Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pedigree VS bijv Cavom

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Re: Pedigree VS bijv Cavom

Ongelezen bericht door renee-uk »

Paulala schreef:
renee-uk schreef: Ik 'val' over de vergelijking, niet over het feit dat rauw voer voor honden beter is.
Ja, ik begrijp wat je bedoelt.
Maar ik denk zelf dat een hond ook prima gezond kan zijn op een voeding die door de eigenaren zelf gekookt wordt, zolang er maar op wordt gelet dat het bepaalde vitamines en mineralen bevat.
Ik vermoed alleen dat de hond dan meer moet eten om genoeg voedingsstoffen binnen te krijgen, en daardoor dus ook weer meer ontlasting produceert, en je dus goed moet opletten op de calorieën.

Blijft voor mij alleen de vraag staan of de darmflora dan wel zo goed zal zijn. Ik denk zelf van niet.
Dit gaat een heel eigen leven leiden op deze manier, da's de pest van geschreven tekst en de interpretatie daarvan.
De vergelijking van May Linn ging over eten voor onszelf en eten voor de honden, maar ik laat het hier maar gewoon bij denk ik
Net als met moppen gaat de grap er een beetje af als je dingen moet gaan uitleggen ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

Kimsjen schreef:
Baily&Luna schreef:Natuurlijk is KVV beter voor je hond aangezien het carnivoren zijn
Onzin! Ben het er niet mee eens.
Nee? Vind jij honden herbivoren dan :engel:
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

corason del perro schreef:Ik voer brok. Was er voorheen van overtuigt dat duur voer, Royal canine eukanuba enz enz het beste voer was. (dat hebben ze me ook nog eens geleerd bij mijn opleiding dierverzorging :piew: ) Bij de eerste viel Jola kilo's af van de 2e raakte ze verstopt. Tot ik het helemaal zat was en me eens ben gaan inlezen. Toen las ik dat geperste brok heel anders verteerd word (zie eerder geplaatste filmpje) en ik wou er ook verder geen extra rotzooi meer in. Dus na 2 weken ontgiftigen op volledig vers ben ik overgestapt naar farmfood nou heeft ze al die probleempjes niet meer. Ik hoor ook van veel andere honden dat ze bv veel jeuk klachten hebben enz omdat ze op voeding zitten met allerlei toegevoegde rotzooi. Ik hoor dat van farmfood nooit (wel dat ze er kennelijk veel tandplak van krijgen(die van mij trouwens niet))

Ik wil best graag vers voeren maar heb er op dit moment gewoon geen plek voor :19: als we verhuizen en ik een grote vriezer neem moet ik me eens goed inlezen.
Je hebt je iig verdiept in voeding.
Je hebt nu gekozen voor geperste brok, omdat dat in jouw situatie de mogelijkheid is die je hebt.
En vers voeren is niet iets dat moet, het is iets dat je zelf moet willen, omdat je er achter staat, en omdat je gelooft dat het goed is voor je hond.
Je kunt natuurlijk ook één of twee maaltijden in de week iets van kvv gaan geven.
Dan heb je geen grote vriezer nodig, en wissel je het een beetje af.
:zweep:
Mojuan
Zeer actief

renee-uk schreef:
Paulala schreef:
renee-uk schreef: Ik 'val' over de vergelijking, niet over het feit dat rauw voer voor honden beter is.
Ja, ik begrijp wat je bedoelt.
Maar ik denk zelf dat een hond ook prima gezond kan zijn op een voeding die door de eigenaren zelf gekookt wordt, zolang er maar op wordt gelet dat het bepaalde vitamines en mineralen bevat.
Ik vermoed alleen dat de hond dan meer moet eten om genoeg voedingsstoffen binnen te krijgen, en daardoor dus ook weer meer ontlasting produceert, en je dus goed moet opletten op de calorieën.

