Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wat is er toch met Berner Sennens aan de hand?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Muk

Ongelezen bericht door Muk »

jidde schreef:
Gaia schreef:
En ja, er wordt onwijs veel gesjoemeld met de DH, met name de DDR lijn is op dit moment uitermate populair om eens goed mee te klooien :N:
Zal dit eigenlijk alleen bij duitse herders zo zijn, dat gesjoemel? :denken:
Denk het niet, maar ik weet er te weinig vanaf om te zeggen dat met bepaalde andere lijnen gesjoemeld wordt. Ik gok dat het bij elk ras voorkomt, helaas.
Chiki
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder, working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Chiki »

jidde schreef:
Chiki schreef:
Jij legt nu toch net zo goed weer die scheiding. De kynoloog kan niet werken begrijp ik hieruit?
Dit was ook geen aardige opmerking van me, excuus.
Dit benadrukt de scheiding binnen het ras weer extra. Zoals ik al eerder zei: ik denk persoonlijk dat het beter is om het ras op te splitsen. Weet iedere liefhebber waar hij aan toe is!
Je kan nu zelf kiezen wat je wilt, waarom scheiden eigenlijk?
Je kunt hier toch niet meer spreken van 1 ras. De lijnen zijn zover uit elkaar gegroeid, zo ook de liefhebbers van die verschillende lijnen.
Chiki
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder, working Kelpie

Ongelezen bericht door Chiki »

Is dat zo??
Ik weet er niet al te veel van, maar ik heb (uit het asiel) een Duitse Herder uit werklijnen.
Met deze teef is stevig gefokt, er lopen 47 nakomelingen van haar rond. Grotendeels in de sport.
Toch heeft mijn teef HD-C heupen. En dat is meteen ook het enigste wat er bij haar getest is.
Ook qua opleiding en keuring heeft ze verder niets gedaan; op tweemaal een G op een clubmatch na.

Ik werd laatst aangesproken (via de mail) door een eigenaar van een nakomeling van mijn Eva.
Deze heeft zijn (KNPV)hond laten röntgenen omdat de hond zo'n last van zijn heupen had. En ja hoor! HD-C.
De eigenaar had een pup uit gegarandeerde HD-A fok gekocht (dacht hij).
Het bleek dat de fokker van zijn pup, dus de voormalige eigenaar van mijn hond, het heeft doen voorkomen dat de teef HD-A was.
Ook had hij te horen gekregen - met "bewijs"- dat de teef IPO-3 had en keurfok was.
Ook die dingen zijn niet waar, althans: ik heb daar geen bewijzen van, en ik bezit alle papieren van de hond.
-En trouwens ook van de hond die qua niveau echt niet verder komt dan een beginnend GG hondje.-
Dit alles wijst natuurlijk op een niet zo'n slimme eigenaar en een misschien niet zo betrouwbare fokker.
En rotte appels heb je overal, nietwaar?

Waar deze man (en ik ook) over viel was de reactie in de kringgroep: zo van, gut ja, dat komt vaker voor.
Dat doen alle fokkers, dat weet je toch.
En ook: man, piep niet zo; hondje opruimen en nieuwe kopen.

Moraal van het verhaal: blijkbaar is het ook MET dat geweldige strenge fokbeleid nog steeds mogelijk om op een wrakke manier te fokken en daar gewoon mee weg te komen.
Tuurlijk, ik zeg ook niet dat er geen misstanden voorkomen binnen de fokkerij, zoals al eerder aangegeven zal dat bij alle rassen helaas voorkomen... Ben het overigens helemaal eens met je moraal :wink: .
Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

Muk schreef:Bij de Newfoundlander bijvoorbeeld is er ook een database waar je tot veel generaties terug kunt kijken. En daar staan ook de gezondheidsuitslagen bij. Want van deze rasvereniging moet je bepaalde onderzoeken laten doen voordat je gaat fokken. En dat zal met andere rassen ook ongetwijfeld het geval zijn.
Kijk, dát is nou nog eens een goed initiatief! Ik had daar nog nooit van gehoord, bij mijn ras is daar totaal geen sprake van en dat maakt het zeer moeilijk om meer te weten te komen over eerdere generaties, hoe indrukwekkend de stamboom ook.
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

massam schreef:zo zie ik het ook. gezond is nog altijd meer dan niet ziek in mijn ogen.

