Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

advies?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Re: advies?

Ongelezen bericht door Rami »

Inge O schreef: vlam eet wel zo'n 15% minder, maar dat heeft in haar geval met de leeftijd te maken.
Dat zie ik hier met Billy ook. Niet gecastreerd maar wel een dagje ouder (11) en ik geef hem sinds een jaar ongeveer ook wat minder dan eerder (ongeveer 100 gram minder, dus hij merkt het verder niet, denk ik, hoop ik :D).
Silka (wel gecastreerd) wordt ook niet dik, maar zij lijkt het zelf te reguleren. Er zijn periodes dat ze wel eens wat laat liggen (of liever, haar vleesbotten gaat begraven :wink: ) en dat is voor mij een teken om wat minder te geven.
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

wendy71 schreef:Nou, ik had 30% van de voeding afgehaald en toen werden ze nog te dik..
Daarbij lopen ze elke dag een uurtje of 2 los(buiten de aanlijn wandelingen), dus nee je kan niet stellen dat het alleen maar aan de baas ligt dat de hond aankomt na castratie.

Daarbij zie ik aan Jakko dat hij minder mooi/bespierd is na zijn castratie(medische grond) en sodeju wat vind ik dat jammer. :ugh:
Dat kan ik me heel goed voorstellen. En ik denk dat het net als bij mensen is, de een wordt er wel dikker van en de ander niet.
Carool
Actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders Ronin & Ran

Ongelezen bericht door Carool »

Renee1966 schreef:Het kan natuurlijk ook zo zijn, dat je honden hebt met een snellere stofwisseling dat die daardoor geen last hebben van castratie.
Er zijn tenslotte ook mensen die een snellere stofwisseling dan gemiddeld hebben.
Zelf heb ik dat ook.
Ik weeg vanaf mijn 14e hetzelfde (ben nu 42) nl. 54 kg bij 1m65 lengte, en ik kan alles eten zoveel als ik wil en ik kom geen gram aan :19:
Moet eerder oppassen dat ik geen kilo's kwijtraak.
Als ik dezelfde hoeveelheid was blijven eten, als toen ik 18 was, was ik nu een tonnetje geweest. :wink:

Marc, het gaat er mij om, dat je alles op castreren gooit. Dit is gewoon niet zo. Eerst was het gedrag en dat ze sociaal in een soort van isolement zouden komen en nu is castreren ook voor jou de grootste schuld van dik worden.
Ze zeggen het ook altijd van katten. Ja, je moet altijd even het eetgedrag goed in de gaten houden, maar mijn poezen en katers zijn nooit dik geworden na een castratie.
Nee, dik worden van castreren zijn "oude" verhaaltjes............... uitzonderingen heb je altijd. Net zo goed, dat een castratie ook niet altijd goed gaat en daar zeker wel een risico aan vast zit. En juist dat risico vind ik veel belangrijker, dan al dat gewurm om en over castreren.

Groetjes Carool
"Alles van waarde is weerloos"
Lucebert 1924-1994

Foto's
Stamboom Ronin
Stamboom Ran
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Hier ook een teef op de leeftijd van 5 jaar laten castreren.
Ze is echt flink veranderd. Haar vacht is ook veranderd (en dat voor een gladharige hond), ze wordt ontzettend snel dik eet minder dan de helft van ervoor, haar bespiering is veranderd lijkt wel zachter geworden en ze is ook een stuk luier geworden.
Daarnaast is ze kwa karakter ook veel veranderd. Ik ben nog steeds ontzettend blij dat ik het bij haar heb laten doen en zou het zo weer doen moet ik weer voor die keuze staan maar ik denk wel dat het een hele ingreep is, en dan niet alleen de operatie.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Renee1966 schreef::oeps: Ik wil bij deze even terugnemen dat het aan de baas ligt, dat de hond te dik wordt na castratie (sorry :roos: )

Maar de baas heeft er wel een hand in hoor.Max is nooit lui,moddervet en weet ik veel wat geworden door zijn castratie en Bente (10 jaar en een ruim half jaar geleden vanwege medische noodzaak gecastreerd) is wat dat aangaat ook geen spat veranderd.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

MARC_S schreef: Ik zou het ook niet doen als mijn inkomen er later vanaf hing.
En dat is dus het verschil tussen jou en mij Marc. Als mensen mij om advies vragen krijgen ze een eerlijk antwoord, gebaseerd op wat naar de beste medische kennis het best is voor zowel de hond als de omgeving. En dat kan in sommige gevallen castratie zijn, en in somme gevallen juist niet.

Geld speelt daarbij geen rol. Dat kan voor een liegende, onethisch werkende verkoper van wanproducten ongelovelijk zijn maar toch is het zo. En de gevolgen zijn ook duidelijk hoor. Waar klantnaaiende verkopers als jij in een groot vrijstaand huis aan het water kunnen wonen, leven wij op een klein huurappartementje aan een drukke straat.

En over die Volvo gesproken, in wat voor een auto rij jij eigenlijk? Ik in een Fiat Palio Adventure uit 2003.
Afbeelding

2e hands gekocht toen ik nog bij mijn vroegere baas werkte. Leuk bakkie hoor, lekker zuinig ook met zijn 1.6 l motor, maar net geen volvo.

Mijn vriendin heeft überhaubt geen auto. Kan ze na 9 jaar gestudeerd te hebben en na 10 jaar fulltime werken (6 dagen per week) niet betalen.

