Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Moet ie maar gewoon luisteren of....

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik beloon altijd. Maar daar valt een stembeloning ook onder. En gelukkig zijn ze allebei dol om de woordjes 'Goed zo!' te horen :mrgreen: Zo af en toe beloon ik ook met de bal of koekjes, zodat ze nooit weten wat voor beloning ze krijgen. Nieuwe commandos leren we altijd aan met koekjes, daarna afbouwen zodra ze het echt goed snappen en dan volgt de goedzo, bal of koekje als beloning. Meestal de goedzo, de bal en koekjes zijn echt voor moeilijke situaties. :wink:
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Carmen »

Ik doe stembeloningen, rondedansjes, toejuichingen met lekkers in mijn hand terwijl ik op mijn hoofd sta en nog luistert hij niet, waar gaat het fout :jank:
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Ik heb altijd frolic bij me, en een bal een een ouwe handschoen, en soms iets extra lekkers als kaas of leverworst. Bij aan- en aflijnen krijgen ze altijd iets, bij tussendoor hierkomen op commando vaak wel, niet altijd (vooral Lilo kan ook heel blij zijn met een stembeloning of als ik even heel enthousiast drie meter met haar mee ren en dan opeens weer terug ren, dat vindt ze enorm spannend en leuk :mrgreen: , en Jack maak ik erg happy met heel geheimzinnig doen en dan die handschoen of bal uit mijn zak te halen. Bij hierkomen zonder commando krijgen ze soms een frolic, soms gewoon effe een aai.

Als ik met lege zakken liep had ik gegarandeerd binnen een week twee honden die het hele park op hun eigen houtje liepen, nog effe een weilandje meepikten en op de terugweg nog een rondje katten pesten in de woonwijk deden.

Uiteindelijk zouden ze wel terugkomen, denk ik. :roll:

Ik ben de baas, ik heb lekkers, ik heb speeltjes, en als er echt iets heel interessants is wat onderzocht of nagezeten of opgespoord moet worden heb ik ook nog wel tien minuten geduld. :roll: Dat laatste niet echt van harte, maar waar ze los gaan kunnen ze weinig kwaad. Als ik slaafs gehoorzame honden had gewild had ik nou finaal het verkeerde ras in huis. :roll:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Carmen schreef:Ik doe stembeloningen, rondedansjes, toejuichingen met lekkers in mijn hand terwijl ik op mijn hoofd sta en nog luistert hij niet, waar gaat het fout :jank:
Je hebt hem nog te kort? :wink:

Gewoon volhouden, volgens mij komt het dan best in orde.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Mijn honden zijn bijna 3 en ik loop nog steeds met mijn jaszak vol snoep rond. :mrgreen: .
Dat doe ik trouwens alleen bij de lopsloop wandeling in het bos.
Ridgebacks behoren tot de lopende jachthonden, zijn erg zelfstandig etc.
Door ze regelmatig te belonen bij het hierkomen blijven ze in de buurt bij me en dat is wél zo fijn.
Ze luisteren dan ook behoorlijk goed, vind ik. :wink:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Moniek B.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Moniek B. »

Hier ook nog altijd voer mee op zak; dat betekent niet dat ze voor elk 'simpel' commando zoals een zit wat krijgen. Maar komen na 1 commando beloon ik altijd met een brok, als er twee commando's voor nodig zijn bijvoorbeeld alweer niet. Dan is het "braaf" en that's it. En reken maar dat ze in de regel op 1 commando komen want dat is brokje. En met een stel retrievers die toch ook graag achter de reeen en de eenden aangaan vind ik dat wel zo prettig :ok:
Andere prestaties wissel ik in beloning; soms met stem en een knuffel, soms met brok en naarmate ze ouder worden bouw ik hoeveelheid brokjes af.

