Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De "powerbreeds" in een goed daglicht,wie doet mee?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Maaike_O
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Old English bulldog
Aantal honden: 1

Re: De "powerbreeds" in een goed daglicht,wie doet mee?

Ongelezen bericht door Maaike_O »

@Smoekie: nee dus!
Sorry hoor, maar ik ga hier echt de discussie niet over aan.
Nondeju toch.... Jij hebt klaarblijkelijk wel allerlei garanties in het leven?
Het is 2016 en er worden ook nog steeds kindjes met het syndroom van down geboren... Daar zeg je ook tegen; hallo, het is 2016 1&1 = 2?!
Nog even en ik laat me een complex aanpraten omdat ik ooit voor dit ras gekozen heb. Schijnbaar ben ik een ander soort hondenmens dan het gros hier op het forum.... No offence overigens.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Maaike_O schreef:@Smoekie: nee dus!
Het is 2016 en er worden ook nog steeds kindjes met het syndroom van down geboren... Daar zeg je ook tegen; hallo, het is 2016 1&1 = 2?!
Nog even en ik laat me een complex aanpraten omdat ik ooit voor dit ras gekozen heb. Schijnbaar ben ik een ander soort hondenmens dan het gros hier op het forum.... No offence overigens.
mwoh, ik moet Smoek wel een beetje gelijk geven. Ik ben een sucker voor Franse Bulletjes en ander platsmoelen, zoals je mss ook wel in mijn onderschrift kunt zien, maar in 2008 kon het al geen verrassing meer zijn dat de FB niet 1 van de allergezondste rassen was.
Tuurlijk hoef je daar geen complex van op te lopen, absoluut niet. Ook ik ben met mijn moeder ergens in 2010 afgereisd naar een uithoek van Nederland om een herplaats FB op te halen voor mijn ouders, die ze met heel veel verdriet anderhalf jaar later in moesten laten slapen. Hij was geweldig, ze zijn geweldig :I: , maar gezond??? echt niet.

Door mijn werk (en mijn ex :D ) zit ik nu opgescheept met 2 mechelse herders en 2 jack russells. Terwijl ik mijn hele leven heb doorgebracht met boxers, pekingezen, mastiffs, bullmastiffs, franse en engelse bulldoggen en mopsen. Maar nu met deze 4 zie ik pas hoe beperkt sommige van die rassen zijn en dat gaat me verschrikkelijk aan mijn hart.

OT vind ik de FB en de EB niet heel erg onder de powerbreeds vallen, maar dat is puur persoonlijk.
Gr. Aniek

Afbeelding
Maaike_O
Vaste gebruiker

Tuurlijk... het gros is niet gezond.
Wat ik probeerde aan te duiden is dat ik in 2008, ik was toen 20 jaar oud, alle mogelijke informatie opgezocht heb om zo beslagen mogelijk ten ijs te komen. Er zijn ook hele gezonde bulldoggen, wat ik toen echter niet wist is dat die zwaar in de minderheid zijn.

Overigens Smoekie... ik wilde je niet persoonlijk aanvallen, dus ik hoop dan ook niet dat je dit zo ervaart. Zo wel, excuses op voorhand.

