Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Time out

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

lets have fun

Re: Ik ben hier voorlopig weg

Ongelezen bericht door lets have fun »

Tiny schreef:
lets have fun schreef:Ik heb respect voor mensen die een jaar lang met een hond willen trainen om er een beetje normaal gedrag in te krijgen wat bij een andere hond vanzelf gaat. Petje af.

op het forum lijkt het wel eens alsof het heel normaal is om zoveel trainingstijd in je hond te steken, maar de meeste mensen doen dat niet hoor. In het dagelijks leven doen de meeste mensen dat niet.
Ik zou niet anders meer willen, vond het echt heerlijk om te doen. Jeda en Akira waren beide rond de 8 maanden toen ze hier kwamen en nog niet zindelijk en geen goede basis meegekregen. Jeda had nog nooit gras onder haar pootjes gehad en Akira wist niet wat het was om met een gezin samen te leven. Ik had met Beau, vanaf pup van 8 weken, een hele goede band maar zij maken/maakte net even een verschil.
Ik denk dat dat de clou is. Dat jij het heerlijk vindt om te doen. Je moet er aardigheid in hebben anders hou je het niet vol. En dan je hond te zien groeien, das al een beloning op zich denk ik.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

lets have fun schreef:Als je TS mag geloven gaat het hier om een hysterisch blaffende hond die niet meer te bereiken is en bij het minste al uit zijn plaat gaat. Das wel even wat anders he? Dan is er ook nog de wisselwerking met haar. Ze raakt er helemaal van in de stress, nou leer een hond dan maar eens iets. Genoeg mensen die daar allemaal geen zin in zouden hebben.
Als je niks gewend bent is elke hond hysterisch en onbereikbaar als het blaft.
De wisselwerking nu is niet goed, maar dat komt ook voort uit onervarenheid met dit gedrag.
Als TS openstaat om te leren hoe je hier mee om moet gaan, moet dat mijn inziens dus goed komen.
Als je geen tijd wil investeren en je eigenlijk verlangd naar het gezapige leven van eerst, ja dan moet je overwegen om de hond nu te herplaatsen.
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Jongens ligt het aan mij.
Of gaat gewoon iedereen eraan voorbij dat Nathalie gewoon even op is.
Dit hondje maakt gewoon gebruik van de situatie om de grenzen te testen.
Ik lees geen heel moeilijk hondje iig.

Nathalie kan het beste gewoon zelf even tot rust komen er is heeeel veel gebeurd, daardoor zit Nathalie in de stress.
En daarvan maakt zo'n klein intelligent hondje gewoon gebruik van.

Elke pup ongeacht het ras zou hier kijken hoe ver die kan gaan.

Dit betekend niet dat er niets moet gebeuren.

Maar ik vind iedereen wel heel voorbarig.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
lets have fun

Apple schreef:
lets have fun schreef:Als je TS mag geloven gaat het hier om een hysterisch blaffende hond die niet meer te bereiken is en bij het minste al uit zijn plaat gaat. Das wel even wat anders he? Dan is er ook nog de wisselwerking met haar. Ze raakt er helemaal van in de stress, nou leer een hond dan maar eens iets. Genoeg mensen die daar allemaal geen zin in zouden hebben.
De wisselwerking nu is niet goed, maar dat komt ook voort uit onervarenheid met dit gedrag.
Als TS openstaat om te leren hoe je hier mee om moet gaan, moet dat mijn inziens dus goed komen.
Als je geen tijd wil investeren en je eigenlijk verlangd naar het gezapige leven van eerst, ja dan moet je overwegen om de hond nu te herplaatsen.
Volgens mij bedoelen we hetzelfde :wink:
Brindlecardi
Zeer actief

Film het eens van Ferry zelf. :wink:
Loop je trouwens ook wel eens met hem alleen? En hoe is hij los?
nathalie71

Ongelezen bericht door nathalie71 »

Apple schreef:
Ik heb een voorstel...

Kom jij maar even hier naar toe,en ga gezellig met Ferry wandelen,Hij doet dit vanaf dag 1 dat hij bij me is.
Dan wil ik van jou horen of dit aan mij ligt of niet.

