Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
advies?
Moderator: moderatorteam
-
*Ellen*
Re: advies?
De vraag blijft altijd : wat levert het voor de hond of voor de baas van de hond op om de ballen eraf te laten snijden.
Gokje: het is makkelijker voor de baas.
Ik zou nooit mijn hond laten ontsexen, tenzij het medisch gezien een noodzaak is.
Ons reutje Bloem is gecastreerd, dat hebben de mensen aan wie hem verkocht hadden laten doen. ( hij is hier terug gekomen wegens persoonlijke omstandigheden) maar ik vind het zo sneu voor het ventje. Ik denk dat hij veel actiever zou zijn als hij nog intact was.
We hebben ook twee teefjes, die laten we niet castreren, geen denken aan.
Laat de boel maar heel.
Gokje: het is makkelijker voor de baas.
Ik zou nooit mijn hond laten ontsexen, tenzij het medisch gezien een noodzaak is.
Ons reutje Bloem is gecastreerd, dat hebben de mensen aan wie hem verkocht hadden laten doen. ( hij is hier terug gekomen wegens persoonlijke omstandigheden) maar ik vind het zo sneu voor het ventje. Ik denk dat hij veel actiever zou zijn als hij nog intact was.
We hebben ook twee teefjes, die laten we niet castreren, geen denken aan.
Laat de boel maar heel.
- Carool
- Actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herders Ronin & Ran
Een hond wordt niet minder aktief door een castratie, hooguit door hoe de baasjes ermee omgaan.
Wat een fabels en vooroordelen staan er toch in dit topic
groetjes Carool
Wat een fabels en vooroordelen staan er toch in dit topic
groetjes Carool
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Wat jij zegt is dus de fabel. Je kan een hond wel meezeulen en actief houden maar de hond wordt wel degelijk minder actief van zichzelf. Logisch ook want de stofwisseling wordt trager, hormonen vallen weg en de spieren gaan deels verdwijnen. Rara waarom wordt de hond minder actief?Carool schreef:Een hond wordt niet minder aktief door een castratie, hooguit door hoe de baasjes ermee omgaan.
Wat een fabels en vooroordelen staan er toch in dit topic![]()
groetjes Carool
Natuurlijk is een hond die heel sportief verzorgd wordt niet meteen duidelijk minder actief. Maar hij ziet er wel minder mooi uit, kan minder ver gaan en is minder gemotiveerd. OK, de hoeveelheid activiteit kan je als baas regelen. Maar hoe de hond daar op reageert en wat dat met zijn lichaam doet heb je tijdens de castratie al aangepast.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
dat is niet altijd waar marc.
sam is veel actiever geworden. ik blijf erbij dat dat komt omdat hij zichzelf minder in de weg zit
sam is veel actiever geworden. ik blijf erbij dat dat komt omdat hij zichzelf minder in de weg zit