Hoor nog wel eens op trainingen; maar de hond moet het voor jou doen, niet voor de brok. Ik vind dat persoonlijk flinke onzin... Een hond doet iets omdat het hem wat oplevert, op de korte of lange termijn. Wij mensen volgens mij ook trouwens, zelfs als je iets doet 'voor een ander' is dat uiteindelijk voor jezelf omdat het je een goed gevoel oplevert als je iets doet voor een ander.. Dus waarom zou je hond iets moeten doen zonder 'salaris"?
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Moniek B. schreef:Hoor nog wel eens op trainingen; maar de hond moet het voor jou doen, niet voor de brok. Ik vind dat persoonlijk flinke onzin...
Je zult het mij nooit horen zeggen, want die kreten hebben een bepaalde lading waardoor ze je tegen gaan staan vind ik :wink:
Maar onzin is het ook weer niet. Als een hond "het" alleen voor de brok doet gaat er iets niet goed vind ik :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Jaap* schreef:
Moniek B. schreef:Hoor nog wel eens op trainingen; maar de hond moet het voor jou doen, niet voor de brok. Ik vind dat persoonlijk flinke onzin...
Je zult het mij nooit horen zeggen, want die kreten hebben een bepaalde lading waardoor ze je tegen gaan staan vind ik :wink:
Maar onzin is het ook weer niet. Als een hond "het" alleen voor de brok doet gaat er iets niet goed vind ik :wink:
Dat denk ik ook inderdaad. Alleen ik denk dat geen 1 hond het echt alleen voor de baas doet in de letterlijke betekenis van het woord.
Ik denk dat de hond het, als het goed is, ook zal doen voor 'een blije baas', omdat hij graag wil dat de baas hem graag bij zich heeft zeg maar. Maar dan nog doen ze het ergens voor zichzelf; de hond wil die blije baas. Ik denk dat er geen hond is die denkt "laat ik het maar doen voor de baas, anders wordt de baas verdrietig, en dat is zo zielig voor hem" :mrgreen: Er zit altijd een component bij van of 'angst' voor een correctie, of de wil om die blije baas te zien. Denk ik :mrgreen:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Moos schreef:
Jaap* schreef:
Dat denk ik ook inderdaad. Alleen ik denk dat geen 1 hond het echt alleen voor de baas doet in de letterlijke betekenis van het woord.
Ik denk dat de hond het, als het goed is, ook zal doen voor 'een blije baas', omdat hij graag wil dat de baas hem graag bij zich heeft zeg maar. Maar dan nog doen ze het ergens voor zichzelf; de hond wil die blije baas. Ik denk dat er geen hond is die denkt "laat ik het maar doen voor de baas, anders wordt de baas verdrietig, en dat is zo zielig voor hem" :mrgreen: Er zit altijd een component bij van of 'angst' voor een correctie, of de wil om die blije baas te zien. Denk ik :mrgreen:
Is het niet zo dat je bij een hond appelleert aan een soort oergevoel dat hij een baas (ranghogere) heeft die hij voor zijn welbevinden "te vriend" moet houden.
Of zeg ik nu iets heel raars?
Afbeelding
Moniek B.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Moniek B. »

Jaap* schreef:
Zeker moet ie het niet alleen voor de brok doen; ik chargeer ook een beetje om mijn punt naar voren te brengen :wink: En alleen voor de brok doen ze het ook niet, want de beloning gaat eigenlijk altijd gepaard met stembeloning. Waardoor de stembeloning ook alweer meer waarde krijgt via de klassieke conditionering.
Maar stel dat hé, de hond "het" inderdaad alleen doet voor de brok.. dat is verre van optimaal natuurlijk en ook niet het doel. Maar in mijn visie nog altijd beter dan commando's eindeloos herhalen en frustratie bij baas en hond doen laten oplopen. Dan liever een hond die het doet voor de brok, met nog een heeeeeeeeeleboel werk te verrichten aan relatie baas-hond.
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Moniek B. schreef:Maar in mijn visie nog altijd beter dan commando's eindeloos herhalen en frustratie bij baas en hond doen laten oplopen. Dan liever een hond die het doet voor de brok, met nog een heeeeeeeeeleboel werk te verrichten aan relatie baas-hond.
Dat dan weer wel, liever een hond die komt voor een brokje dan een hond die helemaal niet komt :mrgreen: :ok:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet

