Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jongens.....ik weet het echt niet meer. Advies gevraagd...

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Sunnybunny schreef:Denk toch zelf eens na dat hele negeren is toch zo on-honds als het maar kan :denken:
Dit ben ik niet helemaal met je eens. Toen wij Belle net hadden, wilde ze Chiva uitdagen om te spelen, Chiva had daar geen zin in en negeerde het drukke gedrag van Belle dan heel nadrukkelijk. Nooit heeft Chiva gesnauwd of het gedrag van Belle op een andere manier gecorrigeerd. Binnen twee weken had Belle het opgegeven en liet Chiva verder met rust.
En zoals Wil zegt, een hond die aan een tafelpoot ligt te kluiven, die negeer je toch niet? Ik zet daar heus geen zware straffen op hoor maar gewoon rustig weghalen onder een rustig "nee". Niets mis mee :pffff:
Zelfbelonend (ongewenst) gedrag negeer ik ook niet. Maar dat wordt ook niet door Gaus gepropageerd.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Belle schreef:
Sunnybunny schreef:Denk toch zelf eens na dat hele negeren is toch zo on-honds als het maar kan :denken:
Dit ben ik niet helemaal met je eens. Toen wij Belle net hadden, wilde ze Chiva uitdagen om te spelen, Chiva had daar geen zin in en negeerde het drukke gedrag van Belle dan heel nadrukkelijk. Nooit heeft Chiva gesnauwd of het gedrag van Belle op een andere manier gecorrigeerd. Binnen twee weken had Belle het opgegeven en liet Chiva verder met rust.
En zoals Wil zegt, een hond die aan een tafelpoot ligt te kluiven, die negeer je toch niet? Ik zet daar heus geen zware straffen op hoor maar gewoon rustig weghalen onder een rustig "nee". Niets mis mee :pffff:
Zelfbelonend (ongewenst) gedrag negeer ik ook niet. Maar dat wordt ook niet door Gaus gepropageerd.
Dat is iets heel anders. Als mijn hond mij gaat aanstaren omdat ie vind dat het etenstijd is, negeer ik hem ook. Dat is niet direct negeren maar meer gewoon niet ingaan op een "uitnodiging". Onze Sun ging steeds op iedereen zijn/haar benen rijden toen we hem net hadden. Echt heel leuk, 40 kilo aan je been :cheer: Ik heb hem direct verteld dat ie moest opzouten en mijn vriend ging hem dus negeren met als resultaat dat hij de plaatselijke afwerkplek van Sun werd :smile: Er zijn gewoon bepaalde dingen die je niet negeert :19:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Belle
Zeer actief

Inge O schreef: maar dat ik me een leren broek ga kopen om te vermijden dat ik blauwe plekken krijg door mijn hond die me in mijn kuiten hangt????
ik kan je verzekeren dat dit door honden onderling zeer zeker niet genegeerd zou worden :19: .
Nee, dat zou mij ook een beetje te ver gaan. Sommig gedrag valt ook gewoon niet te negeren. En Belle snauwt ook echt wel van zich af als Catootje iets te fanatiek in haar nek hangt.
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Hobbes schreef:Ik kan me ook voorstellen dat je een te zachtaardige baas kunt zijn, hoop niet dat ik het ook ben. Hobbes is ook een klein draakje, en hangt nog steeds soms in mijn broekspijpen/ kuitvel. Negeren gaat soms niet, als het pijn doet. Ik heb gisteren een dikke leren broek gekocht, mijn vriend gezegd dat hij ook geen Foei meer mag roepen en ga nu echt voor het totaal negeren. Ik heb ook andere straffen geprobeerd: het werkte nooit lang! Ik ben benieuwd en laat het nog wel weten. (misschien is Hobbes zo slim dat hij de leren broek met rust laat en me bijt als ik hem uittrek?)
Als je hond dit bij een andere hond flikt, wordt hij toch echt gecorrigeerd hoor :wink:
Dit soort dingen los je niet op met negeren, dit is puur proberen hoe ver hij kan gaan. Hij zoekt grenzen, die je hem niet geeft met negeren....
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Mijn opvangpup hapte ook steeds in de oren van mijn herder, kreeg waarschuwing na waarschuwing en dom puppemannetje hield niet op.
Vervolgens greep mijn herder hem over zijn snuit en knauwde even, puppekind gillen als een speenvarken maar het was wel meteen over, overigens had pupje nog geen wondje op de neus hoor :wink:
Het is inderdaad grenzen verleggen en dat moet je wel degelijk aanpakken.
Hobbes
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Hobbes »

