Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gebruik Fisherdiscs

Moderator: moderatorteam

Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Martijn schreef:
Frenk schreef: Ik snap niet echt goed wat je hiermee bedoelt? :19: :wink:
Hoe houd ik dat vertrouwen dan kunstmatig hoog en hoe heb ik ervoor gezorgd dat hij niet overstuur raakt?
Nou, niet in het verweer gaan hoor. Dat is helemaal niet nodig.
Ik ga niet in verweer, ik ben echt benieuwd naar jouw inzichten :ok:
Voel me helemaal niet aangevallen :ok:
Ik bedoel te zeggen dat het feit dat jij, de regisseur van zijn heelal, het onprettig vindt dat hij schrikt zijn wereld kleurt.
Je maakt zijn wereld veiliger dan hij van nature is en daarmee wordt je hond dus, op kunstmatieg wijze, zekerder van zijn zaak.

Dat is allemaal helemaal prima. Maar op het moment dat je je begint te storen aan die door jou aangeleverde zekerheid is het misschien het overwegen waard om te stoppen met alles op een goudschaaltje wegen of Frenkie het wel aankan.
Misschien zou het wel uitermate therapeutisch werken als hij een keer iets tegenkomt wat buiten zijn referentiekadertje ligt.
Maar nog steeds weet ik niet wat je hiermee bedoelt.
Ik vind het niet erg dat hij schrikt, ik vind het erg als hij van mij schrikt. Ik wil niet 'eng' voor hem zijn, in die zin dat ik niet wil dat hij zijn vertrouwen in mij verliest. Snap je?

