moet dit kunnen of niet? ben benieuwd, ik weet dat het per ras verschillend is of het getolereerd wordt of niet maar hoe denken jullie er persoonlijk over?

Moderator: moderatorteam
en anders wel? ik weet dat je het zo vast niet bedoeld maar goed.Mol schreef:als het niet toegestaan is volgens de richtlijnen van het ras moet je met het gebit niet kloten
mol
er zijn keurmeesters die je daar op afrekenen met namen duitse keurmeestersPodenji schreef:en anders wel? ik weet dat je het zo vast niet bedoeld maar goed.Mol schreef:als het niet toegestaan is volgens de richtlijnen van het ras moet je met het gebit niet kloten
mol
Ik bedoelde ook eigenlijk wat zou een kerumeester hiermee moeten doen? als er in de standaard bv schaargebit staat en het gebitje heeft 1 tandje dat bv naar tang neigt of tang is en in de standaard staat vervolgens niet dat enkel ondervoorbeet of overbeet disq, is wat zou de kerumeester dan met zo'n gebitje moeten doen?dat in principe dus scharend is maar een scheef tandje heeft....waar ligt de grens bedoel ik? ben gewoon benieuwd. net asl dat er in sommige standaarden niet staat dat het missen van een p disq. is , doch zou ik wel voor complete gebitten gaan. snap je wat ik bedoel?
wat ik vind ja je moet er wel op letten ik vind het een moeilijk onder deel heel het gebit, fok uit honden met een mooi recht gebit honden met een gebit schots en scheef en fysa vursa ,maar een gebit wat scharent zou moeten zijn en er zit iets bij van waar 2 of 3 tanden naar voren staan vind ik dit erg listig en zal voor mijn een uitsluiting zijn,je kan ze een beugel aan laten meten maar dan vind ik dat je je eigen in de maling neemtPodenji schreef:en wat vind je er zelf van als fokker zijnde?( zie mijn aanvullig op mijn vorige reactie )
Deze vraag is al ( gedeeltelijk ) behandeld in voorgaandemuchra&diesel schreef:maar nu mooi scharent gebit,maar mist 1 kies.wel of niet fokken?
dit is ook al behandeld in voorgaandemaar heb wel eens gelezen dat honden de ring uit zijn gestuurd,doordat er tanden niet goed stonden.
Vraag 1 is mede afhankelijk van de rest van de hond. Vertoond deze meerdere fouten dan zou ik deze hond niet gebruiken. Is het daarentegen een hond die verder geen noemenswaardige fouten heeft dan kun je het overwegen maar moet je wel goed kijken naar de partner die je voor deze hond uitzoekt.muchra&diesel schreef:maar nu mooi scharent gebit,maar mist 1 kies.wel of niet fokken?
maar heb wel eens gelezen dat honden de ring uit zijn gestuurd,doordat er tanden niet goed stonden.
klopt, maar wat als de gebitsstand wel goed is maar er één tandje wat scheef staat???iets naar achter , voor, opzij doet er niet toe, Moeten de tanden perfect recht staan of is er wat tolerantie bij de kerumeesters??Angelique25 schreef:Wat show betreft is een foute stand van het gebit, net zo mooi een fout als een verkeerde ruglijn of iedere andere grove afwijking van de standaard die je minimaal een ZG of ergo opleverd.
Dat ligt aan de keurmeester. Engelsen kijken vaak alleen naar de stand van het gebit en daar kun je dus nog een CAC scoren ook al mis je P1t/m3. Duitsers en Franzosen zijn onverbiddelijke tandentellers. Daar zie je vaak aan het aantal inschrijvingen hoe het met de gebitten binnen je ras gesteld is.Podenji schreef:klopt, maar wat als de gebitsstand wel goed is maar er één tandje wat scheef staat???iets naar achter , voor, opzij doet er niet toe, Moeten de tanden perfect recht staan of is er wat tolerantie bij de kerumeesters??Angelique25 schreef:Wat show betreft is een foute stand van het gebit, net zo mooi een fout als een verkeerde ruglijn of iedere andere grove afwijking van de standaard die je minimaal een ZG of ergo opleverd.
ja ik weet het, sommige keurmeesters kijken zelf niet naar het gebit, ik weet van ene keurmeester die heeft een hond eens een U gegeven terwijl ze een ondervoorbeet had , terwijl dat absoluut disq is maar ja meneer keek niet naar de tanden............. en een dergelijke afwijkende gebitsstand vind ik toch erg fout terwijl als er één tandje wat scheef staat terwijl de gebitsstand wel juist is vind ik niet dat je ene verder perfecte hond er op moet afrekenen, ook niet met het missen van een p-tje, als alle p-tjes missen vind ik het een andere zaak...Angelique25 schreef:Dat ligt aan de keurmeester. Engelsen kijken vaak alleen naar de stand van het gebit en daar kun je dus nog een CAC scoren ook al mis je P1t/m3. Duitsers en Franzosen zijn onverbiddelijke tandentellers. Daar zie je vaak aan het aantal inschrijvingen hoe het met de gebitten binnen je ras gesteld is.Podenji schreef:klopt, maar wat als de gebitsstand wel goed is maar er één tandje wat scheef staat???iets naar achter , voor, opzij doet er niet toe, Moeten de tanden perfect recht staan of is er wat tolerantie bij de kerumeesters??Angelique25 schreef:Wat show betreft is een foute stand van het gebit, net zo mooi een fout als een verkeerde ruglijn of iedere andere grove afwijking van de standaard die je minimaal een ZG of ergo opleverd.Nederlanders nemen het wel mee in hun beoordeling maar je zult daar alleen niet volledig op afgerekend worden.