Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Previcox

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Previcox

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

lieke schreef:Hangt het ook niet sterk af van de hond in kwestie? Mijn Gina bijvoorbeeld moet altijd pijn hebben gehad. Voor zover ik en de da het konden beoordelen, want ze had nog gein voor 6, wierp zich elke paar meter op de grond om met grote pret met haar poten in de lucht te maaien.
Pas toen ze niet meer rondsjeesde en rondtolde als een maniak maar naast me ging sjokken, vond ik dat het einde verhaal was voor haar.
Gina was een ongelooflijk harde hond die regelmatig over haar grenzen heen ging, maar ze had wél lol. Dus gunde ik haar die lol.
En als ik dan kijk naar bijvoorbeeld Lyndie is het een heel ander verhaal. Zij heeft momenteel een (miniscuul :roll: ) sneetje in het kussentje van haar rechterachterpoot. Het bloedt verdorie niet eens maar ze loopt achter me aan te miemelen en te steunen, poot omhoog houden en zodra je even stilstaat, stort ze zich kreunend op de grond alsof ze minstens een gebroken poot heeft :mep: .
Als zij ooit echt iets zou mankeren, ben ik bang dat ik haar heel snel zou moeten laten gaan omdat zij zo'n enorme aanstelster is. :wink:
Ik zie het juist andersom. Jack heeft een hele lage pijngrens. Als hij in een stekeltje trapt komt hij piepend en hinkend naar me toe en moet ik het 'beter' maken. Een prikje bij de DA waar Lilo niet over kikt is een enorme piep/jank en toen hij zijn teen brak (okee, dat doet natuurlijk ook verrotte zeer) heeft hij het hele park bij elkaar gegild en moest ik hem dus naar huis dragen.

Ik weet dus echt wel wanneer hij pijn heeft, en dat vind ik zijn geval wel een geruststellende gedachte. Als Lilo echt pijn aan zou geven denk ik dat we met loeiende sirene naar de DA moeten, want dan heeft ze echt iets ernstigs. Lilo kan in glas stappen en gooit dan gewoon zonder iets te melden die kapotte poot omhoog en rent op 3 poten verder. Dat vind ik enger, want je merkt dus niet gied aan haar als er iets loos is.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Hanneke2
Zeer actief

Caro. schreef:
Kaya haar maagwand is bv chronisch ontstoken vanwege de pijnstilling. Zo heeft ze weken geen last (ze krijgt hier medicatie voor) en zo stond ze afgelopen week 2 ochtenden te verrekken van de pijn en constant te spugen.
Dat is echt dubbel kut, zeg. En er is geen andere pijnstilling te geven (ik roep maar iets, met injecties?) waardoor die maag effe wat rust krijgt? Of extra homeopatische dingen voor die maag? En kotst ze dan de pijnstiller niet uit? Dat lijkt me echt een ramp.

Jack heeft godzijdank een ijzeren maag, lijkt het, en ook zijn nieren houden het nog netjes vol, maar ik leef met je mee, het blijft een beetje tobben en zorgen. Jij kon het bij Kaya niet voorzien en wij hebben er bewust voor gekozen, maar dan nog denk ik dat iedereen met zo'n zorgenkindje wel eens heel hard hoopt dat die andere / volgende hond gewoon fluitend kerngezond heel oud wordt.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Hanneke2 schreef:
Caro. schreef:
Kaya haar maagwand is bv chronisch ontstoken vanwege de pijnstilling. Zo heeft ze weken geen last (ze krijgt hier medicatie voor) en zo stond ze afgelopen week 2 ochtenden te verrekken van de pijn en constant te spugen.
Dat is echt dubbel kut, zeg. En er is geen andere pijnstilling te geven (ik roep maar iets, met injecties?) waardoor die maag effe wat rust krijgt? Of extra homeopatische dingen voor die maag? En kotst ze dan de pijnstiller niet uit? Dat lijkt me echt een ramp.

Jack heeft godzijdank een ijzeren maag, lijkt het, en ook zijn nieren houden het nog netjes vol, maar ik leef met je mee, het blijft een beetje tobben en zorgen. Jij kon het bij Kaya niet voorzien en wij hebben er bewust voor gekozen, maar dan nog denk ik dat iedereen met zo'n zorgenkindje wel eens heel hard hoopt dat die andere / volgende hond gewoon fluitend kerngezond heel oud wordt.
Nee, er is niks anders wat we kunnen geven en met de maagmedicatie blijft het wel redelijk onder controle hoor.
Vorig jaar gaf ze bijna iedere dag over en toen ging ze vreselijk aan de diarree, alsof je een riool rook. Echt niet normaal.
Toen is er een echo gemaakt van haar hele buik en bleek dat haar milt iets vergroot was en dat haar maagwand ontstoken was. Zeer waarschijnlijk dus door de pijnstilling. Kaya krijgt ook al 3,5 jaar dagelijks pijnstilling.

Gelukkig helpen de maag medicijnen wel goed hoor. Gemiddeld is ze nu één dag per 2 á 3 weken nog ziek en meestal is dat 's ochtends.
Ze krijgt haar medicijnen dan gewoon 's middags als ze weer wil eten.

Op zich mogen we totaal niet klagen.... ze is alweer 8 jaar en doet het eigenlijk best goed. Iemand die haar niet kent, schat haar op zo'n
jaar of 4, want ze is net een jonge hond.
Alleen soms heeft ze dus krakkemikkige dagen.

