Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

omgaan met mishandelde en agressieve hond?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: omgaan met mishandelde en agressieve hond?

Ongelezen bericht door Eline* »

Jaap* schreef:Ik 'lees', uit de situatiebeschrijvingen, veel meer controle dan angst om eerlijk te zijn :wink:
Maarja, je weet het inderdaad niet.
Ik niet. :wink: De hond is 6 jaar oud, dus die heeft alle kans gehad winnaarservaringen om te zetten naar dit gedrag. Het feit dat ik een angstbasis niet uitsluit is omdat ik lees dat de hond niet waarschuwt, geen geluid maakt, maar uit het relatieve niets aanvalt. Dat is precies zoals een angstbijter dat in aanvang doet. Ik heb zelf een hond gehad die begon als bange poeperd, na intensieve trainingen met de gedragstherapeut uiteindelijk toenadering durfde te zoeken bij mensen (met koek) om vervolgens te bijten. Dat begon in elkaar gedoken, staart tussen de benen en dan een snap met een gil erbij, maar 6 jaar later vloog ze een vreemde naar de strot als ze de kans zou hebben gehad.
Puur gedrag wat is ontstaan door contact met vreemden waarbij ze geleerd heeft dat happen werkt. Nou kon je bij Laika ook geen mensen in de kamer laten, want zij raakte volkomen buiten zinnen. Maar in het allereerste begin, toen we in opdracht van de gedragstherapeut begonnen met oefenen met bezoek (ik wist toen ook nog niet beter helaas), vertoonde ook zij dit gedrag.
Angst kan geen kant op als het gevangen zit in een kamer. Dat moet eruit. En als de angst zo groot is en de hond het vermijdende karakter heeft zal hij willen vluchten of zich onzichtbaar maken.
Echter rassen gericht op bv verdedigen of honden met net iets meer lef kunnen in een simpele kamer, wat hun terrein is, niet anders dan de aanval zoeken en controle willen. Controle vermindert angst. Het is een compensatiemechanisme.
En als dat een gevoel van veiligheid geeft zal de hond daarin groeien tot een "vals" monster.

Maar in mijn ogen zal een zelfverzekerde hond veel meer communicatiemiddelen aanwenden dan gelijk erop knallen. Die gebruikt zijn lijf en zijn taal ( bv grommen) om duidelijk te maken wat hij vindt en die grijpt niet zonder duidelijke waarschuwing ineens iemand in zijn lijf.
Mijn vorige hond Laika kon keurig met de blik op mij gericht lopen en ineens, zonder enig signaal vooraf, haar kop 180 graden draaien om even degene die langs liep te bijten, om direct weer naar mij te kijken. Geen verandering van lichaamstaal, niets. Gewoon een reflex leek het waarmee ze beet. En dat waren ook geen harde beten.
Een zelfverzekerde hond doet dat niet. Die wil gezien worden, een angstbijter niet. Die wil zijn veiligheid waarborgen, niks meer of minder.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ja. Ik snap wat je bedoeld met het ontbreken van de waarschuwing :ok:
Maar was Laika meteen vanaf pup al zo bang (want dat was in haar geval uiteindelijk de oorzaak zoals je het beschrijft), of is ze dat naar aanleiding van gebeurtenissen gewórden?
Deze hond is, naar wat ik begrijp, mishandeld. Vanuit een oorspronkelijk stabielere toestand denk ik dan maar. En nu maak ik mij helemaal geen grote illussies over de maakbaarheid van honden, maar ik ben wel van mening dat er in zo'n geval altijd wel wat te verbeteren is.
Bij een hond die vanaf pup al afwijkend gedrag vertoont heb ik dat een stuk minder.

