Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De nieuwe trainingsmethode in IPO

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Re: De nieuwe trainingsmethode in IPO

Ongelezen bericht door M@scha »

malinois schreef:
maar ik denk dat jij wel weet dat dit nooit gaat gebeuren. :wink: en dan kom je straks weer op het schoppen en slaan gebeuren uit... nee hoor dan maar liever dit bij goed gebruik heb ik er geen problemen mee.

natuurlijk snap ik dat dat nooit gaat gebeuren. maar eigenlijk zeg je hiermee dus dat jij het ook kut vindt maar omdat je anders niks kan in de wedstrijden en omdat het alternatief erger is moet je wel?
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Machie schreef:Eigenlijk domme honden, die herders! Een commando krijgen met correctie en 'm nog uitvoeren ook. Dumas zou het ook doen hoor (als de baas maar blij is!) maar mijn zelfnadenkende hond echt niet. Die stak zn middelvinger op en zei, kom maar terug als je me normaal kan behandelen :LOL:

btw, hoe zouden jullie reageren als jullie baas zo zou werken? Zeggen dat je iets moet doen en dan gelijk een negatief iets erbij? ZOu je dan ook braaf luisteren?
maar wij zijn geen honden...
ze vinden het geweldig om te werken...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

malinois schreef: ze vinden het geweldig om te werken...
Ja, maar die correctie's accepteren ze omdat ze willen werken.
Ik snap niet dat een hond die van nature al zo graag de baas wil plezieren correctie's nodig heeft. Hij wil al niks liever, waarom dan corrigeren?
malinois
Zeer actief
Contacteer:

massam schreef:
malinois schreef:
massam schreef:[..]

natuurlijk :ok: snap ik het. en daar zit ook het verschil tussen ons.

ik wil voor sport of spel geen negatieve associaties toevoegen. ook geen kleintjes en jij vindt dit minder/niet een probleem.

zoals dat nepopo verhaal. ik griebel daarvan. zoals Inge O het al uitlegt. de hond krijgt de kans niet om het goed te doen en krijgt sowieso een correctie. zo zal het niet genoemd worden maar ik vind het echt verschrikkelijk als ik eraan denk dat ik zo zou moeten trainen.
dat is ook de eigen interpretatie die die meneer eraan geeft. Ik heb hetzelfde verhaal gehoord van BB tijdens zijn seminairs en daarin werd toch echt gesproken over een fractie NA het commando. Ik heb het gisteravond nog even nagevraagd aan iemand die er ook geweest is toen. Maar dat kan deze meneer heeft daar een 'opleiding' gehad maar een beetje aangepast naar zijn manier. En als hij vind dat het gelijktijdig moet dan moet hij dat vooral doen. Ik zou het niet zo doen en dat kan ook niet aangezien bij ons niemand zelf de TT mag bedienen gelukkig.
voor/tijdens het commando vind ik NOG kwalijker omdat de hond dan nog niet eens weet waarom hij die correctie krijgt, maar een fractie erna vind ik ook verwerpelijk.

als je de TT zelf niet bediend spreek je dan wel af waarvoor jij vindt dat je hond gecorrigeerd mag worden en wanneer of bepaalt degene die het ding vast heeft dat?

ik kan mij namelijk niet voorstellen dat ik geen ruzie zou krijgen als ik inbreek in een trainingsmoment als dat niet afgesproken is. (behalve vocaal natuurlijk als in bijsturen, motiveren, afbreken als dit nodig is)
ja dat wordt vooraf afgesproken... nogmaals al eerder ergens genoemd, wordt alleen bediend door 1 persoon, is die persoon er niet, dan wordt er niet met TT getraind, wel om maar niet aan.
Maar nu lijkt het of ik wekelijks met TT corrigeer en dat is dus absoluut niet het geval... hij is al maanden niet gebruikt bij het appel omdat het niet nodig is op dit moment en dan wordt ie ook niet gebruikt natuurlijk.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Machie schreef:
Ik snap niet dat een hond die van nature al zo graag de baas wil plezieren correctie's nodig heeft. Hij wil al niks liever, waarom dan corrigeren?
ja ik blijf in herhaling vallen, zonder de puntjes op de i te zetten red je het niet om top te kunnen draaien. (regeltjes, programma, keurmeester)
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