Blijft voor mij alleen de vraag staan of de darmflora dan wel zo goed zal zijn. Ik denk zelf van niet.
Dit gaat een heel eigen leven leiden op deze manier, da's de pest van geschreven tekst en de interpretatie daarvan.
De vergelijking van May Linn ging over eten voor onszelf en eten voor de honden, maar ik laat het hier maar gewoon bij denk ik
Net als met moppen gaat de grap er een beetje af als je dingen moet gaan uitleggen ;)
Ik begreep precies wat je bedoelde hoor.
Ik ging juist even wat dieper in op die vergelijking, daarom nam ik dus als voorbeeld voedsel koken voor je hond.
Zelf vind ik overigens ook dat de vergelijking tussen mensenvoedsel en hondenvoedsel niet opgaat.
Kimsjen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua

Ongelezen bericht door Kimsjen »

Valerie schreef:
Kimsjen schreef:
Baily&Luna schreef:Natuurlijk is KVV beter voor je hond aangezien het carnivoren zijn
Onzin! Ben het er niet mee eens.
Nee? Vind jij honden herbivoren dan :engel:
Nee, die van ons is een omnivoor :wink:
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

goh de mijne ook al :engel:
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

Paulala schreef:
corason del perro schreef:Ik voer brok. Was er voorheen van overtuigt dat duur voer, Royal canine eukanuba enz enz het beste voer was. (dat hebben ze me ook nog eens geleerd bij mijn opleiding dierverzorging :piew: ) Bij de eerste viel Jola kilo's af van de 2e raakte ze verstopt. Tot ik het helemaal zat was en me eens ben gaan inlezen. Toen las ik dat geperste brok heel anders verteerd word (zie eerder geplaatste filmpje) en ik wou er ook verder geen extra rotzooi meer in. Dus na 2 weken ontgiftigen op volledig vers ben ik overgestapt naar farmfood nou heeft ze al die probleempjes niet meer. Ik hoor ook van veel andere honden dat ze bv veel jeuk klachten hebben enz omdat ze op voeding zitten met allerlei toegevoegde rotzooi. Ik hoor dat van farmfood nooit (wel dat ze er kennelijk veel tandplak van krijgen(die van mij trouwens niet))

Ik wil best graag vers voeren maar heb er op dit moment gewoon geen plek voor :19: als we verhuizen en ik een grote vriezer neem moet ik me eens goed inlezen.
Je hebt je iig verdiept in voeding.
Je hebt nu gekozen voor geperste brok, omdat dat in jouw situatie de mogelijkheid is die je hebt.
En vers voeren is niet iets dat moet, het is iets dat je zelf moet willen, omdat je er achter staat, en omdat je gelooft dat het goed is voor je hond.
Je kunt natuurlijk ook één of twee maaltijden in de week iets van kvv gaan geven.
Dan heb je geen grote vriezer nodig, en wissel je het een beetje af.
Tja ik zat er vandaag weer even aan te denken Jola is bijna 8 en nu begin ik ook heel licht te merken dat ze wat ouder word en dan lees ik hier dat iemand echt verschil zag bij haar oudere hond. Dus ik ben een beetje aan jet brainstormen of ik niet toch een mogelijkheid kan bedenken. Ga me maar eens verder inlezen. Maar is het niet "erg" als je brok en kvv door elkaar voert? want het word toch weer beide anders verteerd? En denk je dat 2 dagen kvv al verschil kan maken? Want als dat zo is kan ik daar zoiezo wel mee beginnen.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Kimsjen schreef:
Dat is die niet, dat maak jij ervan :wink:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Valerie schreef:
Kimsjen schreef:
Dat is die niet, dat maak jij ervan :wink:
Nou, ja, die van ons probeert nog de klokhuizen uit de vuilnisbak te pikken... helemaal gek op fruit :tongue:
Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

Baily&Luna schreef: maar dat bewijst niet det pedigree slecht is en dat bijvoorbeeld cavom goed is
Stukje ervaring.
Nando heeft wel eens Pedigree gehad, omdat de supermarkt al dicht was en tankstation niet.
Hij kreeg er diarree van en van Cavom goede ontlasting. Van de Cavom werd hij ook mooi vol.
Hoe het bij andere honden is weet ik natuurlijk niet.
(ik voer overigens al een hele tijd kvv nu).
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
Meike
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee rasloze hondjes

Ongelezen bericht door Meike »

Ik reageer even op de discussie waarom pedigree slecht zou zijn, en waarom slechter dan bijvorbeeld Cavom. Nu is er al naar voren gekomen dat honden carnivoren zijn, dus dat vlees een belangrijk aandeel zou moeten hebben in de brok. Daarnaast zitten er vaak granen in de brok, sommige granen zijn lastig te verteren en zijn dus een belasting voor het lichaam. Ik zal hier een kleine vergelijking neerzetten tussen Pedigree, Cavom en Orijen.

