Zoie schreef:Ennath schreef:Zoie schreef:Ennath schreef:[Dus het is een verdediging van de roedel, bedoel je?
En Bob is de roedelleider?
Nou is mijn roedel maar één leider, en dat ben ik.
En ook alleen IK beslis over het verdedigen van de roedel.
Dat hoeven de honden niet voor me te doen, daarmee zouden ze zich een positie toe-eigenen die hun niet toekomt.
is dt wetenschappelijk eigenlijk wel voldoende onderbouwd, dat
alleen de roedelleider het initiatief mag nemen tot het verdedigen van de roedel ?
Het maakt mij verder niet uit hoor, maar dit soort dingen worden altijd zo stellig gezegd, en ik vraag me altijd af waar het vandaan komt.
Laten we het zou zeggen: in hechte roedels met een goede leider heb ik altijd de leider als eerste de verdediging zien inzetten. Met spoed geholpen door de rest van de roedel.
De roedelleider in zijn kuif pikken en verbieden om te knokken laat dan het hele spul stil vallen. Al zal er altijd een of andere onderknuppel proberen om door wat extra snauw en knauw werk een paar bonuspuntjes in de ogen van de leiding te scoren. Het blijven natuurlijk opportunisten hè.
Maar goed, het is dus gewoon gedrag wat IK niet tolereer.
IK ben de baas en IK maak uit wat er gebeurt, in ieder geval terwijl IK erbij ben.
Dat het zaakje met liefde een matpartij zou organiseren bij ontbreken van mijn aanwezigheid is wat anders.
Dan is er geen controle vauit de leiding dus dan gelden andere regels.
even specifiek: weerhoud jij ze actief ( zoals ik b.v. met spok in een dergelijke situatie zou moeten doen ) of komt het niet in hun hoofd op als jij erbij bent ?
Dat zijn twee verscillende dingen.
Beide
Dat klinkt natuurlijk tegenstrijdig maar dat is het minder dan wat je op het eerste gezicht zou denken.
Als ik erbij ben straalt mijn houding iets uit van: alle beslissingen zijn van mij (om het zo maar te noemen)
De honden controleren hun houding dan aan de hand van mijn houding.
Als ik er niet bij ben en dan dus pas kom als de verdediging al ingezet is moet ik actief ingrijpen.
Mezelf groot maken, een brul geven, de leider in zijn kraag grijpen.
Maar dan is het gerotzooi wel gauw over.
Het is waarschijnlijk het beste uit te leggen aan de hand van de verdediging van de erfgrens.
Wij hebben een bedrijf en daar komen regelmatig bezorgers.
Collin zou deze met liefde willen verscheuren, hij bijt dan ook echt.
Eva verdedigt geen gebied maar heeft het tot haar taak gemaakt om te voorkomen dat iemand mij aanraakt.
Lotje zal hooguit vanuit haar mand joedelen dat er iets engs staat te gebeuren.
Als er een bezorger komt en ik loop naar het hek om open te doen, dan lopen alle twee de herders gewoon mee.
Aan de houding van Collin kan je wel zien dat hij extra alert is, maar hij houdt zijn mond en bijt niet.
De bezorger kan dan gewoon doorlopen, geen probleem.
Komt er een bezorger zonder dat ik het merk, en staat die dus in ene aan het hek, dan gaat Collin helemaal uit zijn dak.
Hij blaft en grauwt, en als de man dan binnen zou stappen dan bijt hij ook.
Dit gaat door totdat ik buiten ben, daarna kalmeert hij en kan de bezorger doorlopen.
Als ik helemaal niet op kantoor ben moeten de collega's hem eerst bij zijn halsband pakken en opsluiten voordat een bezorger door kan lopen.
Collin houdt zich niet in als één van hen erbij is.