Ik begrijp dat jullie vraagtekens hebben bij de leren-broek-negeermethode en bedankt voor de waarschuwingen, maar mijn besluit staat voorlopig vast. Ter geruststelling: ik heb binnenkort ook een afspraak met een (niet-Gaus) therapeut/ trainer.

Hobbes had dit gedrag al toen hij als puppie van 10 weken bij ons kwam - en toen veel erger dan nu. Correcties als in de wang pakken, schreeuwen en hem op de grond leggen, leken het op de lange duur nog extremer te maken.
Toen ik de Gaus-cursus ging volgen, ben ik na overleg met de trainster overgeschakeld op de negeermethode. Ik liep een week met paardrijlaarzen en een deken omgebonden, en dat werkte!! Hobbes stopte totaal met het broekbijten voor ca. 2 weken.
Daarna begon hij weer en heb ik weer van alles geprobeerd, maar nooit meer zo consequent negeren als die eerste keer. Dat ga ik nu dus toch weer proberen.

Ik open er tzt wel een topic over, als ik denk te weten hoe het heeft uitgepakt.

Groetjes
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Hobbes schreef:Correcties als in de wang pakken, schreeuwen en hem op de grond leggen, leken het op de lange duur nog extremer te maken.

Groetjes
Deze correcties zijn geheel nieuw voor mij, misschien eerst leren wat NEE is en dan gewoon luid en duidelijk laten horen..
Werkt echt perfect en je hebt er geen lichamelijke correcties bij nodig.
Hobbes
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Hobbes »

nance schreef:
Hobbes schreef:Correcties als in de wang pakken, schreeuwen en hem op de grond leggen, leken het op de lange duur nog extremer te maken.

Groetjes
Deze correcties zijn geheel nieuw voor mij, misschien eerst leren wat NEE is en dan gewoon luid en duidelijk laten horen..
Werkt echt perfect en je hebt er geen lichamelijke correcties bij nodig.
Ik herstel: "ik heb allerlei correcties toegepast, van 'Nee' TOT EN MET dingen als in de wang pakken, enz enz."

Groetjes
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Inge O schreef:
Hobbes schreef:Ik begrijp dat jullie vraagtekens hebben bij de leren-broek-negeermethode en bedankt voor de waarschuwingen, maar mijn besluit staat voorlopig vast. Ter geruststelling: ik heb binnenkort ook een afspraak met een (niet-Gaus) therapeut/ trainer.

Hobbes had dit gedrag al toen hij als puppie van 10 weken bij ons kwam - en toen veel erger dan nu. Correcties als in de wang pakken, schreeuwen en hem op de grond leggen, leken het op de lange duur nog extremer te maken.
Toen ik de Gaus-cursus ging volgen, ben ik na overleg met de trainster overgeschakeld op de negeermethode. Ik liep een week met paardrijlaarzen en een deken omgebonden, en dat werkte!! Hobbes stopte totaal met het broekbijten voor ca. 2 weken.
Daarna begon hij weer en heb ik weer van alles geprobeerd, maar nooit meer zo consequent negeren als die eerste keer. Dat ga ik nu dus toch weer proberen.

Ik open er tzt wel een topic over, als ik denk te weten hoe het heeft uitgepakt.

