereniging is je leden.
Als niemand wat vraagt...
De rassen waarbij syringomyelia ook veel voorkomt en waarbij het nog niet is opgenomen in de gezondheidsinformatie zijn de King Charles Spaniel, Chihuahua, Franse Bulldog en Yorkshire Terrier.
Heb je cijfers?
Bij de meeste rassen hebben eigenaren wel het initiatief genomen om dit te melden bij de fokker en/of rasvereniging. Als zij er vervolgens niets mee doen, hoe krijg je het dan verder gecommuniceerd naar overige leden?
Dit is de eeuw van de communicatie, hoor.
Internet, ingezonden stukken, hondenbladen...
Als het zo'n probleem is, ga naar Paul Mandigers dan?
Die noemt die rassen niet namelijk.
Terwijl zijn lezingen over syringo meer dan afgrijselijk zijn 9en erg goed) en voorzien van meer film met geluid dan mensen lief is. Maar wel alleen cavaliers (tenzij ik er een gemist heb).
Mijn eindconclusie van dit hele verhaal is dus dat je een eigenaar van een huishondje wel een hele zware verantwoordelijkheid in de schoenen wil schuiven. I
Je moet leren lezen.
Zie mijn eerste reactie.
Dat is op dit moment ook de manier waarop de meeste mensen een hond aanschaffen, omdat zij dus geen idee hebben hoe zij op een verstandige manier een hond kunnen aanschaffen. Pas als er een duidelijk en overzichtelijk systeem komt, kan dat wel! Wat mij betreft mag zo'n database er dus wel komen!
Die database hoort er al te zijn.
Cavaliers barsten van de problemen.
Nogmaals: de leden zijn de vereniging.
Zij kunnen de club zeggen wat ze willen en een database en goede voorlichting afdwingen.
En als ze dat niet doen, verwijt het dan de mensen die niets doen.
Zij staan het daardoor namelijk toe.
Zeggen dat ze onvoldoende kennis hebben is geen excuus.
Dan moet je ze voorlichten.
En nee, daarmee maak je geen vrienden. Dat vinden mensen vaak niet leuk, maar ja, dat is het risico. Maar daar gaat het toch ook niet om, vrienden maken? Dat lijkt mij niet tenminste.

Afbeelding

Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Een kennisje van me heeft een website gemaakt over de ziekte van haar hondjes. 95% van de Cavalier King Charles Spaniels heeft deze ziekte, dit is wel goed om te weten als je toevallig net zo'n hondje aan wil schaffen. Er zijn nog meer rassen waar de ziekte bij voorkomt, die kun je ook vinden op de site. Gelukkig is het bij die rassen nog niet in zo'n extreem percentage aanwezig, maar het is zeker wel iets om op te letten.
De link: http://tinyurl.com/syringo" onclick="window.open(this.href);return false;
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Van die website kopieer ik even bij welke rassen het voor komt of waarvan incidentele meldingen zijn binnengekomen.

Tot dusver het verhaal van syringomyelia bij de Cavaliers. De aandoening wordt ook gezien bij de King Charles Spaniel, Griffon, Yorkshire Terrier, Malteser, Chihuahua en Dwergteckel. Exacte percentages zijn voor deze rassen nog niet bekend, omdat hier nog geen grootschalig onderzoek naar is gedaan.

Verder zijn er ook incidentele meldingen gemaakt van de volgende rassen:

· Bichon Frisé,
· Mopshond,
· Shih Tzu,
· Staffordshire Bull Terrier,
· Pekingees,
· Havanezer,
· Franse Bulldog,
· Japanse Spaniel,
· Boston Terriër,
· Jack Russell Terriër,
· Toypoedel en dwergpoedel,
· Dwergkeeshond,
· Dwergpinscher.

Afbeelding

blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

Marjoleine schreef:Van die website kopieer ik even bij welke rassen het voor komt of waarvan incidentele meldingen zijn binnengekomen.