- Carool
- Actief
De vacht kan inderdaad veranderen, dat er meer wol door komt of gewoon meer haar. Dat kan voor sommige rassen inderdaad nadelig zijn, maar niet dat de hond er last van heeft..... die kijkt toch niet in de spiegel.
Ook niet gecastreede honden kunnen en worden dik, uitgezakt en lui.... het is maar hoe je met een hond omgaat en ze in conditie houd.
Ja, ze kunnen in het begin wat meer trek hebben, als je dan maar gewoon je houd aan het oude voedingspatroon, is er niets aan de hand.
Veel mensen (vooral mannen) hebben moeite met het weg halen van voortplantingsorganen. Ze kunnen er dan niet meer nuchter naar kijken.
Ze vergeten dat er ook heel veel mensen zonder voortplantingsorganen rond lopen (om het zo maar even te zeggen), dat is ook niet aan de buitenkant te zien of aan het gedrag te merken. Hooguit merk je iets, als je er dicht bij staat, omdat je als mens wel bepaalde dingen kunt beredeneren. Een hond zal het een worst zijn of hij/zij zich voortplant of niet.
Groetjes Carool
Ook niet gecastreede honden kunnen en worden dik, uitgezakt en lui.... het is maar hoe je met een hond omgaat en ze in conditie houd.
Ja, ze kunnen in het begin wat meer trek hebben, als je dan maar gewoon je houd aan het oude voedingspatroon, is er niets aan de hand.
Veel mensen (vooral mannen) hebben moeite met het weg halen van voortplantingsorganen. Ze kunnen er dan niet meer nuchter naar kijken.
Ze vergeten dat er ook heel veel mensen zonder voortplantingsorganen rond lopen (om het zo maar even te zeggen), dat is ook niet aan de buitenkant te zien of aan het gedrag te merken. Hooguit merk je iets, als je er dicht bij staat, omdat je als mens wel bepaalde dingen kunt beredeneren. Een hond zal het een worst zijn of hij/zij zich voortplant of niet.
Groetjes Carool
- Moos
- Zeer actief
Vrouwen dan he? Gecastreerde mannen kom ik nooit tegenCarool schreef: Ze vergeten dat er ook heel veel mensen zonder voortplantingsorganen rond lopen (om het zo maar even te zeggen), dat is ook niet aan de buitenkant te zien of aan het gedrag te merken. Hooguit merk je iets, als je er dicht bij staat, omdat je als mens wel bepaalde dingen kunt beredeneren. Een hond zal het een worst zijn of hij/zij zich voortplant of niet.
Groetjes Carool

- Moos
- Zeer actief
Ik gok het er maar opNanna schreef:Hoe weet je dat?Moos schreef: Gecastreerde mannen kom ik nooit tegen

- Moos
- Zeer actief
Met de eetlust van een gemiddeld labje kan je die ongecastreerd ook wel zo dik krijgen dat ze van ellende niet meer kunnen rennen denk ikNanna schreef:Kwam gisteren zondagswandelaars tegen, type gezin met kinderen.Carool schreef: Ook niet gecastreerde honden kunnen en worden dik, uitgezakt en lui.... het is maar hoe je met een hond omgaat en ze in conditie houd.
Daar liepen twee zwarte enórm vette Labradorreuen amechtig achteraan te hijgen. Wel hele vriendelijke dieren maar echt tafelmodel, meer breed dan lang.
Die waren tot mijn stomme verbazing niet gecastreerd...
Daartegenover staan weer al die gecastreerde lab reutjes die verdorie maar druk blijven, terwijl ze toch elke dag 3 keer een rondje door de wijk mogen doen

-
L@nghaar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Staande Langhaar
- Aantal honden: 1
Hier ook een gecastreerde reu die niet gelezen heeft dat hij na de castratie minder gemotiveerd is en minder ver kan gaan
Zijn vacht is inderdaad minder mooi dan van niet gecastreerde soortgenoten maar dat zal mij een zorg zijn.
Hij is 1 brok energie en vrolijkheid.
Zijn vacht is inderdaad minder mooi dan van niet gecastreerde soortgenoten maar dat zal mij een zorg zijn.
Hij is 1 brok energie en vrolijkheid.

