Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Ennath schreef:
Verder kwam ik op Internet een DD fokker tegen die zich richt op de fok van witte DD. Buiten de RV; dat wel. Maar zijn eerste nestje ging rap van hand.
Dat is geen fokker. Dat is een vermeerderaar zonder enige kennis van kleurgenetica en de daarbij behorende gezondheidsproblemen bij de DD.
Bewust fokken van honden die dubbel merle (eventueel ook nog met een H gen) is niet alleen onverantwoord maar domweg misdadig. Een overgroot deel van deze honden heeft problemen met het gehoor (doof) en/of oogproblemen (blind, pupilafwijkingen enz.). Daarnaast komen er ook nog andere problemen voor n.a.v. een dergelijke genetische combinatie (spijsvertering, hart enz.)
Verder wordt er tegenwoordig veel gefokt met honden die een extreem wit gen dragen (se of sw). De meeste fokkers weten niet eens dat hun hond hier drager van is, gezien het feit dat er vaker een combinatie van twee van deze dragers gemaakt wordt. Resultaat is dan een klein nest (een groot deel is lethaal) en te witte honden met gezondheidsproblemen.
Omdat de DD kleurgenetisch zeer complex is, ben ik er ook niet voor dat er met NEK kleuren gefokt zou mogen worden. Simpelweg omdat de overgrote meerderheid geen idee heeft wat dat kwa genetica betekent.
Diana schreef:Fokken met een NEK duitsedog mag volgens de regels niet en voorzover ik weet krijg je ook geen stambomen voor de pups uit een zo'n combinatie.
Er zijn inmiddels Internationaal drie goedgekeurde grijstijger reuen.
Dus ik denk dat je er wel degelijk een stamboom bij krijgt.
(zie ook: http://www.deltadog.nl/merle_info.htm)
Alleen zal je het in Nederland zonder rasvereniging moeten doen
Diana schreef:Fokken met een NEK duitsedog mag volgens de regels niet en voorzover ik weet krijg je ook geen stambomen voor de pups uit een zo'n combinatie.
En toch vraag ik me af of het enkel van de RV niet mag of dat de pups die bv. een NEK kleur ouder met stamboom hebben, ook geen stamboom meer krijgen.
Het is immers geen kruising tussen verschillende kleurslagen. En ook niet tussen honden zonder stamboom. Ook is het geen G0 stamboom of anderszins een stamboom met een beperking.
Ik vraag me ook af of indien kleurkruising toegestaan zou worden (staat een vaag bericht op de NDDC site) of er dan wel met NEK's gefokt zou mogen worden.
Ennath schreef:
Verder kwam ik op Internet een DD fokker tegen die zich richt op de fok van witte DD. Buiten de RV; dat wel. Maar zijn eerste nestje ging rap van hand.
Dat is geen fokker. Dat is een vermeerderaar zonder enige kennis van kleurgenetica en de daarbij behorende gezondheidsproblemen bij de DD.
Bewust fokken van honden die dubbel merle (eventueel ook nog met een H gen) is niet alleen onverantwoord maar domweg misdadig. Een overgroot deel van deze honden heeft problemen met het gehoor (doof) en/of oogproblemen (blind, pupilafwijkingen enz.). Daarnaast komen er ook nog andere problemen voor n.a.v. een dergelijke genetische combinatie (spijsvertering, hart enz.)
Verder wordt er tegenwoordig veel gefokt met honden die een extreem wit gen dragen (se of sw). De meeste fokkers weten niet eens dat hun hond hier drager van is, gezien het feit dat er vaker een combinatie van twee van deze dragers gemaakt wordt. Resultaat is dan een klein nest (een groot deel is lethaal) en te witte honden met gezondheidsproblemen.
Omdat de DD kleurgenetisch zeer complex is, ben ik er ook niet voor dat er met NEK kleuren gefokt zou mogen worden. Simpelweg omdat de overgrote meerderheid geen idee heeft wat dat kwa genetica betekent.
Wat denk je: zou het gros van de fokkers die bewust een NEK/NEV fokt hier niet onder vallen.
Vraag was dus: wie stopt dat....
Antwoordt: niemand er zijn gewoon stambomen voor te krijgen.
En toen concludeerde ik dat we nog veel meer variëteiten kunnen verwachtten. Al of niet met verstand gefokt.
En ik denk dat er meer zonder verstand, dan met verstand gefokt gaat worden
Die reuen zijn bij mij bekent ja...
Maar ik weer echt niet beter of je krijgt er in nederland geen stamboom bij.
