Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

DE oplossing voor broodfok.

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Rinne Roos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 wetterhoun outcrossjes, 3 echte wetterhounen, 4 havanezers
Aantal honden: 9

Re: DE oplossing voor broodfok.

Ongelezen bericht door Rinne Roos »

Nou, dan hebben ze het bij de vereniging van stabij's & wetters wel begrepen, hoor :wink:
De standaardprijs per pup is 550 euro en wee je gebeente als je er meer of minder voor vraagt, want dan word je geroyeerd als lid. Kampioenouderdieren of niet, maakt niets uit.
Dekgeld kost 475 of het recht op een pup. Verder doen we ook alles als inenten, ontwormen, chippen, en voor de ouderdieren shows lopen en rontgenen.
Het is gewoon een dure hobby, eigenlijk. :scratch:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

murmel schreef:ik vind het al heel positief dat er eindelijk toegegeven wordt dat fokkers geld verdienen aan een nest

natuurlijk zijn er uitzonderingen, als je teef sterft en ook de pups heb je veel kosten gemaakt voor niets en dat kun je met je volgende nesten misschien amper weer goedmaken.

Maar dit zijn uitzonderingen, die zijn er altijd.

ik heb nog nooit ergens gelezen dat dat ontkent werd? :denken:
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

ja in de regel verdien ik ook aan een nest, zal ik nooit onder stoelen of banken steken, hoeveel ik er aan verdien ligt aan de omstandigheden, en dat ik in feite de aanschaf van de teef en shows e.d. er niet in meereken, dat scheelt natuurlijk ook.

maar die simpele rekensom die veel mensen er op nahouden gaat gewoon niet op, ( 8 pups a 1000 euro = 8000 euro winst bv. ) er komen ontzettend veel kosten bij kijken, ook als het goed gaat.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Gewoon even uit interesse, maar als je het allemaal goed en verantwoord doet, met alle onderzoeken en dergelijke.. Hoeveel 'verdien' je (een gemiddelde fokker) dan aan een pup? Is dat eerder 200 euro of eerder 500 euro? Met andere woorden: hoeveel lucht zit er in die pupprijzen?
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Frenk schreef:Gewoon even uit interesse, maar als je het allemaal goed en verantwoord doet, met alle onderzoeken en dergelijke.. Hoeveel 'verdien' je (een gemiddelde fokker) dan aan een pup? Is dat eerder 200 euro of eerder 500 euro? Met andere woorden: hoeveel lucht zit er in die pupprijzen?
Dat is dus niet zo gemakkelijk te zeggen, dat is van veel onvoorspelbare factoren afhankelijk zoals hoeveel nesten en hoe groot de nesten zijn per teefje, welke onderzoeken er allemaal gedaan worden en welke daarvan er éénmalig zijn (zoals HD en ED-foto's) en welke jaarlijks herhaald moeten worden (zoals oogonderzoeken, hartonderzoeken).
Daarnaast is dat afhankelijk van de pupprijs en dus ook het ras.
Bij sommige rassen zal het eerder 200 euro per pup zijn, bij anderen denk ik gerust 500 of meer euro.
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tulp »

Met de simpele oplossing om pups goedkoper te maken zorg je er juist voor dat een hobbyfokker ermee ophoudt. Ik vind een openbaar forum nu niet de weg om onze jaarcijfers neer te leggen, maar ik nodig Murmel graag uit om deze eens te bekijken bij ons thuis.
Ik denk dat je hard wegloopt als je het hier voor zou moeten doen............

Kort gezegd: als eigenaar van 1 gezond teefje dat een aantal leuke nesten brengt zul je best wat over kunnen houden. Fokkers met meerdere honden die toch maar 1 of 2 nesten per jaar hebben komen zelfs met ons ras wat doorgaans grote nesten heeft en best prijzig is niet uit de kosten als ze alles tellen (en dan bedoel ik geen uren).

