Die eigenaren moeten zich ook helemaal niet aangesproken voelenmassam schreef:noem namen of zeg niks want je spreekt nu een boel eigenaren aan die zich volgens mij helemaal niert aangesproken moeten voelen linda

Moderator: moderatorteam
maar als ik heel eerlijk ben kan jij weleens om dingen heel boos worden waarvan ik dat dan niet snap. dus bij jou durf ik niet zomaar te zeggen wat je bedoeld. daarom kan ik bijvoorbeeld nu niet zeggen of je mij bedoeld terwijl ik niet vind dat ik bij jouw zogenaamde groepje hoortZoek stok! schreef:Die eigenaren moeten zich ook helemaal niet aangesproken voelenmassam schreef:noem namen of zeg niks want je spreekt nu een boel eigenaren aan die zich volgens mij helemaal niert aangesproken moeten voelen linda
En Kooikerreuen blinken uit in vriendelijk gedrag naar andere honden wil je zeggen? En vallen nooit uit? Kom eens aan het begin van een Kooikerwandeling of bij een show kijken zou ik zeggenMARC_S schreef:Dat vind ik iets te makkelijk. Had jij gekozen voor een presa, staff of herder desnoods dan was het nog maar de vraag of je dat zo makkelijk en netjes onder controle zou krijgen als je hond een keertje losschiet en nog jong is bv.
Da's waar, maar als dezelfde hond in vrijwel 1 dag tijd, 2 hondjes dood bijt, getuigd dat niet van bijzonder veel oplettendheid/verantwoordelijkheidsgevoel.rilana schreef:en daarbij heeft iemand er wel eens van gehoort dat er een riem losschiet, een raam open staat met deze hitte... een deur niet goed gesloten etc etc etc dit alles staat los van wat er gebeurd is...!
maar niet altijd is een slechte opvoeding of een onverandwoord baasje de reden van een ongeluk of gebeuren....
immers zijn er altijd zaken die worden bestempeld als overmacht....
zelfs de beste kynoloog met de meest zwaar bestempelde rassen die het nog zo verandwoord voor elkaar heeft, zelfs daar kan door overmacht of door een onverwachtste situatie iets mis gaan....
omdat dat het ras niet is. en dat maakt samen met de andere eigenschappen de staff. invloed op de een heeft direct gevolg op de andere eigenschapAddy schreef:Waarom vind je dat ? Het lijkt mij dat het een hele grote druk van staffie eigenaren af zou halen als je wat relaxter met je hond kon lopen zonder bang te zijn dat hij op iedere hond duiktmassam schreef:
ik vind ook niet dat de staff de hondsociale hond moet worden die velen zouden willen
Ik geloof dat ik je niet begrijpmassam schreef:omdat dat het ras niet is. en dat maakt samen met de andere eigenschappen de staff. invloed op de een heeft direct gevolg op de andere eigenschapAddy schreef:Waarom vind je dat ? Het lijkt mij dat het een hele grote druk van staffie eigenaren af zou halen als je wat relaxter met je hond kon lopen zonder bang te zijn dat hij op iedere hond duiktmassam schreef:
ik vind ook niet dat de staff de hondsociale hond moet worden die velen zouden willen
Okay, ik bedoel jou niet! Ik bedoel de staffeigenaren die je op het forum nooit ziet behalve als er een topic is waarin een staff in de publiciteit komt. Als zij zich mengen in het topic, is er geen sprake meer van een discussie, maar wordt er gewezen naar bijtende labradors, eigenaren van kleine hondjes etc. En dat aangevuld met wat beledigingen.massam schreef: maar als ik heel eerlijk ben kan jij weleens om dingen heel boos worden waarvan ik dat dan niet snap. dus bij jou durf ik niet zomaar te zeggen wat je bedoeld. daarom kan ik bijvoorbeeld nu niet zeggen of je mij bedoeld terwijl ik niet vind dat ik bij jouw zogenaamde groepje hoort
Dit spreekt elkaar wel heel erg tegen als ik het zet naast de trainingstopics van Bram, hovawarts en bv herdershonden. Nu krijgen we weer het verhaal dat alle honden hond zijn en dat het dan weer ineens flauw is om je te verschuilen achter raseigenschappen.Zoek stok! schreef:En Kooikerreuen blinken uit in vriendelijk gedrag naar andere honden wil je zeggen? En vallen nooit uit? Kom eens aan het begin van een Kooikerwandeling of bij een show kijken zou ik zeggenMARC_S schreef:Dat vind ik iets te makkelijk. Had jij gekozen voor een presa, staff of herder desnoods dan was het nog maar de vraag of je dat zo makkelijk en netjes onder controle zou krijgen als je hond een keertje losschiet en nog jong is bv.De door jou genoemde rassen zijn ook gewoon honden en kun je aan de lijn trainen op aandacht voor jou ipv op de passerende hond. Dat niet alle rassen geschikt zijn voor loshobbelen met andere honden, daar ben ik het direct mee eens. Maar jij denkt toch niet dat er honden zijn die je niet kunt leren aangelijnd een hond aan de andere kant van de straat te negeren? Hondagressie in een ras is voor mij direct reden om het ras niet te nemen, maar iemand die een staff aanschaft, weet toch van tevoren dat dit een aandachtspunt is. Dan vind ik het flauw om je te verschuilen achter raseigenschappen.
