Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

tjonge

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

Frenk schreef:
massam schreef:
Frenk schreef:
massam schreef: kijk en daar mis jij een stukje natuurlijk gedragskennis.

niet erg maar hou die scheur dan ook een beetje bescheiden :ok:
Nee hoor, dat mis ik niet. Ik weet heel goed waar ik het over heb en waar ik die informatie vandaan heb.
ik wil heel graag weten waar jij dat vandaan hebt dan.

ennuuhh ik heb het over honden he, niet over wolvenroedels :ok:
Diverse boeken, (gedrags)deskundigen, bronnen op internet, lezingen, tv-programma's en eigen ervaringen met honden(roedels). Take your pick :ok:
da's geen antwoord, maar dat ben ik gewent.

ik vroeg je waar jij het vandaan hebt. dat het van mensen en boeken en ervaringen komt lijkt me logisch.

helaas dus wéér geen namen, titels en methoden :19:
Afbeelding
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Anne Panne schreef:
actie - reactie

bouvier gromt, roedelleider pikt dat niet en laat even weten wie de baas is in de roedel dmv even flink te snauwen
(want bijten kan ik het niet noemen)

sorry.. maar zo raar vind ik dat niet zo gaat dat in de natuur ook...
O dus Bob is de roedelleider?
In dat geval moet Pammetje gewoon die boef aan de lijn houden :mrgreen:

Bob en die Bouvier hebben geen relatie.
De Bouvier is geen roedel lid, Bob is niet de roedelleider.
Dus deze correctie slaat nergens op.
-Jolanda-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever

Ongelezen bericht door -Jolanda- »

Zoie schreef:
Jokie schreef:Mischien is dat "naar de strot vliegen"verkeerd bedoeld/opgeschreven en wordt er bedoelt in andere woorden waarschuws -s snauw geven" :wink:
ja, het is allemaalwat ongelukkig opgeschreven. Dat hij naar de bouvier toe rende, dat is eigenlijk dat hij er naar toe sjokte, een afstand van twee meter overbruggend. Om vervolgens de bouvier een waarschuwende snauw naar de strot te geven, waarop een perfect timende pammetje "los " roept, zodat de op de grond terug ploffende bob tenminste nog de indruk heeft weten te wekken een serieuze aanval te hebben ingezet.

Heeft die bouvier trouwens nog vet mazzel gehad dat bob niet vast zat: hij was hem zo maar naar de strot gevlogen, en of hij dan ook had willen lossen, is nog maar de vraag :wink:

Door wat ik als bovenstaande geschreven heb, wil dan niet zeggen dat ik het er mee eens ben
:mrgreen:
M@scha
Zeer actief

Ennath schreef:
Anne Panne schreef:
actie - reactie

bouvier gromt, roedelleider pikt dat niet en laat even weten wie de baas is in de roedel dmv even flink te snauwen

:denken:

klok klepel? :mrgreen:

om een dominantieverhouding te hebben moet je een relatie hebben.

voor een correctie niet hoor. moet je eerst koffie drinken met elke indrinker voor je hem weg mag jagen dan? :mrgreen:

bob neemt leiderschap op zich over zijn eigen groepje. niet over die boef natuurlijk.

edit: daarbij gezegd dat ik het dus niet zomaar accepteer als mijn honden corrigeren.

dus ik weet dan pam het onder controle heeft maar mijn manier is het niet.

neemt niks weg van het gedrag dat getoont wordt.
Laatst gewijzigd door M@scha op 09 okt 2008 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Chione
Zeer actief

Ongelezen bericht door Chione »

Ennath schreef:
Anne Panne schreef:dus omdat de eigenaar van de bouvier verzaakt zijn hond in de gaten te houden moet pammetje haar hond vast houden?
Yup, net zoals ik Collin moet vast houden omdat een ander z'n hond los laat lopen.
Het is niet anders :19:
Bob kan misschien loslopen op plaatsen waar ruim overzicht is en niet veel andere honden zijn.
Maar niet op straat tussen de huizen waar ieder moment een losse hond uit een portiek kan komen stekkeren.
Misschien zouden mensen dan eens niet hun honden los uit een portiek moeten laten stekkeren. Er bestaan b.v. ook zoiets als auto's.
~“ With eyes full of prejudice, you will never see the world for what it is.."~