Honden hebben bazen, poezen hebben bedienden.
- Renee1966
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel - Aantal honden: 2
Mijn vorige 2 gecastreerde teven waren tot op hoge leeftijd, strak in het glanzende vel.
Ben ze na de castratie wat minder gaan voeren (ik voer altijd op zicht, te vet krijgen ze minder, te dun krijgen ze meer) en ik hield ze net zo actief als voorheen (ik loop en train nu eenmaal graag met mijn honden).
Tot op hoge leeftijd (van de honden dan hè) kreeg ik complimenten, hoe prachtig gespierd ze waren en hoe goed ze er uitzagen.
Suus is dit jaar gecastreerd (in maart geloof ik), die is nog net zo prachtig en slank als daarvoor, glimt ook als een hondenl*l in de manenschijn.
Als een hond te dik wordt na castratie, ligt dat volgens mij toch echt aan de baas.
Ben ze na de castratie wat minder gaan voeren (ik voer altijd op zicht, te vet krijgen ze minder, te dun krijgen ze meer) en ik hield ze net zo actief als voorheen (ik loop en train nu eenmaal graag met mijn honden).
Tot op hoge leeftijd (van de honden dan hè) kreeg ik complimenten, hoe prachtig gespierd ze waren en hoe goed ze er uitzagen.
Suus is dit jaar gecastreerd (in maart geloof ik), die is nog net zo prachtig en slank als daarvoor, glimt ook als een hondenl*l in de manenschijn.
Als een hond te dik wordt na castratie, ligt dat volgens mij toch echt aan de baas.
-
laeken
- Zeer actief
Zo is er niet te praten hier.Nanna schreef: Maar te stellen dat zowat alle castraten per definitie uitgezakt en uitgeblust zijn vind ik te ver gaan.
Een teef krijgt juist relatief zwaardere bespiering omdat zij ipv de verzachtende vrouwelijke hormonen relatief meer mannelijke hormonen krijgt. Maargoed, uitleggen lijkt mij zinloos want straks staat er weer dat ik zeg dat alle teven door castratie in een reu veranderen. :N:
Is het hier de sport om iemands woorden zo te draaien dat het een absurde uitspraak wordt en dan daar op in gaan?
- Renee1966
- Zeer actief
Ohw sorry, je bedoelde de reuen?
Nou ja, de paar gecastreerde reuen die ik ken (bij actieve bazen!), bleven er ook mooi gespierd uitzien en werden niet te vet.
Nou ja, de paar gecastreerde reuen die ik ken (bij actieve bazen!), bleven er ook mooi gespierd uitzien en werden niet te vet.
- Moos
- Zeer actief
Dat vind ik net zo doorslaan 1 kant op als zeggen dat elke hond te dik wordt na castratieRenee1966 schreef:
Ze heeft ook altijd honger, en zeker nu ik Vera heb vind ik het contrast soms best schrijnend. Vera eet goed, eet makkelijk, maar heeft gewoon genoeg met een normale portie. Dan heeft ze de rest van de tijd geen honger, en is gewoon verzadigd. Saar is dat nooit, ook niet gek als je bedenkt hoe weinig ze nog maar mag eten.
Dus nee, het is niet zo dat je een gecastreerde hond altijd simpeltjes op gewicht houdt, echt niet

- Renee1966
- Zeer actief
Kun je dan niet het op deze hoeveelheid voer houden en dan iets meer beweging toevoegen?
Edit: voor dat niet verzadigd zijn, mag je daar geen gekookte sperziebonen voor toevoegen?
Dat vult maar zet niet aan.
Edit: voor dat niet verzadigd zijn, mag je daar geen gekookte sperziebonen voor toevoegen?
- Moos
- Zeer actief
Wat denk je, dat we elke dag 3 blokjes om gaan?Renee1966 schreef:Kun je dan niet het op deze hoeveelheid voer houden en dan iets meer beweging toevoegen?

