Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waarom showen?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Waarom showen?

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Lunatic schreef:Ik heb geen idee of je met de verkeerde mensen heb gesproken? Ik ken heel wat werklabjes, waarvan het gros mee loopt in de top, maar die zijn stuk voor stuk rustig in huis.
Uiteraard.
Ik noem geen namen (pb me maar als je het wilt weten) maar het zijn echt geen beginners.
Het was een dubbelinterview dat vorig jaar in HW heeft gestaan.
En die werkhonden zijn natuurlijk rustig. Als je ermee werkt.
Maar als je die als huishond verkoopt is dat misschien wel heel anders?
En dat was waar het over ging hier ;)
Vwb de show, er hoort tegenwoordig veel op gewicht gelet te worden, maar de formaatjes tank scoren nog steeds U-tjes hoor, naast ons stond er een, die was ook nog eens agressief, maar die ging keurig met een U als 3e geplaatst naar huis.....tja :denken:
Ik begrijp nooit zo goed waarom mensen denken dat iets dat in 50-60 jaar gegroeid is, dan maar binnen één jaar verdwenen moet zijn.
Wat wil je nou?
Er worden te vette honden met een disk weggestuurd.
En geloof me, dat wordt de km's niet in dank afgenomen. Maar het gebeurt wel degelijk.
Nou boeit dat hele showen me opzich niet zo, maar mijn hond moet verplicht een ZG scoren, voordat hij zijn werktitel (als hij die haalt) mag dragen, beetje krom vind ik dat!
Omdat we met z'n allen besloten hebben dat ook werkkampioenen nog herkenbaar moeten zijn als het ras dat ze zijn.
Wat is daar krom aan?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

sbientje schreef:dat slaat idd nergens op, aangezien een showhond ook geen zg in het veld hoeft te halen als hij zijn kampioenspunten binnen heeft. Ik denk dat die regel bedacht is om te waarborgen dat de werklab iig nog enigszins op een labrador lijkt?
Waarom slaat dat nergens op?
Een showhond kan showkampioen worden. Dat is niet hetzelfde als werkkampioen.

Afbeelding

Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lunatic »

Marjoleine schreef:
sbientje schreef:dat slaat idd nergens op, aangezien een showhond ook geen zg in het veld hoeft te halen als hij zijn kampioenspunten binnen heeft. Ik denk dat die regel bedacht is om te waarborgen dat de werklab iig nog enigszins op een labrador lijkt?
Het slaat nergens op omdat het van origine een werkras is, de meeste showhonden kunnen vanwegen hun porstuur (zie eerste foto van Nanna) niet meer dan 1 dummy halen, dan zijn ze kapot. Dus moet mijn werklab rastypisch zijn qua uiterlijk, is het wel zo eerlijk dat een showhond rastypisch moet zijn qua werk.

Ik heb nog nergens gehoord of gelezen dat te dikke labjes met een disk zijn weggestuurd, nou weet ik niet alles gelukkig :F: maar ik ken van andere fora toch zat mensen die maandelijks shows aflopen en ook hun heb ik er nog nooit over gehoord.

Nanna, dit is mijn ventje, toen 1.5 jaar, dus moet nog uitzwaren.