~
Afbeelding
~
Ennath
Zeer actief

Chione schreef:
Ennath schreef:
Anne Panne schreef:dus omdat de eigenaar van de bouvier verzaakt zijn hond in de gaten te houden moet pammetje haar hond vast houden?
Yup, net zoals ik Collin moet vast houden omdat een ander z'n hond los laat lopen.
Het is niet anders :19:
Bob kan misschien loslopen op plaatsen waar ruim overzicht is en niet veel andere honden zijn.
Maar niet op straat tussen de huizen waar ieder moment een losse hond uit een portiek kan komen stekkeren.
Misschien zouden mensen dan eens niet hun honden los uit een portiek moeten laten stekkeren. Er bestaan b.v. ook zoiets als auto's.
Dat zouden mensen misschien niet moeten doen, maar dat doen mensen nou eenmaal wel. :19:
Dat is nou eenmaal niet anders, dus daar moet je op voorbereid zijn.
Bob kan niet loslopen om dezelfde reden als Collin.
Het verschil is dat Collin een Tervurenaar is en dat ik mijn verantwoording neem, en dat Bob een stafford oid is en dat zijn baas die verantwoording niet neemt (en dan ook nog "discriminatie" suggereert)
pammetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door pammetje »

MonaToetje schreef: zie dat eens ipv al die enge alarmbellen als je een ras ziet.
Beetje flauw om nu net te doen alsof bepaalde mensen zo fel reageren omdat het een Staff betreft.

Het maakt mij namelijk niet uit welk ras het is. Een hondagressieve hond hoort aan de lijn punt!
Wat mij verbaasd is dat Pam niet veel doet om zulke incidenten te voorkomen. Eerst was het Bente die bovenop een vervelende Lab duikt.
Ik kan me niet herinneren dat bente op een lab is gedoken want dat is ze nooooooooooit, bente heeft nog nooit iets gedaan. .Baukje heeft ooit een labje terecht gezet, en nog wel helemaal terecht vind ik. Te heeft niet gebeten maar hem op zijn plaatst gezet omdat er een labje 10 keer op haar gesprongen kwam. en omdat ik zag dat ze het echt niet pikte ben ik aangelopen. Wat is hier fout aan????? :denken:
Ja, het was niet haar schuld dat die Labeigenaar zijn Lab niet bij zich wilde roepen , maar een baasje met verantwoordelijkheidsgevoel had niet 10 keer gewaarschuwd maar had haar honden aangelijnd en was verder gelopen.
Daarna , weer een incidentje met Bob die bovenop een Spaniel duikt , en nu dit weer.
de eigenaar zei zelf dat het haar fout was die hond kwam van de overkant van de straat aangevlogen en ik heb toen ook alles gedaan om te zorgen dat er geen schade was. Wat ook gelukt is, Juist omdat hij zo goed luisterde
Die mensen moeten hun honden bij zich houden , maar ik vind dat zij ook wat meer verantwoordelijkheid mag tonen en dat doe je niet door het er maar op aan te laten komen...want het kan ( ik zeg niet dat het gebeurd ) een keer gruwelijk misgaan he.[/quote]
en de rest laat maar
Afbeelding
ik geniet van het leven
ik geniet van de zon
ik doe de deur open
en pleur van het balkon
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

massam schreef:moet je eerst koffie drinken met elke indrinker voor je hem weg mag jagen dan? :mrgreen:
Er is een naam voor zo'n verspreking, maar ik kom er zo snel even niet op :mrgreen:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Chione
Zeer actief