malinois schreef:
Machie schreef:
ja ik blijf in herhaling vallen, zonder de puntjes op de i te zetten red je het niet om top te kunnen draaien. (regeltjes, programma, keurmeester)
Waarom gaan jullie dan niet tegen die regeltjes in?
Als ik zo zou moeten corrigeren vanwege regeltjes tijdens behendigheid, dan stopte ik ermee. `
Zocht ik wel wat anders of ging ik lekker voor mezelf trainen :)
malinois
Zeer actief
Contacteer:

massam schreef:
malinois schreef:
maar ik denk dat jij wel weet dat dit nooit gaat gebeuren. :wink: en dan kom je straks weer op het schoppen en slaan gebeuren uit... nee hoor dan maar liever dit bij goed gebruik heb ik er geen problemen mee.

natuurlijk snap ik dat dat nooit gaat gebeuren. maar eigenlijk zeg je hiermee dus dat jij het ook kut vindt maar omdat je anders niks kan in de wedstrijden en omdat het alternatief erger is moet je wel?
kut niet, als ik ergens niet achter sta en dat is genoeg hoor, (dat mag je aan mijn clubgenoten navragen heb soms behoorlijk pittige discussies)dan doe ik het gewoon niet, of het nu wel of niet nodig is voor mijn hond, ik doe het dan niet omdat ik het niet wil/kan en dus het ook nooit zal werken.
Schoppen en slaan is bij mij absoluut geen optie...
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Machie schreef:
malinois schreef:
Machie schreef:[..]

Waarom gaan jullie dan niet tegen die regeltjes in?
Als ik zo zou moeten corrigeren vanwege regeltjes tijdens behendigheid, dan stopte ik ermee. `
Zocht ik wel wat anders of ging ik lekker voor mezelf trainen :)
Weet je hoeveel mensen er wereldwijd IPO doen? IPO is een internationaal programma en daar moet je gewoon aan voldoen. Net als je bij behendigheid aan bepaalde eisen moet voldoen en net als bij jacht en welke sport dan ook.
Je kunt prima recreatief trainen als je wil, je kunt ook prima wedstrijden draaien alleen bungel je dan onderaan waarschijnlijk, zul je nooit top draaien.
Prima als je dat niet interesseert.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

ik heb ook niet het idee dat jij het prototype honden africhter bent mal, dus dat maakt het sowieso al anders.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

malinois schreef:
massam schreef: natuurlijk :ok: snap ik het. en daar zit ook het verschil tussen ons.

ik wil voor sport of spel geen negatieve associaties toevoegen. ook geen kleintjes en jij vindt dit minder/niet een probleem.

zoals dat nepopo verhaal. ik griebel daarvan. zoals Inge O het al uitlegt. de hond krijgt de kans niet om het goed te doen en krijgt sowieso een correctie. zo zal het niet genoemd worden maar ik vind het echt verschrikkelijk als ik eraan denk dat ik zo zou moeten trainen.
dat is ook de eigen interpretatie die die meneer eraan geeft. Ik heb hetzelfde verhaal gehoord van BB tijdens zijn seminairs en daarin werd toch echt gesproken over een fractie NA het commando. Ik heb het gisteravond nog even nagevraagd aan iemand die er ook geweest is toen. Maar dat kan deze meneer heeft daar een 'opleiding' gehad maar een beetje aangepast naar zijn manier. En als hij vind dat het gelijktijdig moet dan moet hij dat vooral doen. Ik zou het niet zo doen en dat kan ook niet aangezien bij ons niemand zelf de TT mag bedienen gelukkig.
Bij de start van de training volgens Amerikaans systeem is commando + negatieve stimulans wel degelijk gelijktijdig.
Om uit te zoeken hoe sterk de stimulans moet zijn wordt die zelfs gegeven, en opgevoerd, zonder dat er nog een commando is.
Je moet namelijk eerst weten wanneer de hond gaat reageren op die stimulans.

(Ik noem het hier stimulans omdat dat zo wordt beschreven in de uitleg. :? )
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
malinois schreef:
massam schreef: natuurlijk :ok: snap ik het. en daar zit ook het verschil tussen ons.

Bij de start van de training volgens Amerikaans systeem is commando + negatieve stimulans wel degelijk gelijktijdig.
Om uit te zoeken hoe sterk de stimulans moet zijn wordt die zelfs gegeven, en opgevoerd, zonder dat er nog een commando is.
Je moet namelijk eerst weten wanneer de hond gaat reageren op die stimulans.