Tijdens de bewuste show
Afbeelding

Aan het werk
Afbeelding
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Marjoleine schreef:
dat vind ik dus best raar, waarom moet een werkkampioen een zg halen op show, maar een showkampioen niet in het werk? Showkampioen en Werkkampioen zijn dus niet hetzelfde, maar dat zou je van de naam af wel denken.. toch? Waarom de een wel die crossover eis stellen en de ander niet? Ze zijn toch allebei vrij specifiek?
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Oh, dat diskwalificeren vanwege te dik gebeurt zeker :ok: Ook vanwege onvriendelijke handling trouwens. Heb meerdere keren gezien dat een keurmeester waarschuwde of zelfs een lagere kwalificatie gaf aan mensen die hun hond een voetje geven om ze te laten staan. En das geen slechte zaak als je het mij vraagt!
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Maeve schreef:Oh, dat diskwalificeren vanwege te dik gebeurt zeker :ok: Ook vanwege onvriendelijke handling trouwens. Heb meerdere keren gezien dat een keurmeester waarschuwde of zelfs een lagere kwalificatie gaf aan mensen die hun hond een voetje geven om ze te laten staan. En das geen slechte zaak als je het mij vraagt!
Ik kan het alleen maar toe juigen :ok:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Lunatic schreef:Het slaat nergens op omdat het van origine een werkras is, de meeste showhonden kunnen vanwegen hun porstuur (zie eerste foto van Nanna) niet meer dan 1 dummy halen, dan zijn ze kapot. Dus moet mijn werklab rastypisch zijn qua uiterlijk, is het wel zo eerlijk dat een showhond rastypisch moet zijn qua werk.
Nee, dat zijn verschillende dingen.
Een showtitel wordt behaald op alleen dat: show. Maar dan wel binnen zijn rasgenoten.
Een werktitel wordt behaald voor werk, maar niet onderscheidend binnen rasgenoten. En omdat een hond ook geacht wordt er nog uit te zien als zijn ras is die zg de eis.

Dat is afgesproken en als je het daar niet mee eens bent moet je klagen bij degenen die de regel hebben gemaakt. Of bij degenen die de zg niet geven.
Kan hoor, ik ze het hier ook nog maar eens. Keurmeesters zijn gewoon mensen en die leggen met plezier uit waarom ze een bepaalde kwalificatie wel of niet geven.
Ik heb nog nergens gehoord of gelezen dat te dikke labjes met een disk zijn weggestuurd, nou weet ik niet alles gelukkig :F: maar ik ken van andere fora toch zat mensen die maandelijks shows aflopen en ook hun heb ik er nog nooit over gehoord.
Meteen de eerste show dat de BSI ingingen, Eindhoven 2011 dus, zijn er labjes weggestuurd vanwege overgewicht.
Dat werd de km niet in dank afgenomen. Gelukkig had hij daar maling aan.
En het gebeurt nog steeds. De km worden ook telkens weer voorgelicht hierover, voorafgaand aan elke show is er een briefing hierover voor de buitenlanders die ons systeem wellicht niet kennen en van te voren wordt het ook benadrukt.

Ik ken zat mensen wiens hond een kwalificatie minder heeft gekregen vanwege overgewicht trouwens. Ook hier op HF.

Afbeelding

Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Wat ik nooit zo snap is dat mensen niet zien dat het samen gaat, bouw en werkeigenschappen. Een goede werkhond moet ook goed gebouwd zijn. Die rasstandaard is er doorgaans al heel lang en niet voor niets. Zelfs die Labradors zijn in het begin op uiterlijk geselecteerd, anders was er nooit een ras ontstaan. En al die uiterlijke kenmerken hadden een functie wat te maken had met het werk. Het is niet voor niets een forse hond geworden, die magere dingen waren in de Canadese wateren onderkoeld geraakt hoor :mrgreen: Tuurlijk word er overdreven geselecteerd op dat forse in sommige showhonden, en dat is absoluut verkeerd. Maar diegene die het hardst roept over werkkwaliteiten zou toch ook geen fijn gebouwde Labrador willen? Dat komt namelijk ook niet overeen met het oorspronkelijke gebruik. Nog even niet gesproken over het feit dat een goed gebouwde hond effectiever beweegt en dus minder energie zal verbruiken dan een hond met fouten in zijn gangwerk, die veroorzaakt worden door zijn bouw.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Marjoleine schreef:
Lunatic schreef:Het slaat nergens op omdat het van origine een werkras is, de meeste showhonden kunnen vanwegen hun porstuur (zie eerste foto van Nanna) niet meer dan 1 dummy halen, dan zijn ze kapot. Dus moet mijn werklab rastypisch zijn qua uiterlijk, is het wel zo eerlijk dat een showhond rastypisch moet zijn qua werk.
Nee, dat zijn verschillende dingen.
Een showtitel wordt behaald op alleen dat: show. Maar dan wel binnen zijn rasgenoten.
Een werktitel wordt behaald voor werk, maar niet onderscheidend binnen rasgenoten. En omdat een hond ook geacht wordt er nog uit te zien als zijn ras is die zg de eis.