Re: tjonge

jidde schreef:
bernersennenfan schreef:
Frenk schreef:
pammetje schreef:meteen wil die bouvier hem weer pakken
Hoezo "weer"? Bob is toch de agressor? :19:
Bouvier gromt tegen Aukje. Dan komt heel vaak voor dat de andere hond uit de roedel dit niet pikt :roll:
Lijkt me vrij logisch :19:
Maar dan nog, die bouvier hoort daar niet zonder baas te lopen, wat er ook gebeurd.
Die bouvier hoort inderdaad niet los te lopen, maar zoals deze topic laat zien, een ongeluk zit in een zeer klein hoekje :wink: Ik vind dat je daar ten alle tijden rekening mee moet houden, hoe lullig het ook voor je is. Ik ben het volledig mee eens dat iedereen zijn hond bij zich moet houden, maart helaas is de realiteit dat het soms gebeurd dat de honden loslopen. Soms per ongeluk (nanni is ook een keer losgeschoten toen ze der vijand zag :N: ) of mensen die het bewust doen. Toch ben je ten alle tijden verantwoordelijk voor je eigen hond, immers weet je hoe die kan zijn. Als je je hond niet volledig kan vertrouwen, waarom doe je hem geen muilkorf om? Vooral honden die dus zomaar bijten en niet waarschuwen.
Een ongeluk zit idd in een klein hoekje, reden genoeg lijkt mij dat mensen niet zomaar hun hond overal en nergens, al dan niet zonder toezicht, los laten lopen.

Laatst werd ik een lang stuk achtervolgd door een zeer opdringerige, tegen mijn honden en broek opspringende, Chihuahua, ondanks dat de eigenaresse zag dat ik mijn honden aanlijnde en haar wou vermijden ( Lotus was net geopereerd en Lola kan in haar onstuimgheid de Chi bezeren ) De Chihuahua luisterde voor geen meter, dus uiteindelijk ben ik maar gestopt zodat de eigenaresse, op haar gemakkie, haar hond kon pakken, uiteraard zonder enige vorm van excuses of bedankje. Gelukkig had Lola alleen aandacht voor mij en Lotus had ik opgetild, zodat er niets was gebeurd.

Moet ik in het vervolg dan maar niet meer met mijn honden buiten lopen, omdat er een kans is dat Lola eens een opdringerig mega hyper klein hondje plet of Lotus van zich af hapt, omdat ze zich niet lekker voelt?

Verantwoording neem ik door op mijn honden te letten, andere mensen moeten hetzelfde doen voor hun honden, er zijn nl. allerlei gevaren buiten op straat.

~
Afbeelding
~
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Chione schreef:Misschien zouden mensen dan eens niet hun honden los uit een portiek moeten laten stekkeren. Er bestaan b.v. ook zoiets als auto's.
Misschien zouden mensen eens op moeten houden met het stelen van andermans spullen, maar tot die tijd draai ik de deur op slot als ik wegga :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ennath
Zeer actief

massam schreef:
Ennath schreef:
Anne Panne schreef:
actie - reactie

:denken:

klok klepel? :mrgreen:

om een dominantieverhouding te hebben moet je een relatie hebben.

voor een correctie niet hoor. moet je eerst koffie drinken met elke indrinker voor je hem weg mag jagen dan? :mrgreen:

bob neemt leiderschap op zich over zijn eigen groepje. niet over die boef natuurlijk.

edit: daarbij gezegd dat ik het dus niet zomaar accepteer als mijn honden corrigeren.

dus ik weet dan pam het onder controle heeft maar mijn manier is het niet.

neemt niks weg van het gedrag dat getoont wordt.
Dus het is een verdediging van de roedel, bedoel je?
En Bob is de roedelleider?

Nou is mijn roedel maar één leider, en dat ben ik.
En ook alleen IK beslis over het verdedigen van de roedel.
Dat hoeven de honden niet voor me te doen, daarmee zouden ze zich een positie toe-eigenen die hun niet toekomt.
M@scha
Zeer actief

Jaap* schreef:
massam schreef:moet je eerst koffie drinken met elke indrinker voor je hem weg mag jagen dan? :mrgreen:
Er is een naam voor zo'n verspreking, maar ik kom er zo snel even niet op :mrgreen:
freusiaans :mrgreen:
Afbeelding
Gordonsetter23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Gordonsetter
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gordonsetter23 »

Jaap* schreef:
freudiaans
Succes is niet hoever je gekomen bent, maar vanaf waar je begonnen bent
Afbeelding
www.bleekerzonwering.nl
Chione
Zeer actief