de honden zullen niet ziek ziujn, niet sneller ziek worden en geen aandoeningen hebben, maar een lichamelijke handicap is het zeker.

dat bedoel ik met dat kan niet gezond zijn. gezondheid is niet altijd op een röntgenfoto te zien
Precies.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Anna*Poncho schreef:
Muk schreef:Bij de Newfoundlander bijvoorbeeld is er ook een database waar je tot veel generaties terug kunt kijken. En daar staan ook de gezondheidsuitslagen bij. Want van deze rasvereniging moet je bepaalde onderzoeken laten doen voordat je gaat fokken. En dat zal met andere rassen ook ongetwijfeld het geval zijn.
Kijk, dát is nou nog eens een goed initiatief! Ik had daar nog nooit van gehoord, bij mijn ras is daar totaal geen sprake van en dat maakt het zeer moeilijk om meer te weten te komen over eerdere generaties, hoe indrukwekkend de stamboom ook.
Mijn hemel, meen je dat nou?

Dan heb je A: nooit verder gekeken dan je neus lang is, want er zijn meer rassen die dat hebben (gelukkig), en B: het is me opeens overduidelijk waarom er zoveel problemen in jouw ras zitten.
Ik denk trouwens dat jouw ras niet de enige is hierin.

Ik vind het te belachelijk voor woorden dat mensen, fokkers én kopers, gezondheid niet meenemen in hun selectie.
Dat mensen niet open zijn ook over problemen.

Bij de Berners is het helaas fout gegaan, maar die hebben in elk geval een (slecht uitgepakte) poging gedaan indertijd.

Uitsluiten is niet de oplossing (tenzij je het over ernstige lijders hebt), maar openheid wel.
Mickie schreef: Een goede RV houdt de vinger aan de pols van het ras in al zijn aspecten.
Inderdaad.
En is daar open in.
Anders is het totaal zinloos.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Anna*

Marjoleine schreef:Dan heb je A: nooit verder gekeken dan je neus lang is, want er zijn meer rassen die dat hebben (gelukkig), en B: het is me opeens overduidelijk waarom er zoveel problemen in jouw ras zitten.
Hoe kun je nou verder kijken dan je neus lang is als je voor je eerste pupje gaat kijken? Wat kun je meer doen dan informeren bij de rasvereniging? De kennis die ik nu heb, had ik acht jaar geleden nog niet, hoe kon dat ook? Kennis bouw je op, door het wereldje te betreden, en gaat gepaard met vallen en opstaan meestal, helaas :(:

En ja, dat zal een deel van de reden zijn, dat er zoveel problemen in mijn ras zitten. Niet helemaal, het plotselinge en niet te stuiten populariteitsgehalte speelt natuurlijk ook een forse rol.
Ik vind het te belachelijk voor woorden dat mensen, fokkers én kopers, gezondheid niet meenemen in hun selectie.
Dat mensen niet open zijn ook over problemen.
Vind ik ook.
Anna*

Mickie schreef:
Anna*Poncho schreef:
Marjoleine schreef:Dan heb je A: nooit verder gekeken dan je neus lang is, want er zijn meer rassen die dat hebben (gelukkig)
Hoe kun je nou verder kijken dan je neus lang is als je voor je eerste pupje gaat kijken? Wat kun je meer doen dan informeren bij de rasvereniging? De kennis die ik nu heb, had ik acht jaar geleden nog niet, hoe kon dat ook? Kennis bouw je op, door het wereldje te betreden, en gaat gepaard met vallen en opstaan meestal, helaas :(:
Maar als je na die 8 jaar en meerdere honden nog steeds zegt dat je daar nog nooit van gehoord hebt... :19:
Ik bedoel een database waarin je als geïnteresseerde kunt kijken. Dat is nou niet een standaardonderdeel van de gemiddelde rasvereniging lijkt me.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Anna*Poncho schreef:Ik bedoel een database waarin je als geïnteresseerde kunt kijken. Dat is nou niet een standaardonderdeel van de gemiddelde rasvereniging lijkt me.
Er zijn landen waar dat normaal is en door de kennelclub geregeld wordt.
Dan hoef je niet alles erin te zetten als eigenaar, maar dat hoeft natuurlijk nooit. Dat is nou eenmaal vrijheid.

