Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jachthonden, lopende, staande en retrievers!

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Jaap* schreef: Het enthousiasme gaat er niet af hoor, ze gaat dan voortaan alleen met glunderoogjes naar je kijken wanneer ze (eindelijk eens) mag in plaats van hyperen :ok:
Als ze gaat hyperen stop je meteen met alle actie, als ze dan wat verbouwereerd kijkt probeer je het opnieuw, net zolang tot ze begrijpt dat ze gewoon even moet wachten :wink:
Kijk, zonder stuiteren, met wachten en glunderen :cheer:

http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=148872
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

:smile: :ok: En nu naar buiten :cheer:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Jaap* schreef::smile: :ok: En nu naar buiten :cheer:
Ja, da's de volgende stap :mrgreen: :wink:
Zonder stuiteren gaat al heel erg aardig. Of ze dan ook zonder enig hulp van mijn kant blijft zitten (als we niet bij het water zijn, want daar doet ze het vanzelf) is de vraag :mrgreen:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Weer even een vervolg verslagje.

Afgelopen vrijdag heb ik getraind samen met een kennis hier uit het dorp.
Hij heeft een oudere en een jonge Flatcoated.
Deze eerste keer hebben we allebei alleen onze jongste hond meegenomen om te trainen.
We hebben veel steadyness oefeningen gedaan, wat volg oefeningen en vooruitsturen (naar paaltjes met een dummy er bij).
Daarna hebben we het markeren geoefend.
Eerst met een witte dummy op 30 meter voor Ita en daarna met een witte en een oranje dummy op 70 meter.
Dat ging prima.
Vervolgens hebben we een dummy afgeschoten met de dummylauncher.
Ik had Ita van tevoren die dummy al wel even laten zien en ruiken, maar na het afschieten ruikt hij echt naar kruit.
Dat kent ze niet dus ze aarzelde even voor ze die dummy oppakte. Ik moest haar even aanmoedigen.
Maar het markeren op zich ging prima :ok:
Nadat de andere hond gemarkeerd had heb ik Ita nog eens laten markeren met de dummylauncher en toen haalde ze die dummy meteen netjes op. Ze markeerde weer prima :D
Ze snuffelde nog wel even, maar nu wist ze zeker dat ze hem toch moest pakken.

Vanmorgen zijn we weer naar de zomertraining van de trainingsgroep geweest.
We waren weer in andere groepen ingedeeld.
Deze keer zat ik met Ita en haar broertje in een groep waar de meesten eigenlijk kersvers binnen kwamen.

Ita heeft eerst de volgoefening gedaan en daarna moest het officiële "vast" geoefend worden.
Een oefening om de hond duidelijk te maken dat apporteren een serieuze zaak is.
Ik heb dat thuis al met diverse blokken en dummy's rustig aan geleerd aan Ita dus die heeft er geen probleem mee.
Het grappige (als je dat zo mag noemen) is dat veel honden wel een apportje komen brengen, maar als je ze een dummy voor houdt nemen ze die niet aan.
Er waren in het groepje dus veel honden die werden gedwongen om het apport vast te houden.
Ik blijf daar toch moeite mee hebben :?
Gelukkig dus maar dat Ita meteen vastpakte en er geen discussie over hoefde te worden gevoerd. Want ik voel niet veel voor het soort dwang dat anders volgens de trainer had gemoeten.

Daarna hebben we de "hier" fluit en de stopfluit(of zitfluit) geoefend.

Vervolgens het vooruit sturen.
De trainer had een mooi wit paaltje en daarbij lag een dummy.
Ita kent dat spelletje.
Ik stuurde haar en ze ging kaarsrecht naar het paaltje, alleen.................
Aan de andere kant van het pad waar ze langs moest, lagen op de wind: Twee vossen, hazen en konijnen voor de training van hogere groepen :roll:
Dus........................... :mrgreen:
De oefening opnieuw gedaan en toen ging ze gelukkig wel goed :wink:

Vervolgens gingen we naar de vijver voor de "over water" oefening.
Ita ging netjes over, maar pakte de dummy niet. Ze ging snuffelen in het gras naar konijntjes :roll: (misschien duurde de "vast" oefening wat lang en had ze er een beetje tabac van :mrgreen: )
Nadat de trainer nog een keer had opgegooid nam ze de dummy toch mee en kwam weer keurig terug over het water.
Daarna apport uit water. Dat deed ze ook goed. Deze oefening hebben we nu voor het eerst op de training gedaan. Tot nu toe alleen over water geoefend.
De vijver was best lastig omdat er veel waterplanten in groeien.
Toch zwom Ita heel goed :ok:
Er waren best veel honden die er moeite mee hadden.

Voor degenen die wilden was er nog een kort apport te land en die hebben we ook nog even mee gedaan.
Ging gelukkig weer helemaal goed ondanks de konijnegeuren die daar overal sterk aanwezig zijn.

