Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Update pagina 7."hartkloppingen", Complexe hartafwijkingen.

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.
Aantal honden: 2

Re: update pagina 3. Ernstige complexe hartafwijkingen.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Sorry dubbel geplaatst.
Laatst gewijzigd door Antonetta op 21 aug 2013 22:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Antonetta schreef:De cardioloog is zo aardig geweest om ondanks dat hij hiervoor eigenlijk geen tijd heeft, de vragen te beantwoorden. Ik was zelf ook benieuwd naar de antwoorden, omdat hier werd gepraat over het belang van het bepalen bepalen van de rode bloedcellen.
De echo verteld alles wat belangrijk is op het moment, bepalen van de rode bloedcellen is (nu) niet nodig. Het verhaal van Balou in de nieuwsbrief is vooral bedoelt om het belang van echo onderzoek duidelijk te maken. Hieronder de reactie van de arts.

“Het verhaal dat ik geschetst heb van Balou is het oppervlakkige verhaal. Ik heb tijdens het onderzoek heel veel dingen gemeten waardoor ik een duidelijk beeld heb van de drukverhoudingen en de volumeverhoudingen in het hart. Met die metingen ben ik tot een conclusie gekomen die door veterinaire cardiologen wordt onderbouwd. Ik heb al deze metingen en gedachtengang niet genoemd omdat dat het verhaal niet anders maakt en het het doel voorbij schiet.

De reden dat Balou het al zo lang goed doet komt door de enorme aanpassingsmogelijkheden van het hart en het lichaam. Bij veel shunts (verbindingen tussen twee verschillende ruimtes of vaten) gaat het bloed lange tijd van links naar rechts. Dit is voor een dier of mens goed op te vangen. Je krijgt namelijk weinig zuurstof arm bloed in de grote circulatie (waarschijnlijk zal de hematocriet (aantal rode bloedcellen) inderdaad hoger zijn) en het hart en de longen kunnen de toename van het bloedvolume goed aan. Dit heeft echter grenzen. Wanneer deze grens wordt bereikt is altijd koffiedik kijken natuurlijk. Hier durf ik dan ook geen uitspraak over te doen.

Om deze reden is het ook belangrijk om na 3-6 maanden nogmaals een echo uit te voeren om te zien of Balou de situatie stabiel houdt of toch langzaam achteruit gaat.

Wat de vraag over de operatie betreft. Daarin heeft de persoon gelijk dat het vooral experimentele operaties betreft. Het is veterinair een paar keer gedaan (het is ook een zeer zeldzame aandoening) en in de literatuur wordt heel duidelijk de enorme kans op complicaties genoemd. Manieren om een dergelijk groot gat te dichten zijn plastiek (gebruik van hartweefsel ter plaatse), het plaatsen van inerte (materiaal dat geen afstotende reactie van het lichaam uitlokt) materialen (netje) of transplantatie van lichaamseigen weefsel.”.
Helder verhaal :) Ons vermoeden over het hematocriet wordt ook door de cardioloog bevestigd. En die aanpassingsmogelijkheden zijn trouwens echt enorm... Bij mensen zijn er patiënten die geboren worden met een hypoplastisch linker hart (ofwel een linker harthelft welke niet tot nauwelijks functioneert). Je zou zeggen dat die ten dode opgeschreven zijn, maar door meerdere operaties en een waanzinnig aanpassingsvermogen van de rechterkamer zijn er al patiënten die op een relatief gezonde manier 40+ zijn geworden. En dat met een 1 kamer circulatie (Fontan circulatie voor de mensen die geïnteresseerd zijn). Dus ja, het lichaam is waanzinnig flexibel!

Wat betreft de operatie: geen verassing dat er een enorme kans op complicaties is. Het hart zal stilgelegd moeten worden om een nieuw septum netjes aan te kunnen leggen. Daarbij zit je altijd met verbindingen die de neiging hebben te gaan lekken op de meest onmogelijke plaatsen en je zit met de grootte van het gat. In deze fase lijkt het mij niet meer echt een optie (los van wat je zelf wilt), maar misschien wel op jongere leeftijd?
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Eilfy schreef:
Antonetta schreef:De cardioloog is zo aardig geweest om ondanks dat hij hiervoor eigenlijk geen tijd heeft, de vragen te beantwoorden. Ik was zelf ook benieuwd naar de antwoorden, omdat hier werd gepraat over het belang van het bepalen bepalen van de rode bloedcellen.
De echo verteld alles wat belangrijk is op het moment, bepalen van de rode bloedcellen is (nu) niet nodig. Het verhaal van Balou in de nieuwsbrief is vooral bedoelt om het belang van echo onderzoek duidelijk te maken. Hieronder de reactie van de arts.