Geeft allemaal niet hoor, we zijn érg gelukkig. Simpel wonen zonder teveel luxe autos et cetera is gewoon de prijs die we betalen voor eerlijk zijn en doen wat we leuk vinden. Al gaf je me een miljoen met huis aan het water 3 paarden en een volvo dan nog zou ik niet zo'n liegende kwal willen zijn. Kwestie van prioriteiten stellen.

Kees
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Casey schreef:En dat is dus het verschil tussen jou en mij Marc. Als mensen mij om advies vragen krijgen ze een eerlijk antwoord, gebaseerd op wat naar de beste medische kennis het best is voor zowel de hond als de omgeving. En dat kan in sommige gevallen castratie zijn, en in somme gevallen juist niet.

Geld speelt daarbij geen rol. Dat kan voor een liegende, onethisch werkende verkoper van wanproducten ongelovelijk zijn maar toch is het zo. En de gevolgen zijn ook duidelijk hoor. Waar klantnaaiende verkopers als jij in een groot vrijstaand huis aan het water kunnen wonen, leven wij op een klein huurappartementje aan een drukke straat.

En over die Volvo gesproken, in wat voor een auto rij jij eigenlijk? Ik in een Fiat Palio Adventure uit 2003.

2e hands gekocht toen ik nog bij mijn vroegere baas werkte. Leuk bakkie hoor, lekker zuinig ook met zijn 1.6 l motor, maar net geen volvo.

Mijn vriendin heeft überhaubt geen auto. Kan ze na 9 jaar gestudeerd te hebben en na 10 jaar fulltime werken (6 dagen per week) niet betalen.

Geeft allemaal niet hoor, we zijn érg gelukkig. Simpel wonen zonder teveel luxe autos et cetera is gewoon de prijs die we betalen voor eerlijk zijn en doen wat we leuk vinden. Al gaf je me een miljoen met huis aan het water 3 paarden en een volvo dan nog zou ik niet zo'n liegende kwal willen zijn. Kwestie van prioriteiten stellen.

Kees
Hoi Kees, ik weet niet waar jij vandaan haalt dat ik een of andere rijke verkoper ben die mensen naait maar dat valt dus wel mee hoor. :mrgreen:
Jij hebt deze hele discussie aan gegeven dat castreren wel meevalt en dat vind ik vreemd voor een dierenarts. Dat mag toch? Dat ik dan meteen een liegende kwal en een rijke verkoper wordt begrijp ik niet zo. Ik woon ook maar gewoon in een huurhuisje en mijn auto is veeeeeeel ouder dan de jouwe als we daar tof over gaan doen. :mrgreen: Niemand kan over een Suzuki Swift heen van 1984. Voorlopig ben jij hier de rijke man dus en aangezien je mij begint uit te schelden moet ik zeggen dat ik je op dit moment ook wel meer de kwal vind eigenlijk. :80:

Waarom is mijn opmerking zo'n heet hangijzer? Het is hier toch vrij algemeen om als dierenarts te zeggen dat je hond die ingeent wordt meteen een afspraak voor castratie mag maken. Moet toch gebeuren nietwaar meneer of mevrouw? Anders gaat hij maar vechten en loops worden en dan krijgen ze tumoren en gaan ze dood. Zien we U over 6 maandjes met de hond OK?

Kijk, ik weet niet wat dat dan moet voorstellen maar ik neem aan dat ze geld willen. :wink:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

MARC_S schreef:
Moos schreef:
Renee1966 schreef:
Als een hond te dik wordt na castratie, ligt dat volgens mij toch echt aan de baas.
Dat vind ik net zo doorslaan 1 kant op als zeggen dat elke hond te dik wordt na castratie :wink: Saar is (jong) gecastreerd, en die hond kan nauwelijks meer iets eten zonder dikker te worden. Ze is verder heel vrolijk, actief, niet moe of lusteloos ofzo, maar ze wordt van lucht al dik. Eigenlijk zou er een kilo af moeten, maar ik doe het niet meer omdat ik vind dat ze ook voedingsstoffen binnen moet krijgen. Ze krijgt nu zo'n 50-75 gram kvv op een dag, en minder doe ik gewoon niet. Ze blijft zo heel stabiel op gewicht, maar ja, wel iets te zwaar. Je ziet het niet aan d'r overigens hoor, ze is niet dik ofzo. Maar ik heb liever dat ik die ribbetjes wat makkelijker kan voelen.
Ze heeft ook altijd honger, en zeker nu ik Vera heb vind ik het contrast soms best schrijnend. Vera eet goed, eet makkelijk, maar heeft gewoon genoeg met een normale portie. Dan heeft ze de rest van de tijd geen honger, en is gewoon verzadigd. Saar is dat nooit, ook niet gek als je bedenkt hoe weinig ze nog maar mag eten.

Dus nee, het is niet zo dat je een gecastreerde hond altijd simpeltjes op gewicht houdt, echt niet :wink:
Dank U. Wuilus woog 45 kilo en was vrij jong gecastreerd. Ze kon 20% van het dieet van Eva eten en dat was dus 2 rodischijfjes op een dag :80: . Dus 200 gram vlees op een hond van 45 kilo. Ik voelde me een beul en ze had altijd verschrikkelijke honger. Als ik die liet eten werd het een tafel zo dik. Eva ongecastreerd weegt 20 kilo, ze eet bijna een kilo per dag. Cleo kan de helft van wat Eva eet eten, ongeveer 400 gram en die weegt meer dan Eva en is ook gecastreerd. Dapper kon 800 gram vlees eten en die woog 22 kilo en stond daar super mooi op. Dus mijn ongecastreerde honden aten meer dan 2-3 keer zoveel eten als de gecastreerde.