Op vele plekken is, nog steeds, het volgende over de gezondheid van de Franse Bulldog te lezen:
Gezondheid
De Franse Bulldog is weinig gevoelig voor ziektes. Hij heeft een zeer groot doorzettingsvermogen en zal vaak niet uit zichzelf stoppen ook al zou dit nodig zijn. Vooral bij hogere temperaturen zo boven de 25 graden, moet men hier rekening mee houden en de hond rustig houden. Vooral met wandelingen die dan beter 's ochtends vroeg en 's avonds laten moeten plaatsvinden, zodat de hond niet oververhit kan raken.
Kortademigheid en rugproblemen kunnen bij de Franse Bulldog voorkomen
Het is ook niet voor niets dat ik nu een ander soort bulldog bij me heb dan een Franse. Voorlopig voor mij echt geen Franse Bulldog meer. Momenteel gaat het met Paso (de fransoos) zo slecht dat ik bang ben dat ik deze week een akelige beslissing zal moeten nemen. Gericht op zijn kwaliteit van leven, laten we wel wezen. Het grote nadeel van internet, maar ook persoonlijke ervaringen vind ik dat mensen enkel de rooskleurige kant van een ras belichten. Als ik andere bull eigenaren vertel wat ik met Paso mee heb gemaakt, dan krijg ik in het overgrote deel van de gevallen te horen dat hun bull niets mankeert. Moet je het desbetreffende beest enkel eens goed bekijken. Maar goed...
De Bulldog past in mijn leven qua gedrag, karakter etc. Voorlopig wil ik geen ander ras. Als ik ooit minder ga werken, vrijer woon dan komt er zeker een keer wat anders. Meer dan genoeg tijd me daarop in te lezen en op te oriënteren.
OT vind ik de FB en de EB niet heel erg onder de powerbreeds vallen, maar dat is puur persoonlijk.
Mee eens! De reden echter waarom ik hier in eerste instantie reageerde is omdat veel mensen de Old English Bull op dezelfde lijn vinden zitten als Staffords. Daar ben ik het dan weer niet mee eens. Maar als je verder internet in duikt zie je ook dat men deze gezonde bullen weer de verkeerde kant op fokt en er van die akelige spierbundels van maken geschikt voor weet ik het wat voor krachtsporten en activiteiten.
Door mijn werk (en mijn ex :D ) zit ik nu opgescheept met 2 mechelse herders
Heel brutaal hoor, maar werk je voor de overheid toevallig?
Maaike_O
Vaste gebruiker

Tara schreef: Maar destijds had je gezond verstand je toch ook wel kunnen vertellen dat zo'n gebrekkig uiterlijk hoogstwaarschijnlijk ook een gebrekkig leven betekent? Dat is het enige dat (in elk geval) ik wilde zeggen hoor.
En daar zal het 'm in zitten. Gebrekkig uiterlijk zag ik toen niet zo, ik vond ze juist stoer, komisch, schattig en alle positieve superlatieven die je maar kunt bedenken.
Naïef... ja
Ik begrijp gewoon echt niet hoe men in zo'n frase NIETkan lezen dat die honden bij 25+ graden in de red zone beginnen te komen.
Sorry, maar dat is absurd! Het is niet extreem warm, en een normaal gebouwd dier hoort gewoonweg niet om te donderen als het een tikje warmer dan kamertemperatuur wordt. Het is een schrijnend voorbeeld van hoe er categorisch ontkend wordt dat er van alles niet klopt.
Dat is met meer zaken zo. Juist door de informatie die te vinden was over platsnuiten in het algemeen en het warme weer heb ik erg lang gezocht naar een fokker die de adem/ luchtwegen in een hoog vaandel had staan. Daar heeft Paso dan ook nooit last van...de warmte. Snurkt ook niet.
Je hebt volledig een punt. Zaken worden ontkend, mooier voorgedaan, terwijl de diertjes er onder lijden en kapot worden gefokt. Zo is het en niet anders.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Maar ze zijn ook stoer, komisch, schattig :I: .
Dat snap ik helemaal en ik val nog steeds als een blok voor ze. Mijn beste vriendin heeft een kruising FB bordeaux dog. Ze is zoooo leuk, maar ook alweer aan beide knieen geopereerd en terwijl die van mij na 5 km nog zonder geopende bek rondracen is die van haar al een half uurtje naar adem aan t snakken en dat vind ik zo sneu. :(:
Gr. Aniek

Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Maaike_O schreef:@Smoekie: nee dus!
Kinderen met het syndroom van down worden geboren uit gezonde ouders. Vanwaar deze vergelijking?

Zo'n platgedrukte bakkus is per definitie niet gezond, om over de rest wat er zichtbaar en standaard aan de franse bull mankeert nog maar te zwijgen.
Afbeelding
Maaike_O
Vaste gebruiker

Nogmaals... ik heb voldoende uitgelegd waarom ik ooit voor de Franse Bulldog koos.
Ik steek verdorie mijn kop niet in het zand en besef me ook wel dat het gros niet juist in elkaar zit.