-
laeken
- Zeer actief
Dank U. Wuilus woog 45 kilo en was vrij jong gecastreerd. Ze kon 20% van het dieet van Eva eten en dat was dus 2 rodischijfjes op een dagMoos schreef:Dat vind ik net zo doorslaan 1 kant op als zeggen dat elke hond te dik wordt na castratieRenee1966 schreef:
Als een hond te dik wordt na castratie, ligt dat volgens mij toch echt aan de baas.Saar is (jong) gecastreerd, en die hond kan nauwelijks meer iets eten zonder dikker te worden. Ze is verder heel vrolijk, actief, niet moe of lusteloos ofzo, maar ze wordt van lucht al dik. Eigenlijk zou er een kilo af moeten, maar ik doe het niet meer omdat ik vind dat ze ook voedingsstoffen binnen moet krijgen. Ze krijgt nu zo'n 50-75 gram kvv op een dag, en minder doe ik gewoon niet. Ze blijft zo heel stabiel op gewicht, maar ja, wel iets te zwaar. Je ziet het niet aan d'r overigens hoor, ze is niet dik ofzo. Maar ik heb liever dat ik die ribbetjes wat makkelijker kan voelen.
Ze heeft ook altijd honger, en zeker nu ik Vera heb vind ik het contrast soms best schrijnend. Vera eet goed, eet makkelijk, maar heeft gewoon genoeg met een normale portie. Dan heeft ze de rest van de tijd geen honger, en is gewoon verzadigd. Saar is dat nooit, ook niet gek als je bedenkt hoe weinig ze nog maar mag eten.
Dus nee, het is niet zo dat je een gecastreerde hond altijd simpeltjes op gewicht houdt, echt niet
O ja, die gecastreerde zijn nog dikker ook op dat beetje eten
Dus ik vind het kul dat je dat zo wel even regelt. Het is ronduit zielig als je hond naar maar 25% van zijn normale portie kan eten. Hoe kan een kruising bouvier nu voldoende voeding halen uit 2 rodiburgers????
- Moos
- Zeer actief
Saar is nog niet verzadigd na een kilo vlees denk ikRenee1966 schreef: Edit: voor dat niet verzadigd zijn, mag je daar geen gekookte sperziebonen voor toevoegen?

- Renee1966
- Zeer actief
Nee, natuurlijk denk ik niet dat jij een rondje om de kerk loopt.
Maar ik vraag me af, wat er gebeurd als je een half uur of een uur meer wandelt, wat dat dan zou doen?
Ik had nog wat ge-edit trouwens in mijn vorige posts.
Wat betreft de verzadiging, kun je niet iets toevoegen aan het eten, iets wat wel vult maar niet aanzet, bv gekookte sperziebonen?
Vind het wel sneu namelijk dat het beestje zich niet verzadigd voelt
edit: spuit elf weer, zie dat je al geantwoord had
Maar ik vraag me af, wat er gebeurd als je een half uur of een uur meer wandelt, wat dat dan zou doen?
Ik had nog wat ge-edit trouwens in mijn vorige posts.
Wat betreft de verzadiging, kun je niet iets toevoegen aan het eten, iets wat wel vult maar niet aanzet, bv gekookte sperziebonen?
Vind het wel sneu namelijk dat het beestje zich niet verzadigd voelt
edit: spuit elf weer, zie dat je al geantwoord had
- Moos
- Zeer actief
Geen idee wat dat zou doen, ik denk niet heel veel. En daarnaast, we hebben het hier nu ook nog wel over een gewoon normaal hondenleven he? Het is toch niet haalbaar om nog meer te gaan lopen met haar (naast dat ze binnen dus met Vera speelt ook) dan ik nu doe? Dan loop ik de hele dag buiten, en er moet ook gewerkt worden enzoRenee1966 schreef:Nee, natuurlijk denk ik niet dat jij een rondje om de kerk loopt.

- Renee1966
- Zeer actief
Hier snap ik ook niks vanNanna schreef:Maar hoe kom je nou bij 25%? Mijn castraten eten wel wat minder maar voldoende om zich happy bij te voelen. Ik denk dat ik er gemniddeld zo 10% vanaf heb gehaald. Ze krijgen dus nog steeds 90% van hun rantsoen van voorheen. En niemand is een gram aangekomen (behalve ikMARC_S schreef: Het is ronduit zielig als je hond naar maar 25% van zijn normale portie kan eten. Hoe kan een kruising bouvier nu voldoende voeding halen uit 2 rodiburgers????)
Ik voer hier "iets" minder, geen idee hoeveel minder, maar zeker geen 75% minder.
Misschien kan Inge O hier wat over zeggen?
Hoe het kan dat sommige castraten zoveel minder moeten eten om niet te dik te worden?
En ik mag toch aannemen dat het merendeel dit probleem niet kent?
- Moos
- Zeer actief
Beetje grof afgerond, maar Vera is ongeveer 5 keer zo zwaar als Saar. Vera eet 800 gram kvv per dag en is niks te zwaar. Saar krijgt dus 50-75 gram en daar zou wel iets af mogen. Zou ik haar 1/5 van 800 gram gaan geven dan kan ik haar over 2 weken rollen :N:
En tuurlijk zijn er ongecastreerde honden van Vera's formaat die ook veel minder mogen, en gecastreerde honden van Saars formaat die veel meer mogen dan zij. Maar ik geloof echt niet dat een ongecastreerde Saar ook maar zo weinig zou mogen eten
Dit heeft bij Saar trouwens wel even geduurd hoor. Ze is met de jaren steeds minder gaan mogen eten. Ze is met 6 maanden gecastreerd, en tot een jaar of 2 kon ik haar vrij simpel bijna schraal houden
En tuurlijk zijn er ongecastreerde honden van Vera's formaat die ook veel minder mogen, en gecastreerde honden van Saars formaat die veel meer mogen dan zij. Maar ik geloof echt niet dat een ongecastreerde Saar ook maar zo weinig zou mogen eten
Dit heeft bij Saar trouwens wel even geduurd hoor. Ze is met de jaren steeds minder gaan mogen eten. Ze is met 6 maanden gecastreerd, en tot een jaar of 2 kon ik haar vrij simpel bijna schraal houden
Laatst gewijzigd door Moos op 07 dec 2009 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.