Jaap* schreef:
Chione schreef:Misschien zouden mensen dan eens niet hun honden los uit een portiek moeten laten stekkeren. Er bestaan b.v. ook zoiets als auto's.
Misschien zouden mensen eens op moeten houden met het stelen van andermans spullen, maar tot die tijd draai ik de deur op slot als ik wegga :wink:
En toch kan er ingebroken worden. Hoeveel voorzorgsmaatregelen men ook neemt, men kan niet alles voorkomen. Zeker niet als andere mensen dat duidelijk niet doen. :wink:

~
Afbeelding
~
Ennath
Zeer actief

Chione schreef:
Jaap* schreef:
En toch kan er ingebroken worden. Hoeveel voorzorgsmaatregelen men ook neemt, men kan niet alles voorkomen. Zeker niet als andere mensen dat duidelijk niet doen. :wink:
Heb je helemaal gelijk in.
Maar het is toch niet de bedoeling dat je zelf gaat inbreken omdat een ander dat ook doet.
Waarom laat je dan je hond los lopen als je weet dat de kans bestaat dat het niet goed gaat.
Alleen maar omdat hullie dat ook doen? :denken:
M@scha
Zeer actief

Ennath schreef: Dus het is een verdediging van de roedel, bedoel je?

dat bedoel ik :ok:

dat hoeft niet. wel de leider van het beschermen op dat moment. in een roedel is 1 roedelleider, maar misschien wel 10 leden die op een bepaald moment leiden. dit wordt toegestaan door de roedelleider omdat die weet dat die individu dat het beste kan.

Dat hoeven de honden niet voor me te doen, daarmee zouden ze zich een positie toe-eigenen die hun niet toekomt.
dat er 1 leider is dat klopt
als alleen jij daarover wil beslissen moet je een heel duidelijke leider zijn en niet veel mensen kunnen dat.
ze eigenen zich geen positie toe maar nemen het leiderschap op dat punt. dit is geen roedelleiding :ok:
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Ennath schreef:[Dus het is een verdediging van de roedel, bedoel je?

is dt wetenschappelijk eigenlijk wel voldoende onderbouwd, dat alleen de roedelleider het initiatief mag nemen tot het verdedigen van de roedel ?

Het maakt mij verder niet uit hoor, maar dit soort dingen worden altijd zo stellig gezegd, en ik vraag me altijd af waar het vandaan komt.
Afbeelding
Ennath
Zeer actief

massam schreef:

dat hoeft niet. wel de leider van het beschermen op dat moment. in een roedel is 1 roedelleider, maar misschien wel 10 leden die op een bepaald moment leiden. dit wordt toegestaan door de roedelleider omdat die weet dat die individu dat het beste kan.

als alleen jij daarover wil beslissen moet je een heel duidelijke leider zijn en niet veel mensen kunnen dat.
ze eigenen zich geen positie toe maar nemen het leiderschap op dat punt. dit is geen roedelleiding :ok:
Ze denken iets te moeten regelen dat hun niet toekomt, en dat pik ik niet.
Sorry, maar ik heb er nooit moeite mee gehad om mijn honden duidelijk te maken dat hun inbreng niet op prijs gesteld wordt.
"Blaffen doe ik zelf wel, mocht het nodig zijn" is hier het motto.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik vind het erg honds gedrag om te willen beschermen. Of zijn alle waakhonden eigenlijk geboren roedelleiders en hun bazen niet?
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Frenk schreef:
Anne Panne schreef:
Frenk schreef:
Anne Panne schreef:
ik denk dat bob de hondentaal beter begrijpt dan jij hoor :wink:
Bob heeft geen idee, dat blijkt wel uit zijn gedrag :19:
gedrag wat jij kan beoordelen vanachter je peeceetje?? :19:
Anne, kom op, wil je nu werkelijk beweren dat Bob normaal gezond gedrag vertoont?
De hond is misschien wat heftig, maar blijft luisteren en er zijn zát andere reuen (ja, ook van andere rassen) die het opnemen voor hun roedel. Dat jij nu een bart smit hondje hebt, maakt niet dat deze dingen kunnen gebeuren. Een hond bijt heel bewust wél of niet door, het feit dat de bouvier geen verwondingen had duidt erop dat dit een hele nette correctie was. Dat TS het wat ongelukkig brengt, en jij als fatsoenrakker, wie geen enkele correctie des honds vindt, er zo op reageert, is weer een andere discussie.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door MonaToetje »