(Ik noem het hier stimulans omdat dat zo wordt beschreven in de uitleg. :? )
ja maar dat wordt buiten een oefening gedaan, gewoon buiten het veld.
Afbeelding
Machie
Zeer actief

malinois schreef: Weet je hoeveel mensen er wereldwijd IPO doen? IPO is een internationaal programma en daar moet je gewoon aan voldoen. Net als je bij behendigheid aan bepaalde eisen moet voldoen en net als bij jacht en welke sport dan ook.
Je kunt prima recreatief trainen als je wil, je kunt ook prima wedstrijden draaien alleen bungel je dan onderaan waarschijnlijk, zul je nooit top draaien.
Ik ben opgegroeit tussen de duitse herders in de IPO ;)
Maar ook mijn ouders hebben gezegt, trainen en wedstrijden, leuk, maar niet ten koste van de hond. Dus niet door middel van pijn.
Ik bungel dan idd liever onderaan en mezelf recht in de ogen kunnen kijken dan andersom.

Zodra ik bij de agility correctie;s zou moeten gebruiken omdat ik op het hoogte niveau mee wil draaien ga ik me ernstig achter de oren krabben. Ik sport voor de fun met mn honden, omdat we het alle 2 leuk vinden. Niet omdat we de beste willen zijn. Alleen al mn ras is niet geschikt om bij de top te horen :mrgreen:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Machie schreef:
malinois schreef: Weet je hoeveel mensen er wereldwijd IPO doen? IPO is een internationaal programma en daar moet je gewoon aan voldoen. Net als je bij behendigheid aan bepaalde eisen moet voldoen en net als bij jacht en welke sport dan ook.
Ik ben opgegroeit tussen de duitse herders in de IPO ;)
Maar ook mijn ouders hebben gezegt, trainen en wedstrijden, leuk, maar niet ten koste van de hond. Dus niet door middel van pijn.
Ik bungel dan idd liever onderaan en mezelf recht in de ogen kunnen kijken dan andersom.

Zodra ik bij de agility correctie;s zou moeten gebruiken omdat ik op het hoogte niveau mee wil draaien ga ik me ernstig achter de oren krabben. Ik sport voor de fun met mn honden, omdat we het alle 2 leuk vinden. Niet omdat we de beste willen zijn. Alleen al mn ras is niet geschikt om bij de top te horen :mrgreen:
ten koste van de hond, nee zeker niet.. maar correcties ja die gebruik ik wel indien nodig, dat doe ik ook in het dagelijks leven, dus ik zou niet weten waarom ik dat bij het trainen niet zou gebruiken. Net als de beloningen.
Tot een bepaalde hoogte in ieder geval en ook dat geldt voor alles.
Afbeelding
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Jip schreef:Hoe leer je een hond aan om sneller te gaan zitten zonder TT of zonder je vinger of riem te mogen gebruiken?
Door alleen de snellere uitvoeringen te belonen en de andere niet. M.a.w. je criterium verhogen voor het verkrijgen van je beloning
Jan
Afbeelding
janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

Jip schreef:
janinca2002 schreef:
Jip schreef:Hoe leer je een hond aan om sneller te gaan zitten zonder TT of zonder je vinger of riem te mogen gebruiken?
Door alleen de snellere uitvoeringen te belonen en de andere niet. M.a.w. je criterium verhogen voor het verkrijgen van je beloning
En dan mag je ook de langzame zit niet corrigeren maar die moet je dan negeren?
ja door het onthouden van de beloning pas je een negatieve correctie toe
Jan
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

janinca2002 schreef:
idd, gebruik dat ook bij springen als ze eenmaal weten dat steunen niet de bedoeling is. Spring met een dun touwtje/elastiek er boven, bouw dat langzaam van laag af aan op, is het redelijk structureel dat er vrij gesprongen wordt gaat de schutting om hoog tot uiteindelijk 1-1,1m, dan blijf ik zo springen. Is het een tijd goed zal daarna alleen het vrij springen beloond worden, aantikken of steunen niet.
janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