-
Neeltje
Tirsa is ook niet aangekomen nadat ze gecastreerd was. En ik heb zelfs niets aan het voer veranderd. Ze is pas aan gaan komen sinds ze op prednison staat.......
- Carool
- Actief
Je zou ook rustig lekker een lap pens kunnen geven, worden ze ook niet dik van en zijn ze toch gevuld.MARC_S schreef:Dank U. Wuilus woog 45 kilo en was vrij jong gecastreerd. Ze kon 20% van het dieet van Eva eten en dat was dus 2 rodischijfjes op een dagMoos schreef:Dat vind ik net zo doorslaan 1 kant op als zeggen dat elke hond te dik wordt na castratieRenee1966 schreef:
Als een hond te dik wordt na castratie, ligt dat volgens mij toch echt aan de baas.Saar is (jong) gecastreerd, en die hond kan nauwelijks meer iets eten zonder dikker te worden. Ze is verder heel vrolijk, actief, niet moe of lusteloos ofzo, maar ze wordt van lucht al dik. Eigenlijk zou er een kilo af moeten, maar ik doe het niet meer omdat ik vind dat ze ook voedingsstoffen binnen moet krijgen. Ze krijgt nu zo'n 50-75 gram kvv op een dag, en minder doe ik gewoon niet. Ze blijft zo heel stabiel op gewicht, maar ja, wel iets te zwaar. Je ziet het niet aan d'r overigens hoor, ze is niet dik ofzo. Maar ik heb liever dat ik die ribbetjes wat makkelijker kan voelen.
Dus nee, het is niet zo dat je een gecastreerde hond altijd simpeltjes op gewicht houdt, echt niet. Dus 200 gram vlees op een hond van 45 kilo. Ik voelde me een beul en ze had altijd verschrikkelijke honger. Als ik die liet eten werd het een tafel zo dik. Eva ongecastreerd weegt 20 kilo, ze eet bijna een kilo per dag. Cleo kan de helft van wat Eva eet eten, ongeveer 400 gram en die weegt meer dan Eva en is ook gecastreerd. Dapper kon 800 gram vlees eten en die woog 22 kilo en stond daar super mooi op. Dus mijn ongecastreerde honden aten meer dan 2-3 keer zoveel eten als de gecastreerde.
O ja, die gecastreerde zijn nog dikker ook op dat beetje eten![]()
Dus ik vind het kul dat je dat zo wel even regelt. Het is ronduit zielig als je hond naar maar 25% van zijn normale portie kan eten. Hoe kan een kruising bouvier nu voldoende voeding halen uit 2 rodiburgers????
Het probleem van dik worden hebben ook niet castraten. Hoe vaak hoor je wel niet, dat een hond maar een paar brokjes op een dag kan eten, anders worden ze te dik. Ik vraag altijd of ze gecastreerd zijn of niet, meestal gaat het dan om niet gecastreerde honden.
Groetjes Carool
-
laeken
- Zeer actief
Ach Carool, hou op. "meestal gaat het dan om niet gecastreerde honden'. Geloof je het zelf? Ik heb nog nooit een te dikke hond gehad en er zijn er inmiddels een stuk of 8 geweest. De te dikke honden die ik ken zijn grotendeels toch wel degelijk gecastreerd. Trage stofwisseling is een feit en ik begrijp dus niet waarom daar zo moeilijk over gedaan wordt.
Deze hele topic bestaat uit weerleggen van aangetoonde wetenschappelijke feiten op basis van mijn hond dit en mijn hond dat. Geen enkele moeder kijkt onbevooroordeeld naar haar kind. Hoe moet ik nu iets met verhalen van ja maar mijn hond is niet dik. Soms vind ik ze persoonlijk behoorlijk dik hoor
Deze hele topic bestaat uit weerleggen van aangetoonde wetenschappelijke feiten op basis van mijn hond dit en mijn hond dat. Geen enkele moeder kijkt onbevooroordeeld naar haar kind. Hoe moet ik nu iets met verhalen van ja maar mijn hond is niet dik. Soms vind ik ze persoonlijk behoorlijk dik hoor
- Moos
- Zeer actief
En oh ja, Moos was dus ook gecastreerd, maar die kon nog best wat eten, en was ook vrij simpel goed op gewicht te houden. Ik zeg dus ook absoluut niet dat dit een probleem wordt bij elke gecastreerde hond. Ik ging alleen even in tegen de stelling dat het altijd aan de baas ligt, want dat is dus echt niet zo 