Groetjes
:19:

wat ik tegen het negeren heb?

dit dus bevoorbeeld, ik bedoel dit niet persoonlijk naar jou, hobbes, maar zo worden tegenwoordig steeds meer en meer mensen op een gevaarlijk spoor gezet, en het lijkt uit te breiden als een olievlek.

ik blijf het erg vinden, niet in de laatste plaats voor de hond zelf, want die moet het tegenwoordig allemaal maar zelf uitzoeken.
Ik ben het helemaal met je eens. En paardrijlaarzen om en een deken en dan maar laten gaan? Weet je wat dat voor signaal naar de hond geeft? Dat jij fijn ongestraft het baasje mag bijten. Denk je dat als hij dat bij een andere hond doet dat die hem ook negeert?? Echt niet he :neenee:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Sunnybunny schreef:
Inge O schreef:
Hobbes schreef:Ik begrijp dat jullie vraagtekens hebben bij de leren-broek-negeermethode en bedankt voor de waarschuwingen, maar mijn besluit staat voorlopig vast. Ter geruststelling: ik heb binnenkort ook een afspraak met een (niet-Gaus) therapeut/ trainer.

Groetjes
:19:

wat ik tegen het negeren heb?

dit dus bevoorbeeld, ik bedoel dit niet persoonlijk naar jou, hobbes, maar zo worden tegenwoordig steeds meer en meer mensen op een gevaarlijk spoor gezet, en het lijkt uit te breiden als een olievlek.

ik blijf het erg vinden, niet in de laatste plaats voor de hond zelf, want die moet het tegenwoordig allemaal maar zelf uitzoeken.
Ik ben het helemaal met je eens. En paardrijlaarzen om en een deken en dan maar laten gaan? Weet je wat dat voor signaal naar de hond geeft? Dat jij fijn ongestraft het baasje mag bijten. Denk je dat als hij dat bij een andere hond doet dat die hem ook negeert?? Echt niet he :neenee:
:denken: ik wil ook niet lullig doen, maar voordat ik me toch ga beschermen tegen een bijtende pup :eek:
Nee, echt geen haar op mijn hoofd die dus zo ver gaat.

Ik kan wel negeren toepassen: Kaya had laatst een periode dat als wij in bed lagen, ze even ging blaffen. Puur aandacht vragen. Dat heb ik dus genegeerd en na een week of 2 was het over.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
pepim
Zeer actief

Ongelezen bericht door pepim »

Inge O schreef: maar dat ik me een leren broek ga kopen om te vermijden dat ik blauwe plekken krijg door mijn hond die me in mijn kuiten hangt????
ik kan je verzekeren dat dit door honden onderling zeer zeker niet genegeerd zou worden :19: .
Ik negeer het nu ook niet, dankzij tips in een ander topic. (had er ook vraag over gesteld) en het werkt super! Ik ben zo blij, geen blauwe plekken en ze snapt het best, dat zie ik!
Ik moet het nog wel even volhouden, maar ze heeft nog niet meer in mijn armen en benen gehapt, ik heb er vertrouwen in!
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Groetjes
oke.... maar... wat jij nu doet is een gedrag negeren waar een hond gewoon voor gecorrigeerd moet worden, hij moet weten dat dit gedrag niet mag, hij moet niet leren dat het bij jullie niks oplevert door hem het maar te laten doen.. zoals al eerder hier gezegd, wat als hij dit nou bij een ander doet? of bij een andere hond? dan volgt er ineens een reactie..en dan?
Terra

Ongelezen bericht door Terra »

Anique, was die afspraak nou vandaag? Spannennnd... Ik zal duimen. laat je even weten hoe het is gegaan?? :ok:
kirstenroos
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door kirstenroos »

zo, ik heb het hele verhaal gelezen...

wat ik tussen de regels lees is dat Anique eigenlijk gewoon bang is voor haar hondje. ( correct me if i´m wrong )
En dan zal ze dus een keuze moeten maken...of haar hele houding tegenover Doerak COMPLEET veranderen of inderdaad herplaatsen.
In mijn ogen is de situatie dan namelijk niet echt ideaal als je bang bent voor je eigen hondje.

