Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Seppe herplaatst

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Korte lontjes, update fikse escalatie

Ongelezen bericht door Inge »

Cleva schreef: Ik vind er trouwens wel iets van dat Inge moeilijke honden lijkt te verzamelen, Biene is ook niet bepaald een makkelijke hond en als ik er zo een had zou ik er van mijn lang zal ze leven geen spook bij hebben genomen maar ik doe zelf ook dingen fout. Cleo zat ook niet goed in Amsterdam en Eva heb ik doodleuk onder een auto laten lopen.
Ik kan er echt geen oordeel over opbrengen.
Biène is geen moeilijke hond hoor, is gewoon een sociale hond die je los tussen andere honden en mensen kunt laten lopen. Biène heeft een enorme tolerantie naar andere honden en is nog nooit van haar leven een gevecht gestart. Marouck was ook niet moeilijk, Nika ook niet en Seppe is dat ook niet. Dus verzamelen valt wel mee. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Cleva schreef:
laeken schreef:
Cleva schreef:
bram en thijs schreef: Het is met honden net als met trouwen: in voor- en tegenspoed. In sickness and in health.
Nou, dat weet ik niet.
Drie van mijn honden zijn herplaatsers geweest en ik geloof nogal dat ze er op vooruit zijn gegaan. Dan hadden ze dus niets aan valse trouw.
Elke hond verdient meer dan een baas die niet blij met hem is.

Ik geloof niet dat Inge haar honden ergens zou dumpen waar ze minder dan optimaal op hun plek zitten en bij haar zit Numa nu eenmaal niet goed. Liever alleen op een terrein dan alleen in de keuken. Het is nu eenmaal geen sociale hond dus dat hondse contact gaat hij sowieso niet krijgen.
Waarom Seppe ook weg moet begrijp ik niet maar zolang hij er zelf geen last van krijgt is het geen probleem. Dat heet verhuizen en dat doen we allemaal weleens, meestal omdat het er beter van wordt.
Waar het me om gaat Martijn is dat een hond in een hok op een terrein niemand heeft. En dan snachts weer alleen maar dan los. Hij geeft nu een baas en een roedel. Een blaffer heeft niks. Dat is het leegste leven dat je een hond kan geven in mijn ogen. Een herder heeft een baas nodig.
Je vult het een en ander in. Of de baas nu snachts of overdag van huis is maakt wat mij betreft niets zoveel uit.
Het is natuurlijk fijner als een hond veel meer contacten heeft maar dat zit er waarschijnlijk gewoon niet in.

Op een terrein met een baas die er dagelijks is en wel aandacht geeft vind ik minder zwart dan jij het nu schets.

Het is verre van ideaal maar dat is constant weggesloten zitten ook en ik geloof dat dat het alternatief is want dit blijft niet goed gaan.
Denk zelfs fijn voor een hond als Numa. Mogelijk met volwassen teef (niet intact) maar geloof niet dat hij zo vt hond of mens (vreemden) contact is.
Ik vind er trouwens wel iets van dat Inge moeilijke honden lijkt te verzamelen, Biene is ook niet bepaald een makkelijke hond en als ik er zo een had zou ik er van mijn lang zal ze leven geen spook bij hebben genomen maar ik doe zelf ook dingen fout. Cleo zat ook niet goed in Amsterdam en Eva heb ik doodleuk onder een auto laten lopen.
Ik kan er echt geen oordeel over opbrengen.
Biene niet makkelijk? Dan ken ik zeker een andere hond?
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Inge schreef:
laeken schreef:
Inge schreef:Marc ik ga me naar jou niet verantwoorden, heb ik geen enkele behoefte aan. Je mag Numa heel zielig vinden, ik denk dat dit voor hem een goede optie zou kunnen zijn, punt. Ik weet wat ik met hem in huis heb en ik weet ook dat hem als huishond plaatsen op geen enkele manier een optie is. Is Numa zo erg dan? Ja, die is zo erg. En als jij het allemaal beter denkt te weten terwijl je hem nog nooit gezien hebt en dus niet weet waar je het over hebt mag je hem komen halen en voor hem een goede plek zoeken. Maar dan wel op jouw verantwoordelijkheid.
Dus Numa is afgeschreven? Haal maar op en zoek het uit? Hou je ineens niet meer van hem nu? Boos op hem?

Je voelt je ook aangevallen geloof ik. Numa heb je toch zelf gekocht en opgevoed? Mij maakt het niks uit wat je met die hond doet hoor. In elk geval wil je er nu je handen vanaf trekken ineens. Ik denk alleen even AAN je hond en of je dat bevalt of niet maakt me niks uit. Als ik iets zeg denk ik niet vaak aan de baasjes. Die regelen hun eigen leventje wel en die maken wel de keuzes die voor hen het makkelijkst zijn blijkbaar.

Numa heeft geen keuzes dus vandaar dat ik me afvroeg waarom je ineens al je honden weg wil doen ten koste van de honden? Numa leeft bij jou en is daar ook opgegroeid toch? Ben je hem zat? Boos op hem of wil je nieuwe honden om mee te trainen? Ik vraag me gewoon af hoe je erbij komt om ineens twee honden weg te willen doen die nergens om gevraagd hebben.