Ongelezen bericht door Kaiou »

Jaap* schreef:
Moniek B. schreef:Maar in mijn visie nog altijd beter dan commando's eindeloos herhalen en frustratie bij baas en hond doen laten oplopen. Dan liever een hond die het doet voor de brok, met nog een heeeeeeeeeleboel werk te verrichten aan relatie baas-hond.
Dat dan weer wel, liever een hond die komt voor een brokje dan een hond die helemaal niet komt :mrgreen: :ok:
Dat zat ik me net te bedenken :mrgreen:
Voorlopig zal het me echt een zorg zijn of Kaiou terugkomt voor mij of voor de beloning.
Ben sowieso al heel erg blij dat hij steeds vaker komt als ik roep :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Jaap* schreef:
Dat zie ik ook liever :ok:
En dan ook meteen zorgen dat hij na de brok niet onmiddellijk weer verder gaat met waar hij gebleven was.

Een van de redenen dat ik erg mijn best doe om te zorgen dat beloning(brok) niet gelijk is aan "klaar en vrij".
Ik probeer de aandacht daarna nog wel een tijdje vast te houden voor de honden weer mogen gaan (of ik lijn ze aan om naar huis te gaan).
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Miss_Liz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldogs

Ongelezen bericht door Miss_Liz »

Liz doet het niet voor voertjes die wil liever de bal of een gewoon een dikke knuffel..

(zelfs met de training speuren doet ze zonder voer dat laat ze liggen ze gaat voor de speeltjes)
Friendship isn't about who you have known the longest... It's about who came and never left your side.
Ri@nne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.

Ongelezen bericht door Ri@nne »

Ik heb altijd wat bij me.. eigen brokjes, of stukjes van een frolicje... of koekje... Bij het aanlijnen krijgt ze altijd wat.
Een speeltje wat ze mag dragen, of een koekje..
"Aan de lijn' is bij ons ook een gewoon commando.
Afbeelding
All my dreams... would still be dreams.. if there hadn't been you... :I: Bonnie 09-05-'99 ~ 06-09-'15
Marika
Actief

Ongelezen bericht door Marika »

Mijn hond heeft een lopende snoepmachine die echter niet altijd uitbetaalt zodra er een kwartje in wordt gegooid. :mrgreen:
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik heb meestal wel (ieniemini) koekjes mee. Ik wissel af met stembeloning, koekjes en achterlijk doen zoals Geer. Als er een hardloper met wild maaiende armen langs komt en Gol heeft de gekke 5 minuten dan red een koekje het niet meer hoor, nee dan helpt alleen een rennende baas met wild maaiende armen :mrgreen:
Noële
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Noële »

Ik heb met de grote wandelingen altijd een klein bakje met meestal stukjes rodiworst er in. Als ik Fellow (morgen twee jaar) aanlijn krijgt hij altijd wat, hij vindt het dus ook niet erg om aangelijnd te worden :wink: Ik heb vaak ook wel zo'n strip in m'n broekzak.
Als ik roep dat ie moet komen krijgt hij niet vaak wat, maar met commando 'hier' wel. Vaak doe ik ook wat oefeningen onderweg.
Ik heb er helemaal geen moeite mee dat ik een beloning bij mij heb. Fellow is ook geen knuffelbeer dus een knuffel is voor hem geen beloning.

Groetjes,
Noëlle.
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Ik zou graag ook bij elke wandeling een zak voertjes meenemen. Gewoon voor het geval ze eens superbraaf zijn (het zijn terriers, dus een klein zakje is voldoende :mrgreen: ).

