Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verschil tussen de KVV

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Zoek stok! schreef: Maar Renske...ik zou als ik jou was KVV geven met zo nu en dan een lekker bot (met vlees, als vervanging van een KVV maaltijd). Bram heeft een tijd Duck gegeten en ik ben toen overgestapt op Carnibest. Als ik full time KVV zou geven, zou ik denk ik de betere merken afwisselen.
Wat voor botten zijn dan geschikt? En moet je die ook gaan afwisselen, of is dat voor af en toe geen probleem.

Dank jullie wel alvast voor de reacties.
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Ik vind het echt een heel apart verhaal dat honden door het eten van brokken schonere tanden krijgen.
Maar goed, als dat bij jou zo is, dan is dat zo.
Je bent alleen wel en uitzondering.
En ook dat je honden veel gezonder zijn op brokken vind ik erg apart.
Ook een uitzondering, want rauwe voeding is natuurlijke voeding.
En natuurlijke voeding is veel gezonder.
De eiwitten zijn van veel betere kwaliteit en zo zijn er nog veel meer dingen die er beter aan zijn.

Ik zou dus niet iemand anders advies willen geven op basis van de ervaring van één persoon, die indruist tegen de ervaring van vrijwel alle eigenaren van honden die rauw eten.

Naast de kvv kun je regelmatig karkassen geven van gevogelte.
Hier moet een hond ook op kauwen, en dit houdt de tanden mooi schoon.
Kipkarkas bijvoorbeeld, dat krijg ik geheel gratis op de markt!
Dus het kost me niets, en is daarnaast nog heel goed voor ze ook.
Het is alleen wel van belang dat je dan ook eens in de week bijvoorbeeld een verse sardine voert voor de omega 3 vetzuren.
Want kip bevat veel omega 6, en die twee vetzuren moeten wel in balans blijven.
:zweep:
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

Tinker schreef:
Zoek stok! schreef:
Tinker schreef:
Zoek stok! schreef: Jij bent 1 iemand die zegt dat het wel zo is, ik zou graag een wat bredere onderzoekspopulatie willen hebben :mrgreen: :wink:

Maar Renske...ik zou als ik jou was KVV geven met zo nu en dan een lekker bot (met vlees, als vervanging van een KVV maaltijd). Bram heeft een tijd Duck gegeten en ik ben toen overgestapt op Carnibest. Als ik full time KVV zou geven, zou ik denk ik de betere merken afwisselen.
Ik heb 4 honden,telt dat ook als bredere populatie? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Haha, ik geloof wel dat het bij jouw honden zo is hoor, maar het staat haaks op veel andere verhalen die ik lees en hoor :wink:
Ja dat hoorde ik 3 jaar geleden ook,en dat en nog wat andere voordelen maakte dat wij toen ook de honden kvv gingen voeren.Nu 3 jaar later wou ik dat ik er nooit van gehoord had.....Mijn honden zijn van zichzelf al niet erg gezond,ze zijn belast met nogal wat erfelijke aandoeningen,en die zijn helaas nooit verbeterd door het voeren van kvv,eerder verslechterd ga ik bijna denken.Ik voer nu weer fulltime brokken(+2 dagen kvv) vanaf oktober en ik zie gewoon mijn honden opknappen beetje bij beetje,ze gaan weer frisser ruiken,de vachten worden wat zachter,de adem is met 150% frisser geworden,de tanden wat schoner en ze hebben meer energie.Het enigste nadeel van de brokken is het vele poepen,en na 3 jaar kvv voeren is dat afzien voor mij.Ik sta tegenwoordig steeds gebukt en met een diepvrieszakje om mijn hand om weer eens wat op te ruimen tijdens een uitlaatbeurt. :boos: :mrgreen: Maar goed als andere honden het goed doen op kvv,dan zou ik het vooral blijven geven,had ik ook gedaan als ik net zo positief was geweest als andere kvv-voerders. :ok:
En hoevaak ben je in die drie jaar kvv terug gegaan naar de brok om vervolgens weer terug te gaan naar vers en te verklaren dat je omslag naar brok veroorzaakt werd door een vlaag van verstandsverbijstering? :mrgreen:
Ik denk dat jij nooit tevreden zult worden over een voertje, of het nu om een brok gaat of om een pakje kvv ongeacht welk merk, want alle akkefietjes die jouw helaas qua gezondheid wat gammele roedeltje hebben projecteer je direct op het voer. Maakt allemaal niet uit hoor, maar ik sta elke keer weer verbaasd van de manier hoe jij iets de grond in kan trappen wat je een maand geleden nog naar tevredenheid gebruikte, ongeacht of het nu merk X van brok is of van Kvv. Zolang jij het gebruikt is het holadijee en de rest sucks en als je weer een nieuw speeltje hebt dan heb je ook meteen weer iets om tegen aan te trappen.
Neemt niet weg dat ik voor je hoop dat je eindelijk dé wonderbrok gevonden hebt waar al je honden het goed op gaan doen.
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Ik kan me moeilijk voorstellen dat een hond zo op brokken gaat zitten kauwen dat het een schurend effect zou hebben op de tanden, maar dat zal wel aan mij liggen. Hier wordt er door de groten en de kleine maar 1 keer op een brokje gebeten, en dat is dus maar met een miniem gedeelte van het gebit.