Daarbij komt dat de hond, in jouw situatieschets over déze hond, blijkbaar de ruimte heeft gekregen om zich als zodanig te ontwikkelen. En dat is een groter probleem dan het eventuele trauma zelf. Dan zit je al snel in de rangordehoek :wink:
Het is overigens allemaal speculatie op afstand natuurlijk :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Mijn eigen hond was een asielhond (kruising rottie/herder/lab) op volwassen leeftijd bij mij gekomen en ze is opgegroeid in een stal en mishandelt. Ze durfde bv pas na een aantal jaar uit de etensbak te eten als er iemand in de kamer bij was en fors getraumatiseerd.
Omdat ze niet los kon liet ik haar uit aan de hele lange lijn en als ze onverhoopt vast kwam te zitten raakte ze in paniek en moest ik haar echt heel rustig benaderen anders kon ze ook naar mij happen uit echt pure paniek en angst. Dit is ook nooit echt over gegaan.
Dat maakte het verhaal ook zo ingewikkeld bij haar, omdat ook ik geen 100 procent vertrouwen kreeg en dus ook corrigeren eigenlijk nauwelijks een optie was.
Overigens heb ik haar uiteindelijk laten inslapen.
Als ik 1 ding heb geleerd dan is het wel dan bange honden in contact brengen met vreemden buiten je controle ligt. Als een hond hapt is de winnaarservaring binnen en kan je terecht komen in een haast nauwelijks te keren proces. Ik zou het nu nooit meer zo hebben gedaan, maar ik zou nu bij haar hebben ingezet op rust en kalmte buiten het contact met vreemden.
Maar goed, al met al is het een drama geweest, maar het was voor mij wel een prachthond.

Deze hond van de ts kan natuurlijk ook een volkomen ander verhaal zijn. :wink:
Jaap*
Zeer actief

Dat is wel heel extreem, wat een triest verhaal :(
Maar ja, inderdaad, dan haalt een hond echt comfortabele zekerheid uit dat gedrag in een heel extreme mate denk ik.
En het lijkt mij ook heel moeilijk om daar nog een handvat aan te vinden. Ik snap je insteek :wink:
Jaap*
Zeer actief

Nanna schreef:
Jaap* schreef:En het lijkt mij ook heel moeilijk om daar nog een handvat aan te vinden. Ik snap je insteek :wink:
Handvaten, insteken....Jesis Jaap, je lijkt wel uit de zachte sector te komen ;-)
Is jouw handvat altijd zacht dan? :mrgreen:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Volgens TS heeft de hond de staart omhoog .
Er zijn wel meer honden die kort van stof zijn natuurlijk.
Hij is verwaarloosd en niet mishandeld.
En sommige honden kun je mishandelen maar lopen daar niet zo snel een trauma van op als het al een zelfverzekerde harde hond is.
Wat wel kan in geval bij een zelfverzekerde dominante hond met mishandeling ,is dat hij zijn signalen achterwege laat en meer inpulsief gaat handelen.
En waarschuwings signalen horen natuurlijk bij het perfecte honden gedrag wat natuurlijk ook niet iedere hond meer laat zien.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

bouvierpoedel schreef:Volgens TS heeft de hond de staart omhoog .
Dat maakt niet uit. Je kan daar enkel de motivatie van dat moment aan aflezen. De hond voelt zich dus inderdaad op dat moment niet angstig omdat hij zijn probleem (enge mensen) kan handelen doordat hij kan controleren en zo nodig ingrijpen.
Maar dat zegt dus nog niets over de onderliggende reden van gedrag. Tussen dominante agressie en angstagressie NA winnaarservaringen met als resultaat dominante agressie kan zelfs een kundig gedragstherapeut vaak nog maar moeilijk het verschil zien.
Gedrag is geen statisch gegeven; het ontwikkelt en ontwikkelt zich, maar veelal is de oorspronkelijke motivatie wel gelijk.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

Jesis Jaap, je lijkt wel uit de zachte sector te komen ;-)[/quote]Is jouw handvat altijd zacht dan? :mrgreen:[/quote]
Het MIJNE wel. :mann:[/quote]
De jeugd van tegenwoordig................Bah :neenee:
sTefaniA
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer

Ongelezen bericht door sTefaniA »

Of hij al dan niet mishandeld is kan je lang discussieren. Zeker weten doe je het nooit. Ze gaan er vanuit van wel, omdat de hond vooral moeilijk omgaat met mannen (waar ze het idee halen dat mannen honden mishandelen weet ik niet).
Toen hij net bij hen was was hij ook erg mager, zijn vacht was niet verzorgd en ik denk dat hij toen wel angstgedrag vertoonde zoals ineenkrimpen, verstoppen. Ik was er niet bij, dusja, ik kan het niet zeggen.