Ik ben helemaal niet zo, ehm, overdreven zachtmoedig ofzo. De enige angst die ik heb om hem bijvoorbeeld het zelf uit te laten zoeken is de gevaren van drukke wegen hier.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Gos schreef:
Frenk schreef:Ik weet niet welke andere manier er is dan hem laten schrikken (of dat nou met discs, een busje spijkers of een verdwijntruc is) en door te laten dringen in dat kleine koppige schedeltje dat hij toch wel een half oog op mij gericht moet houden ;-)
Natuurlijk in combinatie met het uitbundig belonen van het juiste gedrag.
Het is natuurlijk maar de vraag of het doel dat jij hierbij gesteld hebt, op deze manier bereikt wordt. Je bestraft nu bijvoorbeeld het likken aan een plasje. Dat is nog niet hetzelfde als steeds aandacht voor jou hebben :wink: Hij leert dat hij niet moet likken aan een plasje, want dan komt dat rotgeluid. Waarom hij dan op jou zou gaan letten, is mij niet meteen duidelijk.
Nee, ik heb hem gevraagd te komen en dat doet hij niet. In plaats daarvan negeert hij mij en alles wat ik doe. Ook als ik kirrend weghuppel of me op de grond laat vallen of boos wordt of wat dan ook. Hij gaat door met waar hij mee bezig is.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Rami schreef:Precies, daarom denk ik dat het gebruik van de discs geen goede methode is in deze.
Je zou de discs dan op zoveel momenten moeten inzetten, elke keer als Frenk niet naar je toekomt als jij dat wilt (jij noemt het negeren).
Toen ik de discs inzette - al was het dan op de "gooi-schrik-manier" - bij Silka was het duidelijk: op één plek (aan de kant van het weiland), één situatie (er zitten ganzen) en om één ding te doorbreken: namelijk niet meer fixeren op die ganzen.
Wat zou jij dan doen?
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Frenk schreef:
Rami schreef:Precies, daarom denk ik dat het gebruik van de discs geen goede methode is in deze.
Je zou de discs dan op zoveel momenten moeten inzetten, elke keer als Frenk niet naar je toekomt als jij dat wilt (jij noemt het negeren).
Toen ik de discs inzette - al was het dan op de "gooi-schrik-manier" - bij Silka was het duidelijk: op één plek (aan de kant van het weiland), één situatie (er zitten ganzen) en om één ding te doorbreken: namelijk niet meer fixeren op die ganzen.
Wat zou jij dan doen?
In de door jouw beschreven situatie met het blijven snuffelen: niet roepen maar Frenk gaan halen. Dan heb je vanzelf de aandacht weer. Roepen bij een hond die niet komt verliest zijn kracht.
En verder al die dingen doen die je ongetwijfeld wel kent en weet en dat is: de allerleukste, interessantste en meest verrassende baas zijn. En als je zijn aandacht hebt, hij komt, hij doet 't goed, belonen, belonen en belonen.
Desnoods een tijdje aan de lange lijn om beter te kunnen timen.
Ik vind het gedrag waar jij tegenaan loopt wel passen bij een jonge reu die de wereld gaat verkennen. Bij Billy was dat precies zo. De bananen-periode, noemde ik het. :mrgreen:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Rami schreef:
Frenk schreef:
Wat zou jij dan doen?
In de door jouw beschreven situatie met het blijven snuffelen: niet roepen maar Frenk gaan halen. Dan heb je vanzelf de aandacht weer. Roepen bij een hond die niet komt verliest zijn kracht.
En verder al die dingen doen die je ongetwijfeld wel kent en weet en dat is: de allerleukste, interessantste en meest verrassende baas zijn. En als je zijn aandacht hebt, hij komt, hij doet 't goed, belonen, belonen en belonen.
Desnoods een tijdje aan de lange lijn om beter te kunnen timen.
Ik vind het gedrag waar jij tegenaan loopt wel passen bij een jonge reu die de wereld gaat verkennen. Bij Billy was dat precies zo. De bananen-periode, noemde ik het. :mrgreen:
Hij loopt de laatste tijd voornamelijk aan de lijn. Het is weer even behoorlijk lastig, namelijk :wink:
Ik zie alleen geen enkele verbetering in zijn gedrag. Ik zie dat het met vlagen komt en gaat, maar dat ik daar geen invloed op heb :N: :wink:
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Frenk schreef: Nee, ik heb hem gevraagd te komen en dat doet hij niet. In plaats daarvan negeert hij mij en alles wat ik doe. Ook als ik kirrend weghuppel of me op de grond laat vallen of boos wordt of wat dan ook. Hij gaat door met waar hij mee bezig is.
Natuurlijk, want jij bent er toch wel. Al ga je op je hoofd staan, zolang je hem maar niet stoort in waar hij mee bezig is :wink:

Om een beetje terug te komen op zijn "overveilige" wereld: hij zou ook zonder dat jij hem roept, jou in de gaten moeten houden. Denk ik tenminste. En daar heeft hij in wezen geen enkele reden toe. Jij bent er toch? Nou dan.

Om het een beetje lullig te zeggen: ipv dat alles om hem draait zou alles om jou moeten draaien :wink: (wees maar niet bang, dat slijt vanzelf wel tot normale properties) Dus ik zou persoonlijk eerder de verdwijntruuk gebruiken dan de discs. Ik heb dat zelf ook gedaan, toen ik Noeska overnam van mijn man (die het Grote Middelpunt van haar leven was). Steeds met haar op pad, en dan als ze even niet oplette (en dat werd natuurlijk steeds moeilijker), dan was ik "weg". Achter een obstakel, het bos ingestapt, nou net het andere pad gekozen op een kruising e.d. En dan juist niet roepen. Dat komt daarna pas. Als ze me dan gevonden had, wel belonen, maar ook weer niet te (het moest geen zoekspelletje worden). het heeft hier heel erg goed gewerkt, ze heeft het nu blijkbaar al in de gaten als ik er aan denk....
Frenk
Zeer actief

Gos schreef:
Frenk schreef:Nee, ik heb hem gevraagd te komen en dat doet hij niet. In plaats daarvan negeert hij mij en alles wat ik doe. Ook als ik kirrend weghuppel of me op de grond laat vallen of boos wordt of wat dan ook. Hij gaat door met waar hij mee bezig is.
Natuurlijk, want jij bent er toch wel. Al ga je op je hoofd staan, zolang je hem maar niet stoort in waar hij mee bezig is :wink:

Om een beetje terug te komen op zijn "overveilige" wereld: hij zou ook zonder dat jij hem roept, jou in de gaten moeten houden. Denk ik tenminste. En daar heeft hij in wezen geen enkele reden toe. Jij bent er toch? Nou dan.