Hier zaten ze alle drie op Carnibest, maar door omstandigheden nu nog maar 1.5: Max is heel ziek geweest en associeerde Carnibest blijkbaar met kotsen en at het niet meer. Nu "vraagt" hij er soms om als ik het klaarzet voor Noeska, en dan geef ik het hem (dat doet hij weer steeds meer dus hopelijk is hij binnenkort weer helemaal over). Bij hem merk ik het duidelijk aan de mindere kwaliteit van z'n vacht sinds hij van de Carnibest af is, trouwens. Laika is een halve Duitse herder (vader is stamboom DH, moeder xMH) en heeft last van een blijkbaar veel voorkomend duitserkwaaltje: gaat heel snel aan de dunne. Volgens de DA hadden ze daar met te goede kwaliteit vlees meer last van, dus we zijn overgestapt op de Cavom en nu heeft ze er geen last meer van. Noeska doet het als een tierelier op Carnibest. Voor allemaal geldt dat ze ongeacht het voer wat ze krijgen, botten e.d, nodig hebben om de tanden schoon te houden.

Wat verschillende kvv betreft, zij de resultaten hier in alle opzichten het beste geweest met Carnibest (ook Energique en Duck geprobeerd).
Tinker

Ongelezen bericht door Tinker »

Angelique25 schreef:
Tinker schreef:
Zoek stok! schreef:
Tinker schreef:Ik heb 4 honden,telt dat ook als bredere populatie? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Haha, ik geloof wel dat het bij jouw honden zo is hoor, maar het staat haaks op veel andere verhalen die ik lees en hoor :wink:
Ja dat hoorde ik 3 jaar geleden ook,en dat en nog wat andere voordelen maakte dat wij toen ook de honden kvv gingen voeren.Nu 3 jaar later wou ik dat ik er nooit van gehoord had.....Mijn honden zijn van zichzelf al niet erg gezond,ze zijn belast met nogal wat erfelijke aandoeningen,en die zijn helaas nooit verbeterd door het voeren van kvv,eerder verslechterd ga ik bijna denken.Ik voer nu weer fulltime brokken(+2 dagen kvv) vanaf oktober en ik zie gewoon mijn honden opknappen beetje bij beetje,ze gaan weer frisser ruiken,de vachten worden wat zachter,de adem is met 150% frisser geworden,de tanden wat schoner en ze hebben meer energie.Het enigste nadeel van de brokken is het vele poepen,en na 3 jaar kvv voeren is dat afzien voor mij.Ik sta tegenwoordig steeds gebukt en met een diepvrieszakje om mijn hand om weer eens wat op te ruimen tijdens een uitlaatbeurt. :boos: :mrgreen: Maar goed als andere honden het goed doen op kvv,dan zou ik het vooral blijven geven,had ik ook gedaan als ik net zo positief was geweest als andere kvv-voerders. :ok:
En hoevaak ben je in die drie jaar kvv terug gegaan naar de brok om vervolgens weer terug te gaan naar vers en te verklaren dat je omslag naar brok veroorzaakt werd door een vlaag van verstandsverbijstering? :mrgreen:
Ik denk dat jij nooit tevreden zult worden over een voertje, of het nu om een brok gaat of om een pakje kvv ongeacht welk merk, want alle akkefietjes die jouw helaas qua gezondheid wat gammele roedeltje hebben projecteer je direct op het voer. Maakt allemaal niet uit hoor, maar ik sta elke keer weer verbaasd van de manier hoe jij iets de grond in kan trappen wat je een maand geleden nog naar tevredenheid gebruikte, ongeacht of het nu merk X van brok is of van Kvv. Zolang jij het gebruikt is het holadijee en de rest sucks en als je weer een nieuw speeltje hebt dan heb je ook meteen weer iets om tegen aan te trappen.
