Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Grote of juist kleine hond?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Re: Grote of juist kleine hond?

Ongelezen bericht door Moos »

Frenk schreef: Ja hoor, ik vind een labrador een optie. Daarom zei ik ook "retriever". Wij hadden vroeger thuis ook labradors en ik vind ze enig. Maar de labradors die ik tegenwoordig tegenkom zijn vaak wel een stuk drukker dan hoe ik me die van ons thuis herinner. Kan natuurlijk ook zijn omdat ik nu in de stad woon en de honden die ik tref honden zijn die misschien wat minder vaak buiten komen? :19:
Ik heb zelf ook wel het idee dat de extreem drukke Labradors ook niet degene zijn waar veel mee gedaan wordt :wink: Alhoewel ik 1 reu ken waar wel veel mee wordt gewandeld die nog een ongeleid projectiel is, maar dat is wel een uitzondering van wat ik hier zie :mrgreen:
De labjes waar wel veel mee gedaan wordt zijn met name als ze jong zijn wel erg, ehm, aanwezig? :F: , maar dat over the top drukke vind ik die niet hebben.
Vera kan soms ook best wat druk zijn, ik noem het liever actief :smile: , maar zet je haar naast een even oude Labrador dan vind ik die wel echt druk, in de zin van ook echt moelijk rust in te krijgen (dat heeft Vera niet) Tenminste, wat ik zie dan he?
Afbeelding
bjorn_a4
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door bjorn_a4 »

Moos schreef:
Frenk schreef: Ja hoor, ik vind een labrador een optie. Daarom zei ik ook "retriever". Wij hadden vroeger thuis ook labradors en ik vind ze enig. Maar de labradors die ik tegenwoordig tegenkom zijn vaak wel een stuk drukker dan hoe ik me die van ons thuis herinner. Kan natuurlijk ook zijn omdat ik nu in de stad woon en de honden die ik tref honden zijn die misschien wat minder vaak buiten komen? :19:
Ik heb zelf ook wel het idee dat de extreem drukke Labradors ook niet degene zijn waar veel mee gedaan wordt :wink: Alhoewel ik 1 reu ken waar wel veel mee wordt gewandeld die nog een ongeleid projectiel is, maar dat is wel een uitzondering van wat ik hier zie :mrgreen:
De labjes waar wel veel mee gedaan wordt zijn met name als ze jong zijn wel erg, ehm, aanwezig? :F: , maar dat over the top drukke vind ik die niet hebben.
Vera kan soms ook best wat druk zijn, ik noem het liever actief :smile: , maar zet je haar naast een even oude Labrador dan vind ik die wel echt druk, in de zin van ook echt moelijk rust in te krijgen (dat heeft Vera niet) Tenminste, wat ik zie dan he?
De hond bij mijn ouders krijgt in mijn ogen veel te weinig aandacht, wordt weinig mee gewandeld en gespeeld en is grotendeels alleen buiten..
Moos
Zeer actief

bjorn_a4 schreef:
De hond bij mijn ouders krijgt in mijn ogen veel te weinig aandacht, wordt weinig mee gewandeld en gespeeld en is grotendeels alleen buiten..
Tja, dan vind ik het ook niet zo gek dat hij druk is nee :wink:
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

bjorn_a4 schreef: Tamara, hoe zijn de Berner Sennens bij jullie thuis? Rustig?
Ik heb 1 Berner Sennen (teef van nu ruim 4) en 1 Hovawart. Toen ze nog alleen was, was ze heel rustig in huis. Lekker op een kleedje liggen (of op de bank :mrgreen: ) en een beetje rondkijken en geknuffeld worden en op sommige momenten lekker achter je aan lopen omdat ze zo nieuwsgierig is. Buiten is ze lekker actief maar niet overmatig. Lekker wandelen, spelen met ballen, stoeien, spelen met andere honden, zwemmen. Ze vindt het ook hartstikke leuk om overal mee naartoe te mogen gaan maar ze kan prima alleen thuisblijven.
Nu ik twee honden heb is ze 's morgens en 's avonds in huis wel wat actiever maar dan spelen ze lekker met z'n tweeen al liggend :wink:

Het haar en de ongelooflijke hoeveelheid zand wat ze in hun vacht meenemen is wel iets om rekening mee te houden. Zeker als ze zwemmen en daarna nog lekker door het zand gaan rollen :mrgreen:
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

bjorn_a4 schreef:Morgen hebben we al wel een afspraak staan bij het plaatselijke asiel voor eens te kijken naar een kruising Newfoundlander/Leonsberger die daar verblijft. :roll:
Leuk! Staat ze/ hij ook op internet?
bjorn_a4
Vaste gebruiker