Ik heb mijn hele leven honden gehad maar zo iets als dit heb ik nog niet eerder gehad.
Blaffen wel,grommen ook,en angst vaak genoeg..... maar dit is toch redelijk zeldzaam hoor...
Je schaamt je kapot van de herrie die hij maakt als hij een andere hond ziet.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Hilde schreef:Weet je Nathalie, wat het 'm bij mij doet? Beagles zijn onder mijn huid gaan zitten, ik heb een zwak voor ze en dat zal altijd zo blijven. Ik ben een hondenliefhebber en ook een enorme beagleliefhebber. Het doet me pijn dat er in mijn dorp, misschien wel een kilometer verder op, een beagle(kruising) teef nest na nest krijgt. En dat ook die andere hondjes daar zo voor mis- en gebruikt worden. En dan kan het best frustrerend zijn dat iemand die al een hele tijd op dit forum mee loopt er met open ogen inloopt. En nee, dat is misschien niet eerlijk voor jou. Maar het is ook frustrerend om mensen er vaak in te zien trappen en in dit geval komt dat gewoon letterlijk en figuurlijk best dichtbij.

Ik denk trouwens dat Ferry ontzettend angstig is en dat een (goede!) GT je daar bij kan helpen.
Dat speelt bij mij trouwens ook, wat jij hier zegt. Zelfde gevoel, zelfde ervaringen hier in het dorp.

Toch vind ik het moedig van Nathalie dat ze zo voor die hond gaat en probeert om er iets van te maken. Nanna heeft misschien wel gelijk als ze zegt dat Nathalie te zacht is om op de juiste manier op te treden. Zachte heelmeesters maken immers stinkende wonden, of in dit geval een onhandelbaar hondje. Maar aan de andere kant Nanna, hoe herplaats je zó'n hond? Honden moeten perfect zijn om voor herplaatsing in aanmerking te komen. Dat las ik afgelopen zaterdag wel in een groot artikel over honden in het asiel. Alleen pups hoeven nog niets te kennen en te weten.
Ik denk dus dat het herplaatsen bij een geschikt persoon van zo'n hond nog niet zo eenvoudig is.

Verder begrijp ik Nathalie ook in haar gevoel hoe mensen op haar reageren. Ik herken dat. Je doet je best en wordt toch neergesabeld. Ook ik heb opvang honden gehad, en honden herplaatst die anders geëuthanaseerd zouden worden.

Ook ik heb meegemaakt dat mensen dingen verkeerd uitleggen, zodat ze me vals kunnen beschuldigen van dingen die ik niet gedaan heb, en me daarmee op een ziekelijke manier stalken op dit forum.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
nathalie71

Apple schreef:Film het eens van Ferry zelf. :wink:
Ja ik loop ook met hem alleen en dat doet hij excact het zelfde.

En nee ik laat hem niet los!

Wel een keertje gedaan met riem los laten toen kon hij met een chihuahua spelen die hij al eventjes kende.
Goed hij rent hier los in de tuin met mijn meiden
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

nathalie71 schreef: Nou dit is niet gewoon blaffen..

Ik heb een voorbeeld proberen te zoeken...

Deze eerste hond in de film!doet ook een beetje zo als Ferry (Lief en gezellig in huis)deze gilt buiten ook,daar komt bij Ferry dan nog onophoudelijk geblaf bij en een agrssievere houding dan deze hond.....dus een combinatie van beide geluiden en uiteindelijk een hele hoop gegrom er ook bij.Dit tegen honden,katten en kleine kinderen,niet tegen andere dingen.

Zoals je uit eindelijk ziet in dit filmpje is dat Cesar hem ook niet onder controle krijgt en een blafband gaat gebruiken.... goh wat is hij blij al hij wat resultaat boekt.

Dat geeft mij nou niet echt hoop dat filmpje...
weet je wat het ook is nathalie, als jij al twijfelachtig bent over het resultaat kun je nooit op ferry overbrengen dat je het echt meent.
en hondjes als ferry nemen nou eenmaal twee handen als ze een vinger krijgen.
je zult vanuit jezelf aan hem over moeten kunnen brengen dat het afgelopen is met die ongein en dat ie zich maar te gedragen heeft als je succes wil hebben en als je daar zelf al aan twijfelt zal het niet gaan lukken.

ik hoop dat je antwoord krijgt van die kc.
is dat dezelfde als waar lieske het over heeft?
want wat zij oppert vind ik wel heel erg goed eigenlijk, denk dat je daar het meeste resulaat mee zult hebben.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
iones
Zeer actief

Trouwens, het feit dat de hond gebroodfokt is, heeft er wel degelijke mee te maken dat de hond nu zo reageert. Broodfokkers voeden hun pups namelijk niet op. Ze laten de pups zitten in hun ren of hok en stellen ze niet bloot aan de nodige prikkels. Hiermee kweek je latere angstbijters en blaffers. Ik weet dat. Ik heb er zelf zo eentje. Martin Gaus waarschuwt voor zulke honden, die ergens in een stal of achterafje geboren zijn en nooit wat gezien hebben. Ik ben het niet in alles met hem eens maar als ik goed af ga op mijn ervaringen en wat ik gezien heb, moet ik concluderen dat hij hierin gelijk heeft.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

nathalie71 schreef:
Apple schreef:
Ik heb een voorstel...