Numa is een draak zeg je en je zet er zelf Seppe bij. Die heel zacht zou zijn van karakter. Allemaal leuk tot het onvermijdelijke gebeurd en nu kunnen ze allebei wegwezen. Ik mag daar best mijn vraagtekens bij hebben als je daarna weer nieuwe honden gaat kopen. Gewoon omdat ik het lullig voor je honden vind. Herders herplaatsen vind ik eigenlijk bijna altijd Not done. Zeker zonder reden want 5 jaar was het prima. Zo prima dat er nog wel een reu bij kon. Als je er 1 herplaatst kies je voor de honden. Nu kies je voor jezelf ten koste van die honden en dat vind ik niet netjes als je eerst 2 mechelse herder reuen koopt en groot brengt. Als een ander dat deed vond je dat zelf ook wel apart denk ik. Dus ik vind het apart....
Het zou fijn zijn als je eens stopt met invullen en gaat lezen wat er echt staat, want je slaat zoals wel vaker compleet de plank mis.
Er staat nergens dat beide honden herplaatst zullen worden en dat Numa dus weg moet. Er staat dat ik herplaatsen overweeg als ik een plek zou vinden waar ze beter af zijn.
Als ik als eerste een plek vind voor Numa die voor hem beter zou zijn maak ik die keuze, als ik voor Seppe als eerste een plek vind maak ik die keuze. Voor Numa is het niet gemakkelijk een goede plek te vinden, niet met zijn karakter. Veiligheid staat namelijk voorop. Als ik voor hem ergens een plek vind waar hij beter tot zijn recht komt en mag doen wat hij het liefste doet, hoezo kies ik dan voor mezelf? Sterker nog, wat is er mis met voor jezelf kiezen?

Ik heb nog nooit van mijn leven een hond herplaatst, ik heb mezelf altijd aangepast aan de honden die ik heb en heb er mezelf vrijwillig beperkingen mee opgelegd. Mijn sociale leven staat al jaren op een lager pitje omdat het met Numa niet mogelijk is onverwachts bij me op de stoep te staan, ik moet altijd zorgen dat ik de veiligheid van de ander kan garanderen. Dat heb ik met liefde voor hem gedaan en dat blijf ik doen als ik geen goede plek voor hem vind.
Van zijn 3 broers zijn er 2 al voor ze een jaar oud waren verdwenen in de handel, terwijl ze bij ervaren mensen waren geplaatst. Dat zegt iets over de karakters van deze honden denk ik, de combinatie is ook nooit opnieuw gedaan. Ik kies niet zomaar voor een dier, ik ga ervoor met alles wat ik kan. Dat heb ik bij Numa ook 5 jaar gedaan en dat blijf ik doen, maar hoe eerlijk is het om hem zo te moeten beperken? Hij heeft nu ook geen sociaal contact behalve met mij en met mijn honden. Dat kan namelijk niet. Hij kan niet door mijn vader uitgelaten worden en gaat dus naar het pension waar hij al vanaf pup komt als ik een cursus heb en de hele dag weg ben. Dat is de enige plek waar ik hem met een gerust hart naartoe breng, want daar kennen ze hem van kleins af aan en hoeven ze hem niet perse uit de kennel te halen omdat hij een eigen uitloopren heeft, daar wordt bij dat pension altijd rekening mee gehouden.
Ik heb de keuze gemaakt Seppe vorig jaar in huis te halen, dat is wat verwijtbaar zou kunnen zijn. Tegelijkertijd was het de bedoeling dat Numa destijds verkocht zou zijn, maar dat is om verschillende redenen niet doorgegaan. Tot 1,5 week geleden ging het ook probleemloos tussen de mannen, na de gewenningsperiode van Numa aan Seppe toen hij klein was (daar heb ik weken voor uitgetrokken).

Er is het afgelopen jaar heel veel gebeurd wat allemaal invloed zal hebben gehad. Zo ben ik na bijna 15 jaar vertrokken op mijn oude club, heb ik een half jaar lang daardoor niet kunnen trainen en ben nu sinds een klein half jaar pas weer bezig. Ik leef al maanden met heel veel onrust door een verstandelijk beperkte bovenbuurman die voor veel onrust zorgt met geluidsoverlast, psychotische episodes, ramen die eruit vliegen en meerdere keren per week politie bij hem op de stoep. Iets waar ik niets aan kan veranderen, maar tegelijkertijd zorgt dit wel voor onrust en spanningen, ook bij de honden. Zelfs halfdove Biène heeft er last van. Numa wordt steeds feller hierdoor en Seppe moet vaker gecorrigeerd worden vanwege blaffen dan ik zou willen. Deze jongen moet zijn huis uit maar weigert, dat wordt dus een traject via de rechter en dat kan dus nog wel even duren. Tot die tijd blijft de onrust er.
En het heeft ook effect op mezelf. Ik heb een drukke en verantwoordelijke baan, maar slaap al maanden slecht. Dat eist zijn tol. Dat maakt dat ik wellicht thuis minder scherp ben, waardoor heeft kunnen gebeuren wat er gebeurd is. Dat neem ik mezelf kwalijk.

Wat voor keuze ik uiteindelijk ook maak, het is mijn keuze, die ik naar mezelf moet kunnen verantwoorden en naar niemand anders. Zeker niet naar mensen die mij en mijn honden niet kennen en oordelen vanachter een schermpje. Ik ben degene die met mijn keuze zal moeten leven. De mensen die dicht bij me staan weten hoe moeilijk dit voor me is en steunen me en dat is wat er werkelijk toe doet.
Helemaal helder en volledig te begrijpen. Heel veel succes en sterkte!!! :roos:
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Yara schreef:
Dat bedoel ik ook niet, in een woonwijk. Mijn honden zijn ook niet geschikt om in een woonwijk te wonen. Dat wordt ook niks. Maar of hij bijvoorbeeld wel op een boerderij kan en dan in de avonden wel gewoon in huis. Ik had het even beter moeten verwoorden, mijn excuses. Mijn vraag is dus of hij wel gewoon in huis kan zonder andere honden, kinderen etc? Hij zit bij haar ook gewoon in huis neem ik aan of leeft hij in een kennel?
Zonder andere honden en zonder kinderen, bij een baas die weet waar hij aan begint, zou misschien kunnen. Maar tegelijkertijd zou ik doodsbang zijn dat het niet goed gaat. Numa is een hond waarmee je moeilijk contact kunt krijgen en dat is een voorwaarde om hem veilig in huis te kunnen hebben. Hij kan namelijk vanuit het niets omslaan in zijn gedrag. Omdat ik hem door en door ken en een hele goede band met hem heb en niet bang ben door hem gebeten te worden kan ik hem uit die gedragsomslag krijgen, maar als dat elders zou gebeuren en diegene zou aarzelen in zijn reactie is er een groot risico om gebeten te worden. Dat is hoe het is.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door Yara »