Percentage vlees
- Pedigree 4%
- Cavom 18%
- Orijen 70%

Percentage granen
- Pedigree 8%
- Cavom 39%
- Orijen 0%

Soorten vlees:
- Pedigree lam
- Cavom rund en lam
- Orijen kip kalkoen en witvis

Verder kan je kijken naar de kwaliteit vlees, Orijen en Cavom gebruiken vlees dat ook voor de menselijke consumptie geschikt is. Van Pedigree weet ik dat niet.

Je ziet dat Cavom vooral uit vlees en granen bestaat en Orijen vooral uit vlees. Maar waar bestaat Pedigree dan voornamelijk uit? Dit is niet echt duidelijk. Wat ik wel zie is dat bijna alle ingredienten plantaardig zijn, en niet dierlijk. Dierlijke vetten zijn beter dan plantaardige, dierlijke bijproducten beter dan plantaardige, dierlijke eiwitten beter dan plantaardige. Waarom? Plantaardige producten zijn lastiger te verteren en hier kan een hond last van krijgen. Daarnaast leveren dierlijke producten essentiele vetten en voedingstoffen die goed zijn voor bijvoorbeeld spieropbouw, hormoonhuishouding en weerstand tegen ziekten. Een hond kan lang overleven op zulk voer, maar niet optimaal.

Je zet een analyse neer om te vergelijken, maar de analyse zegt helemaal niks over de kwaliteit van de voedingsstoffen, alleen over de bron van energie. Zo geeft dierlijk eiwit evenveel energie als plantaardig eiwit, maar dierlijk eiwit bevat meer essentiele aminozuren en zijn veel makkelijker te verteren.

Omdat ik zelf ook heel benieuwd was naar de verschillen in kwaliteit, ben ik bezig met het vergelijken van de meest bekende en beste brokken. Hier en overzichtje van de geperste brokken: brokkenvergelijken.wordpress.com Dan zie je wat mijn criteria onder andere zijn voor het verschil in kwaliteit.
Mojuan
Zeer actief

Nanna schreef:
corason del perro schreef:Maar is het niet "erg" als je brok en kvv door elkaar voert? want het word toch weer beide anders verteerd? En denk je dat 2 dagen kvv al verschil kan maken? Want als dat zo is kan ik daar zoiezo wel mee beginnen.
Ik zou lekker met die twee dagen kvv beginnen :ok: Niet mengen, gewoon alleen kvv geven. En de overige dagen brok.
Ja, zou ik ook doen.
En voor zover ik weet kan geperste brok al helemaal prima gecombineerd worden met kvv.
corason del perro
Zeer actief
Contacteer:

Nou dan gaan we daar maar eens mee beginnen :ok:
corason del perro
Zeer actief
Contacteer:

Hey meike wat een goede site zeg :ok: ben meteen even verder aan het kijken :mrgreen:
sommige granen zijn lastig te verteren
Weet je ook welke granen dat zijn (als ik dan toch aan het vergelijken ben :wink:
Mojuan
Zeer actief

corason del perro schreef:Hey meike wat een goede site zeg :ok: ben meteen even verder aan het kijken :mrgreen:
sommige granen zijn lastig te verteren
Weet je ook welke granen dat zijn (als ik dan toch aan het vergelijken ben :wink:
Eigenlijk zijn alle granen moeilijk verteerbaar voor honden.
Het enige dat nog redelijk gaat is rijst, en dan naar mijn idee bruine rijst het best.
Meike
Zeer actief

Rijst is het makkelijkst verteerbaar. Volgens mij is witte rijst makkelijker verteerbaar, want daar is de huls (die om bruine rijst wel zit) vanaf gehaald. Maar dog lovers gold zegt dat bruine rijst wel meer voedingstoffen levert geloof ik. Na rijst komt mais, mits die goed ontsloten is, ook redelijk verteerbaar . (voor 80% verteerbaar) Verder moet ik nog even goed op een rijtje zetten welke granen lastiger zijn. Tarwe is het lastigst verteerbaar, met name door de tarwegluten.