Kom jij maar even hier naar toe,en ga gezellig met Ferry wandelen,Hij doet dit vanaf dag 1 dat hij bij me is.
Dan wil ik van jou horen of dit aan mij ligt of niet.

Ik heb mijn hele leven honden gehad maar zo iets als dit heb ik nog niet eerder gehad.
Blaffen wel,grommen ook,en angst vaak genoeg..... maar dit is toch redelijk zeldzaam hoor...
Je schaamt je kapot van de herrie die hij maakt als hij een andere hond ziet.
Misschien is het niet eens zo verkeerd om er eens gewoon iemand anders die honden gewoon is naar te laten kijken. Ik merkte bijvoorbeeld met Luna dat ik op een gegeven moment ook "vast" zat in mijn interpretatie van dingen, waardoor ik een korte periode hele subtiele tekenen van verbetering heb gemist. Je krijgt als het om je eigen hond, kind, weet ik het wat, gaat, soms een blinde vlek. Die vlek maakt het ook moeilijker om gedrag te interpreteren en verschillen te zien. Tel daarbij op dat de eerste keer blaffen als een gek al zo in jouw irritatiezone zit (en dat is niet gek hoor) dat het zwaarder voelt dan voor een ander.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Apple schreef:

Nou, ik snap best dat TS het niet leuk vind. Ik vind er ook niks aan als buren vanaf de balkons gillen dat ik een dierenbeul ben ( ze denken dat ik haar in elkaar aan het meppen ben) omdat Tama kan gillen als de beste. En echt hoor dat hysterische gillen dat gaat door merg en been dat is echt geen pretje, maar ik kan het nu voor zijn door bij het minste geringste blafje te zeggen dat ze hun kop moeten houden. Het is wel zaak om zelf rustig te blijven als je zelf in de stress schiet werkt dat echt niet.

Zal niet zeggen dat ze nooit meer gillen maar dat kort houden aan de riem dat helpt toch best goed.

Zolang je je druk blijft maken over de buren blijf je gespannen en dat werkt niet mee om het te verhelpen.
Ik ben nu zover dat ik denk bekijken jullie het allemaal maar, weleens de herrie gehoord van een paar gillende kinderen nou dat is ook niet mals.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Film t eens idd. Of laat t iemand anders filmen. Ik heb wel een idee aangezien ik dergelijk schouwspel hier dagelijks voor mn deur mag aanschouwen. Loopt er hier ook eentje in de buurt.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
chaos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.

Ongelezen bericht door chaos »

Rustig blijven, goeie hondenschool of gedragstherapeut zoeken en er aan gaan werken. Hij heeft denk net even wat meer een baas nodig dan je andere twee hondjes.
Heb je daar de energie niet voor of denk je dat het gewoon niet in je zit, zou ik een ander adres voor m zoeken. Niks geen schade.
Ik wens je veel sterkte.
Afbeelding
gonnie
Zeer actief

malinois schreef:Film t eens idd. Of laat t iemand anders filmen. Ik heb wel een idee aangezien ik dergelijk schouwspel hier dagelijks voor mn deur mag aanschouwen. Loopt er hier ook eentje in de buurt.

Je woont toch niet in Capelle aan den IJssel he?

Nee grapje hoor, mijn honden gillen niet elke dag.
En de laatste tijd gaat het hier best goed.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
luna2906
Zeer actief

iones schreef:Maar aan de andere kant Nanna, hoe herplaats je zó'n hond? Honden moeten perfect zijn om voor herplaatsing in aanmerking te komen. Dat las ik afgelopen zaterdag wel in een groot artikel over honden in het asiel. Alleen pups hoeven nog niets te kennen en te weten.
Ik denk dus dat het herplaatsen bij een geschikt persoon van zo'n hond nog niet zo eenvoudig is.
Kom nou toch. Het beestje is zes maanden. Zulk abnormaal, debiel, zeldzaam gedrag is dit ook weer niet voor een chihuahua-kruising van zes maanden. Het beestje is niet compleet onhandelbaar, het is niet extreem agressief en ik denk dat er genoeg mensen zijn die er wel mee over weg kunnen en dit gedrag kunnen ombuigen. Ik denk dat als Nathalie begeleiding krijgt in haar omgang met Ferry en verbetering ziet, dat het haar zelfvertrouwen veel goed doet en wie weet kan Nathalie er dan zelf ook prima mee over weg. Guttegut, alsof we het hier over een allesverslindende piranha hebben.