Bedankt voor je uitleg. Dan is wat ik in gedachten had niet geschikt. Succes met het vinden van de juiste plek voor hem en met de hele situatie. Is niet makkelijk voor je. Sterkte!
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:Nou ja, toen ik haar zag vond ik haar niet echt makkelijk. Je moest haar met twee armen vasthouden om niet naar langslopers uit te vallen.
Maar goed, dat is ook al lang geleden. Ze zal een jaar of twee geweest zijn.
Oh dat is inderdaad al lang geleden haha, ze is inmiddels 11.
Biène is vanaf een jaar of 3 heel gemakkelijk geworden. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik begreep de keuze destijds voor Seppe ook niet, maar begreep dat Numa toen al weg moest, maar omdat men er niet voldoende voor wilde betalen oa dat hij niet weg is gegaan.
Ik begrijp nooit zo waarom je zo graag dit soort ontzettend felle honden wilt hebben om een uurtje of drie per week, of soms maanden niet, op een veld te staan en ze nog scherper te maken. En dan verwachten dat ze met twee reuen en een teef wel in vrede met elkaar omgaan. Als je geen ideale mogelijkheid hebt om te scheiden dan kan je beter niet aan meer dan 1 exemplaar beginnen denk ik. Want zoals je zegt, je houdt ze niet uit elkaar als er ruzie is.
Maar, dat er nu eentje herplaatst moet worden lijkt me een logische keuze. Het is hoe dan ook heel vervelend hoe het allemaal is gelopen voor jou en voor de honden.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Tja dat weet je niet altijd vantevoren. Als fokken zo simpel was...
En daarnaast wat een hond op t veld laat zien kan totaal anders zijn dan t gedrag in huis.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Apple schreef:Ik begreep de keuze destijds voor Seppe ook niet, maar begreep dat Numa toen al weg moest, maar omdat men er niet voldoende voor wilde betalen oa dat hij niet weg is gegaan.
Ik begrijp nooit zo waarom je zo graag dit soort ontzettend felle honden wilt hebben om een uurtje of drie per week, of soms maanden niet, op een veld te staan en ze nog scherper te maken. En dan verwachten dat ze met twee reuen en een teef wel in vrede met elkaar omgaan. Als je geen ideale mogelijkheid hebt om te scheiden dan kan je beter niet aan meer dan 1 exemplaar beginnen denk ik. Want zoals je zegt, je houdt ze niet uit elkaar als er ruzie is.
Maar, dat er nu eentje herplaatst moet worden lijkt me een logische keuze. Het is hoe dan ook heel vervelend hoe het allemaal is gelopen voor jou en voor de honden.
Anderhalf jaar geleden ging Numa inderdaad niet voor een schijntje weg nee, hij stond zowat klaar voor de keuring en was (is) een echte praktijkhond, waar gewoon een eerlijke prijs voor betaald mocht worden. Dat was overigens niet de enige reden waarom hij niet gegaan is, ik had ook geen goed gevoel bij de handel, juist om wat voor hond hij is. Ik voel me verantwoordelijk.
Dat ik maanden niet getraind heb was maanden hierna en geloof me maar dat ik niet zomaar weg ben gegaan van een club waar ik al 15 jaar kwam. De fokker van Seppe was degene die dat uiteindelijk voor elkaar heeft gekregen, nadat hij zijn centen binnen had begon deze narcist te doen waar hij al jaren zijn zinnen op gezet had, namelijk zodanig iedereen tegen elkaar opzetten dat de sfeer zo verziekt werd dat mensen 1 voor 1 vertrokken en hij de "macht" overnam. Hij heeft me letterlijk bedreigd. Van een bloeiende vereniging is niets meer over. Zelfs mijn goede vriend (de fokker van Biène) heeft na bijna 35 jaar lidmaatschap zijn biezen gepakt. Naar wereldje kan het zijn als de verkeerde mensen de macht grijpen met hun meelopers (die nu spijt hebben maar ja, dat is achteraf).
En ik sta niet 3 uurtjes per week "op het veld", ik stond 3x per week uren op het veld, deed het secretariaat, zorgde ervoor dat er voldoende consumpties waren, was er als andere mensen kwamen trainen voor de keuring om te openen, te sluiten en te helpen en organiseerde jaarlijks een wedstrijd.
En nu sta ik wederom 3x per week een aantal uren op het veld en help ik andere mensen net zoals ze mij helpen. Alleen heb ik even geen neventaken.
Groetjes Inge
Afbeelding

Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Je hebt herders en herders. Ik ben nu aan mijn 6e Herder toe en er is er geen 1 hetzelfde.
Deze 6 hadden allemaal 1 overeenkomst, t waren werkhonden en allemaal KNPV gecertificeerd.