Ik ken het hele verhaal niet en weet ook niet wat het gedrag is van Doerak maar zou je er ( zoals ook al eerder is gezegd ) geen GT bij kunnen halen die zowel jou als Doerak helpt?
Ik heb het idee dat jij onzekerheid uitstraalt naar Doerak en hij maakt daar gewoon gebruik van.

En misschien toch ook laten castreren...
Onze hond deed op een gegeven moment ook erg raar tegen andere reuen...zomaar uit het niets ineens keihard op een andere hond knallen etc..alles en iedereen uitproberen.
Wij hebben de keus gemaakt om hem te laten castreren en hij is gelijk 360 graden omgeslagen.
Het is absoluut geen sukkel geworden oid. en is nog steeds vrij pittig tegenover andere honden alleen dat rare gedrag is verdwenen.

Nogmaals, ik ken het hele verhaal niet maar ik wens je veel sterkte met de keuzes die je gaat maken
onder de fundering van je werk ligt het strand

Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
Stang schreef: :denken: ik wil ook niet lullig doen, maar voordat ik me toch ga beschermen tegen een bijtende pup :eek:
Nee, echt geen haar op mijn hoofd die dus zo ver gaat.
Nee, maar jij corrigeert dan ook op een manier die niet als terugstoeien opgevat kan worden.
Iemand die dat niet kan kiest beter voor negeren en het gedrag oninteressant maken dan voor een halfslachtige reactie.

En ach..wat is ver? IK hou van ver gaan in de opvoeding van een hond. Dat is een teken van hoe je bezig bent, van doorzettingsvermogen.
Of je nou de nadruk op correcties legt, op belonen, negeren of juist heel bewust alles heel klein houdt (ook dat is een manier)...kies ergens voor!
De beste honden lopen altijd bij iemand die overtuigd werkt met een bepaalde methode en nooit bij iemand die alles een beetje doet.
Alles een beetje doen is gelijk aan niets doen bij honden.

Als je vindt dat de pup door negeren van verkeerde aanpakken de juiste manier van aandachttrekken moet vinden, waarom dan niet blijven negeren?
Ik vind het eigenlijk niet zo netjes om een hond eerst de vrije hand te geven in wat hij probeert om vervolgens keihard uit de hoek te komen als hij dan ook initiatieven toont.
Dat ben ik met je eens: eerst heeft ze genegeerd, toen dat niet meer doorgevoerd en nu weer gaan negeren.
Wat voor aanpak je ook kiest, consequentie lijkt mij het allerbelangrijkste.
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

En ondertussen ben ik ook erg benieuwd hoe het Anique vergaat.......
Afbeelding
A good dog never dies...

Niekie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Niekie »

Ik kan niet praten, niet mailen, niet sms-en of hier typen zonder keihard te zitten janken. Ik ben gewoon helemaal STIL, leeg. En geloof me; dat is voor mij echt een unicum...

De hele week veel contact gehad met die mensen.....voelt goed. Dat ze goed voor Doerak zullen zijn weet ik zeker. Het enige waar ik nog mee zit is dat gromgedrag; ze hebben veel ervaring met honden en zijn niet snel onder de indruk, maar hoe zal het gaan, hoe pakken ze het aan, hoe doet Doerak daar en hoe reageren zij daarop? Het is een gebruiksaanwijzinkje......zal het goed gaan? Ik ben, ondanks mijn vertrouwen en goede gevoel, gewoon bang dat ze het verkeerd inschatten of er verkeerd op reageren.....dat Doerak straks terug moet of verder "verpest" is. Dat is echt mijn nachtmerrie. Dat ligt overigens NIET aan die mensen, dat zou ik bij iedereen hebben. Gewoon het idee dat je de controle niet uit handen kunt geven. Dat is ZO moeilijk!!!