Om het een beetje lullig te zeggen: ipv dat alles om hem draait zou alles om jou moeten draaien :wink: (wees maar niet bang, dat slijt vanzelf wel tot normale properties) Dus ik zou persoonlijk eerder de verdwijntruuk gebruiken dan de discs. Ik heb dat zelf ook gedaan, toen ik Noeska overnam van mijn man (die het Grote Middelpunt van haar leven was). Steeds met haar op pad, en dan als ze even niet oplette (en dat werd natuurlijk steeds moeilijker), dan was ik "weg". Achter een obstakel, het bos ingestapt, nou net het andere pad gekozen op een kruising e.d. En dan juist niet roepen. Dat komt daarna pas. Als ze me dan gevonden had, wel belonen, maar ook weer niet te (het moest geen zoekspelletje worden). het heeft hier heel erg goed gewerkt, ze heeft het nu blijkbaar al in de gaten als ik er aan denk....
Je slaat de spijker op z'n kop, want dat is helemaal hoe het is. :ok: Vrouwtje is er toch wel, dus waarom zou je je druk maken. :F:

Dus toch maar voor de verdwijntruuk gaan.
Maar dan dus ergens waar ik niet bang hoef te zijn dat hij binnen 5 minuten op een drukke weg staat. :-)
Afbeelding
parelridder
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door parelridder »

Je hebt de discs op de juiste wijze aangeleerd. Je hebt ze geconditioneerd, zoals je dat ook met een clicker doet: het geluid gekoppeld aan een ervaring/gevoel., waardoor het betekenisloze geluidje ineens heel betenisvol geworden is
De bedoeling is dat het geluid geassocieerd gaat worden met het gevoel "Wat ik nu doe gaat me niets opleveren, sterker nog; een onplezierig gevoel opleveren". Hierdoor stopt de hond met het gedrag.

Als je het laat aanleren door een ander, kun je als baas de hond troosten wanneer deze beseffen gaat dat het rinkeltje gepaard gaat met het onplezierige gevoel van een weggenomen hapje. Hiermee versterk je de werking en ben je als baas niet verbonden aan het geluid :wink:
Het is nl absoluut niet de bedoeling dat de hond de link legt tussen baas en rinkeltje! De hoop is juist dat de hond stopt met waar hij mee bezig is en steun gaat zoeken bij de baas. Zo kun je dingen afleren zonder de hond te leren het niet te doen 'in jouw bijzijn'. Bijv. Niet op de bank, niet tegen mensen opspringen, geen eten pakken van tafel...

Wanneer het werkt (enkele honden zijn er niet gevoelig voor en dat hangt bijzonder genoeg niet samen met de mate waarin ze om eten geven :19: ) is het een krachtige correctie, dus niet iets wat je in zet voor ieder wissewasje, maar slechts als bijv. het aanleren van onverenigbaar gedrag of een andere oplossing niet mogelijk is. Maar ja, geldt dat niet voor iedere correctie?

Bij het aanleren wordt niets oneerlijks gedaan: je biedt hapjes aan uit de hand met de woorden "toe maar" (of iets dergelijks) en legt daarnaast zo nu en dan iets op de grond met je hand er om zonder daar wat bij te zeggen. Van de vloer pakken, zonder toestemming bovendien, is dus niet toegestaan.

Wanneer je heel vaak dit middel gebruikt, verliest het inderdaad z'n kracht. Zoals op zich met iedere straf: het maakt meer indruk als je er niet aan gewend raakt.