[/quote]
ja door het onthouden van de beloning pas je een negatieve correctie toe[/quote]
daar moet je geduld voor hebben dus............ :mrgreen:[/quote]
honden hebben het snel voor om eten te krijgen
Jan
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Inge O schreef:
crutz schreef:
janinca2002 schreef:
idd, gebruik dat ook bij springen als ze eenmaal weten dat steunen niet de bedoeling is. Spring met een dun touwtje/elastiek er boven, bouw dat langzaam van laag af aan op, is het redelijk structureel dat er vrij gesprongen wordt gaat de schutting om hoog tot uiteindelijk 1-1,1m, dan blijf ik zo springen. Is het een tijd goed zal daarna alleen het vrij springen beloond worden, aantikken of steunen niet.
en daar blijf ik mij echt zo over verbazen, dat al die mensen met (wat je toch zou denken) gezond verstand maar blijven achter die regelgevertjes aanlopen, ook al is de regel te gek voor woorden.

zoals dat vrij springen, waar slaat dat nou op, wat is het nut daarvan? geen enkele hond die in een natuurlijke sprong vanaf een bepaalde hoogte nog zal springen zonder het obstakel aan te raken maar nee, in ipo (en mogelijks ook andere takken) moet het weer ónnatuurlijk :roll: .
dat zat ik net ook te bedenken idd. Dat vind ik overigens ook van het zittend afgeven van een apport, ook in de jacht.
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Inge O schreef: zoals dat vrij springen, waar slaat dat nou op, wat is het nut daarvan? geen enkele hond die in een natuurlijke sprong vanaf een bepaalde hoogte nog zal springen zonder het obstakel aan te raken maar nee, in ipo (en mogelijks ook andere takken) moet het weer ónnatuurlijk :roll: .
Ik hoor vaak van medeKNPV-ers dat ze die regel ook onzin vinden (maar of dat de werkelijke reden is waarom sommigen erover klagen is natuurlijk maar de vraag :wink: ). Ik kan zelf eigenlijk alleen maar bedenken dat je zou willen vermijden dat een hond zich zou verwonden tijdens de sprong als het obstakel waarover gesprongen moet worden, de hond zou kunnen verwonden.
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Gos schreef:
Inge O schreef: zoals dat vrij springen, waar slaat dat nou op, wat is het nut daarvan? geen enkele hond die in een natuurlijke sprong vanaf een bepaalde hoogte nog zal springen zonder het obstakel aan te raken maar nee, in ipo (en mogelijks ook andere takken) moet het weer ónnatuurlijk :roll: .
Ik hoor vaak van medeKNPV-ers dat ze die regel ook onzin vinden (maar of dat de werkelijke reden is waarom sommigen erover klagen is natuurlijk maar de vraag :wink: ). Ik kan zelf eigenlijk alleen maar bedenken dat je zou willen vermijden dat een hond zich zou verwonden tijdens de sprong als het obstakel waarover gesprongen moet worden, de hond zou kunnen verwonden.
wie weet ligt er wel een halve glasbak aan scherven achter, als de hond over een blinde muur moet is er sowieso een risico lijkt me..
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Mickie schreef:
sbientje schreef:
Inge O schreef:zoals dat vrij springen, waar slaat dat nou op, wat is het nut daarvan? geen enkele hond die in een natuurlijke sprong vanaf een bepaalde hoogte nog zal springen zonder het obstakel aan te raken maar nee, in ipo (en mogelijks ook andere takken) moet het weer ónnatuurlijk :roll: .
dat zat ik net ook te bedenken idd. Dat vind ik overigens ook van het zittend afgeven van een apport, ook in de jacht.
Het nut van zittend afgeven is rust in je hond brengen.
Afgeven van een apport is overigens helemaal niet natuurlijk ;)
mag het ook liggend?
CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

crutz schreef: Spring met een dun touwtje/elastiek er boven, bouw dat langzaam van laag af aan op
Is trouwens ook een hulpmiddel.............
Zodra je hondje het touwtje/elastiek raakt is dat een onprettige/pijnlijke (?) gewaarwording.

Gebruik eens een straatje uit de behendigheid of fly-ball met verschillende hoogtes en onderlinge afstanden om de hond te leren strekken bij het springen.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

CharlesvdBerkt schreef:
crutz schreef: Spring met een dun touwtje/elastiek er boven, bouw dat langzaam van laag af aan op
Is trouwens ook een hulpmiddel.............
Zodra je hondje het touwtje/elastiek raakt is dat een onprettige/pijnlijke (?) gewaarwording.