Dat is afgesproken en als je het daar niet mee eens bent moet je klagen bij degenen die de regel hebben gemaakt. Of bij degenen die de zg niet geven.
Kan hoor, ik ze het hier ook nog maar eens. Keurmeesters zijn gewoon mensen en die leggen met plezier uit waarom ze een bepaalde kwalificatie wel of niet geven.
Meteen de eerste show dat de BSI ingingen, Eindhoven 2011 dus, zijn er labjes weggestuurd vanwege overgewicht.
En het gebeurt nog steeds. De km worden ook telkens weer voorgelicht hierover, voorafgaand aan elke show is er een briefing hierover voor de buitenlanders die ons systeem wellicht niet kennen en van te voren wordt het ook benadrukt.

Ik ken zat mensen wiens hond een kwalificatie minder heeft gekregen vanwege overgewicht trouwens. Ook hier op HF.
weer wat geleerd aangaande de werktitel :ok: tnx
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Marjoleine schreef:
huh :denken: dus als ik het goed begrijp zou dat betekenen, als je het zou vertalen naar de africhting, dat mijn hond geen NL kampioen IPO kan worden omdat hij geen ZG heeft gelopen op een show? :hmmm:

Wat ben ik dan blij dat 'mijn ras' niet aan dat geneuzel mee doet... en ik kan alleen maar meer waarderen dat er bij de mechelaar zo'n grote scheiding is in werk en show.
Want werkcapaciteiten zijn imo vele malen belangrijker dan uiterlijk bij een werkhondenras.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door *Anita* »

Heb Harley 1 x geshowd en dat was ook meteen de laatste keer.
werd een week van te voren gebeld of ik mee wilde werken aan een examen voor nieuwe keurmeesters en dat zou dan vooraf zijn.
aangegeven dat het voor hem 1 ste show was en hij net 9 mnd was. zou niet lang duren werd me verzekerd.
nou hij heeft bijna 1,5 uur op tafel gestaan en is door 11 mensen gekeurd. Was klaar en toen moesten we meteen in de ring.
hij vond het verschrikkelijk. wilde niet meer staan en was het duidelijk spuug zat.
was eens en nooit meer.
Toya heb is wel gekeurd tijdens exterieurkeuring van de border collie club.
showen is voor haar niet weg gelegt. ze voldoet totaal neit aan het beeld van show borders.
wordt waarschijnlijk uitgelachen als ik haar in zou schrijven
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

*Anita* schreef:Heb Harley 1 x geshowd en dat was ook meteen de laatste keer.
werd een week van te voren gebeld of ik mee wilde werken aan een examen voor nieuwe keurmeesters en dat zou dan vooraf zijn.
aangegeven dat het voor hem 1 ste show was en hij net 9 mnd was. zou niet lang duren werd me verzekerd.
nou hij heeft bijna 1,5 uur op tafel gestaan en is door 11 mensen gekeurd. Was klaar en toen moesten we meteen in de ring.
hij vond het verschrikkelijk. wilde niet meer staan en was het duidelijk spuug zat.
was eens en nooit meer.
Toya heb is wel gekeurd tijdens exterieurkeuring van de border collie club.
showen is voor haar niet weg gelegt. ze voldoet totaal neit aan het beeld van show borders.
wordt waarschijnlijk uitgelachen als ik haar in zou schrijven
Op de foto van Toya zie ik aan haar smoelwerk dat ze er zelf ook schijt aan heeft. :engel:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Maeve schreef:Wat ik nooit zo snap is dat mensen niet zien dat het samen gaat, bouw en werkeigenschappen.
Het gaat mijn verstand ook volledig te boven hoor, die splitsing die je overal maar ziet :19:
Ik snap er niks van.
Het ergert mij ook als werkhondenmensen er bijna trots op zijn dat mensen op een show niks van hun hond willen weten. Of dat ge-emmer over hoezeer ze wel niet in een kennel moeten omdat ze anders zo ongelukkig worden, en dat je over heel bijzondere eigenschappen moet beschikken om zo'n machine te kunnen mannen.
Dat ergert mij allemaal net zozeer als de karikaturen in de exterieur-hoek.
Want zo is het nóóit bedoeld.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Marjoleine schreef: Ik begrijp nooit zo goed waarom mensen denken dat iets dat in 50-60 jaar gegroeid is, dan maar binnen één jaar verdwenen moet zijn.
Marjoleine schreef:Meteen de eerste show dat de BSI ingingen, Eindhoven 2011 dus, zijn er labjes weggestuurd vanwege overgewicht.
Er zijn dus keurmeesters die het kennelijk wèl in één keer snappen. :mrgreen: En daar niet jaren over doen.
Ja, Nanna, maar daarmee zijn die te dikke labradors dus niet weg.
En niet iedereen is even vlot trouwens.