Maar als je dat belangrijk vindt, dan moet je dus in het bestuur van je club gaan, en zorgen dat ze erop aandringen bij de Raad dat het hier ook allemaal openbaar is/wordt.
Simpel toch? :19:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Ik hoorde wel dat de MH testen die nu bij de bernerpups van mijn ouders gedaan zijn ook in een database in Utrecht worden opgeslagen, zodat de verschillende testuitslagen van het bloed allemaal ook later nog terug te vinden zijn. Ik weet niet of dat hetzelfde is?
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Ja, zelfs een database kun je als fokker nog enigszins manipuleren, door bepaalde gegevens weg te laten.
De database van de rasvereniging van de newfoundlander in NL is al een goed begin, maar er zijn uitgebreidere databases van newfoundlander. Bijvoorbeeld, deze Duitse database. En ook daar kan het nog beter.
Ook bij de Newfoundlander komen veel ziektes voor, waarvan HD en ED de bekendste zijn. Maar ook hartafwijkingen en cystenurie komen veel voor. Maar niet iedere fokker neemt die laatste twee mee bij het onderzoek voordat je je teef / reu voor de fok inzet.
Kortom, het kan altijd beter, maar rotte appels zul je bij elk ras wel behouden.

En als pupkoper kun je ook niet alles uitsluiten, maar als je voor een ras kiest, dan is het niet zo lastig om achter de rasgebonden ziekten te komen. Dat lees je al snel genoeg als je je over het ras informeert. Tenminste dat lijkt mij. En met die rasgebonden ziektes kun je ook een eventuele database van de rasvereniging "lezen" en begrijpen. Mits die natuurlijk gratis toegankelijk zijn, maar dat is bij de Newfoundlander wel het geval. :wink:
sypke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabijhoun

Ongelezen bericht door sypke »

Anna*Poncho schreef:Ik vind het inderdaad ook zeer rasgebonden, dat hele gedoe over stambomen. Zo maakt het m.i. voor 'mijn' ras weinig meer uit of je al dan geen stamboomhondje koopt, daarvoor is het al te laat. Je kunt beter afgaan op je gevoel voor de fokker dan voor de bijbehorende papieren, want de kans op ziekten en aandoeningen is toch wel levensgroot aanwezig.
Zou dat voor jou een reden zijn om over te stappen op een ander ras, herplaatsers, asielhonden oid?

Ik verbaas me er wel eens over dat er mensen zijn die keer op keer een rashond kopen van een ras waarmee ze al verschillende keren slechte ervaringen mee hebben gehad.
Afbeelding
sypke
Zeer actief

Liesbeth schreef: Ik ook, vooral als je hem ziet "lopen" :N: .
Trekt hij erg aan de lijn of lijkt dat maar zo omdat zijn gangwerk zo raar is door zijn rare bouw?
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Nou, volgens mij probeert hij in de galop te springen, dus trekt hij. :mrgreen:
sypke
Zeer actief

Roelfien schreef:Nou, volgens mij probeert hij in de galop te springen, dus trekt hij. :mrgreen:
Ik vind het erg moeilijk te beoordelen, mede omdat het van die kleine filmpjes zijn.
Afbeelding
Myra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berner Sennenhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Myra »

Roelfien schreef:Ik hoorde wel dat de MH testen die nu bij de bernerpups van mijn ouders gedaan zijn ook in een database in Utrecht worden opgeslagen, zodat de verschillende testuitslagen van het bloed allemaal ook later nog terug te vinden zijn. Ik weet niet of dat hetzelfde is?
Ik had het eerder ook al gevraagd, maar ben benieuwd of het toevallig de pups van Jimat en Amore zijn :wink:
Afbeelding
Groetjes Marije, Ajana en Bear
*Mike en *Myra
Roelfien
Zeer actief

Myra schreef:
Roelfien schreef:Ik hoorde wel dat de MH testen die nu bij de bernerpups van mijn ouders gedaan zijn ook in een database in Utrecht worden opgeslagen, zodat de verschillende testuitslagen van het bloed allemaal ook later nog terug te vinden zijn. Ik weet niet of dat hetzelfde is?
Ik had het eerder ook al gevraagd, maar ben benieuwd of het toevallig de pups van Jimat en Amore zijn :wink:
Oh sorry, ik had het eerder niet gezien.
Ja dus. :mrgreen:
Anna*

sypke schreef:
Anna*Poncho schreef:Ik vind het inderdaad ook zeer rasgebonden, dat hele gedoe over stambomen. Zo maakt het m.i. voor 'mijn' ras weinig meer uit of je al dan geen stamboomhondje koopt, daarvoor is het al te laat. Je kunt beter afgaan op je gevoel voor de fokker dan voor de bijbehorende papieren, want de kans op ziekten en aandoeningen is toch wel levensgroot aanwezig.
Zou dat voor jou een reden zijn om over te stappen op een ander ras, herplaatsers, asielhonden oid?