Ik was tevreden over het werk van Ita.
De aandacht voor mij zou wat beter kunnen.
Tussen de oefeningen door had ze weinig boodschap aan mij.
Maar ach, een klein beetje ontspanning zullen we dat dan maar noemen.
Volgende keer wat lekkere worst meenemen.
Ik maak nog iets te weinig kans tegenover hazen en konijnen :oeps:

Alleen even nog een kleine discussie gehad over het moment van belonen als Ita met het apport komt.
Ik beloon meteen nadat ze het apport heeft afgegeven. Daarna lijn ik haar aan en gaan we iets anders doen.
Volgens de trainer moest ik pas belonen als de hele oefening klaar was en dus pas als ze was aangelijnd.
:denken:
Voor mijn gevoel beloon ik dan niet het apporteren, maar het aanlijnen.
Dus ik vind dat nu nog even niet zo'n goed idee.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef:Ita heeft eerst de volgoefening gedaan en daarna moest het officiële "vast" geoefend worden.
Ik heb dat thuis al met diverse blokken en dummy's rustig aan geleerd aan Ita dus die heeft er geen probleem mee.
Het grappige (als je dat zo mag noemen) is dat veel honden wel een apportje komen brengen, maar als je ze een dummy voor houdt nemen ze die niet aan.
Er waren in het groepje dus veel honden die werden gedwongen om het apport vast te houden.
Gelukkig dus maar dat Ita meteen vastpakte en er geen discussie over hoefde te worden gevoerd. Want ik voel niet veel voor het soort dwang dat anders volgens de trainer had gemoeten.
:ugh: :ugh: :ugh: mijn haren gingen al meteen rechtstaan bij je eerste zin van dat gedeelte :oeps: .
Toen ik het opschreef zag ik jouw haren al gaan :mrgreen:
Het is mijn ding ook niet en ik vraag me nog steeds af of honden daardoor nou echt het belang van apporteren gaan inzien.
Daar zeg ik zelf al nee op, maar ik beoefen geen jacht in de praktijk.
En juist door de praktijkmensen wordt er zo veel nadruk opgelegd dat het apport moet en dus onder dwang moet worden aangeleerd :denken:

Het zou naar mijn idee kunnen betekenen dat de hond "in zicht" van de baas apporteert, maar buiten zicht liever zijn eigen plan gaat trekken als er een beetje stevig karakter in zit
Als een hond het dwangmatig vast en los heeft gehad en hij neemt het korte apport niet op, is er een beste kans dat die hond zo sterk onder druk is gezet, en/of zo gevoelig is, dat hij in het zicht van de baas niet meer kan werken.
Dat is dan weer de andere kant van het verhaal.
Zo'n hond gaat dan allerlei kalmeringssignalen uitzenden (o.a. snuffelen om de dummy heen zonder hem op te nemen).
Beide verschijnselen heb ik gezien, maar of die honden onder dwang een "vast" hadden aangeleerd weet ik niet. :wink:
Het is dus al heel "hondafhankelijk" lijkt me of je die oefening met een hond zou kunnen doen.
(Even afgezien van de noodzaak, want die zie ik nog steeds niet :wink: :mrgreen: )
Inge O schreef:
ranetje schreef:Alleen even nog een kleine discussie gehad over het moment van belonen als Ita met het apport komt.
Ik beloon meteen nadat ze het apport heeft afgegeven. Daarna lijn ik haar aan en gaan we iets anders doen.
Volgens de trainer moest ik pas belonen als de hele oefening klaar was en dus pas als ze was aangelijnd.
:denken: wat zijn trainers toch rare mensen :mrgreen: .

maar ita's markeren gaat dus wel goed nu :ok: .
Ita gaat heel goed vooruit met markeren :ok:
Die dummy van de dummylauncher is wel wit :wink:
En het veld waar we trainden was kortgeknipt gras.
Dus 100% zeker ben ik er nog niet van.
Rustig aan de oefening moeilijker maken dan komen we er wel :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Moniek B.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Moniek B. »

Gaat mooi met Ita zo te horen! :ok: Klinkt goed allemaal...

Bij mij gingen de haren ook overeind toen je het schreef over het gedwongen vast en los. Ik heb het ze gelukkig bij mij op de training nog niet zien doen en ik was gisteren erg blij met de opmerking van mijn trainer dat we zeker geen druk op Ean moeten zetten. Pfff... toch wel fijn als je iemand voor de groep hebt staan die je hond een beetje snapt. :wink:

Over de kleine zwarte gesproken; we hebben in elk geval een ingang gevonden om het apporteren wat leuker te maken. Een konijnenvel om de dummy was de truc! Toen die er eenmaal omheen zat, deed hij twee keer een markeerkeerapport vol enthousiasme, liet hij zich vooruitsturen op de dummy (ongeveer 15 meter) en zelfs de eerste keer verloren zoeken ging volgens het boekje :ok: Met veel plezier (niet alleen hij, ik gelukkig ook :wink: ) en volop kwispelstaartend.. Hij vond het geweldig :ok:

Blijkbaar zijn we toch ergens wel vooruit gegaan, want voor zijn wisselperiode hielp een velletje om de dummy heen nog niets. Maar nu was het de sleutel. Nu is er vier weken geen training (vakantie van de trainer+wat wedstrijden en zo) dus tijd om zelf te oefenen. Ga nog wel gewoon met de voerdummy aan de slag in combinatie met een konijnenvel had ik zo bedacht. Zodat als ik het vel aan het afbouwen ben, ik nog steeds de voerdummy als superinteressant en leuk achter de hand heb om Ean daarmee te motiveren op de dummy zonder vel. Of is dat teveel van het goede denken jullie?
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Moniek B. schreef:Gaat mooi met Ita zo te horen! :ok: Klinkt goed allemaal...

