ja ik weet zeker dat als iemand mij iets zal doen, dat ze me zullen helpen... maar dat hadden ze ook gedaan als ik niet met ze getraind had... dat zit gewoon in de hond en in het ras.MARC_S schreef:Mijn hond is volleerd dan, die gaat uit zichzelf uit haar dak als ik aangevallen wordt of als ik dat bevel zou geven.Nooit iets voor hoeven doen. Is het niet zo dat elke verdedigingshond dat uit zichzelf wel doet?
Werken jullie dan ook met de honden of is het gewoon omdat je bang bent op straat en een hond als een wapen achter de hand wilt hebben? Ik neem aan dat een herder of dober zijn baas toch niet in de problemen laat komen zonder in te grijpen?
Ik heb in ieder geval een helaas af en toe te fanatieke bewaker aan mijn zijde. Vraagt iemand de weg in het donker moet ik al uitkijken en als er een dronken persoon op straat waggelt of nog erger, iemand loopt recht op me in zonder aan de kant te gaan dan moet ik de lijn goed strak houdenVan mij hoeft dat allemaal niet maar het zij zo.
Soms vind ik dat fijn, meestal niet.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
aanblaffen
Moderator: moderatorteam
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- mechelaar_fan
- Zeer actief
mijn mechelaar bijt heel graag in het pak, en voor de rest is ze super sociaal. dat is mijn keuze. ik wil geen boze hond, daar kan ik niets mee doen.malinois schreef:ja ik weet zeker dat als iemand mij iets zal doen, dat ze me zullen helpen... maar dat hadden ze ook gedaan als ik niet met ze getraind had... dat zit gewoon in de hond en in het ras.MARC_S schreef:Mijn hond is volleerd dan, die gaat uit zichzelf uit haar dak als ik aangevallen wordt of als ik dat bevel zou geven.Nooit iets voor hoeven doen. Is het niet zo dat elke verdedigingshond dat uit zichzelf wel doet?
Werken jullie dan ook met de honden of is het gewoon omdat je bang bent op straat en een hond als een wapen achter de hand wilt hebben? Ik neem aan dat een herder of dober zijn baas toch niet in de problemen laat komen zonder in te grijpen?
Ik heb in ieder geval een helaas af en toe te fanatieke bewaker aan mijn zijde. Vraagt iemand de weg in het donker moet ik al uitkijken en als er een dronken persoon op straat waggelt of nog erger, iemand loopt recht op me in zonder aan de kant te gaan dan moet ik de lijn goed strak houdenVan mij hoeft dat allemaal niet maar het zij zo.
Soms vind ik dat fijn, meestal niet.
honden worden in de africhting, als je het goed doet, zelfzekerder. dus als het erop aan komt zullen ze je eerder verdedigen dan gaan lopen. maar ze zullen minder vlug gaan bijten uit paniek. ze gaan zich niet zo vlug in een hoekje gedrumd voelen, juist omdat ze zelfzekerder zijn.
Ik doe ring voor ons plezier, als de hond het niet leuk vindt, dan stop ik ermee. Er zijn zaken die je voor de lol kunt doen. wel ik laat mijn hond bijten voor de lol. en mijn hond heeft er plezier aan. ik heb zelfs spijt dat ik mijn vorige hond niet heb laten bijten,ik vind dat ik haar tekort heb gedaan.
Dus neen, ik laat mijn hond niet bijten in het pak omdat ik schrik heb van bandieten. maar het is wel mooi meegenomen dat je een stoere bink naast je hebt lopen die iemand met slechte bedoelingen doet afdruipen.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
mechelaar_fan schreef:honden worden in de africhting, als je het goed doet, zelfzekerder. dus als het erop aan komt zullen ze je eerder verdedigen dan gaan lopen. maar ze zullen minder vlug gaan bijten uit paniek. ze gaan zich niet zo vlug in een hoekje gedrumd voelen, juist omdat ze zelfzekerder zijn.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik heb meer het idee dat de omgang met je hond zorgt voor de mate waarin hij zeker is. Ik kan je verzekeren dat mijn hond niet onzeker of bang is. Nooit! Dat itt een hond die te hard is afgericht bv. Het is dus de omgang en niet de specifieke training die hier een rol speelt.malinois schreef:mechelaar_fan schreef:honden worden in de africhting, als je het goed doet, zelfzekerder. dus als het erop aan komt zullen ze je eerder verdedigen dan gaan lopen. maar ze zullen minder vlug gaan bijten uit paniek. ze gaan zich niet zo vlug in een hoekje gedrumd voelen, juist omdat ze zelfzekerder zijn.helemaal mee eens..
Mensen die mijn hond kennen zullen dat beamen. Het is niet voor niets dat ze met kleine kinderen en vrouwen prima om kan gaan, ze mogen haar knijpen, duwen en pesten. Doet een man dat, dan voelt ze dat ze zich moet laten gelden, een man is immers ook dominant voor haar, zo zeker is ze juist. Nooit heb ik een onzekere of lage houding gezien als er stront aan de knikker was of iemand poogde in te breken of iets te stelen. Ik heb daar geen training voor nodig eigenlijk.
Mechelaar_fan doet het nu nl net overkomen alsof ik mijn hond tekort heb gedaan en er een onzekere hond van heb gemaakt, dat is helaas larie dus.
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Hahahah, ik zou het bij Wuilus niet in mijn hoofd halen!MARC_S schreef: Het is niet voor niets dat ze met kleine kinderen en vrouwen prima om kan gaan, ze mogen haar knijpen, duwen en pesten.

Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
Ik lees uit het stukje van Herman geen verwijt naar jou toe MarcMARC_S schreef:
Ik heb meer het idee dat de omgang met je hond zorgt voor de mate waarin hij zeker is. Ik kan je verzekeren dat mijn hond niet onzeker of bang is. Nooit! Dat itt een hond die te hard is afgericht bv. Het is dus de omgang en niet de specifieke training die hier een rol speelt.
Mechelaar_fan doet het nu nl net overkomen alsof ik mijn hond tekort heb gedaan en er een onzekere hond van heb gemaakt, dat is helaas larie dus.

Wel merk ik persoonlijk dat het Marouck rustiger maakt, de uitlaatklep die ze nu vindt in de africhting is een stuk bevredigender dan uren lopen of fietsen of de behendigheidstraining.
Van uren wandelen wordt ze lichamelijk wel moe maar ze krijgt geen rust in haar koppie, ze raakt dus nog steeds snel geprikkeld wat zich bij Marouck uit in blaffen, springen, piepen etc. Bij behendigheid raakt ze juist heel erg geprikkeld, door de snelheid die het parcours oproept en de andere honden op het veld. Leuk om te doen, maar ze wordt er absoluut niet moe of rustiger van.

Enkele uren op het africhtingsveld echter, waar ze in korte sessies traint en tussendoor in de bench ligt, maakt haar echter echt moe, met name geestelijk. Speuren is heel intensief en brengt wat rust in haar lijf. Appèl is best pittig en bij de IPO streef je naar perfectie, dus het trainen is ook erg intensief, op alles moet je letten, en vooral het niet-inwerken op de hond is bij mij een duidelijk aandachtspunt. Onbewust geef je zoveel signalen die als inwerken worden gezien.

En het bijtwerk doet heel veel appèl op haar driften en is met name heel explosief, er worden snelle reacties verwacht maar voor en na het bijten moeten ze rustig zijn.
Alles bij elkaar best pittig maar vooral ook vermoeiend.
Omgang met de hond is denk ik wel een essentieel punt, de band tussen hond en baas is het belangrijkste wat er is. Is die band er niet omdat hond en baas elkaar gewoon niet begrijpen dan werkt het niet. Een hond die niet kan bouwen op zijn baas zal geen zelfverzekerdheid uitstralen in situaties waarin dat vereist wordt.
Karakter is echter ook belangrijk. Nika valt ook onder de waak- en verdedigingshonden, maar die zal mij hoogstwaarschijnlijk niet verdedigen als er iets gebeurd

Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- mechelaar_fan
- Zeer actief
Ten eerste heb ik je niet aangevallen, maar over mezelf getuigd, pas als je weet wat africhting kan betekenen voor je hond, dan kun je dit weten.MARC_S schreef: Ik kan je verzekeren dat mijn hond niet onzeker of bang is. Nooit! Dat itt een hond die te hard is afgericht bv.
...
Een harde africhting kan een hond onzeker maken. Er zijn honden die heel hard worden afgericht, en toch met de staart omhoog blijven lopen. Een hond die in de africhting minder zelfzeker wordt is slecht afgericht. Je hebt slechte garagisten en slechte africhters, knoeiers heb je overal. dat een hond slecht wordt afgericht heeft niets met africhting te maken.
Ik ben ervan overtuigd, dat wanneer je een bange hond leert bijten (zelfs de grootste schrikschijter en angstbijter) dat die rustiger wordt.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Dan heb ik het verkeerd begrepen
Ik las nl in je stukje dat je zei dat een onzekere hond ook wel bijt als er wat is omdat hij bang is. Zou er wat mee gedaan zijn dan zou hij zelfverzekerd zijn en niet meer uitvallen. Precies na wat ik schreef. Vandaar dat ik het verkeerd begreep
Maar ik ben het natuurlijk helemaal met jullie eens dat er niks beters is dan een hond het werk te laten doen waar hij voor gefokt is.
Ik denk dat ik dat ondervangen heb met de spelletjes die ik deed met haar. Sleutels zoeken in hoog gras, apporteren, zwemmen en stokken halen, bijten in stokken en de riem, blaffen op comando etc. Ik was altijd erg druk met spelen toen ze jonger was. Dat heeft haar zelfverzekerd en blij gemaakt. Verder woonden we midden in het centrum dus werd de hond veel geprikkeld en had ze een drukke omgeving met mensen en dieren om zich heen. Ze woond in huis en niet in een hok etc. Allemaal zaken om de geest te blijven stimuleren denk ik.
Maar liefst had ik ook een vorm van africhting met haar gedaan. Ik werd echter gewijgerd omdat ze van onbestemde afkomst was. Maar dat zal achteraf de tak van africhting zijn voor alleen rashonden. Dat wist ik toen niet. Verder was ik minderjarig in die tijd.

Maar ik ben het natuurlijk helemaal met jullie eens dat er niks beters is dan een hond het werk te laten doen waar hij voor gefokt is.
Ik denk dat ik dat ondervangen heb met de spelletjes die ik deed met haar. Sleutels zoeken in hoog gras, apporteren, zwemmen en stokken halen, bijten in stokken en de riem, blaffen op comando etc. Ik was altijd erg druk met spelen toen ze jonger was. Dat heeft haar zelfverzekerd en blij gemaakt. Verder woonden we midden in het centrum dus werd de hond veel geprikkeld en had ze een drukke omgeving met mensen en dieren om zich heen. Ze woond in huis en niet in een hok etc. Allemaal zaken om de geest te blijven stimuleren denk ik.
Maar liefst had ik ook een vorm van africhting met haar gedaan. Ik werd echter gewijgerd omdat ze van onbestemde afkomst was. Maar dat zal achteraf de tak van africhting zijn voor alleen rashonden. Dat wist ik toen niet. Verder was ik minderjarig in die tijd.
- Inge
- Zeer actief
- Contacteer:
Een aantal jaren geleden was IPO alleen toegankelijk voor rashonden, tegenwoordig zijn ook kruisingen van de toegestane rassen toegestaan. Het enige wat niet met deze honden gedaan kan worden is CACIT-wedstrijden geloof ik, de echte wedstrijdtop kan dus niet gehaald worden. Maar voor de meeste mensen is dat ook niet het doel
, de meeste mensen willen gewoon lekker trainen in de sport die hun hond leuk vind én die ze zelf leuk vinden en er proberen een diploma op te halen. En af en toe een wedstrijdje meedraaien.
Als Wuilus nu nog jong zou zijn geweest was het misschien dus wel mogelijk nu

Groetjes Inge

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herder
- Contacteer:
Dit verhaal is niet helemaal juist, je kunt al sinds halverwege de jaren tachtig met een kruising IPO doen. Je mag aleen niet mee doe met internationale wedsrtijden ( NK ben ik niet zeker van). Bij de NBG is het zo je eerste hond mag een kruising zijn, de 2e moet een stamboom hond zijn.Inge schreef:Een aantal jaren geleden was IPO alleen toegankelijk voor rashonden, tegenwoordig zijn ook kruisingen van de toegestane rassen toegestaan. Het enige wat niet met deze honden gedaan kan worden is CACIT-wedstrijden geloof ik, de echte wedstrijdtop kan dus niet gehaald worden. Maar voor de meeste mensen is dat ook niet het doel, de meeste mensen willen gewoon lekker trainen in de sport die hun hond leuk vind én die ze zelf leuk vinden en er proberen een diploma op te halen. En af en toe een wedstrijdje meedraaien.
Jan