Waarom de vergelijking? Om aan te geven dat je niet altijd alles kunt voorzien.
Je zegt het precies goed, gezonde ouders. Er zijn ook gezonde Franse bulldoggen.
Ik wil hier liever niet verder over discussiëren in dit topic. Jullie hebben gelijk.
Maaike_O
Vaste gebruiker

@Nanna... denk dat je gelijk hebt.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Maaike_O schreef:
Waarom de vergelijking? Om aan te geven dat je niet altijd alles kunt voorzien.
Je zegt het precies goed, gezonde ouders. Er zijn ook gezonde Franse bulldoggen.
Als je de vergelijking trekt met het Syndroom van down, snap je het dus nog steeds niet. Bij de bulldog wordt er op extremen gefokt. En die extremen krijg je dan ook en gaan níet gepaard met een goede gezondheid. Het hoogst haalbare "is dat het wel meevalt" met de ellende.
Bij het syndroom van down gaat er iets mis tijdens de meiose (vorming van geslachtscellen) waardoor er 1 chromosoom te veel is. Een kind met het syndroom van down kan dus voorkomen in een volstrekt normaal gezin. Kijk maar naar mij :mrgreen: (heb een broertje met Down)

De vergelijking klopt gewoon van geen kant.
Afbeelding
Maaike_O
Vaste gebruiker

En wat wil je nu van mij? Dat ik diep door het stof ga en erken dat ik ook een extreem verklote Franse Bull heb? Dat is me na tig behandelingen en torenhoge rekeningen duidelijk hoor.
Dat ik het niet zou snappen laat ik maar rusten als een aanname die je doet. De vergelijking is 1 op 1 inderdaad niet juist. Ik probeerde enkel aan te geven dat er zo vreselijk veel dingen zijn in het leven die je niet kunt voorzien. Maar goed, genoeg over gezegd. Vanmiddag wordt mijn extreme verklote hoopje ellende geeuthanseerd dus vergeef me als ik wat kort door de bocht ben.
Laat het topic weer gaan daar waar TS wil dat het over gaat.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Tara schreef:Als mensen geen rochelende, snurkende, bij meer dan 25 graden omdonderende honden meer willen hebben, dan gaan er vanzelf andere types gefokt worden hoor.
Zelf. Met die retromops zijn ze leuk bezig.

75% franse bull en 25% stafford/bull terrier/boston terrier etc en vooral lekker door elkaar gooien.

Afbeelding

Maar die gedrochtjes hebben kennelijk toch meer aantrekkingskracht...
Nicoline
Zeer actief
Mijn ras(sen): APBT

Ongelezen bericht door Nicoline »

dagmar88 schreef:
Tara schreef:Als mensen geen rochelende, snurkende, bij meer dan 25 graden omdonderende honden meer willen hebben, dan gaan er vanzelf andere types gefokt worden hoor.

75% franse bull en 25% stafford/bull terrier/boston terrier etc en vooral lekker door elkaar gooien.

Afbeelding

die is leuk! maar denk alleen al qua karakter niet wat iemand die eigenlijk een franse bull wil zou zoeken :p

tja en ook ik sluit me aan bij de meesten hier, staffords en aanverwanten hebben zeker hun leuke kanten maar de grote kans op hondagressie maakt dat ze zeker niet voor iedereen zijn. En ik als liefhebber wil ook geen 2e RAD dus laat de nitwits en de "pack leaders" idd maar zoveel mogelijk op afstand blijven.
Daarbij, er zijn vast wel fokkers die de hondagressie eruit zouden willen fokken, maar dat gaat nou eenmaal niet van de ene op de andere dag. En het is ook niet iets om luchtig over te doen, stel bijvoorbeeld je fokt bordercollies die niet willen drijven en er zit er toevallig eentje in het nest die dat wel doet is dat heel anders dan een stafford die geen hondagressie zou moeten hebben maar waarbij toch die genen toch nog even naarboven komen. Ik weet niks van fokken maar denk dat het nog heel lang kan duren eer je gegarandeerd een hondsociale stafford hebt, tot die tijd moet je er gewoon altijd vanuit gaan dat die agressie naarboven kan komen of het nou om een fci hondje gaat met stamboom en al of niet. Die "omslag" kan trouwens ook op latere leeftijd nog gebeuren, dus het is niet zo dat je als ze volwassen zijn en nogsteeds sociaal je opeens in de "safe zone" zit.
ChantalTY
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse Bulldog
Contacteer:

Ongelezen bericht door ChantalTY »

dagmar88 schreef:

Afbeelding

Oh.. :I:
Afbeelding

Groetjes Chantal, Yara en Lucy!