Tamara. schreef:
bjorn_a4 schreef: Tamara, hoe zijn de Berner Sennens bij jullie thuis? Rustig?
Ik heb 1 Berner Sennen (teef van nu ruim 4) en 1 Hovawart. Toen ze nog alleen was, was ze heel rustig in huis. Lekker op een kleedje liggen (of op de bank :mrgreen: ) en een beetje rondkijken en geknuffeld worden en op sommige momenten lekker achter je aan lopen omdat ze zo nieuwsgierig is. Buiten is ze lekker actief maar niet overmatig. Lekker wandelen, spelen met ballen, stoeien, spelen met andere honden, zwemmen. Ze vindt het ook hartstikke leuk om overal mee naartoe te mogen gaan maar ze kan prima alleen thuisblijven.
Nu ik twee honden heb is ze 's morgens en 's avonds in huis wel wat actiever maar dan spelen ze lekker met z'n tweeen al liggend :wink:

Het haar en de ongelooflijke hoeveelheid zand wat ze in hun vacht meenemen is wel iets om rekening mee te houden. Zeker als ze zwemmen en daarna nog lekker door het zand gaan rollen :mrgreen:
Klinkt echt als de hond die ik zoek.... :love:
bjorn_a4
Vaste gebruiker

Renske schreef:
bjorn_a4 schreef:Morgen hebben we al wel een afspraak staan bij het plaatselijke asiel voor eens te kijken naar een kruising Newfoundlander/Leonsberger die daar verblijft. :roll:
Leuk! Staat ze/ hij ook op internet?
Afbeelding

Zijn naam is Turbo (haha!), is 4 jaar oud, en een goedzak aldus het asiel. Kan alleen blijven, maar heeft wel consequente aandacht nodig omdat hij anders zal gaan proberen hoe ver hij kan gaan. Verder is hij speels met een bal of touw, maar ook heel aanhankelijk en lief. Ik ben benieuwd! Mocht dit niets worden ga ik op zoek naar een Golden Retriever of een Berner Sennen, of een kruising hiertussen.. :smile:
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik denk dat een labrador ook wel zou passen hoor.
De meeste labradors die ik goed ken zijn allemaal honden waar veel mee gedaan wordt.
Ze zijn dan ook gewoon rustig in huis en gewoon goed opgevoed.
Het zijn wel actieve honden en je moet ze dus wel lekker beweging en uitdaging geven.
Maar ik lees dat je dat wel wil doen dus dan zou het goed moeten komen.

Ik zou gewoon even goed rond gaan kijken.
Succes met de keuze :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Wat een kanjer zeg!
Veel succes met de keuze morgen :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

bjorn_a4 schreef:Waw, ik dacht eens even kijken of er al iemand heeft gereageerd op mijn topic, en tot mijn verbazing zijn er al heel wat reacties binnengekomen, iedereen hartelijk bedankt hiervoor!
Ik was inderdaad vergeten te vermelden dat het om een nieuwbouw appartement gaat MET een lift, dat we wonen op de eerste verdieping, en dat er in het geval van een defecte lift is geen 2e lift is en we dus aangewezen zijn op de trap.

Kortom, de grote rassen vallen af, want mocht de lift inderdaad defect zijn (en dat gebeurt vaker dan je denkt helaas), dan zijn die niet te tillen. Zelfs niet als je op de eerste verdieping woont.

Misschien ook goed om even te vermelden is dat we nu even aan het sparen zijn maar rond de jaarwisseling willen verhuizen naar een huis met een stuk meer ruimte.
Verder is het inderdaad zo dat de hondenrassen nogal uiteen lopen.
De Berner Sennen en de Newfoundlander zijn gewoon honden die wij prachtig vinden, ondanks hun verschillende karakter zijn wij erg gecharmeerd van hun uiterlijk en hun karakter (met beide wat ervaring), de Labrador en de Rottweiler hebben bij mij een speciaal plekje in mijn hart omdat ik er vanaf mijn geboorte mee ben opgegroeid. Totaal andere honden dat klopt, maar ik vind het lieve karakter van de labrador super, en de Rottweiler kon ik geweldig mee stoeien en ook hij was zeker in voor een -letterlijk- grote knuffel.

Een Newfoundlander en (in mindere mate) een Berner Sennen zijn harige rassen. Binnen is het al snel veel te warm voor dit soort rassen. Bijna alle Newfoundlanders slapen buiten in de tuin, in de zomer als in de winter. Als je die mogelijkheid niet kunt bieden, dan vallen dit soort harige rassen af.