Tot dusver het verhaal van syringomyelia bij de Cavaliers. De aandoening wordt ook gezien bij de King Charles Spaniel, Griffon, Yorkshire Terrier, Malteser, Chihuahua en Dwergteckel. Exacte percentages zijn voor deze rassen nog niet bekend, omdat hier nog geen grootschalig onderzoek naar is gedaan.

Verder zijn er ook incidentele meldingen gemaakt van de volgende rassen:

· Bichon Frisé,
· Mopshond,
· Shih Tzu,
· Staffordshire Bull Terrier,
· Pekingees,
· Havanezer,
· Franse Bulldog,
· Japanse Spaniel,
· Boston Terriër,
· Jack Russell Terriër,
· Toypoedel en dwergpoedel,
· Dwergkeeshond,
· Dwergpinscher.
Gaat het bij deze honden dan direct om de erfelijke variant of om de toevalstreffer. Zoals je ook als mens een kind kunt krijgen met het syndroom van Down terwijl dit niet in jou of je man's familie is terug te vinden.
Afbeelding
gevni havanezers
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

blacky schreef: Gaat het bij deze honden dan direct om de erfelijke variant of om de toevalstreffer. Zoals je ook als mens een kind kunt krijgen met het syndroom van Down terwijl dit niet in jou of je man's familie is terug te vinden.
Ik heb geen idee, eerlijk gezegd.
Op de website kan ik dat ook niet terugvinden, alleen dat het om incidentele meldingen gaat.

Afbeelding

Maria7
Actief

Anne: Ik vind dus ook dat je een beslissing om een hond in te laten slapen maakt op basis van de toestand van de hond. En ik ben het er ook helemaal mee eens dat het stamboek voor de Cavalier opengegooid moet worden. Ik heb dat trouwens ook gezegd, maar ik denk dat je het over het hoofd hebt gezien omdat Marjoleine steeds maar kleine stukken van mijn verhaal citeert, waardoor de informatie niet meer overkomt zoals ik het heb bedoeld.

Marjoleine: zou je mij zo niet meer willen citeren? Het is prima als je stukken wilt herhalen omdat je dat makkelijker vindt werken, maar dan svp wel het hele stuk en niet een klein gedeelt waardoor e.e.a. uit de context raakt.

Het is gewoon onvoorstelbaar dat al 15 jaar bekend is bij de Cavalier dat syringomyelia voorkomt en dat er nog steeds niets aan gedaan wordt. Zelfs met het opengooien van het stamboek zal dit betekenen dat er nog heel wat generaties met veel gezondheidsproblemen geboren zullen worden wat niet nodig zou zijn geweest. Om dit soort ellende in de toekomst te voorkomen zie ik voor mij dat er door de overheid een verplichting wordt opgesteld dat er voor iedere rasvereniging met een database gewerkt gaat worden. De rasvereniging zal dan een plan van aanpak aan de wetenschap moeten presenteren. Er zijn best rasverenigingen waar dit misschien niet bij nodig is, omdat zij op dit gebied wel goed bezig zijn. Maar er zijn helaas teveel rasverenigingen waar zonder transparantie allerlei misstanden plaatsvinden en zullen blijven plaatsvinden. De goede moeten nu eenmaal altijd onder de kwaden lijden he!

Marjoleine geeft als advies even te googelen naar gezondheidsproblemen bij een ras. Googelen is echt niet afdoende! De website die Scooby heeft geplaatst is gemaakt door Julie. Zij heeft met haar King Charles Spaniels de ontluisterende ervaring gehad dat er bij diverse buitenlandse rasverenigingen melding is gedaan van syringomyelia, maar dat deze verenigingen niet de moeite hebben genomen om dit bij de gezondheidsinformatie op te nemen waardoor eigenaren niet snel op het idee komen dat hun hond deze ziekte wel eens zou kunnen hebben. De King Charles Spaniel is trouwens een ander ras dan een Cavalier. In nederland zie je dit ras bijna niet meer, daarom kijkt Julie voor informatie ook bij buitenlandse verenigingen. Julie heeft mij verteld dat ze op google slechts 1 King Charles Spaniel is tegengekomen waarvan de eigenaar de moeite heeft genomen om de ziekte te vermelden op een blog.