O ja, die gecastreerde zijn nog dikker ook op dat beetje eten :piew:

Dus ik vind het kul dat je dat zo wel even regelt. Het is ronduit zielig als je hond naar maar 25% van zijn normale portie kan eten. Hoe kan een kruising bouvier nu voldoende voeding halen uit 2 rodiburgers????
Maar hier is dat dus niet het geval Marc.
Kaya is 3,5 jaar geleden gecastreerd (teef dus) en moet ik echt heel veel voeren om op gewicht te houden.
Zij weegt nu 35 kg, te mager ondanks dat ze echt slank moet zijn vanwege HD, en krijgt bijna 1 kilo versvlees per dag.

Puchu, reu ongecastreerd en 33 kg, krijgt 400 gram en is daar eigenlijk nog te dik op, maar die mag ik niet minder dan dit gaan voeren van de dierenarts (die mij overigens wel gewaarschuwd heeft dat castreren hem dikker zal maken).

Nu weet ik dat Puch ongetwijfeld een uitzondering zal zijn, maar Kaya is dus een gecastreerde teef die ik volop voer en die absoluut niet dik wordt.
Ik vraag me dus af of dit verhaal van dikker worden ook in het algemeen voor teven geldt.
Laatst gewijzigd door Caro. op 07 dec 2009 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
CKS
Zeer actief

MARC_S schreef: Hoi Kees, ik weet niet waar jij vandaan haalt dat ik een of andere rijke verkoper ben die mensen naait maar dat valt dus wel mee hoor. :mrgreen:
Je zegt zelf dat je zou liegen als je dat geld oplevert. Mag hoor van mij, maar zo zit ík dus gelukkig niet in elkaar :ok:
Ik snap ook best dat jij denkt dat alle dierenartsen ook zo in elkaar zitten. Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten immer :ugh: Ik vind het dan wel weer heel zielig voor je dat jij zo moet leven. Maar dat is gelukkig jouw probleem en niet het mijne :D

Kees
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Casey schreef:
MARC_S schreef: Hoi Kees, ik weet niet waar jij vandaan haalt dat ik een of andere rijke verkoper ben die mensen naait maar dat valt dus wel mee hoor. :mrgreen:
Je zegt zelf dat je zou liegen als je dat geld oplevert. Mag hoor van mij, maar zo zit ík dus gelukkig niet in elkaar :ok:
Ik snap ook best dat jij denkt dat alle dierenartsen ook zo in elkaar zitten. Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten immer :ugh: Ik vind het dan wel weer heel zielig voor je dat jij zo moet leven. Maar dat is gelukkig jouw probleem en niet het mijne :D

Kees
Toen ik met mijn dierenarts sprak over de reu-agressie van mijn reu, opperde ze dus ook castratie.
Maar ze zei me wel eerst te overleggen met een gedragsdeskundige om te bekijken of dit niet uit onzekerheid voortkomt, want dan kon castratie het eventueel erger maken, én dat hij dus nog sneller dik zou worden.
Eventueel wilde ze hem wel chemisch castreren om te bekijken hoe of wat.

Uiteindelijk hebben we dus besloten helemaal niets te doen, maar ik werd dus nog best redelijk voorgelicht moet ik zeggen.
Al verbaasde ik me daar wel over hoor :F:
Afbeelding
A good dog never dies...

CKS
Zeer actief

Caro. schreef: Uiteindelijk hebben we dus besloten helemaal niets te doen, maar ik werd dus nog best redelijk voorgelicht moet ik zeggen.
Waarom verbaast je dit? Vaak spelen er gewoon meerdere zaken een rol, en een advies is dan ook niet zo gemakkelijk en algemeen. Mij vriendin heeft op dit moment ook een erg lastig geval. Een hond met een waslijst aan problemen die om medische redenen eigenlijk gecastreerd zou moeten worden (prostaathyperplasie). Maar de hond (cocker) heeft sowieso gewichtsproblemen, is verder voor iets anders onder behandeling met steroides, en tussen de drie honden bestaan gigantische gedragsproblemen.

Dus hier zijn we ook verschillende plannen aan het maken, in samenwerking met een gedragstherapeut, en in combinatie met de therapieën voor de andere problemen van de hond. Castratie zal ooit wel moeten waarschijnlijk maar eerst moet een aantal andere problemen opgelost worden. Bepaalde zaken zijn niet zo eenvoudig als bepaalde mensen ze voor willen stellen ;)

Kees
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

MARC_S schreef:
Casey schreef:
Martijn schreef:Nou goed, we zijn er uit.
Castratie heeft louter grote voordelen en kan niets ook maar in het minst in negatieve zin veranderen.
Als dat wel zo is ben je zelf geschift of je honden zijn het.

Goed hoor.
Nee hoor. En dat heb je mij (en niemand hier) ooit horen beweren. Dat zou ook net zo'n totale kolder zijn als het tegenovergestelde, dat castreren iets verschrikkelijks is wat zo goed als alleen maar nadelen voor de hond heeft.