Neemt niet weg dat ik voor je hoop dat je eindelijk dé wonderbrok gevonden hebt waar al je honden het goed op gaan doen.
Dè wonderbrok bestaat helaas niet,net zo min als de wonder kvv :roll: .Maar ik wist niet dat als ik iets voerde dat ik dat de rest van mijn honden hun leven moest blijven geven?Waarom zou ik iets blijven voeren waaraan ik twijfel òf het wel zo goed is voor mijn honden?En of ik ooit tevreden ben?Ja hoor de hond van 13 jaar oud die we ook nog hebben eet ook al 13 jaar het zelfde voer,dus.....En ik ergens tegen aan trappen?Nou dat zal wel loslopen,ik respecteer ieder zijn keuzes en dat kan ik niet van iedereen zeggen. :wink:
C@rmen

Ongelezen bericht door C@rmen »

Hier een uk die zijn hele leven (ruim 5 jaar) brokken heeft gegeten en hier kwam met ontzettende vieze tanden. Na een paar weken op de kvv en om de dag een flink vleesbot is zijn gebit een heel stuk schoner. Sjaan heeft overigens altijd kvv gehad en een hele mooie witte glimlach (hij wordt over 2 weken 2 jaar)
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

pfff ik wissel af.
De ene keer Carnibest (maar dat is zoooo duur) ik heb excellent gehad en laatst ook AHV (20 euro voor 15 kilo) Nu kan ik aan KVV komen voor 1 kilo 1 euro. Kijk dat is nog eens leuk.
Ik zit er zelfs aan te denken om Nanni volledig erop te zetten, zij eet toch maar 500 gr per dag. Dat is niet zo duur :mrgreen:
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

C@rmen schreef:Hier een uk die zijn hele leven (ruim 5 jaar) brokken heeft gegeten en hier kwam met ontzettende vieze tanden.
Hier ook een grote uk :mrgreen: , Jenny (ook 5 jaar) kwam hier met een vies gebit. Veel aanslag en ook hele bonken tandsteen.
Dit is schoongemaakt met handkrabbertjes bij de dierenarts, dus zonder narcose en sinds dat Jenny bij ons is, op Carnibest staat en veel kluifwerk tot haar beschikking heeft, is haar gebit om door een goud ringetje te halen :wink: .

Ik vind het vergelijk van Nanna met die pepernoten wel goed :ok: . Ik zelf vergelijk het eten van brokken altijd met het eten van kaakjes (biscuitjes). Dan zitten je kiezen ook vol met resten.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Borke
Actief
Mijn ras(sen): Sofi de Spaanse Schone en de Maine Coon poezen Lola en Haley (RIP Borke de Stabijhoun)
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Borke »

Ik las het onderstaande net op www.barfplaats.nl:

"Natuurlijke calciumbronnen (lees bot) zitten in Bandit, Bibi en Carnibest. De rest bevat deels bot deels calciumsupplementen of alleen calciumsupplementen."

Dat zou dus voor mij een reden zijn om bij voorkeur een van de 3 bovenstaande merken te voeren.
Bot heeft namelijk een stoppende werking en geeft mooie ontlasting, calciumsupplementen kunnen bij honden die daar gevoeilig voor zijn dunnere onstlasting geven.
Daarbij is bot meer natuurlijke voeding dan een supplement.

