Dat is bij ons dus niet zo. We hebben nooit toegelaten dat onze pup zomaar op andere honden afging. Ik liet haar in het begin alleen maar los op plekken waar geen andere honden waren, zodat ik in alle rust met haar kon spelen en oefenen.Bmamavan2 schreef:Mijn hond accepteert puppiesd gelukkig heel goed, maar kan ze ook gepast corrigeren (ook wel handig als je puppies opvangt in huis).
Het valt me wel op dat, zodra iemand een pupje heeft deze zomaar op iedere hond mag afdenderen die op zijn pad komt in het kader van "sosjalisatie".
Iedere andere hond (en eigenaar) moet de pup net zo leuk vinden als het baasje. Als de andere hond de pup dan, niet altijd even zachtzinnig corrigeerd of wegstuurt, vindt de puppeneigenaar de andere hond maar 'gemeen' .
Hoezo onbegrip van hondentaal?
Als ik een andere hond zie aankomen lijn ik haar aan en vraag, als het een loslopende hond betreft, of de hond met puppen overweg kan. Zo ja, dan laat ik mijn hond ook los.
Als mijn hond zich dan onbeleefd gedraagt naar de andere hond toe en daarvoor wordt gecorrigeerd, heb ik daar geen enkel probleem mee, dat is alleen maar goed voor haar want daar leert ze van. Bij signalen die mijn pup niet oppikt, grijp ik zelf in en lopen we door.
Omdat ik het belangrijk vind dat ze goed hondengedrag aanleert, wil ik haar weghouden bij honden die dat gedrag niet beheersen. Maar als een baas zijn hond niet opvoedt of niet onder controle kan of wil houden om wat voor reden dan ook, houdt het op.
Het heeft ook niks met ras te maken heb ik gemerkt. Er zijn een honden in allerlei soorten en maten, ook hele grote, waar ze heerlijk mee kan spelen en die haar duidelijk terechtwijzen als ze het te dol maakt.
Ik snap ook helemaal niet wat er de zin van is om je pup af te laten gaan op een hond die daar helemaal geen zin in heeft, want dat is voor beide partijen alleen maar heel vervelend. Daarom vraag ik het nog steeds als ik een onbekende hond tegenkom.
Het omgekeerde gebeurt ook: dat ik duidelijk zie dat een hond er helemaal geen zin in heeft, terwijl de baas roept dat het best kan want "ze regelen het zelf wel". Bij ons thuis regelen wij het, dus bij twijfel loop ik door en wacht ik niet af hoe ze het "gaan regelen".