Deze is ooit begonnen in de teckels trouwens, die dat deed ;)
Heeft overal maling aan. En zo is ie altijd geweest.
Nou is dat in dit geval een goede zaak, maar ja, omgekeerd kun je dat dus ook hebben. Dat is het probleem denk ik.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:
Maeve schreef:Wat ik nooit zo snap is dat mensen niet zien dat het samen gaat, bouw en werkeigenschappen.
Het gaat mijn verstand ook volledig te boven hoor, die splitsing die je overal maar ziet :19:
Ik snap er niks van.
Het ergert mij ook als werkhondenmensen er bijna trots op zijn dat mensen op een show niks van hun hond willen weten. Of dat ge-emmer over hoezeer ze wel niet in een kennel moeten omdat ze anders zo ongelukkig worden, en dat je over heel bijzondere eigenschappen moet beschikken om zo'n machine te kunnen mannen.
Exact.
En het gaat ook niet meer over honden. Het gaat over de ego's van de eigenaren.

Afbeelding

Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Jaap* schreef:
Ik snap er niks van.
Ach, dat zijn toch de excessen beide kanten uit. En ik snap van beide kanten de 'lacherige' houding, hoor. Ik denk dat dit in een aantal gevallen ook terecht is. Ik heb eens geprobeerd met Anne een jachtcursus te volgen, nou, daar werd ik nog net niet weggestuurd. :kotz: Ik heb genoeg van beide wereldjes gezien om me niet tot welke extremiteit ook te verlagen. Hoeft ook niet. Ik heb toch de beste hondjes al. :pffff:
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:
Ik snap er niks van.
Ja want dat is ook zo goed voor de genetische diversiteit he, die tweesplitsing. Heul positief hoor, voor een ras :schrik:
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Jaap* schreef:Mij schiet een top-DSK tebinnen die ik een tijd geleden gezien heb. Die hond zat bij een aktieve en ervaren jager. Een heel rustige en realistische man die heel veel werk had gemaakt van een hond uit de "juiste" combinatie's.
Uit het buitenland gehaald etc. Kortom, het súmmum.
Nou, dat was echt een heel sneue vertoning, zowel voor die man als de hond. Die hond kón niet eens mee het veld in, er was dan écht geen land mee te bezeilen. En ik heb wel eens vaker een drukke hond gezien :wink:
Wij troffen hem bij Anke B., daar had hij in alle wanhoop contact mee gezocht. Maar het is uiteindelijk niks geworden.
Die hond is, met alle liefde hoor, gewoon huishond geworden. En die man heeft een andere hond voor de jacht gezocht.
Wat moet je met zo'n hond, met meer passie dan te hanteren is :19:
En wat doe je zo'n hond aan.
O god ............. wat een bekend verhaal
Wij hebben Kato in de speurgroep (DSL) maar verder helemaal dezelfde hond.
Topcombinatie ....... het neusje van de zalm ...... helemaal de top jachthond van een top voorjager (die twee keer met twee verschillende honden op de Nimrod stond).
Tja ...... zijn vrouw werkt er nu mee in de GG en het speuren.
Hondje is nu negen en begint aardig te kalmeren.
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Jaap* schreef:
Ik snap er niks van.
Ben ik helemaal met je eens :ok:
Wat me alleen bij de labradors opvalt, is dat het juist de mensen zonder werkhond zijn, die zeggen dat je een slag appart moet zijn om een werklab te kunnen mennen :scratch:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

dan zal ik de enige wel zijn die wel blij is met de splitsing bij de mechelaars, show en werk...
ieder hun eigen lijnen, ieder hun eigen type hond. Ieder de hond die hij graag wil en ziet. :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
ArCee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nikan, kruising Rottweiler x Beauceron vanuit Spanhe.