Zo komen we dus weer bij de leden van de clubs die er meer aan zouden kunnen doen. Ik ben het daar helemaal mee eens hoor! Maar vaak hebben mensen niet in de gaten hoe groot een gezondheidsprobleem in werkelijkheid is; anderen zijn zo naief dat ze denken dat alles wel netjes geregeld zal worden omdat ze er een enquete over in hebben gevuld en weer anderen interesseert het allemaal niet zo. Wat de reden ook mag zijn, de honden mogen hier niet de dupe van worden! De gezondheidstoestand bij de Cavalier is wel zo triest dat deze hondjes echt niet meer kunnen wachten op een vorm van menselijke evolutie! Syringomyelia wordt bij iedere vererving steeds pijnlijker en grilliger, er worden nu al regelmatig pups ingeslapen omdat zij het uitgillen. Wat mij betreft mag dat fokverbod er dus wel komen!

Paul Mandigers noemt de andere rassen overigens wel hoor! Precies zoals Julie het op haar website heeft vermeld, ze heeft dit verzameld uit stukken van hem en Clare Rusbridge. Julie heeft alles wat zij zelf heeft geschreven ook door hem en Erik Noorman na laten kijken. Ook heeft zij contact met Clare Rusbridge, de neuroloog die wereldwijd onderzoek doet naar deze ziekte. Ik zal Julie vragen of zij wat wil vertellen hierover. Momenteel is zij erg druk met alle moderne communicatie-middelen die zij maar tot haar beschikking heeft! ;-) Ze heeft onderhand een 80-urige werkweek aan syringomyelia. Wat cijfers betreft, weet ik wel dat zij van dr. Rusbridge heeft vernomen dat de toestand bij de King Charles Spaniel schrikbarend is. De Engelse rasvereniging is op de hoogte gesteld hiervan en Julie heeft zelf begin dit jaar een brief geschreven naar deze vereniging. Tot nu toe staat de ziekte nog steeds niet bij de gezondheidsinformatie.

Ik richt mij dus op de sector, maar ook op de politiek. Het gaat mij er zeker niet om vrienden te maken, maar om het welzijn van de honden! Zonder mensen te willen denigreren, weet ik dat niet iedereen even goed is in het opnemen van schriftelijke informatie. We hebben nu eenmaal allemaal zo onze gebreken maar ook kwaliteiten. Het opnemen van een kynologisch reglement is nu eenmaal niet de sterkste kwaliteit van iedereen. Maar dat wil niet zeggen dat deze mensen geen goede eigenaar van een hond kunnen zijn. Het gaat erom dat zij weten waar ze het beste een hond aan kunnen schaffen en dat ze weten over gedrag, verzorging, voeding en de basis-gezondheid. Voor de ingewikkelde materie zal men toch echt moeten kunnen vertrouwen op dierenartsen en op een goed, transparant systeem binnen de kynologie. Pas dan gaat voorlichting werken, anders zal er altijd wantrouwen blijven bestaan waardoor mensen verkeerde keuzes maken.

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Maria, ik geloof niet dat iemand zelfs maar dénkt dat jij het anders bedoelt dan Anne zegt en de zaak gaat echt niet uit de context doordat ik citeer wat ik relevant vind om op te reageren.
En ik weet wel zeker dat Anne dat niet zo heeft opgevat overigens want zij is een prima lezer.

