Ik reageer even op de discussie waarom pedigree slecht zou zijn, en waarom slechter dan bijvorbeeld Cavom. Nu is er al naar voren gekomen dat honden carnivoren zijn, dus dat vlees een belangrijk aandeel zou moeten hebben in de brok. Daarnaast zitten er vaak granen in de brok, sommige granen zijn lastig te verteren en zijn dus een belasting voor het lichaam. Ik zal hier een kleine vergelijking neerzetten tussen Pedigree, Cavom en Orijen.
Percentage vlees
- Pedigree 4%
- Cavom 18%
- Orijen 70%
Percentage granen
- Pedigree 8%
- Cavom 39%
- Orijen 0%
Soorten vlees:
- Pedigree lam
- Cavom rund en lam
- Orijen kip kalkoen en witvis
Verder kan je kijken naar de kwaliteit vlees, Orijen en Cavom gebruiken vlees dat ook voor de menselijke consumptie geschikt is. Van Pedigree weet ik dat niet.
Je ziet dat Cavom vooral uit vlees en granen bestaat en Orijen vooral uit vlees. Maar waar bestaat Pedigree dan voornamelijk uit? Dit is niet echt duidelijk. Wat ik wel zie is dat bijna alle ingredienten plantaardig zijn, en niet dierlijk. Dierlijke vetten zijn beter dan plantaardige, dierlijke bijproducten beter dan plantaardige, dierlijke eiwitten beter dan plantaardige. Waarom? Plantaardige producten zijn lastiger te verteren en hier kan een hond last van krijgen. Daarnaast leveren dierlijke producten essentiele vetten en voedingstoffen die goed zijn voor bijvoorbeeld spieropbouw, hormoonhuishouding en weerstand tegen ziekten. Een hond kan lang overleven op zulk voer, maar niet optimaal.
Je zet een analyse neer om te vergelijken, maar de analyse zegt helemaal niks over de kwaliteit van de voedingsstoffen, alleen over de bron van energie. Zo geeft dierlijk eiwit evenveel energie als plantaardig eiwit, maar dierlijk eiwit bevat meer essentiele aminozuren en zijn veel makkelijker te verteren.
Omdat ik zelf ook heel benieuwd was naar de verschillen in kwaliteit, ben ik bezig met het vergelijken van de meest bekende en beste brokken. Hier en overzichtje van de geperste brokken:
brokkenvergelijken.wordpress.com Dan zie je wat mijn criteria onder andere zijn voor het verschil in kwaliteit.