Ongelezen bericht door ArCee »

Marjoleine schreef:
ArCee schreef:Voor mij is showen iets waar geen dier blij van word, het is alleen een manier van mensen om te laten zien: Kijk eens, IK heb de mooiste!!
Of je dit nou doet met een hond of met een auto, het is gewoon showen, en ogen uit willen prikken van, en bij anderen. Mijne is mooier of duurder als de jouwe, neh neh :lekkerpuh: Zielige vertoning en ik heb er niks mee.
Sommige hebben dan een bepaalde auto, of type hond als pik verlengend middel, of om iets te compenseren?
In ieder geval vind ik het een stompzinnig iets!!!!!!! :piew:
Beetje kortzichtige benadering, dit.
Jammer, want je bent niet dom.
Ik probeer alleen mijn persoonlijke afkeur van dit soort dingen over te brengen. Dat kan kortzichtig zijn maar ik heb hetzelfde gevoel met b.v. de Miss world verkiezing, een Bodybuilding verkiezing etc. Ik vind al die dingen een veekeuring. Van een model of bodybuilder kun je nog zeggen, die doet het zelf, en heeft eventueel alleen zichzelf ermee. Een hond word er in meegetrokken en heeft niets te willen. Of het nu om honden, katten, paarden of koeien gaat, ik heb er niets mee en vind het vaak zielig om te zien hoe ze met de dieren omgaan en hoe idioot en hysterische de mensen kunnen doen over het beestje.
Ik kan er geen eerbied of respect voor hebben. Sorry voor degene die eraan mee doen, hetn is gewoon mijn ding niet. Dat hoeft toch niet, niet iedereen hoeft van hetzelfde te houden toch?
De ene showed, de ander doet KNPV. Lang leve de variatie. :W:
Met een huis vol dieren, valt er altijd iets te vieren
Toen ik de mensen leerde kennen, ging ik mijn hond meer verwennen
labje
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retriever

Ongelezen bericht door labje »

Lunatic schreef:
Jaap* schreef:
Ik snap er niks van.
Ben ik helemaal met je eens :ok:
Wat me alleen bij de labradors opvalt, is dat het juist de mensen zonder werkhond zijn, die zeggen dat je een slag appart moet zijn om een werklab te kunnen mennen :scratch:
Óf de mensen die beweren dat elke 'niet werklab' gedoemd is tot haardkleedje :wink:
Per definitie te dik zijn, het ras verpesten, etc.
Er bestáan labradors,die niet onbehouwen zijn, uitdaging krijgen qua training en beweging, en ook nog eens voldoen aan de rasstandaard..
Ik ken ze ook hoor, de lomperiken. Plaat voor de kop van hier tot gunder.
Helaas is dat het beeld dat mensen soms hebben van de labrador.
En dat snap ik ook, want er lopen best wat ongeleide projectielen rond.
Ligt dat aan de hond? Ik denk (vaak) niet.
De labrador zoals ie wordt afgeschilderd in de Page reclame, schattig en lief...
Klopt! Maar er is wél wat voor nodig om dat lieve Page-pupje te laten opgroeien tot een stabiele hond.
En dat kan, als je er in wilt investeren. :wink
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

ArCee schreef:De ene showed, de ander doet KNPV. Lang leve de variatie. :W:
En dan gaat het niet om het winnen?
Dan gaat het niet om iets doen met de hond ter meerdere eer en glorie van de baas? Ja toch?