Gelukkig wordt dat laatste op dit forum slechts door zeg twee personen of zo verkondigd :tongue:

Kees
Ja fijn he? Ik bedoel het basisinkomen van jou zal daar toch uit moeten komen dus jij praat zo "ongekleurd" haha :wink: Volgens mij verkondigen wij dat helemaal niet en we zijn ook niet de enige die klakkeloos castreren geen goed idee vinden. Er staat nergens dat er geen goede redenen kunnen zijn om je hond te castreren maar soms is het leuk iemand helemaal in een hokje te drukken in de hoop dat diegene ook echt op basis van die stelligheid veroordeeld zal worden. Soort van "jij zegt zus en zo" zonder te luisteren naar wat iemand echt zegt. Puur voor de massa meningen aan iemand koppelen.

Als je nl goed leest is alles net een tikje meer genuanceerd. En vooral jij weet ook prima met welk gemak een DA zegt "kom maar terug als hij 9 maanden is voor castratie" "moet je echt doen hoor, anders krijg je allerlei problemen met de hond en zijn/haar gezondheid"

Daar mag in mijn ogen wel wat tegen gedaan worden. Hoeveel mensen hier lopen nu niet met hun 2e of 3e hond en hebben altijd nog spijt dat ze zo klakkeloos op advies van een DA hun hond hebben laten castreren. Ik begrijp sowieso niet waarom mensen zich klakkeloos iets aan laten smeren door een verkoper van dat product maar dat ben ik. Jij gaat later in je beroep zakken geld binnen halen van mensen die hun honden bij jou laten desexen. Dus jouw mening hierover is me iets te gekleurd om onafhankelijk te zijn.

Verder vind ik zelf dat dierenartsen een serieus gat in hun studie hebben voor wat betreft de gevolgen van zomaar castreren voor de honden zelf. En vergeet niet, het is niet voor niets dat hier vooral mensen schrijven met 1 eerste gecastreerde hond en een tweede hond die dat niet wordt. Mensen leren ook en dus is het altijd zinvol ook de negatieve kanten te blijven aangeven. Je dierenarts zal dat niet doen, blijkt ook nu maar weer toch? Ik zou het ook niet doen als mijn inkomen er later vanaf hing. Stel dat castreren not done wordt, scheelt de dierenarts wel zijn nieuwe volvo station toch? :wink:
Maar de discussie gaat in mijn ogen helemaal niet over castreren, maar over gecastreerd zijn. Jij en je vent accepteren beleefd dat een hond gecastreerd wordt om legitieme redenen, maar vervolgens blijven jullie beweren dat die hond vervolgens een sociaal wrak is en zo diep- en diepzielig dat het eigenlijk humaner zou zijn om tegelijk met die ballen eraf maar die roze spuit te geven.

En dat begint me nu weer te irriteren. Jullie zullen het misschien best met me eens zijn dat het niet onverstandig is om een gehandicapte hond als Jack met een macho-air tot Tokio van zijn ballen te ontdoen, zodat hij niet om de haverklap aan gort wordt gebeten door passerende stoere reuen. Maar vertel me dan niet dat het een soort on-hond geworden is die diepongelukkig door het leven strompelt en geen identiteit of enig zelfvertrouwen meer heeft.

Want dat is mijn hond niet. Jack staat met zijn staart kaarsrecht omhoog en een hele arrogante smoel een enorm grote volle rottweilerreu te besnuffelen, en andersom. Er wordt voorzichtig gekwispeld, en dan wordt er effe om het hardst gerend. En die manke van mij wint nog ook, en gaat daarna nog effe lekker een paar rondjes rennen met zijn eigen teef die hem vandaag ook wel weer errug stoer vindt.

Goh, wat een zielig vadsig hersenloos seksloos karikatuur van een hond heb ik toch. Volgens jullie.

Nou sorry, ik zie een intelligente, slanke, heel sociale en ernstig gehandicapte hond die van het leven geniet, met een persoonlijkheid die op heel wat meer gebaseerd is dan op die twee ballen die hij niet meer heeft.

Nee, hij had volgens jullie met ballen en zijn macho inborst gewoon eeuwig aan de lijn gemoeten om hem te beschermen tegen fatale gevechten. Nou, daar was Jack een gelukkige hond van geworden! Not dus.

Echt, ik begrijp prima jullie besluit om Dapper destijds *niet* te castreren, want de kans op succes was in dat geval maar miniem, maar stop nou toch eens om alle gecastreerde honden als semi-honden te beschouwen. Karakter van een hond is niet alleen ballen of een baarmoeder.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Caro. schreef:
Nu weet ik dat Puch ongetwijfeld een uitzondering zal zijn, maar Kaya is dus een gecastreerde teef die ik volop voer en die absoluut niet dik wordt.
Ik vraag me dus af of dit verhaal van dikker worden ook in het algemeen voor teven geldt.
Ik voer vrij schraal, maar gecastreerde Lilo heeft ook heel weinig neiging tot dik worden. Ze krijgt net iets minder vreten dan Jack, en Jack is 2x zo groot en 2x zo zwaar.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
CKS
Zeer actief

Hanneke2 schreef:Karakter van een hond is niet alleen ballen of een baarmoeder.
Uitstekend samengevat.

Kees
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Op zich is het niet vreemd dat mensen hier niet schrijven dat zij hun 2e hond balloos hebben laten maken :smile: behalve als zij een medische reden neerplanten want dan blijft iedereen in rust.

