tibetaantje schreef:Lijkt mij niet zo moeilijk

wat zou je dan doen.........vast maken en niet meer met andere honden laten kennis maken. Zou Tibo dan niet juist gaan denken dat honden eng zijn???
De een gaat dan idd maar voor geen contact meer, stom genoeg denk ik dat je met een kleinere hond makkelijker kijkt of het goed gaat of niet dan met een grotere,. puur omdat een grotere hond meestal niet op een felle reactie van een kleinere reageert..
Met een grotere hond word je soms voorzichtiger met ontmoetingen met even grote honden, wat er idd vaak toe leidt dat je je hond vreemde ontmoetingen ontneemt..en de kans om hem te laten zien dat niet alles op knokken uitloopt, of dat het een leuk teefje is..
Ik liep net ook brug over, zie een boxer aan komen rennen op mijne af, Finn teruggeroepen, die kwam boxer werd teruggeroepen, maar die bleef toch doorlopen richting ons.. ik bekeek de hond nog eens en toen herkende ik haar, kleine puppies worden groot haha.. dus gaf ik wel toestemming om kennis te maken, ze turnde om van zelfverzekerd tot even haar buik kort tonen, Finn met een wie ben jij staart, zo;n halve circel maar geen kromming over de rug.. toen ging ze stuiteren.. speeluitdaging, en Finn deed op zijn manier mee, eerste echte kennismaking met die twee.. zit wel goed nu weet ik, hij weet wie zij is en zij kent hem, vond het wel mooi om te zien zo, en ik heb geleerd dat zijn aftast houding op mij doet overkomen dat hij zeer gespannen is..
is denk ook zo, niet gespannen , maar je ziet nauwelijks een kwispel bij hem, zijn staart wandelend hangt relaxed, bij allertheid, kennismaking of iets vreemds gaan de oren vooruit, en staart omhoog in een flauwe bocht, ik verwar het te snel met dominant
telkens leer je weer.. en ja je wilt zo graag dat je hond met alles sociaal is, maar karakter zit er nu eenmaal, toch blijf je kijken of het soms gaat, niet zonder goed opletten, als je niet kijkt of het gaat weet je het ook niet, er zijn genoeg reutjes waar het wel mee gaat bij mijn hond, ze hebben ooit kennisgemaakt, snap mezelf dus soms niet bij ontmoetingen met andere reuen, blijft lastig denk als je paar keer een gevechtje hebt meegemaakt waar doe je goed aan, proberen of afleiden