Dus ja, aan een nest van 10+ houd ik wat over, maar als ik onze hobby over een jaar bekijk kost het nog steeds veel geld!
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
M@scha
Zeer actief

mijn pups kosten dus ongeveer 450 euro per stuk en ik vroeg 700. rond de 250 per pup hebben wij aan dit nest overgehouden. dachten we :mrgreen: want toen kwam meneer cheeks terug en hebben wij een deel geld terug gegeven en hem daarna aan vrienden gegeven. dus het feestje ging niet helemaal op :engel:
Afbeelding
murmel

Ongelezen bericht door murmel »

Rinne Roos schreef:Nou, dan hebben ze het bij de vereniging van stabij's & wetters wel begrepen, hoor :wink:
De standaardprijs per pup is 550 euro en wee je gebeente als je er meer of minder voor vraagt, want dan word je geroyeerd als lid. Kampioenouderdieren of niet, maakt niets uit.
Dekgeld kost 475 of het recht op een pup. Verder doen we ook alles als inenten, ontwormen, chippen, en voor de ouderdieren shows lopen en rontgenen.
Het is gewoon een dure hobby, eigenlijk. :scratch:
jammer dat niet meer rasverenigingen zo eerlijk en correct zijn.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ik ben ook wel benieuwd naar Murmel haar (of zijn?) eigen cijfers. Aangezien Murmel zelf ook fokt zoals ik eerder gelezen heb. Dan is het natuurlijk niet meer dan logisch om je eigen gegevens ook op tafel te leggen als je een onderwerp als dit aansnijdt. :19: :wink:
Tulp
Zeer actief

Frenk schreef:Gewoon even uit interesse, maar als je het allemaal goed en verantwoord doet, met alle onderzoeken en dergelijke.. Hoeveel 'verdien' je (een gemiddelde fokker) dan aan een pup? Is dat eerder 200 euro of eerder 500 euro? Met andere woorden: hoeveel lucht zit er in die pupprijzen?
Zoals gezegd kun je onze hobby niet per nest bekijken, maar moet je aan het eind van een jaar de balans opmaken.
* * *
Frenk
Zeer actief

LongFields schreef:
Dat is dus niet zo gemakkelijk te zeggen, dat is van veel onvoorspelbare factoren afhankelijk zoals hoeveel nesten en hoe groot de nesten zijn per teefje, welke onderzoeken er allemaal gedaan worden en welke daarvan er éénmalig zijn (zoals HD en ED-foto's) en welke jaarlijks herhaald moeten worden (zoals oogonderzoeken, hartonderzoeken).
Daarnaast is dat afhankelijk van de pupprijs en dus ook het ras.
Bij sommige rassen zal het eerder 200 euro per pup zijn, bij anderen denk ik gerust 500 of meer euro.
Ik denk dat je als fokker heel duidelijk aan kunt geven hoe de pupprijs is opgebouwd, dus welke kosten je gemaakt hebt en dat je bijvoorbeeld vast een bedrag in die prijs hebt gereserveerd voor onderzoeken die je op een later moment nog gedaan wilt hebben :19: (toevoeging: en ik denk dat er zeker pupkopers zijn die dat juist bijzonder waarderen)
En ik denk dat prijzen boven een bepaald bedrag (1000 euro?) echt niet 'nodig' zijn om quitte-en-een-beetje te spelen?
Maar ik denk dat je daarmee echt de broodfok geen probleem bezorgd. Ik denk dat je het dan echt moet zoeken in regelgeving over het houden van dieren an sich (dierenwelzijn) en controle daarop :19:
Laatst gewijzigd door Frenk op 19 aug 2009 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

Ik neem aan dat bij deze "oplossing" tegen broodfok iedere vorm van garantie, terugkoopregelingen e.d. die pupkopers nu krijgen ook komen te vervallen, c.q. eindigen bij de voordeur?