Ik verbaas me er wel eens over dat er mensen zijn die keer op keer een rashond kopen van een ras waarmee ze al verschillende keren slechte ervaringen mee hebben gehad.
Tja moeilijk, ik denk er geregeld aan, natuurlijk kies ik liever voor een gezond ras of een herplaatser. Probleem is dat ik de Franse bull nu ken en dat er eigenlijk geen ander ras is dat zo goed bij me past. Maar het is verder gelukkig (nog) niet van toepassing.
Myra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berner Sennenhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Myra »

Roelfien schreef:
Myra schreef:
Oh sorry, ik had het eerder niet gezien.
Ja dus. :mrgreen:
Leuk! Volg ze in het opgroeien vanaf het bernerforum :ok:
Afbeelding
Groetjes Marije, Ajana en Bear
*Mike en *Myra
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

sypke schreef:
Roelfien schreef:Nou, volgens mij probeert hij in de galop te springen, dus trekt hij. :mrgreen:
Ik vind het erg moeilijk te beoordelen, mede omdat het van die kleine filmpjes zijn.
kijk maar naar haar armen en aan de lijn, die staan toch wel "onnatuurlijk" strak?

Bij andere show-dieren staat de lijn wat losser en loopt de eigenaar naast ! de hond,
zij dus àchter , nou, is dat trekken of niet? :wink:

en dat 2de gedeelte van haar is helemaal lachwekkend, ze camoufleerde het met een kortere lijn te nemen, dat zie je duidelijk

who is the boss?
Pak-de-bal

Chiki schreef:
jidde schreef: Tuana was bv ook geen mooie hond, wel werd ze regelmatig uitgescholden als werkhond vanwege der bouw en karakter. Kijk dat vind ik alleen maar goed :ok:
:eek: dat bedoel ik nou... uitgescholden voor werkhond... :evil:
Dat bedoel ik nou met de scheiding binnen het ras.
Doe mij maar lekker mijn werkhondjes, ik vind ze prachtig, ook al zien ze er volgens meneer en mevrouw de kynoloog uit als tuinstoelen.
Maar werken dat ze doen!!! Daar kunnen de kyno's een puntje an zuigen :mrgreen:
maar waarom uberhaupt een verschil gaan maken tussen:

showhonden en werkhonden, zoals met oa de Border Collie is gebeurd? :denken:

Ik wilde eerst een BC , maar niet zoveel er mee doen, toen werd mij de Show-line aangeboden dat te gaan kopen.
Maar .... die hebben weer meer langere haren , en dat vond ik ook weer niet zo mooi.
de werklijn heeft veel kortere ( halflang ) haren namelijk.

maar dat korte deed het weer niet goed op de shows, ...dus werd het steeds langer .

waarom nou toch , die 2 strijd in een zelfde ras? :19:

straks gaan ze de stabij ook in 2'en splitsen:

eentje voor de shows en eentje voor de jacht ....
.. dat is toch van de gekke?
sypke
Zeer actief

Pak-de-bal schreef: straks gaan ze de stabij ook in 2'en splitsen:

Daar is absoluut geen sprake van. Ik begrijp niet hoe je daarbij komt.
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Pak-de-bal schreef: maar waarom uberhaupt een verschil gaan maken tussen:

showhonden en werkhonden, zoals met oa de Border Collie is gebeurd? :denken:

Ik wilde eerst een BC , maar niet zoveel er mee doen, toen werd mij de Show-line aangeboden dat te gaan kopen.
Maar .... die hebben weer meer langere haren , en dat vond ik ook weer niet zo mooi.
de werklijn heeft veel kortere ( halflang ) haren namelijk.

maar dat korte deed het weer niet goed op de shows, ...dus werd het steeds langer .

waarom nou toch , die 2 strijd in een zelfde ras? :19:

straks gaan ze de stabij ook in 2'en splitsen:

