Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Foto Bespreek Topic!

Hier kun je al je andere foto's kwijt, zoals vakantiefoto's, foto's van je andere huisdieren, natuurfoto's, foto's van enge spinnen, vogels en dergelijke. Alle foto's dus eigenlijk die niet in de normale fotohoek en ook niet in de wandelrubriek thuishoren.

Moderator: moderatorteam

S@ndr@
Zeer actief

Re: Foto Bespreek Topic!

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Niemand zegt dat ze haar huidige apparaat in de vuilnisbak moet dumpen hoor, is gewoon weer te verkopen, mocht t zover komen, en zou ze er voor kiezen
En als ik dan mag/zou moeten kiezen doe ik liever een tamron budget lens op de 7 D dan een L lens op een budget camera :wink: en ja ik weet dat lenzen normaal gesproken een veel betere investering zijn :wink:
ik snap je argumenten hoor, maar hoeveel mensen weten eigenlijk precies wat de koppel is van hun auto..... :U: who cares als het maar rijdt, ... en geschikt is voor zijn doel. om maar eens een voorbeeld te noemen.
een camera is te leren, en als je resultaten behaalt blijf je gemotiveerd :wink:
een 2 de hands 7 D groei je niet zo snel uit..... als je net begint en misschien wel nooit
Marc147
Actief
Mijn ras(sen): Asielhonden
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Marc147 »

Ik heb zelf de andere kant meegemaakt, mijn eerste echte camera was een 10D, toen hij net uitkwam, gecombineerd met een Sigma 24-70EX 2.8 en een 70-200 EX 2.8. en een Sigma 20mm 1.8 EX lens. Prachtig spul, maar ik heb het lopen vervloeken, omdat ik geen flauw benul had wat ik deed.

Het heeft mij een jaar gekost om er mee om te leren gaan. Toen kocht in 1.4x en 2x extenders, want ik had bereik te kort. De 1.4 was nog acceptabel in beeldkwaliteit, maar de 2x was gewoon te slecht. ik ging mij toeleggen op sport en natuurfotografie, dus kocht ik een Sigma 50-500 EX erbij voor meer bereik, die ik weer een jaar later verving voor een Canon 100-400 L vanwege de beeldstabilisatie. De 24-70 EX had geen stabilisatie, dus die werd vervangen door een Canon 24-105 L. In de jaren werd de 10D een 30D, toen een 40D en een 7D.

Het meeste van die lenzen heb ik nog steeds, soms zijn ze handig om te gebruiken, maar ik heb een vermogen aan fotoapparatuur uitgegeven die uiteindelijk niet paste bij mijn gebruik en ook omdat ik geen flauw benul had wat ik kocht.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Marc147 schreef:Wat ik zou doen is sport/actie fotografie gewoon nog even uit je hoofd zetten, en eerst maar eens gewoon leren fotograferen. Leer werken met de spullen die je nu hebt.

Weten wat de invloed is van diafragma, sluitertijd en iso, waardes. Leren wat onderbelichten en overbelichten is. Leren wanneer je een bepaalde instelling kan of moet gebruiken, en wanneer niet. Leer wanneer je RAW 'moet gebruiken'en wanneer een JPEG voldoende is. en dan nog de artistieke kant, wat maakt een foto mooi? Wat zijn bepaalde Compositieregels waar je je aan kan houden, en wanneer je er vanaf kan of zelfs vanaf moet wijken.

Ja, een 7D is een prachtige camera, maar als je hem alleen maar op de automaat kan gebruiken haal je nog geen twintig procent uit die camera wat hij kan.
Om maar een voorbeeldje te geven wat je op een 7D kan instellen: Je kan instellen hoe snel de autofocus reageert op het verliezen van het onderwerp. Moet dat meteen gebeuren, of moet hij daar een fractie van een seconde mee wachten? Wat maakt het uit, zal je denken. Nou, voor teamsporten kan dat heel veel schelen. Jij volgt een bepaalde speler. Een andere speler loopt door het beeld heen. Als de camera meteen de focus aanpast, moet hij een fractie later weer gaan zoeken naar het onderwerp, laat je hem even wachten met scherpstellen behoud hij gewoon de focus op de speler die je volgde.