Bij mij gingen de haren ook overeind toen je het schreef over het gedwongen vast en los. Ik heb het ze gelukkig bij mij op de training nog niet zien doen en ik was gisteren erg blij met de opmerking van mijn trainer dat we zeker geen druk op Ean moeten zetten. Pfff... toch wel fijn als je iemand voor de groep hebt staan die je hond een beetje snapt. :wink:

Over de kleine zwarte gesproken; we hebben in elk geval een ingang gevonden om het apporteren wat leuker te maken. Een konijnenvel om de dummy was de truc! Toen die er eenmaal omheen zat, deed hij twee keer een markeerkeerapport vol enthousiasme, liet hij zich vooruitsturen op de dummy (ongeveer 15 meter) en zelfs de eerste keer verloren zoeken ging volgens het boekje :ok: Met veel plezier (niet alleen hij, ik gelukkig ook :wink: ) en volop kwispelstaartend.. Hij vond het geweldig :ok:

Blijkbaar zijn we toch ergens wel vooruit gegaan, want voor zijn wisselperiode hielp een velletje om de dummy heen nog niets. Maar nu was het de sleutel. Nu is er vier weken geen training (vakantie van de trainer+wat wedstrijden en zo) dus tijd om zelf te oefenen. Ga nog wel gewoon met de voerdummy aan de slag in combinatie met een konijnenvel had ik zo bedacht. Zodat als ik het vel aan het afbouwen ben, ik nog steeds de voerdummy als superinteressant en leuk achter de hand heb om Ean daarmee te motiveren op de dummy zonder vel. Of is dat teveel van het goede denken jullie?
Zou het niet wat zijn om de voerdummy als beloning te gebruiken? Dus dummy-met -vel goed geapporteerd, dan de voerdummy werpen?
Dat werkte bij Dante goed; om de vaart en het enthousiasme er in te houden :wink:
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

ranetje schreef:
Inge O schreef:
ranetje schreef:Ita heeft eerst de volgoefening gedaan en daarna moest het officiële "vast" geoefend worden.
:ugh: :ugh: :ugh: mijn haren gingen al meteen rechtstaan bij je eerste zin van dat gedeelte :oeps: .
Toen ik het opschreef zag ik jouw haren al gaan :mrgreen:
Het is mijn ding ook niet en ik vraag me nog steeds af of honden daardoor nou echt het belang van apporteren gaan inzien.
Daar zeg ik zelf al nee op, maar ik beoefen geen jacht in de praktijk.
En juist door de praktijkmensen wordt er zo veel nadruk opgelegd dat het apport moet en dus onder dwang moet worden aangeleerd :denken:

Het zou naar mijn idee kunnen betekenen dat de hond "in zicht" van de baas apporteert, maar buiten zicht liever zijn eigen plan gaat trekken als er een beetje stevig karakter in zit
Als een hond het dwangmatig vast en los heeft gehad en hij neemt het korte apport niet op, is er een beste kans dat die hond zo sterk onder druk is gezet, en/of zo gevoelig is, dat hij in het zicht van de baas niet meer kan werken.
Dat is dan weer de andere kant van het verhaal.
Zo'n hond gaat dan allerlei kalmeringssignalen uitzenden (o.a. snuffelen om de dummy heen zonder hem op te nemen).
Beide verschijnselen heb ik gezien, maar of die honden onder dwang een "vast" hadden aangeleerd weet ik niet. :wink:
Het is dus al heel "hondafhankelijk" lijkt me of je die oefening met een hond zou kunnen doen.
(Even afgezien van de noodzaak, want die zie ik nog steeds niet :wink: :mrgreen: )
Inge O schreef:
ranetje schreef:Alleen even nog een kleine discussie gehad over het moment van belonen als Ita met het apport komt.
:denken: wat zijn trainers toch rare mensen :mrgreen: .

maar ita's markeren gaat dus wel goed nu :ok: .
Ita gaat heel goed vooruit met markeren :ok:
Die dummy van de dummylauncher is wel wit :wink:
En het veld waar we trainden was kortgeknipt gras.
Dus 100% zeker ben ik er nog niet van.
Rustig aan de oefening moeilijker maken dan komen we er wel :ok:
Wat gaat het toch goed met die kleine Ita :ok: Een genot om te lezen allemaal!
Tja, dat los/vast :ugh: ; ook niet mijn ding op die manier zoals je weet :wink: Toen Dante nog pup was, was er eens een Bracco-dag met een jachttraining en werd ook gepropageerd om de dummy in de bek te duwen en vast te houden. Alleen moest dat niet bij hondjes die nog aan het wisselen waren.. Ik wist toen nog de ballen van jachttraining, maar wist een ding zeker; dít was niet mijn manier :pffff:. Maar het maakt je wel huiverig als nieuwbakken jachthondeigenaar om jachttraining te gaan volgen :roll:

Nog even een ding waar ik zeer nieuwsgierig naar ben; voor je Ita kreeg hebben we wel eens bladzijden lang geouwe-je- weet -welt :mrgreen: over wat nou de beste manier was, een jachthondpup aangelijnd te houden of juist los te laten het eerste jaar. Nu krijg ik niet de indruk dat je Ita veel aangelijnd hebt (of het ik dat mis?), wat zijn nu je bevindingen wat betreft het in de hand houden van haar?
Gr. Marijke
Afbeelding
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

Moon schreef:Zou het niet wat zijn om de voerdummy als beloning te gebruiken? Dus dummy-met -vel goed geapporteerd, dan de voerdummy werpen? Dat werkte bij Dante goed; om de vaart en het enthousiasme er in te houden :wink:
Zou kunnen natuurlijk. Maar... het terugbrengen gaat eigenlijk wel. Als ie maar eenmaal de dummy gehaald heeft! Tot nu toe (zonder vel) was het dus zo dat ie maar bar weinig interesse in die hele dummy had. Maar als ie hem had, dan bracht ie hem...