Ik had verwacht dat een hoop mensen zouden gaan zeggen dat ze het zielig vonden, zo'n grote hond op een appartementje. Over het algemeen genomen vind ik een grote hond gewoon mooier om te zien als een kleine, en dus zou mijn voorkeur ook naar een grotere maat uitgaan. Fijn om te horen dat de meeste van jullie er van uitgaan dat dit geen probleem moet zijn mits de hond genoeg beweging krijgt tijdens wandelingen en spelletjes. Zoals ik al zei zullen we probleemloos grote wandelingen met hem kunnen maken en genoeg tijd in spelletjes enz kunnen steken, maar ik moet er gewoon ook van uit kunnen gaan dat wanneer ik hem een paar uurtjes alleen moet laten in deze kleine ruimte dat hij niet alles gaat afbreken.
Newfoundlanders kunnen behoorlijke slopers zijn, zeker in de eerste levensjaren. Al geldt dit voor veel hondensoorten.Hoe lang moet de hond alleen kunnen zijn?
Moos
Zeer actief

Muk schreef:Kortom, de grote rassen vallen af, want mocht de lift inderdaad defect zijn (en dat gebeurt vaker dan je denkt helaas), dan zijn die niet te tillen. Zelfs niet als je op de eerste verdieping woont.
Maar dan moet dus en de lift kapot zijn, en de hond net dan iets ernstigs hebben waardoor hij geen paar trapjes meer mag lopen. Ze wonen geen 8 hoog natuurlijk :wink:
Ik zou zelf dan ook die veiligheidsmarge inbouwen denk ik hoor, maar de kans dat en de lift kapot is, en de hond net op dat moment geen paar treetjes mag nemen is in principe niet zo heeeel groot natuurlijk :wink:
Afbeelding
bjorn_a4
Vaste gebruiker

Haha, aangezien we toch van plan zijn om waarschijnlijk eentje te kopen van een paar jaar oud moet in een incidenteel geval die paar traptreden geen probleem zijn lijkt me. Mijn vriendin werkt halve dagen, dus hij is normaal gesproken nooit langer alleen dan maximaal 5 uurtjes.
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

bjorn_a4 schreef:Haha, aangezien we toch van plan zijn om waarschijnlijk eentje te kopen van een paar jaar oud moet in een incidenteel geval die paar traptreden geen probleem zijn lijkt me. Mijn vriendin werkt halve dagen, dus hij is normaal gesproken nooit langer alleen dan maximaal 5 uurtjes.
5 uurtjes is in mijn ogen niet weinig, maar al behoorlijk de max. Elke dag 5 uur alleen is wel iets wat een hond moet kunnen en wat hem goed aangeleerd moet worden.
Afbeelding
bjorn_a4
Vaste gebruiker

Frenk schreef:
bjorn_a4 schreef:Haha, aangezien we toch van plan zijn om waarschijnlijk eentje te kopen van een paar jaar oud moet in een incidenteel geval die paar traptreden geen probleem zijn lijkt me. Mijn vriendin werkt halve dagen, dus hij is normaal gesproken nooit langer alleen dan maximaal 5 uurtjes.
5 uurtjes is in mijn ogen niet weinig, maar al behoorlijk de max. Elke dag 5 uur alleen is wel iets wat een hond moet kunnen en wat hem goed aangeleerd moet worden.
Ik heb het over 5 uur in het ergste geval. Gaat ook zeker niet dagelijks voorkomen.
Moos
Zeer actief

bjorn_a4 schreef:
Ik heb het over 5 uur in het ergste geval. Gaat ook zeker niet dagelijks voorkomen.
Dat moet goed te doen zijn hoor. Ik zou dan op zoek gaan naar een herplaatser waarvan bekend is dat hij/zij alleen kan blijven en daarnaast zoveel mogelijk vrij opnemen zelf. Als jij en je vriendin dat na elkaar opnemen is dat helemaal handig. Ook een herplaatser moet wennen, en opnieuw leren alleen te zijn :wink:
Afbeelding
_diva_
Zeer actief

Ongelezen bericht door _diva_ »

Ik heb een grote hond 40 kilo kruising pitbull in een 3 kamer appartement nou is ze met mij meeverhuisd van een vrijstaand huis met ruim een hectare naar hier dit appartement waar ik nu woon met mijn moeder en zusje.
Dit gaat prima zolang ze haar beweging maar krijgt wij hebben geen lift maar Diva is al volwassen word bijna 4 dus die hoeft niet meer getild te worden.
Dus met mits genoeg beweging kan het prima.
Er zouden er zelfs eerst 2 komen ik kom uit een verbroken relatie waarbij mijn ex besloten heeft 1 hond alsnog voor zichzelf te houden een amerrikaanse bulldog.
Maar dat terzijde ja ik denk zeker dat het kan vooral met oogpunt dat jullie uiteindelijk ruimer zullen gaan wonen ik ga eerdaags weer samen wonen met mijn huidige vriend en dan gaan we naar een eengezinswoning das wel fijner..

