Dat is toch ook logisch? Dan neem je gewoon een hond met een tandje minder drift. Qua moed hoeft zo'n hond alleen niet bang te zijn voor schapen. Of vind je een schaap vergelijkbaar met een hooligan of inbreker?-Saskia- schreef:Maar je haalt het er wel uit in die situatie. Dat is een keuze die je maakt.malinois schreef:en nee die drift breng ik er niet in dat zit in t beestje
Dat honden gefokt worden voor een bepaalde functie maakt niet dat ze enkel kunnen functioneren binnen dat kader.
Niets zo veelzijdig als een herder. Mijn honden worden blij van schapendrijven maar zodra ik er een afstandsbediening voor nodig heb stopt het verhaal.
Uitlaatkleppen genoeg waar ze evengoed hun genetische bagage in kwijt kunnen.
Snap dat je het niet wil horen/lezen en ja je punt is duidelijk betreffende inzet van een 'hond als wapen' vind je verwerpelijk... neemt niet weg dat nog steeds drift veel samenkomt met eigenschappen als moed. Je kunt niet zomaar een beetje minder drift fokken zonder het aspect moed te verminderen. Je hebt namelijk wel heel moedige honden zonder drift, maar die hebben dan weer geen zin om alert een verdachte te bewaken zodra voor hem de dreiging wegvalt (bijv doordat de verdachte zich schuil houdt).
Daarnaast is gaat de vergelijking met mechels in de agility ook niet op, daar ontbreekt de zelfbelonende factor van bijten. Mijn mechels vinden een hondensurvival helemaal het einde, zijn rustig voor- en na de wedstrijd, maar eenmaal onderweg is het GÁÁN