En ik was van allemaal de tweede, of derde eigenaar. Daardoor kan ik volmondig be-amen dat herders bijzonder makkelijk herplaatsbaar zijn. Ik heb er eentje gehad die na 8 weken bij mij niet meer benaderbaar was door zijn vorige baas. Ik was zijn nieuwe baas en zijn enige.

Ik ben een slechte baas want ik kan niet herplaatsen. Ik kan gewoon domweg geen afscheid nemen. 2 honden moesten weg. 1 Herder, want die was niet geschikt voor t werk, en eigendom vd baas dus daar had ik geen zeggenschap over en 1x een eigen hond die mijn zoontje in het gezicht had gebeten en herplaatst is naar de hemel op aarde. Maar het is 1 vd ergste dingen die ik ooit moest doen. Ik ben er gewoon niet geschikt voor. Rij 6 jaar later nog met buikpijn langs de plek waar hij is gaan wonen.

En waarom noem ik mezelf dan een slechte baas? Omdat ik bv bij een van mijn honden pas na jaren zag dat deze wss veel gelukkiger was geweest als ik hem had geplaatst op een terrein waar hij had kunnen waken en heersen. Ipv hem in huis te leggen als huishond (een Herder dus) , maar ik zag dat niet omdat ik van mezelf uit ging én ik hem niet kon missen. Ik heb hem daar in feite te kort mee gedaan. Hij had een leven als God in Frankrijk, maar was wss liever aan het werk gegaan op zijn eigen terrein.

Maar ik heb ook een volkomen ongeschikte hond tot huishond gebombardeerd. En deze was stikgelukkig. En die keuze daar sta ik nog steeds achter , want ik zag dat hij ondanks zijn antisociale persoonlijkheid heel veel waarde hechte aan een band met een paar door hem gekozen mensen.

Maw woorden, geen Herder is hetzelfde, ondanks heel veel overeenkomsten.

Ondertussen ben ik een soort tussenstation voor diensthonden geworden. Honden die gecertificeerd gekocht worden en nog wat bijgespijkerd moeten worden voor de praktijk of die hier tijdelijk verblijven als "reservehond" voor het geval er plotseling een diensthond uit valt. Sommige blijven maar 4 weken, sommige langer. En ik ervaar nu dus dat de herders zich binnen een week of twee hechten aan mij als baas en prima gedijen.

Dat had ik voor 15 jaar terug nooit geloofd, toen ik in een hele andere hondenwereld leefde. Maar ik ervaar het nu dagelijks.

Ook ervaar ik dagelijks dat er hele heftige honden zijn onder deze werklijnen herders. En met heftig bedoel ik heftig op een manier die ik in mijn vorige hondenwereld nooit had geloofd. Waarvan ik met 100% stelligheid had geroepen, dat is onzin of je krijgt het er wel uit. Nu weet ik dat dit niet zo is. Goed of fout....het is nu éénmaal echt zo.

En voor zover ik van Inge heb begrepen is Numa zo'n heftige hond. En zo'n hond kun je niet zomaar in een huis herplaatsen én wat belangrijker is zo'n hond is het gelukkigst als hij aan het werk kan, daar ligt zijn passie.

Dus ik begrijp Inge wel. Ik geloof niet dat er iemand op dit forum is die denkt dat zij haar honden weggooit als een oude schoen. Ze heeft op dit moment twee mannen in huis die wss bij haar beiden niet helemaal uit de verf komen. En zij wss niet bij hen. Als ze dit had kunnen voorzien dan was ze er waarschijnlijk niet aan begonnen. Maar dat kon ze niet, of in ieder geval ze heeft het niet voorzien. Dat wordt wss een hele harde en heftige les voor haar. Een minder harde les voor Numa en Seppe, daar ben ik van overtuigd. Als Inge namelijk voor 1 of beiden een goed tehuis vindt zijn zij er met een week of twee wel weer klaar mee. En daar vertrouw ik dan wel weer op, dat ze een absoluut goed tehuis zoekt, anders geloof ik niet dat zij ze wegdoet.

En mocht het zo zijn dat ze eventueel een nieuwe hond neemt, mocht ze 1 of beiden herplaatsen , dan is daar wat mij betreft niet zoveel mis mee. Ik vind dat je moet leren van dingen die fout gaan, je hoeft er niet persee voor te boeten.

Maar hoe t ook verder gaat lopen, ik denk dat Inge er sowieso de meeste buikpijn van heeft. :(:
Gr. Aniek

Afbeelding
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Budkes schreef:Je hebt herders en herders. Ik ben nu aan mijn 6e Herder toe en er is er geen 1 hetzelfde.
Deze 6 hadden allemaal 1 overeenkomst, t waren werkhonden en allemaal KNPV gecertificeerd.

En ik was van allemaal de tweede, of derde eigenaar. Daardoor kan ik volmondig be-amen dat herders bijzonder makkelijk herplaatsbaar zijn. Ik heb er eentje gehad die na 8 weken bij mij niet meer benaderbaar was door zijn vorige baas. Ik was zijn nieuwe baas en zijn enige.

Ik ben een slechte baas want ik kan niet herplaatsen. Ik kan gewoon domweg geen afscheid nemen. 2 honden moesten weg. 1 Herder, want die was niet geschikt voor t werk, en eigendom vd baas dus daar had ik geen zeggenschap over en 1x een eigen hond die mijn zoontje in het gezicht had gebeten en herplaatst is naar de hemel op aarde. Maar het is 1 vd ergste dingen die ik ooit moest doen. Ik ben er gewoon niet geschikt voor. Rij 6 jaar later nog met buikpijn langs de plek waar hij is gaan wonen.

