Moderator: moderatorteam
Je zult het mij nooit horen zeggen, want die kreten hebben een bepaalde lading waardoor ze je tegen gaan staan vind ikMoniek B. schreef:Hoor nog wel eens op trainingen; maar de hond moet het voor jou doen, niet voor de brok. Ik vind dat persoonlijk flinke onzin...
Dat denk ik ook inderdaad. Alleen ik denk dat geen 1 hond het echt alleen voor de baas doet in de letterlijke betekenis van het woord.Jaap* schreef:Je zult het mij nooit horen zeggen, want die kreten hebben een bepaalde lading waardoor ze je tegen gaan staan vind ikMoniek B. schreef:Hoor nog wel eens op trainingen; maar de hond moet het voor jou doen, niet voor de brok. Ik vind dat persoonlijk flinke onzin...![]()
Maar onzin is het ook weer niet. Als een hond "het" alleen voor de brok doet gaat er iets niet goed vind ik
Is het niet zo dat je bij een hond appelleert aan een soort oergevoel dat hij een baas (ranghogere) heeft die hij voor zijn welbevinden "te vriend" moet houden.Moos schreef:Dat denk ik ook inderdaad. Alleen ik denk dat geen 1 hond het echt alleen voor de baas doet in de letterlijke betekenis van het woord.Jaap* schreef:Je zult het mij nooit horen zeggen, want die kreten hebben een bepaalde lading waardoor ze je tegen gaan staan vind ikMoniek B. schreef:Hoor nog wel eens op trainingen; maar de hond moet het voor jou doen, niet voor de brok. Ik vind dat persoonlijk flinke onzin...![]()
Maar onzin is het ook weer niet. Als een hond "het" alleen voor de brok doet gaat er iets niet goed vind ik
Ik denk dat de hond het, als het goed is, ook zal doen voor 'een blije baas', omdat hij graag wil dat de baas hem graag bij zich heeft zeg maar. Maar dan nog doen ze het ergens voor zichzelf; de hond wil die blije baas. Ik denk dat er geen hond is die denkt "laat ik het maar doen voor de baas, anders wordt de baas verdrietig, en dat is zo zielig voor hem"Er zit altijd een component bij van of 'angst' voor een correctie, of de wil om die blije baas te zien. Denk ik
Zeker moet ie het niet alleen voor de brok doen; ik chargeer ook een beetje om mijn punt naar voren te brengenJaap* schreef:Je zult het mij nooit horen zeggen, want die kreten hebben een bepaalde lading waardoor ze je tegen gaan staan vind ikMoniek B. schreef:Hoor nog wel eens op trainingen; maar de hond moet het voor jou doen, niet voor de brok. Ik vind dat persoonlijk flinke onzin...![]()
Dat dan weer wel, liever een hond die komt voor een brokje dan een hond die helemaal niet komtMoniek B. schreef:Maar in mijn visie nog altijd beter dan commando's eindeloos herhalen en frustratie bij baas en hond doen laten oplopen. Dan liever een hond die het doet voor de brok, met nog een heeeeeeeeeleboel werk te verrichten aan relatie baas-hond.
Dat zat ik me net te bedenkenJaap* schreef:Dat dan weer wel, liever een hond die komt voor een brokje dan een hond die helemaal niet komtMoniek B. schreef:Maar in mijn visie nog altijd beter dan commando's eindeloos herhalen en frustratie bij baas en hond doen laten oplopen. Dan liever een hond die het doet voor de brok, met nog een heeeeeeeeeleboel werk te verrichten aan relatie baas-hond.![]()
Dat zie ik ook lieverJaap* schreef:Dat dan weer wel, liever een hond die komt voor een brokje dan een hond die helemaal niet komtMoniek B. schreef:Maar in mijn visie nog altijd beter dan commando's eindeloos herhalen en frustratie bij baas en hond doen laten oplopen. Dan liever een hond die het doet voor de brok, met nog een heeeeeeeeeleboel werk te verrichten aan relatie baas-hond.![]()
Hahaha, slimmerikenTamara. schreef:Ik heb altijd beloningssnoepjes bij me maar ze krijgen het niet altijd. Ze luisteren gelukkig ook zonder dat er een voertje tegenover staat en een 'braaf en een aai' is dan ook goed.
Al moet ik wel zeggen dat het bij Fien in het begin wel moeilijk was om dat voer af te bouwen. Ik had bij haar nog niet de juiste knopjes gevonden en ze deed alleen maar iets als ze ook kon zíen dat er wat tegenover stond
Dat ligt denk ik ook aan de hond en wat je per hond verwacht. En dan gaat het niet om de koek an sich, maar om de 'top beloning', wat dat dan ook is voor die specifieke hond.Geer schreef:Maar wat zijn nou dingen die je met koek wel lukken, die zonder koek niet gaan. Zijn dat hoogstaande opdrachten en strak appel, of gewoon het algemene meelopen en luisteren binnen de marge?
Hier helpen koekjes als we aangelijnd een vijand van Rana moeten passeren.Geer schreef:Maar wat zijn nou dingen die je met koek wel lukken, die zonder koek niet gaan. Zijn dat hoogstaande opdrachten en strak appel, of gewoon het algemene meelopen en luisteren binnen de marge?
Het is niet iets specifieks wat wel gaat met koek en zonder koek niet. Het is gewoon het principe van intervalbeloning. Ik train drie keer per week met Bram en daarin speelt voer altijd een rol. Tijdens wandelingen gebruik ik het veel minder, maar het principe (belonen voor gedrag dat ik wil zien) is hetzelfde. Zo krijgt hij zo nu en dan bijv. een voerbeloning voor het negeren van een kat. En hierkomen (hierrrrr) beloon ik altijd met voer. Maar met dat commando ben ik heel zuinig, er zijn zo dagen dat ik het niet gebruik. Daarnaast doe ik ook trainingsoefeningetjes. Op 'kijk es' is het de bedoeling dat Bram naar me toe komt in agility. Dit oefen ik ook tijdens wandelingen. Zo slijt het er in dat hij dan vol enthousiasme naar me toe rent. Precies wat ik wil bij agilityGeer schreef:Maar wat zijn nou dingen die je met koek wel lukken, die zonder koek niet gaan. Zijn dat hoogstaande opdrachten en strak appel, of gewoon het algemene meelopen en luisteren binnen de marge?
Bij Vera gebruik ik kleine fliedertjes koek ook veel om haar voor het negeren van mensen te belonen inderdaad (als ze op 10 cm haar passeren al lachend en zwaaiend met de armen). Zeker niet altijd, maar eens in de zoveel tijd krijgt ze daar weer eens een klein lekkertje voor.Zoek stok! schreef: Zo krijgt hij zo nu en dan bijv. een voerbeloning voor het negeren van een kat.
Een hond doet het voor de beloning.Jaap* schreef:Je zult het mij nooit horen zeggen, want die kreten hebben een bepaalde lading waardoor ze je tegen gaan staan vind ikMoniek B. schreef:Hoor nog wel eens op trainingen; maar de hond moet het voor jou doen, niet voor de brok. Ik vind dat persoonlijk flinke onzin...![]()