Makkelijk? Nee. Leuk? Nee. Compleet afschrijven? Nee.
nathalie71

gonnie schreef:
Apple schreef:

Nou, ik snap best dat TS het niet leuk vind. Ik vind er ook niks aan als buren vanaf de balkons gillen dat ik een dierenbeul ben ( ze denken dat ik haar in elkaar aan het meppen ben) omdat Tama kan gillen als de beste. En echt hoor dat hysterische gillen dat gaat door merg en been dat is echt geen pretje, maar ik kan het nu voor zijn door bij het minste geringste blafje te zeggen dat ze hun kop moeten houden. Het is wel zaak om zelf rustig te blijven als je zelf in de stress schiet werkt dat echt niet.

Zal niet zeggen dat ze nooit meer gillen maar dat kort houden aan de riem dat helpt toch best goed.

Zolang je je druk blijft maken over de buren blijf je gespannen en dat werkt niet mee om het te verhelpen.
Ik ben nu zover dat ik denk bekijken jullie het allemaal maar, weleens de herrie gehoord van een paar gillende kinderen nou dat is ook niet mals.

Nou inderdaad..Hij staat te gillen alsof je hem staat af te ranselen...mensen komen kijken of mijn hondje niet wordt aangevallen.....en dan die blikken er bij :(:

Misschien kan mij dochter het een keer filmen....
lets have fun

Oh nee, dat hondje is beslist niet compleet afgeschreven. Dat kan best goed komen met de juiste begeleiding door de juiste baas.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Maak je je niet veel te veel zorgen over wat andere mensen wel niet denken?
nathalie71

Machie schreef:Maak je je niet veel te veel zorgen over wat andere mensen wel niet denken?

Eerlijk? Ja....ik woon hier net.Vind het niet zo`n leuke binnenkomer.
luna2906
Zeer actief

nathalie71 schreef:
Machie schreef:Maak je je niet veel te veel zorgen over wat andere mensen wel niet denken?

Soms helpt wat meer "schijt" aan andere mensen om wel de rust te kunnen bewaren en de hond beter te kunnen begeleiden. Nu krijg je het waarschijnlijk al benauwd als er iemand in de buurt is, omdat je denkt "Oh, gut, wat gaat hij nu weer doen en wat zullen die mensen wel niet denken?" Daardoor heb je een andere houding en het kan heel goed dat je hond daar deels op reageert. En meestal reageert een hond dan niet door het gedrag te vertonen wat je graag ziet :wink: Jij hebt spanning, dus hond reageert op spanning en reageert dan niet met ontspanning zeg maar.

edit: ik vind natuurlijk niet dat je maar schijt aan je buren moet hebben hoor :engel: ik houd altijd zoveel mogelijk rekening met de mensen om ons heen, maar soms helpt het wel om dat wat meer te hebben.
Laatst gewijzigd door luna2906 op 30 jun 2014 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

nathalie71 schreef:

Dan zou ik ook herplaatsen. Zulk gedrag ombuigen kost heel veel tijd, en als je je alleen maar druk maakt over wat de rest denkt, loop je zo enorm op je tenen dat het je zoveel energie kost en zo weinig oplevert. Csiva is hier nu 1.5 jaar, en nog heb ik het uitvallen er niet uit. Wel 10x meer onder controle maar betrouwbaar is ze niet en soms moet ze ff schelden ;)
iones
Zeer actief

luna2906 schreef:
iones schreef:Maar aan de andere kant Nanna, hoe herplaats je zó'n hond? Honden moeten perfect zijn om voor herplaatsing in aanmerking te komen. Dat las ik afgelopen zaterdag wel in een groot artikel over honden in het asiel. Alleen pups hoeven nog niets te kennen en te weten.
Kom nou toch. Het beestje is zes maanden. Zulk abnormaal, debiel, zeldzaam gedrag is dit ook weer niet voor een chihuahua-kruising van zes maanden. Het beestje is niet compleet onhandelbaar, het is niet extreem agressief en ik denk dat er genoeg mensen zijn die er wel mee over weg kunnen en dit gedrag kunnen ombuigen. Ik denk dat als Nathalie begeleiding krijgt in haar omgang met Ferry en verbetering ziet, dat het haar zelfvertrouwen veel goed doet en wie weet kan Nathalie er dan zelf ook prima mee over weg. Guttegut, alsof we het hier over een allesverslindende piranha hebben.