Dag lieve Tyke.. Ren maar fijn met je bal

http://www.hawbucks.nl
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Tara schreef:
Maaike_O schreef:En wat wil je nu van mij? Dat ik diep door het stof ga en erken dat ik ook een extreem verklote Franse Bull heb? Dat is me na tig behandelingen en torenhoge rekeningen duidelijk hoor.
Dat ik het niet zou snappen laat ik maar rusten als een aanname die je doet. De vergelijking is 1 op 1 inderdaad niet juist. Ik probeerde enkel aan te geven dat er zo vreselijk veel dingen zijn in het leven die je niet kunt voorzien. Maar goed, genoeg over gezegd. Vanmiddag wordt mijn extreme verklote hoopje ellende geeuthanseerd dus vergeef me als ik wat kort door de bocht ben.
Laat het topic weer gaan daar waar TS wil dat het over gaat.
Je moet het niet zo op jezelf betrekken. Het gaat namelijk helemaal niet om jou persoonlijk.
Het gaat er om dat je nu beseft dat je verkeerde keuze hebt gemaakt en nu beter weet. Alleen is je conclusie over hoe het zo heeft kunnen ontsporen met sommige rassen gewoon niet goed. Het probleem ligt namelijk niet alleen bij de fokkers, maar net zo goed, en misschien zelfs nog wel meer bij de pupkopers die hun gezond verstand niet (hebben) laten spreken.
Als mensen geen rochelende, snurkende, bij meer dan 25 graden omdonderende honden meer willen hebben, dan gaan er vanzelf andere types gefokt worden hoor.
Je weet dat het gros van de mensen 0,0 verstand heeft van honden en af gaan op wat de fokkers hun vertellen en die vertellen met z'n allen dat er niets aan de hand is met de Franse Bulldog. Ze weten niet beter. En er zijn heel veel Franse bulldoggen, die inderdaad nergens last van hebben en gewoon oud worden, omdat ze lang niet allemaal last krijgen van hun verkeerde bouw. En dan krijgen ze die verhalen te horen en koopt de volgende weer een bulletje.
dagmar88
Zeer actief

Kruimel53 schreef: Echt? Heel veel? Ik ken ze alvast niet. Ja, 25 jaar geleden, van een man die stad en land afzocht naar normaal ademende en lopende bullen. Hij had er twee, daarna geen bul meer want hij kon ze niet meer vinden.

Misschien staan ze boven de 20 graden allemaal in de achtertuin op de loopband.
Als je in deze tijd "niet beter weet" heb je niet de moeite genomen een paar minuten naar informatie te zoeken en ben je ook niet beter waard.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

dagmar88 schreef:
Kruimel53 schreef: Echt? Heel veel? Ik ken ze alvast niet. Ja, 25 jaar geleden, van een man die stad en land afzocht naar normaal ademende en lopende bullen. Hij had er twee, daarna geen bul meer want hij kon ze niet meer vinden.

Als je in deze tijd "niet beter weet" heb je niet de moeite genomen een paar minuten naar informatie te zoeken en ben je ook niet beter waard.
Denk je echt dat iedereen dat doet? Dat al die mensen met swiffertjes het allemaal hebben uitgezocht? Er is hier in de buurt een grote leverancier uit St Oedenrode, u vraagt wij draaien. En de officiële fokkers zeggen dat er niets aan de hand is. Er zijn echt maar een paar hondeneigenaar t.o.v. alle hondeneigenaren in Nederland die er wat meer moeite voor doen.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Dat goede daglicht wil niet echt lukken. :engel:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
dagmar88
Zeer actief

Neeltje schreef:
dagmar88 schreef:

Denk je echt dat iedereen dat doet? Dat al die mensen met swiffertjes het allemaal hebben uitgezocht? Er is hier in de buurt een grote leverancier uit St Oedenrode, u vraagt wij draaien. En de officiële fokkers zeggen dat er niets aan de hand is. Er zijn echt maar een paar hondeneigenaar t.o.v. alle hondeneigenaren in Nederland die er wat meer moeite voor doen.