Ik ben vandaag met Doerak naar Zoetermeer gegaan. Ben lang daar gebleven en nu ongeveer een uurtje weer thuis.
Volgende week ga ik terug. Gaat het goed en zie ik dat Doerak het ook naar zijn zin heeft dan blijft hij daar. Zo niet, neem ik hem mee naar huis.

Het is hier stil en raar. Ik kan er niet eens over praten. Ik mis hem zo......net of hij elk moment weer binnen kan lopen. Bah! Mijn ventje....ow, wat erg :jank: :jank:

Ik heb zitten twijfelen hoor; het is te snel gegaan. Maar ja.....gevoelsmatig zal ik er NOOIT klaar voor zijn, nooit! Dus ja, waar wil ik nog op wachten als ik er WEL een goed gevoel over heb, verder?

Hij heeft het leuk daar. Een Jack Russell-vriendinnetje....ze spelen constant met elkaar, Doerak was helemaal in zijn element.

Duimen jullie voor mijn ventje??!
Groetjes Anique

Doerak, voor altijd een plekje in mijn hart...
Afbeelding
Gonny
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gonny »

:cry: ik duim hoor....en huil ff met je mee...... :knuffel1:
Afbeelding
Belle
Zeer actief

Anique, ik kan me voorstellen dat het nu vreselijk stil is in huis en dat het heel naar voelt om Doerak aan anderen over te laten. Ik vind het in ieder geval heel dapper van je. En ik duim met je mee dat het goed gaat.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Ach meis toch..... :cry: :cry:

Pfffff, ik voel zo met je mee :knuffel:
Ik hoop dat hij het daar ontzettend naar zijn zin heeft en dat de mensen hem precies goed weten te behandelen, zodat jij wat dat betreft in ieder geval wat geruster kan zijn.

Verder snap ik de leegte en het gemis...... een heeeeeeeeele dikke knuf voor jou meis :knuffel: :knuffel:
Afbeelding
A good dog never dies...

stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

Wat zal het moeilijk voor je zijn! Ik duim hard voor je mee dat Doerak het goed naar zijn zin heeft in Zoetermeer.
Bowie
Actief

Ongelezen bericht door Bowie »

Jee wat moeilijk voor je meid...
Ik hoop echt voor jullie beide dat het helemaal goed komt met Doerak in Zoetermeer.
Sterkte! :J:
Groetjes van Marjolein, Bowie, Chanti & Chamook
Annet
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annet »

Hij heeft het er vast naar zijn zin, lekker spelen. En natuurlijk zul je 'm vreselijk missen.
Veel sterkte.
Domie
Zeer actief
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Domie »

:knuffel:
Groetjes Domie en een lebberkus van Paco

Joepie 27-12-2002 - 03-08-2015
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Sterkte ermee hoor, een heel moeilijke beslissing. Wel heel fijn dat hij daar een JR vriendin heeft, dat zal hem toch ook heel erg helpen om zich snel thuis te voelen.

Maar toch :jank:

Anne
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Heel veel sterkte Anique.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
Angeniet
Erelid

Ongelezen bericht door Angeniet »

Jeetje Anique.... dit gaat ook wel heel erg hard allemaal he :knuffel1:
Het moet heel dubbel zijn: zo te lezen heb je een geweldig gezinnetje voor Doerak gevonden, maar dat neemt het gemis en verdriet niet weg :(:
Sterkte meis!
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

heel sterkte hoor... :(:
diana25
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitseherder

Ongelezen bericht door diana25 »

veel sterkte!
amelie
Zeer actief

Ongelezen bericht door amelie »

Ik kan me voorstellen dat je het daar moeilijk mee hebt. :jank:
De combinatie van mensen die een hond met zo'n gebruiksaanwijzing aan durven en daarbij ook mee willen gaan in jouw voorwaarden laat wel zien dat het in ieder geval een potentieel goed huis voor hem is.
Ik duim met je mee dat Doerak het daar heerlijk naar zijn zin gaat hebben.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”