Ik ga de website uitbreiden met meer informatie hierover, maar het is allemaal erg veel werk, dus dat kan nog wel even duren.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Danoontje powerrr schreef:
Baily&Luna schreef: maar dat bewijst niet det pedigree slecht is en dat bijvoorbeeld cavom goed is
Stukje ervaring.
Nando heeft wel eens Pedigree gehad, omdat de supermarkt al dicht was en tankstation niet.
Hij kreeg er diarree van en van Cavom goede ontlasting. Van de Cavom werd hij ook mooi vol.
Hoe het bij andere honden is weet ik natuurlijk niet.
(ik voer overigens al een hele tijd kvv nu).
Noah scheet zich helemaal leeg op de Cavom. nooit vaste ontlasting en hele bergen.
Zij krijgt als ze geen KVV krijgt RC, doet ze toch het beste op
Perry en Noah

Afbeelding
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Dit blijft gewoon een eeuwigdurende discussie. Volgens mij is Cavom beter dan Pedigree maar mijn hond zal die mening helaas niet delen. Hoewel ik geen Pedigree voer kan ik jullie wel vertellen dat hij het daar naar alle waarschijnlijkheid veel beter op zal doen dan op Cavom(of FF bv) . Hij drinkt zich lens op een geperste brok, heeft continue oprispingen en schijt 4 a 5 keer per dag meer als erin lijkt te gaan ! Voor mij geen geperste brok meer dus !!
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

wat je weet en wat in de praktijk blijkt daar kan nog een heul verschil tussen zitten, mijn honden deden het ook niet goed op die geperste meuk, nou dan maar niet :19: .
dan maar gewoon lekker gebakken brokken als dat wel goed valt,
Voor mij is alle dagen sla en rauwkost waarschijnlijk ook beter, maar ik mot er ff niet aan denken :ugh:
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

renee-uk schreef:ik pik dit even uit een van de posts van May Linn:
Denk ook eens aan je eigen voedin, iedereen weet dat gekookte voeding minder voedinsstoffen bevat dan rauwe voeding, waarom zou dit bij hondenvoer niet anders zijn?
Zo grappig, want ik vraag me dan meteen af of je zelf nooit meer gekookt eten eet.......

Persoonlijk denk ik dat iedereen zn eigen keus moet maken.
Mijn honden hebben jarenlang brok gegeten en deden het daar prima op. Nu krijgen ze vers en doen het beter.
Ik kreeg laatst bij de DA een komplimentje voor de mooie schone tanden van mijn bijna 9jarige teef en daar was ik blij mee, denk dat voor mijn honden de switch wel goed is geweest.
Maar nogmaals, iedereen moet zelf weten wat hij voert, dat het één misschien beter is wil nog niet zeggen dat het ander slecht is!
Ik vind bekeerde brokvoerders net bekeerde rokers eigenlijk en ik kan me voorstellen dat door dat fanatisme een heleboel mensen afhaken.
Wat ik ermee bedoelde te zeggen is dat voedingswaarde in voedsel altijd achteruit gaat als je het bewerkt.
Bij mensen is dit ook zo, er wordt niet voor niets aangeraden groente niet 'dood te koken' en het liefst zoveel mogelijk eten dat niet bewerkt is te eten.
Daarnaast is er natuurlijk een verschil tussen een omnivoor (mens) en een carnivoor (hond), die eerste kan het prima doen op een dieet van hoofdzakelijk groentes/fruit aangevuld met vlees en evt koolhydraten.
Een hond daarintegen is een carnivoor, zijn beste dieet bestaat uit vers vlees aangevuld met wat kruiden/groentes/knollen.
Maar een hond is ook een oppertunist, hij kan dus overleven op vele soorten voeding ookal zijn deze niet ideaal. Op den duur zal hij er ziek van worden of zelfs eerder overlijden bij gebrek aan een goed dieet.
Tussen overleven en het goed doen op een voer vindt ik een groot verschil zitten.
susan0101
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door susan0101 »

dagmar88 schreef:
Baily&Luna schreef:
May Linn schreef:Weet je er zit een verschil tussen goed doen op een voer en gezond blijven op een voer.
Een jonge hond heeft meestal geen enkel probleem, omdat honden oppertunisten zijn en veel kunnen eten en verteren.
Maar neem de proef maar eens, neem een vers gevoerde hond en vergelijk zijn drollen met die van de pedigree gevoerde honden.
Je exact zeggen welke wat eet, de ene heeft een grote stinkende zachte drol en de ander een compacte kleine drogere drol.
Waarschijnlijk zitten er weinig smaakstoffen in Cavom, farmfood enz. waardoor jou hond dat niet eet, sommige honden moeten ook wennen aan vers vlees omdat ze die smaak niet gewend zijn.