Tuurlijk zijn er best wat kleine hondjes die zich nogal dominant opstellen, of blaffen en kuiten nippen o.i.d.MARC_S schreef:Van mij zal je die opmerkingen ook niet horen. Ik ben het met je eens dat grote honden niet allemaal even geschikt zijn voor kleine hondjes. Maar er zijn ook een heleboel kleine hondjes die denken dat ze een grote hond zijn. Yorkies die dag in dag uit mijn honden uitkafferen. JR die meteen Eva grijpen de eerste dag. Chihuahua's die mogen uitvallen en waar dan om gelachen wordt. En komt het er eens van dat een hond er op ingaat dan is het meteen einde kleine hond. Want zelfs het meest eerlijke gevecht tussen 2 honden van totaal verschillend formaat kan fataal zijn.Zoek stok! schreef:Mijn adrenaline loopt idd wat op als ik een kleine hondjes opmerking lees in een topic waarin er net twee doodgebeten zijn. 'Mensen met kleine hondjes reageren dikwijls heel panisch zonder reden' kan ik niet anders lezen dan dat de eigenaren er een aandeel in hebben.massam schreef: ik weet niet helemaal precies waarom je ontploft. ik gok om de laatste zinnen. want de bovenste 2 regels slaan wat mij betreft op eigenaren van sterke rassen....
In losloopgebieden zie ik elke wandeling wel weer dingen met kleintjes gebeuren waar ik als eigenaar niet blij mee zou zijn. Van honden die sluipend op een kleintje afkomen tot roedels die met z'n allen bovenop zo'n kleintje gaan trommelen.
Mijn honden mogen dus gewoon absoluut niet met kleine hondjes omgaan. Om de doodsimpele reden dat het wel honden zijn en ook een klein hondje kan zich groot genoeg voelen om Eva en Cleo aan de riem aan te vallen om maar wat te noemen. Ik weet daar helaas alles van en dan sta ik dus mijn honden op te hangen om een kleine hond met een domme baas te beschermen. Ik denk dat ze niet eens wat zouden doen maar ik wil dat soort risico's helemaal niet lopen. Dan heb ik het nl gedaan met de zwarte hond en de herder.Altijd en sowieso.
Omdat een staff in potentie dezelfde hond blijft. Hij blijft een gigantische kracht houden en hij blijft een zeer krachtige beet houden die niet goed los wil als de hond dat niet wil. Dan fok je het zelfverzekerde weg wat hem zo onverstoorbaar maakt dat hij zich boven alle honden verheven voelt en dus geen een uitdaging uit de weg zal gaan. Je maakt hem onderdaniger, deemoediger en laffer bv dus vecht hij minder. Maar wie zegt dat hij dan nog zo makkelijk is met kinderen en mensen? Honden die niet bulken van het zelfvertrouwen zijn een stuk minder betrouwbaar. Honden met een lage pijngrens zullen eerder ingrijpen dan de bikkelharde staffies die er nu zijn. Juist de meest heftige staffords van vroeger waren de beste allemansvriendjes die er bestonden.Addy schreef:Ik geloof dat ik je niet begrijpmassam schreef:omdat dat het ras niet is. en dat maakt samen met de andere eigenschappen de staff. invloed op de een heeft direct gevolg op de andere eigenschapAddy schreef:Waarom vind je dat ? Het lijkt mij dat het een hele grote druk van staffie eigenaren af zou halen als je wat relaxter met je hond kon lopen zonder bang te zijn dat hij op iedere hond duiktmassam schreef:
ik vind ook niet dat de staff de hondsociale hond moet worden die velen zouden willen![]()
Honden worden gefokt, hebben bepaalde raseigenschappen maar je ziet door de jaren heen dat er bij verschillende rassen zeg maar de scherpe puntjes van af gefokt zijn, wat is er mis mee om dat ook met de staf te doen als hem dat prettiger hanteerbaar maakt
Chione schreef:Da's waar, maar als dezelfde hond in vrijwel 1 dag tijd, 2 hondjes dood bijt, getuigd dat niet van bijzonder veel oplettendheid/verantwoordelijkheidsgevoel.rilana schreef:en daarbij heeft iemand er wel eens van gehoort dat er een riem losschiet, een raam open staat met deze hitte... een deur niet goed gesloten etc etc etc dit alles staat los van wat er gebeurd is...!