Wanneer een hond er gevoelig op reageert is het niet nodig het naar de hond te werpen, maar is het laten horen van het rinkeltje afdoende.
Het werpen van de discs als correctie zonder het geluid geconditioneerd te hebben, is een heel andere wijze van gebruik. Da's zoals een werpkettinkje (maar dan duurder in aanschaf).
De discs zijn zo ontworpen dat het een zeer specifiek geluid is en je ze geruisloos kunt pakken, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een kettinkje of sleutelbos. Juist omdat het een hevige correctie is, die je de hond niet te pas en te onpas wilt geven.
groeten, Ludmilla
www.knightsofthepearls.nl Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Wat hier trouwens ook hielp is de algemene gehoorzaamheidsoefeningen verbeteren. Ik merkte aan Nilo dat hij meer afgeleid was toen we geen trainingen dede, hij was inderdaad bijna niet aanspreekbaar. Nu we weer met obedience zijn begonnen en weer druk aan het trainen, heeft hij vanzelf de afstand tussen mij en hem korter gemaakt tijdens wandelingen. Hij stopt wanneer ik stop, hij reageert als ik roep etc. Daar heb ik verder niet veel aan gedaan, behalve dagelijks oefenen met heel andere oefeningen.

Misschien heb je er wat aan! :ok: En vol houden he, we komen die pubertijd wel door :mrgreen:
Frenk
Zeer actief

Maeve schreef:Wat hier trouwens ook hielp is de algemene gehoorzaamheidsoefeningen verbeteren. Ik merkte aan Nilo dat hij meer afgeleid was toen we geen trainingen dede, hij was inderdaad bijna niet aanspreekbaar. Nu we weer met obedience zijn begonnen en weer druk aan het trainen, heeft hij vanzelf de afstand tussen mij en hem korter gemaakt tijdens wandelingen. Hij stopt wanneer ik stop, hij reageert als ik roep etc. Daar heb ik verder niet veel aan gedaan, behalve dagelijks oefenen met heel andere oefeningen.
We oefenen heel veel, heel divers en op alle mogelijke plaatsen :mrgreen: Wie weet hoe het zou zijn als we dat niet deden :N: :smile:
Edit: de trainster adviseerde ons om de oefening vak/plaats (dus terugsturen naar de riem zeg maar) aan te leren met een clicker. Ondanks dat het een 'gewone' gehoorzaamheidstraining is.
Ik heb wel het idee dat Frenk dat erg leuk vindt :ok:
Misschien heb je er wat aan! :ok: En vol houden he, we komen die pubertijd wel door :mrgreen:
:ghug:
:F:
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Frenk schreef: Dus toch maar voor de verdwijntruuk gaan.
Maar dan dus ergens waar ik niet bang hoef te zijn dat hij binnen 5 minuten op een drukke weg staat. :-)
Vanzelfsprekend. Ik ging ervan uit dat ik jou dat niet hoefde uit te leggen :wink:
Frenk
Zeer actief

Gos schreef:
Frenk schreef: Dus toch maar voor de verdwijntruuk gaan.
Vanzelfsprekend. Ik ging ervan uit dat ik jou dat niet hoefde uit te leggen :wink:
Natuurlijk, maar ik bedoelde meer dat dat is wat me er tot nu toe van weerhouden heeft.
Ik heb heel vaak gestaan van "ik loop gewoon door, laat 'm maar eens merken dat het niet zo vanzelfsprekend is allemaal", maar dan realiseer ik me waar we zijn en dan durf ik dat dus niet aan. :wink:
Bijvoorbeeld het strand. Allemaal leuk en aardig, maar voor hetzelfde geld trekt hij gewoon zijn eigen plan en stekkert gewoon de weg op.
Benul van verkeer heeft hij namelijk niet. De wereld draait toch om hem :F: :N:
En ik wil hem helemaal niet verwennen in deze zin, maar ja, ik ben inderdaad wel voorspelbaar aanwezig :19: :N:
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Frenk schreef:En ik wil hem helemaal niet verwennen in deze zin, maar ja, ik ben inderdaad wel voorspelbaar aanwezig :19: :N:
Ja, hij heeft je goed afgericht :mrgreen:
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Frenk schreef:
Gos schreef:
Frenk schreef:Nee, ik heb hem gevraagd te komen en dat doet hij niet. In plaats daarvan negeert hij mij en alles wat ik doe. Ook als ik kirrend weghuppel of me op de grond laat vallen of boos wordt of wat dan ook. Hij gaat door met waar hij mee bezig is.