Nee, dat staat er niet.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

dagmar88 schreef:
Neeltje schreef:
dagmar88 schreef:

Nee, dat staat er niet.
Nou ja, het kop-in-zand-steken van zgn. goede fokkers (of is het regelrecht liegen?) is niet voorbehouden aan de zgn. probleemrassen. Ook in de colliewereld kan ik er zo enkele tientallen (ja, écht!) aanwijzen die bij hoog en bij laag volhouden dat het ras gewéldig gezond is en dat er geen ziekten of afwijkingen in voorkomen.
Degeneratieve myelopathie, hd, epilepsie, radius curvus, demodex, herpes? Welnee, allemaal flauwekul. Ligt aan de pupeigenaar. Of de dekreu-eigenaar. En ze fokken gezellig door. Met lijnen/combinaties die bewezen epilepsie, dm en hd hebben vererfd.
Sterker nog, ze zetten gewoon een hd-D en/of herpeshond in.
Oogtesten? Ben je gek, doe je pas rond een jaar. Weet je zeker dat je een 'go-normal'-predikaat krijgt. Of je test helemaal niet en je zet het wél op je website.
Voorzien van ronkende teksten als 'lid van de rasvereniging' en 'fokken volgens de voorschriften'. Klinklare leugens. Want als je in de database van de RvB kijkt, blijkt dat de testen helemaal niet zijn uitgevoerd. Toen een stel van die koekebakkers (en geloof me dat waren er behoorlijk wat) daar op is gewezen, hebben ze als een haas die info van hun website gehaald.

Maar goed, die dingen weet ík. Omdat ik weet waar ik moet kijken en omdat ik behoorlijk lang in het wereldje rondloop.
Maar hoe moet een argeloze pupkoper dat zien? Die gaat toch uit van wat er op zo'n website staat? Die vindt zichzelf al helemaal geweldig omdat ze naar een 'goede' fokker gaan in plaats van een broodfokker.
Eerlijk gezegd ben ik behoorlijk doodziek van dat corrupte gedoe. De rasvereniging weet het, maar doet niks.
En dan gaat het nog om een ras die (tenminste nu nog) redelijk gezond is.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

Radius curves bij de Collie.? :80:
lieke
Zeer actief
Contacteer:

bouvierpoedel schreef:Radius curves bij de Collie.? :80:
Yep. En als je als fokker zo'n nest krijgt, dan laat je ze toch lekker voor hun 6e week inslapen en doet daarna nog eens eens nestje?
Logisch toch?
:kotz:

En nog sterker: je doet toch gewoon blue merle x blue merle en gaat daarna met de blinde nakomelingen naar een KCM en niemand, ja níemand zegt er iets van.
Afbeelding
Anja
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder en Chihuahua

Ongelezen bericht door Anja »

Tara schreef:
Neeltje schreef:
Tara schreef:Het probleem ligt namelijk niet alleen bij de fokkers, maar net zo goed, en misschien zelfs nog wel meer bij de pupkopers die hun gezond verstand niet (hebben) laten spreken.
Als mensen geen rochelende, snurkende, bij meer dan 25 graden omdonderende honden meer willen hebben, dan gaan er vanzelf andere types gefokt worden hoor.
Je weet dat het gros van de mensen 0,0 verstand heeft van honden en af gaan op wat de fokkers hun vertellen en die vertellen met z'n allen dat er niets aan de hand is met de Franse Bulldog. Ze weten niet beter.
Ja hoor, ignorance is bliss.
Maar anno 21e eeuw vind ik dat toch eigenlijk wel een gepasseerd station. Katten in zakken kopen is een keuze hoor, als ik een nieuwe laptop koop, dan laat ik me toch ook helemaal voorlichten over alle mij volstrekt niet interesserende specificaties?
Waarom is dat nou met een puppy zo anders?
Als ik een nieuwe laptop wil ga ik naar een gespecialiseerde winkel voor computers en laptops en laat me daar voorlichten. Bij mensen dus die er verstand van hebben.
Voor een pup steek ik mijn licht op bij een rasvereniging en bij een fokker. De mensen die verstand hebben van dat ras dus. Daar hoor ik de juiste informatie te krijgen.
En als ik me dan voor een vermogen een pup aanschaf omdat het allemaal geweldig klinkt en het blijkt achteraf een ongezond krakkemikkig diertje te zijn en ik daarover klaag, is het niet alleen de fokkers schuld maar ook de mijne... had ik maar betere informatie moeten zoeken :piew:
Afbeelding
Hanna - Mica - Jop
bouvierpoedel
Zeer actief