En waarom noem ik mezelf dan een slechte baas? Omdat ik bv bij een van mijn honden pas na jaren zag dat deze wss veel gelukkiger was geweest als ik hem had geplaatst op een terrein waar hij had kunnen waken en heersen. Ipv hem in huis te leggen als huishond (een Herder dus) , maar ik zag dat niet omdat ik van mezelf uit ging én ik hem niet kon missen. Ik heb hem daar in feite te kort mee gedaan. Hij had een leven als God in Frankrijk, maar was wss liever aan het werk gegaan op zijn eigen terrein.

Maar ik heb ook een volkomen ongeschikte hond tot huishond gebombardeerd. En deze was stikgelukkig. En die keuze daar sta ik nog steeds achter , want ik zag dat hij ondanks zijn antisociale persoonlijkheid heel veel waarde hechte aan een band met een paar door hem gekozen mensen.

Maw woorden, geen Herder is hetzelfde, ondanks heel veel overeenkomsten.

Ondertussen ben ik een soort tussenstation voor diensthonden geworden. Honden die gecertificeerd gekocht worden en nog wat bijgespijkerd moeten worden voor de praktijk of die hier tijdelijk verblijven als "reservehond" voor het geval er plotseling een diensthond uit valt. Sommige blijven maar 4 weken, sommige langer. En ik ervaar nu dus dat de herders zich binnen een week of twee hechten aan mij als baas en prima gedijen.

Dat had ik voor 15 jaar terug nooit geloofd, toen ik in een hele andere hondenwereld leefde. Maar ik ervaar het nu dagelijks.

Ook ervaar ik dagelijks dat er hele heftige honden zijn onder deze werklijnen herders. En met heftig bedoel ik heftig op een manier die ik in mijn vorige hondenwereld nooit had geloofd. Waarvan ik met 100% stelligheid had geroepen, dat is onzin of je krijgt het er wel uit. Nu weet ik dat dit niet zo is. Goed of fout....het is nu éénmaal echt zo.

En voor zover ik van Inge heb begrepen is Numa zo'n heftige hond. En zo'n hond kun je niet zomaar in een huis herplaatsen én wat belangrijker is zo'n hond is het gelukkigst als hij aan het werk kan, daar ligt zijn passie.

Dus ik begrijp Inge wel. Ik geloof niet dat er iemand op dit forum is die denkt dat zij haar honden weggooit als een oude schoen. Ze heeft op dit moment twee mannen in huis die wss bij haar beiden niet helemaal uit de verf komen. En zij wss niet bij hen. Als ze dit had kunnen voorzien dan was ze er waarschijnlijk niet aan begonnen. Maar dat kon ze niet, of in ieder geval ze heeft het niet voorzien. Dat wordt wss een hele harde en heftige les voor haar. Een minder harde les voor Numa en Seppe, daar ben ik van overtuigd. Als Inge namelijk voor 1 of beiden een goed tehuis vindt zijn zij er met een week of twee wel weer klaar mee. En daar vertrouw ik dan wel weer op, dat ze een absoluut goed tehuis zoekt, anders geloof ik niet dat zij ze wegdoet.

En mocht het zo zijn dat ze eventueel een nieuwe hond neemt, mocht ze 1 of beiden herplaatsen , dan is daar wat mij betreft niet zoveel mis mee. Ik vind dat je moet leren van dingen die fout gaan, je hoeft er niet persee voor te boeten.

Maar hoe t ook verder gaat lopen, ik denk dat Inge er sowieso de meeste buikpijn van heeft. :(:

Precies.

Inge, sterkte.

Het is echt helemaal niet fijn als je honden elkaar in de haren vliegen.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Sommige honden zitten niet zo te wachten op een baas die er altijd is en functioneren beter in een situatie in kennel en op terrein. Ergens is die hond daar ook voor ontworpen en gefokt. Die zit niet op een sociale omgeving te wachten en hopen als de eerste beste Fief of Basje.
Als ik de keuze zou moeten maken vallen die bij al van mijn honden weer anders uit. Waar je de 1 een plezier mee doet of mee op scheept kun je de ander wel weer vreselijk tekort doen en zo ongelukkig als de pest maken. Geloof dat als ze voor beide honden de keus maakt die ook op de hond van toepassing is als geschikt. Z gaat de andere ook niet op een terrein en kennel plaatsen gewoon omdat die hond anders is .
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Beste Inge. Het lastige is dat we op internet praten en dat doen met getypte woorden. Mijn woorden baseer ik op jouw woorden. Dat is geen makkelijke manier om te communiceren zonder misverstanden. Ik wil helemaal niet oordelen maar had zo mijn vraagtekens bij je beslissing. Ik wil niet zeggen dat je die twee honden niet mag en kan herplaatsen maar ik vind er wel wat van. Ineens staat er, ze mogen van mij allebei wel weg nu. Dat roept toch vraagtekens op? Als Numa niet op zijn plek zit moet je hem gewoon herplaatsen. Ik heb niks tegen herplaatsen. Hond die niet goed zit moet natuurlijk weg.

Maar ik ben ook iemand die heel gevoelig is rondom dit soort honden. Ik heb ook een hele lastige herder gehad. Die ik ook zeker niet zomaar bij iemand had kunnen plaatsen. En omdat mijn hart bij die hond lag was herplaatsen ook geen optie. Als dat wel had gemoeten dan had ik eerlijk gezegd geen idee gehad waarheen met haar. Voor eigen nl de liefste hond die er was. Dus gezin en bank en woonkamer een must. Alleen niet te vertrouwen bij bezoek en bij opwinding in combinatie met mensen waar dan ook.

Voor mij ligt zo'n beslissing dus erg gevoelig. Ik denk alleen vanuit de hond en schop je dan dus onbedoeld flink tegen de benen. Numa heeft nu natuurlijk wel wat. Jouw en Biene. Als jij hem weg doet heeft hij daarna dus niks meer. Hij moet geen andere honden en bij mensen leven is lastig omdat hij te onvoorspelbaar is.