En toch vraag ik me af of het enkel van de RV niet mag of dat de pups die bv. een NEK kleur ouder met stamboom hebben, ook geen stamboom meer krijgen.
Het is immers geen kruising tussen verschillende kleurslagen. En ook niet tussen honden zonder stamboom. Ook is het geen G0 stamboom of anderszins een stamboom met een beperking.
Ik vraag me ook af of indien kleurkruising toegestaan zou worden (staat een vaag bericht op de NDDC site) of er dan wel met NEK's gefokt zou mogen worden.
Ja heb je gelijk in maar je weet nog wel dat nest tussen die grijstijger en die zwarte he
Zijn de bomen ook van ingetrokken dus........
Overigens is Gijs een voorbeeld van een dubbel merle zonder H gen.
Er zijn zelfs fokkers die mij zeggen dat hij als een harlekijn zou vererven. Dat is dus niet het geval. Hij geeft enkel een merlge gen door (hij is MM) maar hij draagt geen H gen (M + H is een harlekijn).
In combinatie met een zwarte teef zou hij allemaal grijstijger pups geven (zwart is niet mogelijk) en eventueel harlekijn als de zwarte teef wel een H gen zou dragen (kun je niet van buiten zien bij een zwarte dog).
In combinatie met een andere harlekijn wordt het voor 95% zeker een rampnest met veel te veel wit.
Ja heb je gelijk in maar je weet nog wel dat nest tussen die grijstijger en die zwarte he
Zijn de bomen ook van ingetrokken dus........
Bij mijn weten ingetrokken wegens het "niet volledig verstrekken van informatie". Op andere gronden dus.
Hmmm.... dus als je een NEK DH fokt krijg je wel een stamboom.
En als je een NEK DD fokt niet.
Waar zit dan het verschil
Je zou zeggen: als je met NEK fokt krijg je geen stamboom. Maar dat klopt ook niet want binnen de DH wordt wel met NEK (wit) gefokt.
Martijn schreef:Black and tan en brindle bij een raszuivere labrador begrijp ik niet.
Dat zijn recessieve genen die dus van beide kanten moeten komen. Hoe kan dat in een lijn waar je het verder nergens kan terugvinden?
Volgens mij zou je bij een DNA test zien dat ze niet raszuiver zijn.
Dat kan natuurlijk ook onbewust gebeurd zijn.
Ik vind dat black en tan puppie met de chocolate ouders trouwens niet zo'n rastypisch uiterlijk hebben. Ik gok echt op een kruising.
Uit twee chocolate ouders kun je inderdaad nooit black and tan krijgen, eventueel wel liver and tan.
Dus black and tan moet minstens een van de ouders zwart of black and tan zijn. (misschien ook wel een gele labrador zonder liverfactor en met black and tan factor)
Je zou zeggen: als je met NEK fokt krijg je geen stamboom. Maar dat klopt ook niet want binnen de DH wordt wel met NEK (wit) gefokt.
Oke, ik heb een paar vragen hier over:
a) wat is NEK of NEV?
b) wit betekend doof, ok snap ik ,maar wat zijn de gevolgen van een grijstijger bij de DD?
Wat precies de gevolgen zijn van het fokken met grijstijgers daar is nog niemand helemaal zeker van.
Er wordt in diverse landen wel al mee gefokt (o.a frankrijk en zwitserland) maar dan in combinatie met een "goede" dus erkende kleur uit de kleurslag zwart/gevlekt.
Ik weet dat er o.a in Duitsland een nest is geweest tussen 2 grijstijgers, hieruit zijn alleen grijstijgers geboren.
Er wordt wel met de witte DH gefokt, alleen wordt die toch niet ingezet bij de "gewoon"erkende kleur? (dacht ik tenminste?)
Ik weet niet zeker of het als "ras" al erkend is, maar ze zitten dacht ik al wel in de bijlage? Dus die erkenning komt er dan ook wel.
En ze zitten ook al met problemen heb ik ergens gelezen (epilepsie, doofheid, MDR1-gen, e.d.)
Ik denk dat dat een van de redenen is dat de deskundigen in van het DH ras die kleur niet wilden erkennen, omdat het risico hen bekend was?
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Ennath schreef:
Oke, ik heb een paar vragen hier over:
a) wat is NEK of NEV?
b) wit betekend doof, ok snap ik ,maar wat zijn de gevolgen van een grijstijger bij de DD?
Grijstijger =Blue merle
En bij Blue Merle horen ook problemen als doofheid ed.