“Het verhaal dat ik geschetst heb van Balou is het oppervlakkige verhaal. Ik heb tijdens het onderzoek heel veel dingen gemeten waardoor ik een duidelijk beeld heb van de drukverhoudingen en de volumeverhoudingen in het hart. Met die metingen ben ik tot een conclusie gekomen die door veterinaire cardiologen wordt onderbouwd. Ik heb al deze metingen en gedachtengang niet genoemd omdat dat het verhaal niet anders maakt en het het doel voorbij schiet.

De reden dat Balou het al zo lang goed doet komt door de enorme aanpassingsmogelijkheden van het hart en het lichaam. Bij veel shunts (verbindingen tussen twee verschillende ruimtes of vaten) gaat het bloed lange tijd van links naar rechts. Dit is voor een dier of mens goed op te vangen. Je krijgt namelijk weinig zuurstof arm bloed in de grote circulatie (waarschijnlijk zal de hematocriet (aantal rode bloedcellen) inderdaad hoger zijn) en het hart en de longen kunnen de toename van het bloedvolume goed aan. Dit heeft echter grenzen. Wanneer deze grens wordt bereikt is altijd koffiedik kijken natuurlijk. Hier durf ik dan ook geen uitspraak over te doen.

Om deze reden is het ook belangrijk om na 3-6 maanden nogmaals een echo uit te voeren om te zien of Balou de situatie stabiel houdt of toch langzaam achteruit gaat.

Wat de vraag over de operatie betreft. Daarin heeft de persoon gelijk dat het vooral experimentele operaties betreft. Het is veterinair een paar keer gedaan (het is ook een zeer zeldzame aandoening) en in de literatuur wordt heel duidelijk de enorme kans op complicaties genoemd. Manieren om een dergelijk groot gat te dichten zijn plastiek (gebruik van hartweefsel ter plaatse), het plaatsen van inerte (materiaal dat geen afstotende reactie van het lichaam uitlokt) materialen (netje) of transplantatie van lichaamseigen weefsel.”.
Helder verhaal :) Ons vermoeden over het hematocriet wordt ook door de cardioloog bevestigd. En die aanpassingsmogelijkheden zijn trouwens echt enorm... Bij mensen zijn er patiënten die geboren worden met een hypoplastisch linker hart (ofwel een linker harthelft welke niet tot nauwelijks functioneert). Je zou zeggen dat die ten dode opgeschreven zijn, maar door meerdere operaties en een waanzinnig aanpassingsvermogen van de rechterkamer zijn er al patiënten die op een relatief gezonde manier 40+ zijn geworden. En dat met een 1 kamer circulatie (Fontan circulatie voor de mensen die geïnteresseerd zijn). Dus ja, het lichaam is waanzinnig flexibel!

Wat betreft de operatie: geen verassing dat er een enorme kans op complicaties is. Het hart zal stilgelegd moeten worden om een nieuw septum netjes aan te kunnen leggen. Daarbij zit je altijd met verbindingen die de neiging hebben te gaan lekken op de meest onmogelijke plaatsen en je zit met de grootte van het gat. In deze fase lijkt het mij niet meer echt een optie (los van wat je zelf wilt), maar misschien wel op jongere leeftijd?
Dit is het overdenken zeker waard geweest, dit heb ik gedaan en het er hierna met de cardioloog over gehad. Maar bij Balou is er ook nog het kleppen probleem wat ook ernstig is, het is mij te veel risico en te weinig toekomstperspectief. De cardioloog is het hierin met mij eens en raad mij de operatie ook af. Het is jammer dat dit probleem niet eerder ontdekt is, maar aan de andere kant vraag ik mij af of het dan zoveel anders was geweest, ik denk het niet, het kleppenprobleem is ook aangeboren. Ik kan dus niet zeggen dat ik hem dan wel had laten opereren. Balou is een kleine hond van 15 maanden, hij was niet meer dan een handje vol pup. Ik denk niet dat ik er voor zou hebben gekozen om die deze zware operatie te laten ondergaan.