Enne.. ik ben dan wel geen Ranetje :wink: Maar ik heb vanaf dag 1 mijn pups los. Wel bepakt en bezakt met koekjes en lekkers en oren en ogen voor en achter maar ze gaan wel los. Nu denk ik wel dat het nogal wat scheelt of je een retriever of een hond zoals die van jullie hebt, maar toch. De retriever valt ook onder de noemer jachthondenpup toch? :mrgreen: :pffff:
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Moon
Zeer actief

Moniek B. schreef: Zou kunnen natuurlijk. Maar... het terugbrengen gaat eigenlijk wel. Als ie maar eenmaal de dummy gehaald heeft! Tot nu toe (zonder vel) was het dus zo dat ie maar bar weinig interesse in die hele dummy had. Maar als ie hem had, dan bracht ie hem...

Enne.. ik ben dan wel geen Ranetje :wink: Maar ik heb vanaf dag 1 mijn pups los. Wel bepakt en bezakt met koekjes en lekkers en oren en ogen voor en achter maar ze gaan wel los. Nu denk ik wel dat het nogal wat scheelt of je een retriever of een hond zoals die van jullie hebt, maar toch. De retriever valt ook onder de noemer jachthondenpup toch? :mrgreen: :pffff:
Dante had precies hetzelfde probleem; dummies vond hij niets aan, niet de moeite om naar toe te lopen :pffff: Met velletje werd het al interessanter, maar toen hij als 'toetje' een voerdummy mocht halen werd van lieverlee de interesse in de 'veldummy' ook groter.

En ja ik heb het idd over staande jachthonden :pffff: :mrgreen: En dan heeft het alles te maken met de passie om achter wild aan te gaan (en je als baasje hulpeloos staat te wachten :19: ). Ik zal eens kijken of ik het topic nog kan vinden (moet je wel een avondje voor uittrekken ) :mrgreen:
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Moon schreef: Ik zal eens kijken of ik het topic nog kan vinden (moet je wel een avondje voor uittrekken ) :mrgreen:
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... chthondpup
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Inge O schreef:
Moon schreef:Nog even een ding waar ik zeer nieuwsgierig naar ben; voor je Ita kreeg hebben we wel eens bladzijden lang geouwe-je- weet -welt :mrgreen: over wat nou de beste manier was
marijke :80: ?!

:smile:
Nou :pffff: 15 blz. lang over hetzelfde onderwerp en aan het eind tot de conclusie komen dat je het nóg niet weet :19: :smile: (en dit was niet eens het enige forum waarop we dit onderwerp onder de loupe hebben genomen :mrgreen: ).

Maar zonder dollen; Nettie is nu degene die een opgroeiende jachthondpup heeft. Ben echt heel benieuwd hoe het staat met het najagen van wild en zo. Natuurlijk allemaal uit eigenbelang; hoe om te gaan met mijn toekomstige pup :wink:
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
Moon schreef:
Inge O schreef:
Moon schreef:Nog even een ding waar ik zeer nieuwsgierig naar ben; voor je Ita kreeg hebben we wel eens bladzijden lang geouwe-je- weet -welt :mrgreen: over wat nou de beste manier was
marijke :80: ?!

Nou :pffff: 15 blz. lang over hetzelfde onderwerp en aan het eind tot de conclusie komen dat je het nóg niet weet :19: :smile: (en dit was niet eens het enige forum waarop we dit onderwerp onder de loupe hebben genomen :mrgreen: ). [size=0]En bovendien ben ik nu alleen en opstandig en niemand die me corrigeert; behalve jij dan :mrgreen:[/size]

Maar zonder dollen; Nettie is nu degene die een opgroeiende STAANDE jachthondpup heeft. Ben echt heel benieuwd hoe het staat met het najagen van wild en zo. Natuurlijk allemaal uit eigenbelang; hoe om te gaan met mijn toekomstige pup :wink:
:mrgreen: :mrgreen:

ik kan me het topic ook nog wel herinneren hoor - ben ook benieuwd wat nettie ondertussen nog bijgeleerd heeft :ok: .
:mrgreen: :wink:
Om meteen maar even het onderscheid nog te benadrukken voor Moniek.
Een op jacht gefokte staande jachthond beschikt over ietsje meer "zelfstandigheid" in zijn karakter dan een retriever (zelfs dan een Flatcoated :wink: )

En nou een antwoord :denken:
Dat heb ik niet :oops:
Ita is met zo veel dingen een zo totaal andere pup, dat ik haar met geen mogelijkheid kan vergelijken met horizonflitser Rana in dat opzicht.

Ze komt (nog steeds) als ik fluit.
Als ze achter Rana aan rent als die zonder toestemming een veld in vliegt (wat af en toe nog steeds voor komt :M: ) is een kort "NEE Ita hier" voldoende voor een onmiddellijke terugkeer om bij mij de jackpot komen halen :ok:
Dus net als bij Rana heb ik bij Ita gewoon alleen maar een zak lekkers en een fluit meegenomen en Ita los gelaten.
Ita blijft veel dichter bij me dan Rana en zoekt me veel sneller weer op als ze even ergens blijft snuffelen.