Als je de basis goed in je vingers hebt dan begrijp je ook wat je kan doen met de mogelijkheden die een camera als een 7D bied. En je hebt dan ook een idee wat je moet zoeken als je een betere lens wil hebben.

Ik kan wel zeggen dat je een Canon 70-200 L IS 2.8 II moet kopen, maart als jij veel fotografeert tussen de 200 en 300 millimeter, dan is een 70-300 L misschien een betere optie. Je weet dan ook of je een F2.8 lens nodig hebt, of dat je aan een F4.0 lens genoeg hebt.

Het belangrijkste is, ga fotograferen en laat je werk kritisch beoordelen door anderen.
Eens. Ik zou ook eerder investeren in een betere lens die je ook met een nieuwe camera weer kunt gebruiken dan in een andere body.
Ik ben ook begonnen met een 650D en de kitlens in de automatische standen (meestal sportstand). Van daaruit steeds meer handmatig gaan instellen. Je snapt dan op den duur de invloed van de hoeveelheid licht, de sluitertijd en het diafragma, de afstand en snelheid van bewegen, vooral door veel te proberen en kijken wanneer foto's wel lukken en wanneer niet. Een workshop of cursus volgen voor de theorie daarover en achtergronden over compositie, belichting, etc. is ook heel zinnig. In de loop der tijd heb ik de 70-200 mm 4.0 lens en de 50 mm 1.8. aangeschaft.
Na een jaar of drie ben ik overgestapt naar de 70D body waar ik nu mee fotografeer en hoewel ik best een stapje zou willen upgraden, kan ik daar voorlopig nog goed mee vooruit. Om verder te oefenen is dit prima materiaal, en in de praktijk blijkt dat ik nogal vergroeid ben geraakt met mijn 50 mm-lensje omdat ik de camera meestal meeneem op lange wandelingen en het dan toch ook wel heel handig is dat ik niet zo'n zware grote lens mee hoef te sjouwen. Plus dat mijn honden meestal best dicht in de buurt zijn en ik dan niet zo veel heb aan de 70-200 mm lens, en het in NL best vaak vrij donker is, dus een lichtsterke lens dan erg handig is. Dat zijn dus dingen waar je al doende in de loop der tijd vanzelf achterkomt.
S@ndr@
Zeer actief

Marc147 schreef:Ik heb zelf de andere kant meegemaakt, mijn eerste echte camera was een 10D, toen hij net uitkwam, gecombineerd met een Sigma 24-70EX 2.8 en een 70-200 EX 2.8. en een Sigma 20mm 1.8 EX lens. Prachtig spul, maar ik heb het lopen vervloeken, omdat ik geen flauw benul had wat ik deed.

Het heeft mij een jaar gekost om er mee om te leren gaan. Toen kocht in 1.4x en 2x extenders, want ik had bereik te kort. De 1.4 was nog acceptabel in beeldkwaliteit, maar de 2x was gewoon te slecht. ik ging mij toeleggen op sport en natuurfotografie, dus kocht ik een Sigma 50-500 EX erbij voor meer bereik, die ik weer een jaar later verving voor een Canon 100-400 L vanwege de beeldstabilisatie. De 24-70 EX had geen stabilisatie, dus die werd vervangen door een Canon 24-105 L. In de jaren werd de 10D een 30D, toen een 40D en een 7D.