Over dik worden, dat is niet echt mijn ervaring.
Scar werd los ballos op bijna 4 jarige leeftijd, vrat als een dijker zonder dik te worden. Lu (net 6 maanden tijdens hakkie takkie) was zelfs mager ondanks dat zij met haar 40 kilo ruim 1,5 kilo weg at. Dyna ( 6 jarige leeftijd ook hakkie takkie) is ook een spriet en vreet alles wat los en vast zit.
Geen van de honden werd sloom, voelde zich depri, gedroeg zich anders op Scar na die milder werd naar de buitenwereld en zowaar op 5 jarige leeftijd zijn eerste wandeling met meerdere honden kon meemaken wat hij prachtig vond ipv andere honden opeten.
Het is een feit dat honden dik kunnen worden na casteratie, niet dat honden dik worden :wink:

Ik ben soms juist blij dat mensen hun hond laten helpen. Kijk om je heen, de helft van hondenmensen weten niet eens normaal om te gaan met hun hond laat staan met hormonen, eisprongen, testeron.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
laeken
Zeer actief

Hanneke2 schreef: Maar de discussie gaat in mijn ogen helemaal niet over castreren, maar over gecastreerd zijn. Jij en je vent accepteren beleefd dat een hond gecastreerd wordt om legitieme redenen, maar vervolgens blijven jullie beweren dat die hond vervolgens een sociaal wrak is en zo diep- en diepzielig dat het eigenlijk humaner zou zijn om tegelijk met die ballen eraf maar die roze spuit te geven.
Waarom doen mensen dit? Ik bedoel, zelf zeggen wat ik zou zeggen om daar vervolgens boos over te worden terwijl je mij dat niet hoort zeggen???? :denken: Zoals je weet heb ik Cleo en Wuilus gehad. Allebei gecastreerd.
Waarom moet hier de discussie zo ontzettend in 1 hoek gedrukt worden. Ik ging in discussie over het feit dat mensen beweren dat het NIKS uit maakt. Dat lijkt mij toch iets totaal anders dan beweren dat een hond beter dood kan zijn dan gecastreerd. Als je dat laatste van mijn stukjes maakt dan zoek je zelf een reden om je te irriteren. :wink:
En dat begint me nu weer te irriteren. Jullie zullen het misschien best met me eens zijn dat het niet onverstandig is om een gehandicapte hond als Jack met een macho-air tot Tokio van zijn ballen te ontdoen, zodat hij niet om de haverklap aan gort wordt gebeten door passerende stoere reuen. Maar vertel me dan niet dat het een soort on-hond geworden is die diepongelukkig door het leven strompelt en geen identiteit of enig zelfvertrouwen meer heeft.

Nooit een van deze woorden in mijn mond genomen. Dus precies wat ik net uitgelegd heb. Niet mijn woorden maar wel iets om boos over te worden op mij? Dat is toch vreemd? Zoals ik tegen zoveel mensen nog nooit iets over castratie heb gezegd heb ik dus zover ik weet nog nooit iets over Jack gezegd wat dat betreft. Of wel? Maar jij bent wel helemaal geirriteerd op mij omdat ik in discussie ben en het standpunt verdedig dat castratie in veel gevallen geen goede keuze is en wel degelijk gevolgen heeft. Jij zegt letterlijk dat reuen hem nu links laten liggen wat erg handig is omdat hij een handicap heeft. Stel dat hij geen handicap had? Niet vocht maar wel macho was. Dan is het toch echt wel zo dat je zijn sociale leven met die ballen volledig veranderd. Reuen zien hem dus zoals jij zelf beweert nu niet meer staan. Teven zijn niet veel dommer dan reuen over het algemeen dus als die reuen hem negeren waarom dan niet willen aannemen dat Cleo en Eva dat ook zullen doen? Dat ging er een aantal pagina's geleden totaal niet in en nu zeg je zelf glashard dat reuen hem met rust laten. :denken: Jij hebt het over jouw baby en daar kan je niet ongekleurd over praten. Omdat ik geen gecastreerde reu heb kan ik wel ongekleurd over de gecastreerde reuen van anderen praten. Mensen die zelf een gecastreerde reu hebben zijn dus de mensen hier die er niet aan kunnen dat dat gevolgen heeft. Hoewel ik er wel een aantal zie schrijven die wel heel eerlijk zijn daarover.

