Inge en ik (en nog wat anderen) hebben hier lang geleden eens een discussie over gehad. Het ligt erg aan de literatuur die je raadpleegt en de definitie van schijnzwangerschap.Abischa schreef:Inge , Hutsje, Yamie, Casey etc. iemand enig idee?
Wat ik graag zou weten Schijnzwangerschap in welke mate dat het risico verhogend werkt op melkklier kanker of baarmoeder ontsteking?
Of dat schijnzwangerschap medisch gezien slecht voor een teef is?
Mijn (Amerikaanse) literatuur gaat bij schijnzwangerschap uit van onder andere melkgift. Die vorm van schijnzwangerschap is fisiologisch gezien eigenlijk precies het tegengestelde van baarmoederontsteking. Baarmoederontsteking wordt veroorzaakt door progesteron, een hormoon dat de baarmoeder klaar maakt voor de bevruchte eitjes. Daar zijn dus heel veel voedingsstoffen aanwezig waar bepaalde bacterien (meestal E. coli) misbruik van kunnen maken. Melkgift komt juist door het hormoon prolactine en dat komt vrij als het niveau progesteron in het bloed sterk daalt (zoals aan het eind van een normale dracht). Die twee dingen kunnen dus amper samen voorkomen.
Maar in Nederland neemt men ook allerlei andere tekenen mee, die wel degelijk door progesteron veroorzaakt kunnen worden. En dan kan het dus wel met elkaar te maken hebben.
Persoonlijk zou ik eerder gewoon kijken naar het welzijn van de teef. Als je niet met haar wilt fokken en ze lijkt erg van haar schijnzwangerschap te lijden dan zou dat voor mij een argument voor sterilisatie zijn. Dat ze dan meteen geen baarmoederontsteking meer kan krijgen is mooi meegenomen
Kees