maar niet altijd is een slechte opvoeding of een onverandwoord baasje de reden van een ongeluk of gebeuren....
zelfs de beste kynoloog met de meest zwaar bestempelde rassen die het nog zo verandwoord voor elkaar heeft, zelfs daar kan door overmacht of door een onverwachtste situatie iets mis gaan....
Ik denk dat wij wat dat betreft ook zeker op 1 lijn zitten hoorMoos schreef: Tuurlijk zijn er best wat kleine hondjes die zich nogal dominant opstellen, of blaffen en kuiten nippen o.i.d.
Net zoals er dus sterke honden zijn die kleine hondjes uit het niets doodbijten.![]()
Dan moet ik eerlijk zeggen dat ik liever mijn wat grotere hond op moet staan hangen omdat het anders einde klein etterbakkie is, dan dat ik mijn kleine hond bij wijze van spreken in een boom zou moeten hangen om te voorkomen dat hij gekilled wordt. Op de arm is ook niet altijd genoeg blijkt ook weer uit het verhaal waar het topic mee begon.
MARC_S schreef:Omdat een staff in potentie dezelfde hond blijft. Hij blijft een gigantische kracht houden en hij blijft een zeer krachtige beet houden die niet goed los wil als de hond dat niet wil. Dan fok je het zelfverzekerde weg wat hem zo onverstoorbaar maakt dat hij zich boven alle honden verheven voelt en dus geen een uitdaging uit de weg zal gaan. Je maakt hem onderdaniger, deemoediger en laffer bv dus vecht hij minder. Maar wie zegt dat hij dan nog zo makkelijk is met kinderen en mensen? Honden die niet bulken van het zelfvertrouwen zijn een stuk minder betrouwbaar. Honden met een lage pijngrens zullen eerder ingrijpen dan de bikkelharde staffies die er nu zijn. Juist de meest heftige staffords van vroeger waren de beste allemansvriendjes die er bestonden.Addy schreef:Ik geloof dat ik je niet begrijpmassam schreef:omdat dat het ras niet is. en dat maakt samen met de andere eigenschappen de staff. invloed op de een heeft direct gevolg op de andere eigenschapAddy schreef: Waarom vind je dat ? Het lijkt mij dat het een hele grote druk van staffie eigenaren af zou halen als je wat relaxter met je hond kon lopen zonder bang te zijn dat hij op iedere hond duikt![]()
Honden worden gefokt, hebben bepaalde raseigenschappen maar je ziet door de jaren heen dat er bij verschillende rassen zeg maar de scherpe puntjes van af gefokt zijn, wat is er mis mee om dat ook met de staf te doen als hem dat prettiger hanteerbaar maakt
Eerlijk? Ik denk dat het met de amstaff al bergafwaarts gaat. Ik zie steeds vaker amstaffs die helemaal niet meer zo lief zijn als de oorspronkelijke pitbulls die nog knokten. Ze worden waakser, beschermender en argwanender naar mensen. Ze vechten minder, dat klopt zeker. Maar of ik dat goed vind wacht ik nog even af
Duidelijk.rilana schreef:Chione schreef:Da's waar, maar als dezelfde hond in vrijwel 1 dag tijd, 2 hondjes dood bijt, getuigd dat niet van bijzonder veel oplettendheid/verantwoordelijkheidsgevoel.rilana schreef:en daarbij heeft iemand er wel eens van gehoort dat er een riem losschiet, een raam open staat met deze hitte... een deur niet goed gesloten etc etc etc dit alles staat los van wat er gebeurd is...!