Tara schreef:
Neeltje schreef:
dagmar88 schreef:

Dat is dan toch hun fout?
Als jij je niet wilt verdiepen in wat je je laat verkopen moet je ook niet zeiken als later blijkt dat een toyota toch een betere keus was geweest dan die hirohito die je al na 1000 km definitief in de steek liet.
Nou kan mij daar wel wat bij voorstellen.
Je leest op internet wat en dan meestal word de schuld door de goede fokkers bij de broodfokkers neergelegd .
Dus ga je kijken bij een fokker met stambomen die een mooie site heeft met veel " waarheden". Want op de site van de Raad staat ook koop alleen een hond bij een stamboomfokker dus bij je bezoekje alles koek en ei.
Want de fokker heeft uitgelegd dat je helaas voor een pupje zoveel moet betalen omdat ze zo hard hun best doen met :blah: :blah: :blah: en veel showen dus goede honden :blah: :blah: in tegenstelling tot de broodfokker met zijn lage prijsjes.
En ja op de sitre van de RV staat ook nogal wat aanprijzingen over stamboom en RV fokkers en kwaliteit .
Dus ja kan begrijpen dat mensen met een pup naar huis gaan.
bouvierpoedel
Zeer actief

Nanna schreef:Dat zag je wel aan Crutz, toch ook niet de minste in hondenland. Koopt een Saluki bij een vooraanstaande fokker. Vader van het hondje is superkampioen de luxe. O, alles was koek en ei en halleluja.
Er werd alleen niet bij vermeld dat de ouders pups met auto-immuun ellende vererven. Hondje is dus doodziek; ik weet niet eens of ie nog leeft. Zijn broer is de pijp al uit. En alles wordt glashard ontkent en als je het bekend wilt maken word je nog bedreigd op de koop toe.
En dat had je dan als koper maar moeten weten? Hóe dan?
Juist , als je als fokker die wat meer weet je ergens een dekking haalt moet je al vertrouwen op de eigenaar.
Maaike_O
Vaste gebruiker

dagmar88 schreef:

Klare taal.
lieke
Zeer actief
Contacteer:

bouvierpoedel schreef:Nou kan mij daar wel wat bij voorstellen.
Je leest op internet wat en dan meestal word de schuld door de goede fokkers bij de broodfokkers neergelegd .
Dus ga je kijken bij een fokker met stambomen die een mooie site heeft met veel " waarheden". Want op de site van de Raad staat ook koop alleen een hond bij een stamboomfokker dus bij je bezoekje alles koek en ei.
Want de fokker heeft uitgelegd dat je helaas voor een pupje zoveel moet betalen omdat ze zo hard hun best doen met :blah: :blah: :blah: en veel showen dus goede honden :blah: :blah: in tegenstelling tot de broodfokker met zijn lage prijsjes.
En ja op de sitre van de RV staat ook nogal wat aanprijzingen over stamboom en RV fokkers en kwaliteit .
Juist!
Mensen worden ook in de luren gelegd door fokkers die aangesloten zijn bij de rasvereniging. Hoe moet je in godsnaam weten dat die lui liegen dat ze barsten? De rasvereniging zal dat ook heus niet toegeven.
Ik zeg heus niet dat alle fokkers zo zijn, maar in ieder geval in mijn ras zitten er een heel stel die de boel lopen te belazeren en daar kom je als pupkoper echt niet achter.
Hoe zou je als je niet de juiste inside informatie hebt? Je gaat uit van al die brallende verkooppraatjes, de rasvereniging veegt alles onder het tapijt en de Raad van Beheer zegt gewoon dat ze gewoon stambomen blijven verstrekken 'omdat het een combinatie is van twee rashonden met stambomen'.
En ja, dat heb ik geïnformeerd. De juridische afdeling verschuilt zich achter de loze kreet 'we zijn niet zo ver met het fairfokprogramma dat we stambomen gaan intrekken'.
Kortom, waar moet je dan als pupkoper terecht voor goede, eerlijke en transparante informatie?
Afbeelding
Maaike_O
Vaste gebruiker