Ik ben wel nieuwsgierig, waar baseer je op dat pedigree bv helemaal niet zo slecht is?
Niet vervelend bedoelt, maar ik blijf me wel verbazen dat mensen brokken goed kunnen noemen, terwijl het tegendeel zo duidelijk bewezen is.
Mag ik vragen waarom je maar soms vers voert en niet altijd?
Waarom is Pedigree wel slecht?? Tanja de hond van mijn schoonouders is nu 12 jaar, is een heidewachtel en heeft altijd mee gejaagd. leeft nog steeds ondanks de Pedigree en af en toe zelfs Lidl brok (meen ik) wat is er bewezen dat Pedigree wel slecht is? daar ben ik benieuwd naar.

Ik voer 's morgens brok omdat ik dat makkelijker vind en mijn maag dan nog niet tegen vers kan :wink:
Verder geef ik ze als we op vakantie zijn ook altijd brok
Dat jij een hond kent die het er wel goed op doet zegt natuurlijk niet meteen dat het goed voer is... Ik ken ook kettingrokers, alcoholisten en mensen die alleen gore troep naar binnen werken en toch heel oud worden. De babies van nu die opgroeien met 2 fulltime werkende ouders die er 's avonds nog even snel een potje kant en klare supermarktdrek in stoppen gaan daar vast ook niet dood aan. Is dat dan ook goed?

Pedigree = Mars, fabrikant van verschillende snoeprepen, M&M's, Cesar, Sheba, Frolic (en weten wat dat voor super kwaliteitsvoer is :oeps:) Aziatische smaakmakers, rijst en nog wat dingen.
Vroeger moest Mars veel geld betalen om alle afvalstoffen die ze na de productie van hun goederen overhielden af te voeren en kwijt te raken.
Tegenwoordig krijgen ze goed betaald om dat zelfde afval met een klein beetje vlees en bijproducten te verhitten, in brokvormpje te maken en te verkopen als hondenvoer.

Het gaat dus niet alleen om de voedingswaarde die op het pak staat; maar ook om de kwaliteit van de ingredienten die er in gaan.
Nee, bedankt, ik ga niet betalen voor een ander z'n onherkenbare afval. Geef mij maar iets waarvan ik kan zien, ruiken en voelen dat het is wat ik mijn hond wil geven.

Geef mijn katten 2 weken kittekat en perfect fit, ook allebei van Mars, dan vreten en schijten ze tot ze er bij neer vallen, begint hun haar uit te vallen, worden ze mager en doet Ramses niets anders als snotteren.

Helemaal mee eens. Analyses en ingrediënten alleen vergelijken is te kort door de bocht, het gaat ook om de kwaliteit van de grondstoffen. Wat voor soort "vlees" wordt bijv. toegevoegd door multinationals (als je het al vlees mag noemen?)? Ik weet niet of Pedigree nog steeds ook zout toevoegd maar men deed dit vroeger wel.

Qute: "Eukanuba is van Proctor & Gamble (Always, Head &shoulders, Dreft, Pringles)
Hill´s is van Colgate-Palmolive (tandpasta, shampoo)
Pedrigree is van Mars (Mars, M&M’s, Snickers, Twix, Balisto)
Purina is van Nestle (Kitkat, Lion, Nuts, Rolo, Maggi)
Deze Multinationals gebruiken het afval wat ze overhouden voor hun diervoer"