Het meeste van die lenzen heb ik nog steeds, soms zijn ze handig om te gebruiken, maar ik heb een vermogen aan fotoapparatuur uitgegeven die uiteindelijk niet paste bij mijn gebruik en ook omdat ik geen flauw benul had wat ik kocht.
Hobby`s kosten geld, veel geld vaak, meestal met doorverkoop en occasions, kom je een heel eind, maar als je weet wat je wilt schieten, dan kom je al een heel eind, het is jammer als de camera je daarin limiteert, je kun met bijna iedere camera en een macro lensje of omkeerring of, wat je keuze dan ook is, prachtige opnames maken, maar actie foto`s en dan nog goede shots eruit halen, kan met een beperkt aantal camera`s. gewoon veel beter dan met een doorsnee camera.
dat is een beetje al met een oude eend op Zandvoort rijden, prima hoor als het je keuze is, maar ik zou zeggen geef me een snelle bak dan. maar dat is keuze..... en het is nu echt niet zo dat een 7 D nu echt een luxe paardje is het is echt wel een werkpaard, en het leren kennen kan ook prima met zo`n camera.... maar goed dat is mijn inzicht en ja ik ben ook begonnen met de 450 D eos, van canon..... en als ik naar de foto`s kijk krijg ik nog kramp :Q: :F:
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Ik heb nu een camera waar actie foto,s echt onmogelijk mee is.
Heb wel gelijk een goede macro lens gekocht die ook op fullnframe past.
Ik heb zelf het meest plezier van macro fotografie dus ga me daar op instellen.
Weet ook nog niet of ik een full frame wil of een a6000 bijv die al heel snel schijnt te zijn.
Omdat er nu allerlei dingen gebeuren in ons leven, richt ik me eerst op andere dingen, ik kan leuke fototjes schieten met mijn camera nu en voor nu is dat even goed.
Als je graag actie foto's wil schieten zou ik zorgen dat je een snelle combinatie hebt en dat hoeft niet duur te zijn. Als je echt kwaliteit wilt betaal je natuurlijk de prijs, maar voor elke hobby geldt je kunt het zo duur maken als je wilt.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Chihuahua-paws
Zeer actief

O ja voorheen had ik die toeter van een lens er vaak op zitten.
Maar nu heb ik dus een kleine body en icm de 18 mm of de kittens heb ik een hele lichte camera wat voor allround wel echt prettig is. Voor macro ga ik vaak naar een gebied en blijf ik en dan is die toeter niet zo,n punt. Die toeter zorgde er steeds vaker voor dat de camera thuis bleef, toch jammer als je een mooie wandeling maakt.

S@ndr@
Zeer actief

Ja precies, als je ergens echt heengaat, kan een zware camera een tegenhouder zijn, als ik gewoon aan de wandel ga dat ga ik met de 7D mark 2 en de 70-200mm f 4 die is de helft lichter dan zijn grote broer. . die ik dan alleen meeneem als ik werk ga schieten voor portfolio of website, en in opdracht, anders blijft ie thuis, veel te zwaar :-)
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Ik heb dan weer geen problemen om actie foto's te maken met de 550d. Ik ben wel eerst objectieven gaan upgraden en ben nu aan het sparen voor nieuwe body, maar ik leer juist enorm veel van de 'tekortkomingen' van de 550d en ben toch wel tevreden over mijn foto's.
S@ndr@
Zeer actief

en ik zag alleen maar gemiste kansen met dat ding, waarschijnlijk omdat ik al een snellere body gewent was, ... zelfs met goede Objectieven vond ik de kwaliteit niet geweldig... en misschien is mijn timing wel bagger met maar 4 frames ( of zoiets) per seconde :Q: ik ken er niets van :Q:
TessaThomas
Zeer actief

S@ndr@ schreef:en ik zag alleen maar gemiste kansen met dat ding, waarschijnlijk omdat ik al een snellere body gewent was, ... zelfs met goede Objectieven vond ik de kwaliteit niet geweldig... en misschien is mijn timing wel bagger met maar 4 frames ( of zoiets) per seconde :Q: ik ken er niets van :Q:
Dat is het denk wel hoor, je bent veel beter gewend. :LOL: Je gaat toch je 'manier' van fotograferen aanpassen aan het materiaal. Dus als je een snelle camera gewend bent, dan is dat ineens wel heel traag. Terwijl ik redelijk kan inschatten wanneer ik moet afdrukken met die 4 (zijn het er 4 of maar 3 zelfs? hahaha), omdat ik niet anders gewend ben en het ermee moet doen op dit moment, maar de ISO is idd belabberd.
S@ndr@
Zeer actief

Dat zei mijn broer toen ook tegen een professionele fotograaf die een groepsfoto kwam maken van de biljart vereniging, wat moe tje met al dat spul ik doe het gewoon met mijn foon :engel: ik geloof dat hij toen een hele vieze blik kreeg en een zure lach :goeie:
S@ndr@
Zeer actief

Ik ben wel nieuwsgierig, als je die foto`s nu ziet he, wat zou je er aan willen veranderen, de DOF, de scherpte, contrast..... of wat noem het maar op
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Wat ontzettend fijn dat er zo meegedacht wordt, ik zit echt nog in het doolhof van allerlei codetaal en ik lees mee in Facebook-groepen waarin beginners met een vraag behoorlijk wat commentaar voor de kiezen krijgen dat je ook gewoon kunt googlen. Believe me, I tried! Maar de commentaren als hier kan ik nou echt wat mee, dat lees je niet via Google :ok: Dus enorm bedankt.

