Mis geraden, als je goed had gelezen had, had je geweten dat ik zelf terug loop naar de hondenbaas om zijn hond terug te brengen waarna we vriendelijk elkaar begroeten en ik weer doorloop.Fin schreef:Als, laat me eens raden, als iemand die jogt, zie je bewust over het hoofd waar mijn verhaal zeker niet mank gaat. Wielrenners en mountainbikers staan bekend om hun soms asociale gedrag. En joggers zijn wat dat betreft soms hetzelfde.Budkes schreef:Jouw hele verhaal Fin gaat mank op 2 dingen.Fin schreef:KnipLongFields schreef:Rekening houden met elkaar is in mijn ogen helemaal niet voorbehouden aan een groep (of dat nou joggers zijn of mensen met honden), maar aan iedereen.
Maar je kunt (vind ik) van een jogger niet verlangen dat hij met iedere inidividuele hond rekening gaat houden omdat die misschien wel eens achter hem aan zou willen rennen, of gewoon niet wil luisteren.
En ja, soms gaat het wel eens mis doordat een hond achter een jogger aanrent. Dat is zoals ik al schreef niet het probleem van de jogger en is ook niet reëel om dat probleem daar wél neer te willen leggen. Een attente jogger zal misschien inderdaad even stoppen tot de eigenaar bij de hond is om de hond aan te lijnen of even vast te houden. Ik zou dat zelf ook wel even doen, maar ik kan me net zo goed voorstellen dat iemand die met een schema loopt daar niet om zit te springen.
1. Jouw hond heeft een hekel aan joggers dat is dus jouw verantwoordelijkheid.
2. Joggers doen niemand kwaad en zijn niet verantwoordelijk voor de problematiek van jouw hond.
Als ik het verhaal naar mezelf toetrek. Mijn hond bijt mensen. Alle mensen. Dwz als hij je aan kan raken dan bijt hij. Dus moet ik zorgen dat hij mensen niet aan kan raken. Dus zorg ik dat hij alleen losloopt waar ik mens en dier van mijlen afstand aan kan zie komen. Dus loop ik niet daar waar het verkeerslawaai de aankomende mens overstemd. Dus loop ik met ogen voor en achter met een heel kort aangelijnde hond als er mensen, dieren of verkeer in de buurt is.
Daar kan ik niemand, peuter, kleuter, puber, volwassene, loper, jogger, hardloper met schema, fietser, mountainbiker voor verantwoordelijk maken. Die kunnen dat namelijk niet weten en verwachten ook niet van de fiets getrokken te worden als ze een mevrouw met hond passeren.
Dus geheel en al mijn verantwoordelijkheid en in jouw geval met joggers dus geheel en al jouw verantwoordelijkheid. Een bescheiden opstelling en volmondig SORRY is het enige juiste in jouw geval mocht het fout gaan.
Ik loop nooit op tijd, doe geen wedstrijden, loop puur ter ontspanning, roep ver van te voren dat ik er aan kom zodat mensen dat weten, loop met bogen om mensen heen en ben niet te beroerd een ander pad in te slaan als dat me beter lijkt voor de hondenbaas waarvan ik zie dat hij/zij in de problemen raakt als ik nader al hardlopend mét mijn honden. Ik ben volstrekt ambitieloos en competitieloos ingesteld als sporter. Pure ontspanning.
Dus de jogger die te kort langs loopt wordt gebeten. Dat is jouw verantwoordelijkheid, jij moet opletten. Ik respecteer altijd de persoonlijke ruimte van een persoon. (Ik loop trouwens niet hard in de stad.) maar toch is het me in het gewone dagelojkse leven, dus niet tijdens het hardlopen, al regelmatig overkomen dat ik per ongeluk tegen iemand aanstoot. Omdat ik uit moest wijken voor een ander, aangeduwd werd, struikelde, kortom noem maar op. Dat soort dingen gebeuren. Daar hoor ik dus als eigenaar van een "bijtende hond omdat ie niet accepteerd dat iemand snel in zijn persoonlijke zone komt" rekening mee te houden. En als dat niet lukt omdat het te plotseling is dan hoor ik daar sorry voor te zeggen. Niet andersom.Fin schreef:Maar nee, zonder een fiets bij ons zijn we tijdens 'het beoefenen van onze sport' nóóit asociaal.![]()
En waar je verdere vergelijking mank gaat: mijn hond was met iedereen sociaal, en iedereen kon gerust langs hem heen lopen. Vlak langs hem heen rennen, dat kon niet. Ik vind het niet teveel om van een jogger te verwachten dat hij weet dat je dat bij sommige honden beter niet kunt doen, en om dan nb middenin de stad niet vlak langs mij en mijn hond heen te rennen. Je weet hoe lang een lijn ongeveer is. Anderhalve meter en ik had het niet zien aankomen, geen probleem.
Een beetje rekening houden met een ander is prima en zou iedereen meer moeten doen, neemt niet weg dat je de schuld niet hoeft te verschuiven op die ander. Als die jogger zo langs mij loopt zonder dat ik oplet dan wordt ie gebeten door mijn hond. Dan kan ik dat toch niet op die jogger schuiven. Echt niet. Dat is geheel en al mijn verantwoordelijkheid.Fin schreef: Hij is er trouwens niet meer. En ik mis nu nog de ondeugd;). Dit was ook de hond met de gehandicapte knie die ik daardoor niet in zit kon zetten, en dat bemoeilijkte het trainen ook. Moeten ze uit zit overeind komen om alsnog naar een jogger uit te kunnen vallen, dan heb je meer tijd. Maar toch, allemachtig, het is echt niet teveel gevraagd om midden in een stad iemand met een hond niet van achteren al joggend vlak langs te passeren. Het was gelukkig maar één incident, dus kennelijk, andere joggers kunnen dat dan wel. Een beetje rekening houden met een ander.
Ik reageerde dus geheel en al als iemand met een agressieve hond en absoluut niet als jogger. Dat soort ambitieuze sportkarakters zijn mijn meer dan vreemd.