Kans is vrij groot dat ze BHT/BHA gebruiken in hun voer, aangezien het vaak 1,5/2 jaar houdbaar is.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik denk dat het, in dit soort discussies, vaak zo is dat je ergens een bepaald gevoel bij hebt en dat daarna wilt gaan staven met feiten of cijfers. Voor mij hoeft dat niet.
Ik denk dat het vrij duidelijk is dat 'vers' eten op veel vlakken voordelen biedt ten opzichte van brokken. Mijn diesel auto krijg ik heus wel aan het rijden op petroleum, maar het is niet de bedoeling en dat ga ik geheid ergens merken. De vraag is echter of ik dan kan aantonen dat het de schuld van de petroleum is :wink:
En zo is het ook een beetje met eten, voor onszelf en onze dieren.
Ik hoef het allemaal niet te weten, ik vond het op een bepaald moment gewoon sneu dat de hond altijd met de snufferd in die droge brokken zat te vreten en gunde hem graag iets beters dan dat. Althans, ik klassificeer het als beter, op basis van mijn motieven.
Ik weet niet hoe hij er uit zou zien als ik hem nog steeds brokken zou voeren, vast hetzelfde. Maar waarschijnlijk wel met minder schone tanden en ik zou hem niet zo genoeglijk vlees zien eten :wink:
De grote diervoederproducenten lijken wel ontzettend veel spannende geheimen te hebben overigens, afgaande op hun onbereidheid om antwoord te geven op de meest simpele vragen van diverse media en de angst bij de kleinere fabrikanten als die worden gevraagt een tipje van de sluier op te lichten.
Ik kan mij een aflevering van de keuringsdienst van waarde herinneren waarin alleen Energique bereid was om wat tekst en uitleg te geven. Als ze maar niks over de grote brokkenfabrikanten hoefden te zeggen :N:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
susan0101
Vaste gebruiker

Jaap* schreef:Ik denk dat het, in dit soort discussies, vaak zo is dat je ergens een bepaald gevoel bij hebt en dat daarna wilt gaan staven met feiten of cijfers.......De grote diervoederproducenten lijken wel ontzettend veel spannende geheimen te hebben overigens, afgaande op hun onbereidheid om antwoord te geven op de meest simpele vragen van diverse media en de angst bij de kleinere fabrikanten als die worden gevraagt een tipje van de sluier op te lichten.
Ik kan mij een aflevering van de keuringsdienst van waarde herinneren waarin alleen Energique bereid was om wat tekst en uitleg te geven. Als ze maar niks over de grote brokkenfabrikanten hoefden te zeggen :N:
Dat veel mensen KVV beter vinden of dat KVV beter is, is niet de "topic" hier. En ook niet dat alle brokvoeding "hetzelfde is". Het gaat om multinational diervoeding (Pedigree) vs diervoeding van kleinere/familie bedrijven als Cavom e.d. Hierbij gaat het niet om "gevoel" maar wel degelijk om verschil in brokvoeding en bijbehorende kwaliteit en herkomst van grondstoffen. Fabrikanten als Cavom of Farmfood komen in de media niet eens aan het woord, zodat de consument een selectief beeld krijgt/heeft van brokvoeding. Jammer.
Jaap*
Zeer actief

susan0101 schreef:
Jaap* schreef:Ik denk dat het, in dit soort discussies, vaak zo is dat je ergens een bepaald gevoel bij hebt en dat daarna wilt gaan staven met feiten of cijfers.......De grote diervoederproducenten lijken wel ontzettend veel spannende geheimen te hebben overigens, afgaande op hun onbereidheid om antwoord te geven op de meest simpele vragen van diverse media en de angst bij de kleinere fabrikanten als die worden gevraagt een tipje van de sluier op te lichten.
Dat veel mensen KVV beter vinden of dat KVV beter is, is niet de "topic" hier. En ook niet dat alle brokvoeding "hetzelfde is". Het gaat om multinational diervoeding (Pedigree) vs diervoeding van kleinere/familie bedrijven als Cavom e.d. Hierbij gaat het niet om "gevoel" maar wel degelijk om verschil in brokvoeding en bijbehorende kwaliteit en herkomst van grondstoffen. Fabrikanten als Cavom of Farmfood komen in de media niet eens aan het woord, zodat de consument een selectief beeld krijgt/heeft van brokvoeding. Jammer.
Oh.
Nouja, zolang pedigree de deur dichthoudt is er niet zoveel te vertellen dunkt me :19:
Jaap*
Zeer actief

susan0101 schreef: Fabrikanten als Cavom of Farmfood komen in de media niet eens aan het woord, zodat de consument een selectief beeld krijgt/heeft van brokvoeding. Jammer.
Het is, denk ik, onbegonnen werk om te proberen vergelijkbare mediaandacht te genereren als je geen miljoenen tot je beschikking hebt.
Het staat een ieder vrij om te adverteren, maar de lokale kruidenier adverteert Albert Heijn ook niet aan de kant.
En wie weet hoeveel macht zulke bedrijven hebben?
Het zou best leuk zijn als een consumentenprogramma een uitzending zou wijden aan alle beschikbare honden- en kattenvoer. Misschien blijkt dan (wel weer) hoeveel invloed die fabrikanten kunnen uitoefenen :wink:
Meike
Zeer actief