Als ik naar hem kijk, hij rent, speelt met zijn knuffels, sleept mijn bankplaid door de kamer, heeft er duidelijk lol in. Door dingen met hem te doen waarvan ik weet dat hij het leuk vind, probeer ik hem zo een leuk mogelijk honden leven te geven, hoe kort of lang dit ook gaat duren.
Afbeelding.
Antonetta
Zeer actief

Balou is voor de driemaandelijkse echo naar de cardioloog geweest. Er was nu ook een ruisje te horen en de lekkage in de longslagader is iets erger geworden. De cardioloog gaat de gegevens uitgebreid bekijken, morgen belt hij om de precieze uitslag door te geven.

Het ziet er naar uit dat de situatie nog steeds stabiel is. Wel heeft de da mij nogmaals op het hart gedrukt dat Balou zich niet te veel mag inspannen, hoe meer inspanning hoe meer het hart zijn best moet doen (bloed te verwerken krijgt), dit doet zijn hart geen goed.
Het ziet er naar uit dat het naar omstandigheden onverwacht goed met Balou gaat.
Afbeelding.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Antonetta schreef:Balou is voor de driemaandelijkse echo naar de cardioloog geweest. Er was nu ook een ruisje te horen en de lekkage in de longslagader is iets erger geworden. De cardioloog gaat de gegevens uitgebreid bekijken, morgen belt hij om de precieze uitslag door te geven.

Het ziet er naar uit dat de situatie nog steeds stabiel is. Wel heeft de da mij nogmaals op het hart gedrukt dat Balou zich niet te veel mag inspannen, hoe meer inspanning hoe meer het hart zijn best moet doen (bloed te verwerken krijgt), dit doet zijn hart geen goed.
Het ziet er naar uit dat het naar omstandigheden onverwacht goed met Balou gaat.
Wat verstaat die DA daar onder? :denken:
Wat is "te veel"?

En wat verstaat hij onder een leuk hondenleven? :8): :hmmm:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Antonetta
Zeer actief

ranetje schreef:
Antonetta schreef:Balou is voor de driemaandelijkse echo naar de cardioloog geweest. Er was nu ook een ruisje te horen en de lekkage in de longslagader is iets erger geworden. De cardioloog gaat de gegevens uitgebreid bekijken, morgen belt hij om de precieze uitslag door te geven.

Wat is "te veel"?

Als Balou zich te veel inspant gaat hij vreemd ademen, ik kan dus aan hem zien wanneer het te veel is. Balou mag geen hondensporten doen (of het moet denksport zijn), dit zal te zwaar voor hem zijn.

Wat de da onder een leuk hondenleven verstaat, weet ik niet.

Balou is nog geen anderhalf jaar oud en hoe egoïstisch ook, ik wil hem graag nog een tijdje bij mij houden. Er is nu nog maar weinig verandert, Balou heeft niets met andere honden en loopt altijd al aan de flexi hij is nooit los. Hij rent gewoon door het huis achter zijn bal aan. Alleen maak ik nu meerdere kortere wandelingen per dag met hem in plaats van een lange. Balou komt echt niets te kort.
Afbeelding.
ranetje
Zeer actief

Antonetta schreef:
ranetje schreef:

Wat is "te veel"?

Als Balou zich te veel inspant gaat hij vreemd ademen, ik kan dus aan hem zien wanneer het te veel is. Balou mag geen hondensporten doen (of het moet denksport zijn), dit zal te zwaar voor hem zijn.

Wat de da onder een leuk hondenleven verstaat, weet ik niet.

Balou is nog geen anderhalf jaar oud en hoe egoïstisch ook, ik wil hem graag nog een tijdje bij mij houden. Er is nu nog maar weinig verandert, Balou heeft niets met andere honden en loopt altijd al aan de flexi hij is nooit los. Hij rent gewoon door het huis achter zijn bal aan. Alleen maak ik nu meerdere kortere wandelingen per dag met hem in plaats van een lange. Balou komt echt niets te kort.
:ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Antonetta
Zeer actief

Re: Update pagina 6. Ernstige complexe hartafwijkingen.