Veel succes igg

Groetjes Gemma
Frenk
Zeer actief

bjorn_a4 schreef:
Frenk schreef:
:ok:
Afbeelding
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Inge O schreef:
Muk schreef:
bjorn_a4 schreef:Waw, ik dacht eens even kijken of er al iemand heeft gereageerd op mijn topic, en tot mijn verbazing zijn er al heel wat reacties binnengekomen, iedereen hartelijk bedankt hiervoor!
Ik was inderdaad vergeten te vermelden dat het om een nieuwbouw appartement gaat MET een lift, dat we wonen op de eerste verdieping, en dat er in het geval van een defecte lift is geen 2e lift is en we dus aangewezen zijn op de trap.
Kortom, de grote rassen vallen af, want mocht de lift inderdaad defect zijn (en dat gebeurt vaker dan je denkt helaas), dan zijn die niet te tillen. Zelfs niet als je op de eerste verdieping woont.
komop, nu ga je toch niet menen dat je alleen maar een hond van meer dan 20 kg op een appartement mag houden als daar twee liften zijn? hoe moeilijk kan je iets maken zeg :19: .
je kan je in het leven tegen zoveel dingen willen indekken dat er geen lol meer overblijft.
Er is maar 1 lift in het appartementencomplex. En ja, dat is voor mij een reden om niet voor grote / zware rassen te kiezen als ik in zo'n woonsituatie zou zitten. Bovendien, mocht de hond toch de trap op en af moeten, dan zal een Labrador dat toch gemakkelijker aankunnen dan een Newfoundlander om maar iets te noemen.
Maar ik begrijp ook dat de woonsituatie het komende jaar verandert en wat is er mis met even wachten totdat je wel een meer geschikte woonruimte hebt voor de hond?
Drijver
Zeer actief
Mijn ras(sen): Gremlins
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Drijver »

Mijn eerste hond was een Newfoundlander en toen ik haar kocht woonde ik ook in een appartement op de 1e verdieping. Ook met maar 1 lift. We zijn wel vrij snel naar een rijtjeshuis verhuisd, maar ik heb in die flat geen enkel probleem ondervonden.
Dat was in 1988 en ik denk dat mijn hondje toen minder zwaar was als de honden van nu. Misschien dat ik daarom ook 0 problemen had.
Pas als hij flora en fauna heeft verwoest, heeft de mens in de gaten dat hij geld niet kan eten.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Muk schreef: Er is maar 1 lift in het appartementencomplex. En ja, dat is voor mij een reden om niet voor grote / zware rassen te kiezen als ik in zo'n woonsituatie zou zitten. Bovendien, mocht de hond toch de trap op en af moeten, dan zal een Labrador dat toch gemakkelijker aankunnen dan een Newfoundlander om maar iets te noemen.
Maar ik begrijp ook dat de woonsituatie het komende jaar verandert en wat is er mis met even wachten totdat je wel een meer geschikte woonruimte hebt voor de hond?
even hoor, ook grote honden kunnen toch prima traplopen? mits gezond natuurlijk, maar dan nog, in het geval van hd is het zelfs een hele goede oefening om de bespiering op peil te houden mits het rustig gaat, en dat heb je ook zelf in de hand.
Afbeelding
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

Nanna schreef:
bjorn_a4 schreef:Ik zal het proberen:
Hij hoeft niet waaks te zijn, hij moet van gezelschap houden, liever een echte knuffelbeer als een hond die liever met rust gelaten wordt, ideaal zou zijn wanneer hij in huis lekker rustig is maar waarmee je buiten toch ook lekker kunt ravotten, en hij moet niet heel moeilijk op te voeden zijn. Dit is natuurlijk het ideaalbeeld...
Golden Retriever :mrgreen:
Onderschat een Golden niet, hoor....weet wat voor karakter je in huis haalt. Niet alle Goldens zijn zoete Gerritjes...en worden niet opgevoed geboren.....en als jij heel klein behuisd bent, vraag ik me af of je wel tegen de viezigheid kan (druk ik me nog zacht uit...) die een gemiddelde Golden dagelijks mee naar binnen neemt.
Moos
Zeer actief