Overigens vind ik het een komplete misvatting van ts dat geen winst voor de fokker gelijk gesteld wordt aan "alleen nog maar gezonde hondjes". Kijk dan eerst maar eens rond in je eigen tuintje zou ik zo denken.
M@scha
Zeer actief

Tulp schreef:
Zoals gezegd kun je onze hobby niet per nest bekijken, maar moet je aan het eind van een jaar de balans opmaken.

wel als je maar 1 nest gehad hebt :engel:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Tulp schreef:
Daarom vraag ik ook naar een gemiddelde :wink:
Afbeelding
Murphy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Murphy »

massam schreef:mijn pups kosten dus ongeveer 450 euro per stuk en ik vroeg 700. rond de 250 per pup hebben wij aan dit nest overgehouden. dachten we :mrgreen: want toen kwam meneer cheeks terug en hebben wij een deel geld terug gegeven en hem daarna aan vrienden gegeven. dus het feestje ging niet helemaal op :engel:
Heb je bij deze kosten ook de kosten van allerlei tests en foto's en dergelijke meegeteld?
Murphy
Zeer actief

Tulp schreef:Met de simpele oplossing om pups goedkoper te maken zorg je er juist voor dat een hobbyfokker ermee ophoudt. Ik vind een openbaar forum nu niet de weg om onze jaarcijfers neer te leggen, maar ik nodig Murmel graag uit om deze eens te bekijken bij ons thuis.

Kort gezegd: als eigenaar van 1 gezond teefje dat een aantal leuke nesten brengt zul je best wat over kunnen houden. Fokkers met meerdere honden die toch maar 1 of 2 nesten per jaar hebben komen zelfs met ons ras wat doorgaans grote nesten heeft en best prijzig is niet uit de kosten als ze alles tellen (en dan bedoel ik geen uren).

Dus ja, aan een nest van 10+ houd ik wat over, maar als ik onze hobby over een jaar bekijk kost het nog steeds veel geld!
Ik zou denken dat je juist als fokker met meerdere honden gemiddeld per pup voordeliger uit bent omdat je goedkoper aan je voer kan komen, de kostprijs van de materialen die je hebt aangeschaft kan je over meerdere pups uitsmeren etc.
Waar ga ik mis in die redenering?
M@scha
Zeer actief

Murphy schreef:
massam schreef:mijn pups kosten dus ongeveer 450 euro per stuk en ik vroeg 700. rond de 250 per pup hebben wij aan dit nest overgehouden. dachten we :mrgreen: want toen kwam meneer cheeks terug en hebben wij een deel geld terug gegeven en hem daarna aan vrienden gegeven. dus het feestje ging niet helemaal op :engel:
Heb je bij deze kosten ook de kosten van allerlei tests en foto's en dergelijke meegeteld?
jep. volgens mij wel :ugh: maar ik heb het lijstje ergens thuis op zolder liggen maar volgens mij had ik alles daarin zitten
Afbeelding
murmel

Angelique25 schreef:Ik neem aan dat bij deze "oplossing" tegen broodfok iedere vorm van garantie, terugkoopregelingen e.d. die pupkopers nu krijgen ook komen te vervallen, c.q. eindigen bij de voordeur?

Overigens vind ik het een komplete misvatting van ts dat geen winst voor de fokker gelijk gesteld wordt aan "alleen nog maar gezonde hondjes". Kijk dan eerst maar eens rond in je eigen tuintje zou ik zo denken.
je eerste bedenking: dat snap ik niet, waarom zou dat zo zijn?