Ik vraag me ten eerste af wat je motieven waren om een BC te willen als je het kenmerkende karakter ervan blijkbaar niet respecteert en niet zoekt :19:

En verder is het helemaal niet zo gek dat er binnen een ras verschillende richtingen gekozen worden: niet iedereen houdt nu eenmaal van hetzelfde. De een wil er nu eenmaal meer werkdrive in dan de ander, wat is daar mis mee? Hoe denk je dan hondenrassen ontstaan zijn? Over het algemeen niet om hun mooie uiterlijk, maar om wat mensen er mee wilden doen. Ik zie het probleem allemaal niet zo, zolang er overal de prioriteit ligt bij de gezondheid en stabiliteit, dan lijkt het mij persoonlijk prima dat er lijnen zijn met meer en minder werkdrift.

Edit: kan niet typen
Moniek B.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Moniek B. »

Caro. schreef:
jidde schreef:
massam schreef:
jidde schreef: Wat ik mij afvraag, een berner heeft toch niet echt een rare bouw ofzo? Toch hebben zij veel gewrichtsproblemen en ook komt er toch kanker bij voor. Weet iemand hoe dat komt? :denken: Want ik vind ze dus wel gewoon een normale bouw hebben die berners. Ja een hoop haar, dat wel :mrgreen:
erfelijkheid, te zware lijven etcetcetc. 100.000 mogelijke verklaringen
te zware lijven, dat geloof ik niet zo. Want dan zouden er vele mollossers ook last van moeten hebben. Berners zijn wel superpopulair, dus het komt denk ik eerder dan door met verkeerde honden/lijnen te fokken dan door de bouw

Maar vele molossers hebben hier toch ook last van?
Helaas zeer gevoelig voor gewrichtsproblemen en ik weet iig van de Rottweiler dat ze ook erg kankergevoelig zijn. Dat is op zich ook geen ras met extreme bouw.
De Berner Sennens en de Flatcoated zijn twee (in mijn ogen in elk geval) totaal verschillende rassen, met een bijzondere overeenkomst; een groot deel van de honden overlijdt aan MH (maligne histiocytose) of HS (histiocytair sarcoom). Deze kankersoorten komen relatief erg weinig voor bij andere rassen. Charly (mijn flatje) had dus ook HS. Ik heb mijn hoofd er al eens over zitten breken hoe het kan dat de ziekte vooral in deze twee rassen voorkomt, maar ja... als de wetenschappers er al niet achter zijn :19: Oncoloog Rutteman doet er dus onderzoek naar en daar is Charly ook voor sectie naar toe gegaan (nog geen uitslag trouwens).
Roelfien schreef:Ik hoorde wel dat de MH testen die nu bij de bernerpups van mijn ouders gedaan zijn ook in een database in Utrecht worden opgeslagen, zodat de verschillende testuitslagen van het bloed allemaal ook later nog terug te vinden zijn.

Zijn die test er al dan? Had ik nog niet van gehoord... vind het wel raar dat de FRC daar dan bijvoorbeeld geen gebruik van maakt....
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Moniek B. schreef:

De Berner Sennens en de Flatcoated zijn twee (in mijn ogen in elk geval) totaal verschillende rassen, met een bijzondere overeenkomst; een groot deel van de honden overlijdt aan MH (maligne histiocytose) of HS (histiocytair sarcoom). Deze kankersoorten komen relatief erg weinig voor bij andere rassen. Charly (mijn flatje) had dus ook HS. Ik heb mijn hoofd er al eens over zitten breken hoe het kan dat de ziekte vooral in deze twee rassen voorkomt, maar ja... als de wetenschappers er al niet achter zijn :19: Oncoloog Rutteman doet er dus onderzoek naar en daar is Charly ook voor sectie naar toe gegaan (nog geen uitslag trouwens).
Roelfien schreef:Ik hoorde wel dat de MH testen die nu bij de bernerpups van mijn ouders gedaan zijn ook in een database in Utrecht worden opgeslagen, zodat de verschillende testuitslagen van het bloed allemaal ook later nog terug te vinden zijn.

