Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jessie naar de dierenarts

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Jessie naar de dierenarts

Ongelezen bericht door ranetje »

Caro. schreef:
Caro schreef:
Caro. schreef:Gisteren sprak ik iemand die vertelde dat nog een hond zo ziek is geweest afgelopen week: er schijnt een idioot een flinke hoeveelheid
chocolade in de bosjes bij het losloopveld gegooid te hebben :80:
Haar hond was daar 'vrolijk' van aan het eten en ik loop daar ook regelmatig met Jessie.
Geen idee natuurlijk of Jessie er ook van gegeten heeft, maar ik schrok wel even. Wat een idioten heb je toch :devil:
Ja idioten genoeg. Ik heb hier in de buurt een mooie wandelroute langs het water en je wil niet weten wat voor troep daar allemaal ligt aan de kanten. Gelukkig heeft mijn hond geleerd niks van de straat te eten maar ze heeft wel een keer haar poot flink beschadigd aan een kapot blikje dat daar lag.
Hoe is het nu met Jessie?
Het gaat goed :ok: Eigenlijk helemaal hersteld, vrijdag was ze nog wat moe, maar gister en vandaag is ze d'r 'ouwe' drukke zelf weer.
De verbetering qua ontlasting voordat ze ziek werd, die zet door en ze heeft nu - op een enkele keer eind van de dag na- goede ontlasting en
ook niet meer zo stinken (scheten). Ze eet ook weer lekker.
Dus ik heb hoop dat de parasieten ook onder controle zijn nu.
Dat klinkt goed! :ok:

Ik weet niet of het nu nog terug te vinden zou zijn bij bloedonderzoek.
Jammer dat je niet eerder wist van die chocolade.
Is dit herkenbaar voor je?
https://dierenziekenhuizen.nl/honden/ve ... j-de-hond/
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Caro schreef:Dat is fijn om te horen. Krijg je nog een uitslag van dat onderzoek?
Ja, ik krijg nog uitslagen van bloedonderzoeken deze week.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
Caro. schreef:
Caro schreef:
Caro. schreef:Gisteren sprak ik iemand die vertelde dat nog een hond zo ziek is geweest afgelopen week: er schijnt een idioot een flinke hoeveelheid
chocolade in de bosjes bij het losloopveld gegooid te hebben :80:
Haar hond was daar 'vrolijk' van aan het eten en ik loop daar ook regelmatig met Jessie.
Geen idee natuurlijk of Jessie er ook van gegeten heeft, maar ik schrok wel even. Wat een idioten heb je toch :devil:
Ja idioten genoeg. Ik heb hier in de buurt een mooie wandelroute langs het water en je wil niet weten wat voor troep daar allemaal ligt aan de kanten. Gelukkig heeft mijn hond geleerd niks van de straat te eten maar ze heeft wel een keer haar poot flink beschadigd aan een kapot blikje dat daar lag.
Hoe is het nu met Jessie?
Het gaat goed :ok: Eigenlijk helemaal hersteld, vrijdag was ze nog wat moe, maar gister en vandaag is ze d'r 'ouwe' drukke zelf weer.
De verbetering qua ontlasting voordat ze ziek werd, die zet door en ze heeft nu - op een enkele keer eind van de dag na- goede ontlasting en
ook niet meer zo stinken (scheten). Ze eet ook weer lekker.
Dus ik heb hoop dat de parasieten ook onder controle zijn nu.
Dat klinkt goed! :ok:

Ik weet niet of het nu nog terug te vinden zou zijn bij bloedonderzoek.
Jammer dat je niet eerder wist van die chocolade.
Is dit herkenbaar voor je?
https://dierenziekenhuizen.nl/honden/ve ... j-de-hond/

Ha ja, dat was ik meteen gaan opzoeken toen ik het hoorde van de chocolade: als ze het heeft gegeten, dan was het een milde
vergiftiging, want ze was onrustig, opgewonden ofzo. Juist het tegenovergestelde: volledig lamlendig.
Waterdunne diarree dus en één keer overgegeven.

Geen idee dus of het daardoor gekomen is of dat ze iets anders fout gegeten heeft of dat het een virus was.
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Hilde schreef:
Caro. schreef:
Hilde schreef:Dat klinkt goed! Hoe oud is Jessie nou?
De RC die je hebt is niet geschikt voor opgroeiende honden namelijk.

Niet? :80: Owww wil je dat even uitleggen, want dat zou dan wel een flinke fout van de dierenarts zijn :80:

Jessie is op 25 oktober 10 maanden oud, dus nu 9 maanden en 3 weken (geschat, maar wel redelijk in de richting want ze is heel
jong gevonden op straat).
Wat mij betreft inderdaad een flinke fout. De RC Anallergenic bevat te weinig eiwitten voor een hond in de groei. Ik kan niet goed inschatten hoe zwaar Jessie is of wordt, maar een hond tussen de 10-25 kilo volwassen gewicht mogen deze voeding pas vanaf twaalf maanden. Honden tussen de 25-45 kilo volwassen gewicht vanaf 15 maanden en nog zwaardere honden pas vanaf 18-24 maanden. Alleen honden tot 10 kilo volwassen gewicht (maar daar zit Jessie zeker boven zo te zien) mogen de voeding vanaf ongeveer 8-9 maanden.