lieke schreef: Nou ja, het kop-in-zand-steken van zgn. goede fokkers (of is het regelrecht liegen?) is niet voorbehouden aan de zgn. probleemrassen. Ook in de colliewereld kan ik er zo enkele tientallen (ja, écht!) aanwijzen die bij hoog en bij laag volhouden dat het ras gewéldig gezond is en dat er geen ziekten of afwijkingen in voorkomen.
Degeneratieve myelopathie, hd, epilepsie, radius curvus, demodex, herpes? Welnee, allemaal flauwekul. Ligt aan de pupeigenaar. Of de dekreu-eigenaar. En ze fokken gezellig door. Met lijnen/combinaties die bewezen epilepsie, dm en hd hebben vererfd.
Sterker nog, ze zetten gewoon een hd-D en/of herpeshond in.
Oogtesten? Ben je gek, doe je pas rond een jaar. Weet je zeker dat je een 'go-normal'-predikaat krijgt. Of je test helemaal niet en je zet het wél op je website.
Voorzien van ronkende teksten als 'lid van de rasvereniging' en 'fokken volgens de voorschriften'. Klinklare leugens. Want als je in de database van de RvB kijkt, blijkt dat de testen helemaal niet zijn uitgevoerd. Toen een stel van die koekebakkers (en geloof me dat waren er behoorlijk wat) daar op is gewezen, hebben ze als een haas die info van hun website gehaald.

Maar goed, die dingen weet ík. Omdat ik weet waar ik moet kijken en omdat ik behoorlijk lang in het wereldje rondloop.
Maar hoe moet een argeloze pupkoper dat zien? Die gaat toch uit van wat er op zo'n website staat? Die vindt zichzelf al helemaal geweldig omdat ze naar een 'goede' fokker gaan in plaats van een broodfokker.
Eerlijk gezegd ben ik behoorlijk doodziek van dat corrupte gedoe. De rasvereniging weet het, maar doet niks.
En dan gaat het nog om een ras die (tenminste nu nog) redelijk gezond is.
Fijn dat er ook nog iemand is die de andere kant van de medaille belicht.
Overigens zeg ik hiermee niet dat ik 'helemaal niet wist' dat er gezondheidsproblemen waren he, met het ras.
We kunnen er lang en breed over ouwehoeren, maar voor mij geen Franse Bulldog meer.
Het is allemaal al erg genoeg.
Paso is, in de 8 jaar die zijn leventje telde, veel, vaak en lang ziek geweest. 30 Januari had Paso voor de vierde maal een hoornvliesontsteking die niet wilde genezen. Vanaf dat moment is het snel achteruit gegaan. Paso kroop weg, zocht stille plekjes en had overduidelijk veel pijn. Röntgenonderzoek wees uit dat Paso zijn hart ten opzichte van een jaar terug vergroot was. Het vermoeden bestaat dan ook dat de myositis in de bespiering van zijn kop (die inmiddels helemaal weggeteerd was) doorsloeg naar zijn lijfje. Een ziekte genaamd myasthenia gravis. Behandeling onmogelijk. Getuige de gedragsveranderingen, het alleen maar willen slapen, niet meer luisteren, verstoppen en het duidelijk ongelukkig zijn, gecombineerd met de pijn en alle sores die hij al had meegemaakt.... Heb ik gisteren om 16:10 uur mijn kleine grote vriend losgelaten. Mijn eigen ego opzij gezet en de kwaliteit van leven van Paso keihard op 1 gezet. Geen behandelingen meer, geen ups en downs meer en niet meer wachten op de volgende ellende die zou kunnen komen. Hij was op en moe gestreden. Het doet me vreselijk veel pijn, want wat Paso voor mij betekend heeft is niet met woorden te beschrijven. Paso was geen hond, Paso was steun, toeverlaat en clown. Een heerlijk dier. Paso is in mijn bijzijn rustig ingeslapen. Hij verdiende een leven zonder pijn, dat was hem niet gegund. Liefde is energie, energie sterft niet. Samen met Conan gaat ons leven door. Liefde is kunnen loslaten, maar dat maakt het verlies er niet minder zwaar om.
Ik heb er spijt van dat ik een bijdrage geleverd heb aan het in stand houden van een ongezond ras. En ik kan mezelf recht in de spiegel aankijken en met droge ogen beweren dat toen ik Paso als 5 maanden oude pup ophaalde, ik ook werkelijk dacht dat er wel degelijk gezonde bullen waren (langere snuit en al dat geneuzel). Dat mag naief en dom genoemd worden, maar ik geloofde ook werkelijk dat er gezonde lijnen waren. Je hoort mensen enkel over de positieve dingen van een ras. Hoeveel bull eigenaren zullen hier lid worden en eerlijk een boekje open doen over alle problemen met hun beest? Tja als je doet of het er niet is dan lust ik er nog wel een paar.
Laatst gewijzigd door Maaike_O op 10 feb 2016 17:09, 2 keer totaal gewijzigd.
dagmar88
Zeer actief

