Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gezondheid Duitse dog?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

dogluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): De Duitse Dog

Ongelezen bericht door dogluna »

chrico schreef:Karen, dat snap ik niet zo.
We hebben het niet over verantwoording nemen maar over informatie inwinnen.
Ik wil dit soort info gewoon voor mezelf weten, uit belangstelling voor het ras, mijn favo ras.
En ja, dat kost mij elk jaar wat geld, so what. Ik heb mijn info.
Het is namelijk ook mijn hond.
Je kan niet alles in de schoenen van de fokkers schuiven.
Ja en die informatie is voor jezelf,ik zie niet in waarom wij het veldwerk voor het bestuur en fokkers zouden moeten doen.
Ook mijn honden staan onder jaarlijkse controle,qua bloedonderzoek.
Maar die gegevens zijn voor mij belangrijk
Afbeelding

Groetjes van Ans en een doggenlebber van Lotte en Guus
Luna 25-11-1999-28-12-2006 Dimple 22-11-2000_ 07-05-2009 Voor altijd in mijn hart
Senna1
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Senna1 »

chrico schreef:Waar ik benieuwd naar ben is, wat zou de oplossing zijn volgens jou en wie of wat zou dan in een bestuur moeten zitten en vooral waarom. Wat komt het de dog ten goede?
In ieder geval vind ik een verdeling van 3 mensen die zelf fokken en een voorzitter die direct en indirect betrokken is bij het fokken van doggen, mede eigenaar is of was van een doggenkennel van een keurmeester :denken: en het bij andere clubs ook al eens verbruid heeft geen juiste mix van mensen die moeten waken over de gezondheid en verbetering van het ras.
In de verste verte niet kunnen deze mensen onpartijdig beslissingen nemen die goed zijn voor de Dog in het algemeen. De belangen zijn te groot.

De oplossing is niet zo lastig te verzinnen denk ik. Mensen die verstand hebben van het ras, honden in het algemeen en gezondheid. Een uitgekiende mix van mensen die op alle vlakken een specialiteit hebben en niet, vooral niet zelf fokken of direct bij een kennel betrokken zijn.

Namen kan ik je niet noemen en dat hoeft ook niet denk ik. Ik denk dat er genoeg mensen de Dog een warm hart toe dragen die zich kwalificeren voor deze posities!
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Is ook zo Ans, dat heb ik ook.
Alleen als blijkt dat zo een onderzoek bij kan dragen aan de totale gezondheid van ons ras, dan zou ik daar zeker aan meewerken en het niet zien als veldwerk doen voor anderen.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
chrico
Zeer actief

Senna1 schreef:
chrico schreef:Waar ik benieuwd naar ben is, wat zou de oplossing zijn volgens jou en wie of wat zou dan in een bestuur moeten zitten en vooral waarom. Wat komt het de dog ten goede?
In ieder geval vind ik een verdeling van 3 mensen die zelf fokken en een voorzitter die direct en indirect betrokken is bij het fokken van doggen, mede eigenaar is of was van een doggenkennel van een keurmeester :denken: en het bij andere clubs ook al eens verbruid heeft geen juiste mix van mensen die moeten waken over de gezondheid en verbetering van het ras.
In de verste verte niet kunnen deze mensen onpartijdig beslissingen nemen die goed zijn voor de Dog in het algemeen. De belangen zijn te groot.

De oplossing is niet zo lastig te verzinnen denk ik. Mensen die verstand hebben van het ras, honden in het algemeen en gezondheid. Een uitgekiende mix van mensen die op alle vlakken een specialiteit hebben en niet, vooral niet zelf fokken of direct bij een kennel betrokken zijn.

Namen kan ik je niet noemen en dat hoeft ook niet denk ik. Ik denk dat er genoeg mensen de Dog een warm hart toe dragen die zich kwalificeren voor deze posities!
Toch ben ik benieuwd wie of wat je op het oog heb.
Kijkend naar mezelf wil ik geen bestuursfunctie. Je doet het namelijk nooit goed. In mijn geval zou ik te horen krijgen dat een "leek" moet gaan beslissen over het ras. Wat is dan wijsheid?
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
dogluna
Zeer actief

chrico schreef:Is ook zo Ans, dat heb ik ook.
Alleen als blijkt dat zo een onderzoek bij kan dragen aan de totale gezondheid van ons ras, dan zou ik daar zeker aan meewerken en het niet zien als veldwerk doen voor anderen.
Maar dat veldwerk is alleens geweest volgens mij Whera,weinig naar buiten gebracht,ja misschien wel naar fokkers toe,maar niet naar de duitse doggen bezitters.
Wij ,bedoel ik dus de eigenaren van duitse doggen hebben hier niet veel van gehoord
Afbeelding