Ik ga ze alvast een GT aanraden, maar mijn voorgevoel zegt dat deze hond uiteindelijk iemand zodanig hard zal bijten dat ze hem moeten laten inslapen. Overigens gaan ze ook weinig wandelen ed met de hond, vanwege zijn onvoorspelbaarheid naar andere mensen. In hun wijk wonen veel kinderen en ze kunnen er niet mee op straat komen.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

Nanna schreef:
bouvierpoedel schreef: De jeugd van tegenwoordig................Bah :neenee:
Leer jij nou eerst maar eens quoten ;-)
Ik heb weer andere goede kwaliteiten. :pffff:
Moet ik wel even naar zoeken maar ze zijn er ongetwijffeld. :tongue:
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

bouvierpoedel schreef:
Nanna schreef:
bouvierpoedel schreef: De jeugd van tegenwoordig................Bah :neenee:
Leer jij nou eerst maar eens quoten ;-)
Moet ik wel even naar zoeken maar ze zijn er ongetwijffeld. :tongue:

Hahaha, klein onzichtbaar handvatje dus waar je goed naar moet zoeken! :smile:
Sorry hoor, nog erg vroeg en melig! :smile:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

Moet ik wel even naar zoeken maar ze zijn er ongetwijffeld. :tongue:[/quote]

Hahaha, klein onzichtbaar handvatje dus waar je goed naar moet zoeken! :smile:
Sorry hoor, nog erg vroeg en melig! :smile:[/quote]
:W: Sssttt.......
Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

bouvierpoedel schreef:Een hond die alle visite bijt die opstaat of een onverwachtse beweging maken en dan ook tegen hun opspring en in schouders en boven lichaam bijt heeft geen angst agressie.
Die neemt gewoon de controle omdat hij die krijgt.
Ik herken mijn oppashondje er in ieder geval niet in (maar dat maar één ervaring die ik heb).
Die zal niet uit zichzelf naar iemand toe gaan om te bijten, maar als bv mijn vriend te dicht bij hem in de buurt is en gaat lopen, houdt hij hem wel in de gaten (zonder hem recht aan te kijken).
In het begin bibberde hij er enorm bij met oortjes plat en staart laag.
Hij snapte dan heel kort en zonder 'doel'.. meestal ergens in een onderbeen om vervolgens weer in elkaar te duiken of achter mij te gaan zitten.
Dat is gelukkig heel erg verbeterd, de angst is weg maar de onzekerheid blijft.
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
Ragyo
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragyo »

sTefaniA schreef: Overigens gaan ze ook weinig wandelen ed met de hond, vanwege zijn onvoorspelbaarheid naar andere mensen. In hun wijk wonen veel kinderen en ze kunnen er niet mee op straat komen.
Dit vind ik dus wel een beetje slap van die eigenaren... toen ik Kiba net had was ie ook potentieel gevaarlijk voor voorbijgangers.. heb hem toen elke dag in de auto geladen om te gaan oefenen in het bos. Plek opgezocht waar wel voorbijgangers kwamen maar niet heel veel, en gaan trainen. Ook gaan oefenen met stomweg op een bankje zitten en elke keer als er iemand aankwam een flink stuk worst geven (niet als ie uitvalt natuurlijk maar als ie rustig blijft). Dat heeft echt wonderen gedaan, met een paar weken was het al veel minder en viel hij niet meer uit. Ik heb hem nog een tijd in de gaten moeten houden als mensen echt dichtbij passeerden, dat ik hem even liet zitten maar ook dat hoeft nu niet meer.
Als iemand echt wil is er echt wel wat mogelijk hoor. Naar een rustige plek gaan om te wandelen of ze kunnen hem ook een muilkorf aandoen in de wijk bijvoorbeeld. Of cursusssen of trainingen volgen op een hondenschool.
Afbeelding
Kijk hier voor kettinghangertjes met foto van je hond!
nana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sarplaninac,flatc mix, franse bull
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door nana »

de eigenaren zelf hebben geen probleem met de hond, met de andere hond gaat het ook goed :19: .
Gewoon hond in de garage of bijkeuken als er visite komt en alleen wandelen in afgelegen gebieden.
Wat we niet begrijpen..vrezen we...wat we vrezen zullen we vernietigen.

lydia
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”