Hanneke2 schreef:
Maar de discussie gaat in mijn ogen helemaal niet over castreren, maar over gecastreerd zijn. Jij en je vent accepteren beleefd dat een hond gecastreerd wordt om legitieme redenen, maar vervolgens blijven jullie beweren dat die hond vervolgens een sociaal wrak is en zo diep- en diepzielig dat het eigenlijk humaner zou zijn om tegelijk met die ballen eraf maar die roze spuit te geven.
Waarom doen mensen dit? Ik bedoel, zelf zeggen wat ik zou zeggen om daar vervolgens boos over te worden terwijl je mij dat niet hoort zeggen????

Zoals je weet heb ik Cleo en Wuilus gehad. Allebei gecastreerd.
Waarom moet hier de discussie zo ontzettend in 1 hoek gedrukt worden. Ik ging in discussie over het feit dat mensen beweren dat het NIKS uit maakt. Dat lijkt mij toch iets totaal anders dan beweren dat een hond beter dood kan zijn dan gecastreerd. Als je dat laatste van mijn stukjes maakt dan zoek je zelf een reden om je te irriteren.
En dat begint me nu weer te irriteren. Jullie zullen het misschien best met me eens zijn dat het niet onverstandig is om een gehandicapte hond als Jack met een macho-air tot Tokio van zijn ballen te ontdoen, zodat hij niet om de haverklap aan gort wordt gebeten door passerende stoere reuen. Maar vertel me dan niet dat het een soort on-hond geworden is die diepongelukkig door het leven strompelt en geen identiteit of enig zelfvertrouwen meer heeft.
Nooit een van deze woorden in mijn mond genomen. Dus precies wat ik net uitgelegd heb. Niet mijn woorden maar wel iets om boos over te worden op mij? Dat is toch vreemd? Zoals ik tegen zoveel mensen nog nooit iets over castratie heb gezegd heb ik dus zover ik weet nog nooit iets over Jack gezegd wat dat betreft. Of wel? Maar jij bent wel helemaal geirriteerd op mij omdat ik in discussie ben en het standpunt verdedig dat castratie in veel gevallen geen goede keuze is en wel degelijk gevolgen heeft. Jij zegt letterlijk dat reuen hem nu links laten liggen wat erg handig is omdat hij een handicap heeft. Stel dat hij geen handicap had? Niet vocht maar wel macho was. Dan is het toch echt wel zo dat je zijn sociale leven met die ballen volledig veranderd. Reuen zien hem dus zoals jij zelf beweert nu niet meer staan. Teven zijn niet veel dommer dan reuen over het algemeen dus als die reuen hem negeren waarom dan niet willen aannemen dat Cleo en Eva dat ook zullen doen? Dat ging er een aantal pagina's geleden totaal niet in en nu zeg je zelf glashard dat reuen hem met rust laten.

Jij hebt het over jouw baby en daar kan je niet ongekleurd over praten. Omdat ik geen gecastreerde reu heb kan ik wel ongekleurd over de gecastreerde reuen van anderen praten. Mensen die zelf een gecastreerde reu hebben zijn dus de mensen hier die er niet aan kunnen dat dat gevolgen heeft. Hoewel ik er wel een aantal zie schrijven die wel heel eerlijk zijn daarover.
Mijn beste vriend had twee reuen, kreeg een baby en heeft zijn honden onder dwang van zijn vrouw laten castreren. Allebei met 10 jaar. Die zijn binnen 1,5 jaar dood gegaan na elkaar. De ene kreeg botkanker en de andere werd eerst 2 keer zo dik om vervolgens geel te worden en leverkanker te hebben. Die twee honden waren enorm bruut en echt kerngezond en fit. Dat is helemaal verdwenen in zeer korte tijd. Ik geloof er gewoon niet meer in dat dat wel kan met honden. Het zal best vaak wel prima gaan maar sommige honden gaan letterlijk stuk als je ze zo in de war gooit door de hormonen te verwijderen. Vrouwen die in de overgang zijn geweest weten wel wat het is om ineens hormoonloos te worden. Dat is niet niks terwijl inderdaad niemand echt iets kan zien aan de buitenkant als je gewoon minder eet en elke dag moet sporten.
Want dat is mijn hond niet. Jack staat met zijn staart kaarsrecht omhoog en een hele arrogante smoel een enorm grote volle rottweilerreu te besnuffelen, en andersom. Er wordt voorzichtig gekwispeld, en dan wordt er effe om het hardst gerend. En die manke van mij wint nog ook, en gaat daarna nog effe lekker een paar rondjes rennen met zijn eigen teef die hem vandaag ook wel weer errug stoer vindt.
Precies Cleo en Eva die je beschrijft. Dat begrijp je zelf toch ook wel.