je tweede bedenking: dat is een heel terrechte opmerking, maar een andere discussie
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Frenk schreef: Ik denk dat je als fokker heel duidelijk aan kunt geven hoe de pupprijs is opgebouwd, dus welke kosten je gemaakt hebt en dat je bijvoorbeeld vast een bedrag in die prijs hebt gereserveerd voor onderzoeken die je op een later moment nog gedaan wilt hebben :19: (toevoeging: en ik denk dat er zeker pupkopers zijn die dat juist bijzonder waarderen)
Maar wat wil je hier dan mee? Natuurlijk kun je een schatting gaan maken van kosten die nog gemaakt moeten gaan worden, maar wat heb je daar als pupkoper concreet aan?
Ik heb werkelijk nog nooit de vraag van een potentieel gegadigde voor 1 van mijn pups gehad wat ik per pup overhoudt aan het pupgeld wat ik vraag. Ik weet ook niet of ik op dat soort pupkopers zit te wachten eerlijk gezegd. Als ze willen weten wat bepaalde dingen kosten, dan kunnen ze van mij de bonnetjes te zien krijgen hoor. Maar als ze zien hoe ik met mijn honden bezig ben en wat ik allemaal met de pups onderneem en hoe ze erbij zitten als ze ons komen bezoeken, dan denk ik dat ze genoeg hebben gezien om vertrouwen in mij en hetgeen ik fok te hebben. En zo niet, dan mogen ze wat mij betreft elders gaan zoeken naar een Laekense Herderpup. Want ik ben van mening dat vertrouwen van pupkoper richting fokker en vice versa gewoon een eerste vereiste zijn.
Frenk schreef:En ik denk dat prijzen boven een bepaald bedrag (1000 euro?) echt niet 'nodig' zijn om quitte-en-een-beetje te spelen?
Dat denk ik ook niet (zie mijn eerdere post).
Frenk schreef:Maar ik denk dat je daarmee echt de broodfok geen probleem bezorgd. Ik denk dat je het dan echt moet zoeken in regelgeving over het houden van dieren an sich (dierenwelzijn) en controle daarop :19:
Wat dat te maken heeft met de tekst van mij die je gequote hebt weet ik niet. Je bedoelt het waarschijnlijk gewoon in het algemeen.
Murphy
Zeer actief

massam schreef:
Murphy schreef:
jep. volgens mij wel :ugh: maar ik heb het lijstje ergens thuis op zolder liggen maar volgens mij had ik alles daarin zitten
Ik geloof je zo ook wel hoor :-) Was alleen benieuwd. Ik vind het overigens netjes/knap (klinkt beide heel aanmatigend zo, maar is heel positief bedoeld) dat je deze informatie zo geeft.
M@scha
Zeer actief

Murphy schreef:
massam schreef:
Murphy schreef:
Ik geloof je zo ook wel hoor :-) Was alleen benieuwd. Ik vind het overigens netjes/knap (klinkt beide heel aanmatigend zo, maar is heel positief bedoeld) dat je deze informatie zo geeft.

waarom niet? :19: mij interesseert het niet. iedereen mag dat van mij weten. ik vind dat ik het goed gedaan heb
Afbeelding
Pablo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua & Bull Terrier

Ongelezen bericht door Pablo »

250 euro voor een goedgefokte pup met stamboom? :piew:
Bereken je ook even alle tijd die in een nest pups gaan zitten?

Dus omdat er van die personen bestaan die honden uitbuiten om er grof geld aan te verdienen moeten de serieuze fokkers hun pups gaan verkopen voor 250 euro???
Neehoor, dat gaat nergens over!

Broodfok kun je toch niet stoppen.
Zolang er zulke mensen blijven bestaan met zo weinig herseninhoud die een hond kopen bij zo'n fokker, blijft het bestaan.
Afbeelding
Murphy
Zeer actief

Waarom alle tijd rekenen? Het is toch hobby? Je doet het toch omdat je het leuk vindt? Als ik een dag ga vissen krijg ik toch ook geen uren betaald?
M@scha
Zeer actief

Murphy schreef:Waarom alle tijd rekenen? Het is toch hobby? Je doet het toch omdat je het leuk vindt? Als ik een dag ga vissen krijg ik toch ook geen uren betaald?

de tijd reken je naar mijn mening ook niet nee. wél heb ik mijn salaris geteld wat ik nu dus niet gehad heb. (alleen het daadwerkelijke onbetaalde verlof dus niet de opgenomen vrije dagen voordat onbet. verlof inging)
Afbeelding
*Ellen*

Ongelezen bericht door *Ellen* »

Waarom zou je de inkomsten die je misloopt door twee maanden vrij te nemen niet in de pupprijs door mogen rekenen ?
Waarom zou je aan een hobby geen geld mogen verdienen ?
Als iemand het heel leuk vindt om schilderijen te maken, mag hij ze dan ook alleen verkopen tegen de kosten van verf en kwasten ?
Tulp
Zeer actief

Murphy schreef:
Tulp schreef:Met de simpele oplossing om pups goedkoper te maken zorg je er juist voor dat een hobbyfokker ermee ophoudt. Ik vind een openbaar forum nu niet de weg om onze jaarcijfers neer te leggen, maar ik nodig Murmel graag uit om deze eens te bekijken bij ons thuis.