Luna 25-11-1999-28-12-2006 Dimple 22-11-2000_ 07-05-2009 Voor altijd in mijn hart
Senna1
Zeer actief
Contacteer:

chrico schreef:
Kijkend naar mezelf wil ik geen bestuursfunctie. Je doet het namelijk nooit goed. In mijn geval zou ik te horen krijgen dat een "leek" moet gaan beslissen over het ras. Wat is dan wijsheid?
Wat ik zeg, namen kan ik je zo niet noemen maar dat hoeft ook niet.
Wat dacht je bijvoorbeeld van dierenartsen, mensen met een gedegen kennis van genetica, mensen met gedegen kennis van erfelijkheid, mensen met een gedegen kennis van gedrag en gedragsstoornissen maar vooral mensen die zelf dus niet fokken en op geen enkele manier verbonden zijn met mensen die wel fokken.
Als bestuurder doe je het misschien nooit goed maar je kan wel proberen om zoveel mogelijk valkuilen te omzeilen.
Niet iedereen die geen doggen fokt is een leek toch....
chrico
Zeer actief

Je kan dat rapport opvragen bij de raad van beheer (is een afspraak die gemaakt is met het vorige bestuur)
Toen het rapport vrij kwam heb ik het opgevraagd door ik dacht uit mijn hoofd 10 euro(of zo) te storten op de rekening van de raad van beheer.
Ik ben geen fokker maar lees wel en iedereen kan dat rapport opvragen. Maar om nu te zeggen dat daar zoveel bijzonders instaat, er staat in wat de meeste eigenlijk wel wisten.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
chrico
Zeer actief

Senna1 schreef:
chrico schreef:
Wat ik zeg, namen kan ik je zo niet noemen maar dat hoeft ook niet.
Wat dacht je bijvoorbeeld van dierenartsen, mensen met een gedegen kennis van genetica, mensen met gedegen kennis van erfelijkheid, mensen met een gedegen kennis van gedrag en gedragsstoornissen maar vooral mensen die zelf dus niet fokken en op geen enkele manier verbonden zijn met mensen die wel fokken.
Als bestuurder doe je het misschien nooit goed maar je kan wel proberen om zoveel mogelijk valkuilen te omzeilen.
Niet iedereen die geen doggen fokt is een leek toch....
Die mensen die jij nu noemt zitten echt niet te wachten op een functie in een bestuur. Die hebben het al druk zat en geen tijd of willen geen tijd maken om zich hiervoor in te zetten. Hoe kunnen die dan zorgen dat het ras blijft voortbestaan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Senna1
Zeer actief
Contacteer:

chrico schreef: Die mensen die jij nu noemt zitten echt niet te wachten op een functie in een bestuur. Die hebben het al druk zat en geen tijd of willen geen tijd maken om zich hiervoor in te zetten. Hoe kunnen die dan zorgen dat het ras blijft voortbestaan
Hahaha kom nou toch whera..
Hebben ze ooit op volledig democratische wijze geprobeerd zulke mensen aan te trekken?
Wat een onzin, alsof er geen dierenartsen, mensen met verstand van genetica, erfelijksleer, gedragstherapeuten en wat niet meer zijn die zich willen inzetten voor een bepaald ras..

Nee alleen fokkers in het bestuur zetten gaat het ras vast redden :denken:
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

chrico schreef:Je kan dat rapport opvragen bij de raad van beheer (is een afspraak die gemaakt is met het vorige bestuur)
Toen het rapport vrij kwam heb ik het opgevraagd door ik dacht uit mijn hoofd 10 euro(of zo) te storten op de rekening van de raad van beheer.
Ik ben geen fokker maar lees wel en iedereen kan dat rapport opvragen. Maar om nu te zeggen dat daar zoveel bijzonders instaat, er staat in wat de meeste eigenlijk wel wisten.
nou als iedereen het al zo goed weet ,is het toch helemaal erg dat er niets mee gedaan wordt .
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Scooby
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Ik wil dit soort info gewoon voor mezelf weten, uit belangstelling voor het ras, mijn favo ras.
Hoi Whera,