Je slaat de spijker op z'n kop, want dat is helemaal hoe het is. :ok: Vrouwtje is er toch wel, dus waarom zou je je druk maken. :F:

Dus toch maar voor de verdwijntruuk gaan.
Ja, de 'verdwijntruc' wil ook nog wel eens helpen! Mijn gespuis was daar ook heel gevoelig voor. Voor Billy was achter een boom gaan staan of een ander pad inslaan al genoeg, maar bij Silka moest ik echt gewoon weg lopen. Zij is zo enorm alert (ziet, hoort, ruikt alles) dus 'nep-weg' had ze zo door. Maar 'echt weg' vindt ze toch wel zo erg dat ze het nu nooit meer zo ver laat komen.
Ik schat zo in dat Frenk ook het typetje is dat niet trapt in 'nep-weg'. :wink:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Gos schreef:
Frenk schreef:En ik wil hem helemaal niet verwennen in deze zin, maar ja, ik ben inderdaad wel voorspelbaar aanwezig :19: :N:
Ja, hij heeft je goed afgericht :mrgreen:
Ja hoor, hij heeft het dondersgoed in de gaten :mrgreen:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Rami schreef:Ik schat zo in dat Frenk ook het typetje is dat niet trapt in 'nep-weg'. :wink:
:mrgreen:
Sterker nog, volgens mij kost je dat ook nog punten, zeg maar :wink:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Frenk schreef:
Zoek stok! schreef:Ik zal wel weer simpel denken, maar het is toch ook juist de bedoeling dat hij er erg van onder de indruk is? Als je het wilt toepassen als correctie heeft het weinig nut als hij z'n schouders ervoor ophaalt.
Uiteraard moet hij reageren. Maar niet te heftig wat mij betreft. Het hoeft van mij niet zwaarder te zijn dan een ferme 'nee', snap je wat ik bedoel?
Haha, maar als een ferme nee zou werken, zou je niet aan de discs gaan toch :mrgreen: Volgens mij stond in het vorige topic juist dat het wel een heftig middel is en dus reageert hij er ook zo op. Tenminste, als je het zo aanleert als de bedoeling is. Ik heb er ooit een stuk over gelezen, maar weet er niet genoeg van om er verder iets over te zeggen. Ik vraag me ook af of het toepasbaar is bij negeren. Volgens mij is het meer bedoeld voor van straat eten e.d.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

Toen we Dino net hadden liep hij altijd met andere honden mee. Totaal van de wereld en gaan :wink: Roepen deed ik niet want daar ging hij niet op reageren als hij zo enthousiast naar een andere hond liep. Ik ging hem dan halen. Liep dan niet helemaal tot waar hij stond maar bleef er een meter of desnoods een halve meter vandaan. Dan riep ik hem alsnog op het moment dat hij even opkeek als zijn aandacht bij de andere hond wat verminderde. En dan belonen (met iets eetbaars) als hij die halve meter naar mij liep en meenemen. (desnoods eventjes aanlijnen, maar direct weer loslaten) Dat steeds verder uitgebouwd, en daardoor was het mogelijk om in steeds moeilijkere situaties contact met hem te maken. Hij is van nature een jachthondje, maar is nu nooit uit het zicht.
Aan de lijn houden heb ik nooit gedaan, bij geen een hond. Zelfs niet als ze niet bij me bleven. Wel de houding altijd in de gaten houden natuurlijk en goed opletten om ze voor te zijn. Er is altijd een moment dat je hem nog terug kunt roepen, als je maar vroeg genoeg bent.
Frenk
Zeer actief