Tara schreef:Wat individuele fokkers onder het kleed vegen is inderdaad als nieuwe binnenkomer of buitenstaander vaak niet te achterhalen.
Maar écht verziekte rassen kopen en dan met droge ogen beweren dat je het niet wist? Nou, nee hoor. Dát wil er bij mij echt niet meer in.

Precies, dat is waar het over ging.
bouvierpoedel
Zeer actief

lieke schreef:
bouvierpoedel schreef:Nou kan mij daar wel wat bij voorstellen.
Juist!
Mensen worden ook in de luren gelegd door fokkers die aangesloten zijn bij de rasvereniging. Hoe moet je in godsnaam weten dat die lui liegen dat ze barsten? De rasvereniging zal dat ook heus niet toegeven.
Ik zeg heus niet dat alle fokkers zo zijn, maar in ieder geval in mijn ras zitten er een heel stel die de boel lopen te belazeren en daar kom je als pupkoper echt niet achter.
Hoe zou je als je niet de juiste inside informatie hebt? Je gaat uit van al die brallende verkooppraatjes, de rasvereniging veegt alles onder het tapijt en de Raad van Beheer zegt gewoon dat ze gewoon stambomen blijven verstrekken 'omdat het een combinatie is van twee rashonden met stambomen'.
En ja, dat heb ik geïnformeerd. De juridische afdeling verschuilt zich achter de loze kreet 'we zijn niet zo ver met het fairfokprogramma dat we stambomen gaan intrekken'.
Kortom, waar moet je dan als pupkoper terecht voor goede, eerlijke en transparante informatie?
De Raad is ook maar gewoon een stamboomwinkeltje en die verkoopt die dingen gewoon hoor ook al is het niet getest of geen direkte familie . Wat , al zakt hij in elkaar van de HD en hangt aan het infuus. Als ma en pa een stamboom hebben krijgen de puppen die ook als je betaald.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Nanna schreef:Dat zag je wel aan Crutz, toch ook niet de minste in hondenland. Koopt een Saluki bij een vooraanstaande fokker. Vader van het hondje is superkampioen de luxe. O, alles was koek en ei en halleluja.
Er werd alleen niet bij vermeld dat de ouders pups met auto-immuun ellende vererven. Hondje is dus doodziek; ik weet niet eens of ie nog leeft. Zijn broer is de pijp al uit. En alles wordt glashard ontkent en als je het bekend wilt maken word je nog bedreigd op de koop toe.
En dat had je dan als koper maar moeten weten? Hóe dan?
Sterker nog de fokker ook nog gevraagd naar DCM en auto-immuun ellende. Beide kwam niet voor in de lijnen was het antwoord vd fokker. Reu had ondanks z'n carrière maar 5x gedekt wat door anderen waar ik navraag deed uitgelegd werd dat de reu eigenaar kritisch was in het geven van dekkingen. Teef was haar eerste nestje met 4 jaar oud. Reu eigenaar (ook fokker en show keurmeester en z'n vrouw in opleiding dierenarts) was ook bereikbaar voor vragen en advies. Ook niet vervelend. Verder ja nieuw ras voor mij dus echte info krijg je pas later.

Inmiddels worden een broer en sus doodleuk door de fokker weer ingezet voor de fok :( ben ik bedreigd door fokker en reu eigenaar ivm openheid van zaken over ziekte. De overleden broer staat alles angstvallig van afgeschermd. Wordt zo stil mogelijk gehouden. Ja want op dat moment lag er een nest van een andere broer en dat verkoopt zo rottig ;)

Oh Nanna hij leeft nog wel.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”