Ik loop inderdaad wat hard van stapel. Die mooie lens wil ik toch wel dus dan wordt dat het eerste spaarproject, blijf ik nu oefenen met wat ik heb en ga ik later voor een betere body. Wat ik wil? Ik wil graag mooie foto's kunnen maken van mijn honden, ook gezien ik bezig ben met het opbouwen van een website/blog wat ik serieus op wil pakken. Ook qua fotografie en beeld. Ik ben ook hard bezig met het verbeteren van mijn photoshop-kunsten. Dat maakt al behoorlijk wat uit heb ik gezien.
Ik kom heel veel op het strand waar je qua fotografie behoorlijk veel kunt denk ik. Ik zou graag paardensport en de honden mooier op de foto willen krijgen waarbij mijn camera/lens minder op de achtergrond hoeft te focussen en het bewegende object in het midden scherp kan krijgen. Ik heb al gelezen dat je daarin behoorlijk kunt spelen met je diafragma maar die krijg ik met mijn camera en lenzen dus niet lager dan 4. Ik weet niet of dat klopt :Q:

Ik heb me al opgegeven voor een workshop buitenfotografie. Wat ook scheelt is denk ik dat ik dus nog maar één keer met gunstig zonlicht heb kunnen fotograferen. Wat ik ook leuk vond is fotograferen in de sneeuw in Duitsland, ik kon toen lekker spelen met mijn instellingen.

Met mijn telefoon heb ik soms ook wel gelukstreffers gehad maar dat komt echt niet in de buurt van wat ik uiteindelijk wil. Ik wil de belichting vele malen mooier dan ik met mijn telefoontje kan en ik heb echt een prima telefooncamera ;) Toch krijg ik een actiefoto niet "gewoon" scherp met mijn Canon hoor. Nu moet ik inderdaad nog oefenen met hoe het licht is/valt, mijn houding, wanneer ben ik stil met de camera en wanneer krijg ik de foto het mooiste in positie. Ik begon met 3 foto's maken van wat ik uiteindelijk vast wilde leggen. Nu maak ik er al minstens 10 zodat er hopelijk wat tussen zit en ik heb geloof ik wel al ietsje verbeterd.

Qua actie kom ik niet verder dan dit. Heel donker..
https://www.flickr.com/gp/148562822@N04/5tz4X5
TessaThomas
Zeer actief

Je lens kan waarschijnlijk niet lager dan F4, Nikki. ;)
S@ndr@
Zeer actief

tja, dat is dan weer die belagelijke reactie van zoek het even zelf op, daar zijn die groepen voor, dus laat die commentaren maar barsten, niets van aantrekken, blijkbaar a bad hairday of zo :blont: ... photodroom is een forum waar je echt veel kunt leren en als jegewoon open en eerlijk opstelt eigenlijk altijd wel eerlijk antwoord krijgt...... hoewel ook daar sommige blijven hangen in de dogma`s regel van derde en halsbandje hond nog done, en nog wat van die onzin soms :smile2: maar op technische vragen kom je daar wel goed uit, :engel: de 70-200 die ik vaak meeneem op mijn 7 d is ook een f4 lens dus die komt ook niet lager dan dat
S@ndr@
Zeer actief