Makkelijk? Nee. Leuk? Nee. Compleet afschrijven? Nee.
Je hoort mij niet zeggen dat ik hem compleet afschrijf.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Het zou mij, gezien zijn achtergrond, niet helemaal verbazen als je hier te maken hebt (buiten, wat schijnt het normale wawa-gekef) met een angstagressie te maken hebt door een flink stuk gebrek aan socialisatie. En dat vergt dan toch een andere aanpak.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief

nathalie71 schreef:

Wel een keertje gedaan met riem los laten toen kon hij met een chihuahua spelen die hij al eventjes kende.
Waarom laat je hem niet los?

Ik zal niet beweren dat ik alle wijsheid heb, dat is ook niet waarom ik reageer.
Maar soms heb je gewoon iemand nodig die het geheel kan zien als buitenstaander, en die je advies kan geven hierin.
Als je daarvoor open staat en stopt met je druk maken over wat anderen denken.
Als hij in de tuin irritant is of blijft gillen, doe je m voor nu even naar binnen bijvoorbeeld.
gonnie
Zeer actief

nathalie71 schreef:
gonnie schreef:
Apple schreef:

Nou inderdaad..Hij staat te gillen alsof je hem staat af te ranselen...mensen komen kijken of mijn hondje niet wordt aangevallen.....en dan die blikken er bij :(:

Misschien kan mij dochter het een keer filmen....
Ik weet er alles van.

Maar sinds ik me er niet zoveel meer van aantrek ben ik niet meer zo gespannen en dat maakt wel verschil.

En Tama gaat ook altijd harder gillen als ik haar wil corrigeren. Hihi, al pak ik haar maar bij haar halsband dan gaat die bek wijd open en word ze nog hysterischer.

Dus nu houd ik ze kort aan de lijn en zodra ze maar willen beginnen krijgen ze de wind van voren.

Moet alleen nog zien of het ook helpt als ze een kat zien.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
Machie
Zeer actief

alm@ schreef:Het zou mij, gezien zijn achtergrond, niet helemaal verbazen als je hier te maken hebt (buiten, wat schijnt het normale wawa-gekef) met een angstagressie te maken hebt door een flink stuk gebrek aan socialisatie. En dat vergt dan toch een andere aanpak.
Ohw, ik ging er in mijn teksten al vanuit dat het angstagressie was.
nathalie71

Apple schreef:
nathalie71 schreef:

Waarom laat je hem niet los?

Ik zal niet beweren dat ik alle wijsheid heb, dat is ook niet waarom ik reageer.
Maar soms heb je gewoon iemand nodig die het geheel kan zien als buitenstaander, en die je advies kan geven hierin.
Als je daarvoor open staat en stopt met je druk maken over wat anderen denken.
Als hij in de tuin irritant is of blijft gillen, doe je m voor nu even naar binnen bijvoorbeeld.
Ik laat hem niet los omdat hij nog niet naar mij luistert of in de buurt blijft,hij achter van alles aan vliegt en ik hier geen veilige loslaat plek heb voor hem.

Vlinder en Romy waren al een stuk ouder en heel erg angstig,dat heeft ook even geduurd voor dat ze de aandacht op mij hielden en ik ze los kon laten.Die kan ik nu rustig los laten en luisteren prima.

Maar voor Ferry is dat nu nog veel te vroeg hier.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Machie schreef:
alm@ schreef:Het zou mij, gezien zijn achtergrond, niet helemaal verbazen als je hier te maken hebt (buiten, wat schijnt het normale wawa-gekef) met een angstagressie te maken hebt door een flink stuk gebrek aan socialisatie. En dat vergt dan toch een andere aanpak.
En ik had het idee dat het gezien werd als normaal wawa-gegil wat met een consequente aanpak te bestrijden was. Maar ik kan er ook helemaal naast zitten hoor :wink:
Afbeelding
Machie
Zeer actief

alm@ schreef:
Machie schreef:
En ik had het idee dat het gezien werd als normaal wawa-gegil wat met een consequente aanpak te bestrijden was. Maar ik kan er ook helemaal naast zitten hoor :wink:
Ik heb niet alles gelezen :Q:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”