Dus als jij je hond vers vlees voeding geeft en er geen mooie ontlasting op krijgt, probeer dan eens een van de 3 bovenstaande merken.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Renske schreef:
Zoek stok! schreef: Maar Renske...ik zou als ik jou was KVV geven met zo nu en dan een lekker bot (met vlees, als vervanging van een KVV maaltijd). Bram heeft een tijd Duck gegeten en ik ben toen overgestapt op Carnibest. Als ik full time KVV zou geven, zou ik denk ik de betere merken afwisselen.
Wat voor botten zijn dan geschikt? En moet je die ook gaan afwisselen, of is dat voor af en toe geen probleem.

Dank jullie wel alvast voor de reacties.
Ik (nou ja, eigenlijk Bram) ben zelf begonnen met kippenbotten en ben toen al vrij snel overgestapt op lam en geit e.d. Maar Bram was geen kleine pup meer. Als ik een pup zou krijgen, zou ik beginnen met kippen- en eendennekken, konijn en haas (qua botten). Maar ik weet niet of je dat kunt krijgen. Heb je een niet al te kleine Islamitische slager in de buurt? Je zou bijv. twee maaltijden kunnen vervangen en dan afwisselend het genoemde vlees met bot geven.

Ik heb overigens altijd begrepen dat in Carnibest al vrij veel kip zit, dus ik zou dan zelf voor een andere vleessoort ernaast kiezen zoals eend en konijn.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Borke schreef:Ik las het onderstaande net op www.barfplaats.nl:

"Natuurlijke calciumbronnen (lees bot) zitten in Bandit, Bibi en Carnibest. De rest bevat deels bot deels calciumsupplementen of alleen calciumsupplementen."
Die informatie klopt wel maar is niet helemaal volledig. Ook in Duck en Energique worden (kippen)botten als calciumbron gebruikt (om het rijtje compleet te maken :wink: ).
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Tinker schreef:
Zoek stok! schreef:Volgens mij is het een fabeltje dat honden een schoner gebit van brokken dan van KVV krijgen. Alsof honden hun tanden zo enorm moeten gebruiken om die plakkerige brokken naar binnen te krijgen....of zeg ik nou iets raars? :denken:
Ja ik vind dat je iets raars zegt. :mrgreen: Ten eerste zijn het geen plakkerige maar knapperige brokken :wink: en ten tweede gebruiken honden de tanden helemaal niet bij kvv.Dat is echt van hap-slurp-slik-weg,kvv is leuk voor oude tandenloze hondjes die niks anders meer kunnen verdragen dan zacht voer.Maar nogmaals ik voer grotere maat brokken en mijn honden moeten wel degelijk kauwen om ze uberhaupt door te kunnen slikken. :ok:
nou de hele geperste brokken worden hier ook hap-slik-weg naar binnen gewerkt heb er nog nooit 1 op zien kauwen :denken: :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Danielle
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Danielle »

Rami schreef:
Borke schreef:Ik las het onderstaande net op www.barfplaats.nl:

Die informatie klopt wel maar is niet helemaal volledig. Ook in Duck en Energique worden (kippen)botten als calciumbron gebruikt (om het rijtje compleet te maken :wink: ).
En Kivo gebruikt ook kippenbotten als calciumbron!!!
Danielle Boshouwers
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Rami schreef:
Borke schreef:I
kippenbotten is het enige wat vermalen kan worden daarom zal je in kvv met natuurlijke calcium nooit een andere calcium bron vinden..
Ik kom wel steeds meer kvv 's tegen o.a die van Herby, waar helemaal geen bijproducten zoals olieën,granen en groenten zijn toegevoegd.
Afbeelding
Rami
Zeer actief