Daarom vind ik het zielig. Dat heeft echter niets te maken met of jij hem wel of niet moet houden. Ook niet met direct oordelen. Ik vind niks van hem herplaatsen want ik zou zo'n hond ook niet hoeven. Ik vind het echter wel zielig voor de hond want de enige banden die hij heeft worden dan verbroken en zoals ik het lees gaat hij geen nieuwe banden aan.

Dat is best pittig. En oprecht vraag ik me af of je hem niet moet inslapen. Of dat niet eerlijker is bij zo'n moeilijk dier dat als een leeuw gehouden moet worden omdat je in feite niet deze verantwoordelijkheid durft over te dragen. Hij verdient toch eigenlijk wel een sociaal leven?
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Er bestaan nu eenmaal uitgesproken terreinhonden.
Een aantal brute berghonden doe je helemaal geen plezier met het hoogpolig tapijt en op de bank mogen liggen. Die willen een terrein dat ze kunnen bewaken, daar ligt hun hart.
En ja, ze hechten zich erg aan hun baas en gezin maar altijd zal het terrein hun hart meer hebben.
Dat zullen een aantal andere honden ook hebben. Ik zou zelf, als ik zo over Numa lees, helemaal geen problemen er mee hebben om hem als terreinhond te plaatsen. Dat is heerlijk overzichtelijk voor hem en ik denk dat hij zijn taak best serieus zal nemen :engel:
dat dus inderdaad
Numa heeft volgens mij wel eens bij Inge haar werk een waakfunctie gehad en nam dat inderdaad zeer serieus, zie daar geen problemen ;)

en zoals sommige meer terreinhonden zijn zo had ik hier een dame die meer huishond was van nature en hier juist (in een roedel) op het terrein liep en nu zielsgelukkig is als enige hond bij een gezin, omdat hond-hond contact van haar niet zo hoeft en ze dol gelukkig is met mensen ;)
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Dat is hier ook zo. Seppe zou je totaal geen plezier doen met op een terrein plaatsen, die wil menselijk contact en liefst ook hond-hond contact. Bij Numa geldt dat weer helemaal niet, die wil alleen contact met degene met wie hij een band heeft opgebouwd en verder niet. Met een teef samen zou kunnen als er tijd genoeg wordt genomen om hem daaraan te laten wennen, maar het is geen must voor hem, hij is ook thuis maar weinig met de andere honden bezig. Af en toe spelen met Biène, af en toe met Seppe (tot 1,5 week geleden dan) maar meestal ligt hij ergens buiten, onder mijn bureau of bij de bank.
Toen hij een tijdelijke waakfunctie had op mijn werk nam hij dat zeker serieus. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

PitBullit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Pitbull
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door PitBullit »

Sterkte met je beslissing.
En de keuzes die je moet/gaat maken omtrent de honden.
Welke dat ook zal zijn, je doet het met je hart en verstand.
AfbeeldingAfbeelding
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Sterkte Inge, ik snap goed dat dit een heel naar probleem is.

Wat combinaties betreft moet je altijd maar weer afwachten hoe de dynamiek zich ontwikkelt met de leeftijd. Twee reuen zonder teef of met een teef kan ook al een heel verschil zijn, maar het meeste hangt het denk ik van de persoonlijkheid van de honden af. Je kunt wel iets sturen en regelen maar karakters veranderen dat gaat niet.

We hebben hier zelf een keer een teef-teef probleem gehad (tweede teef kwam bij ons met 10 maanden en wist niet om te gaan met andere honden, wat de andere niet pikte). Dat was duidelijk op eerste gezicht, maar ik heb het na een periode van gewoon apart houden, opgelost gekregen. Bij verhuizing naar een ander huis hebben we ze toen op nieuw terrein met elkaar los gelaten en toen was de verandering blijvend. Mijn oudste teef heeft haar uiteindelijk zelfs leren spelen (kon ze ook niet de arme ziel). Toen deze problematische teef na certificering geplaatst werd bij een beveiliger (waarbij het echt liefde op het eerste gezicht was tussen geleider en hond), die nog een oudere teef had en een molosser, waren er eigenlijk geen problemen meer en kon ze zich goed aanpassen. Maar dat was iets wat we in het begin niet hadden kunnen dromen.

Met reuen zie ik hier en bij vrienden verschillende beelden, afhankelijk van de combinaties. Ook tussen reu en mijn twee teven. De vorige hond die mijn man heeft afgericht (kenden we al vanaf 7 weken van de club, overgenomen van een toenmalige clubgenoot die er niks mee had wat de hond niet ten goede kwam), was een beetje een rare, hij wou wel met de anderen maar dramde altijd te veel door. Jongste teef kon hem wel de baas, die kon ook wel met hem spelen, oudste teef kwam wel eens met een snoet bij me staan van: kan je hem niet weghalen? Dus die mocht alleen met 1 andere tegelijk, en onder nauw toezicht zodat je kon afkappen zodra iemand zich er onprettig bij ging voelen. Jongste reu en hij gingen goed tot Appie dik 1.5 a 2 jaar, toen was Appie eigenlijk al te sterk voor de ander geworden en die pikte de plaat voor de harses van de andere ook niet. Maar nooit ook maar een schrammetje bij gevallen, en gaatjes ook niet, het bleef "beleefd". Maar ja allemaal tegelijk los laten was er niet bij, dat gaf teveel onrust. Desondanks zijn we toch met alle 4 op vakantie in Oostenrijk geweest en dat ging ook allemaal prima, maar je moet er wel steeds rekening mee houden. Het was fijn dat de hond na certificering een baan bij de politie kreeg, nu leeft hij met 1 oudere reu en dat gaat heel goed. Bij ons thuis is de balans sindsdien helemaal perfect, de teven zijn gek op elkaar en spelen graag samen maar kunnen ook prima luiwammesen samen; Appie is met beiden een boefje maar hij heeft ook respect voor de grenzen die ze aangeven. Ouwetje van 11.5 gaat nog vaak in op zijn spelverzoeken en geeft hem flink zijn vet als hij te ruig doet, en dan past hij zich netjes aan. Dus we mogen onze handen dichtknijpen. Een broer van Appie leefde de eerste 2 jaren van zijn leven met de oudere diensthond van zijn geleider (die is politiehondengeleider in het zuiden van Duitsland) en ondanks dat het broertje een nogal pittige hond is, ging dat perfect, dat waren de dikste maatjes (totdat de oude reu onverwachts overleed vanwege een zeer agressieve tumor). Dus ik denk dat het van geval van geval kan verschillen en dat je nooit precies kunt weten hoe iets zich zal ontwikkelen.

