Grappig dat je dit topic begint Tamara, ik zit al een paar dagen in mijn hoofd met dat onderwerp
Met Mi-Lan heb ik de eerste week vrijwel niks getraind of afgeleerd. De bedoeling was officieel dat hij na een week boven slapen naar beneden zou gaan, maar hij slaapt nu nog steeds boven (mede omdat hij pas sinds een dag of 5 doorslaapt 's nachts, en ik hem beneden niet hoor als hij eruit moet). Ik heb zelf sterk het idee dat hij er nog niet aan toe is om beneden te gaan slapen. Hij slaapt nu in de slaapkamer naast ons en dat is goed. Dat beneden slapen komt vanzelf wel.
Ook het alleen leren zijn. Had van te voren in mijn hoofd hoe ik dat aan ging leren. In de praktijk merk ik dat hij heel erg op mij gericht is, en ik heb het gevoel dat hij nog gewoon te onzelfstandig is om alleen te blijven (ook al is dat met beide andere honden). Hij is nu 11 weken oud en kan nog niet zo lang alleen zijn. Eigenlijk maak ik me er nog niet zo druk om. Ik ga het gewoon langzaam opbouwen en ga ervanuit dat het vanzelf goed komt (ook omdat mijn andere 2 honden heel relaxed zijn als ze alleen zijn, dus neem aan dat hij dat wel van ze af kijkt). Hoeft allemaal niet zo snel als ik in mijn hoofd had.
De eerste week tot anderhalve week had ik nog niet het idee dat iets corrigeren doorkwam bij Mi-Lan. Hij was gewoon nog te druk e.d. Dus veel correcties (en dan heb ik het alleen nog maar over een strenge "nee") heb ik niet gegeven, maar hem gewoon afgeleid als hij iets deed wat niet mocht. Nu merk ik dat hij dondersgoed doorheeft wat niet mag, en me soms even uitprobeert. Correcties snapt hij ook, dus nu kan ik zijn gedrag iets meer in goede banen leiden. Maar dan nog corrigeer ik alleen voor het broodnodige. Zoals het niet bijten in mijn meubels (dat doe ik nog vaak met een botje geven, omdat zijn tandjes doorkomen), tegen de bank opspringen en blaffen omdat hij erop wil (hij mag op de bank, maar op onze uitnodiging, dus niet als hij begint te zeuren), enz.
Oefeningen aanleren ben ik ook met 10 weken mee begonnen. Hij heeft de zit aangeleerd in 5 min. op de puppycursus (hij begreep de bedoeling). Ik had natuurlijk thuis de clicker al aangeleerd, dat scheelt dan wel weer. Staan kan hij nu ook. Afliggen ben ik gisteravond mee begonnen. Hij vind zelf het trainen hartstikke leuk, en heeft dan alleen maar aandacht voor mij (ook op het drukke trainingsveld). Maar ik ben zelf niet van het hele erge trainen met een pup (dan bedoel ik overtrainen), dus echt veel thuis oefenen doe ik nog niet wat betreft commando's. Dat heb je allemaal zo wel aangeleerd.
Mi-Lan mag van mij lekker pup zijn. Maar wel tot op bepaalde hoogte. Spelen aan de lijn met de andere twee mag gewoon niet. Gisteren liep ik dus met een gespreide arm, zodat Mi-Lan niet steeds Jessy in haar vacht ging hangen. Dit wil ik straks ook niet, dus laat ik nu ook niet toe. Trekken aan de riem wil ik ook niet hebben, dan blijf ik gewoon staan. Maar nog niet echt trainen hoor, hij snapt dat nog niet helemaal.
Ook train ik al wel op aandacht voor mij. Vooral op het trainingsveld. Ik heb de regel dat mijn honden niet op het trainingsveld met andere honden mogen spelen, maar daar aandacht voor mij hebben. Bij de kantine en in de puppybak mogen ze spelen met andere honden. Mi-Lan pakt dit al vrij snel op. Ik moet hem zelf voor hemzelf beschermen, omdat hij constant onhoog loopt te kijken naar mij. Dus veel speelsessies in de training doen, enz. Gelukkig is bij ons de pupcursus vooral van wennen aan vreemde dingen, zoals over een zeil lopen, paraplu's, fietsers, enz.
Borstelen moet Mi-Lan natuurlijk ook aan wennen, hij krijgt een lange vacht. Stilstaan als hij wakker is lukt niet, dus borstel ik hem af en toe 5 seconden en hoeft hij nog niet stil te staan. Laatst sliep hij op de bank tussen ons in, heb ik hem een uur geborsteld, hij vond het heerlijk. Ik heb het idee dat je iets beter zo aan kan leren, dan als je hond wakker is en druk, en dan met zoiets beginnen. Daar is Mi-Lan nu nog veel te speels voor.