Maar helaas hebben andere honden die zak met Rodi ook snel in de gaten en laat mijn Nikki er nou totaal niet van gediend zijn als andere honden luchtjes komen snuiven van eten. Dus om conflicten te voorkomen heb ik op wandelingen geen voertjes meer bij me en moeten ze het doen met een welgemeend BRAAAAAAFFFF met misschien een enthousiaste sprong.
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Maar wat zijn nou dingen die je met koek wel lukken, die zonder koek niet gaan. Zijn dat hoogstaande opdrachten en strak appel, of gewoon het algemene meelopen en luisteren binnen de marge?
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Tamara. schreef:Ik heb altijd beloningssnoepjes bij me maar ze krijgen het niet altijd. Ze luisteren gelukkig ook zonder dat er een voertje tegenover staat en een 'braaf en een aai' is dan ook goed.

Al moet ik wel zeggen dat het bij Fien in het begin wel moeilijk was om dat voer af te bouwen. Ik had bij haar nog niet de juiste knopjes gevonden en ze deed alleen maar iets als ze ook kon zíen dat er wat tegenover stond :roll:
Hahaha, slimmeriken :mrgreen:
Puch hetzelfde toen hij een maand of 6 was, die keek eerst of ik wel wat bij me had zo ongeveer :roll: Zo niet, dan besloot hij toch maar niet af te gaan, totdat hij door had dat ik net zo lang bleef wachten totdat hij het toch echt wél deed en daar was ook geen bal aan :F:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

ik loop altijd wel met wat lekkers in mijn zak..zowiezo voor af en toe ene beloning en ook om hele spannende situaties aftekunnen leiden...
de ene keer beloon ik 2x per wandeling en de andere keer 20x...ligt eraan maar er komt altijd wel ergens een beloning.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Geer schreef:Maar wat zijn nou dingen die je met koek wel lukken, die zonder koek niet gaan. Zijn dat hoogstaande opdrachten en strak appel, of gewoon het algemene meelopen en luisteren binnen de marge?
Dat ligt denk ik ook aan de hond en wat je per hond verwacht. En dan gaat het niet om de koek an sich, maar om de 'top beloning', wat dat dan ook is voor die specifieke hond.
Ik had Vera niet met alleen maar leuke stemmetjes en wat knuffels kunnen leren om standaard naast me te komen lopen als ze vreemde mensen ziet (i.p.v erop af te gaan voor aandacht, desnoods met springen erbij). Ik had haar ook niet kunnen leren om in de run naar een andere hond op mijn roepen vol op de rem te gaan en om te draaien, zonder in haar geval dan 'de bal' :mrgreen: :wink:

Saar negeert van pup af aan al mensen, en honden heeft ze ook nooit echt opgezocht, en daarbij hangt ze buiten erg aan mij, dus haar had ik ook kunnen trainen met alleen maar een braaf en een knuffel ofzo.
Maar ja, toen had ik Moos nog, en die was wel weer van het op alles en iedereen af willen rennen, dus die kreeg soms koekjes, en dan Saar ook maar :mrgreen:
Afbeelding
Murphy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Murphy »

Ik heb bijna altijd een handje heel kleine kattebrokjes in mijn jaszak.
Die blijven lekker lang goed dus kan ik gewoon laten zitten en als ze eens heel braaf zijn heb ik altijd wat bij de hand. Ook vinden ze de kattebrokjes lekkerder dus is het nog een extra beloning.
Ze zijn zo klein dat ik het niet als een bezwaar zie wat betreft de samenstelling :-).
Marjan
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Geer schreef:Maar wat zijn nou dingen die je met koek wel lukken, die zonder koek niet gaan. Zijn dat hoogstaande opdrachten en strak appel, of gewoon het algemene meelopen en luisteren binnen de marge?
Hier helpen koekjes als we aangelijnd een vijand van Rana moeten passeren.
Rana is een hele sociale hond, maar er zijn twee honden in het dorp waar ze een gruwelijke hekel aan heeft.
Door de ene is ze een keer tijdens training onaangekondigd aangevallen en de ander (een reu notabene :? ) moet ze niet, geen idee waarom.
Daar krijg ik haar alleen rustig langs met een koekje.