Ik ben ervan overtuigd dat Inge het beste voor heeft met haar honden en de juiste beslissing zal nemen al zal het niet gemakkelijk zijn.
Jonas26
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jonas26 »

laeken schreef: Nu is dit de reden om gewoon allebei de honden weg te doen. Nieuwe sporthond kopen? Sorry. Niet fair in mijn optiek. En die dan weer weg als hij te laf of te fel is? Ik hou er niet van en zeg ervan wat ik wil. Ik hou van herders en heb ze gehad. Ik vind dat niet kunnen als het zo ten koste van de honden gaat. Verder kan je zelf als baas ook de nodige dingen doen die maken dat er niet het beste uit de betreffende hond komt.
Ik vind het ook sneu, het zijn toch geen gebruiksvoorwerpen :(:
Afbeelding
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Als ze allebei een goed leven krijgen. Wat is er dan perse zo sneu aan? Dat snap ik dan weer niet.

Houden van, is ook los laten.
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Jonas26 schreef:
laeken schreef: Nu is dit de reden om gewoon allebei de honden weg te doen. Nieuwe sporthond kopen? Sorry. Niet fair in mijn optiek. En die dan weer weg als hij te laf of te fel is? Ik hou er niet van en zeg ervan wat ik wil. Ik hou van herders en heb ze gehad. Ik vind dat niet kunnen als het zo ten koste van de honden gaat. Verder kan je zelf als baas ook de nodige dingen doen die maken dat er niet het beste uit de betreffende hond komt.
Ik vind het ook sneu, het zijn toch geen gebruiksvoorwerpen :(:
Misschien gewoon even alles lezen? :roll: :roll: :roll:

Seppe is vandaag weer gecontroleerd, Wonden zien er rustig uit en woensdag gaan zijn hechtingen eruit. Wel nog voor enkele dagen AB meegekregen omdat enkele wondranden nog wat rood waren en ik vandaag de laatste AB had gegeven.
Seppe is geliefd in de praktijk, zowel de dierenartsen (tot nu toe allemaal vrouwen) als de assistentes vinden hem geweldig.

Bij Numa is 1 wond achter zijn oor wat onrustig, hij heeft denk ik 1 hechting los gekrabd. Ik maak dat nu enkele keren per dag schoon en droog en behandel het met fucidinezalf en honingzalf. Rest van de wonden zijn droog, korsten drogen goed in.
Groetjes Inge
Afbeelding

Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Fijn dat Seppe al zo opgeknapt is, nu Numa nog. Beterschap Inge!
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Shiloh86 schreef:Als ze allebei een goed leven krijgen. Wat is er dan perse zo sneu aan? Dat snap ik dan weer niet.

Dit dus, het enige dat belangrijk is dat de honden op een plek zitten die goed voor ze is, of dat nu bij Inge is of ergens anders. En de enige die dat kan beslissen is Inge, niemand anders.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Volgens mij is het geeneens de bedoeling dat Inge ze alle twee herplaatst.

Ze had het er alleen over als er ineens geïnteresseerden komen voor zowel Seppe als Numa, dat ze dan nog niet weet wat ze doet. Als ik het goed onthouden heb.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

:zweep:
Neeltje schreef:
Shiloh86 schreef:Als ze allebei een goed leven krijgen. Wat is er dan perse zo sneu aan? Dat snap ik dan weer niet.

Dit dus, het enige dat belangrijk is dat de honden op een plek zitten die goed voor ze is, of dat nu bij Inge is of ergens anders. En de enige die dat kan beslissen is Inge, niemand anders.
Ik vind het je reinste onzin maargoed. Houden van is ook loslaten is wel heel erg eenrichtingsverkeer. Natuurlijk moet je een hond herplaatsen die niet op zijn plaats zit. Maar herplaatsen van een uitermate moeilijke hond naar een onzekere toekomst is niet perse goed.

