iones schreef:Het is gruwelijk met wat die kat is gebeurd. MAar ja, katten die overal los rond kunnen lopen kan van alles mee gebeuren. Vergiftigd worden, overreden, doodgebeten, etc. Dat is gevaar met een loslopende kat. Hadden die eigenaren hun tuin afgezet waar de kat niet uit kon, dan leefde hij nog.
Dus je moet je kat niet los laten lopen. Niet vanwege de honden, maar vanwege de mensen. Want als je kat iets overkomt, komt dat bijna altijd direct of indirect door andere mensen. Net zoals in dit verhaal.
Als je voor een dier kiest, moet je er verantwoording voor afleggen. En dat geldt niet alleen voor hondenbaasjes, maar ook voor die van katten! Maar katteneigenaren houden er d.m.v. allerlei smoesjes nogal eens een dubbele moraal er op na.
Ooit van een weloverwogen keuze gehoord?
Ik geniet van de katten die buiten lopen, te zien hoe ze spelen, de buurt verkennen, een eigen leven hebben. De katten uit mijn jeugd mochten buiten, en dat wil ik voor mijn eigen katten ook. Ondanks de zorgen die ik best wel eens om ze heb.
Niet alleen zou ik het erg vinden mijn eigen katten verplicht binnen te houden, ik zou het heel erg vinden om in een wereld te moeten leven waar ik nooit eens een kat lekker buiten zijn eigen gang zie gaan. Zo'n steriele wereld mag je houden. Maar gelukkig leven we in een democratische samenleving waar de één de ander niets voor kan schrijven. En ik denk (hoop en bid) dat jij tot een minderheid (blijft) behoren.
Een wereld zonder katten, nee dank je
iones schreef:En dan is er ook nog een hele grote groep mensen die een hond kopen die niet bij ze past. Een hond die me van mijn sokken sleurt... dat moest hij bij mij eens proberen! Daar kwam hij niet mee weg! Maar ja, ik voed ze wat dat betreft ook op. En ik koop geen hond waar ik niet mee overweg kan. Maar ja, veel hondenmensen overschatten zichzelf met alle gevolgen van dien. Het zijn meestal de dieren die daar de dupe van zijn. In dit verhaal een kat, maar ook heel vaak de hond zelf.
Even teruglezen en misschien krijg je dan door dat je erg uit de hoogte overkomt. Als in: ver boven het gepeupel verheven...