*Linda* schreef:
Frenk schreef:
Anne Panne schreef:
Frenk schreef: Bob heeft geen idee, dat blijkt wel uit zijn gedrag :19:
gedrag wat jij kan beoordelen vanachter je peeceetje?? :19:
Anne, kom op, wil je nu werkelijk beweren dat Bob normaal gezond gedrag vertoont?
De hond is misschien wat heftig, maar blijft luisteren en er zijn zát andere reuen (ja, ook van andere rassen) die het opnemen voor hun roedel. Dat jij nu een bart smit hondje hebt, maakt niet dat deze dingen kunnen gebeuren. Een hond bijt heel bewust wél of niet door, het feit dat de bouvier geen verwondingen had duidt erop dat dit een hele nette correctie was. Dat TS het wat ongelukkig brengt, en jij als fatsoenrakker, wie geen enkele correctie des honds vindt, is weer een andere discussie.
Hoe weet je met zekerheid dat de Bouvier geen verwondingen had :19:
Portia is een keer door door een andere hond aangevallen . Op het eerste gezicht waren er geen wondjes te zien , maar toen ik haar na een wasbeurt thuis opnieuwd inspecteerde bleek ze een snee op de zijkant van haar rug te hebben. :19:
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
M@scha
Zeer actief

Ennath schreef:
massam schreef:

Ze denken iets te moeten regelen dat hun niet toekomt, en dat pik ik niet.
Sorry, maar ik heb er nooit moeite mee gehad om mijn honden duidelijk te maken dat hun inbreng niet op prijs gesteld wordt.
"Blaffen doe ik zelf wel, mocht het nodig zijn" is hier het motto.
geloof me dat je bij een heel kleine groep behoort :wink:
Afbeelding
Ennath
Zeer actief

Zoie schreef:

is dt wetenschappelijk eigenlijk wel voldoende onderbouwd, dat alleen de roedelleider het initiatief mag nemen tot het verdedigen van de roedel ?

Het maakt mij verder niet uit hoor, maar dit soort dingen worden altijd zo stellig gezegd, en ik vraag me altijd af waar het vandaan komt.
Laten we het zou zeggen: in hechte roedels met een goede leider heb ik altijd de leider als eerste de verdediging zien inzetten. Met spoed geholpen door de rest van de roedel.
De roedelleider in zijn kuif pikken en verbieden om te knokken laat dan het hele spul stil vallen. Al zal er altijd een of andere onderknuppel proberen om door wat extra snauw en knauw werk een paar bonuspuntjes in de ogen van de leiding te scoren. Het blijven natuurlijk opportunisten hè.

Maar goed, het is dus gewoon gedrag wat IK niet tolereer.
IK ben de baas en IK maak uit wat er gebeurt, in ieder geval terwijl IK erbij ben.
Dat het zaakje met liefde een matpartij zou organiseren bij ontbreken van mijn aanwezigheid is wat anders.
Dan is er geen controle vauit de leiding dus dan gelden andere regels.
Zoie
Zeer actief

Ennath schreef:
Zoie schreef:

Laten we het zou zeggen: in hechte roedels met een goede leider heb ik altijd de leider als eerste de verdediging zien inzetten. Met spoed geholpen door de rest van de roedel.
De roedelleider in zijn kuif pikken en verbieden om te knokken laat dan het hele spul stil vallen. Al zal er altijd een of andere onderknuppel proberen om door wat extra snauw en knauw werk een paar bonuspuntjes in de ogen van de leiding te scoren. Het blijven natuurlijk opportunisten hè.

IK ben de baas en IK maak uit wat er gebeurt, in ieder geval terwijl IK erbij ben.
Dat het zaakje met liefde een matpartij zou organiseren bij ontbreken van mijn aanwezigheid is wat anders.
even specifiek: weerhoud jij ze actief ( zoals ik b.v. met spok in een dergelijke situatie zou moeten doen ) of komt het niet in hun hoofd op als jij erbij bent ?