Mijn beste vriend had twee reuen, kreeg een baby en heeft zijn honden onder dwang van zijn vrouw laten castreren. Allebei met 10 jaar. Die zijn binnen 1,5 jaar dood gegaan na elkaar. De ene kreeg botkanker en de andere werd eerst 2 keer zo dik om vervolgens geel te worden en leverkanker te hebben. Die twee honden waren enorm bruut en echt kerngezond en fit. Dat is helemaal verdwenen in zeer korte tijd. Ik geloof er gewoon niet meer in dat dat wel kan met honden. Het zal best vaak wel prima gaan maar sommige honden gaan letterlijk stuk als je ze zo in de war gooit door de hormonen te verwijderen. Vrouwen die in de overgang zijn geweest weten wel wat het is om ineens hormoonloos te worden. Dat is niet niks terwijl inderdaad niemand echt iets kan zien aan de buitenkant als je gewoon minder eet en elke dag moet sporten. :wink:
Want dat is mijn hond niet. Jack staat met zijn staart kaarsrecht omhoog en een hele arrogante smoel een enorm grote volle rottweilerreu te besnuffelen, en andersom. Er wordt voorzichtig gekwispeld, en dan wordt er effe om het hardst gerend. En die manke van mij wint nog ook, en gaat daarna nog effe lekker een paar rondjes rennen met zijn eigen teef die hem vandaag ook wel weer errug stoer vindt.
Precies Cleo en Eva die je beschrijft. Dat begrijp je zelf toch ook wel. :wink: Geeft niks, in zijn geval alleen maar goed. Maar hij is geen reu meer en dat is gewoon vreemd om dat niet te willen erkennen terwijl hij niet eens meer hormonen heeft. :denken: Vroeger werden de harems bewaakt door gecastreerde mannen. Nu roept iedereen "die pedo moet je castreren". Waarom? Omdat er dan niks meer overblijft van alles wat iemand een man maakte. En dat is bij honden ook zo. Het slaat werkelijk nergens op om stug te blijven beweren dat een reu zonder ballen gewoon een reu blijft. Jack is precies hetzelfde als Cleo en Eva. Die zijn ook stoer en die staan ook tof tegenover een rottweilerreu. Maar dat zijn dan nog geen reuen. :19: Dat is precies de reden waarom Wuilus geen gecastreerde reuen kon uitstaan. Die waren haar en die vochten nog terug ook. :S: Veel gecastreerde reuen nemen in de roedel ook de rol van de Alphateef aan. Die zetten op kracht teefjes onder hun gezag. Weinig ongecastreerde reuen die dat doen hoor. Normaal pikt een reu veel tot alles van zijn teven. Een ongecastreerde reu dan. Die gecastreerde reuen niet, die hebben geen hormonale rem meer naar teven. Een deel heeft een karakter dat ze altijd ondergeschikt en zacht houdt en daar veranderd dan niks. Een deel is van zichzelf vrij dominant en die krijgen dan ook een totaal andere verhouding met de andere honden in huis. Dapper castreren leek me dus doodeng. Stel dat die geweldadig werd naar Eva en Cleo in huis? God, dan konden we onze borst nat maken en ik moet er niet eens aan denken.
Goh, wat een zielig vadsig hersenloos seksloos karikatuur van een hond heb ik toch. Volgens jullie.
Ja dat weet ik inmiddels wel. Verbazend wat je mij aan uitspraken in de mond legt om boos te kunnen doen met een reden. :19:
Nou sorry, ik zie een intelligente, slanke, heel sociale en ernstig gehandicapte hond die van het leven geniet, met een persoonlijkheid die op heel wat meer gebaseerd is dan op die twee ballen die hij niet meer heeft.

Nee, hij had volgens jullie met ballen en zijn macho inborst gewoon eeuwig aan de lijn gemoeten om hem te beschermen tegen fatale gevechten. Nou, daar was Jack een gelukkige hond van geworden! Not dus.
Ok, wat jij wil. Ik blijf me niet verdedigen tegen niet door mij gedane uitspraken. Je neemt aan dat wij zo denken. Leuk, maar ga niet pissig lopen doen over je eigen aannames want dan passeer ik even.
Echt, ik begrijp prima jullie besluit om Dapper destijds *niet* te castreren, want de kans op succes was in dat geval maar miniem, maar stop nou toch eens om alle gecastreerde honden als semi-honden te beschouwen. Karakter van een hond is niet alleen ballen of een baarmoeder.
Vertel mij wat. De hond die ik adoreerde was Wuilus. Zij was gecastreerd. Cleo ook. En merk je dat ik die honden als semi-hond heb beschouwd? Weer iets dat jij mij in de schoenen schuift en nooit van mij gehoord hebt. Dit soort berichten negeer ik normaal gesproken maar omdat de mensen met wie ik nu discussier zich deels achter zelf bedachte uitspraken van mij gaan verschuilen moet ik wel reageren :ok:
Laatst gewijzigd door laeken op 08 dec 2009 08:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
monky555
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door monky555 »

monky is 10 kg kwijt na zijn castratie, zijn mooie uiterlijk is daarbij verdwenen :roll: maar ik heb hem niets minder gevoerd sinds hij gec. is
hij krijgt 500 gram brok of 1 kilo vlees en hij weegt 27 kilo en is een graatje, voor hem wel goed vanwege al zijn problemen
monky is altijd druk, heeft overal zin in maar ik merk heel goed aan hem dat hij na zijn castratie pas is gaan genieten :ok:

amy & sara heb ik ook moeite mee om op gewicht te houden (vrij dun), sara weegt 35 kg & amy 24 kg en krijgen bijna net zoveel als monky te eten :N: (de ene dag meer als de ander) geen dag zijn ze lusteloos, altijd vol energie, en staan vrij schraal

iza is de enige waarmee ik rekening moet houden dat ze niet te dik wordt, zij weegt een kg of 21? en krijgt veruit het minst te eten misschien 300 gram brok en of 500 gram vlees, en daarnaast heeft ze dan een grote dosis beweging bij nodig anders wordt ze zelfs tonnetje rond op weinig eten :roll:
maar goed als je puchu zijn verhaal leest, zit die aanleg misschien een beetje in de familie :denken:
ik ben iig blij dat ik haar vrij mager kan houden ondanks ze gec. is maar dat kost bij haar wat meer moeite
Afbeelding
R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011

R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
laeken
Zeer actief

chrico schreef:Op zich is het niet vreemd dat mensen hier niet schrijven dat zij hun 2e hond balloos hebben laten maken :smile: behalve als zij een medische reden neerplanten want dan blijft iedereen in rust.