Ri@ schreef:Er is altijd een moment dat je hem nog terug kunt roepen, als je maar vroeg genoeg bent.
Maar je schetst net jouw Dino. Daar kon je toch ook niet terugroepen?
Afbeelding
frank1985
Zeer actief

Ongelezen bericht door frank1985 »

wij hebben de FD ook gebruikt op advies van een GT een aantal maanden geleden.
het werkte echt heel heftig ! kroop echt weg van angst met als gevolg dat als ik mijn sleutelbos nu wil pakken ze acher de bank schiet.
Jackira
Zeer actief

Frenk schreef:
Ri@ schreef:Er is altijd een moment dat je hem nog terug kunt roepen, als je maar vroeg genoeg bent.
Maar je schetst net jouw Dino. Daar kon je toch ook niet terugroepen?
Niet als hij al onderweg was of aangekomen was bij die andere hond. maar daarvoor wel. Er is altijd een moment daarvoor, dat hij de andere hond al wel ziet maar nog net niet heeft besloten of hij er wel of niet naar toe zal gaan. Die ene nannoseconde moet je zien te herkennen :mrgreen: :wink:
Is hij al onderweg, dan andere tactiek toepassen en gaan halen met beloning als hij het goed doet, en zonder boosheid als het mislukt. :wink:
Maar dat is dus mijn methode, er zullen nog meer effectieve andere methodes zijn denk ik maar hier voelde ik me het best bij. Ik zou eht bij eventuele andere honden ook weer zo doen. :wink:
Frenk
Zeer actief

Ri@ schreef: Er is altijd een moment daarvoor, dat hij de andere hond al wel ziet maar nog net niet heeft besloten of hij er wel of niet naar toe zal gaan. Die ene nannoseconde moet je zien te herkennen :mrgreen: :wink:
Ik ben nu vaak te laat. Hij doet nog net niet :lekkerpuh: alvorens hij een sprintje trekt :smile:
Afbeelding
Jackira
Zeer actief

Frenk schreef:
Ri@ schreef: Er is altijd een moment daarvoor, dat hij de andere hond al wel ziet maar nog net niet heeft besloten of hij er wel of niet naar toe zal gaan. Die ene nannoseconde moet je zien te herkennen :mrgreen: :wink:
Ik ben nu vaak te laat. Hij doet nog net niet :lekkerpuh: alvorens hij een sprintje trekt :smile:
Dus je moet eigenlijk jezelf trainen :mrgreen: :wink: Sommige situaties zijn nog te moeilijk, dus daar zou ik het hierkomen laten voor wat het is. Eerst de situaties aanpakken waarin hij wel terugkomt, dus met weinig aanlokkelijke afleidingen en dat uibouwen. Je gaat met een pup ook geen GG doen als hij nog in een puppyklasje zit. En dan ga je af en toe de mist in maar je zult zien dat het dan ineens ook zomaar weer beter kan gaan. Frenk lijkt me een Beer, en zelfs mijn Beer luistert nu naar me. De aanhouder wint. :wink:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

frank1985 schreef:wij hebben de FD ook gebruikt op advies van een GT een aantal maanden geleden.
het werkte echt heel heftig ! kroop echt weg van angst met als gevolg dat als ik mijn sleutelbos nu wil pakken ze acher de bank schiet.
Dat is vreemd.
De disks hebben een totaal ander geluid dan een sleutelbos. :denken:

Die GT heeft toch niet geadviseerd om een sleutelbos als FD te gebruiken hoop ik? :N:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Frenk
Zeer actief