Net de uitslag van de hartecho van Balou binnen gekregen. Geen idee wat de letters en cijfers te zeggen hebben, maar voor mij is dit "beeld stabiel" het belangrijkste wat in de mail stond. Hij hoeft pas over een jaar terug te komen voor een echo, wel tussen door naar onze eigen da voor klinisch onderzoek. Het gaat op het moment dus heel goed met hem, nu maar duimen dat dit nog lange tijd zo blijft.
Echo hart: LA 16.8 (17.4 / 21.2), RA 16.4, RA+LA 34.7
LAX: LVd 16.5, RVd 16.3, SAX M-M: LVd 12, SAX: LVd 18.5, RVd 14.7
M-mode: Vsd 7.5, VSs 11.3, LVd 18, LVs 9.3, PWd 5.2, PWs 9.9, FS 45%, RVd 14.4, PWRVd 3.1
Vmax ao 1, pulm 1.3, PI 0.7, MI 6, TRI 3.6
rechts E 0.76 , A 0.39, EA ratio 1.95
links E 1

diagnose : Conclusie: afgezien van geringe verschillen met vorige onderzoek (TRI iets hoger) is het beeld stabiel.
Afbeelding.
ranetje
Zeer actief

Re: Update pagina 6. Ernstige complexe hartafwijkingen.

Nanna schreef:Goed zo. En nu iedereen verbazen met het feit dat Balou gewoon 15 jaar oud gaat worden ;-)
Zo is dat :ok:
Afbeelding
Antonetta
Zeer actief

Re: Update pagina 7 ."beeld stabiel", Complexe hartafwijking

Ik teken er voor.

Ik moet hem wel heropvoeden, hij is een verwent monster geworden. Hoe snel ze door hebben dat ze meer van je gedaan kunnen krijgen.
Afbeelding.
Antonetta
Zeer actief

Re: Update pagina 7 ."beeld stabiel", Complexe hartafwijking

Balou heeft de afgelopen week twee keer hartkloppingen gehad, beide keren door stres. Ik heb contact opgenomen met de cardioloog, het is het gevolg van zijn hartafwijkingen. Hij heeft waarschijnlijk door de hartritmestoornis zuurstof gebrek in de linker hartkamer, dit veroorzaakt de hartkloppingen. Eigenlijk moest hij naar de kliniek komen voor een ecg. Maar we hebben afgesproken omdat Balou helemaal gestrest raakt tijdens de autorit, dat hij naar onze eigen da mag die hier vlakbij zit. Vanmiddag om half vier moet hij daar zijn voor een hartritmecontrole, de kans is groot dat hij aan de hartondersteunende medicijnen moet.
Ruim 1 maand geleden leek het nog heel goed te gaan, en buiten de hartkloppingen om doet hij het nog steeds op het oog goed.

Helaas gaat de patella luxatie aan zijn linker achterpoot ook achteruit. Hij kan niet meer goed rennen en doet dit ook bijna niet meer. Lopen en snellopen gaat wel goed, hij lijkt er verder geen pijn aan te hebben. Ik laat de da hier vanmiddag ook gelijk weer even naar kijken.
Helaas kan hier niets aan gedaan worden omdat hij niet geopereerd mag worden.
Afbeelding.
sonj@
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising

Re: Update pagina 7."hartkloppingen", Complexe hartafwijking

Ongelezen bericht door sonj@ »

Succes bij de dierenarts.
Hoop dat het meevalt.
Antonetta
Zeer actief

De hartkloppingen worden veroorzaakt door een extra tussen slag van het hart. Maar deze is niet zoals de cardioloog vermoede constant aanwezig. Hij hoeft dus geen medicijnen, wat in zijn situatie heel gunstig is. Stres is waarschijnlijk de oorzaak, dit moet vermeden worden wat niet meevalt met een zenuwpees.
Uiteindelijk een redelijk goed bericht, al blijven de hartkloppingen gevaarlijk.
Afbeelding.
beatje

Ongelezen bericht door beatje »

Het is toch wel een zorg zo'n hondje hè ,antonetta.Maar gelukkig viel de uitslag nog mee
Antonetta
Zeer actief

Het is zeker een zorg(enhondje). Nu hij die hartkloppingen heeft laat ik hem liever niet meer alleen, helaas gaat het soms niet anders en moet hij wel een paar uur met Mowgli alleen zijn. Ondanks dat ik weet dat het alleen maar achteruit kan gaan, schrik ik toch als het slechter gaat.

Gelukkig hoeft hij nog geen medicijnen en is hij inmiddels ook weer opgeknapt van zijn maag/darm problemen (buikpijn en diarree). Dit is waar hij vaak echt ziek van is, van de hartproblemen lijkt hij zelf nog niet veel last te ondervinden. Wel is hij sneller moe en buitenadem en slaapt hij veel voor een jonge hond, maar deze klachten vallen in zijn situatie erg mee.

Ik hoop dat hij het goed blijft doen op de royal canin brokjes die hij ook nog eens heel lekker vind. Voor nu gaat het naar omstandigheden gelukkig weer goed met hem.
Afbeelding.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”