Over dik worden, dat is niet echt mijn ervaring.
Scar werd los ballos op bijna 4 jarige leeftijd, vrat als een dijker zonder dik te worden. Lu (net 6 maanden tijdens hakkie takkie) was zelfs mager ondanks dat zij met haar 40 kilo ruim 1,5 kilo weg at. Dyna ( 6 jarige leeftijd ook hakkie takkie) is ook een spriet en vreet alles wat los en vast zit.
Geen van de honden werd sloom, voelde zich depri, gedroeg zich anders op Scar na die milder werd naar de buitenwereld en zowaar op 5 jarige leeftijd zijn eerste wandeling met meerdere honden kon meemaken wat hij prachtig vond ipv andere honden opeten.
Het is een feit dat honden dik kunnen worden na casteratie, niet dat honden dik worden :wink:

Ik ben soms juist blij dat mensen hun hond laten helpen. Kijk om je heen, de helft van hondenmensen weten niet eens normaal om te gaan met hun hond laat staan met hormonen, eisprongen, testeron.
Volgens mij heb jij een selectief geheugen en heb jij ook heeeeel dikke honden gehad :mrgreen: Ik zie er zo een in je onderschrift waarvan ik bij dat ras nog nooit zo'n dikke hond heb gezien. Ik weet vrijwel 100% zeker dat zij gecastreerd was en dat jij haar niet vergeten bent.

Je noemt nu bv Lu, zij was pas heel jong en in de groei. Die telt natuurlijk niet. Maar je slaat Milk gewoon over. Zij was dus een enorme hond met flink veel overgewicht in mijn ogen :wink: . Dat is niet erg maar ga niet net doen of al jouw honden zgn slank bleven na castratie. Zo slank vind ik Dyna en vond ik Scar nu ook weer niet :N: De doggen van Jip zijn veel slanker. :19: Niet erg, geen aanval, maar het is dus ook niet waar dat jij allemaal slanke gecastreerde honden had. Jij had een van de grootste en zwaarste honden die ik ooit gezien heb notabene. :wink:
Afbeelding
chrico
Zeer actief

MARC_S schreef:
Volgens mij heb jij een selectief geheugen en heb jij ook heeeeel dikke honden gehad :mrgreen: Ik zie er zo een in je onderschrift waarvan ik bij dat ras nog nooit zo'n dikke hond heb gezien. Ik weet vrijwel 100% zeker dat zij gecastreerd was en dat jij haar niet vergeten bent.

Je noemt nu bv Lu, zij was pas heel jong en in de groei. Die telt natuurlijk niet. Maar je slaat Milk gewoon over. Zij was dus een enorme hond met flink veel overgewicht in mijn ogen :wink: . Dat is niet erg maar ga niet net doen of al jouw honden zgn slank bleven na castratie. Zo slank vind ik Dyna en vond ik Scar nu ook weer niet :N: De doggen van Jip zijn veel slanker. :19: Niet erg, geen aanval, maar het is dus ook niet waar dat jij allemaal slanke gecastreerde honden had. Jij had een van de grootste en zwaarste honden die ik ooit gezien heb notabene. :wink:
Dan lees jij mijn berichten ook maar selectief want Milk werd op 5 jarige leeftijd geholpen, toen had zij dit postuur al. Dat had namelijk heel andere redenen dan het castereren :wink: Ten tijde van haar casteratie woog zij 104 kilo, ten tijde van haar overlijden bijna 2 jaar later woog zij 89 kilo.
Dyna is mager, ik weet niet waar jij het vandaan haalt dat zij dik is :denken: bij vlagen zet zij op vanwege haar prednison wat duidelijk een prednisonklant is dan en geen dikke hond :mrgreen:
Scar is altijd slank geweest en pas tegen zijn 10e jaar (voor een dog een heel behoorlijke leeftijd) begon hij vocht vast te houden en zakte hij uit. Dat mag op die respectabele leeftijd.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jacky »

Onze honden zijn niet gegroeid na de castratie. Ivan is 27 kilo, Odin 32. Bij Odin mag wel wat af, die is te zwaar maar die zit ook al bijna 6 jaar aan de prednison. Ivan is gewoon een spjucht gebleven na de castratie.
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
laeken
Zeer actief

chrico schreef:
MARC_S schreef:

Dan lees jij mijn berichten ook maar selectief want Milk werd op 5 jarige leeftijd geholpen, toen had zij dit postuur al. Dat had namelijk heel andere redenen dan het castereren :wink: Ten tijde van haar casteratie woog zij 104 kilo, ten tijde van haar overlijden bijna 2 jaar later woog zij 89 kilo.
Dyna is mager, ik weet niet waar jij het vandaan haalt dat zij dik is :denken: bij vlagen zet zij op vanwege haar prednison wat duidelijk een prednisonklant is dan en geen dikke hond :mrgreen:
Scar is altijd slank geweest en pas tegen zijn 10e jaar (voor een dog een heel behoorlijke leeftijd) begon hij vocht vast te houden en zakte hij uit. Dat mag op die respectabele leeftijd.
OK, ik heb geen rekening gehouden met medicijnen enzo. Maar slank vond en vind ik ze niet eigenlijk en dat is niet erg, maar jij zei dat al je honden slank waren gebleven.
Afbeelding
chrico
Zeer actief

MARC_S schreef:

