Muk schreef:Ik vind dat wel een onderschatting van je pupkopers, eerlijk gezegd. Natuurlijk kiezen er veel mensen op basis van kleur of kleurpatronen, maar die kun je als fokker ook wat bijsturen.
Zelf kies ik het liefst zelf, in overleg met de fokker. Het gaat om karaktereigenschappen en de fokker kan het beste zien wat bij mijn wensen past. Een soort van samenspraak dus. Fokkers die pups voor mij gaan kiezen, zou ik zelf overslaan. Hoe goed de keuzes van de fokker dan ook uiteindelijk zijn. Als pupkoper betaal je een flink bedrag voor je pup en dan mag je daar ook best wel wat inspraak in hebben.
Natuurlijk is het samenspraak.
Maar ik begin met te zeggen dat ze niet zelfstandig en alleen mogen kiezen.
Wij hebben echt vrijwel altijd dat mensen voorkeur hebben voor veel of weinig platen, wel of geen mantel, wel of geen kraag, wel of geen bles, wel of geen schimmel...
Ze gaan helemaal voorbij aan de rest door dat uiterlijk en als je meerdere kleuren in een nest hebt is dat nog veel erger.
Dus dat kap ik direct af, gewoon uit ervaring.
Het gevolg is dat ze niet gaan fixeren op een bepaalde pup en alle mogelijkheden open houden. En dát geeft een zuiver beeld, niet die fixatie op een vlekje, kleurtje of dat "hij als eerste zo leuk naar me toe kwam".
Daarom doe ik dat zo.
En uiteindelijk gaat het in samenspraak, want ik zie prima wat er past, maar niet als ze 3 dagen zijn en niet aan het patroontje