Gaat het niet altijd om het winnen? Mij lijkt van wel. En dat mag toch ook? Op één voorwaarde:
je hoort het met respect naar je dier te doen.
Of dat nou jacht is, IPO, show, dat boeit niet.
Maar uiteindelijk is het allemaal hetzelfde: iets bereiken waar jij als baas lol in hebt, met gebruikmaking van je hond.

Ik durf dat rustig toe te geven. Jij ook?

Afbeelding

Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Inge O schreef:
en toch hoeft dat niet voor iedereen zo te zijn hoor, ik heb niks met 'iets bereiken', alleen met samen lol hebben.
dan bereik je toch iets :wink:

Dat is ook mijn 'doel' voor wat betreft de honden en de dingen die ik met ze onderneem.
Het is niet mijn doel op zich om een bepaalde plaatsing te bereiken, of dat nu in de showring is of op het veld met een sport. Maaaaaaar, als ik naast de lol en plezier die ik heb, er iets mee bereik, zonder dat het mijn doel was, vind ik dat wel erg leuk :mrgreen:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
ArCee schreef:De ene showed, de ander doet KNPV. Lang leve de variatie. :W:
En dan gaat het niet om het winnen?
Dan gaat het niet om iets doen met de hond ter meerdere eer en glorie van de baas? Ja toch?

Gaat het niet altijd om het winnen? Mij lijkt van wel. En dat mag toch ook? Op één voorwaarde:
je hoort het met respect naar je dier te doen.
Of dat nou jacht is, IPO, show, dat boeit niet.
Maar uiteindelijk is het allemaal hetzelfde: iets bereiken waar jij als baas lol in hebt, met gebruikmaking van je hond.

ik probeer eruit te halen wat er in zit... en dat is zeer relatief want misschien zou een ander wereldkampioen kunnen worden met mijn hond en ik 'maar' 10e op een wedstrijd of gewoon alleen lekker trainen... ik vind het vele malen belangrijker om het naar mn zin te hebben met mn honden, ze plezier zien hebben in wat ze doen.

Overigens hebben we shows gelopen met de oudste dober, hij had 2 U op de Winner, de eerste keer dat hij daar meedeed had makkelijk nog jaren hoge ogen kunnen gooien, de hond vond het vreselijk en wij ook. Dus dat was meteen ook zijn laatste show...
Ik kan het niet leuk vinden als mn hond het ergens geen zak aan vind...als hij met tegenzin ergens moet lopen.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

malinois schreef:dan zal ik de enige wel zijn die wel blij is met de splitsing bij de mechelaars, show en werk...
ieder hun eigen lijnen, ieder hun eigen type hond. Ieder de hond die hij graag wil en ziet. :ok:
We hebben het er wel eens vaker over gehad :wink: , maar als ik soms lees (las) met hoeveel moeite het allemaal gepaard gaat vraag ik mij af hoe logisch het is om zoveel mogelijk drift te willen.
Ik vergelijk het met een (nog iets waar ik geen verstand van heb) voetballer die, als je hem niet in toom houdt, de hele dag alleen maar doelloos keihard ballen in een doel staat te trappen.
Dat is geen voetballer, dat is iemand met een probleem. Voetballen gaat over meer dan dat (hoop ik).

En zo zie ik dat bij honden ook. Een hond moet genoeg rust in de kop hebben om te begrijpen waar je samen mee bezig bent. En het vermogen om dat betrouwbaar te kunnen verwerken.
Anders kun je er eigenlijk niks anders mee dan constant beperken en aansturen, en dat lijkt mij heel onnatuurlijk en contraproductief.
Want we hebben juist die specifieke honden omdat ze over bepaalde eigenschappen beschikken die wij niet hebben.
Dan is het heel vreemd dat we ze vervolgens in een dusdanig stramien dwingen dat die eigenschappen onderdrukt moeten worden omdat ze preciés moeten doen wat wij willen. Dat schiet z'n doel zomaar ongemerkt voorbij.
En vervolgens pompen we er tegelijkertijd óók nog eens zovéél mogelijk van die eigenschappen, waar we al moeite genoeg mee hebben, in. Schiet mij maar lek, dan snap ik er niks meer van.