OK, ik heb geen rekening gehouden met medicijnen enzo. Maar slank vond en vind ik ze niet eigenlijk en dat is niet erg, maar jij zei dat al je honden slank waren gebleven.
Ik zei dat mijn ervaring niet is dat honden dik worden, geen van allen is dikker geworden na het helpen namelijk.
Dat jij mijn honden niet slank vind kan ik weinig aan veranderen :wink: ik vind dat namelijk wel :mrgreen:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

MARC_S schreef: Vrouwen die in de overgang zijn geweest weten wel wat het is om ineens hormoonloos te worden. Dat is niet niks terwijl inderdaad niemand echt iets kan zien aan de buitenkant als je gewoon minder eet en elke dag moet sporten. :wink:
Huh :denken:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

alm@ schreef:
MARC_S schreef: Vrouwen die in de overgang zijn geweest weten wel wat het is om ineens hormoonloos te worden. Dat is niet niks terwijl inderdaad niemand echt iets kan zien aan de buitenkant als je gewoon minder eet en elke dag moet sporten. :wink:
Wat is er?
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Caro. schreef: Toen ik met mijn dierenarts sprak over de reu-agressie van mijn reu, opperde ze dus ook castratie.
Maar ze zei me wel eerst te overleggen met een gedragsdeskundige om te bekijken of dit niet uit onzekerheid voortkomt, want dan kon castratie het eventueel erger maken, én dat hij dus nog sneller dik zou worden.

Uiteindelijk hebben we dus besloten helemaal niets te doen, maar ik werd dus nog best redelijk voorgelicht moet ik zeggen.
Bij al mijn honden is door de DA toen ze jong waren wel gevraagd wanneer ik ze liet helpen.
En dan kreeg ik idd het bekende riedeltje te horen over waarom dat wel zo verstandig zou zijn.

Ook bij Bikkel werd mij bij het geven van zijn enting gevraagd wanneer ik hem ging laten castreren.
En het zal mij niks verbazen als ik straks met onze pup kom en ze daar weer direct over beginnen.

Oh en dit is dus bij meerdere DA's geweest he.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Casey schreef:
Caro. schreef: Uiteindelijk hebben we dus besloten helemaal niets te doen, maar ik werd dus nog best redelijk voorgelicht moet ik zeggen.
Waarom verbaast je dit? Vaak spelen er gewoon meerdere zaken een rol, en een advies is dan ook niet zo gemakkelijk en algemeen. Mij vriendin heeft op dit moment ook een erg lastig geval. Een hond met een waslijst aan problemen die om medische redenen eigenlijk gecastreerd zou moeten worden (prostaathyperplasie). Maar de hond (cocker) heeft sowieso gewichtsproblemen, is verder voor iets anders onder behandeling met steroides, en tussen de drie honden bestaan gigantische gedragsproblemen.

Dus hier zijn we ook verschillende plannen aan het maken, in samenwerking met een gedragstherapeut, en in combinatie met de therapieën voor de andere problemen van de hond. Castratie zal ooit wel moeten waarschijnlijk maar eerst moet een aantal andere problemen opgelost worden. Bepaalde zaken zijn niet zo eenvoudig als bepaalde mensen ze voor willen stellen ;)

Kees
Het verbaasde me, omdat ik dus ook de ervaring heb dat veel dierenartsen bij de leeftijd van 8 weken zo ongeveer al vragen wanneer ze in hun agenda zullen zetten dat de hond gecastreerd wordt.
Ook in mijn omgeving zie ik dat mensen verbaast reageren als je je reu niet castreert; het wordt algemeen meer geaccepteerd om een reu wel te castreren.
Afbeelding
A good dog never dies...

chrico
Zeer actief

MARC_S schreef:
alm@ schreef:
Wat is er?
Wat denk je :smile:
Alma, gecastereerd, de overgang achter de rug, sport niet, vreet je arm, zit geen greintje vet op en heeft maatje 34/36.

Marc, scheer nu eens niet alles over 1 kam. Niet elke vrouw heeft last van de overgang, als je die last heb heb je die ook alleen tijdens die fase, daarna ben je van die klachten af. Soms moet ik wel lachen hoe je dingen neerzet, alsof je expres reacties uit wil lokken zodat mensen het ook eens vanaf een andere kant bekijken zoals jij vaak zegt. Maar soms, heel soms, praat jij over dingen waar je geen verstand van heb, je bent tenslotte een man en geen vrouw in de overgang
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

estelle schreef:
Caro. schreef: Toen ik met mijn dierenarts sprak over de reu-agressie van mijn reu, opperde ze dus ook castratie.

Bij al mijn honden is door de DA toen ze jong waren wel gevraagd wanneer ik ze liet helpen.
En dan kreeg ik idd het bekende riedeltje te horen over waarom dat wel zo verstandig zou zijn.

Ook bij Bikkel werd mij bij het geven van zijn enting gevraagd wanneer ik hem ging laten castreren.
En het zal mij niks verbazen als ik straks met onze pup kom en ze daar weer direct over beginnen.

Oh en dit is dus bij meerdere DA's geweest he.

Nou, precies! En daarom verbaasde ik me dus ook over deze dierenarts :wink:
Afbeelding
A good dog never dies...

chrico
Zeer actief

Caro. schreef:
Nou, precies! En daarom verbaasde ik me dus ook over deze dierenarts :wink:
Moet eerlijk zijn dat die vraag mij ook nog nooit gesteld is door de dierenarts.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
chrico
Zeer actief

Ik weet wel dat het gebeurd, maar heb het zelf nog nooit meegemaakt.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”