Het is afwachten wat het eerder opgeeft: haar gewrichten of maag. Het kan (hopelijk) nog een jaar of 2, misschien zelfs 3, duren, maar het kan bij wijze van spreken ook volgende week ineens 'knallen'.
Ik weet het en moet zeggen dat ik me er redelijk bij neergelegd heb. Het is niet onverwachts bij haar zoals bij Moritz en met Kaya's gewrichten is wat ze nu bereikt heeft, al enorm veel.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Hanneke2
Zeer actief

Caro. schreef: Nee, er is niks anders wat we kunnen geven en met de maagmedicatie blijft het wel redelijk onder controle hoor.
Vorig jaar gaf ze bijna iedere dag over en toen ging ze vreselijk aan de diarree, alsof je een riool rook. Echt niet normaal.
Toen is er een echo gemaakt van haar hele buik en bleek dat haar milt iets vergroot was en dat haar maagwand ontstoken was. Zeer waarschijnlijk dus door de pijnstilling. Kaya krijgt ook al 3,5 jaar dagelijks pijnstilling.

Gelukkig helpen de maag medicijnen wel goed hoor. Gemiddeld is ze nu één dag per 2 á 3 weken nog ziek en meestal is dat 's ochtends.
Ze krijgt haar medicijnen dan gewoon 's middags als ze weer wil eten.
Maar het blijft wel balen natuurlijk. Kaya zelf heeft er waarschijnlijk weinig problemen mee (ik geloof dat er geen andere diersoort is die zo laconiek doet over kotsen als honden :D), maar het is best vervelend allemaal.
Op zich mogen we totaal niet klagen.... ze is alweer 8 jaar en doet het eigenlijk best goed. Iemand die haar niet kent, schat haar op zo'n
jaar of 4, want ze is net een jonge hond.
Alleen soms heeft ze dus krakkemikkige dagen.

Het is afwachten wat het eerder opgeeft: haar gewrichten of maag. Het kan (hopelijk) nog een jaar of 2, misschien zelfs 3, duren, maar het kan bij wijze van spreken ook volgende week ineens 'knallen'.
Ik weet het en moet zeggen dat ik me er redelijk bij neergelegd heb. Het is niet onverwachts bij haar zoals bij Moritz en met Kaya's gewrichten is wat ze nu bereikt heeft, al enorm veel.
Alles wat jij zegt hier idem dito. Het is eigenlijk geweldig dat Jack al 9 is en nog steeds rent met die gekke poten, en ik weet dat het opeens heel snel afgelopen kan zijn, en dan zal ik waarschijnlijk helemaal kapot gaan van verdriet, maar dan heeft hij toch een prima leven gehad. Zo maar opeens pats boem een gezonde jonge hond dood is niet erger of minder erg, maar wel heel anders, een ander soort verdriet.
Hanneke2
Zeer actief

Re: Previcox update nu Tramadol

Update: Na 2 maanden Previcox was ik toch niet heel veel blijer met hoe Jack liep. Hij stapte drie weken geleden ook nog eens in glas en liep een hele akelige moeizaam helende snee tussen twee kussentjes op, en het werd langzamerhand dramatisch. Dus nu zit hij sinds 2 dagen op Tramadol, en ik was giga bang dat hij allemaal van die bijwerkingen zou krijgen, maar het gaat goed. Mooie poep, niet misselijk, en hij loopt absoluut niet slechter dan een paar dagen terug, eerder weer wat 'gelijkmatiger'.

Dus ik doe nog steeds sodabadjes voor de zere voet, en intussen ga ik het lopen weer opbouwen. Vanochtend heeft hij weer lekker bijna een uur gelopen, af en toe een sprintje getrokken, en ik heb echt goeie hoop dat we er nog effe wat uit kunnen halen met die Tramadol.
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

klinkt positief! Wat ik zelf vaak gezien heb is dat bij Tramadol de ergste bijwerkingen (zoals het vele slapen, of het 'van de wereld' zijn) na een paar dagen voorbij zijn terwijl de pijnstilling gewoon blijft functioneren. Je kunt bij gezonde honden tramadol trouwens combineren met een NSAID als metacam of previcox, is dus ook nog een optie.

Groetjes,

Kees
Hanneke2
Zeer actief

Casey schreef:klinkt positief! Wat ik zelf vaak gezien heb is dat bij Tramadol de ergste bijwerkingen (zoals het vele slapen, of het 'van de wereld' zijn) na een paar dagen voorbij zijn terwijl de pijnstilling gewoon blijft functioneren. Je kunt bij gezonde honden tramadol trouwens combineren met een NSAID als metacam of previcox, is dus ook nog een optie.
Dat hou ik in mijn achterhoofd, want vandaag ging het toch niet heel lekker. Geen bijwerkingen, maar hij liep niet lekker.

Nou twijfel ik ook heel erg of hij vanochtend misschien de pil heeft uitgespuugd, en dat ik die over een paar dagen ergens onder een kast of tussen de kussens van de bank ga vinden. :roll: Ik heb vanochtend niet heel erg goed opgelet, gewoon hup, pil in plakje kipfilet en hap, maar ik vond vanavond bij het stofzuigen weer een glucosaminepil onder de oven, en Jack wordt alsmaar handiger in stiekum naderhand uitspugen. Van het weekend vond ik gewoon 3 visoliepillen op de keukenvloer terwijl ik ze echt stuk voor stuk in die bek had gedouwd.

Nou ja, morgen weer een dag, en dan ga ik effe heel wat beter opletten dat die pil erin blijft.

edit: die 2e pil van vanavond is er duidelijk wel ingegaan, want terwijl ik over mijn bed aan het denken was, heeft Jack nu andere ideeën. :roll:

Hij loopt door het huis te rennen en te gooien met speeltjes. Het is bijna half twee. En hij loopt te blaffen dat ik mee moet spelen. :roll:

Hij krijgt nu rond 8 uur 's ochtends en rond 8 uur 's avonds een tablet, maar dat moet dus anders.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”