Ik vind het wat anders als je dat laat doen, omdat je dat gewoon wilt weten van je eigen hond. Maar om het te doen, omdat de fokkers het niet (willen) doen, gaat mij gewoon te ver. Dan zoek ik wel een fokker uit die dat wel laat doen als ik dat allemaal zou willen weten.
Scooby
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

jip007 schreef:Whera maar het bestuur weet toch allang wat er mis is met het ras, er wordt toch niets gedaan , door het bestuur niet en door de fokkers niet , iedereen houd zijn mond stijf dicht.
Hoi Jip,

Nou, dat schiet lekker op dan... :roll:
chrico
Zeer actief

Dat hoor je mij niet zeggen. Ik probeer je alleen in te laten zien dat er een hoop tijd in een functie als bestuurslid gaat zitten en mensen met een hele drukke baan hier niet op zitten te wachten.
Daarbij krijg je een hoop gezeur aan je hoofd als je een bestuursfunctie bekleed en daar een hoop tijd in moet steken.
Tijd is wat het de mensen ontbreekt buiten de wil om vrijwillig zich in te zetten voor het ras.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
chrico
Zeer actief

jip007 schreef:
chrico schreef:Je kan dat rapport opvragen bij de raad van beheer (is een afspraak die gemaakt is met het vorige bestuur)
nou als iedereen het al zo goed weet ,is het toch helemaal erg dat er niets mee gedaan wordt .
Uit het onderzoek is gebleken dat maagtorsie, botkanker en plotselinge hartstilstand en cardiomyo de grootste problemen zijn.
Op maagtorsie en botkanker is moeilijk te screnen.
Cardiomyo kan je testen maar geeft geen garantie dat nakomelingen het niet krijgen.
En een plotselinge dood heeft vaak een andere oorzaak en daar is achter te komen met een sectie.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Senna1
Zeer actief
Contacteer:

chrico schreef:Dat hoor je mij niet zeggen. Ik probeer je alleen in te laten zien dat er een hoop tijd in een functie als bestuurslid gaat zitten en mensen met een hele drukke baan hier niet op zitten te wachten.
Daarbij krijg je een hoop gezeur aan je hoofd als je een bestuursfunctie bekleed en daar een hoop tijd in moet steken.
Tijd is wat het de mensen ontbreekt buiten de wil om vrijwillig zich in te zetten voor het ras.
De huidige bestuurders hebben er toch ook tijd voor gemaakt? werken die verder niet? :denken:
Ik snap je niet.. je doet nu net of alleen doggenfokkers plaats kunnen nemen in het bestuur en dat er geen mensen met andere specialiteiten tijd zouden willen maken om zich in te zetten voor een ras. Alsof we het huidige bestuur op onze blote knieën moeten bedanken voor al het fantastische werk dat ze helemaal "vrijwillig" doen :roll:

Als ze een serieuze poging zouden doen om dit soort mensen aan te trekken en het ook gewoon toe zouden laten kan je me niet wijs maken dat die niet te vinden zijn!
chrico
Zeer actief

Scooby schreef:
Hoi Whera,

Ik vind het wat anders als je dat laat doen, omdat je dat gewoon wilt weten van je eigen hond. Maar om het te doen, omdat de fokkers het niet (willen) doen, gaat mij gewoon te ver. Dan zoek ik wel een fokker uit die dat wel laat doen als ik dat allemaal zou willen weten.
Maar als jij je zo druk maakt om het ras en je kan een steentje bijdragen aan de gezondheid van het ras als eigenaar van een dog, dan valt het me tegen van je dat je daaraan niet zou willen meewerken omdat het je wat tijd en geld zou kosten.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
jip007
Erelid

chrico schreef:
jip007 schreef:
Uit het onderzoek is gebleken dat maagtorsie, botkanker en plotselinge hartstilstand en cardiomyo de grootste problemen zijn.
Op maagtorsie en botkanker is moeilijk te screnen.
Cardiomyo kan je testen maar geeft geen garantie dat nakomelingen het niet krijgen.
En een plotselinge dood heeft vaak een andere oorzaak en daar is achter te komen met een sectie.
Maar een reu die cardiomyo heeft vis je er wel uit met een hartonderzoek , doe je dat niet dekt hij gewoon nog ff lekker door. En sectie hoor je zoiezo altijd te doen als fokker , hoewel de meeste geloof ik liever niet willen weten wat de uitslag is :roll: Dus met andere woorden over 10 jaar is het ras er nog net zo aan toe , of nog slechter.
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Danny, op de een of andere manier kan ik me niet aan het idee ontrekken dat je iets met het bestuur gehad heb dat je zo reageerd.
Ik vraag me af op welke grond je je mening gevormd heb.
Tuurlijk mag je een eigen mening hebben over wie of wat, alleen denk ik dat de realiteit wel voor ogen gehouden moet worden dat welke club je ook neemt, de vrijwilligers niet voor het oprapen liggen.
Misschien is het wel handiger als men juist die vrijwilligers eens het gevoel geven dat men ze waardeerd om wat ze doen en niet veroordeeld op wat ze in het dagelijks zijn (fokker, keurmeester, partner van).
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Senna1
Zeer actief
Contacteer:

chrico schreef: Danny, op de een of andere manier kan ik me niet aan het idee ontrekken dat je iets met het bestuur gehad heb dat je zo reageerd.
Ik vraag me af op welke grond je je mening gevormd heb.
Je kunt je afvragen wat je wilt whera want ik heb niets gehad met het bestuur. Ik vorm mijn mening op basis van het feit dat er niets gebeurd ondanks de problemen die er toch wel zijn met het ras en zelfs ook gewoon bekend zijn bij deze mensen. Wat zitten ze daar dan te doen? Als ze weten wat het probleem is en er gebeurd al 10 jaar niets met die gegevens.. wat voor nut heeft het bestuur dan?
Bepalen wat mooie doggen zijn? en verder geen reet geven om karakter en gezondheid?
chrico schreef: Tuurlijk mag je een eigen mening hebben over wie of wat, alleen denk ik dat de realiteit wel voor ogen gehouden moet worden dat welke club je ook neemt, de vrijwilligers niet voor het oprapen liggen.
Dank je :roll:
Nee, de vrijwilligers liggen niet voor het oprapen maar vrijwilligers die misschien niet helemaal het juiste doel voor ogen hebben maken ook geen verschil. Als de kans gegeven zou worden kan je me niet wijs maken dat er geen andere mensen voor te krijgen zijn dan fokkers!
chrico schreef: Misschien is het wel handiger als men juist die vrijwilligers eens het gevoel geven dat men ze waardeerd om wat ze doen en niet veroordeeld op wat ze in het dagelijks zijn (fokker, keurmeester, partner van).
Het één is onlosmakelijk verbonden met het ander whera..
Een bestuur moet bestaan uit onafhankelijke mensen en dat zijn deze mensen niet..simpel!
Gaat het volgens jou allemaal soepel dan binnen de NDDC?
Wat hebben ze de laatste 10 jaar al gedaan aan verbetering van het ras?
jip007
Erelid

chrico schreef:
Scooby schreef:
Hoi Whera,

Maar als jij je zo druk maakt om het ras en je kan een steentje bijdragen aan de gezondheid van het ras als eigenaar van een dog, dan valt het me tegen van je dat je daaraan niet zou willen meewerken omdat het je wat tijd en geld zou kosten.
ik denk dat je alleen het ras kan verbeteren als fokkers een keer eerlijk en open worden tegen elkaar . Maar dat is geloof ik erg moeilijk voor de meeste , dus mond stijf dicht en maar door blijven fokken.
Afbeelding
dogluna
Zeer actief

k denk dat je alleen het ras kan verbeteren als fokkers een keer eerlijk en open worden tegen elkaar . Maar dat is geloof ik erg moeilijk voor de meeste , dus mond stijf dicht en maar door blijven fokken.
Dat is juist dan werk voor een rassenvereninging,regels aanpassen.
Neem nu het laatste geval van 3 dode pups,dan zou eigenlijk sectie verplicht moeten worden,en nav de uitkomst de moederhond uit de fok halen.
Afbeelding

Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

jip007 schreef:
chrico schreef:
Scooby schreef:
Hoi Whera,

ik denk dat je alleen het ras kan verbeteren als fokkers een keer eerlijk en open worden tegen elkaar . Maar dat is geloof ik erg moeilijk voor de meeste , dus mond stijf dicht en maar door blijven fokken.
hahahahaha zolang er in een bestuur van een RV mensen zitten die teveel in het fokkers wereldje verkeren, blijf je dit soort dingen houden
wie het dichtst bij het vuur zit warmt zich het meest

en fokker onder elkaar zijn als kat en hond ze gunnen elkaar hwet licht in de ogen niet.