Daar komt nog een extra punt bij wat een lange lijn moeilijk zou maken.
Ita slaagt er steevast in om binnen 5 minuten grote overeenkomst te vertonen met een rollade als ze aan een lange lijn zit. :N:
Ik heb het een keertje geprobeerd om zo met haar op zoek te gaan naar fazanten en haar dan meteen te helpen "voorstaan".
Je komt niet erg ver hoor met een opgebonden hondje :mrgreen:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Moniek B. schreef:Blijkbaar zijn we toch ergens wel vooruit gegaan, want voor zijn wisselperiode hielp een velletje om de dummy heen nog niets. Maar nu was het de sleutel. Nu is er vier weken geen training (vakantie van de trainer+wat wedstrijden en zo) dus tijd om zelf te oefenen. Ga nog wel gewoon met de voerdummy aan de slag in combinatie met een konijnenvel had ik zo bedacht. Zodat als ik het vel aan het afbouwen ben, ik nog steeds de voerdummy als superinteressant en leuk achter de hand heb om Ean daarmee te motiveren op de dummy zonder vel. Of is dat teveel van het goede denken jullie?
Ik zou die voerdummy gewoon eens een tijdje als enig apportje gebruiken denk ik (niet als verloren zoek :F: ) en hem daarna inzetten als "happy dummy" dus als beloning als hij je een apport heeft gebracht :wink:
Ik kwam hier ook een Flat tegen die om de dummy heen snuffelde maar liever ook niet oppakte en naar de baas bracht :denken:
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Dante had net weer een epi-aanval buiten :N: Ik hoop niet dat hij daar een gewoonte van gaat maken want de vorige was ook buiten. De frequentie loopt ook op trouwens. De laatste drie steeds met drie maanden tussenpoos, daarvoor steeds minimaal 6 mnd. (maar ik realiseer me dat ik in mijn handjes mag knijpen hoor, als ik de verhalen op het epi-forum lees :N: , maar toch, het viel me wel op..). Hopelijk is het toeval en blijft de volgende weer minimaal 6 mnd. weg.

Ik schrok trouwens behoorlijk. Dante was om een sloot heengelopen, de sloot was dus tussen ons in, en hij was aan het gras eten. Ik wilde naar huis, dus ik riep hem. Hij luisterde totaal niet en ik ben dat niet van hem gewend, dus ik riep een beetje streng zijn naam. Weer bleef hij stug dooreten en toen vond ik het vreemd worden. Op dat moment ging hij kokhalzen en dan ben ik altijd alert want dat kán bij hem een voorbode van de aanval zijn. En idd. . Maaar hij stond op de schuine kant van de sloot :eek: . Ik heb geloof ik nog nooit zo hard gerend om bij hem te komen! Voor ik bij hem was was hij al gevallen en bleef gelukkig liggen in het gras. Maar het risico van rollen in de sloot was hier wel heel groot :N:
Enige voordeel was dat zijn urine nu zo het gras inliep en hij niet gedouchd hoefde te worden, want dat vind ik altijd zo zielig na de toevallen. Hij was alleen maar wat modderig aan een kant :wink:
Zoals ik al zei; nu maar weer duimen dat het weer een hele tijd weg blijft..
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

He jasses Marijke
Dat is te snel hoor voor Dante.
En dan ook nog eens op zo'n ongunstige plek buiten :N:
Ik hoop dat de volgende aanval inderdaad pas weer over 6 maanden is :ok:
Afbeelding
bydevries
Zeer actief

Ongelezen bericht door bydevries »

Jeetje Marijke wat naar weer. Een geluk inderdaad dat hij niet zo de sloot in rolde.
Je beseft maar eens te meer wat een bof je hebt met een gezonde hond als je ook de
keerzijde hebt meegemaakt.

De volgende Bracco moet maar een super gezond en braaf hondje zijn.

Leuk Nettie om je verslagen over Ita te lezen. Ze doet het wel super goed allemaal :ok:

Dat gedoe met een lange lijn had ik ook altijd. Slingerde zich vast om boompjes en dikke graspollen waarna Vita nog een paar keer ging draaien en compleet vast zat.
Ik heb sinds kort een ronde leren lijn zonder handvat die is helemaal top :ok:
Ze kan echt overal tussendoor zonder vast te zitten, mocht ze ergens op voorstaan dan
hangt er nog 8 meter lijn achter haar aan om te voorkomen dat ze na het samen uitstoten van de fazant ze er achteraan gaat.
ranetje
Zeer actief

bydevries schreef: Leuk Nettie om je verslagen over Ita te lezen. Ze doet het wel super goed allemaal :ok:

Dat gedoe met een lange lijn had ik ook altijd. Slingerde zich vast om boompjes en dikke graspollen waarna Vita nog een paar keer ging draaien en compleet vast zat.
Ze kan echt overal tussendoor zonder vast te zitten, mocht ze ergens op voorstaan dan
hangt er nog 8 meter lijn achter haar aan om te voorkomen dat ze na het samen uitstoten van de fazant ze er achteraan gaat.
Ik gebruik daarvoor de zweetlijn. :wink:
Ook leer en ook zonder handvat. :ok:
Maar helaas........Ita is een kei in eerst de lijn om een achterpootwikkelen................. dan wordt ze zenuwachtig, loopt ietsje terug en weer vooruit................ dan is poot nummer twee ingerold en daarna bindt ze zichzelf op :N: :mrgreen:
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Gisteren hele dag weg; geen gelegenheid om eerder te reageren.
De epilepsie; ook al heeft Dante al aardig wat toevallen gehad, het went toch nooit.. Ben altijd een beetje 'bibberig in de knieën als hij er net een heeft gehad. Denk ook altijd als ik zo naast hem zit te wachten tot het voorbij is 'stel dat hij er nu niet uitkomt :N: '. Maar gelukkig verlopen ze altijd op dezelfde manier en is hij na even gedesoriënteerd te zijn er weer heel snel bovenop. Een nadeel van buiten is wel dat ik helemaal onder de modder zat :wink: . Als hij bijkomt lijkt hij altijd 'opgelucht' of zo :19: . Dat uit hij dan door als een idioot tegen me op te springen :N: . En dat laat zijn sporen na.. Dus bij het naar huis lopen zag ik er enigszins raar uit :wink:
Heb wel geluk gehad dat die twee keer dat het buiten gebeurde er geen andere honden in de buurt waren. Geen idee hoe die zouden reageren :19:
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

ranetje schreef:
Inge O schreef:
Moon schreef:
Inge O schreef: marijke :80: ?!