Ik zou denken dat je juist als fokker met meerdere honden gemiddeld per pup voordeliger uit bent omdat je goedkoper aan je voer kan komen, de kostprijs van de materialen die je hebt aangeschaft kan je over meerdere pups uitsmeren etc.
Waar ga ik mis in die redenering?
Wat voer betreft kun je inderdaad goedkoper inkopen, maar iedereen hier weet wat het houden van een hond (kan) kosten. Als je er meerdere hebt zoals wij lopen alle kosten op, kopen van honden om je lijn gezond te houden, grotere auto, kilometers naar van alles wat met de honden verband houdt, dierenartskosten (ook van honden die geen nestje krijgen). Niet dat ze allemaal even duur zijn, maar iedereen als je er meerdere hebt zit er van alles tussen: van honden die nooit wat mankeren tot honden die dure operaties nodig hebben.
* * *
Tulp
Zeer actief

Murphy schreef:Waarom alle tijd rekenen? Het is toch hobby? Je doet het toch omdat je het leuk vindt? Als ik een dag ga vissen krijg ik toch ook geen uren betaald?
Ik tel geen uren. Hoef ook geen vrij te nemen omdat wij kantoor aan huis hebben en we het dus combineren,
* * *
murmel

LongFields schreef:Ik ben ook wel benieuwd naar Murmel haar (of zijn?) eigen cijfers. Aangezien Murmel zelf ook fokt zoals ik eerder gelezen heb. Dan is het natuurlijk niet meer dan logisch om je eigen gegevens ook op tafel te leggen als je een onderwerp als dit aansnijdt. :19: :wink:
ik ben een reutje :lol1:

ik denk dat dit weinig ter zake doet omdat ik een heel eigen koers vaar

ik opende het topic om mijn ideeen te delen en anderen hun idee daarover te lezen.

ik wil wel zeggen, dat ik ook verdien op mijn pups op zich, maar aangezien ik 25 honden heb en een sledehondenbedrijf run (sledehondenexpedities voor toeristen verzorg hier in estland) gaat dit geld onmiddelijk naar voer en onderhoud van de honden. Ik fok eigenlijk om al mijn honden te kunnen onderhouden zeg maar.
dierenwinkels bestaan in estland niet en er zitten nauwelijks honden in het asiel en al helemaal geen rashonden.

dus dat hele honden probleem speelt zich hier eigenlijk niet op die manier
Laatst gewijzigd door murmel op 19 aug 2009 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Tulp
Zeer actief

Frenk schreef:
Tulp schreef:
Daarom vraag ik ook naar een gemiddelde :wink:
Dat heb ik dus niet omdat we onze hobby als totaalpakket bekijken :D
* * *
Pablo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua & Bull Terrier

Ongelezen bericht door Pablo »

Ja en?
Een fokker die veel houd van zijn ras en zo goed mogelijk zijn best doet om voor mij een mooie gezonde hond te fokken mag zijn uren daar best in verrekenen ja.
Plus de nazorg die zo'n fokker bied, ik weet gewoon dat ik letterlijk dag en nacht de fokker van Djanga op kan bellen als er wat aan de hand is, en dat ze me met alles bij zullen staan indien nodig.
En ik vind een dag vissen geen vergelijking met honden fokken neem me niet kwalijk.
Een fokker moet ook zijn huur betalen, voer voor zijn honden en zelf eten op de plank hebben.
Als ze alles maar moeten zien als hobby en er niks op mogen verdienen is voor hun de hobby ook snel afgelopen ben ik bang.

We kunnen nu eenmaal niet voor een dubbeltje eersterangs zitten, en dat vind ik ook helemaal niet erg.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”