Ri@ schreef:
Frenk schreef:
Dus je moet eigenlijk jezelf trainen :mrgreen: :wink: Sommige situaties zijn nog te moeilijk, dus daar zou ik het hierkomen laten voor wat het is. Eerst de situaties aanpakken waarin hij wel terugkomt, dus met weinig aanlokkelijke afleidingen en dat uibouwen. Je gaat met een pup ook geen GG doen als hij nog in een puppyklasje zit. En dan ga je af en toe de mist in maar je zult zien dat het dan ineens ook zomaar weer beter kan gaan. Frenk lijkt me een Beer, en zelfs mijn Beer luistert nu naar me. De aanhouder wint. :wink:
Nou, ik vind die optie van eens een keer zelf niet zo voorspelbaar zijn en zelf aan de horizon verdwijnen wel erg aanlokkelijk :mrgreen:
Afbeelding
Jackira
Zeer actief

Frenk schreef:
Ri@ schreef:
Frenk schreef:
Nou, ik vind die optie van eens een keer zelf niet zo voorspelbaar zijn en zelf aan de horizon verdwijnen wel erg aanlokkelijk :mrgreen:
Dat hoeft niet zo rigoreus. Dat kan ook bijvoorbeeld onder het wandelen terwijl hij wel met je meeloopt. Je laat hem dan net iets voor je uitlopen bij een splitsing, kijkt waar hij naar toe loopt en neemt dan zelf het andere pad. Zo leert hij in wat makkelijkere situaties op jou te letten.
Frenk
Zeer actief

Ri@ schreef:Dat hoeft niet zo rigoreus. Dat kan ook bijvoorbeeld onder het wandelen terwijl hij wel met je meeloopt. Je laat hem dan net iets voor je uitlopen bij een splitsing, kijkt waar hij naar toe loopt en neemt dan zelf het andere pad. Zo leert hij in wat makkelijkere situaties op jou te letten.
Ah, maar dat heb ik al geprobeerd hoor :mrgreen: Maar als je dan dus merkt dat hij niet achter je aankomt, dan ben ik tot nu toe altijd weer terug gelopen, nooit echt door. En misschien dat dat toch een verschil maakt. Dat hij zoiets heeft van ze komt toch wel...
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Frenk schreef:
Ri@ schreef:Dat hoeft niet zo rigoreus. Dat kan ook bijvoorbeeld onder het wandelen terwijl hij wel met je meeloopt. Je laat hem dan net iets voor je uitlopen bij een splitsing, kijkt waar hij naar toe loopt en neemt dan zelf het andere pad. Zo leert hij in wat makkelijkere situaties op jou te letten.
Ah, maar dat heb ik al geprobeerd hoor :mrgreen: Maar als je dan dus merkt dat hij niet achter je aankomt, dan ben ik tot nu toe altijd weer terug gelopen, nooit echt door. En misschien dat dat toch een verschil maakt. Dat hij zoiets heeft van ze komt toch wel...
Ja, de truc is dan om inderdaad niet terug te lopen :F:
Ik heb het bij Vera toevallig een paar maanden geleden met enige regelmaat gedaan omdat duidelijk was dat mevrouw iets teveel anticipeerde op "de baas komt er toch wel achteraan" bij bochten.
En ook Vera kwam dan niet meteen de juiste bocht omrennen, en ik sta dan ook met zweet op de rug te wachten tot ze dat wel doet. Maar na een keer of 2 was dat anticiperen op de baas weer over en wachtte ze weer netjes vlak na een bocht.
Ik weet alleen natuurlijk niet hoe lang Frenk het volhoudt om niet jouw bocht om te komen :N: :mrgreen: :wink:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Moos schreef:Ik weet alleen natuurlijk niet hoe lang Frenk het volhoudt om niet jouw bocht om te komen :N: :mrgreen: :wink:
Wil je een pouletje maken? Doe eens een gooi :F:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Frenk schreef:
Moos schreef:Ik weet alleen natuurlijk niet hoe lang Frenk het volhoudt om niet jouw bocht om te komen :N: :mrgreen: :wink:
Wil je een pouletje maken? Doe eens een gooi :F:
:smile:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”