Jokkebrok schreef:Niets persoonlijks bedoelend leen ik even een passende tekst die iemand hier schreef
Maar voor de jagers die ik persoonlijk heb gekend waren honden een gebruiksvoorwerp.
Ik deel je ervaring. Alle jagers die ik ken, hebben hun hond ook uitsluitend als gebruiksvoorwerp.
Maar so what?! Maakt dat wat uit?! Voor de jagers die ik ken is die hond ook een gebruiksvoorwerp, vergelijkbaar met hun geweer. Komt alleen uit de kast tussen september en maart en dan veelal uitsluitend ook nog eens alleen op zondag.
De jagers die ik ken hebben die hond uitsluitend en alleen om te jagen. Het is geen huishond, en het is ook geen 'tevens' huishond. En ja, ook in Frankrijk zijn er mensen binnen de jagerswereld die beweren dat het beter is voor jou als jager als je een band hebt met je hond, en dat je de hond dus beter meer biedt dan alleen een kennelleven met uitstapjes in het jachtseizoen. Maar het overgrote deel van de jagers die ik ken hebben daar echt geen boodschap aan. Die jagen al tientallen jaren lang met honden die ze al die tijd op dezelfde manier gebruiken/benaderen - als een gebruiksvoorwerp. En tot op heden hoor ik ze nauwelijks klagen. Het enige waar ze nog wel eens over willen mopperen is dat ze die honden op maandag weer moeten gaan zoeken in de bossen, maar ze begrijpen best dat dat een consequentie is van hun eigen gedrag.
Het mag niet de manier zijn waarop jij, jullie en zelfs ik met honden om wil gaan, maar toevallig of helaas is de wereld groter dan het ledental van dit forum. Er bestaan andere werelden, werelden waar mensen niet een hond nemen die gezellig op de bank naast je komt liggen en oh ja, omdat het een jachthond, werkhond, weet-ik-wat-voor-hond-is gaan we er ook 'nog wat mee doen'. Er zijn mensen die gewoon heel anders tegen het fenomeen hond (of dier in het algemeen) aankijken.
Om die mensen altijd maar weer in een hoek te zetten omdat men zelf te weinig geinteresseerd is in de wereld om zich heen, of omdat men het nodig vindt om alles en iedereen langs hun eigen morele meetlat te leggen, dat vind ik persoonlijk dan weer ontzettend zielig.
Nee ik heb ook nog nooit een hond horen klagen over diens leven als gebruiksvoorwerp.
dit kan komen omdat ze geen stem hebben.
Maar een hond is een groepsdier en ik kan niet geloven dat die gelukkig kan zijn als er geen roedelgenoten zijn; een baas met eventueel gezin of ( een) andere hond (en).
Net zoiets als een pony alleen in een wei en zonder zelfs maar een inloopstal.
die hoor je ook nooit klagen.
Kun je misschien beter een schaap nemen of een geit, die hebben nog wel wat te mekkeren.
Mijn ervaring met mijn eigen honden is, waar ik ook woon en of ik wel of geen andere honden heb, hoe groot mijn tuin ook is,
ze willen er niet in als ik er niet ook in ben.
berner nu wil weleens alleen in de tuin liggen maar met als voorwaarde dat de deur open is zodat ze die connectie met mij kan blijven voelen.
sluit ik die deur dan ligt ze binnen twee tellen ertegen aan.