Nou :pffff: 15 blz. lang over hetzelfde onderwerp en aan het eind tot de conclusie komen dat je het nóg niet weet :19: :smile: (en dit was niet eens het enige forum waarop we dit onderwerp onder de loupe hebben genomen :mrgreen: ). [size=0]En bovendien ben ik nu alleen en opstandig en niemand die me corrigeert; behalve jij dan :mrgreen:[/size]

Maar zonder dollen; Nettie is nu degene die een opgroeiende STAANDE jachthondpup heeft. Ben echt heel benieuwd hoe het staat met het najagen van wild en zo. Natuurlijk allemaal uit eigenbelang; hoe om te gaan met mijn toekomstige pup :wink:
:mrgreen: :mrgreen:

ik kan me het topic ook nog wel herinneren hoor - ben ook benieuwd wat nettie ondertussen nog bijgeleerd heeft :ok: .
:mrgreen: :wink:
Om meteen maar even het onderscheid nog te benadrukken voor Moniek.
Een op jacht gefokte staande jachthond beschikt over ietsje meer "zelfstandigheid" in zijn karakter dan een retriever (zelfs dan een Flatcoated :wink: )

En nou een antwoord :denken:
Dat heb ik niet :oops:
Ita is met zo veel dingen een zo totaal andere pup, dat ik haar met geen mogelijkheid kan vergelijken met horizonflitser Rana in dat opzicht.

Ze komt (nog steeds) als ik fluit.
Als ze achter Rana aan rent als die zonder toestemming een veld in vliegt (wat af en toe nog steeds voor komt :M: ) is een kort "NEE Ita hier" voldoende voor een onmiddellijke terugkeer om bij mij de jackpot komen halen :ok:
Dus net als bij Rana heb ik bij Ita gewoon alleen maar een zak lekkers en een fluit meegenomen en Ita los gelaten.
Ita blijft veel dichter bij me dan Rana en zoekt me veel sneller weer op als ze even ergens blijft snuffelen.

Daar komt nog een extra punt bij wat een lange lijn moeilijk zou maken.
Ita slaagt er steevast in om binnen 5 minuten grote overeenkomst te vertonen met een rollade als ze aan een lange lijn zit. :N:
Ik heb het een keertje geprobeerd om zo met haar op zoek te gaan naar fazanten en haar dan meteen te helpen "voorstaan".
Je komt niet erg ver hoor met een opgebonden hondje :mrgreen:
Nou mooi is dat; denk ik gebruik te kunnen maken van een ervaringsdeskundige, heb ik er nog niks aan :jank: :mrgreen:
Tja, dan moet ik maar afwachten en tegen die tijd hoop ik dat dit topic nog bestaat zodat je me schriftelijk cursus kunt geven :mrgreen:
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

bydevries schreef:Jeetje Marijke wat naar weer. Een geluk inderdaad dat hij niet zo de sloot in rolde.
Je beseft maar eens te meer wat een bof je hebt met een gezonde hond als je ook de
keerzijde hebt meegemaakt.

De volgende Bracco moet maar een super gezond en braaf hondje zijn.

Leuk Nettie om je verslagen over Ita te lezen. Ze doet het wel super goed allemaal :ok:

Hoi Brigitte!
Idd teken ik voor dat brave gezonde hondje :ok: Hoewel het met Dante verder ook erg goed gaat hoor. Die epi-aanvallen zijn momentopnamen (bij Dante dan); even heel naar maar daarna gaat hij weer gewoon verder met zijn leventje. Mank lopen vind ik een heel ander verhaal, maar daar is nu geen sprake van gelukkig.

Hoe was je weekend in Duitsland? Veel geleerd?
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Over die lange lijn; dat vond ik ook zo'n ramp :roll: Bij de heel jonge Dante heb ik ook getracht (ivm zijn jachtgedrag) om met een lange lijn te lopen. Ik hield het gewoon niet vol.. Idd het rolmops-effect en om bomen en struiken gedraaid. En owee als er een andere hond aankwam, dan vond ik het nog gevaarlijk ook (voor baasjes en honden); was bang voor blessures ivm draad die om pootjes draaide en zo :N: . Dus toen Dante langdurig aangelijnd moest lopen (ivm zijn lich. problemen) heb ik zo'n flex-apparaat gekocht. Maar daar heb je natuurlijk niet zoveel aan als je wilt trainen met je hond.
Wat trouwens wel een klein beetje hielp was een tuigje, heb ik gemerkt. Dan ging de draad (ook bij de gewone lange lijn) naar mijn idee toch wat minder makkelijk om de poten.
Maarrr ik heb gewoon een broertje dood aan aangelijnde wandelingen :roll:
Dus ik duim dat het met mijn toekomstige pup maar weinig nodig zal zijn :ok:
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Moon schreef:Over die lange lijn; dat vond ik ook zo'n ramp :roll: Bij de heel jonge Dante heb ik ook getracht (ivm zijn jachtgedrag) om met een lange lijn te lopen. Ik hield het gewoon niet vol.. Idd het rolmops-effect en om bomen en struiken gedraaid. En owee als er een andere hond aankwam, dan vond ik het nog gevaarlijk ook (voor baasjes en honden); was bang voor blessures ivm draad die om pootjes draaide en zo :N: . Dus toen Dante langdurig aangelijnd moest lopen (ivm zijn lich. problemen) heb ik zo'n flex-apparaat gekocht. Maar daar heb je natuurlijk niet zoveel aan als je wilt trainen met je hond.
Wat trouwens wel een klein beetje hielp was een tuigje, heb ik gemerkt. Dan ging de draad (ook bij de gewone lange lijn) naar mijn idee toch wat minder makkelijk om de poten.
Maarrr ik heb gewoon een broertje dood aan aangelijnde wandelingen :roll:
Dus ik duim dat het met mijn toekomstige pup maar weinig nodig zal zijn :ok:
Ita slaagt er zelfs in om zich in een lijn te wikkelen als deze los achter haar aan sleept :(
Bij mijn vorige honden en ook bij Rana is dat geen probleem, maar bij Ita wel :mrgreen:
Moon schreef:Nou mooi is dat; denk ik gebruik te kunnen maken van een ervaringsdeskundige, heb ik er nog niks aan :jank: :mrgreen:
Tja, dan moet ik maar afwachten en tegen die tijd hoop ik dat dit topic nog bestaat zodat je me schriftelijk cursus kunt geven :mrgreen:
Elke hond is toch weer anders dat blijkt maar weer eens :mrgreen:
Ik kom wel naar je toe hoor Marijke tegen die tijd, alleen niet wekelijks :wink:
Afbeelding
Moon
Zeer actief