- Renee1966
- Zeer actief
Het kan natuurlijk ook zo zijn, dat je honden hebt met een snellere stofwisseling dat die daardoor geen last hebben van castratie.
Er zijn tenslotte ook mensen die een snellere stofwisseling dan gemiddeld hebben.
Zelf heb ik dat ook.
Ik weeg vanaf mijn 14e hetzelfde (ben nu 42) nl. 54 kg bij 1m65 lengte, en ik kan alles eten zoveel als ik wil en ik kom geen gram aan
Moet eerder oppassen dat ik geen kilo's kwijtraak.
Er zijn tenslotte ook mensen die een snellere stofwisseling dan gemiddeld hebben.
Zelf heb ik dat ook.
Ik weeg vanaf mijn 14e hetzelfde (ben nu 42) nl. 54 kg bij 1m65 lengte, en ik kan alles eten zoveel als ik wil en ik kom geen gram aan
Moet eerder oppassen dat ik geen kilo's kwijtraak.
- wendy71
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ridgebacks!
- Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
- Contacteer:
Nou, ik had 30% van de voeding afgehaald en toen werden ze nog te dik..
Daarbij lopen ze elke dag een uurtje of 2 los(buiten de aanlijn wandelingen), dus nee je kan niet stellen dat het alleen maar aan de baas ligt dat de hond aankomt na castratie.
Daarbij zie ik aan Jakko dat hij minder mooi/bespierd is na zijn castratie(medische grond) en sodeju wat vind ik dat jammer.
Daarbij lopen ze elke dag een uurtje of 2 los(buiten de aanlijn wandelingen), dus nee je kan niet stellen dat het alleen maar aan de baas ligt dat de hond aankomt na castratie.
Daarbij zie ik aan Jakko dat hij minder mooi/bespierd is na zijn castratie(medische grond) en sodeju wat vind ik dat jammer.

Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
- Renee1966
- Zeer actief
- Moos
- Zeer actief
Dank uRenee1966 schreef:Ik wil bij deze even terugnemen dat het aan de baas ligt, dat de hond te dik wordt na castratie (sorry
)

- wendy71
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ridgebacks!
- Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
- Contacteer:
Het zal best gebeuren maar niet altijd.Renee1966 schreef:Ik wil bij deze even terugnemen dat het aan de baas ligt, dat de hond te dik wordt na castratie (sorry
)

Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.