Hierom is Pedigree een minderwaardige hondenbrok:
(Dit is een aflevering van Keuringsdienst van Waarde van de RVU)

Deel 1: http://www.youtube.com/watch?v=0AVm9CjiipM
Deel 2: http://www.youtube.com/watch?v=VmAbsUF7mQY
Deel 3: http://www.youtube.com/watch?v=sNnGOlqVcJw
Deel 4: http://www.youtube.com/watch?v=Pi9Ez8P99Ho
susan0101
Vaste gebruiker

Jaap* schreef:
susan0101 schreef: Fabrikanten als Cavom of Farmfood komen in de media niet eens aan het woord, zodat de consument een selectief beeld krijgt/heeft van brokvoeding. Jammer.
Het is, denk ik, onbegonnen werk om te proberen vergelijkbare mediaandacht te genereren als je geen miljoenen tot je beschikking hebt.
Het staat een ieder vrij om te adverteren, maar de lokale kruidenier adverteert Albert Heijn ook niet aan de kant.
En wie weet hoeveel macht zulke bedrijven hebben?
Het zou best leuk zijn als een consumentenprogramma een uitzending zou wijden aan alle beschikbare honden- en kattenvoer. Misschien blijkt dan (wel weer) hoeveel invloed die fabrikanten kunnen uitoefenen :wink:
Mijn bericht was ook meer een constatering van een feit. Dit zelfde geld voor kleine merken die wel degelijk adverteren maar dit is zeer gering t.o.v. de marketing van de multinationals. Gevolg is vaak dat vele detaillisten of organisaties hun inkoop afstemmen op merken (marketing) die reeds bekend zijn bij de consumenten. De detaillist hoeft hierdoor weinig moeite te doen omdat deze bekende merken toch wel verkopen.

Hierom was/is Iams/Eukanuba een "minderwaardige hondenbrok"
http://www.partijvoordedieren.nl/recent/news/i/171" onclick="window.open(this.href);return false;
aboutbudha
Zeer actief
Mijn ras(sen): boxer/labrador mix & fila brasileiro
Contacteer:

Ongelezen bericht door aboutbudha »

ik gebruik alleen geperst voer als ik brokken gebruik.
vers lijkt mij het beste voor de hond.
en merken als pedigree en dat soort supermarkt brokken lijken mij het minst gezond.
maar goed als er mensen zij die er vertrouwen in hebben dat mensen van de MARS hebben gedacht laten we eens wat goed doen voor de hondjes we gaan voeding maken........
Afbeelding
blijf vragen stellen
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

echt hele slechte brokken zijn er denk ik niet eens meer...
Ik heb 3 honden het jaren uitstekend zien doen op Aldi brokken, hele mooie vacht, sterke gezonde tanden zonder tandsteen, zeer goede conditie (werkhonden) dus voldoet uitstekend in de energiebehoefte, goede en weinig ontlasting etc.
1 hond is ruim 13 geworden de andere zijn nu ook bijna 10.
Dus of er nu nog brokken zijn die zo slecht zijn dat betwijfel ik...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Baily&Luna
Zeer actief

Ongelezen bericht door Baily&Luna »

malinois schreef:echt hele slechte brokken zijn er denk ik niet eens meer...
Ik heb 3 honden het jaren uitstekend zien doen op Aldi brokken, hele mooie vacht, sterke gezonde tanden zonder tandsteen, zeer goede conditie (werkhonden) dus voldoet uitstekend in de energiebehoefte, goede en weinig ontlasting etc.
1 hond is ruim 13 geworden de andere zijn nu ook bijna 10.
Dus of er nu nog brokken zijn die zo slecht zijn dat betwijfel ik...
ben ik het helemaal mee eens :ok:
dat is wat ik ook wil zeggen, dat er naar mijn mening inderdaad geen slechte brokken meer zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”