een RV zou eens moeten beginnen met het afschaffen van de aankeuring, en verplicht stellen dat een hond minimaal 3 Utjes heeft moeten kijgen onder 3 verschillende keurmeesters.

dan zou je een proefdekking na keuze van de eigenaar van reu/teef moeten plaats vinden en deze puppen zouden zich eerst moeten bewijzen voor dat er verder mee gefokt zou mogen worden.

dan zou er een verpichte DNA test gedaan moeten worden zodat je deze kan over leggen met die van de teef of reu die je voor de dekking in gedachten hebt of dat de geneties bepalling geen zietes mee drAgen.

dan zou er verplicht gesteld moeten worden dat er DNA testen op de puppen worden gedaan zo dat er de fraude met stamboom minimaal is.

zo denk ik dat je veel beter met de toekomst bezig bent van je ras.
maar ja krijg dat maar eens door een uitzondelijke lede vegadering , als je het niet al door het bestuur van tafel word geveegt.

mol :8):
jip007
Erelid

dogluna schreef:
k denk dat je alleen het ras kan verbeteren als fokkers een keer eerlijk en open worden tegen elkaar . Maar dat is geloof ik erg moeilijk voor de meeste , dus mond stijf dicht en maar door blijven fokken.
Neem nu het laatste geval van 3 dode pups,dan zou eigenlijk sectie verplicht moeten worden,en nav de uitkomst de moederhond uit de fok halen.
zo zou het wel moeten.
Afbeelding
Mol
Zeer actief

dogluna schreef:
waarom aleen de teef? de reu heeft hier ook mee van doen hoor.

dogluna
Zeer actief

Mol schreef:
dogluna schreef:

Die kwam in dit geval uit het buitenland,denk dat wij daar geen zeggenschap over hebben,gaat het om een nederlandse reu, ja dan ook die uit de fok ,ligt dus aan de uitkomst van de sectie
Afbeelding

jip007
Erelid

ik weet het niet mol , 3 utjes halen zegt toch niets over de gezondheid , alleen of de hond aan het ras type voldoet , al is dat de laatste tijd ook niet meer het geval :roll: .
Afbeelding
Mol
Zeer actief

jip007 schreef:ik weet het niet mol , 3 utjes halen zegt toch niets over de gezondheid , alleen of de hond aan het ras type voldoet , al is dat de laatste tijd ook niet meer het geval :roll: .
nee jip maar als je 3 keurmeester hebt dan weet je wel dat hij/zij temiste wel echt aan de standaard voldoed.
en het is niet zalig makent voor de fok op gezondheid dat is zeker waar maar je heb wel een begin en als je dan ook die verplichte DNA test invoer ga je wel de goede kan op

Mol
Zeer actief

dogluna schreef:
Mol schreef:
dogluna schreef:

Die kwam in dit geval uit het buitenland,denk dat wij daar geen zeggenschap over hebben,gaat het om een nederlandse reu, ja dan ook die uit de fok ,ligt dus aan de uitkomst van de sectie
vind dat wat ver gezocht sorry, maar een pup kan ook dood geboren worden door asem tekort.
vind ook niet echt dat je daar een oorzaak voor moet zoeken kunnen altijd complikaties optreden, tis anders als ze met 12 weken zomaar het loodje leggen.

maar met een DNA test kan je dit ook al uit bannen in zo verre en als je dan een onderzoek vericht berijk je er teminste wat mee.

jip007
Erelid

Mol schreef:
jip007 schreef:ik weet het niet mol , 3 utjes halen zegt toch niets over de gezondheid , alleen of de hond aan het ras type voldoet , al is dat de laatste tijd ook niet meer het geval :roll: .
nee jip maar als je 3 keurmeester hebt dan weet je wel dat hij/zij temiste wel echt aan de standaard voldoed.
en het is niet zalig makent voor de fok op gezondheid dat is zeker waar maar je heb wel een begin en als je dan ook die verplichte DNA test invoer ga je wel de goede kan op

vergeet niet dat de keurmeesters die meestal de doggen keuren zelf ook doggen fokken , en daar zitten er 2 van in het bestuur :denken:
Afbeelding
Senna1
Zeer actief
Contacteer:

jip007 schreef:
Mol schreef:

vergeet niet dat de keurmeesters die meestal de doggen keuren zelf ook doggen fokken , en daar zitten er 2 van in het bestuur :denken:
En zo is het cirkeltje weer rond..
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”