Geplaatst: 09 jun 2008 13:01
Ik denk dat een combinatie van kennis, ervaring en persoonlijkheid maakt dat iemand goed is met honden. Dat is niet allemaal aangeboren.
Ja dat bestaat. Net als de ene leraar met gemak een klas lastige etterbakjes in bedwang houdt en een ander er alles voor uit de kast moet trekken en het nog niet lukt. Dat is bij het houden van honden net zo. Dit zijn dan wel de uitersten, de meeste mensen zitten er tussen in en kunnen heel veel bijleren, zich daardoor zekerder voelen en dan ook meer overwicht uitstralen.Maeve schreef:
Bijvoorbeeld iemand die nog nooit een hond heeft gehad of met honden heeft gewerkt, zou die natuurlijk overwicht kunnen hebben? En iemand die altijd honden heeft gehad, zou die het misschien niet kunnen hebben, ondanks de kennis die diegene heeft opgedaan? En ik kan me voorstellen dat als je meer kennis hebt, dat je zelfvertrouwen ook groeit.
Graag jullie mening hierover
Ik geloof niet dat het aan vrouw/man verschil ligtPak-de-bal schreef:dat zal het ook zijn, wat ze thuis niet gewend zijn, is altijd beter en nieuwMartijn schreef:Mijn honden kennen niet anders en die kijken weer idolaat naar iedereen met een hogere stem.
en dwingt dan ook ineens meer respect af.
maar ik kan mij niet voorstellen dat ze met een mannelijke stem geneigd zijn,
naar de keel te vliegen.
ik vind het altrijd wel opvallend dat honden meer naar mannen luistern, dan naar vrouwen ( stemmen) ,
(behalve die enthousiaste stem van mijn vriendin.)
dat merk je aan een uitlaatservice:
er loopt hier 1 man met nogal moeilijke drukke honden , maar hij hoeft maar even iets te zeggen en ze zijn al bij hem
maar dan een meisje van een andere uitlaatservice, , en die heeft niet zo'n overwicht bij haar honden
( ze doet het wel goed , maar niet zo overtuigend)
Ik kan niet voor Martijn antwoorden maar wat jij aandraagt is mi pseudo of grenswetenschap.Frenk schreef:wat bedoel je
Jij vindt een hond die tegen de baas aanleunt en onder zijn kin gekriebeld wilt worden een regelaartje?Jaap* schreef: Vaak zijn dat ook mensen waar je een hond zwaar leunend dwars voor ziet staan terwijl hij zich lekker onder z'n kinnetje laat kriebelen![]()
Dan is er wel sprake van overwicht, maar dat gaat dan voornamelijk van de hond uit![]()
Nou, dat vind ik niet zozeer, dat is gewoon zoTamara. schreef:Jij vindt een hond die tegen de baas aanleunt en onder zijn kin gekriebeld wilt worden een regelaartje?
Neeltje schreef:Ja volgens mij bestaat het wel. Net zoiets als secretaresse. Je kunt ervoor leren, maar je moet het ook 'in' je hebben anders brouw je er niets van.
Dat is het wel hoor. Over dergelijke theorieën wordt uitgebreid gediscussieerd door biologen, psychologen en filosofen. Dat is ook wetenschap. (en in ieder geval geen religie)Martijn schreef:Dat het geen wetenschap is.Frenk schreef:Martijn schreef:Frenk schreef: Dat scheelt weer een hoop pagina's
Trouwens, het is geen religie, maar wetenschap. Dat terzijde.wat bedoel je
Als een wiskundige discussieert over helderziendheid wordt helderziendheid daardoor niet ineens een wetenschappelijk bewezen feit.Frenk schreef:Dat is het wel hoor. Over dergelijke theorieën wordt uitgebreid gediscussieerd door biologen, psychologen en filosofen. Dat is ook wetenschap. (en in ieder geval geen religie)
Dus theoretiseren over (nog niet) bewezen zaken kan in jouw ogen nooit onder de wetenschap vallen? Terwijl juist daaruit heel veel grote wetenschappelijke ontdekkingen zijn gedaanJaap* schreef:Als een wiskundige discussieert over helderziendheid wordt helderziendheid daardoor niet ineens een wetenschappelijk bewezen feit.Frenk schreef:Dat is het wel hoor. Over dergelijke theorieën wordt uitgebreid gediscussieerd door biologen, psychologen en filosofen. Dat is ook wetenschap. (en in ieder geval geen religie)
Daarom heet het WETENschap
Ho, wacht even. Jij noemt het religie. Dat is weer heel iets anders.Martijn schreef:Dat wetenschappers ergens over discussiëren maakt het onderwerp niet tot wetenschap.Frenk schreef: Dat is het wel hoor. Over dergelijke theorieën wordt uitgebreid gediscussieerd door biologen, psychologen en filosofen. Dat is ook wetenschap. (en in ieder geval geen religie)
Daarnaast zijn er veel meer wetenschappers die het als absolute nonsens bestempelen.