Zijn die test er al dan? Had ik nog niet van gehoord... vind het wel raar dat de FRC daar dan bijvoorbeeld geen gebruik van maakt....
Ik weet niks van deze test maar bijvoorbeeld de PRA gentest is niet uitwisselbaar per ras. Iedereen (elk ras) moet dus zijn eigen test laten maken. Als de MH-test bij Berners een gentest is dan zal hetzelfde zijn. Dan is het hooguit frustrerend dat de Benerclub er misschien harder achteraan is gegaan en er meer geld in heeft gestoken dan de Flatcoatclub. Onderzoeken of de 2 verenigingen contact hebben gehad is ook interessant?
Pak-de-bal

Gos schreef:En verder is het helemaal niet zo gek dat er binnen een ras verschillende richtingen gekozen worden: niet iedereen houdt nu eenmaal van hetzelfde. De een wil er nu eenmaal meer werkdrive in dan de ander, wat is daar mis mee? Hoe denk je dan hondenrassen ontstaan zijn? Over het algemeen niet om hun mooie uiterlijk, maar om wat mensen er mee wilden doen. Ik zie het probleem allemaal niet zo, zolang er overal de prioriteit ligt bij de gezondheid en stabiliteit, dan lijkt het mij persoonlijk prima dat er lijnen zijn met meer en minder werkdrift.

ik wist eerst niet eens, dat er 2 soorten BC 's waren
dat is toch al vreemd eigenlijk?

van 1 ras er 2 maken? :denken:

je hebt een BC of je hebt er niet eentje, maar het is weer van:
men vraagt en wij draaien :19:
Moniek B.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Moniek B. »

Rosita Compagner schreef:
Moniek B. schreef:

Ik weet niks van deze test maar bijvoorbeeld de PRA gentest is niet uitwisselbaar per ras. Iedereen (elk ras) moet dus zijn eigen test laten maken. Als de MH-test bij Berners een gentest is dan zal hetzelfde zijn. Dan is het hooguit frustrerend dat de Benerclub er misschien harder achteraan is gegaan en er meer geld in heeft gestoken dan de Flatcoatclub. Onderzoeken of de 2 verenigingen contact hebben gehad is ook interessant?
Ok, dat van de PRA Gentest wist ik niet, denk dat het dan misschien daar aan ligt? Vind namelijk wel dat de FRC er veel moeite voor doet om leden op te roepen mee te doen aan het onderzoek van Rutteman en krijg ook niet de indruk dat ze dit niet belangrijk genoeg vinden om geld aan uit te geven. Maar Rutteman geeft binnenkort een lezing voor de FRC over tumoren dus de vraag over de test bij de Berner Sennen kan ik daar stellen lijkt me. Heeft iemand wat meer info voor mij over die test, mag ook per pb natuurlijk!
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Pak-de-bal schreef:
Gos schreef:En verder is het helemaal niet zo gek dat er binnen een ras verschillende richtingen gekozen worden: niet iedereen houdt nu eenmaal van hetzelfde. De een wil er nu eenmaal meer werkdrive in dan de ander, wat is daar mis mee? Hoe denk je dan hondenrassen ontstaan zijn? Over het algemeen niet om hun mooie uiterlijk, maar om wat mensen er mee wilden doen. Ik zie het probleem allemaal niet zo, zolang er overal de prioriteit ligt bij de gezondheid en stabiliteit, dan lijkt het mij persoonlijk prima dat er lijnen zijn met meer en minder werkdrift.

Nee dat is helemaal niet vreemd, het grappige is nog dat jij de "oorspronkelijke" BC, de werkhond, dus niet ziet zitten. Dus jij zou juist blij moeten zijn met "men vraagt en wij draaien" :smile:
Ella46
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ella46 »

Gos schreef:
Pak-de-bal schreef:

Nee dat is helemaal niet vreemd, het grappige is nog dat jij de "oorspronkelijke" BC, de werkhond, dus niet ziet zitten. Dus jij zou juist blij moeten zijn met "men vraagt en wij draaien" :smile:

door mensen als PdB, die dus de raseigenschappen NIET respecteren en eigenlijk een ontypische hond willen, ontstaat die tweedeling.

jammer dat ze dat zelf niet snapt en wel op anderen loopt te zeuren.
Afbeelding
"Andy" Ground Zero Fifth Av. BH AD TT
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Pak-de-bal schreef:

je hebt toch ook werkmechels en showmechels?
Dit gaat al jaren prima die verdeling... ik zou never nooit niet een mechel uit showlijnen willen hebben
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”