Ik heb, en dat heb jij blijkbaar niet begrepen, nooit als zodanig gezegd dat je een hele populatie in moet laten slapen. En ik vind het buitengewoon storend dat je aldoor de indruk wenst te wekken dat ik het zo bedoeld heb. Blijkbaar is inhoudelijk en begrijpelijk lezen niet je sterkste kant?
Ik heb gezegd Dat het eigenlijk de beste oplossing zou zijn.
Dat is heel iets anders dan zeggen dat je de hele boel maar moet afmaken, zoals jij zo treffend meende te moeten verwoorden.
Jij gaf daardoor, en door vervolgens te zeggen dat je niet de moeite had genomen het terug te zoeken, mijn posting een totaal andere lading en waarde.
Ook de toevoeging van het woord "even" in mijn advies te googelen naar gezondheidsproblemen maakt de lading anders.
Dus, Maria, mag ik jou verzoeken mijn woorden niet te verdraaien op deze zeer storende wijze?
Van dat soort truken ben ik niet gediend.

Wat dat googelen aangaat: ik zeg juist specifiek dat je verder moet kijken dan de rasvereniging.
En dat kun je mensen alleen bijbrengen door voorlichting.

Dat transparante systeem dat je zo graag wilt, dat wil ik ook.
Maar dat gaat niet gebeuren vanuit de politiek.
Want de politiek heeft zéér specifiek gezegd dat ze wil dat de sector het zelf regelt.
In plaats van daar te blijven zoeken kun je dat beter gewoon aannemen en je energie richten op andere zaken.
Zoals zorgen dat rasverenigingen beter functioneren.
Zorgen dat de Raad hier actie in onderneemt.
Zorgen dat je de pers bereikt, en dan de pers die hondeneigenaren lezen.
Alleen door voortdurende herhaling bereik je mensen en geloof me, er zijn wegen die je niet wit gebruiken. Domweg omdat die tegen je zullen werken.

Afbeelding

Maria7
Actief

Blijkbaar zitten we gewoon niet op dezelfde golflengte wat communicatie en een aantal standpunten betreft. Laten we deze disucssie daarom maar eens afsluiten met een samenvatting van onze standpunten. Gelukkig zijn we het over veel ook wel eens. Het grootste verschil zit hem er wat mij betreft in dat ik wel vind dat de overheid in moet grijpen en dat ook wel zou kunnen. Terwijl jij zegt dat dit niet kan omdat de overheid wil dat de sector het zelf regelt. Voor mij staat zoiets niet vast, wie zegt dat dat niet kan veranderen? Nu treed ik alweer in de herhaling, daarom wil ik het hierbij laten, want we kunnen zo wel oneindig doorgaan en die energie kan beter ergens anders in gestoken worden. ;-) Ik wil nog wel even benadrukken dat ik nooit heb gezegd dat de genenpool verkleind moet worden door strengere selectie. Wat mij betreft mogen stamboeken ook open hoor! Ik vind dat absoluut geen heiligschennis! Maar de boel zal wel in de gaten gehouden moeten worden en daarom zal er toch getest moeten worden en zullen verder de gezondheidsgegevens in een database bijgehouden moeten worden!

Julie75
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Julie75 »

Gaat het bij deze honden dan direct om de erfelijke variant of om de toevalstreffer. Zoals je ook als mens een kind kunt krijgen met het syndroom van Down terwijl dit niet in jou of je man's familie is terug te vinden.
Ik heb geprobeerd te teksten op de website niet te lang te maken, omdat ik het graag voor iedereen leesbaar wilde houden. Je kunt wel meer over erfelijkheid vinden, maar daarvoor met je dan kijken bij de artikelen en links.