ja zeker....
maar daarom zei ik ook los van dit gebeuren
Addy schreef:Ik geloof dat ik je niet begrijpmassam schreef:omdat dat het ras niet is. en dat maakt samen met de andere eigenschappen de staff. invloed op de een heeft direct gevolg op de andere eigenschapAddy schreef:Waarom vind je dat ? Het lijkt mij dat het een hele grote druk van staffie eigenaren af zou halen als je wat relaxter met je hond kon lopen zonder bang te zijn dat hij op iedere hond duiktmassam schreef:
ik vind ook niet dat de staff de hondsociale hond moet worden die velen zouden willen![]()
Dan neem je dus niet zo'n hond als je midden in een woonwijk woont en je afvraagt of je die nog zo netjes onder controle kan krijgen als hij losschiet.MARC_S schreef: Dat vind ik iets te makkelijk. Had jij gekozen voor een presa, staff of herder desnoods dan was het nog maar de vraag of je dat zo makkelijk en netjes onder controle zou krijgen als je hond een keertje losschiet en nog jong is bv.
MARC_S schreef:Omdat een staff in potentie dezelfde hond blijft. Hij blijft een gigantische kracht houden en hij blijft een zeer krachtige beet houden die niet goed los wil als de hond dat niet wil. Dan fok je het zelfverzekerde weg wat hem zo onverstoorbaar maakt dat hij zich boven alle honden verheven voelt en dus geen een uitdaging uit de weg zal gaan. Je maakt hem onderdaniger, deemoediger en laffer bv dus vecht hij minder. Maar wie zegt dat hij dan nog zo makkelijk is met kinderen en mensen? Honden die niet bulken van het zelfvertrouwen zijn een stuk minder betrouwbaar. Honden met een lage pijngrens zullen eerder ingrijpen dan de bikkelharde staffies die er nu zijn. Juist de meest heftige staffords van vroeger waren de beste allemansvriendjes die er bestonden.Addy schreef:Ik geloof dat ik je niet begrijpmassam schreef:omdat dat het ras niet is. en dat maakt samen met de andere eigenschappen de staff. invloed op de een heeft direct gevolg op de andere eigenschapAddy schreef: Waarom vind je dat ? Het lijkt mij dat het een hele grote druk van staffie eigenaren af zou halen als je wat relaxter met je hond kon lopen zonder bang te zijn dat hij op iedere hond duikt![]()
Eerlijk? Ik denk dat het met de amstaff al bergafwaarts gaat. Ik zie steeds vaker amstaffs die helemaal niet meer zo lief zijn als de oorspronkelijke pitbulls die nog knokten. Ze worden waakser, beschermender en argwanender naar mensen. Ze vechten minder, dat klopt zeker. Maar of ik dat goed vind wacht ik nog even af
Ja, dat weet ikMARC_S schreef:
Ik denk dat wij wat dat betreft ook zeker op 1 lijn zitten hoor
Grote honden die kleintjes opvreten zullen er absoluut minder zijn. Maar er zijn net zoveel grote honden die kleintjes etteren als kleintjes die grote etteren. Kom je vanzelf achter als je zelf jarenlang met alleen maar kleine hondjes looptWel denk ik dat er relatief gezien misschien wel 100 keer meer kleine hondjes zijn die dagelijks grote honden etteren dan dat er grote honden zijn die dagelijks kleine hondjes opvreten (kijk naar hoe weinig dat eigenlijk voorkomt en hoeveel grote honden er zijn). Ik merk nl dat vrijwel elke JR uitvalt naar mijn honden en dat ik eigenlijk zelden een chihuahua tegenkom die niet meteen in verweer schiet als er een hond kennis wil maken. Hapsnap is de reactie meestal :N: Kleine hondjes in de vorm van terriers bv hebben toch vaak een giga ego en zo'n kleintje eist niet meteen een gedegen training aangezien je ze met 1 vinger aan hun flexje kan houdenVerder roepen ze moederinstincten op en dus worden ze soms teveel verwend. Dus zijn ook daar weer iets te grote ego's van
![]()
Ik kom zelden grote honden tegen die uitvallen. Dagelijks wel kleintjes die dat doen en daarin volledig hun gang kunnen gaan.