Dat zijn twee verscillende dingen.
Afbeelding
MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door MonaToetje »

pammetje schreef:
MonaToetje schreef: zie dat eens ipv al die enge alarmbellen als je een ras ziet.
Beetje flauw om nu net te doen alsof bepaalde mensen zo fel reageren omdat het een Staff betreft.

Het maakt mij namelijk niet uit welk ras het is. Een hondagressieve hond hoort aan de lijn punt!
Wat mij verbaasd is dat Pam niet veel doet om zulke incidenten te voorkomen. Eerst was het Bente die bovenop een vervelende Lab duikt.
Ik kan me niet herinneren dat bente op een lab is gedoken want dat is ze nooooooooooit, bente heeft nog nooit iets gedaan. .Baukje heeft ooit een labje terecht gezet, en nog wel helemaal terecht vind ik. Te heeft niet gebeten maar hem op zijn plaatst gezet omdat er een labje 10 keer op haar gesprongen kwam. en omdat ik zag dat ze het echt niet pikte ben ik aangelopen. Wat is hier fout aan????? :denken:
Ja, het was niet haar schuld dat die Labeigenaar zijn Lab niet bij zich wilde roepen , maar een baasje met verantwoordelijkheidsgevoel had niet 10 keer gewaarschuwd maar had haar honden aangelijnd en was verder gelopen.
Daarna , weer een incidentje met Bob die bovenop een Spaniel duikt , en nu dit weer.
de eigenaar zei zelf dat het haar fout was die hond kwam van de overkant van de straat aangevlogen en ik heb toen ook alles gedaan om te zorgen dat er geen schade was. Wat ook gelukt is, Juist omdat hij zo goed luisterde
Die mensen moeten hun honden bij zich houden , maar ik vind dat zij ook wat meer verantwoordelijkheid mag tonen en dat doe je niet door het er maar op aan te laten komen...want het kan ( ik zeg niet dat het gebeurd ) een keer gruwelijk misgaan he.

en de rest laat maar[/quote]
Begrijp me niet verkeerd , ik vind het ook erg onverabtwoord van de eigenaar van het Labje om die hond na verschillende waarschuwingen van jou de hond toch bij jouw hond te laten buurten....maar ik had in jouw geval - hoe lullig dat ook is - mijn hond aangelijnd en was verder gelopen. :wink:
Ik wil niet in een situatie terecht komen waar bij ik mijn hond van een andere hond moet afsleuren ..( bij wijze van spreken dan ) :wink:
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
pammetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door pammetje »

MonaToetje schreef:
pammetje schreef:

Die mensen moeten hun honden bij zich houden , maar ik vind dat zij ook wat meer verantwoordelijkheid mag tonen en dat doe je niet door het er maar op aan te laten komen...want het kan ( ik zeg niet dat het gebeurd ) een keer gruwelijk misgaan he.

en de rest laat maar
Begrijp me niet verkeerd , ik vind het ook erg onverabtwoord van de eigenaar van het Labje om die hond na verschillende waarschuwingen van jou de hond toch bij jouw hond te laten buurten....maar ik had in jouw geval - hoe lullig dat ook is - mijn hond aangelijnd en was verder gelopen. :wink:[/quote]
wij waren daar aan het zwemmen
wat mijn hond geweldig vind
is het enigste stukje waar dit kan
dus ik hoopte erop dat die man verder liep
maar helaas was dit niet het geval
maar idd daarom heb ik wat langer gewacht
Afbeelding
ik geniet van het leven
ik geniet van de zon
ik doe de deur open
en pleur van het balkon
Ennath
Zeer actief

Zoie schreef:
Ennath schreef:
Zoie schreef:

even specifiek: weerhoud jij ze actief ( zoals ik b.v. met spok in een dergelijke situatie zou moeten doen ) of komt het niet in hun hoofd op als jij erbij bent ?