ranetje schreef: Elke hond is toch weer anders dat blijkt maar weer eens :mrgreen:
Ik kom wel naar je toe hoor Marijke tegen die tijd, alleen niet wekelijks :wink:
Niet? Nou zeg! :roll: :mrgreen:
Gr. Marijke
Afbeelding
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

Even een update-je over de training met Ean...
het gaat als een speer :ok:

Ik heb de afgelopen twee weken volop de voerdummy gebruikt; tijdens de wandelingen gebruikte ik de voerdummy als 'bron' voor de beloningen voor het komen, opletten, volgen enzovoort. Elke keer kwam zijn snoepje uit de voerdummy. Nadat hij een paar keer had gezien dat Aisha een beloning kreeg uit de dummy als ze hem opgehaald had, kreeg hij nog meer interesse... aan de dummy die ik in mijn handen hand snuffelen etc. Als hij dat deed, gooide ik de dummy weg en .. hij ging hem halen :ok:
Weer snoepje uit de dummy als belonig natuurlijk :mrgreen:

Vorige week tijdens een eigen trainingssessie eens een markeerapportje opgegooid met de voerdummy, zonder dat hij hoefde te blijven zitten en zonder commando. Ging als een speer. De poging met de gewone dummy was daarna ook succesvol! Daarna natuurlijk gestopt :wink:

Ben de hele week doorgegaan met de beloningen uit de voerdummy en voila; vandaag tijdens de training pakte hij keurig netjes de gewone dummy, ook na het wachten op het commando :ok: Daarna nog een keertje gedaan met de voerdummy, die houden we er voorlopig wel in natuurlijk. Ook nog gewerkt met een dummy met konijnenvel eromheen, dat is geen enkel probleem.

Dus; lekkere vooruitgang en hij vindt het nu geweldig leuk. We komen er wel, bedankt voor de tips allemaal!

Nu nog de laatste hindernis; zwemmen.... :19: Ja echt, een flatje die niet zwemt... poedelen wil hij wel, maar als hij geen bodem meer voelt wil ie niet verder. Maar goed; dat zal ook vast nog wel komen :denken:
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Moon
Zeer actief

Moniek B. schreef:Even een update-je over de training met Ean...
het gaat als een speer :ok:

Ik heb de afgelopen twee weken volop de voerdummy gebruikt; tijdens de wandelingen gebruikte ik de voerdummy als 'bron' voor de beloningen voor het komen, opletten, volgen enzovoort. Elke keer kwam zijn snoepje uit de voerdummy. Nadat hij een paar keer had gezien dat Aisha een beloning kreeg uit de dummy als ze hem opgehaald had, kreeg hij nog meer interesse... aan de dummy die ik in mijn handen hand snuffelen etc. Als hij dat deed, gooide ik de dummy weg en .. hij ging hem halen :ok:
Weer snoepje uit de dummy als belonig natuurlijk :mrgreen:

Vorige week tijdens een eigen trainingssessie eens een markeerapportje opgegooid met de voerdummy, zonder dat hij hoefde te blijven zitten en zonder commando. Ging als een speer. De poging met de gewone dummy was daarna ook succesvol! Daarna natuurlijk gestopt :wink:

Ben de hele week doorgegaan met de beloningen uit de voerdummy en voila; vandaag tijdens de training pakte hij keurig netjes de gewone dummy, ook na het wachten op het commando :ok: Daarna nog een keertje gedaan met de voerdummy, die houden we er voorlopig wel in natuurlijk. Ook nog gewerkt met een dummy met konijnenvel eromheen, dat is geen enkel probleem.

Dus; lekkere vooruitgang en hij vindt het nu geweldig leuk. We komen er wel, bedankt voor de tips allemaal!

Nu nog de laatste hindernis; zwemmen.... :19: Ja echt, een flatje die niet zwemt... poedelen wil hij wel, maar als hij geen bodem meer voelt wil ie niet verder. Maar goed; dat zal ook vast nog wel komen :denken:

Nou Monique, dat klinkt geweldig allemaal :ok: Wat geeft dat een kick hè als je je hond zo lekker ziet werken (èn genieten!).