Aan de andere kant is er een Belgische professor die zegt dat Grijstijger geen Blue Merle is, maar een "zwart op grijs" hond,. Net zoals Harlekijn "zwart op wit" is.
ranetje schreef:Er wordt wel met de witte DH gefokt, alleen wordt die toch niet ingezet bij de "gewoon"erkende kleur? (dacht ik tenminste?)
Ik weet niet zeker of het als "ras" al erkend is, maar ze zitten dacht ik al wel in de bijlage? Dus die erkenning komt er dan ook wel.
En ze zitten ook al met problemen heb ik ergens gelezen (epilepsie, doofheid, MDR1-gen, e.d.)
Ik denk dat dat een van de redenen is dat de deskundigen in van het DH ras die kleur niet wilden erkennen, omdat het risico hen bekend was?
Ik bedoel ook niet als apart ras, maar gewoon als varieteit binnen het ras DH.
Dat er dan vooral wit x wit gefokt wordt door de liefhebber van de WDH, tja Zwart wordt ook voornamelijk x zwart gedaan. En is ook niet geliefd bij de "mainstream". Maar ze krijgen dus wel een stamboom.
Ennath schreef: Verder kwam ik op Internet een DD fokker tegen die zich richt op de fok van witte DD. Buiten de RV; dat wel. Maar zijn eerste nestje ging rap van hand.
Wat een idioterie! Van witte doggen is bekend dat zij vaak blind en doof zijn en vaak nog meer erfelijke afwijkingen vertonen door het dubbele merlegen wat ze met zich mee dragen. Het bewust fokken van een hond die zoveel afwijkingen met zich mee kan dragen, vind ik echt absurt.
Klopt, als je bewust twee kleuren met elkaar kruist die niet toegestaan zijn hier, krijg je ook geen stamboom bij de pups, ook al hebben de ouderdieren een stamboom. Behalve de rasvereniging heeft de Raad van Beheer hierover bij sommige rassen ook regels.
Nee, in Nederland geeft ook de Raad van Beheer in dat geval geen stamboom af, volgens mij.
Ennath schreef:Grijstijger =Blue merle
Ik denk dat je merle bedoelt? Blue merle is namelijk een erkende kleur bij Schotse Herdershonden en daar komt geen erfelijke doofheid bij voor. Aan het merle gen kan inderdaad wel doofheid gekoppeld zijn, maar een grijstijger hoeft geen ander merle gen te hebben dan een zwart/witte dog. Er komt dan ook niet meer doofheid voor onder grijstijgers dan onder zwart/witte doggen. Doofheid is echt gekoppeld aan het dubbele merlegen en die doggen zijn wit.
Ik denk dat je merle bedoelt? Blue merle is namelijk een erkende kleur bij Schotse Herdershonden en daar komt geen erfelijke doofheid bij voor. Aan het merle gen kan inderdaad wel doofheid gekoppeld zijn, maar een grijstijger hoeft geen ander merle gen te hebben dan een zwart/witte dog. Er komt dan ook niet meer doofheid voor onder grijstijgers dan onder zwart/witte doggen. Doofheid is echt gekoppeld aan het dubbele merlegen en die doggen zijn wit.
Ok, dan haal ik wat door elkaar.
Waarom is iedereen dan zo tegen grijstijgers?
Ik heb begrepen dat deze genetisch gelijk zijn aan Harlekijn. En dat bij beide bij fok dezelfde gevaren gelden. Als je geen grijstijger zou moeten fokken vanwege de te verwachtten problemen. Dan zou je ook geen Harlekijk moeten fokken.
Gaia schreef:b) wit betekend doof, ok snap ik ,maar wat zijn de gevolgen van een grijstijger bij de DD?
Qua gezondheid, bedoel je? Een grijstijger kent geen andere gezondheidsproblemen dan de erkende kleuren kennen.
Maar waarom is die dan niet erkent?
Bedoel als er geen verdere gezondsheidklachten aan zitten... Waarom niet?
Tja, dat is al meer dan honderd jaar zo... Daarbij kent het ras al vijf verschillende kleurvarieteiten en dat is best veel voor een ras.
Het wordt ook nog een klus om te bepalen wat nu wel een grijstijger is en wat niet, want daar zijn ook erg veel varianten in.
Ik heb begrepen dat deze genetisch gelijk zijn aan Harlekijn. En dat bij beide bij fok dezelfde gevaren gelden. Als je geen grijstijger zou moeten fokken vanwege de te verwachtten problemen. Dan zou je ook geen Harlekijk moeten fokken.
ranetje schreef:Er wordt wel met de witte DH gefokt, alleen wordt die toch niet ingezet bij de "gewoon"erkende kleur? (dacht ik tenminste?)