Ook bij Ita, maar dan vanwege het enthousiaste jonge hondengedrag kan ik een koekje goed gebruiken als ze aangelijnd een andere hond moet passeren.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Poppetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Poppetje »

Ik probeer altijd wel frolic mee te nemen, ook omdat ik nogsteeds bezig ben met het trainen van mijn jongste hond.

De oudste van bijna 3 die pakt eigenlijk niet zoveel aan als we buiten zijn, maar als ze ziet dat de jongste het wel aanpakt dan wil ze eigenlijk ook wel altijd.

Maar ik vind het geen probleem om gewoon te blijven belonen met voertjes.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Het is niet iets specifieks wat wel gaat met koek en zonder koek niet. Het is gewoon het principe van intervalbeloning. Ik train drie keer per week met Bram en daarin speelt voer altijd een rol. Tijdens wandelingen gebruik ik het veel minder, maar het principe (belonen voor gedrag dat ik wil zien) is hetzelfde. Zo krijgt hij zo nu en dan bijv. een voerbeloning voor het negeren van een kat. En hierkomen (hierrrrr) beloon ik altijd met voer. Maar met dat commando ben ik heel zuinig, er zijn zo dagen dat ik het niet gebruik. Daarnaast doe ik ook trainingsoefeningetjes. Op 'kijk es' is het de bedoeling dat Bram naar me toe komt in agility. Dit oefen ik ook tijdens wandelingen. Zo slijt het er in dat hij dan vol enthousiasme naar me toe rent. Precies wat ik wil bij agility :wink:

Edit: wat ik ook altijd beloon met voer is het negeren van reuen die ruzie zoeken. Ik loop door, roep op hoge toon, Bram komt aanlopen en hop koekkie erin, hele knappe hond.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef: Zo krijgt hij zo nu en dan bijv. een voerbeloning voor het negeren van een kat.
Bij Vera gebruik ik kleine fliedertjes koek ook veel om haar voor het negeren van mensen te belonen inderdaad (als ze op 10 cm haar passeren al lachend en zwaaiend met de armen). Zeker niet altijd, maar eens in de zoveel tijd krijgt ze daar weer eens een klein lekkertje voor.
Zelfde als ik met mensen sta te praten buiten, en Vera gaat netjes 1 keer op 4 poten een aai halen en vervolgens heel rustig naast met zitten. Al pratende geef ik haar dan ook heel soms eens even een klein stukje koek (en direct nadat ze op 4 poten de aai heeft gekregen en ervoor kiest omd dan weer netjes bij mij te komen i.p.v mensen te gaan bespringen).

Ik vind het zelf een hele simpele en doeltreffende manier om dat soort gedrag op de juiste manier in de laten slijten. En dan merk je ook dat je vrij snel al geen koekjes meer nodig hebt.
Afbeelding
Caat
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Australian Cattle Dogs
Contacteer:

moet ie gewoon luisteren of...

Ongelezen bericht door Caat »

Ik werk met honden en paarden, in m'n ene zak zitten paardenbrokken en in de andere zak iniminie hondenbrokjes.
Ik beloon regelmatig met brokjes maar niet altijd.
Als ze er voor vragen hebben ze pech, dan zullen ze het met een aai moeten doen.
Zowel de paarden en de honden zijn altijd gek op mij. :mrgreen:
Ook paarden en honden die niet van mij zijn maar die voor training komen, weten precies waar de brokjes vandaan komen.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Jaap* schreef:
Een hond doet het voor de beloning.
En of dat nou brok is of spel of nog iets anders maakt niet uit.
Zonder beloning houdt een hond op met voor je te werken, of welke manier dan ook.

Vandaag toevallig weer een reportage bij de mannen van de politiehonden gedaan en daar werd dit weer bevestigd:
Een hond doet het voor de beloning, klaar.
Of ie nou vier maanden is, vier jaar of veertien jaar.
En dus worden ze beloond bij de politie.

En dus weet ik weer dat ik het ook goed doe, want ik doe dat dus ook :pffff:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”