granny schreef:Aan de ene kant geef ik jullie hartstikke gelijk...fokken omdat het leuk is voor de kids kan niet en zou ook niet mogen. Maar aan de andere kant maken jullie mij niet wijs dat jullie het niet leuk vinden om met je rashond te fokken puur alleen om het ras te verbeteren. Zoals ik het hier lees, komt het mij af en toe(nou ja.... eigenlijk vrijwel altijd) over alsof alleen degene die al fokken, een nest op de wereld mogen zetten en krijgen eventuele nieuwe (goede)fokkers totaal geen kans. Ze worden gelijk de grond in geboort en afgeschilderd als een stelletje randdebielen die van toeten nog blazen weten.
De dame in kwestie heeft haar hondjes laten onderzoeken en ik neem aan ook wel laten testen op het één en het ander en eerlijk gezegd heb ik nog nooit gehoord van een york die 13 pups ter wereld brengt.Voor zover ik weet is dat alleen bij grote rassen(ook nog een uitzondering). Bovendien heeft ze ook al adressen waar de pups geplaatst kunnen worden.
Geef nieuwe fokkers ook eens een kans(als ze goed bezig zijn) en help ze waar jullie kunnen.Geef ze de voor en tegens(niet alleen de tegens zoals jullie ze zo heerlijk kunnen uitspuwen)Ik denk dat ze daar veel beter mee geholpen is. Als iedereen zijn gal gaat spugen, doen ze het toch,maar dan wel zonder meerdere dingen te weten en komen ze voor verrassingen te staan, met de eventuele gevolgen van dien.(zou ik dus niet op mijn geweten willen hebben)
Hehe, tis eruit hoor. :N: :N:
vind niet dat je met deze uitspraak gelijk hebt,
zoals Rataplan ook al aangeeft, Suzanne heeft van t jaar haar eerste nestje gefokt en is helemaal niet afgekraakt oid,
waarom niet

JUIST, omdat ze zich goed voorbereid had/heeft
ben zelf ook bezig met fokplannen (ook beginnend) en heb nou niet het idee dat er hier op t forum negatief over gedacht wordt of dat als het straks (na alle testen en als t karakter en de bouw binnen mijn plannen vallen) daadwerkelijk zo is, dat ik dan ineens een stortvloed aan commentaar over me heen krijg,
waarom niet, omdat ik dus niet een nestje fok omdat t me leuk lijkt voor mn teefje of omdat mn kinderen (die ik niet heb, maar ach) t zo leuk vinden, NEE, ik fok straks een nestje omdat ik een bijdrage wil leveren aan de kwaliteit van de stamboom mechel binnen de KNPV africhting, daar heb ik dus ook al een tijd over nagedacht en de teven die ik hier (eventueel) voor wil gebruiken heb ik dus ook op bloedlijn hier voor uitgezocht, voldoen ze niet aan de verwachtingen die ik er (op basis van de bloedlijn) aan heb dan wordt er dus ook NIET gefokt (ookal zijn ze gezond)
dus om nou te stellen dat nieuwe fokkers geen kans krijgen vind ik erg door de bocht...........