Dat er dan vooral wit x wit gefokt wordt door de liefhebber van de WDH, tja Zwart wordt ook voornamelijk x zwart gedaan. En is ook niet geliefd bij de "mainstream". Maar ze krijgen dus wel een stamboom.
wit is bij de Duitse herder een NEK en wordt dus door liefhebbers van de DH in principe niet gefokt. Af en toe kan er dus een witte pup in een nest voorkomen (evenals andere kleurfouten zoals verdunning van het zwart en leverkleur, al dan niet in combinatie met de bekende kleurpatronen).
Aangezien er voor elk "aparte" kleur liefhebbers zijn, worden witte Duitse herders door een kleine groep liefhebbers gefokt, maar nooit in de gewone populatie DH's. (Zo is al langer geleden in amerika en Canada de witte herder als aparte groep gefokt).
Zwart en wolfsgrauw zijn erkende kleuren en kunnen gewoon met de zwart-bruine DH gepaard worden, zonder problemen. Zwart komt nog regelmatig uit combinaties zwart-geel of wolfsgrauw, dus hoeft niet speciaal uit zwart x zwart. Wel komen de zwarten en wolfsgrauwen meer voor in bloedlijnen die meer voor de africhtingssport gefokt worden en niet voor de tentoonstelling. Fokkers van tentoonstellingshonden (bij de DH) geven meer de voorkeur aan zwart-bruine honden met het bekende zadelpatroon.
Het ligt niet aan de mogelijk erfelijke problemen dat er niet met de grijstijger gefokt mag worden.
Bij dat nest van Kingsmill is het dus duidelijk dat beide ouders het geel gen dragen. Van die reu was dat ook al bekend.
Bij de discussie over grijstijger komt steeds de erfelijke problemen die je zou krijgen bij het toestaan van de kleur te voorschijn. Vandaar dat er nog maar eens naar vraag. (eebn beetje zuigen eigenlijk, sorry) Ik denk niet dat het grotere problemen oplevert als het fokken van gewoon harlekijn.
En diep in mijn hart vind ik dat de DD fokkers op moeten houden met die "kleurenleer" onzin.
Maar eigenlijk was dat de vraag niet.
De vraag is: kan je zo maar een NEK/NEV foklijn opzetten binnen een ras en krijg je daar dan stambomen voor.
En het antwoord lijkt te zijn: bij de DD niet.
En bij de DH herder wel.
En in theorie zou je langhaar Peruaanse naakthonden kunnen gaan fokken en dan toch een naakthond stamboom kunnen krijgen.
En dan is de vraag: waar zit hem dan het verschil in
wit is bij de Duitse herder een NEK en wordt dus door liefhebbers van de DH in principe niet gefokt. Af en toe kan er dus een witte pup in een nest voorkomen (evenals andere kleurfouten zoals verdunning van het zwart en leverkleur, al dan niet in combinatie met de bekende kleurpatronen).
Aangezien er voor elk "aparte" kleur liefhebbers zijn, worden witte Duitse herders door een kleine groep liefhebbers gefokt, maar nooit in de gewone populatie DH's. (Zo is al langer geleden in amerika en Canada de witte herder als aparte groep gefokt).
Zwart en wolfsgrauw zijn erkende kleuren en kunnen gewoon met de zwart-bruine DH gepaard worden, zonder problemen. Zwart komt nog regelmatig uit combinaties zwart-geel of wolfsgrauw, dus hoeft niet speciaal uit zwart x zwart. Wel komen de zwarten en wolfsgrauwen meer voor in bloedlijnen die meer voor de africhtingssport gefokt worden en niet voor de tentoonstelling. Fokkers van tentoonstellingshonden (bij de DH) geven meer de voorkeur aan zwart-bruine honden met het bekende zadelpatroon.
Ik heb uit het item over de Zwitserse herder (wat ik als Am-Can herder ken) begrepen dat er ook in de DH een groep fokkers van de WDH is.
Als ik lieg dan lieg ik in commissie
Ennath: je hebt gelijk. Er is de witte Zwitserse herder en de Witte Duitse herder (NEK) Ik geloof dat er een moment is geweest dat deze door elkaar gefokt zijn, maar later is dit idd gescheiden en nog zijn er enkele fokkers die DH fokken in de kleur wit. Deze zullen dus niet op een tentoonstelling kunnen komen, want het zijn geen Zwitsers en bij de DH zijn ze als kleur niet erkend. Hier kun je vele informatie over de WDH vinden