Moos schreef:
Tuurlijk zijn er best wat kleine hondjes die zich nogal dominant opstellen, of blaffen en kuiten nippen o.i.d.
Net zoals er dus sterke honden zijn die kleine hondjes uit het niets doodbijten.![]()
Dan moet ik eerlijk zeggen dat ik liever mijn wat grotere hond op moet staan hangen omdat het anders einde klein etterbakkie is, dan dat ik mijn kleine hond bij wijze van spreken in een boom zou moeten hangen om te voorkomen dat hij gekilled wordt. Op de arm is ook niet altijd genoeg blijkt ook weer uit het verhaal waar het topic mee begon.
Huh? Jij merkt blijkbaar iets heel inconsequents op, maar ik heb nooit gezegd dat een Kooiker of een Hovawart niet op te voeden is. Wel is er een verschil in drive met bijv. een Border Collie in hondensport. Vind jij dat niet dan? Of schaar jij dat onder me verschuilen achter de Kooiker? Er is toch een reden waarom bepaalde rassen het goed doen in bepaalde hondensporten?MARC_S schreef:Dit spreekt elkaar wel heel erg tegen als ik het zet naast de trainingstopics van Bram, hovawarts en bv herdershonden. Nu krijgen we weer het verhaal dat alle honden hond zijn en dat het dan weer ineens flauw is om je te verschuilen achter raseigenschappen.
Ik vind het flauw dat ik niks mag zeggen in trainingstopics omdat ik een herder heb en blablabla, niet vergelijkbaar en meer blablabla, maar nu het weer anders uitkomt speelt dat allemaal weer helemaal geen rol en is een hond een hond.
Dus nee, dit vind ik geen passend antwoord en ook niet consequent eerlijk gezegd. Zoals jij je verschuilt achter de kooiker in de hondensport, je Tamara bijstaat in het trainen van een hovawart wat allemaal veel moeilijker is omdat het een ander soort hond is moet je nu ook niet zeggen dat die staffords en co ook gewoon honden zijn die je zoals elke hond iets kan leren/afleren. Zo werkt dat dus niet![]()
Inmiddels na 9 pagina,s boter na de vis, maar wil toch nog even reageren op jou antwoord.Nanna schreef:Ik vind deze berichten op andere fora waar ik lid van ben en zet ze dan ook hier. Puur voor de nieuwswaarde.Yv*nn schreef:Vreselijk triest verhaal, het zal je maar gebeuren.
Ps.
Nanna, soms vraag ik me wel eens af hoe jij met enige regelmaat van dit soort berichten weet te plaatsen.
Bedoel vind je die per toeval, of struin je er speciaal internet voor af.
Op 1 of andere manier intrigeert het mij wel eens, hoe en waarom specifiek jij dat nu doet en nodig vind.
Ik zet het ook hier neer als er herders met schoentjes worden gebruikt om mensen op te sporen, zoals laatst. Dus het is écht niet zo dat ik puur berichten opzoek waar Stafford-achtigen de kwaaie pier zijn.
Ik kan er ook niets aan doen dat dit keer op keer gebeurt en dat het blijkbaar telkens hetzelfde type hond betreft
Precies! En ik vind die oeverloze discussies over rassen dan ook niet echt relevant. Nu was het een stafford, het had ook een herder kunnen zijn of welke hond dan ook van een groot ras. Want ook retrievers, die echte mensenvrienden worden niet altijd even goed en zorgvuldig gefokt.Suuz schreef:
Als ze voor de kill gaan is er gewoon iets goed mis, welk ras dan ook.
Ja die bazen zijn eromm tenenkrommendRami schreef:
Ja, ik kom ook best vaak dominante, felle, blaffende kleine honden tegen. En weet je wat ik daar het ergste van vind? Dat sommige bazen echt tenenkrommend makkelijk zijn. Zo laten ze de lijn lekker vieren, terwijl ik Bill en Sil bij me sta te houden, of ze laten de hondjes gewoon los en lachen wat schaapachtig als ze zien dat het mij moeite kost om die felle rakkers bij mijn honden weg te houden.