- Inge
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, de 2e hoeft dus geen stamboomhond meer te zijn, deze regel bestaat niet meer. In 2001 is er een statutenwijziging geweest en is deze regel vervallen. Je kunt met een stamboomloze hond gewoon wedstrijden doen, alleen de CACIT-wedstrijden kun je niet winnen, je kunt dus geen CACIT-titel halen.janinca2002 schreef:Dit verhaal is niet helemaal juist, je kunt al sinds halverwege de jaren tachtig met een kruising IPO doen. Je mag aleen niet mee doe met internationale wedsrtijden ( NK ben ik niet zeker van). Bij de NBG is het zo je eerste hond mag een kruising zijn, de 2e moet een stamboom hond zijn.Inge schreef:Een aantal jaren geleden was IPO alleen toegankelijk voor rashonden, tegenwoordig zijn ook kruisingen van de toegestane rassen toegestaan. Het enige wat niet met deze honden gedaan kan worden is CACIT-wedstrijden geloof ik, de echte wedstrijdtop kan dus niet gehaald worden. Maar voor de meeste mensen is dat ook niet het doel, de meeste mensen willen gewoon lekker trainen in de sport die hun hond leuk vind én die ze zelf leuk vinden en er proberen een diploma op te halen. En af en toe een wedstrijdje meedraaien.
In het forum van de NBG-site is daar een discussie over te lezen.
Groetjes Inge

- dulci
- Actief
Bij de NBG is het zo je eerste hond mag een kruising zijn, de 2e moet een stamboom hond zijn.
volgens mij is die regel verandert, je tweede/volgende hond mag ook een kruising zijn
Je mag aleen niet mee doe met internationale wedsrtijden ( NK ben ik niet zeker van).
En niet deelnemen aan de CACIT-wedstrijden.
groetjes marjo
volgens mij is die regel verandert, je tweede/volgende hond mag ook een kruising zijn
Je mag aleen niet mee doe met internationale wedsrtijden ( NK ben ik niet zeker van).
En niet deelnemen aan de CACIT-wedstrijden.
groetjes marjo
- Perle
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): MH - Chihuahua
- Aantal honden: 5
scooby doo schreef:om terug ontopic tegaan ik kom net terug van training![]()
en er is 1 blaf uitgekomen op het commando luid![]()
na de blaf kreeg hij dus dadelijk het mouwtje .
bedankt voor de reply's allemaal

Everywhere I go, your shadow is my companion, your vigilance my protection.
Just like the moon, you're always there, watching.
Just like the moon, you're always there, watching.
-
- Actief
- Contacteer:
aanblaffen
Hoi
Ik heb Duco van klein af aan leren blaffen voor haar voerbekerhij was toen net 12 weken oud en hij blaft nu als ik mijn duim omhoog doe en het commando luid geef Duco is nu al gek op het kistje hij is nu 4,5 maand oud vind het geweldig om er heen te gaan iemand van onze club vangt hem dan op bij het kistje zodat hij er niet in gaat bijten zet hem er met de voorpootjes op steekt de duim op zegt luid en Duco blaft eerst na 1x luid waren we al heel te vreden en kreeg hij een brokje nu blaft hij bijna constand door hij weet dat hij een brokje krijgt als ik bij hem kom. op deze mannier gaan we hem ook manrevieren leren pakwerker in de kooi en die doet dan de duim omhoog dat duurt nog wel even hoor wand hij is nu net begonnen met wisselen dus vandaar.
groetjes dierenfreek
Ik heb Duco van klein af aan leren blaffen voor haar voerbekerhij was toen net 12 weken oud en hij blaft nu als ik mijn duim omhoog doe en het commando luid geef Duco is nu al gek op het kistje hij is nu 4,5 maand oud vind het geweldig om er heen te gaan iemand van onze club vangt hem dan op bij het kistje zodat hij er niet in gaat bijten zet hem er met de voorpootjes op steekt de duim op zegt luid en Duco blaft eerst na 1x luid waren we al heel te vreden en kreeg hij een brokje nu blaft hij bijna constand door hij weet dat hij een brokje krijgt als ik bij hem kom. op deze mannier gaan we hem ook manrevieren leren pakwerker in de kooi en die doet dan de duim omhoog dat duurt nog wel even hoor wand hij is nu net begonnen met wisselen dus vandaar.
groetjes dierenfreek
Duco is mijn kampioen, En Rebbel volgt hem op dat weet ik zeker