Ik weet wel zeker dat het bij de groep honden waar dr. Rusbridge onderzoek bij doet (King Charles Spaniel, Griffon, Yorkshire Terrier, Malteser, Chihuahua en Dwergteckel) vanuit wordt gegaan dat het de directe erfelijke variant is. En eigenlijk ga ik er ook wel vanuit dat dat bij de incidentele gevallen ook wel zo is. Ik heb daar ook wel eens vragen over gesteld, maar volgens mij zijn ze er ook nog niet helemaal uit omdat het over meer genen vereft. In ieder geval is wel de conclusie getrokken dat de ziekte steeds erger wordt bij iedere generatie die het erft. Ik zal het voor de zekerheid nog eens navragen, dan horen jullie dat nog van me.

Oja, Ria heeft dat 'even googelen' waarschijnlijk van mij, excuses daarvoor! Ze had me gemaild met de vraag hoe dat nu was gegaan met mij en de King Charles Spaniels. ik heb toen geantwoord dat je met 'even googelen' niet altijd even snel iets vindt. Ik heb uren, dagen en nachten achter google gezeten en uiteindelijk 1 weblog gevonden over een King Charles Spaniel met syringomyelia. En in Canada is een boek verschenen over de ziekte, daar staan een verhaal in van een King Charles uit Frankrijk.

En Marjoleine, als je wil, mag je mij wel eens interviewen hierover voor de Hondenwereld! :-) We zouden in het verhaal dan het stukje actie wat een eigenaar zelf kan ondernemen mooi aan bod kunnen laten komen!

groetjes, Julie
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Martijn schreef:
Of dacht je dat rashonden fokken zonder stamboom tot betere resultaten ging leiden?
Oh ja, ik denk zeker van wel. Wanneer je geen stambomen meer hebt wordt er veel meer gerommeld en gegoocheld wat nu niet mag maar wel gebeurd. Fokkers zijn en blijven altijd 'knoeiers' en die rommelen graag. Voor jezelf een dubbele boekhouding bijhouden is voor de showfokker (om die naam eens te gebruiken) een extra uitdaging.
Die broodfokker uit het oostblok pakt wel iedere 2 a 3 generaties een nieuwe reu hoor, daar zijn het 'boeren' genoeg voor. Voor die boeren is een flinke nestgrootte belangrijk en ze weten heus wel dat ze die krijgen door out te crossen.

Showfokkers vinden het niet erg om maar 2 pups te krijgen, als dat maar showtoppertjes zijn waar je mee op het podium komt. Dat willen ze en daarnaast een beetje rommelen met genen, al dan niet onderbouwd met wetenschappelijke gegevens.

Afgelopen weekend in Herning weer eens een halfuurtje bij een lezing van Ed Gubbels gezeten en ik heb er weer helemaal zin in :ok: In dat gedoe met fokkers die A zeggen en B doen. Mezelf incluis hoor... heb per slot van rekening vorige week ook netjes mijn teef 'in lijn' laten dekken en ik verwacht er wat moois van.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

blacky schreef:Gaat het bij deze honden dan direct om de erfelijke variant of om de toevalstreffer. Zoals je ook als mens een kind kunt krijgen met het syndroom van Down terwijl dit niet in jou of je man's familie is terug te vinden.
Ik denk zelf dat het net zo goed de erfelijke variant kàn zijn? Het Syndroom van Down kan ook overerven, omdat het ergens bij je voorouders is voorgekomen: http://www.erfelijkheid.nl/zena/down.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Julie75
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Julie75 »

Nog even over de erfelijkheid; om een lang verhaal kort te maken.... ze weten het nog niet. De aandoening is erfelijk, maar verloopt niet via de simpele vererving. Meerdere genen spelen waarschijnlijk een rol. Ze zijn nu onderzoek aan het doen door DNA te vergelijken van honden die het wel hebben en die het niet hebben, op die manier hopen ze er verder mee te komen.

groetjes, Julie
Maria7
Actief

Deze topic gaat over syringomyelia. :denken:

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:Het ras is niet je eigendom als fokker. Je kunt niet zomaar even je eigen gang gaan.
Natuurlijk wel en dat gebeurt al meer dan 100 jaar, langer dan er (gesloten) stamboeken zijn.
Er zijn altijd andere honden ingefokt, hetzij van andere rassen, hetzij andere honden dan er genoteerd is.

