Maria7 schreef:Toch vind ik het wat vreemd om vanuit de populatiegenetica te beslissen dat honden massaal ingeslapen moeten worden.
Ik beslis toch niks? Ik heb dat ook niet gezegd.
Ik zeg alleen dat ik vind dat dat
eigenlijk zou moeten. Dat dat deel van de populatie zou moeten ophouden te bestaan binnen de populatie dus. Hoe je dat doet is een andere kwestie.
Daar moet je geen discussie over starten in dit soort issues. Dat is namelijk pas plan twee.
Castreren is een optie, op een onbewoond eiland zetten ook.
Je moet je emotionele modus in dit soort dingen uitzetten, anders kom je nergens

En nogmaals, ik zeg niet dat die dingen gedaan moeten worden. Ik zeg dat je een deel uit moet sluiten van de populatie.
Ik begrijp dat jij het als fokker anders bekijkt dan ik en dat vind ik op zich wel goed.
Ik bekijk het niet als fokker.
Ik bekijk het wetenschappelijk.
En ik heb evenveel recht als wie dan ook er een mening over te hebben
Jammer genoeg moet ik alles wel steeds erg letterlijk uitleggen; met gebrek aan vertrouwen in het aanpassen van de regels bedoel ik uiteraard uiteindelijk het aanpassen van de wet!
Nou, dat gaat dus niet gebeuren. Ja, natuurlijk kan het, maar het gaat niet gebeuren. Klaar.
Jouw idee over voorlichting is ook erg goed hoor! En dat hoort er ook zeker bij, alleen is nu wel duidelijk dat het niet afdoende zal zijn.
Nee, de voorlichting is niet duidelijk genoeg geweest. Sterker, die is er nauwelijks geweest.
Kijk maar naar het voorbeeld van de Cavalierclub, je hebt gelijk dat het raar is dat eigenaren niet doorgepakt hebben. Maar dat is wel de realiteit; het fijne weet ik er niet vanaf, maar er zijn wel allerlei haken en ogen geweest.
Dan zit daar dus het probleem. Bij de club.
Want wie de informatie wilde krijgen, kreeg hem.
Ik denk ook niet dat je van een eigenaar van een huishondje kunt verwachten dat zij een universitaire studie gaan volgen over alle ziektes die hun hond zou kunnen krijgen en zich ondertussen politiek ook nog gaan ontwikkelen.
Iedereen heeft huishondjes. Ook de president van Amerika, om maar iets te noemen. Er is altijd wel iemand die iets kan doen. Het is een kwestie van blijven zoeken en blijven duwen, en niet aan de kant gaan zitten "omdat het toch niet helpt". Wat dat betreft hebben ze aan jou een goede bij de Cavaliers

Alleen zul je je echt op de sector moeten richten, want het enige dat je van de politiek kunt verwachten is fokverboden.
Dus als je iets anders wilt, moet je bij de sector zijn.
Dat zal het ministerie bevestigen trouwens.
Je zaken kennen is belangrijk als je ten strijde trekt: dit is een van de dingen die je moet beseffen. Je moet bij de sector zijn. Niet in Den Haag.
Ik neem aan dat je met jouw vraag wat er zou gebeuren als de Raad dingen zou kunnen verbieden, wijst op het feit dat fokkers dan 'illegaal' doorgaan.
Het was nauwelijks een vraag, hoor.
Het is een feit dat zich al vele malen bewezen heeft als zijnde correct.
Dat is misschien zo, maar dan kun je in je voorlichting onderscheid aanbrengen. Dan kun je zeggen 'daar moet je wel zijn en daar niet'. Zoals het nu is, is er te veel grijs gebied.
Daar zeg je wat.
Die voorlichting moet vanuit de Raad komen en vanuit de verenging.
En met name dat laatste kun jij je invloed laten gelden. Ik zou zeggen: wat let je?
Leg mij nu inderdaad maar eens uit hoe ik aan een hondje kom waarbij gezondheid en welzijn voorop zijn gezet door de fokker. Ik ben daar echt benieuwd naar, want ik weet het niet meer. Dus ik zou graag een antwoord van je krijgen op deze vraag!
Door gezondheidsuitslagen te vragen natuurlijk.
Ook al zijn die niet gevraagd door de RV.
Je gaat dus eerst uitzoeken door googelen welke problemen er zijn bij een ras en dan ga je bij de RV vragen of ze daar wat mee doen en waarom wel/niet.
Dan ga je diezelfde vraag stellen bij verschillende fokkers, dan ga je je eigen mening afronden hierover en met de lijst die je dan krijgt ga je fokkers bellen.
Ik bedoelde te zeggen dat geen een rasvereniging het initiatief heeft genomen om dat te doen! En die 17 erfelijke gebreken uit 2002 zijn natuurlijk niet naar de leden gecommuniceerd, dat is het probleem, alle relevante informatie komt niet bij de leden aan waardoor het totaalplaatje niet duidelijk wordt.
Mag ik er op wijzen dat die problemen zijn vastgesteld middels enquetes?
De mensen die hebben meegedaan weten toch wat de problemen zijn? Waarom is dat niet gevraagd door de leden dan?
Dat is wat ik bedoel: je vereniging is je leden.
Als niemand wat vraagt...
De rassen waarbij syringomyelia ook veel voorkomt en waarbij het nog niet is opgenomen in de gezondheidsinformatie zijn de King Charles Spaniel, Chihuahua, Franse Bulldog en Yorkshire Terrier.
Heb je cijfers?
Bij de meeste rassen hebben eigenaren wel het initiatief genomen om dit te melden bij de fokker en/of rasvereniging. Als zij er vervolgens niets mee doen, hoe krijg je het dan verder gecommuniceerd naar overige leden?
Dit is de eeuw van de communicatie, hoor.
Internet, ingezonden stukken, hondenbladen...
Als het zo'n probleem is, ga naar Paul Mandigers dan?
Die noemt die rassen niet namelijk.
Terwijl zijn lezingen over syringo meer dan afgrijselijk zijn 9en erg goed) en voorzien van meer film met geluid dan mensen lief is. Maar wel alleen cavaliers (tenzij ik er een gemist heb).
Mijn eindconclusie van dit hele verhaal is dus dat je een eigenaar van een huishondje wel een hele zware verantwoordelijkheid in de schoenen wil schuiven. I
Je moet leren lezen.
Zie mijn eerste reactie.
Dat is op dit moment ook de manier waarop de meeste mensen een hond aanschaffen, omdat zij dus geen idee hebben hoe zij op een verstandige manier een hond kunnen aanschaffen. Pas als er een duidelijk en overzichtelijk systeem komt, kan dat wel! Wat mij betreft mag zo'n database er dus wel komen!
Die database hoort er al te zijn.
Cavaliers barsten van de problemen.
Nogmaals: de leden zijn de vereniging.
Zij kunnen de club zeggen wat ze willen en een database en goede voorlichting afdwingen.
En als ze dat niet doen, verwijt het dan de mensen die niets doen.
Zij staan het daardoor namelijk toe.
Zeggen dat ze onvoldoende kennis hebben is geen excuus.
Dan moet je ze voorlichten.
En nee, daarmee maak je geen vrienden. Dat vinden mensen vaak niet leuk, maar ja, dat is het risico. Maar daar gaat het toch ook niet om, vrienden maken? Dat lijkt mij niet tenminste.