Eline* schreef:Wat een idioot gedoe. Wat mij betreft heeft een hond ook rechten die soms conflicteren met die van mij. Ik pieker er echter niet over om een hond als ik weg ben vast te gaan leggen ( of in een bench te stoppen) omdat ie op de bank klimt. Dieren moeten zich al op alle fronten schikken naar ons. Verdomd saai leven hoor! Ga maar eens een paar uur zonder tv/radio/boekjes of weet ik het wat voor je uit zitten staren met een lijntje aan de tafelpoot of in een klein kooitje. Nou, ik vind het niks, dus ook niet voor mijn dieren.
Dat dus. Het is zoiets onbenulligs en ongevaarlijks. Het leven wordt veel makkelijker als je af en toe een oogje dichtknijpt als je honden af en toe iets uithalen wat eigenlijk niet mag, maar wat ook verre van een halsmisdrijf is.
Ik weet dat zodra ik 's ochtends de deur uitga, Jack tegen het aanrecht gaat staan om te hengelen naar de bakjes met kattenbrokkies, Lilo er een beetje dommig maar vol verwachting naast. Ik heb het een paar keer gezien (stiekum door het keukenraam) en ik vind het hilarisch. En vrijwel elke dag kom ik thuis en ligt 1 van de bakjes (de andere kan hij niet bij) leeg op de grond. Ik heb wel eens op het keurenraam getikt toen ik het zag en Jack kreeg bijna een toeval van de schrik.

Vervolgens stapte ik binnen en lag hij met een doodonschuldige smoel op zijn kussen. (Lilo staat dan nog steeds dommig bij dat aanrecht, die heeft echt geen notie van kwajongensstreken.)
Ze kunnen allebei ook echt met gemak OP het aanrecht springen om al het kattenvoer op te vreten, ze kunnen vanuit stand immers nog veeeel hoger springen, maar op het aanrecht is
Heel Streng Verboden, dat weten ze, en ik vind het wel belangrijk dat ze zich aan die paar hele strenge regels houden, ook als ik er niet ben. Maar als je twintig strenge regels in gaat stellen, heb je veel meer risico dat er overtredingen begaan worden dan wanneer je er drie of vier hebt.
Een hond die weet dat hij 'eigenlijk' niet op de bank mag en zodra hij je binnen hoort komen als de sodemieter in zijn eigen mand gaat liggen, die is op zijn manier hartstikke braaf. Hij toont absoluut respect, door jouw regel te gehoorzamen zodra je in de buurt bent. Kijk, het wordt iets anders als een hond je ijskast leeghaalt of je schoenen onderpiest. Maar als een hond gewoon een beetje eigen initatief en karakter vertoont, en een heel klein beetje ondeugend is zonder jou rechtstreeks te confronteren, nou, ik denk echt niet dat je daar slechte ongehoorzame honden van krijgt. Integendeel. En ik denk dat je beter een hond kan hebben die zielstevreden stiekum lekker op de bank een dut kan gaan doen dan een hond die eigenlijk helemaal niks mag en vanuit frustratie foute dingen gaat doen.