Dat zijn twee verscillende dingen.
Beide :mrgreen:
Dat klinkt natuurlijk tegenstrijdig maar dat is het minder dan wat je op het eerste gezicht zou denken.
Als ik erbij ben straalt mijn houding iets uit van: alle beslissingen zijn van mij (om het zo maar te noemen)
De honden controleren hun houding dan aan de hand van mijn houding.
Als ik er niet bij ben en dan dus pas kom als de verdediging al ingezet is moet ik actief ingrijpen.
Mezelf groot maken, een brul geven, de leider in zijn kraag grijpen.
Maar dan is het gerotzooi wel gauw over.

Het is waarschijnlijk het beste uit te leggen aan de hand van de verdediging van de erfgrens.
Wij hebben een bedrijf en daar komen regelmatig bezorgers.
Collin zou deze met liefde willen verscheuren, hij bijt dan ook echt.
Eva verdedigt geen gebied maar heeft het tot haar taak gemaakt om te voorkomen dat iemand mij aanraakt.
Lotje zal hooguit vanuit haar mand joedelen dat er iets engs staat te gebeuren.
Als er een bezorger komt en ik loop naar het hek om open te doen, dan lopen alle twee de herders gewoon mee.
Aan de houding van Collin kan je wel zien dat hij extra alert is, maar hij houdt zijn mond en bijt niet.
De bezorger kan dan gewoon doorlopen, geen probleem.

Komt er een bezorger zonder dat ik het merk, en staat die dus in ene aan het hek, dan gaat Collin helemaal uit zijn dak.
Hij blaft en grauwt, en als de man dan binnen zou stappen dan bijt hij ook.
Dit gaat door totdat ik buiten ben, daarna kalmeert hij en kan de bezorger doorlopen.

Als ik helemaal niet op kantoor ben moeten de collega's hem eerst bij zijn halsband pakken en opsluiten voordat een bezorger door kan lopen.
Collin houdt zich niet in als één van hen erbij is.
M@scha
Zeer actief

helemaal duidelijk ennath.

ga ervan uit dat meer dan 90% van de hondeneigenaren niet zo'n natuurlijke roedelleider is als jij bent en dus zal moeten optreden zoals jouw collega's bij colin moeten doen.

dit is zeker niets negatiefs, maar het is gewoon zo.

voor jou is het zelfs heel positief.

ligt trouwens ook nog aan het ras enzo, maar zo overtuigend als jij het hebt komt weinig voor :ok: (en bij huize massam ook niet hoor :mrgreen: )
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

massam schreef:helemaal duidelijk ennath.

ga ervan uit dat meer dan 90% van de hondeneigenaren niet zo'n natuurlijke roedelleider is als jij bent en dus zal moeten optreden zoals jouw collega's bij colin moeten doen.

ligt trouwens ook nog aan het ras enzo, maar zo overtuigend als jij het hebt komt weinig voor :ok: (en bij huize massam ook niet hoor :mrgreen: )
hier ook niet hoor. Van tijd tot tijd moet ik spok eraan herinneren dat hij dat soort zaakjes ( verdedigen of afschermen teef /roedel ) van mij niet mag regelen. Dan gaat het weer een tijdje goed, dan moet ik hem er weer aan herinneren. Altijd komt er wel een bepaalde mate van sturing bij kijken: doorlopen enz.

Dan hangt het ook van de samenstelling van het roedeltje af. Met rio erbij voelt hij zich sterker, dan moet ik hem beter in de gaten houden.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

Zoie schreef:
massam schreef:helemaal duidelijk ennath.

hier ook niet hoor. Van tijd tot tijd moet ik spok eraan herinneren dat hij dat soort zaakjes ( verdedigen of afschermen teef /roedel ) van mij niet mag regelen. Dan gaat het weer een tijdje goed, dan moet ik hem er weer aan herinneren. Altijd komt er wel een bepaalde mate van sturing bij kijken: doorlopen enz.

Dan hangt het ook van de samenstelling van het roedeltje af. Met rio erbij voelt hij zich sterker, dan moet ik hem beter in de gaten houden.
de samenstelling van dat moment is superbelangrijk.

als ik alleen ben met sam of alleen met lola gaat het echt heel goed op een rustig of doorlopen na. heb ik ze samen bij me dan gaat lola gillen en sam reageert daar dan braaf op :roll:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”