Waarom is het feit dat er wetenschappers zijn die er iets van vinden wel van gewicht als ze positief zijn en niet van belang als ze er niet aan meedoen? Dat vind ik zelf wat flauw.
Niet dat poppetjes tellen iets wel of niet wetenschappelijk maakt. Maar als je poppetjes gaat tellen tel ze dan allemaal en dan is de score voor Sheldrake extreem negatief.
Mijn inziens niet, je kan het vanuit wetenschappelijk oogpunt doen maar dat maakt het nog steeds geen wetenschap.Frenk schreef:Dus theoretiseren over (nog niet) bewezen zaken kan in jouw ogen nooit onder de wetenschap vallen?
Natuurlijk mag jij zelf bepalen hoe je iets noemt. Ik zal echt de laatste zijn om je daarin in de weg te zitten. Maar in dit geval ging het niet om wat ik gewenst of niet gewenst vindt. Het is geen en past ook niet in de term religie (=godsdienst).Martijn schreef:Tja, dat heb ik dan weer op het moment dat jij denkt uit te moeten maken welke bewoordingen wel en niet gewensd zijn.Frenk schreef: Het zijn imo in ieder geval boeiende discussies en om de jou niet welgevallige mening maar af te doen als religie slaat de heleboel dood![]()
Ik bepaal zelf wel hoe ik iets noem, daarnaast vind ik de Sheldrake net zo boeiend als Jomanda. Niet dus.
als hij dat zo vond, had hij dat wel zo gezegd denk ik..Frenk schreef:Natuurlijk mag jij zelf bepalen hoe je iets noemt. Ik zal echt de laatste zijn om je daarin in de weg te zitten. Maar in dit geval ging het niet om wat ik gewenst of niet gewenst vindt. Het is geen en past ook niet in de term religie (=godsdienst).Martijn schreef:Tja, dat heb ik dan weer op het moment dat jij denkt uit te moeten maken welke bewoordingen wel en niet gewensd zijn.Frenk schreef: Het zijn imo in ieder geval boeiende discussies en om de jou niet welgevallige mening maar af te doen als religie slaat de heleboel dood![]()
Ik bepaal zelf wel hoe ik iets noem, daarnaast vind ik de Sheldrake net zo boeiend als Jomanda. Niet dus.
Het is waarschijnlijk wat jij religie ook vindt: onbewezen onzin![]()
![]()
Wetenschappelijk onderzoek is iets anders dan theoretiseren.Frenk schreef:Dus theoretiseren over (nog niet) bewezen zaken kan in jouw ogen nooit onder de wetenschap vallen? Terwijl juist daaruit heel veel grote wetenschappelijke ontdekkingen zijn gedaanVolgens mij is wetenschap breder dan dat en gaat het ook om hypothesen van waaruit naar verdere kennis gezocht kan worden.
Niet altijd, neem quantumfysica als voorbeeld.Jaap* schreef:Wetenschap is meetbaar en controleerbaar.
Religie = godsdienst (volgens de Van Dale)yamie schreef:als hij dat zo vond, had hij dat wel zo gezegd denk ik..Frenk schreef:Natuurlijk mag jij zelf bepalen hoe je iets noemt. Ik zal echt de laatste zijn om je daarin in de weg te zitten. Maar in dit geval ging het niet om wat ik gewenst of niet gewenst vindt. Het is geen en past ook niet in de term religie (=godsdienst).Martijn schreef:Tja, dat heb ik dan weer op het moment dat jij denkt uit te moeten maken welke bewoordingen wel en niet gewensd zijn.Frenk schreef: Het zijn imo in ieder geval boeiende discussies en om de jou niet welgevallige mening maar af te doen als religie slaat de heleboel dood![]()
Ik bepaal zelf wel hoe ik iets noem, daarnaast vind ik de Sheldrake net zo boeiend als Jomanda. Niet dus.
Het is waarschijnlijk wat jij religie ook vindt: onbewezen onzin![]()
![]()
het is iets waar iemand in gelooft, dat maakt het niet direct wetenschap, maar ook geen onzin...