Als we beslist wíllen, kunnen we heus wel tegen de stroom inroeien. En anders bedenken we daar wel een apparaat voor. En voordat je het weet heeft iedereen dat vreemde idee dan voor zichzelf genormaliseerd en denkt niemand er meer over na. Dan "is het nu eenmaal zo".
En dan wordt degene die oppert dat het misschien handiger is om met de stroom mee te varen voor gekke henkie versleten :19:
Doe mij maar een huis- tuin en keuken mechelaar of jachthond, met een gewone proportionele aanleg. Dan komen we er samen beter uit dan met een genetisch gemanipuleerde hystericus denk ik :wink:

Afijn, zoals mijn rij-instructeur vroeger altijd zei: "Gasgeven kunnen we allemaal wel. Maar autorijden is wat anders". En zo is het met honden ook vind ik :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:
malinois schreef:dan zal ik de enige wel zijn die wel blij is met de splitsing bij de mechelaars, show en werk...
We hebben het er wel eens vaker over gehad :wink: , maar als ik soms lees (las) met hoeveel moeite het allemaal gepaard gaat vraag ik mij af hoe logisch het is om zoveel mogelijk drift te willen.
Ik vergelijk het met een (nog iets waar ik geen verstand van heb) voetballer die, als je hem niet in toom houdt, de hele dag alleen maar doelloos keihard ballen in een doel staat te trappen.
Dat is geen voetballer, dat is iemand met een probleem. Voetballen gaat over meer dan dat (hoop ik).

En zo zie ik dat bij honden ook. Een hond moet genoeg rust in de kop hebben om te begrijpen waar je samen mee bezig bent. En het vermogen om dat betrouwbaar te kunnen verwerken.
Anders kun je er eigenlijk niks anders mee dan constant beperken en aansturen, en dat lijkt mij heel onnatuurlijk en contraproductief.
Want we hebben juist die specifieke honden omdat ze over bepaalde eigenschappen beschikken die wij niet hebben.
Dan is het heel vreemd dat we ze vervolgens in een dusdanig stramien dwingen dat die eigenschappen onderdrukt moeten worden omdat ze preciés moeten doen wat wij willen. Dat schiet z'n doel zomaar ongemerkt voorbij.
En vervolgens pompen we er tegelijkertijd óók nog eens zovéél mogelijk van die eigenschappen, waar we al moeite genoeg mee hebben, in. Schiet mij maar lek, dan snap ik er niks meer van.

Als we beslist wíllen, kunnen we heus wel tegen de stroom inroeien. En anders bedenken we daar wel een apparaat voor. En voordat je het weet heeft iedereen dat vreemde idee dan voor zichzelf genormaliseerd en denkt niemand er meer over na. Dan "is het nu eenmaal zo".
En dan wordt degene die oppert dat het misschien handiger is om met de stroom mee te varen voor gekke henkie versleten :19:
Doe mij maar een huis- tuin en keuken mechelaar of jachthond, met een gewone proportionele aanleg. Dan komen we er samen beter uit dan met een genetisch gemanipuleerde hystericus denk ik :wink:

Afijn, zoals mijn rij-instructeur vroeger altijd zei: "Gasgeven kunnen we allemaal wel. Maar autorijden is wat anders". En zo is het met honden ook vind ik :wink:
Maar dat type honden kun je niet eens meer in de sport hebben (en dan heb ik het over IPO)
We kunnen geen hyper honden meer hebben met enorm hoge driften, want het gaat tegenwoordig om miniscule dingen waar je aan moet kunnen voldoen... met een dergelijke hond hou je geen punt over dus we zijn al wat jaartjes bezig om een wat ander type hond te krijgen in de sport...
Het zijn kanjers van honden hoor, het zijn vaak de beste alleen je hebt er weinig aan wil je er iets mee bereiken.
Ik denk dat een werkmechelaar wel als huishond te houden is MITS je aan zijn eisen voldoet qua energiebehoefte. Een zoon van Xito is ook weggegaan als huishond, de mensen die hem kochten wisten wat ze in huis namen, hadden ervaring met mechelaars en Borders. Dat ging prima, uiteindelijk hebben ze via het seminair wat mijn trainer vorig jaar organiseerde het speuren leren kennen en zijn ze daarin verder gegaan... zoekhonden... nou prima toch?
Xantos mijn hond die ik heb moeten wegdoen helaas woont nu ook gewoon als huishond (zowel binnen als buiten, vrije toegang), traint niet meer etc. Prima als huishond maar wederom iemand die wist wat hij in huis haalde en de benodigde ervaring met dit type hond.

