Weer even een vervolg verslagje.
Afgelopen vrijdag heb ik getraind samen met een kennis hier uit het dorp.
Hij heeft een oudere en een jonge Flatcoated.
Deze eerste keer hebben we allebei alleen onze jongste hond meegenomen om te trainen.
We hebben veel steadyness oefeningen gedaan, wat volg oefeningen en vooruitsturen (naar paaltjes met een dummy er bij).
Daarna hebben we het markeren geoefend.
Eerst met een witte dummy op 30 meter voor Ita en daarna met een witte en een oranje dummy op 70 meter.
Dat ging prima.
Vervolgens hebben we een dummy afgeschoten met de dummylauncher.
Ik had Ita van tevoren die dummy al wel even laten zien en ruiken, maar na het afschieten ruikt hij echt naar kruit.
Dat kent ze niet dus ze aarzelde even voor ze die dummy oppakte. Ik moest haar even aanmoedigen.
Maar het markeren op zich ging prima
Nadat de andere hond gemarkeerd had heb ik Ita nog eens laten markeren met de dummylauncher en toen haalde ze die dummy meteen netjes op. Ze markeerde weer prima
Ze snuffelde nog wel even, maar nu wist ze zeker dat ze hem toch moest pakken.
Vanmorgen zijn we weer naar de zomertraining van de trainingsgroep geweest.
We waren weer in andere groepen ingedeeld.
Deze keer zat ik met Ita en haar broertje in een groep waar de meesten eigenlijk kersvers binnen kwamen.
Ita heeft eerst de volgoefening gedaan en daarna moest het officiële "vast" geoefend worden.
Een oefening om de hond duidelijk te maken dat apporteren een serieuze zaak is.
Ik heb dat thuis al met diverse blokken en dummy's rustig aan geleerd aan Ita dus die heeft er geen probleem mee.
Het grappige (als je dat zo mag noemen) is dat veel honden wel een apportje komen brengen, maar als je ze een dummy voor houdt nemen ze die niet aan.
Er waren in het groepje dus veel honden die werden gedwongen om het apport vast te houden.
Ik blijf daar toch moeite mee hebben
Gelukkig dus maar dat Ita meteen vastpakte en er geen discussie over hoefde te worden gevoerd. Want ik voel niet veel voor het soort dwang dat anders volgens de trainer had gemoeten.
Daarna hebben we de "hier" fluit en de stopfluit(of zitfluit) geoefend.
Vervolgens het vooruit sturen.
De trainer had een mooi wit paaltje en daarbij lag een dummy.
Ita kent dat spelletje.
Ik stuurde haar en ze ging kaarsrecht naar het paaltje, alleen.................
Aan de andere kant van het pad waar ze langs moest, lagen op de wind: Twee vossen, hazen en konijnen voor de training van hogere groepen
Dus...........................

De oefening opnieuw gedaan en toen ging ze gelukkig wel goed
Vervolgens gingen we naar de vijver voor de "over water" oefening.
Ita ging netjes over, maar pakte de dummy niet. Ze ging snuffelen in het gras naar konijntjes

(misschien duurde de "vast" oefening wat lang en had ze er een beetje tabac van

)
Nadat de trainer nog een keer had opgegooid nam ze de dummy toch mee en kwam weer keurig terug over het water.
Daarna apport uit water. Dat deed ze ook goed. Deze oefening hebben we nu voor het eerst op de training gedaan. Tot nu toe alleen
over water geoefend.
De vijver was best lastig omdat er veel waterplanten in groeien.
Toch zwom Ita heel goed
Er waren best veel honden die er moeite mee hadden.
Voor degenen die wilden was er nog een kort apport te land en die hebben we ook nog even mee gedaan.
Ging gelukkig weer helemaal goed ondanks de konijnegeuren die daar overal sterk aanwezig zijn.
Ik was tevreden over het werk van Ita.
De aandacht voor mij zou wat beter kunnen.
Tussen de oefeningen door had ze weinig boodschap aan mij.
Maar ach, een klein beetje ontspanning zullen we dat dan maar noemen.
Volgende keer wat lekkere worst meenemen.
Ik maak nog iets te weinig kans tegenover hazen en konijnen
Alleen even nog een kleine discussie gehad over het moment van belonen als Ita met het apport komt.
Ik beloon meteen nadat ze het apport heeft afgegeven. Daarna lijn ik haar aan en gaan we iets anders doen.
Volgens de trainer moest ik pas belonen als de hele oefening klaar was en dus pas als ze was aangelijnd.
Voor mijn gevoel beloon ik dan niet het apporteren, maar het aanlijnen.
Dus ik vind dat nu nog even niet zo'n goed idee.