Ah oke. je hebt gelijk. Ik bedoel dus dat er vanuit wetenschappelijk oogpunt over gediscussieerd wordt.Lars schreef:Mijn inziens niet, je kan het vanuit wetenschappelijk oogpunt doen maar dat maakt het nog steeds geen wetenschap.Frenk schreef:Dus theoretiseren over (nog niet) bewezen zaken kan in jouw ogen nooit onder de wetenschap vallen?
Sheldrake heeft ook onderzoeken gedaan die bewijzen aandragen. Alleen gaat het er ook om hoe je bewijzen interpreteert. Daarom kunnen over de ogenschijnlijk kleinste onderwerpen de meest ingewikkelde discussies uit wetenschappelijk oogpunt (Martijn schreef:Ha! Ik wilde het net gaan zeggen!yamie schreef:als hij dat zo vond, had hij dat wel zo gezegd denk ik..Frenk schreef:
Het is waarschijnlijk wat jij religie ook vindt: onbewezen onzin![]()
![]()
Ik vind reiligie geen onzin. Ik vind er niets van.
Het is de menselijke neiging om te theoretiseren over paranormale zaken en dan het geloven in voorrang te geven op het bewijzen van.
Dat is helemaal niet erg. Misschien is het wel goed.
Maar het is geen wetenschap. Wetenschap begint niet met een uitvalsbasis van geloof maar gaat van de bewijzen uit.
En heel vaak begint het met een hypothese (theorie) en dan gaat men proberen die te bewijzenMartijn schreef:Wetenschap begint niet met een uitvalsbasis van geloof maar gaat van de bewijzen uit.
een goede wetenschappelijke theorie is falsifieerbaar, d.w.z. kan weerlegd worden. Daardoor onderscheidt het zich van religie en pseudo - religie. Even kort door de bocht Popper. Omstreden, maar goed, ik geloof er wel in ( voor wat het waard isJaap* schreef:Wetenschappelijk onderzoek is iets anders dan theoretiseren.Frenk schreef:Dus theoretiseren over (nog niet) bewezen zaken kan in jouw ogen nooit onder de wetenschap vallen? Terwijl juist daaruit heel veel grote wetenschappelijke ontdekkingen zijn gedaanVolgens mij is wetenschap breder dan dat en gaat het ook om hypothesen van waaruit naar verdere kennis gezocht kan worden.
Daarmee is niet gezegt dat theoretiseren fout is ofzo, alleen dat het geen wetenschap bedrijven is. Wetenschap is meetbaar en controleerbaar.
Dat schiet dan ook niet erg opLars schreef:Niet altijd, neem quantumfysica als voorbeeld.Jaap* schreef:Wetenschap is meetbaar en controleerbaar.
Ik heb het ook niet over waarheden, maar over theorie gehadMartijn schreef:Maar de hypothese wordt niet tot waarheid gepromoveerd zolang de bewijzen uitblijven.Frenk schreef:En heel vaak begint het met een hypothese (theorie) en dan gaat men proberen die te bewijzenMartijn schreef:Wetenschap begint niet met een uitvalsbasis van geloof maar gaat van de bewijzen uit.
Het schiet ook totaal niet op met de quantum jongens en meisjes.Jaap* schreef:Dat schiet dan ook niet erg op![]()
En over de wetenschappelijkheid ervan verschillen de meningen ook nogal
Wetenschappelijke bewijzen zijn heel goed multi-interpretabel. Waarom blijven wetenschappers elkaar anders bestoken?Martijn schreef:Wetenschappelijke bewijzen zijn liever niet op verschillende manieren te interpreteren.Frenk schreef: Sheldrake heeft ook onderzoeken gedaan die bewijzen aandragen. Alleen gaat het er ook om hoe je bewijzen interpreteert.![]()
Maar goed, vertel. Welke bewijzen zijn er dan?
Ik snap er geen r**t van, maar ben wel enorm onder de indruk van wat ze toch weer voor elkaar krijgenLars schreef:Het schiet ook totaal niet op met de quantum jongens en meisjes.Jaap* schreef:Dat schiet dan ook niet erg op![]()
En over de wetenschappelijkheid ervan verschillen de meningen ook nogalBlijft natuurlijk wel staan dat er op dat vlak weldegelijk bewijzen zijn alleen is het een beetje vervelend dat we alleen de effecten kunnen meten en niet het verschijnsel zelf kunnen waarnemen.
maar wat sheldrake beweert zit juist helemaal niet in de genen/cellen toch ?Frenk schreef:[
Kortom: mijn mening is dat er meer in de genen/cellen zit dan wij tot nu toe weten.
edit: conclusie toegevoegd