ien schreef:
Rami schreef:
Borke schreef:I
kippenbotten is het enige wat vermalen kan worden daarom zal je in kvv met natuurlijke calcium nooit een andere calcium bron vinden..
Ja, maar ik bedoelde dat er in Bandit, Bibi, Carnibest, Energique en Duck (en Kivo, lees ik net) dus een natuurlijke calciumbron wordt gebruikt (en dat zijn idd altijd gemalen kippenbotten) en geen calcium-preparaat zoals in Rodi, Smuldier en AHV. :wink:
ien schreef: Ik kom wel steeds meer kvv 's tegen o.a die van Herby, waar helemaal geen bijproducten zoals olieën,granen en groenten zijn toegevoegd.
Je bedoelt toch dat het alleen bestaat uit spiervlees, orgaan en bot? En vind je dat dan een goede of slechte zaak?
Afbeelding
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Rami schreef:
Ja, maar ik bedoelde dat er in Bandit, Bibi, Carnibest, Energique en Duck (en Kivo, lees ik net) dus een natuurlijke calciumbron wordt gebruikt (en dat zijn idd altijd gemalen kippenbotten) en geen calcium-preparaat zoals in Rodi, Smuldier en AHV. :wink:
ja, dat snap ik, maar is zo'n calcium product van alleen maar kip niet erg eenzijdig? :19: dat vraag ik mij eigenlijk af.

ien schreef: Ik kom wel steeds meer kvv 's tegen o.a die van Herby, waar helemaal geen bijproducten zoals olieën,granen en groenten zijn toegevoegd.
Je bedoelt toch dat het alleen bestaat uit spiervlees, orgaan en bot? En vind je dat dan een goede of slechte zaak?

Ik vind het voor mij een goede zaak :wink: ik wil geen toevoegingen erin.
zou ik het zelf malen zou ik het net zo doen..gewoon puur de ingrediënten en zelf toevoegen wat/of nodig is.
Ik koop het voor mijn katten en soms als ik weg ben dan kan mijn man de honden te eten geven..die heeft geen sjoege van barf
Omdat dat incidenteel is maal ik het niet zelf.en vind de complete mixen van Herby of de mixen van de scharrelslager er goed uitzien.

Ik vind de mixen van carnibest erg duur [voor mijn katten]
voor honden weet ik niet, nooit gekocht..
Afbeelding
Rami
Zeer actief

ien schreef:
Rami schreef:
ja, dat snap ik, maar is zo'n calcium product van alleen maar kip niet erg eenzijdig? :19: dat vraag ik mij eigenlijk af.
Ach zo. Ja, dat heb ik me ook wel eens afgevraagd. Ik geef idd botten van veel meer verschillende diersoorten. Maar of dat echt 'moet'? Is de samenstelling van een bot van een konijn, kalkoen, lam echt anders dan een kippenbot? Ik ga er vanuit van wel (anders zou ik wel alleen kippenbotten geven) maar ik weet het niet zeker.

ien schreef: Ik vind het voor mij een goede zaak :wink: ik wil geen toevoegingen erin.
zou ik het zelf malen zou ik het net zo doen..gewoon puur de ingrediënten en zelf toevoegen wat/of nodig is.
Ik koop het voor mijn katten en soms als ik weg ben dan kan mijn man de honden te eten geven..die heeft geen sjoege van barf
Omdat dat incidenteel is maal ik het niet zelf.en vind de complete mixen van Herby of de mixen van de scharrelslager er goed uitzien.

Ik vind de mixen van carnibest erg duur [voor mijn katten]
voor honden weet ik niet, nooit gekocht..
Ja, zo denk ik er ook over. Daarbij: graan geef ik sowieso liever niet omdat een van mijn honden daar nogal op reageert (jeuk, rode huid).
Daarbij kun je zelf van alles toevoegen (zoals visolie en groente) mocht je dat nodig vinden.
Afbeelding
Amber
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amber »

Mack krijgt al twee jaar, Kvv en gedeeltelijk Barf.
Prachtig gebit.

Mijn andere hondje heeft de eerste vijf jaar van zijn leven enkel en alleen Brok gehad,,, conclusie verrot gebit, en veel tandplak.
Nu is het beter,, en hij knaagt ook regelmatig aan een kippepootje!!
Helemaal mooi zal het niet meer worden,, maar voorlopig eet ie alles.
En als ie de kans krijgt om een stuk van een stokbrood te jatten,,, knaagt ie het ook weg. :smile:
Groetjes van Amber en een poot van Mack en Kay
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”