Herplaatsen is nl net zo goed dumpen. Dat kan goed en fout uitpakken want de persoon die verantwoordelijkheid had stopt ermee. Het is altijd maar de vraag wat dat voor het verdere leven van de hond gaat betekenen. Ken zat herplaatst herders die in dramatische situaties zijn beland. Kennel waar ze nooit uit konden. Baas die niks o'm ze gaf maar ze als blaffen had. Geslagen. Blafbanden etc. Een waakhond is een gebruiksvoorwerp als hij pech heeft.
Afbeelding
Arline
Zeer actief

Ongelezen bericht door Arline »

Inge schreef: Bij Numa is 1 wond achter zijn oor wat onrustig, hij heeft denk ik 1 hechting los gekrabd. Ik maak dat nu enkele keren per dag schoon en droog en behandel het met fucidinezalf en honingzalf. Rest van de wonden zijn droog, korsten drogen goed in.
Gelukkig dat het goed gaat met de mannen.
Weet niet of je er wat aan hebt, maar toen Fenja hechtingen had en wilde krabben deed ik duketape om de nagels. Een smal strookje alleen over nagels zeg maar. Had ze totaal geen last van en liet t gewoon zitten, maar krabben ging niet goed meer.
Afbeelding
I think the reason we are born with two hands is so we can pet two dogs at once
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

laeken schreef::zweep:
Neeltje schreef:

Ik vind het je reinste onzin maargoed. Houden van is ook loslaten is wel heel erg eenrichtingsverkeer. Natuurlijk moet je een hond herplaatsen die niet op zijn plaats zit. Maar herplaatsen van een uitermate moeilijke hond naar een onzekere toekomst is niet perse goed.
Maar ook niet perse slecht. Blijft dat er maar 1 iemand de hond het beste kent en dus ook maar 1 iemand die beslissing kan nemen. En dat is Inge.

Overigens vind ik he je reinste onzin dat herplaatsen gelijk is aan dumpen en je verantwoording eraf trekken. Je kunt bij een herplaatste hond net zo betrokken blijven en verantwoordelijk blijven als een fokker voor zijn pups. En dus altijd klaar staan als het niet blijkt te werken.
Laatst gewijzigd door Shiloh86 op 02 aug 2016 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Neeltje schreef:

Herplaatsen is nl net zo goed dumpen. Dat kan goed en fout uitpakken want de persoon die verantwoordelijkheid had stopt ermee. Het is altijd maar de vraag wat dat voor het verdere leven van de hond gaat betekenen. Ken zat herplaatst herders die in dramatische situaties zijn beland. Kennel waar ze nooit uit konden. Baas die niks o'm ze gaf maar ze als blaffen had. Geslagen. Blafbanden etc. Een waakhond is een gebruiksvoorwerp als hij pech heeft.
Dat laatste te hangt natuurlijk erg af van waar je ze plaatst ;) hoe snel ze weg moeten etc.

Neem je de tijd voor een juist adres en ben je kritisch kan het prima uitpakken.

Hier ook een hond niet geplaatst maar aangehouden omdat ze lastig is met vreemden en daardoor inderdaad niet overal kan en inderdaad meer kans maakte op een uitzichtloze situatie zoals jij boven omschrijft.
Bij ons zit ze in een ruime uitloopren, dagelijks individuele aandacht en begrip voor het lastige karakter zowel naar mens als naar andere honden.

Nu realiseer ik me prima dat de ruimte en mogelijkheden die ik heb een uitzondering zijn en dat ik daardoor zulke honden makkelijker aan kan houden.
Inge heeft dat niet en de fokker waar deze dame van komt en voor wie ik haar zou plaatsen ook niet. Dan moet je iets hè ;)

En inslapen kan altijd nog overwogen worden als er geen goed huis binnen een afzienbare termijn gevonden kan worden.
Kayltje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeentjes, Laekense Herder en een terror-terriër
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Kayltje »

Tsja.
Een hond wordt niet ongelukkig van inslapen. Wel van stress en gedoe binnen de roedel.
Ik heb mijn mechel teef, met een soort zelfde karakter als Numa, schat ik zo in, laten gaan toen zelfs ik de veiligheid van de roedelgenoten niet langer kon garanderen.
Zelfs ik, dat klinkt verschrikkelijk arrogant. Weet ik. En toch is het waar.
Ik, en niemand anders, had dik 9 jaar met haar geleefd, getraind, van haar gehouden en veel voor haar opgeven.
Herplaatsing heb ik serieus overwogen hoor.
Maar dat kon ik niet over mijn hart verkrijgen. Mijn hond, mijn zorg, mijn verantwoordelijkheid, mijn keuze.

En daarna heb ik "gewoon" nieuwe honden genomen. Als je een fout maakt, mag je nooit meer iets nieuws proberen?
Sterker nog, naar Kayltje heb ik een duitser genomen, om haar na twee jaar weer te herplaatsen.
Ze paste niet in de roedel, niet naadloos bij mij en de perfecte plek diende zich aan.
Nu heb ik weer mechels. Flow is zelfs een soort Kayltje-light. Ook een herplaatser trouwens.

Soms loopt alles gewoon even kut. En dan moet het opgelost. En soms is er geen goede oplossing. Wat anderen ook zeggen of vinden.
De oplossing waar jij je het beste in kunt vinden is de beste oplossing :wink:
Herplaatsen kan. Beide of een van beide. Houden kan ook. Maar inslapen kan ook. Luister naar je gevoel, hart en verstand, en als die drie het eens kunnen worden is het goed.
:I: Maddie :I: Fitz :I: Imp :I: Djinn :I:
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Neeltje schreef:

Herplaatsen net zo goed dumpen???? Dat is de reinste onzin. Nee, een hond houden die niet op zijn plek zit, dat is goed voor de hond. Lekker je hele leven stress, joepie, daar zit-ie echt op te wachten.

En jij schat Inge dan zo slecht in, dat ze haar honden aan de eerste de beste meegeeft en het haar niet uitmaakt hoe ze dan terecht komen. Alsjeblieft hier is de riem en zoek het maar uit.
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Hé, wat jammer, ik wilde net zeggen dat ik de stukken van Laeken heel goed, en vanuit de visie van een ervaringsdeskundige, verwoord vond. En dan zijn ze ineens verdwenen :(:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”