Ja , het hele idee achter een stamboom is toch dat je weet wat er in zit , of althans iets weet van de eigenschappen van de voorouders , waar fokkers dan weer mee aan de slag kunnen gaan .Anders ontgaat het hele idee van een stamboom mij . Dat is dan nog moeilijk genoeg , omdat overerving idd een heel ingewikkeld verhaal is en we bij lange na nog niet alles weten .Xhrista schreef:
En van mij mag er meer openheid in de stamboeken komen,zou de gezondheid ten goede komen denk ik.Hoewel er natuurlijk toch door vele op kampioenswaardigheid gefokt zal blijven worden.
Gr. Christa
Maar er zijn toch bepaalde basisprincipes bekend uit de genetica . En dan zou ik zeggen , met alleen maar kennis die ik uit mijn encyclopedie haal , dat de SWH in opzet een veel te smalle basis heeft , dat de genenpoel gewoon te klein is , zoals Mol betoogt . Dan kom je er met selectie en verantwoord kruisen alleen niet uit .
En dan zeg jij : maar je vergeet dat er heus wel vreemd bloed in gekomen is , zij het op een ongecontroleerde manier . Zo begrijp ik je althans .
Zou jij dan , als fokker en liefhebber neem ik aan van SWH dan willen pleiten voor een gecontroleerde manier van vreemd bloed inbrengen ? Of zie je het helemaal anders dan ik nu schets en heb ik je verkeerd begrepen ?
Ik heb er geen verstand van hoor , en al helemaal niet van de SWH , maar het is gewoon iets wat ik me afvraag , hoe denkt men daar over in de wereld van de fokkerij en rasverenigingen.