Gebruik eens een straatje uit de behendigheid of fly-ball met verschillende hoogtes en onderlinge afstanden om de hond te leren strekken bij het springen.
gebruik beide, vind nl de sprongtechniek van belang, niet dat de hond alles doet om niet te steunen.
Start met een jonge hond ook vanuit beweging (meelopen), dan is de sprongtechniek al veel beter & start laag genoeg zodat de hond niet hoeft te steunen en niet leert steunen ipv dat je de veel gehoorde "techniek" uit de KNPV hebt, laat ze maar steunen en als ze oud genoeg zijn zet ik er wel stroom op ....
Machie
Zeer actief

Mickie schreef: Kan de baas gelijk worden gesteld aan pups? Met een nest komt er toch wat meer instinct en hormonen kijken, denk ik. Interessante materie ...
En toch... Als pup bracht Luca al terug wat ik voor hem weggooide. Dus ergens zit dat terug brengen er van jongs af aan toch wel in.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

sbientje schreef: Dat vind ik overigens ook van het zittend afgeven van een apport, ook in de jacht.
Dat is om het alsnog weg lopen van ziek geschoten wild te voorkomen.Als de hond het in je handen legt gebeurt dat minder snel en liggend gaat dat veel minder gemakkelijk dan zittend.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

marian* schreef:
sbientje schreef: Dat vind ik overigens ook van het zittend afgeven van een apport, ook in de jacht.
Dat is om het alsnog weg lopen van ziek geschoten wild te voorkomen.Als de hond het in je handen legt gebeurt dat minder snel en liggend gaat dat veel minder gemakkelijk dan zittend.
ik bedoelde niet dat liggend beter zou zijn. Ik snap da thet inde hand moet worden afgegeven, maar dat kan ook staand. Is net zo ter hand als zittend, maar zittend is dan dus voor de rust? Dat zie ik niet zo :)
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
crutz schreef: dan is de sprongtechniek al veel beter
bij hogere voorwerpen is de sprongtechniek van een hond springen met steun - het is geen paard toch?
1 - 1,4m (KNPV 1m, ringsport dacht ik 1,4m, maar niet uit stilstand) noem ik geen hogere sprong, als ze hier achter elkaar aan zitten op de wei & af willen snijden via een hekje gaat dat ook vrij. Overigens was t vroeger in de KNPV een echte haag waardoor strek en al niet gestimuleerd werd. Spring ook altijd nog graag tijdens het oefenen over een natuurlijke haag, maar bv bij een dranghek heeft de hond over t algemeen (mijn ervaring) geen drang tot steunen.
Nu ben ik gezegend met hele makkelijke springers ;-) dat wel & dat is aanleg.
Gos
Zeer actief

Inge O schreef: maar laat ik er nu niks van geloven dat een hond dan bij echte praktijksprongen ook maar niks meer zal willen raken - het is voor hun een oefeningetje : 'in deze setting moet ik dit schuttinkje springen zonder aanraken'.
verder verander je daarmee natuurlijk niks aan de morfologie en bewegingsfysiologie van een hond.
Dat zeg ik ook niet :mrgreen:

Nou denk ik dat je een gezonde, gangbare KNPV hond een haagje vrij kunt laten springen zonder vreselijke dingen te gebruiken, en dat het dan prima te doen is zonder ellende voor de hond (het zijn geen teckels die over die hoogte heen moeten). Maar wat dat betreft is het niet anders dan andere oefeningen: je moet je hond kennen, goed blijven kijken en evalueren, goed opbouwen, en geduld hebben. Het is nu net alsof het een drama is om de gemiddelde hond in bijv. de KNPV dat te laten doen en dat valt heus wel mee (hardnekkige uitzonderingen daargelaten). Veruit de meeste honden springen graag, en dat scheelt natuurlijk al de helft. Met een overspannen lijf springt het niet lekker, al zit het nog zo goed in elkaar.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Gos schreef:
Inge O schreef: maar laat ik er nu niks van geloven dat een hond dan bij echte praktijksprongen ook maar niks meer zal willen raken - het is voor hun een oefeningetje : 'in deze setting moet ik dit schuttinkje springen zonder aanraken'.
verder verander je daarmee natuurlijk niks aan de morfologie en bewegingsfysiologie van een hond.
Dat zeg ik ook niet :mrgreen:

Nou denk ik dat je een gezonde, gangbare KNPV hond een haagje vrij kunt laten springen zonder vreselijke dingen te gebruiken, en dat het dan prima te doen is zonder ellende voor de hond (het zijn geen teckels die over die hoogte heen moeten). Maar wat dat betreft is het niet anders dan andere oefeningen: je moet je hond kennen, goed blijven kijken en evalueren, goed opbouwen, en geduld hebben. Het is nu net alsof het een drama is om de gemiddelde hond in bijv. de KNPV dat te laten doen en dat valt heus wel mee (hardnekkige uitzonderingen daargelaten). Veruit de meeste honden springen graag, en dat scheelt natuurlijk al de helft. Met een overspannen lijf springt het niet lekker, al zit het nog zo goed in elkaar.
maar je snapt mijn uitgangspunt niet :mrgreen: .

het is niet dat ik zou vinden dat het zo vreselijk of ongezond zou zijn voor een hond, zo'n hoge vrije sprong - zolang er niet mee overdreven wordt natuurlijk - het is dat ik gewoon niet begrijp waarom die regel er is en áls hij er is waarom iedereen hem zo braaf en klakkeloos opvolgt :F: .

jullie zijn blijkbaar allemaal heel braaf en/of ik heel erg tegendraads want ik heb dus ontzettende moeite met dit soort stomme regeltjes. ik heb er geen zin in om mijn hond te corrigeren voor iets wat hij perfect doet volgens zijn eigen natuur - alleen omdat wij mensjes het weer beter moeten weten :U: .

ik heb sowieso al ingecalculeerd dat áls ik ooit een ipo-examen zou doen (ik zeg met véél nadruk 'als' :engel: ) ik al meteen voor de start een deel punten ga weggooien voor dit soort zaken (want ja, ik heb nog meer ipo-ergernissen :F: ).
daarom doe ik IPO en jij niet waarschijnlijk (tenminste niet met zoveel mogelijk punten en zo hoog mogelijke resultaten wat te bereiken valt met de hond als uitgangspunt)... als ik mn werk niet doe omdat ik dat onzin vind dan kan dat, kan ik ook direct oprotten waarschijnlijk... die regels zijn er nu eenmaal en dat heet IPO, daar hebben wij voor gekozen om IPO te gaan beoefenen dus moet je ook de onderdelen nemen zoals opgesteld in de regels. Waarom hobbelen er op een voetbalveld 22 mannekes achter een balletje aan, omdat dit het spel is. Daar wordt ook niemand vrolijk van als ze ineens gaan proberen wie het verst de bal uit een stadion kan schoppen... dat is nu eenmaal niet de bedoeling van het spelletje.

zelfs Xavi heeft nooit gesteund op de haag (meter), dat is hem nooit aangeleerd, 1 plankje begonnen hup eroverheen en dat steeds hoger. Hij heeft het dus nog nooit geprobeerd.
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Inge O schreef:maar je snapt mijn uitgangspunt niet :mrgreen: .

het is niet dat ik zou vinden dat het zo vreselijk of ongezond zou zijn voor een hond, zo'n hoge vrije sprong - zolang er niet mee overdreven wordt natuurlijk - het is dat ik gewoon niet begrijp waarom die regel er is en áls hij er is waarom iedereen hem zo braaf en klakkeloos opvolgt :F: .

jullie zijn blijkbaar allemaal heel braaf en/of ik heel erg tegendraads want ik heb dus ontzettende moeite met dit soort stomme regeltjes. ik heb er geen zin in om mijn hond te corrigeren voor iets wat hij perfect doet volgens zijn eigen natuur - alleen omdat wij mensjes het weer beter moeten weten :U: .

ik heb sowieso al ingecalculeerd dat áls ik ooit een ipo-examen zou doen (ik zeg met véél nadruk 'als' :engel: ) ik al meteen voor de start een deel punten ga weggooien voor dit soort zaken (want ja, ik heb nog meer ipo-ergernissen :F: ).
Er zijn er genoeg die de puntenaftrek van het aantikken of het steunen voor lief nemen. Voor mij zou het afhangen van mijn eigen vaardigheden en mijn hond. Maar goed, die klimt de klimsprong ook gewoon voor een balletje, dus ik heb het probleem niet. En het haagje gaat eigenlijk gewoon goed, zeker als haar een paar keer voor de keuring/wedstrijd een hek in het bos laat nemen wat net wat hoger is en met balken, dan zit het hogere springen blijkbaar weer lekker in haar lijf (want anders gaat ze wat luier springen).
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”