Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voors en tegens van castratie/sterilisatie

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Abischa schreef:Inge , Hutsje, Yamie, Casey etc. iemand enig idee?

Wat ik graag zou weten Schijnzwangerschap in welke mate dat het risico verhogend werkt op melkklier kanker of baarmoeder ontsteking?

Of dat schijnzwangerschap medisch gezien slecht voor een teef is?
Inge en ik (en nog wat anderen) hebben hier lang geleden eens een discussie over gehad. Het ligt erg aan de literatuur die je raadpleegt en de definitie van schijnzwangerschap.
Mijn (Amerikaanse) literatuur gaat bij schijnzwangerschap uit van onder andere melkgift. Die vorm van schijnzwangerschap is fisiologisch gezien eigenlijk precies het tegengestelde van baarmoederontsteking. Baarmoederontsteking wordt veroorzaakt door progesteron, een hormoon dat de baarmoeder klaar maakt voor de bevruchte eitjes. Daar zijn dus heel veel voedingsstoffen aanwezig waar bepaalde bacterien (meestal E. coli) misbruik van kunnen maken. Melkgift komt juist door het hormoon prolactine en dat komt vrij als het niveau progesteron in het bloed sterk daalt (zoals aan het eind van een normale dracht). Die twee dingen kunnen dus amper samen voorkomen.

Maar in Nederland neemt men ook allerlei andere tekenen mee, die wel degelijk door progesteron veroorzaakt kunnen worden. En dan kan het dus wel met elkaar te maken hebben.

Persoonlijk zou ik eerder gewoon kijken naar het welzijn van de teef. Als je niet met haar wilt fokken en ze lijkt erg van haar schijnzwangerschap te lijden dan zou dat voor mij een argument voor sterilisatie zijn. Dat ze dan meteen geen baarmoederontsteking meer kan krijgen is mooi meegenomen ;)

Kees
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Abischa schreef:Inge , Hutsje, Yamie, Casey etc. iemand enig idee?

Wat ik graag zou weten Schijnzwangerschap in welke mate dat het risico verhogend werkt op melkklier kanker of baarmoeder ontsteking?

Of dat schijnzwangerschap medisch gezien slecht voor een teef is?
ik denk dat een hele erge schijnzwangerschap wel schadelijke gevolgen kan hebben inderdaad. maar dat is een gevoel, niet gebaseerd op enig onderzoek want dat heb ik nog niet kunnen vinden. dan heb ik het over opgezwolen melkklieren, melkgift, gedrag, rillen, etc. dan zou ik dus castreren. lijf had tijdens ghaar eerste loopsheid al hele dikke platen (melklijsten) en ik zag het somber in en dacht al aan castratie. verder had ze geen enkel probleem dus ik heb nog een loopsheid afgewacht en toen was er niets aan de hand, niet tijdens en niet na de loopsheid. dus ik hou haar nog even zo. ze is nu voor de 3e keer loops, en nog geen problemen.
Afbeelding
tineke

Re: Voors en tegens van castratie/sterilisatie

Ongelezen bericht door tineke »

Casey schreef: Het enige wat ik normaalgesproken echt absoluut af zou raden is steriliseren vlak na de loopsheid, omdat je dan te veel risico loopt op een (eventueel langdurige) schijnzwangerschap.

Groetjes,

Kees
Kennissen van mij hebben dit wel laten doen ,ze wisten niet dat het beter was om ermee te wachten en binnen een week na de loopsheid is hun teefje gesteriliseerd.
Dierenarts verklaarde overigens dat dit absoluut geen probleem was en dat het onmogelijk was dat ze schijnzwanger zou kunnen worden.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”