als jou zoomlens op het einde maar een f5.6 heeft of zo dan kan dat donkerder worden ja
ik zou wel een RAW formaat gaan schieten dan kan in camera RAW nog behoorlijk worden gecorrigeerd dan
Afbeelding
deze is ook gemaakt met een f4 lens, :wink: en de 7D....... helaas al heel hard licht, dus veel schaduw, maar die hond stond me aan te kijken van watdoetudaarinhetzand :Q: WOEF...... daar liet hij even zijn bal voor vallen
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Bestaan er "korte cursussen" fotografie?
Als ik een week of 6-8 in Nederland ben zou ik een korte cursus kunnen volgen.... iemand hier ervaring mee?
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Heavy schreef:
mosquito1980 schreef:Bestaan er "korte cursussen" fotografie?
Als ik een week of 6-8 in Nederland ben zou ik een korte cursus kunnen volgen.... iemand hier ervaring mee?
Je kan zelfs online voor 99 euro een cursus volgen . Dan krijg je opdrachten en die stuur je op en die worden dan beoordeeld .
Dat zou mooi zijn... helaas leef ik in een land waar het niet mogelijk is om harde valuta (USD, Euro etc) over te maken en onze visa kaarten "tijdelijk" niet bruikbaar zijn vanwege valuta te kort.
Niet erg handig :ugh:
Ik zal een familie lid lief aankijken om me het voor te schieten :ok:
TessaThomas
Zeer actief

Je hebt zat fotografen die 1 of 2 daagse cursussen aanbieden. Of workshops eigenlijk. Privé of in groepjes en per soort fotografie heb je weer genoeg keuze ;)
S@ndr@
Zeer actief

eigenwijs type, :engel: maar wel heel erg mooi
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

en mijn eerste echte horsie met super (kleine) amazone
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief

@ Nikkie ik heb volgens mij nog wat dvd's van zoom liggen, die zou je mogen lenen, wil ik wel graag weer terug, ik wil ze je wel gratis toe sturen, als je ze mij weer terug wilt sturen is geen haast bij, moet nog wel even kijken wat ik orecies heb liggen ervan. Misschien steek je er iets van op.
Gewoon lekker oefenen.
Als je samen met iemand loopt die al wat meer af weet van instellingen en standpunten kun je daar ook al weer aardig mee op weg, maar je zult ook merken dat je nooit genoeg weet, hou het vooral leuk.

Chihuahua-paws
Zeer actief

O en wat de lens betreft een lichtsterke lens is echt wel aan te raden. Die kun je vaak op marktplaats voor een stuk goedkoper kopen. F2.8 bijv buiten het licht zorgt het voor een scherper gebied en een mooie dof, maar dat is ook weer afhankelijk van de afstand, met mijn zoomlens had ik al een mooie dof bij F5.6 en omdat je dan verder weg staat heb je ook al sneller minder een uhm beperking wat licht betreft. Maar uiteindelijk toen ik eenmaal een lichtsterke lens had wilde ik niet meer zonder.

Chihuahua-paws
Zeer actief

S@ndr@ schreef:eigenwijs type, :engel: maar wel heel erg mooi
Afbeelding

Zeker mooi.

S@ndr@
Zeer actief

Ik moest er wel om lachen hoor, de baas stond even verderop met armen over elkaar tot deze kleine het zou believen om weer verder te wandelen :engel: :LOL:
Chihuahua-paws
Zeer actief

O ja, had daarstraks zo,n leuk momentje met Toots ;)
Als hij handen gehad zou hebben gok ik dat hij zijn middel vinger op zou steken, snotneus.

S@ndr@
Zeer actief

Gelukkig ken ik dat niet van mijn eigen honden, zou er :mep: gek van worden denk ik, maar dit ras van de foto....... tja, het is een keuze
Chihuahua-paws
Zeer actief

Haha ik ken dit ook niet van Toots, kon.
Maargoed het ondeugende maakt bij sommige honden juist dat ze iets extra's hebben. Zo lang het bij ontdeugend blijft ;)

Chihuahua-paws
Zeer actief

Ik heb de indruk dat de camera bewoog?
Ik ging met Toots voor zulke foto,s echt op de grond liggen of zette de camera op de grond of op een zakje rijst. En klikken maar. Ik zou echt eerst de scherpte proberen goed te krijgen en dan te kijken naar de belichting en zo verder.

S@ndr@
Zeer actief

Ik ook , ik lig altijd in de modder te rollen :Q: ik ben varken van uit de hand gelopen hobby- zie gelijk vloers
Afbeelding

en verder is het zo dat een egaal kleur van achtergrond is in de studio misschien leuk, maar buiten wil ik graag, andere kleuren of een verloop van kleur zien, details zijn dan weer niet zo belangrijk, maar 1 ding, is zo saai..... let wel op palen en bomen dat t niet lijkt alsof die uit het hoofd groeien, dat is dan weer niet de bedoeling :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Foto's Diversen”