Geeft niks, in zijn geval alleen maar goed. Maar hij is geen reu meer en dat is gewoon vreemd om dat niet te willen erkennen terwijl hij niet eens meer hormonen heeft.

Vroeger werden de harems bewaakt door gecastreerde mannen. Nu roept iedereen "die pedo moet je castreren". Waarom? Omdat er dan niks meer overblijft van alles wat iemand een man maakte. En dat is bij honden ook zo. Het slaat werkelijk nergens op om stug te blijven beweren dat een reu zonder ballen gewoon een reu blijft. Jack is precies hetzelfde als Cleo en Eva. Die zijn ook stoer en die staan ook tof tegenover een rottweilerreu. Maar dat zijn dan nog geen reuen.

Dat is precies de reden waarom Wuilus geen gecastreerde reuen kon uitstaan.
Die waren haar en die vochten nog terug ook.

Veel gecastreerde reuen nemen in de roedel ook de rol van de Alphateef aan. Die zetten op kracht teefjes onder hun gezag. Weinig ongecastreerde reuen die dat doen hoor. Normaal pikt een reu veel tot alles van zijn teven. Een ongecastreerde reu dan. Die gecastreerde reuen niet, die hebben geen hormonale rem meer naar teven. Een deel heeft een karakter dat ze altijd ondergeschikt en zacht houdt en daar veranderd dan niks. Een deel is van zichzelf vrij dominant en die krijgen dan ook een totaal andere verhouding met de andere honden in huis. Dapper castreren leek me dus doodeng. Stel dat die geweldadig werd naar Eva en Cleo in huis? God, dan konden we onze borst nat maken en ik moet er niet eens aan denken.
Goh, wat een zielig vadsig hersenloos seksloos karikatuur van een hond heb ik toch. Volgens jullie.
Ja dat weet ik inmiddels wel. Verbazend wat je mij aan uitspraken in de mond legt om boos te kunnen doen met een reden.
Nou sorry, ik zie een intelligente, slanke, heel sociale en ernstig gehandicapte hond die van het leven geniet, met een persoonlijkheid die op heel wat meer gebaseerd is dan op die twee ballen die hij niet meer heeft.
Nee, hij had volgens jullie met ballen en zijn macho inborst gewoon eeuwig aan de lijn gemoeten om hem te beschermen tegen fatale gevechten. Nou, daar was Jack een gelukkige hond van geworden! Not dus.
Ok, wat jij wil. Ik blijf me niet verdedigen tegen niet door mij gedane uitspraken. Je neemt aan dat wij zo denken. Leuk, maar ga niet pissig lopen doen over je eigen aannames want dan passeer ik even.
Echt, ik begrijp prima jullie besluit om Dapper destijds *niet* te castreren, want de kans op succes was in dat geval maar miniem, maar stop nou toch eens om alle gecastreerde honden als semi-honden te beschouwen. Karakter van een hond is niet alleen ballen of een baarmoeder.
Vertel mij wat. De hond die ik adoreerde was Wuilus. Zij was gecastreerd. Cleo ook. En merk je dat ik die honden als semi-hond heb beschouwd? Weer iets dat jij mij in de schoenen schuift en nooit van mij gehoord hebt. Dit soort berichten negeer ik normaal gesproken maar omdat de mensen met wie ik nu discussier zich deels achter zelf bedachte uitspraken van mij gaan verschuilen moet ik wel reageren