Maar een mechel uit showlijnen, nee sorry die zal ik nooit nemen... over het algemeen spreken me die totaal niet aan, niet qua uiterlijk en zeker niet qua gedrag en karakter.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Marjoleine schreef:Maar uiteindelijk is het allemaal hetzelfde: iets bereiken waar jij als baas lol in hebt, met gebruikmaking van je hond.

en toch hoeft dat niet voor iedereen zo te zijn hoor, ik heb niks met 'iets bereiken', alleen met samen lol hebben.
Dan bereik je toch waar je voor gaat?

En zo zijn er dus ook mensen die wedstrijden doen en wél de eerste willen zijn.
In jacht, in IPO, in show. Wedstrijden zijn wedstrijden.
Voor alles moet je trainen en voor alles, vergis je niet, is een specifiek temperament nodig.
Mist de hond dat, dan moet je harder trainen.

Dat geldt voor show, voor jacht, voor IPO, voor alles.

Dat is toch niet erg?

Wat me stoort is dat mensen de essentie missen.
In showen zijn mensen doorgeslagen. Maar in jacht ook en in IPO ook (en in allerlei andere takken van sport dus ook).
Doorslaan is niet voorbehouden aan mensen die showen, hoor. Echt niet.
Werklijnenfokkers doen ook dingen met het uiterlijk van de honden. Ook met maar één doel.
Wat is dan het verschil?

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Het ging me om het doel, kells.
Niet dat ik verwacht dat je daar op reageert, maar vooruit.

Afbeelding

Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Marjoleine schreef:
Inge O schreef:
Marjoleine schreef:Maar uiteindelijk is het allemaal hetzelfde: iets bereiken waar jij als baas lol in hebt, met gebruikmaking van je hond.

Dan bereik je toch waar je voor gaat?

En zo zijn er dus ook mensen die wedstrijden doen en wél de eerste willen zijn.
In jacht, in IPO, in show. Wedstrijden zijn wedstrijden.
Voor alles moet je trainen en voor alles, vergis je niet, is een specifiek temperament nodig.
Mist de hond dat, dan moet je harder trainen.

Dat geldt voor show, voor jacht, voor IPO, voor alles.

Dat is toch niet erg?

Wat me stoort is dat mensen de essentie missen.
In showen zijn mensen doorgeslagen. Maar in jacht ook en in IPO ook (en in allerlei andere takken van sport dus ook).
Doorslaan is niet voorbehouden aan mensen die showen, hoor. Echt niet.
Werklijnenfokkers doen ook dingen met het uiterlijk van de honden. Ook met maar één doel.
Wat is dan het verschil?
Bij de werklijn fokkers zitten ook wat uiterste, maar verre weg de meeste werklabjes lijken toch echt nog op de originele labrador.

Dual CH Banchory Bolo 1915-1927 waar het zo'n beetje mee begonnen is vwb de stamboomlabrador in Engeland
Afbeelding

Dual FC-CH Banchory Bolo was the first dog to earn a dual championship by winning both the bench Championship CH as well as becoming a Field Trial Champion in England.
Afbeelding

Ik vind die van mij daar toch behoorlijk op lijken.

Dus waarom ze er tegenwoordig zo uit moeten zien (of nog erger) om een show te winnen?
Afbeelding

Edit, toevoeging....
Het doel van een werklijnenfokker is een hond die goed kan werken, die moet dus gezond zijn, een goed karakter hebben en een goede will to please hebben, voldoet hij daar niet aan, kan hij ook niet goed werken!
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”