SandraH schreef:
Onderschat een Golden niet, hoor....weet wat voor karakter je in huis haalt. Niet alle Goldens zijn zoete Gerritjes...en worden niet opgevoed geboren.....en als jij heel klein behuisd bent, vraag ik me af of je wel tegen de viezigheid kan (druk ik me nog zacht uit...) die een gemiddelde Golden dagelijks mee naar binnen neemt.
Een groot voordeel van klein behuisd zijn en viezigheid, is dat die viezigheid zich ook maar in een kleine ruimte bevindt. En dat scheelt toch weer schoonmaak werk :mrgreen:
Wat wel zo is trouwens, is dat je (TS) je moet realiseren dat een hele gore hond en geen tuin, dus geen tuinslang om af te spoelen, wel echt heel veel troep geeft in huis. Dat hoeft niet erg te zijn (ik kan het prima hebben :mrgreen: ), maar dat ligt net aan hoe je zelf bent natuurlijk :wink:
Afbeelding
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

Moos schreef:
SandraH schreef:
Een groot voordeel van klein behuisd zijn en viezigheid, is dat die viezigheid zich ook maar in een kleine ruimte bevindt. En dat scheelt toch weer schoonmaak werk :mrgreen:

Gut...tja...zo kun je het ook bekijken.... :E:

Wat wel zo is trouwens, is dat je (TS) je moet realiseren dat een hele gore hond en geen tuin, dus geen tuinslang om af te spoelen, wel echt heel veel troep geeft in huis. Dat hoeft niet erg te zijn (ik kan het prima hebben :mrgreen: ), maar dat ligt net aan hoe je zelf bent natuurlijk :wink:
Ik ben toch blij met dit ras dat ik iets meer mogelijkheden heb om ze buiten mijn huis te dumpen na een visrolpartij of een koeievlaaienfestijn... :F:
Moos
Zeer actief

SandraH schreef:
Ik ben toch blij met dit ras dat ik iets meer mogelijkheden heb om ze buiten mijn huis te dumpen na een visrolpartij of een koeievlaaienfestijn... :F:
Vera is zo vriendelijk om niet in gorigheid te gaan rollen. Maar na een modderbad (snuit ook flink meenemen natuurlijk, en goed spetteren) zou ik soms wel willen dat ik een tuinslang had.
Ik heb haar weleens onder de douche gezet, maar dan zit je met een hele gore douche die je dan ook weer schoon moeten maken :smile:
Maar verder is het wel een leuke hond hoor :F:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Moos schreef:Vera is zo vriendelijk om niet in gorigheid te gaan rollen. Maar na een modderbad (snuit ook flink meenemen natuurlijk, en goed spetteren) zou ik soms wel willen dat ik een tuinslang had.
Ik heb haar weleens onder de douche gezet, maar dan zit je met een hele gore douche die je dan ook weer schoon moeten maken :smile:
Als Frenk tot achter z'n oren onder de prut zit, dan is het een kwestie van optillen, doorrennen naar boven, in bad en wassen maar. Wat ben ik dan blij met een klein hondje :cheer:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Frenk schreef:
Moos schreef:Vera is zo vriendelijk om niet in gorigheid te gaan rollen. Maar na een modderbad (snuit ook flink meenemen natuurlijk, en goed spetteren) zou ik soms wel willen dat ik een tuinslang had.
Als Frenk tot achter z'n oren onder de prut zit, dan is het een kwestie van optillen, doorrennen naar boven, in bad en wassen maar. Wat ben ik dan blij met een klein hondje :cheer:
Ik heb ook geen bad :jank: :mrgreen:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:
dan zou ik toch nog even een ommetje maken langs de dichtstbijzijnde zwemplas :oeps: .
Dan moet die wel in 'ommetje afstand' te vinden zijn natuurlijk :jank: :wink:
Laatst gewijzigd door Moos op 23 jul 2009 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Moos schreef:
Frenk schreef:
Ik heb ook geen bad :jank: :mrgreen:
En wat ben ik dan blij met een bad :cheer:
:F:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:
oh, had je daar in je uitlaat-parkje geen zwemvijver? het zou ook een keer waar zijn, iets op wandelgebied wat je daar bij jou in de omgeving niét hebt :pffff: :F: .
Die is ingedroogd tot 1 hele grote prutsloot in de zomer altijd :N: :N: :smile:

Als ze niet los mogen in de duinen (helft van het jaar) hebben we hier weinig over helaas :jank: :mrgreen: :wink:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:
woonde jij nu op het gelijkvloerse :denken: ?
Nee, 1 hoog (heb ik al gezegd ook in dit topic). Hoezo? :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”