En hoewel ik me dus wel eens rot erger aan die bazen zal ik een aanvaring tussen mijn honden en die kleintjes niet riskeren. Het is gewoon echt geen partij. Dat die bazen dat niet weten of niet willen weten, dat ze lachen om mijn ingrijpen. Ze doen maar.![]()
De kans dat mijn honden zo'n hondje doodt is volgens mij trouwens erg klein, maar een verwonding lopen ze zo op. En dat is onnodig. Die hondjes kunnen er niets aan doen dat ze zo'n achterlijke baas hebben...
Het vervelende is dat als je dus met je kleine hond omgaat je realiserende dat dat niet met elke vreemde grote hond samengaat je in de ogen van veel mensen een schijterd bent met die kleine bange hondjes.(En dit alles geldt natuurlijk zeker niet voor alle bazen van kleine honden, ik kom er zat tegen die wel inzien dat grote honden en (hele) kleine honden niet altijd samen gaan).
MARC_S schreef:Ik denk dat wij wat dat betreft ook zeker op 1 lijn zitten hoorMoos schreef: Tuurlijk zijn er best wat kleine hondjes die zich nogal dominant opstellen, of blaffen en kuiten nippen o.i.d.
Dan moet ik eerlijk zeggen dat ik liever mijn wat grotere hond op moet staan hangen omdat het anders einde klein etterbakkie is, dan dat ik mijn kleine hond bij wijze van spreken in een boom zou moeten hangen om te voorkomen dat hij gekilled wordt. Op de arm is ook niet altijd genoeg blijkt ook weer uit het verhaal waar het topic mee begon.Wel denk ik dat er relatief gezien misschien wel 100 keer meer kleine hondjes zijn die dagelijks grote honden etteren dan dat er grote honden zijn die dagelijks kleine hondjes opvreten (kijk naar hoe weinig dat eigenlijk voorkomt en hoeveel grote honden er zijn). Ik merk nl dat vrijwel elke JR uitvalt naar mijn honden en dat ik eigenlijk zelden een chihuahua tegenkom die niet meteen in verweer schiet als er een hond kennis wil maken. Hapsnap is de reactie meestal :N: Kleine hondjes in de vorm van terriers bv hebben toch vaak een giga ego en zo'n kleintje eist niet meteen een gedegen training aangezien je ze met 1 vinger aan hun flexje kan houden
Verder roepen ze moederinstincten op en dus worden ze soms teveel verwend. Dus zijn ook daar weer iets te grote ego's van
![]()
Ik kom zelden grote honden tegen die uitvallen. Dagelijks wel kleintjes die dat doen en daarin volledig hun gang kunnen gaan.
Dan komt weer de vraag, is het dan uberhaubt wel eerlijk om die honden toe te staan? Ik vind van wel hoor, daar gaat het niet om. Maar feit blijft dat als het mag iedereen ze koopt ongeacht waar iemand woont. Dus netto loopt het zoals het loopt allemaal op de gratie van de eigenaren die wel of niet echt hun verantwoordelijkheid nemen. Wij zeggen toch allemaal, oeh ahhh, wat een schatje als er een presapup op het forum komt. Nou, dat is best een hondagressief ras hoor. Schroomt er niet voor honden dood te bijten als het tot een gevecht komt. Raseigenschap. Of een owcharka, dan roepen we allemaal "Wauw! Wat mooi!" ondanks een aantal best wel brute raseigenschappen die allemaal onder de verantwoordelijkheid van zijn eigenaar zullen vallen. Of de kangal van die dame uit Duitsland uit de opvangsituatie. Een kangal sloopt een hond die aan zijn roedel komt, een indringer en ieder vreemd dier dat over zijn grens gaat. Letterlijk sloopt, zie de vele filmpjes van Kangalfan. Ik mocht daar niks van zeggen herinner ik me nog maar die mevrouw was toch ook niet zo flink dat ze die hond fysiek de baas kon. Hoe kon ik dat nou zeggen, wat een lul was ik toen.Moos schreef:Dan neem je dus niet zo'n hond als je midden in een woonwijk woont en je afvraagt of je die nog zo netjes onder controle kan krijgen als hij losschiet.MARC_S schreef: Dat vind ik iets te makkelijk. Had jij gekozen voor een presa, staff of herder desnoods dan was het nog maar de vraag of je dat zo makkelijk en netjes onder controle zou krijgen als je hond een keertje losschiet en nog jong is bv.
Of je laat hem niet losschieten.