Wat ik ook wel eens deed ( en doe) is als hij echt iets geweldig goeds gedaan heeft, de dummy leeg laten eten; als 'jackpot', maar dan betekent het wel einde oefening (stoppen op het hoogtepunt). Dante vindt dat altijd weer geweldig :wink: .
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Wat fijn dat het zo lekker gaat Moniek :ok:

Dat zwemmen komt ook nog wel hoor, maak je niet ongerust, alleen misschien nog niet direct deze winter.
Rana zwom pas nadat ze haar eerste verjaardag ruimschoots had gevierd.
En sindsdien is ze nauwelijks nog uit het water te houden :mrgreen:
Zij was zelfs bezorgd voor natte voeten. :N:

Ita vond spelletjes in een klein laagje water erg leuk, maar zwemmen deed in het begin ze vooral omdat ze de dummy graag ging halen :wink:
Tegenwoordig ligt ze meer in het water dan Rana (voor zover mogelijk :mrgreen: )
Dus wie weet...................als Ean die dummy straks erg interessant gaat vinden, gaat hij ook zwemmen :ok:
Afbeelding
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

Ben ook blij dat het gelukt is, had er toch een beetje een hard hoofd in.. In mijn beleving was apporteren iets wat aangeboren is of niet. Wat je dus wel kunt bijschaven maar de drive moet er in zitten. Daarom was ik ook erg blij toen hij wel wild en velletjes ging meenemen; toen had ik de hoop dat ik de dummy ook interessant zou kunnen maken en dat is dus gelukt :ok:

Het niet willen zwemmen geeft me een beetje hetzelfde gevoel; oeps... zal die dat ooit wel gaan doen? Maar ik weet ook dat het inderdaad net als bij Rana nog kan komen dus ik moet maar gewoon even geduld hebben :19:
Wat ik wel doe is Aisha en Gin (de grote vriendin van Ean) laten apporteren in het water en Ean laten kijken. Ook voor hem gooi ik wel een dummy in het water zonder een commando... Haalt ie hem niet, prima. Dan gaat Aisha of Gin. En ik hoop dat dat hem ook nog wat stimuleert. Maar we wachten af!

Marijke, hoe gaat het inmiddels met Dante?
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
ranetje
Zeer actief

Moniek B. schreef:Ben ook blij dat het gelukt is, had er toch een beetje een hard hoofd in.. In mijn beleving was apporteren iets wat aangeboren is of niet. Wat je dus wel kunt bijschaven maar de drive moet er in zitten. Daarom was ik ook erg blij toen hij wel wild en velletjes ging meenemen; toen had ik de hoop dat ik de dummy ook interessant zou kunnen maken en dat is dus gelukt :ok:

Het niet willen zwemmen geeft me een beetje hetzelfde gevoel; oeps... zal die dat ooit wel gaan doen? Maar ik weet ook dat het inderdaad net als bij Rana nog kan komen dus ik moet maar gewoon even geduld hebben :19:
Wat ik wel doe is Aisha en Gin (de grote vriendin van Ean) laten apporteren in het water en Ean laten kijken. Ook voor hem gooi ik wel een dummy in het water zonder een commando... Haalt ie hem niet, prima. Dan gaat Aisha of Gin. En ik hoop dat dat hem ook nog wat stimuleert. Maar we wachten af!
Let hier wel mee op.
Ik heb iets dergelijks met Rana en de labradors van mijn vriendin geprobeerd.
Resultaat was dat Rana die labjes zo ongeveer opdracht ging geven om het apport even voor haar uit het water te halen :N:
En dat was nou net niet de bedoeling :mrgreen:
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Moniek B. schreef: Marijke, hoe gaat het inmiddels met Dante?
Allereerst; erg aardig dat je naar hem vraagt! Doel je op de epi-aanval? Ik ben erg blij met het feit dat Dante altijd heel snel herstelt na zo'n insult. Na een half uurtje of zo is er niets meer aan hem te merken. En dan 'vergeet' ik het weer tot de volgende aanval..
Wb. zijn andere kwalen; afgelopen weekend ben ik drie dagen op 'wandelweekend' in Limburg geweest. Met een stel vrienden die allemaal van wandelen houden. Dat betekende drie dagen gemidd. 4 uur lopen of meer.. En het tempo van diverse mensen lag nogal verschillend; de afstand tussen de eerste en de laatste was groot. Dante's baasje (ik dus :mrgreen: ) was altijd een van de traagste :roll: :wink: en Dante vindt dat híj voorop moet lopen. Met het gevolg dat hij steeds maar heen en weer liep om te kijken of ik er nog was :mrgreen: . Hij heeft dus heeeel wat kilometertjes afgelegd.. (én genoten!). Behalve dat hij 's avonds total loss was, geen manklopen of wat ook :ok: :ok: Alleen maandag hinkte hij even bij het opstaan maar daarna niet meer gelukkig. Dus ik kan gerust zeggen dat het heel erg goed met hem gaat :ok: (klopt ondertussen op ongeverfd hout :wink: ).
Dante heeft trouwens haast alleen maar op de paden gelopen ondanks dat er zeker weten wild gezeten moet hebben in de gebieden waar we gelopen hebben :19: . Alleen een keer ging hij op een akker achter een haas aan. Maar zodra deze in het struikgewas aan de rand verdween keerde hij weer om :ok:
Ik vraag me af of het er mee te maken heeft dat hij iedere dag achter konijnengeurtjes aan mag :denken: Dat daardoor de behoefte niet zo groot meer is? Of zou hij het te druk hebben gehad met het 'bij elkaar houden van de roedel' (is niet zo een 'staande jachthond-ding', meer iets voor herders lijkt mij :19: ). Maar goed, het was zeer relaxed allemaal :wink:
Gr. Marijke
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”