Er zit gewoon te weinig in om goed van te groeien. Laat die zak dus maar lekker dicht :F:
Ik heb vanmorgen nog met RC gebeld, niet omdat ik je niet geloof, maar wel omdat ik een voor de dierenarts betrouwbare bron wilde
hebben (want 'ik heb gehoord' dat is niet voldoende voor hun natuurlijk).

RC bevestigde wat jij vertelde: er zit te weinig eiwit in voor een opgroeiende hond. De Hypoallergenic kan wel.
Verder nog even overlegd en ze zei dat door de Giardia de darmwand vaak erg geïrriteerd/onrustig is waardoor langere tijd darmklachten kunnen
aanhouden, ook al is de hond Giardia vrij.
Dan is op zich een dieetvoer als Hypoallergenic prima geschikt om de darmen zo min mogelijk te irriteren en het herstel te bevorderen.
Daarnaast hoeven we ons dan helemaal niet aan de strikte regels te houden voor een allergie, omdat dit het zeer waarschijnlijk niet is.

Nou goed, ik was al voor vorige week een lichtverteerbaar voer gaan geven, dus daar gaan we nu gewoon mee door. Mocht nu blijken dat
de klachten toch weer terugkomen, dan kan ik dus een stapje verder gaan en het Hypoallergenic voer geven om de boel tot rust te brengen.

Bij de dierenarts was het totaal onbekend dat Anallergenic niet geschikt is voor honden in de groei en ze vonden dat dit dan vermeld
moest worden op de verpakking (daar staat wel 'volwassen voer' op, maar ja, een hond van 10 maanden kan prima op volwassen voer natuurlijk).
Ze hebben het teruggenomen uiteraard.

Ik wilde het je het vervolg even laten weten, omdat je zo alert een meedenkend was :ok:
Afbeelding
A good dog never dies...

Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Ah, fijn. De Hypoallergenic kan inderdaad wel :D
Gelukkig heeft de DA dan weer wat geleerd zal ik maar zeggen :wink: :D Netjes dat ze het teruggenomen hebben.
Afbeelding
Caro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Caro »

Altijd goed om zelf na te blijven denken. Als ik altijd naar de DA had geluisterd had mijn hond al diverse keren onnodig een antibioticakuur gehad, was ze met een volle maag naar afspraak echo gekomen en weet ik allemaal niet wat. Ik ga nooit klakkeloos op advies van DA af.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Caro schreef:Altijd goed om zelf na te blijven denken. Als ik altijd naar de DA had geluisterd had mijn hond al diverse keren onnodig een antibioticakuur gehad, was ze met een volle maag naar afspraak echo gekomen en weet ik allemaal niet wat. Ik ga nooit klakkeloos op advies van DA af.
O nee, ik ook niet hoor :wink:

Ik heb ook een Rottweilerteef gehad en die hoestte wat toen ze zo'n maand of 7 was. Naar de dierenarts, ze moest een röntgen (of echo, ik weet niet meer)
van haar hart ivm het hoesten en ze had een zeer ernstige vergroot hart, zei de dierenarts.
Afijn, afspraak in Utrecht gemaakt, die hebben de boel nog eens bekeken, maar haar hart was heel normaal. Die hebben een bronchoscopie gedaan
en zeiden dat ze een vernauwde luchtpijp had, zodanig dat ze veel te weinig zuurstof binnenkreeg en ernstige pijn had: we moesten haar maar
laten inslapen.
Mijn man en ik keken eens naar elkaar, vervolgens naar onze hond van 7 maanden en zeiden 'nou als die pijn heeft, dan zijn wij echt gek'.
We hebben haar dus mee naar huis genomen, een maand niet te dol met haar gedaan en toen naar Sleeuwijk gegaan gegaan met haar: eind
van het liedje was dat ze een doodnormale luchtpijp had en een doodnormaal hart. Waarschijnlijk kennelhoest ofzo geweest :oeps:
Ze is uiteindelijk bijna 13 jaar geworden.

Dus tja, die les heb ik ook allang geleden gehad dat je niets klakkeloos moet aannemen, doe ik wat mensengeneeskunde betreft trouwens ook niet.
Alleen soms dan sta je daar, is het zo chaotisch en ook nog een bange hond dat je toch even overrompeld wordt.
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Caro »

Tjee wat een verhaal Caro, pas de derde arts had het dus goed bij jullie hond destijds. Hoor trouwens sowieso goede verhalen over Sleeuwijk. Mocht ik ooit een second opinion nodig hebben, wil ik daar ook heen.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Leishmania en Ehrlichia zijn negatief! :cheer: :cheer: :cheer:

Verder is er niks getest: te weinig bloed (ik zeg niks...).

In ieder geval wel al blij met deze uitslagen :ok:
Afbeelding
A good dog never dies...

Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Dat is pas fijn!! Heel goed!
Afbeelding