Er wordt een broer gepakt omdat de reu niet dekt, er worden nesten bij elkaar gelegd, noem maar op.

En ik denk overigens dat met name het infokken van honden van buiten het stamboek ervoor hebben gezorgd dat er niet veel meer rassen al veel eerder in de problemen zijn gekomen.
Alleen was er toen nog geen DNA ontdekt en was het dus niet bewijsbaar.
En nu wel.

Afbeelding

Maria7
Actief

Martijn schreef:
Maria7 schreef:Deze topic gaat over syringomyelia. :denken:
Het is dit topic.

Ik vroeg het niet aan jou.

Het bericht er boven gaat over het syndroom van Down.

Donder op met je vlooiensmilie.
Sorry,Martijn.Het was niet mijn bedoeling om jou kwaad te maken.En jij hebt gelijk het is;dit topic;.Ik moest weg dus was ik te gehaast.

Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jacky »

Maria7 schreef:
Martijn schreef:
Maria7 schreef:Deze topic gaat over syringomyelia. :denken:
Het is dit topic.

Ik vroeg het niet aan jou.

Het bericht er boven gaat over het syndroom van Down.

Donder op met je vlooiensmilie.
Sorry,Martijn.Het was niet mijn bedoeling om jou kwaad te maken.En jij hebt gelijk het is;dit topic;.Ik moest weg dus was ik te gehaast.
Martijn :eek: kan het even wat minder. Iedereen heeft het warm.
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Célie schreef: Je kan als nederlander wel een aangekeurde hond importeren. Als je een aangekeurde reu of teef gebruikt hier in NL ben je verplicht dat de andere reu/teef volledige papieren heeft de pups krijgen dan wel een stamboom maar daar staat dan maar 1 ouder op en er zit een bijlage bij na 3 generaties krijgen de pups een volledige stamboom als je maar wel telkens zorgt dat 1 van de ouders een volledige stamboom heeft !

(ik had ergens op m'n comp een scan van zo'n stamboom maar heb weer te goed opgeruimd !)
Weet je toevallig waar de regels hierover staan vermeld? de Nederlandse regels dus?

Afbeelding

Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:Flauwekul. Tenminste, bij "mijn" ras wordt niet gerommeld.
Waarom zou je in godsnaam?

Er is weleens iemand die fokt met een hond die de gedragstest niet heeft gehaald of die minder dan grondig snoeit als er ED voorkomt maar dat is het wel en dat gebeurt gewoon openlijk.
Echt liegen over de afstamming heeft belachelijk weinig zin.
Het is wel erg naief gedacht van je dat je denkt dat dit niet gebeurt. Bij 'jouw ras' misschien niet, maar reken maar dat er rassen zijn waar wel degelijk gerommeld worden.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef: Het is wel erg naief gedacht van je dat je denkt dat dit niet gebeurt. Bij 'jouw ras' misschien niet, maar reken maar dat er rassen zijn waar wel degelijk gerommeld worden.
En gelukkig maar misschien ;)

Trouwens, correct me if I'm wrong, maar de vier Belgen zijn toch vroeger door elkaar gefokt?
En de Hollandse herder had daar toch ook mee van doen?

Niet dat ik dat erg vind, integendeel, maar ik kan me niet voorstellen dat er nooit dingen gebeuren die niet worden genoteerd.
Bij geen enkel ras.

Afbeelding

Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Scooby schreef: Het is wel erg naief gedacht van je dat je denkt dat dit niet gebeurt. Bij 'jouw ras' misschien niet, maar reken maar dat er rassen zijn waar wel degelijk gerommeld worden.

En gelukkig maar misschien ;)
Dat ligt er wel aan wàt er dan gerommeld wordt. ;-)
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”